هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟

تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟

دسته بندی : سئو
1400/12/18

یکی از مواردی که برای متخصص های سئو همیشه چالش برانگیز است که چگونه می توانند لینک خوب را از لینک بد تشخیص بدهند و در عرصه لینک سازی با موفقیت استراتژی بچینند!. برای موفق شدن در حوزه سئو شما علاوه بر داشتن محتوا های یونیک و اختصاصی بسیار خوب نیاز دارید که لینک سازی متناسب و کاربردی را داشته باشید اما همانطور که می دانید لینک سازی ها ممکن است گاهی خوب و گاهی بد باشد که باید دانش تشخیص این دو مورد را از هم داشته باشید، پس برای پاسخ به پرسش حرفه ای تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟ همراه برتر آموز باشید.

لینک سازی تاثیر بسزایی روی رتبه بندی سایت شما دارد و یکی از عوامل مهم گوگل برای رتبه بندی به شمار میرود. لینک سازی برای موتور های جست و جو به دو دسته لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشوند که معمولا در لینک سازی خارجی ما بیشترین احتمال خطا را داریم. گوگل برای اینکه لینک سازی را به ما آموزش دهد و نشان دهد که روی چه الگوریتم و قانونی در لینک سازی عمل کنیم قوانین گوگل را به سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم کرده است که شما بر اساس سئو کلاه سفید قوانین مطلوب گوگل و بر اساس سئو کلاه خاکستری قوانین منفی گوگل را انجام می دهید. برای اینکه بتوانید لینک های خوب را از بد تشخیص دهید لازم است که بر مفهوم سئو هم مسلط باشد. شاید در گذشته اگر میخواهید سایت خود  را سئو کنید حساسیت چندانی بر روی لینک سازی ها و تشخیص این دو از هم نبود ولی امروزه با قوانین سر سختی که گوگل در نظر گرفته است و جریمه هایی که قرار داده است باید در لینک سازی خود بیشترین دقت و اهمیت را داشته باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بک لینک چیست؟
  • چرا بک لینک ها را بررسی نماییم؟
  • تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟ (ابزار های تشخیص)
  • معرفی لینک های خوب و با کیفیت!
  • ویژگی های لینک های با کیفیت پایین!

بک لینک چیست؟

بک لینک به لینکی گفته میشود که از طرف سایت دیگری به سمت سایت شما ارسال میشود. در حالت کلی لینکی که شما از سایت خود به سایت دیگران ارجاع می دهید بک لینک نام دارد. بک لینک ها از نظر موتور جست و جوی گوگل بسیار زیاد اهمیت دارند و قدرتمند هستند، گوگل بر اساس بک لینک ها سایت شما را رتبه بندی می کند در واقع یکی از معیار های رتبه بندی است.

بک لینک ها در حالت کلی به دو دسته فالو Follow و نوفالو nofollow تقسیم میشوند. زمانی که لینک های یک سایتی را در سایت خود قرار میدهید و میخواهید به گوگل اعلام کنید که در این فرآیند از اعتبار سایت شما کم نکند و به سایت دوم بیافزاید لینک های نوفالو گفته میشود در غیر این صورت لینک ها فالو نامگذاری میشوند.

پیشنهاد میشود مقاله ارتباط سئو با تجربه کاربری را مطالعه نمایید.

چرا بک لینک ها را بررسی نماییم؟

یکی از مواردی که در سئو اهمیت دارد این است که بک لینک هایی که به سایت شما وارد میشود را بتوانید تجزیه و تحلیل کنید. حالا شاید فکر کنید چرا باید این کار رو انجام دهیم؟ باید خدمت شما بگویم که لینک هایی که به سمت سایت شما ارسال میشود همگی لینک های مفیدی نیستند و ممکن است لینک های مخربی باشند که اگر شما بک لینک های ورودی به سایت خود را چک نکنید اثر مخربی را بر سایت شما می گذارند. قرار گرفتن در کمپین سئو شاید فرآیندی ساده به نظر برسد اما در حالت کلی امری مهم و ضروری است در برخی از کسب و کار ها گاهی آنقدر رقابت بر سر قرار گرفتن در رتبه های یک و دو و سه گوگل بالاست که برخی از کسب و کار ها برای اینکه در این جایگاه های قرار گیرند ممکن است کارهای مخربی را برای سایت های رقیب انجام دهند. درست است که این کار ها دور از اخلاق است اما در دنیای رقابت باید منتظر همچین رویداد هایی هم باشید. برای مثال خیلی از کسب و کار ها برای اینکه خودشان در صفحه اول گوگل قرار گیرند به سایت هایی که در خط اول هستند حملات DDOS انجام می دهند . یکی از اذیت های شایعی که ممکن است شما با آن مواجه شوید این است که رقبا برای شما بک لینک های مخرب خریداری کنند و به سایت شما ارسال کنند. اگر شما متوجه چنین حملاتی نشوید این بک لینک های تاثیرات مخربی روی سایت شما می گذارند و حتی ممکن است سایت شما تا مرز پنالتی شدن نیز پیش رود. فکر کنیم تا به الان با اهمیت بررسی بک لینک ها آشنا شده باشید.

تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟ (ابزار های تشخیص)

در این مرحله نوبت به آن رسیده است که راجب به تشخیص لینک خوب از لینک بد با هم صحبت کنیم و ابزار های کاربردی را در این زمینه معرفی نماییم.

ابزار Ahref

Ahref یکی از ابزار های خوب و کاربردی در زمینه تشخیص و تجزیه تحلیل بک لینک ها است. در واقع شما با تهیه نسخه پرمیم ابزار ahref میتوانید بر تمامی لینک سازی داخلی و خارجی، کلملت کلیدی و…. تسلط داشته باشید!! در این قسمت میتوانید به سادگی وارد صفحه ahref شوید اسم سایت مورد نظر خود را سرچ کنید و از قسمت بک لینک ها بک لینک هایی که به سایت مورد نظر داده شده است را بررسی نمایید و منبع این لینک های خارجی را تشخیص دهید. استفاده از این روش دو مزیت دارد. اول اینکه می توانید بک لینک های سایت خود را بررسی نمایید و کیفیت آن را چک کنید و ببینید که از چه سایت هایی به سمت شما لینک داده شده است و به محض اینکه سایت مشکوکی را مشاهده کردید می توانید لینک های آن را مسدود کنید. همچنین می توانید بک لینک های سایت رقبای خود را مشاهده کنید و اگر از سایت های خوبی با کیفیت بالایی لینک دریافت کردند شما هم از آن سایت ها لینک دریافت کنید که معمولا یکی از راه های دریادف لینک رپورتاژ آگهی ها هستند. انکر تکست (Anchor Text) لینک ها را بررسی کنید تا بتوانید لینک خوب را از لینک بد را تشخیص دهید. اگر کلمات کلیدی بسیاری را با انکر تکست یکسان پیدا کردید، بهتر است بدانید دیر یا زود این سایت توسط گوگل جریمه می شود. بنابراین پیشنهاد میشود به دنبال سایت های دیگر باشیددر مرحله بعدی، انکر تکست (Anchor Text) لینک ها را بررسی کنید تا بتوانید لینک خوب را از لینک بد را تشخیص دهید. اگر کلمات کلیدی بسیاری را با انکر تکست یکسان پیدا کردید، بهتر است بدانید دیر یا زود این سایت توسط گوگل جریمه می شود. بنابراین پیشنهاد میشود، به دنبال سایت های دیگر باشید.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین ابزار های رایگان سئو را مطالعه نمایید.

ابزار Semrush

semrush هم یکی از ابزار های خوب و کاربردی در زمینه تشخیص بک لینک ها است. این سایت یک مرجع بسیار خوبی است برای اینکه کمپین سئو ی خود را بررسی نمایید. برای اینکه بتوانید از این سایت استفاده کنید به راحتی می توانید وارد سایت شده و سایت مورد نظر خود را سرچ کنید. بعد از آنالیز semrush یکسری از داده ها را خدمت شما را نشان می دهد. شما در این داده های می توایند تعداد بک لینک های یک سایت را مشاهده کرده و سپس مورد بررسی قرار دهید. در نهایت کلمات کلیدی را بررسی کنید و برای پیدا کردن دیگر منابع لینک بیلدینگ معتبر، رقبای خود را با دقت بررسی کنید.

معرفی لینک های خوب و با کیفیت!

ابزار های تشخیص را بررسی کرده ایم حالا میخواهیم راجب به لینک های خوب و با کیفیت صحبت کنیم. اینکه چگونه میتوان یک لینک را خوب و یا بد در نظر گرفت جنبه های مختلفی دارد که باید آن بررسی گردد. ولی در حالت کلی می توان یکسری از ویژگی ها را به عنوان یک لینک خوب بیان کرد.

معمولا بک لینک هایی که ساده و بدون دردسر بدست می آیند، بک لینک های با کیفیت و کاربردی ای نیستند. چرا که وقتی شما تواسته اید یک بک لینک ساده بدست آورید قطعا بقیه افراد هم میتوانند این بک لینک را استفاده کنند و در نهایت این لینک ها ارزش چندانی ندارند در عوض برخی از لینک ها هستند که به سختی بدست می آیند و مطمئنا هر شخصی نمی تواند این بک لینک ها را دریافت کند و ارزش این لینک ها بالا است.

بک لینک هایی که دریافت می کنید باید با موضوع سایت شما مرتبط باشد، این نکته مهمی است که باید به آن توجه نمایید.منبع لینک، علاوه بر بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو می تواند بر روی نرخ تبدیل کاربر به مشتری نیز تاثیر گذار باشد. حتی اگر سایت شما در بالاترین نتایج گوگل قرار گرفته باشد، باز هم تبدیل کاربران به مشتری امری بسیار دشوار است و باید در قیف فروش کاربران را هدایت کنید تا در نهایت به مشتری تبدیل شوند.

از سایت های معتبر لینک دریافت کنید! خیلی از سایت ها وجود دارد که به عنوان مزرعه لینک شناسایی میشوند و دریافت بک لینک از این سایت ها اعتبار چندان خوبی ندارد پس بنابراین توصیه میشود از سایت های خوب لینک تهیه کنید. معمولا در بک لینک ها، لینک هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت میکنید بهترین و با کیفیت ترین بک لینک ها هستند و اعتبار بسیار خوبی هم برای سایت شما به وجود می آورند.

ساخت بک لینک خوب

ویژگی های لینک های با کیفیت پایین!

لینک های بد به لینک های گفته میشود که از دستورات گوگل سرپیچی میکنند و جزو سئو کلاه سیاه هستند که اگر از آنها استفاده کنید حتی ممکن است سایت شما را به سمت پنالتی شدن بکشانند. لینک های پولی، لینک فارم ها و سایر تکنیک های سئو کلاه سیاه می تواند شما را به دردسر بیندازد. بنابراین تا جایی که می توانید از این روش ها دوری کنید. بیشتر متخصصان سئو یر این باورند که هر جا که توانستید لینکی از خود باقی بگذارید اما این واقعیت امر نیست بلکه باید لینک خود را در سایت های معتبر و درست قرار دهید تا بتوانید امتیاز خوبی را کسب کنید! اعتبار دامنه معیاری است که توسط سایت Moz توسعه داده شده است که معیار محبوبی در حوزه سئو به شمار می آید. اگر سایت هایی که از آنها لینک دریافت می کنید اعتبار دامنه پایینی داشته باشند اعتبار خوبی به سایت شما اضافه نمیشود. Domain Authority به یک معیار قوی تبدیل شده است. اگر شما از سایت هایی با اعتبار دامنه پایین لینک بگیرید، ممکن است به عنوان لینک بد شناخته شود. در این شرایط اصلاً مهم نیست که این سایت چقدر به موضوع سایت شما مرتبط است.

انکر تکست هایی که بیش از حد بهینه سازی شده باشند می توانند بر روی ترافیک و رتبه بندی سایت تاثیر منفی داشته باشند. لینک هایی که از این متون لینک ها به دست می آید خطرناک هستند. درصد پنالتی شدن این لینک ها بسیار بالاتر از سایر موارد است. لینک هایی که از محتوا های ضعیف گرفته مشود ارزش چندان بالایی برای سایت شما نخواهد داشت. حالا چه محتوا هایی ضعیف شمرده میشوند: محتوا هایی که تماما کپی شده هستند، محتوای مفید و با کیفیتی نیستند و تنها کلمات در کنار هم قرار گرفته اند.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی تشخیص لینک خوب از لینک بد چگونه است؟ بپردازیم و نکات کاربدی را در این زمینه به شما بیان کنیم، اگر شما با لینک سازی سر و کار دارید پیشنهاد می کنم که به لینک گذاری و بک لینک ها نهایت دقت را داشته باشید زیرا گوگل در آپدیت های جدید همواره روی لینک سازی حساسیت دارد. اگر در زمینه لینک سازی تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. در قسمت آموزش سئو، آموزش کاربردی و فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را داریم که می توانید برای اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمید

    سلام وقتتون بخیر باشه و خیلی ممنونم بابت مقاله خوب و عالیتون
    ببخشید یک سوالی داشتم؛ اینکه بعضی از شرکت های طراحی سایت میان و در فوتر وبسایتی که طراحی کردند به سایت خودشون لینک فالو میدن آیا این کار از اونجایی که لینک روی تمامی صفحات وبسایت ساخته شده هست، برای سئو منفی هست یا خیر
    چون من بررسی کردم چندتا از وبسایت های طراحی سایت که رتبه های اول بودن رو و اینکارو کرده بودن که در وبسایتی که طراحی کردن لینک فالو در فوتر بدن؟
    آیا این رتبه ای که دارن موقتی هست و بزودی پنالتی میشن؟ یا اینکه اینکار تاثیر بدی روی سئو نداره

    1. جواد فرازمند

      سلام حمید جان
      این کار اشتباهه، چون شما اینجوری داری چندهزار تا لینک برای سایت خودت اونم به صورت فالو دریافت می کنی واگر یه روزی اون سایت از بین بره یا هر بلایی سرش بیاد، سایت شمام آسیب میبینه
      اگرم کسی میخواد لینک از سایتی که طراحی کرده بگیره، یک لینک توی یکی از صفحات سایت کفایت می کنه