تحقیق کیفی به عنوان یک روش تحقیقات بازار تعریف می شود که بر کسب داده ها از طریق ارتباط باز و محاوره ای تمرکز دارد .
این روش نه تنها درباره «آنچه» مردم فکر میکنند، بلکه درباره «چرا» آنها نیز چنین فکر میکنند عمل می کند. به عنوان مثال، فروشگاهی را در نظر بگیرید که به دنبال بهبود حمایت خود است. یک مشاهده سیستماتیک به این نتیجه می رسد که تعداد مردانی که از این فروشگاه بازدید می کنند بیشتر است. یک روش خوب برای تعیین اینکه چرا زنان از فروشگاه بازدید نمی کنند، انجام یک مصاحبه عمیق با مشتریان بالقوه در این دسته بندی است.
به عنوان مثال، در مصاحبه موفقیت آمیز با مشتریان زن، بازدید از فروشگاه ها و مراکز خرید مجاور و انتخاب آنها از طریق نمونه گیری تصادفی مشخص شد که فروشگاه کالاهای کافی برای خانم ها ندارد و بنابراین تعداد خانم های کمتری از فروشگاه بازدید می کردند. فقط با تعامل شخصی با آنها و درک اینکه چرا آنها از فروشگاه بازدید نکردند، زیرا تعداد محصولات مردانه بیشتر از زنانه بود.
تحقیقات کیفی مبتنی بر رشتههای علوم اجتماعی مانند روانشناسی، جامعهشناسی و انسانشناسی است. بنابراین، روشهای تحقیق کیفی امکان کاوش و پرسشگری عمیق و بیشتر از پاسخدهندگان را بر اساس پاسخهای آنها فراهم میکند، جایی که مصاحبهگر/محقق نیز سعی میکند انگیزه و احساسات آنها را درک کند. درک اینکه مخاطب شما چگونه تصمیم می گیرد می تواند به نتیجه گیری در تحقیقات بازار کمک کند.
روشهای تحقیق کیفی بهگونهای طراحی میشوند که به آشکار کردن رفتار و ادراک مخاطب هدف با اشاره به یک موضوع خاص کمک کنند. انواع مختلفی از روش های تحقیق کیفی مانند مصاحبه عمیق، گروه های متمرکز، تحقیق قوم نگاری، تحلیل محتوا، تحقیق موردی وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند.
نتایج روش های کیفی بیشتر توصیفی است و به راحتی می توان از داده های به دست آمده استنباط کرد.
روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی و رفتاری نشات گرفته است. امروزه دنیای ما پیچیده تر است و درک آنچه مردم فکر می کنند و درک می کنند دشوار است. روش های تحقیق کیفی آنلاین درک آن را آسان تر می کند زیرا ارتباطی و توصیفی تر است.
در زیر روش های تحقیق کیفی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است. همچنین، نمونههای تحقیق کیفی را بخوانید :
1. مصاحبه انفرادی:
انجام مصاحبه های عمیق یکی از رایج ترین روش های تحقیق کیفی است. این یک مصاحبه شخصی است که در یک زمان با یک پاسخ دهنده انجام می شود. این روش صرفاً یک روش مکالمه است و فرصت هایی را برای دریافت جزئیات عمیق از پاسخ دهنده دعوت می کند.
یکی از مزایای این روش فرصتی عالی برای جمع آوری داده های دقیق در مورد آنچه افراد باور دارند و انگیزه های آنها چیست، فراهم می کند. اگر محقق تجربه خوبی داشته باشد، پرسیدن سؤالات درست می تواند به او در جمع آوری داده های معنادار کمک کند. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، محققان باید چنین سوالاتی را بپرسند که به جمعآوری اطلاعات بیشتر کمک میکند.
این مصاحبه ها می تواند حضوری یا تلفنی انجام شود و معمولا بین نیم ساعت تا دو ساعت یا حتی بیشتر طول می کشد. هنگامی که مصاحبه عمیق چهره به چهره انجام می شود، فرصت بهتری برای خواندن زبان بدن پاسخ دهندگان و مطابقت با پاسخ ها می دهد.
2. گروه های کانونی:
گروه کانونی نیز یکی از روش های رایج تحقیق کیفی است که در جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. یک گروه متمرکز معمولاً شامل تعداد محدودی از پاسخ دهندگان (6-10) از داخل بازار هدف شما است.
هدف اصلی گروه تمرکز یافتن پاسخ به سؤالات «چرا» «چی» و «چگونه» است. یکی از مزیت های گروه های متمرکز این است که شما لزوماً نیازی به تعامل حضوری با گروه ندارید. امروزه می توان یک نظرسنجی آنلاین در دستگاه های مختلف برای گروه های متمرکز ارسال کرد و با کلیک یک دکمه پاسخ ها را جمع آوری کرد.
گروه های کانونی در مقایسه با سایر روش های تحقیق کیفی آنلاین روشی پرهزینه هستند. به طور معمول از آنها برای توضیح فرآیندهای پیچیده استفاده می شود. این روش برای تحقیقات بازار در مورد محصولات جدید و آزمایش مفاهیم جدید بسیار مفید است.
3. تحقیق قوم نگاری:
تحقیق قوم نگاری عمیق ترین روش مشاهده ای است که افراد را در محیط طبیعی آنها مطالعه می کند.
این روش محققین را ملزم میکند تا با محیطهای مخاطبین هدف که میتواند از یک سازمان گرفته تا یک شهر یا هر مکان دوردست باشد، سازگار شوند. در اینجا محدودیت های جغرافیایی می تواند در هنگام جمع آوری داده ها مشکل ساز شود.
هدف این طرح تحقیق درک فرهنگ ها، چالش ها، انگیزه ها و تنظیماتی است که رخ می دهد. به جای تکیه بر مصاحبه ها و بحث ها، تنظیمات طبیعی را دست اول تجربه می کنید.
این نوع روش تحقیق میتواند از چند روز تا چند سال طول بکشد، زیرا شامل مشاهده عمیق و جمعآوری دادهها در آن زمینهها است. این روشی چالش برانگیز و زمان بر است و صرفاً به تخصص محقق بستگی دارد تا بتواند داده ها را تجزیه و تحلیل، مشاهده و استنباط کند.
4. مطالعه موردی:
روش مطالعه موردی در چند سال گذشته تکامل یافته و به یک روش تحقیق با کیفیت با ارزش تبدیل شده است. همانطور که از نام آن پیداست برای توضیح یک سازمان یا یک موجودیت استفاده می شود.
این نوع روش تحقیق در حوزه های مختلفی مانند آموزش، علوم اجتماعی و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. کارکرد این روش ممکن است دشوار به نظر برسد، با این حال، یکی از سادهترین روشهای انجام تحقیق است، زیرا شامل یک فرو رفتن عمیق و درک کامل روشهای جمعآوری دادهها و استنباط دادهها است.
5. نگهداری سوابق:
این روش از اسناد قابل اعتماد موجود و منابع اطلاعاتی مشابه به عنوان منبع داده استفاده می کند. از این داده ها می توان در تحقیقات جدید استفاده کرد. این شبیه رفتن به کتابخانه است. برای جمعآوری دادههای مرتبط که احتمالاً میتوانند در تحقیق مورد استفاده قرار گیرند، میتوان به کتابها و سایر منابع مرجع مراجعه کرد.
6. فرآیند مشاهده:
مشاهده کیفی فرآیندی از تحقیق است که از روش های ذهنی برای جمع آوری اطلاعات یا داده های سیستماتیک استفاده می کند. از آنجایی که تمرکز بر مشاهده کیفی، فرآیند تحقیق استفاده از روششناسی ذهنی برای جمعآوری اطلاعات یا دادهها است. مشاهده کیفی در درجه اول برای معادل سازی تفاوت های کیفیت استفاده می شود.
مشاهده کیفی با 5 اندام حسی اصلی و عملکرد آنها – بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی سر و کار دارد. این شامل اندازه گیری یا اعداد نیست، بلکه ویژگی ها را شامل می شود.
الف- جمع آوری داده های کیفی
جمعآوری دادههای کیفی امکان جمعآوری دادههای غیر عددی را فراهم میکند و به ما کمک میکند تا چگونگی تصمیمگیری را بررسی کنیم و بینش دقیقی را در اختیار ما قرار دهد. برای رسیدن به چنین نتایجی، دادههای جمعآوریشده باید کلنگر، غنی و ظریف باشند و یافتههایی از طریق تحلیل دقیق به دست آیند.
به عنوان مثال، اگر دادههای کیفی از طریق یک گروه متمرکز یا بحث فردی جمعآوری شود، یادداشتهای دستنویس یا نوارهای ضبطشده ویدیویی وجود خواهد داشت. در صورت وجود ضبط، باید قبل از شروع فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها، رونویسی شوند.
ب- تجزیه و تحلیل داده های کیفی
تجزیه و تحلیل داده های کیفی مانند یادداشت ها، فیلم ها، تصاویر ضبط شده صوتی و اسناد متنی. یکی از پرکاربردترین روش ها برای تحلیل داده های کیفی، تحلیل متن است.
تحلیل متن یک روش تجزیه و تحلیل داده است که به طور مشخص با سایر روش های تحقیق کیفی متفاوت است، که در آن محققین زندگی اجتماعی شرکت کنندگان در مطالعه تحقیق را تجزیه و تحلیل می کنند و کلمات، اعمال و غیره را رمزگشایی می کنند.
تصاویری نیز وجود دارد که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد و پژوهشگران به تحلیل زمینه استفاده از تصاویر می پردازند و از آنها استنباط می کنند. در دهه گذشته، تجزیه و تحلیل متن از طریق آنچه در پلتفرم های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، محبوبیت بالایی به دست آورده است.
بیایید صاحب کتابفروشی را مثال بزنیم که به دنبال راه هایی برای بهبود فروش و ارتباط با مشتری است. با یک جامعه آنلاین از اعضای وفادار کتابفروشی مصاحبه شد و سوالات مرتبط پرسیده شد و سوالات توسط آنها پاسخ داده شد.
در پایان مصاحبه متوجه شد که بیشتر کتابهای موجود در فروشگاهها برای بزرگسالان مناسب بوده و گزینههای کافی برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد.
با انجام این تحقیق کیفی صاحب کتابفروشی متوجه شد که کاستی ها چیست و خوانندگان چه احساسی دارند. از طریق این تحقیق، اکنون صاحب کتابفروشی میتواند کتابهایی را برای ردههای سنی مختلف نگه دارد و میتواند فروش و دسترسی به مشتری خود را بهبود بخشد.
چنین نمونههایی از روش تحقیق کیفی میتواند به عنوان مبنایی برای انجام تحقیقات کمی بیشتر، که راهحلهایی را فراهم میکند، باشد.
محققان زمانی که نیاز به دریافت بینش دقیق و عمیق دارند از تکنیک های تحقیق کیفی استفاده می کنند. گرفتن “داده های واقعی” بسیار مفید است. در اینجا چند نمونه از زمان استفاده از تحقیقات کیفی آورده شده است.
تفاوت های اساسی بین روش های تحقیق کیفی و روش های تحقیق کمی ساده و سرراست است. آنها در موارد زیر متفاوت هستند:
ویژگی های | روش تحقیق کیفی | روشهای تحقیق کمی |
اهداف تحلیلی | این روش تحقیق بر توصیف تجربیات و باورهای فردی متمرکز است. | روش تحقیق کمی بر توصیف ویژگی های یک جمعیت متمرکز است. |
انواع سوالات پرسیده شده | تلاش های باز پایان | سوالات بسته |
ابزار جمع آوری داده ها | از روش های نیمه ساختاریافته مانند مصاحبه های عمیق، گروه های متمرکز و مشاهده شرکت کنندگان استفاده کنید. | از روش های بسیار ساختارمند مانند مشاهده ساخت یافته با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی استفاده کنید |
شکل داده های تولید شده | داده های توصیفی | داده های عددی |
درجه انعطاف پذیری | پاسخهای شرکتکنندگان بر چگونگی و سؤالات بعدی که محققان میپرسند تأثیر میگذارد | پاسخهای شرکتکننده تأثیری نمیگذارد یا تعیین نمیکند که محققان چگونه و کدام سؤالات بعدی را میپرسند |
پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران