بازاریابی شامل آن دسته از فعالیتهایی است که به شرکت در ترویج پیشنهادات و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل کمک میکند. امروزه هر فرد در یک روز به طور متوسط با هزاران تبلیغ، صرفنظر از حالت سنتی یا دیجیتال روبرو میشود؛ اما در سناریوی امروزی، بازاریابی کاملاً شکل خود را تغییر داده یعنی از فیزیکی به دیجیتال تبدیل شده است. در این مطلب سعی خواهیم کرد تفاوتهای عمده بین بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم.
این روزها یکی از مهمترین موضوعاتی که در هر بیزینس باید به ان توجه شود بازاریابی میباشد! که در ادامه بطور کامل تفاوت دو سبک از بازاریابی را در اختیار شما قرار داده ایم!
بازاریابی سنتی به معنای بازاریابی کالاها و خدمات با استفاده از پلتفرمها، کانالها و تکنیکهایی است که بهجای جریان دوطرفه، از ابزار ارتباطی یکطرفه استفاده میکنند. این ابزارها و اشکال مختلف تبلیغاتی بهراحتی قابلتشخیص بوده و درعینحال گران هستند.
به عبارت دقیقتر، بازاریابی سنتی شکل معمولی تبلیغات است که دستیابی به مشتری را از طریق ابزارهای تبلیغ آفلاین مانند تلویزیون، روزنامهها، مجلات، پوسترها، بنرها، رادیو و غیره دنبال میکند. بازاریابی سنتی عمدتاً با دستیابی به طیف گستردهای از مخاطبان و رقابت بر اساس عدد و رقم سروکار دارد. به این معنی که هر چه تعداد افراد تماشاگر و بازدیدکننده از آگهی بیشتر باشد، مشتریان بیشتری نیز جذب محصول خواهد شد.
بازاریابی چاپی: شامل روزنامهها، مجلات، پوسترها، جزوهها و غیره است که اخبار روزانه را ارائه میدهند و درآمدزایی آنها از طریق تبلیغات محلی است.
پخش: شامل تلویزیون و رادیو است که دانش، اطلاعات و اخبار را همراه با سرگرمی ارائه میدهند و توسط تبلیغات حمایت میشوند.
بازاریابی در فضای باز: بیلبوردها و بنرها دو روش بازاریابی سنتی هستند و نقش مهمی در تأثیرگذاری بر مصرفکنندگان در بازههای زمانی طولانی دارند.
بازاریابی یکبهیک: محصولات یا خدمات را از طریق تلفن یا پیامک به مصرفکنندگان معرفی میکند.
از طریق پست: بهعنوان پست تبلیغاتی نیز نامیده میشود و شامل ارسال بروشورها، کارتپستالها، کاتالوگها، خبرنامهها و نامههای فروش تبلیغاتی به مردم از طریق اداره پست است.
بازاریابی ارجاعی: بهعنوان بازاریابی دهانبهدهان نیز شناخته میشود و اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات را در خود بازار به مشتریان منتقل میکند.
اصولاً دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که همه تلاشهای بازاریابی آنلاین را شامل میشود. در بازاریابی دیجیتال، شرکتها از تمام کانالهای دیجیتال موجود برای دستیابی به مشتریان موجود و بالقوه استفاده میکنند. این کانالها ممکن است شامل موتور جستجوی گوگل، رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبسایتها و غیره باشد. علاوه بر این، مهمترین ابزاری که بازاریابی آنلاین بر آن تکیه دارد «اینترنت» است.
به بیان ساده، هر نوع بازاریابی که به صورت آنلاین انجام شود، در دستهبندی بازاریابی دیجیتال قرار میگیرد. امروزه، تعداد زیادی از آژانسهای بازاریابی و تبلیغاتی دیجیتال وجود دارند که به شرکتهای تجاری برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود کمک میکنند. این آژانسها مشتریان بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کرده و با ایجاد روابط قوی، آنها را حفظ میکنند.
بازاریابی انلاین را جدی بگیرید به دلایل زیر:
کسبوکارهای کوچک یا استارتآپها با حداقل سرمایهگذاری میتوانند کانالی بهتر و مقرونبهصرفه برای تبلیغ محصولات و خدمات خود پیدا کنند.
دیجیتال مارکتینگ زمین بازی را برای همه یکسان میکند، یعنی فرصتهای برابر و مشابهی را برای همه شرکتها، خواه یک شرکت چند ملیتی یا یک شرکت تازه تأسیس، فراهم میکند.
در اینترنت، محتوا بهعنوان پادشاه در نظر گرفته میشود و اگر محتوای قدرتمندی داشته باشید، میتواند فوراً روی مخاطبان تأثیر بگذارید. به خاطر تولید محتوا است که نرخ ترافیک ورودی سایت به مشتری تبدیل میشود و موفقیت بازاریابی دیجیتال را تضمین میکند.
تعامل و تبدیل مشتری زیاد، مطمئناً سود بیشتری برای کسب و کار به همراه خواهد داشت، بنابراین کسبوکارها میتوانند هم در داخل و هم در سطح بینالمللی گسترش یابند.
دیجیتال مارکتینگ به ایجاد آگاهی از برند و اخبار شرکت در بین مشتریان کمک کرده و آنها را در مورد محصولات جدید، پیشنهادات، تخفیفها و غیره بهروز نگه میدارد.
زمانی که شرکت با هزینههای کم، درآمد بیشتری به دست آورد، درنهایت بازگشت سرمایه بیشتری نیز خواهد داشت.
روش های کاربردی و موثر در بازاریابی انلاین که میتوانند بیزینس شما را ارتقا دهند به شرح زیر هستند:
بهینهسازی وبسایت خود بهگونهای که در رتبههای برتر نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد تا ترافیک ارگانیک (طبیعی) وبسایت افزایش یابد.
تولید، انتشار و تبلیغ محتوا برای گروه هدف، بهمنظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید مشتری و غیره.
کمک به مشتریان بالقوه برای یافتن شرکت شما از طریق رسانههای اجتماعی، برند سازی، بازاریابی محتوا محور و غیره. این فرآیند شامل جذب، تبدیل و راضی کردن مشتریان است.
این فرآیند شامل تبلیغ نام تجاری شما از طریق پلتفرم رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، اسنپ چت و غیره است.
این یک مدل تبلیغاتی برای هدایت ترافیک به وبسایت است که در آن تبلیغکننده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود، مبلغ مشخصی را به ناشر پرداخت میکند. ممکن است تبلیغاتی ازایندست را در صفحات نتایج جستجوی گوگل و بینگ دیده باشید.
ایمیل مارکتینگ: ارتباط با مشتریان از طریق ارسال ایمیل و معرفی تخفیفها، رویدادها، محصولات جدید، پیشنهادات و غیره برای هدایت مخاطبان به وبسایت شرکت است. فراموش نکنید که تمامی این موارد شامل دیجیتال مارکتینگ و اموزش دیجیتال مارکتینگ خواهد شد.
بازاریابی سنتی ثابت است، درحالیکه بازاریابی دیجیتال ماهیتی پویا و رو به رشد دارد.
نرخ تبدیل از یک مشتری بالقوه به پیشرو در بازاریابی آنلاین سریعتر از بازاریابی سنتی رخ میدهد. دلیل این امر آن است که بازاریابی آنلاین مبتنی بر داده یا تجزیهوتحلیل است و تبلیغات با توجه به علایق افراد به آنها نشان داده میشود که این موضوع به ایجاد مشتریهای بالقوه کمک میکند.
میزان مشارکت مشتری در بازاریابی آنلاین در مقایسه با بازاریابی سنتی بالاتر است؛ زیرا مشتریان میتوانند جزئیات محصول و سایر پیشنهادات را مستقیماً مشاهده کنند و برای دریافت جزئیات محصول نیازی به مراجعه به نمایشگاه یا شرکت ندارند.
در بازاریابی سنتی نمیتوان بازده سرمایهگذاری را محاسبه کرد اما در بازاریابی آنلاین به راحتی قابل محاسبه است.
درحالیکه بازاریابی سنتی مؤثر اما گران است، بازاریابی دیجیتال کمهزینهتر و مؤثرتر است.
با بازاریابی آنلاین، میتوان بهراحتی متوجه شد که خریدار از کجا آمده است، کدام محصول بیشترین بازدید را دارد، چه تعداد مشتری واقعاً محصول را میخرند، چه کسانی به محصول علاقهمند هستند و غیره. از سوی دیگر در بازاریابی سنتی، ردیابی مشتری و به دست آوردن چنین اطلاعاتی اصلاً امکانپذیر نیست.
بازاریابی سنتی از روشهای استانداردشده و قوانین بازاریابی انبوه برای هدف قرار دادن مشتریان استفاده میکند اما بازاریابی آنلاین از شخصیسازی بهره میبرد؛ به این معنا که فقط محصولاتی به مشتری نشان داده میشوند که اخیراً به آنها علاقه نشان داده یا مدتی است که در اینترنت به دنبال آنها بوده است.
در بازاریابی سنتی، اعمال تغییرات پس از درج آگهی ممکن نیست و یا گران درمیآید اما در بازاریابی آنلاین تغییرات را میتوان در هر زمان و حتی پس از قرار دادن آگهی انجام داد.
رسیدن به نتایج در بازاریابی سنتی زمانبر است اما بازاریابی آنلاین قادر است نتایجی سریع و بسیار دقیق را به بازاریاب نشان دهد.
در بازاریابی سنتی، مصرفکنندگان نمیتوانند تبلیغات را نادیده بگیرند و بهنوعی مجبور به تماشای آن هستند؛ اما در بازاریابی آنلاین چنین محدودیتی وجود ندارد، زیرا به مصرفکننده اجازه میدهد از تبلیغاتی که مفید یا جالب نمیداند اجتناب کرده و از آن صرفنظر کند.
ازآنجاییکه هدف بازاریابی سنتی فقط مخاطبان یک منطقه جغرافیایی خاص است، بنابراین جذب مشتری نیز محدود به همان منطقه خواهد بود؛ اما بازاریابی آنلاین فقط به یک منطقه خاص محدود نمیشود و چون از ابزار اینترنت استفاده میکند، توانایی هدف قرار دادن و جذب مشتری از بازارهای بین المللی را نیز دارد.
بازاریابی سنتی ارتباطی یکطرفه است که شرکت در آن، اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات ارائهشده را پخش میکند اما بازاریابی آنلاین ارتباطی دوطرفه است. به این صورت که در کنار ارائه و انتشار تبلیغات توسط شرکت، مشتریان نیز بازخورد خود درباره محصولات و خدمات را در قالب بررسی و نمره دهی ارائه میکنند.
بازاریابی سنتی و آنلاین را نمیتوان بر یکدیگر برتری داد زیرا هرکدام از آنها دارای مزایای خاص خود هستند. میتوان استفاده تلفیقی از هر 2 روش را بهترین را برای شناساندن یک کسب و کار دانست. برای کسب نتیجه حداکثری از این روش های بازاریابی باید بر خصوصیات هر یک تسلط کامل داشت و از متخصصان امر بازاریابی سنتی و آنلاین بهره گرفت.
سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.
نظرات کاربران