SWOT

SWOT چیست؟ تعریف تجزیه و تحلیل SWOT

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/12

تجزیه و تحلیل SWOT: تعریف

تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها تعریف می شود که یک تکنیک تجزیه و تحلیل تحقیقات بازار موثر است. معمولاً از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی عملکرد سازمان در بازار استفاده می شود و برای توسعه استراتژی های تجاری مؤثر استفاده می شود.

این چارچوب تحلیل، که اکنون یک منبع ارزیابی قابل اعتماد است که سازمان ها برای درک دامنه فرصت ها و تهدیدها با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف به آن تکیه می کنند.

نقاط قوت و ضعف در درجه اول برای تجزیه و تحلیل داخلی یک سازمان (از نظر شهرت بازار، محل خط تولید، ثبت اختراع و غیره) است. برای بهبود این عوامل، کار مداوم باید در یک دوره زمانی انجام شود. اما فرصت ها و تهدیدها (از نظر رقابت، قیمت ها، شرکای مرتبط و غیره) برای یک سازمان بیرونی هستند و هیچ کنترلی بر تغییراتی که ممکن است برای این عوامل خارجی رخ دهد، ندارند.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین در موقعیت های خرد مانند:

  • زمانی که نقطه قوت یک سازمان کیفیت محصول باشد و احتمال تبدیل یک معامله خاص وجود داشته باشد، توصیه می شود سازمان نیروی کار توانمندی را برای بسته شدن این معامله اختصاص دهد.
  • با شناسایی نقاط ضعف و موانع مربوط به آنها، سازمان می تواند استراتژی هایی را در مورد چگونگی غلبه بر نقاط ضعف اتخاذ کند. به عنوان مثال، اگر نتایج فروش یک نقطه ضعف قطعی برای یک شرکت باشد، آنها می‌توانند با آموزش منظم به کارکنان فروش، دسترسی به ابزارهای متعدد به طوری که بتوانند مهارت‌های خود را بهبود بخشند، و اجرای یک مشتری کارآمد، سعی کنند آن را به حداقل برسانند یا از بین ببرند. نرم افزار مدیریت روابط و سایر اقدامات اصلاحی از این دست می تواند انجام شود.
  • یک رقیب که مشتریان خود را از دست می دهد و ورشکست می شود، می تواند یک فرصت تجاری بزرگ برای سازمانی باشد که قصد توسعه فعالیت های خود را دارد. تحقیقات پیشگیرانه در مورد نحوه عملکرد، تقسیم بندی جمعیتی و استفاده از مزایای نقاط قوت شناسایی شده برای اطمینان از بررسی بازار رقیب.
  • با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف سازمانی می توان عواملی را شناسایی کرد که ممکن است به اعتبار سازمان آسیب وارد کند. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی بازار حاکی از سقوط در اقتصاد باشد، یک سازمان می‌تواند با کاهش هزینه‌های ناخواسته، انتصاب بازیگران ستاره موجود برای تبدیل‌های فروش و غیره برای آن آماده شود.

سازمان‌ها تجزیه و تحلیل SWOT را به طور گسترده انجام می‌دهند تا بهبودهای داخلی (ارزیابی نقاط قوت و ضعف) و خارجی (ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها) را انجام دهند، زیرا می‌توانند به مجموعه‌ای از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. شرکت‌های موجود باید این روش تحلیل استراتژیک را حداقل یک یا دو بار در سال اجرا کنند تا مطمئن شوند که بازار خود را به طور فعال تجزیه و تحلیل می‌کنند تا به پیشرفت‌ها در جنبه‌های مختلف سازمان خود ادامه دهند.

  • تجزیه و تحلیل SWOT مجموعه ای از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شرکت شما است.
  • هدف اصلی تجزیه و تحلیل SWOT کمک به سازمان ها برای ایجاد آگاهی کامل از تمام عوامل دخیل در تصمیم گیری تجاری است.
  • قبل از اینکه به هر نوع اقدام شرکتی متعهد شوید، یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید، خواه در حال بررسی ابتکارات جدید، اصلاح سیاست های داخلی، در نظر گرفتن فرصت ها برای چرخش یا تغییر یک طرح در میانه راه اجرای آن باشید.
  • از تجزیه و تحلیل SWOT خود برای کشف توصیه ها و استراتژی ها با تمرکز بر استفاده از نقاط قوت و فرصت ها برای غلبه بر ضعف ها و تهدیدها استفاده کنید.

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، باید به طور منظم فرآیندهای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان کارآمد هستید. در حالی که روش های متعددی برای ارزیابی شرکت شما وجود دارد، یکی از موثرترین روش ها انجام تجزیه و تحلیل SWOT است.

تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) یک فرآیند برنامه‌ریزی است که به شرکت شما کمک می‌کند تا بر چالش‌ها غلبه کند و تعیین کند که چه چیزی جدید را دنبال می‌کند.

هدف اولیه تجزیه و تحلیل SWOT کمک به سازمان ها برای ایجاد آگاهی کامل از تمام عوامل دخیل در تصمیم گیری تجاری است. این روش در دهه 1960 توسط آلبرت هامفری از موسسه تحقیقاتی استنفورد در طی مطالعه ای که برای شناسایی علت شکست برنامه ریزی شرکتی انجام شد، ایجاد شد. SWOT از زمان ایجاد خود به یکی از مفیدترین ابزار برای صاحبان مشاغل برای راه اندازی و رشد شرکت های خود تبدیل شده است.

بانی تیلور، استراتژیست ارشد بازاریابی در CCS Innovations، به Business News Daily گفت: «نقشه‌برداری دقیق از آینده یک کسب‌وکار کوچک بدون ارزیابی اولیه آن از همه زوایای غیرممکن است، که شامل نگاهی جامع به تمام منابع و تهدیدات داخلی و خارجی است. SWOT این کار را در چهار مرحله ساده انجام می دهد که حتی صاحبان مشاغل تازه کار نیز می توانند آن را درک کنند و از آن استقبال کنند.

چه زمانی باید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید؟

شما می توانید قبل از اینکه به هر نوع اقدام شرکتی متعهد شوید، از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید، چه در حال بررسی ابتکارات جدید، اصلاح سیاست های داخلی، در نظر گرفتن فرصت هایی برای چرخش یا تغییر یک برنامه در میانه راه اجرای آن باشید. گاهی عاقلانه است که یک تجزیه و تحلیل کلی SWOT را فقط برای بررسی چشم انداز فعلی کسب و کار خود انجام دهید تا بتوانید در صورت نیاز عملیات تجاری را بهبود ببخشید. تجزیه و تحلیل می تواند به شما مناطق کلیدی را نشان دهد که در آن سازمان شما عملکرد بهینه ای دارد و همچنین اینکه کدام عملیات نیاز به تعدیل دارند.

این اشتباه را مرتکب نشوید که به طور غیررسمی به فعالیت های تجاری خود فکر کنید، به این امید که همه آنها به طور منسجم جمع شوند. با صرف زمان برای جمع آوری یک تجزیه و تحلیل رسمی SWOT، می توانید تصویر کامل کسب و کار خود را ببینید. از آنجا می توانید راه هایی برای بهبود یا رفع نقاط ضعف شرکت خود بیابید و از نقاط قوت آن سرمایه گذاری کنید.

در حالی که صاحب کسب و کار قطعا باید در ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT مشارکت داشته باشد، اغلب مفید است که سایر اعضای تیم را در این فرآیند بگنجانید. از اعضای مختلف تیم نظر بخواهید و آشکارا در مورد هر کمکی که انجام شده است صحبت کنید. دانش جمعی تیم به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را از همه طرف به اندازه کافی تجزیه و تحلیل کنید.

ویژگی های یک تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT بر چهار عنصر مخفف تمرکز می کند و به شرکت ها اجازه می دهد تا نیروهای مؤثر بر یک استراتژی، اقدام یا ابتکار را شناسایی کنند. دانستن این عناصر مثبت و منفی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به طور مؤثرتر بخش‌هایی از یک طرح را که باید شناسایی شوند، به اشتراک بگذارند.

هنگام تهیه پیش نویس تجزیه و تحلیل SWOT، افراد معمولاً جدولی را ایجاد می کنند که به چهار ستون تقسیم می شود تا هر عنصر تأثیرگذار را در کنار هم برای مقایسه فهرست کند. نقاط قوت و ضعف معمولاً با فرصت ها و تهدیدهای فهرست شده مطابقت ندارند، اگرچه باید با هم مرتبط باشند، زیرا در نهایت به هم گره خورده اند.

بیلی بائر، مدیر عامل Royce Leather، خاطرنشان کرد که جفت کردن تهدیدهای خارجی با نقاط ضعف داخلی می تواند جدی ترین مسائلی را که یک شرکت با آن مواجه است برجسته کند.

زمانی که ریسک‌های خود را شناسایی کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا مناسب‌ترین راه برای رفع ضعف داخلی با اختصاص منابع شرکت برای رفع مشکلات است یا برای کاهش تهدید خارجی با رها کردن منطقه در معرض خطر کسب‌وکار و مقابله با آن پس از تقویت. بائر گفت: کسب و کار شما.

الگوی تحلیل SWOT در تحقیقات بازار

الگوی تجزیه و تحلیل SWOT شرحی از نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از 4 مدل است: قدرت، نقاط ضعف، فرصت ها و تحلیل تهدید. در اینجا 4 الگوی تجزیه و تحلیل SWOT با جزئیات آمده است:

نقاط قوت: سازمان در انجام چه کاری خوب است؟ تمایزهای کلیدی که ارائه می دهند چیست؟ منابع اولیه آنها چیست؟

نقاط قوت عوامل مثبت یک سازمان را نشان می دهد که آنها می توانند کنترل کنند. آنها را می توان با تقسیم سازمان به فروش، مالی، بازاریابی، تحقیق و توسعه و سایر عناصر ساختاری تجزیه و تحلیل کرد. نقاط قوت شامل مشارکت مثبت ذینفعان کلیدی از نظر تجربه، دانش، سابقه آموزشی و مهارت هایی از این دست است که به عملکرد یک سازمان کمک می کند. این عامل تجزیه و تحلیل همچنین شامل جنبه های ملموس مانند کانال توزیع، مشتریان موجود، منابع مالی تولید شده، لوازم جانبی و غیره است.

عواملی که با تجزیه و تحلیل داخلی به عملکرد یک سازمان ارزش افزوده و به نوبه خود مزیت رقابتی به نام نقاط قوت ایجاد می کنند.

نقاط ضعف: به نظر شما در کجا زمینه برای بهبود وجود دارد؟

نقاط ضعف آن دسته از عناصر کسب و کار هستند که هنوز به بهبود زیادی نیاز دارند و سازمان را از چند جهت به پایین می کشند. زمینه های خاصی از کسب و کار وجود دارد که ممکن است مطابق انتظار شکل نگیرد و این منجر به اصطکاک در دستیابی به اهداف مورد نظر می شود.

بخش‌هایی مانند تخصص موضوعی، عدم حمایت مالی، در دسترس نبودن ابزارهای فن‌آوری مناسب برای آموزش، مکان نامناسب سازمان و غیره می‌توانند در رده «ضعف» قرار بگیرند. این بخش ها تحت کنترل یک سازمان هستند، اما به ضررهای قابل توجهی کمک می کنند.

نقاط ضعف ویژگی های منفی هستند که به ضرر رقابتی سازمان کمک می کنند. درک دقیق ویژگی های منفی به سازمان کمک می کند تا بهبود یابد و با بهترین ها در تجارت رقابت کند.

فرصت ها: چه فرصت هایی در بازار وجود دارد، فرصت هایی که یک سازمان از آن ها می تواند پیشرفت کند؟

فرصت ها عناصر جذاب یک بازار را می سنجند که می تواند به سود بیشتر برای یک سازمان کمک کند. اینها خارج از محیط یک سازمان هستند. همیشه پس از اجرای استراتژی های بازاریابی راه های جدیدی وجود دارد. بنابراین، فرصت‌ها عموماً نتیجه رشد درآمد/بازار، تغییرات در ادراک بازار، راه‌حلی برای مشکلاتی است که در حال حاضر بازار با آن مواجه است، توانایی سازمان برای افزودن ارزش به نیاز بازار که به نوبه خود ارزش برند را افزایش می‌دهد. یک جدول زمانی برای فرصت شناسایی شده پس از درک اینکه آیا با استراتژی بازاریابی فعلی مطابقت دارد و همچنین، آیا می توان از فرصت در جدول زمانی از پیش تعیین شده استفاده کرد یا خیر، مرتبط کنید.

رضایت مشتری چیست؟ همه نکات پیرامون رضایت مشتری

تهدیدها: کدام جنبه از بازار یک تهدید برای یک تجارت است؟

تهدیدها عواملی را نشان می‌دهند که ممکن است به استراتژی‌های بازاریابی موجود سازمان آسیب برساند و در نهایت منجر به زیان‌های تجاری شود. یک سازمان می تواند از القای احتمال این خطرات در برنامه های بازاریابی خود سود ببرد. تهدیدها آن دسته از عوامل غیرقابل کنترلی هستند که باعث زیان کسب و کار می شوند. رقبا، تغییر در سیاست‌های دولت، پوشش بد مطبوعاتی برای محصولات/خدمات/رویدادها، تغییر در رفتار مشتری، تغییر در پویایی بازار که ممکن است محصول خاصی را قدیمی کند و سایر زوایای مشابه به عنوان تهدید در نظر گرفته می‌شوند.

SWOT

چگونه یک تحلیل SWOT برای یک طرح تجاری انجام دهیم؟

دو نوع عامل در تجارت وجود دارد: داخلی و خارجی. عواملی که صرف نظر از وجود یک سازمان خاص وجود دارند، بیرونی و عواملی که در یک سازمان وجود دارند، البته درونی هستند.

8 مرحله زیر را برای تجزیه و تحلیل SWOT برای توسعه یک طرح تجاری اجرا کنید:

1. داشتن یک هدف تجزیه و تحلیل SWOT واضح: تیم بازاریابی می تواند بحث کند که کدام موضوع نیاز به توجه فوری دارد و این هدف را می توان روی کاغذ آورد. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به صورت سازمان یافته و موثر انجام شود. به عنوان مثال، اگر سازمانی قصد دارد بداند که آیا محصول جدیدی را عرضه می کند یا نه – این به هدف اصلی SWOT تبدیل می شود.

2. انجام تحقیق برای درک بازار و صنعت هدف: برای اجرای موفقیت آمیز SWOT، باید درک کاملی از آنچه بازار ارائه می دهد وجود داشته باشد. بینش‌های به‌دست‌آمده از تحقیقات در مورد فناوری، خدمات مشتری، رقبا و غیره می‌تواند برای انجام یک تحلیل جامع SWOT استفاده شود.

3. شناسایی نقاط قوت کسب و کار: یک سازمان باید بداند که نقاط قوت آنها چیست، چه ویژگی هایی از عملکرد آنها بهتر از سایرین در بازار است. پاسخ به این سوالات باید یادداشت شود. نیروی کار، محل استقرار سازمان، کیفیت محصول و … نمونه هایی از نقاط قوت یک سازمان هستند.

4. شناسایی نقاط ضعف کسب و کار: عناصر خاصی از سازمان وجود دارد که نیاز به بهبود دارد. بازاریابان باید فهرستی از این عناصر را ایجاد کنند که معتقدند به اعتبار آنها در بازار لطمه می زند. شناخت این نقاط ضعف و تلاش برای رفع آنها باید هدف تحلیل باشد. این فهرست می‌تواند شامل جنبه‌هایی مانند کاهش مشتریان محصول، کاهش مداوم سهم بازار، کمبود کارکنان مناسب و دیگران باشد.

5.  شناسایی فرصت های بالقوه: عوامل خارجی را که می توانند برای رشد کسب و کار سودآور باشند، ارزیابی کنید. اینها داخلی نیستند و این احتمال وجود دارد که همان عامل یک تهدید برای تجارت نیز باشد. هنگام فهرست کردن فرصت ها، باید در نظر داشت که فرصت ها نباید تهدیدی برای کسب و کار باشند. به عنوان مثال، راه اندازی یک ویژگی جدید پس از تجزیه و تحلیل فرصت ممکن است در صورت وجود رقبای که همان ویژگی را با هزینه کمتر ارائه می دهند، به تجارت آسیب وارد کند.

6. شناسایی تهدیدات برای سازمان: به عواملی توجه کنید که بخشی از اکوسیستم سازمان نیستند اما تهدیدی برای رشد کسب و کار هستند. بازارهای ناپایدار، رقابت فزاینده در بازار و غیره برخی از تهدیدات برای یک تجارت هستند.

7. اهمیت دادن به عوامل مختلف از تجزیه و تحلیل SWOT: پس از تکمیل مرحله 3 تا مرحله 6، چهار لیست مختلف تشکیل می شود. راه ایده آل برای ادغام این لیست ها ایجاد یک ماتریس کنار هم است . یک ماتریس به ایجاد یک تصویر جامع برای تجزیه و تحلیل SWOT کمک می کند.

هنگامی که لیست ها در یک ماتریس قرار می گیرند، درجه اهمیت مربوط به هر یک از نکات است تا بتوان استراتژی های بازاریابی برای اجرای فوری را به مرحله اجرا گذاشت.

برای درک اولویت سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا سازمان می تواند نقاط قوت خود را برای بهره مندی از فرصت های موجود پیاده کند؟
  • آیا سازمان می تواند نقاط قوت خود را برای کنترل تهدیدهای شناسایی شده به کار گیرد؟
  • برای اطمینان از اینکه نقاط ضعف سازمان مانع بهره برداری از فرصت ها نمی شود چه اقداماتی باید انجام شود؟
  • برای کاهش نقاط ضعف برای کنترل تهدیدها چه می توان کرد؟

8. ایجاد یک استراتژی برای حل مشکلات شناسایی شده: پس از ایجاد ماتریس SWOT و پاسخ به همه این سوالات، تیم بازاریابی می تواند برای ایجاد استراتژی های بازاریابی برای دستیابی به اهداف سازمانی کار کند.

مثال تجزیه و تحلیل SWOT با سوالات

هدف: راه اندازی یک نوع جدید موبایل

نقاط قوت:

  • قوی ترین دارایی شما چیست؟
  • چگونه محصولات/خدمات شما بهتر از رقبا هستند؟
  • نقطه فروش منحصر به فرد شما چیست؟
  • نیروی کار شما چقدر کارآمد است؟
  • مشتریان فعلی شما در مورد تجربه خود با سازمان شما چه می گویند؟

نقاط ضعف:

  • کدام بخش از سازمان شما نیاز به بهبود دارد؟
  • رقبا از کدام جنبه های کسب و کار شما می توانند سود ببرند؟
  • آیا شما فاقد تخصص موضوع هستید؟
  • آیا فکر می کنید کسب و کار شما به اندازه کافی درآمد کسب کرده است؟
  • رقبای شما از نظر رویارویی با روندهای بازار چقدر پیشرو هستند؟

فرصت ها:

  • فکر می کنید کدام روندها می توانند فرصت های جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورند؟
  • آیا این روندها به نفع بازار خواهد بود؟
  • بازار فعلی کجا کمبود دارد؟
  • آیا رقبای شما در برآوردن خواسته های مشتری موفق نیستند؟
  • اگر بله، آیا می توانید آن مشتریان را هدف قرار دهید؟

تهدیدات:

  • آیا رقیبی در بازار وجود دارد که بتواند کسب و کار شما را کاهش دهد؟
  • در حال حاضر با چه موانعی روبرو هستید؟
  • آیا محصولات/خدمات شما با قوانین موجود مطابقت دارند؟
  • آیا تغییری در قوانین دولتی در آینده نزدیک پیش بینی می کنید؟
  • آیا فکر می کنید که مخاطب هدف شما ممکن است در اولویت های محصول خود تغییر کند؟

تحقیقات بازار چیست؟

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.