هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه شيمی را صد بزنيم؟

تكنيك تست زنی شيمی كنكور + تضمينی كنكور 1402

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/07/23

شيمی يكی از دروس مهم دو پايه رياضی فيزيك و البته علوم تجربی بوده است؛ حائز اهميت است كه اگر شما در كنكور روش و تكنيك های تست زنی را فرا نگرفته باشيد قادر به حل كردن يك تست هم نخواهيد بود؛ با توجه به اين موضوع برای شما كاربران تكنيك هایی را شرح داده ايم.

تكنيك تست زنی شيمی كنكور قطعاً برای تمامی دانش آموزان كنكور مهم بوده و البته كه دروس شيمی مربوط به دو رشته رياضی و فيزيك و البته علوم تجربی می‌باشد؛ و اما چرا شيمی انقدر مهم است؟ ضريب آن چقدر می‌باشد و البته چگونه می‌توان تست‌های شيمی را به‌راحتی زد؟ اين نوع  از سؤالات برای تمامی دانش آموزان هميشه مطرح شده است و البته كه ممكن است كه برای آن‌ها هم استرس زا باشد؛ اما در واقع اصلاً اين گونه نخواهد بود. زمانی‌ شما در حال تحصيل می‌باشید علاوه بر ميزان مطالعه شما در رابطه با هر دروس بايد آموزش درستی را هم پيشه كنيد و علاوه بر آن مشاوران و پشتیبان‌هایی هم داشته باشيد؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه تكنيك تست زنی شيمی كنكور را برای شما شرح داده و البته راهنمای خوبی برای شما باشيم.

شيمی چرا مهم شده است؟ اولين موردی كه شايد در ذهن شما به‌عنوان دانش آموز مطرح شود آن است كه چرا شيمی برای دروس اختصاصی كنكور انتخاب شده است؛ توجه داشته باشيد كه شما اگر در رشته رياضی بخواهيد در شاخه‌های زمين شناسی و عنصر شناسی و حتی در رشته‌های مهندسی منابعی و… ادامه تحصيل دهيد قطعاً كه بايد اطلاعات پایه‌هایی از شيمی داشته باشيد( به آن صورت كه برای زمين شناسی چگونه پديد آمدن عنصر مورد نظر و البته ساختار آن به شما كمك می‌کند كه به‌راحتی آن‌ها را تجزيه و تحليل كنيد) از طرفی در رشته علوم تجربی شاخه‌های پزشكی همانند داروسازی نيازمند به علم شيمی می‌باشد و البته كه اگر شما سواد كافی در رابطه با اين موضوعات داشته باشيد؛ شكی نخواهد بود كه در اينده موفق خواهيد شد.( به‌طور كلی وجود شيمی در دروس اختصاصی به همين دلايل بوده است)

 

آموزش شيمی مناسب و تأثیر آن در تكنيك تست زنی شيمی كنكور:

آيا شما افرادی را ملاحظه کرده‌اید كه بدون آموزش درست درصد بالایی را از شيمی كسب كرده باشند؟ قطعاً كه خير، شما بايد به‌عنوان يك دانش‌ آموز؛ آموزشی بسيار عالی را انتخاب كنيد. آموزش شيمی مناسب و تأثیر آن بر روی تكنيك تست زنی شيمی كنكور می‌تواند از زمين تا آسمان متفاوت باشد با آن كه شما به‌تنهایی مطالعه كنيد و مباحث را فرا بگيريد.( با اين وجود كه با داشتن آموزش ديگر نيازی نيست بسياری كتاب مطالعه كنيد و نكات را استخراج كنيد بلكه با درك مفهوم يك مسئله به‌راحتی ديگر نيازی به آموزش نخواهيد داشت).

در سايت ما برای شما دانش آموزان عزيز آموزش شيمی  ارائه شده است كه می‌توانید آن را تهيه كرده و البته درصد عالی در تكنيك تست زنی شيمی كنكور به دست آوريد؛ حائز اهميت است كه در اين آموزش سؤالات كنكور و البته تست‌های تألیفی و تركيبی و تست‌های چند ساله گذشته كنكور و… برای شما بررسی شده و البته كه نكات عالی برای شما هم ارائه می‌شود.( حائز اهميت است كه شما بدون يك آموزش هیچ‌گاه نمی‌توانید نتيجه مطلوبی را به دست آوريد)

ترفند های تست زدن شيمی

تكنيك تست زنی شيمی كنكور به‌صورت صفر تا صد:

تا به اينجای مقاله با مباحث كلی آشنا شديد و حال نوبت آن فرا رسيده است كه به سراغ تكنيك تست زنی شيمی كنكور برويم؛ توجه داشته باشيد كه در هر بخش نكات و البته پیشنهادانی برای‌ شما ارائه داده‌ایم؛ اگر شما به‌خوبی به آن توجه كنيد شكی نداشته باشيد كه نتيجه عالی كسب خواهيد كرد:

  • از پايه شروع كنيد: اولين مورد از تكنيك تست زنی شيمی كنكور آن است كه شما از پايه شيمی را شروع كنيد، ولی منظور از پايه چيست و چرا بايد از پايه شروع كنيم؟ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را شرح دهيم؛ به‌عنوان مثال دروسی همانند فيزيك در پايه دهم و يازدهم اگر مباحث‌ها را بخوانيد و به آن‌ها توجه كنيد متوجه آن خواهيد شد كه ارتباطی به يكديگر نداشته و البته دور از هم و متفاوت هستند؛ از طرفی بايد بدانيد كه دروس همانند شيمی و البته ریاضی اصلاً اين گونه نيست. شما در ابتدای فصل 1 شيمی دهم خود خواص عناصر و البته عدد اتمی و عدد جرمی آن‌ها را مطالعه می‌کنید و البته در سال يازدهم نيز به‌اصطلاح با آن‌ها سر و كار خواهيد داشت؛ البته در فصل سوم شيمی دهم و فصل يك شيمی دوازدهم هم ارتباط مفهومی دارند. با اين تفاسير شما دانش آموزان قطعاً بايد از پايه دهم  با آموزش مناسب شروع كنيد؛ و به اصلاح از ريشه مفاهيم را درك كنيد.

 

  • جدول مندليف را حفظ كنيد( عناصر 1 تا 36): اولين موردی كه تمامی دبيران به دانش آموزان توصيه می‌کنند قطعاً حفظ كردن جدول مندليف بوده است؛ حائز اهميت است كه اولين قدم شما از تكنيك تست زنی شيمی كنكور بايد اين مورد باشد. ولی چرا؟ فرض كنيد عنصر مجهول به شما داده است و البته كه با ارائه دادن عدد اتمی قطعاً كه بايد شما بدانيد كه نام عنصر چيست و در چه گروهی قرار داشته و البته چه ویژگی‌هایی دارد.( به‌عنوان مثال در سؤال‌های تستی برای شما اين گونه مطرح می‌شود كه در عنصر با عدد اتمی 17 با عنصری ديگر با عدد اتمی 9 چه شباهتی‌های دارند؛ شما بايد با توجه به حفظ كردن جدول مندليف اين موضوع را در كنيد كه عنصر اول كلر بوده و عنصر اول فلوئور و البته كه اين دو عنصر هم گروه هستند و البته كه به يون هاليد معروف و خواص شيميایی مشابه و فيزيكی متفاوتی دارند و… البته كه تمامی اين نكات را بايد از درون كتاب استخراج كنيد ولی موضوع مهم همان تشخيص دادن عناصر است)

آيا سؤالاتی ديگر اين گونه در تست‌های كنكور مطرح می‌شود؟ قطعاً كه اين نوع از سؤالات برای آزمون‌های آزمايشی بسيار تكرار شده و در كنكور كمی پیچیده‌تر مطرح می‌شوند؛ به‌عنوان مثال سؤالی مطرح خواهد شد كه عنصری در دوره سوم جدول تناوبی در گروه دو قرار دارد و البته نسبت نوترون به پروتون‌های اين ايزوتوپ را در بين گزینه‌ها انتخاب كنيد؛ البته كه صورت سؤال به عنصر منيزيم اشاره دارد و شما با تشخيص دادن اين موضوع به‌راحتی درك خوبی خواهيد داشت.( پيشنهاد ما به شما آن است كه اگر جدول مندليف را حفظ نكرديد بهتر است تست زنی نكنيد؛ به اين دليل كه حفظ جدول از تكنيك تست زنی شيمی كنكور می‌باشد)

 

  • از موازنه و استوكيومتری شروع كنيد: آيا تا به حال می‌دانستید كه از استوكيومتری در كنكور 5 سؤال مستقيم طرح می‌شود( البته كه سؤال‌های ديگر در رابطه با آن هم مطرح می‌شود)، يا آن كه از موازنه‌ها 1 سؤال به‌صورت اختصاصی طرح می‌شود؟ قطعاً برخی از دانش آموزان به دليل سختی اين نوع از مباحث قيد اين دو مورد را می‌زنند ولی بايد بدانيد كه مطالب شيمی بدون كنكور درصدی بالای 50 برای شما به ارمغان نخواهد آورد و شما بايد به‌صورت صحيح آن را مطالعه كنيد. تكنيك تست زنی شيمی كنكور برای استوکیومتری با روش تشريحی آن بسيار فرق خواهد كرد. به‌عنوان مثال شما برای حل يك سؤال استوكيومتری با روش كتاب بايد بسيار طولانی پيش برويد تا بتوانيد يك سؤال حل كنی درصورتی‌که اصلاً نيازی به اين موضوع نيست. شما بايد از روش تستی استفاده كنيد؛ روش‌های تستی به صورتی هستند كه شما بين دو تا موضوع تناسب ارائه می‌دهد و اين موضوع سبب می‌شود كه مجهول را به دست آوريد.( شايد شما به‌درستی منظور ما را متوجه نشده باشيد ولی اگر كمی تحقيق كنيد به‌راحتی سخن ما را درك خواهيد كرد)

صفر تا صد مسائل شيمی كنكور

  • بازی با جايگاه عناصر و قیدها: يكی‌ از مواردی كه شما بايد به‌عنوان دانش آموز به آن توجه كنيد قطعاً جايگاه عنصر می‌باشد؛ و البته كه توجه كردن به اين موضوع از تكنيك تست زنی شيمی كنكور تلقی خواهد شد ولی چگونه؟ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را شرح دهيم. اگر شما فصل 1 شيمی‌ دهم را به‌خوبی مطالعه كرده باشيد متوجه آن خواهيد شد كه در مبحثی كه دو سياره مشتری و زمين را در كنار يكديگر مورد قياس قرار می‌دادند( درصد فراوانی عناصر) قطعاً كه جايگاه هر عنصر بسيار مهم است؛ البته كه تعداد زيادی از دانش آموزان به آن‌ها توجه خاصی را ارائه نمی‌دهند و همين موضوع سبب افت درصد آن‌ها خواهد شد.( به‌عنوان مثال در سياره مشتری بيشترين درصد فراوانی برای عنصر هيدروژن و هليم و كربن می‌باشد؛ در صورتی كه در زمين آهن و اكسيژن و سيلسيم؛ طراح سؤال می‌تواند جايگاه عنصر اول و دوم هر سياره را عوض كرده و در گزینه‌ها آن را بارگذاری كند و دانش آموز حواس پرت نيز متوجه اين موضوع نشود)

 

  • كسب درصد زياد با توجه كردن به متن كتاب: شايد برخی از افراد اين تصور را داشته باشند كه شيمی كنكور فقط و فقط مسئله و… است در صورتی كه اصلاً اين گونه نيست؛ توجه داشته باشيد كه متن كتاب درسی از نكات زيادی بهره‌مند‌است كه طراح می‌تواند آن از آن‌ها استفاده كند و شما را به چالش بكشد. بهترين مثالی كه می‌توان زد قطعاً سؤالات و تست‌های( چند عبارت زير درست است) می‌باشد؛ اين نوع از سؤالات از حساسيت بالایی برخوردار است به اين دليل كه اگر شما اشتباه كوچكی انجام دهيد قطعاً نمره منفی خواهيد گرفت، نكته حائز اهميت آن است كه تكنيك تست زنی شيمی كنكور به شما می‌گوید اگر شما از صحت اطلاعات يك گزينه اطلاعات خاصی نداشتيد بهتر است كه به آن پاسخ ندهيد به اين دليل كه ممكن است نمره منفی برای شما لحاظ شود.

 

  • كتاب كمك درسی فراموش نشود: شايد شنيده باشيد كه برخی از دبيران می‌گویند كه بايد حتماً كتاب را بخوانيد و البته ملاك اصلی شيمی كنكور كتب درستی است و…؛ توجه داشته باشيد كه كتب درسی تمامی نكات را برای شما هايلات يا مشخص كرده است؟ آيا كتب درسی برای شما تست  و سؤالات زيادی ارائه داده است؟ قطعاً كه خير، كتب درسی می‌تواند الگو پايه خوبی برای مطالعه اوليه شما باشد ولی شما بايد برای بررسی متن به متن كتاب از کتاب‌های كمك درسی استفاده كنيد. حسن نيتی‌ كه اين کتاب‌ها دارند قطعاً نكات استخراج شده و تست است؛ شما با خواندن يك مفهوم و يا درس‌نامه يك مسئله استوكيومتری و… بايد سریعاً تست آن مبحث را مورد هدف قرار گيريد كه به مبحث مسلط شويد و کتاب‌های كمك درسی اين امكان را برای شما فراهم كرده است.

 

  • اگر به گزینه‌های پنجاه‌پنجاه رسيديد بهتر است گزينه ايی را انتخاب كنيد: تكنيك تست زنی شيمی كنكور كه برخی از مشاوران و دبيران به دانش آموزان توصيه می‌کنند قطعاً آن است كه اگر شما توانستيد يكی از سؤالات را دو گزينه آن را حذف كنيد( يعنی دو گزينه به‌صورت واضح اشتباه باشد) و بر روی دو گزينه بعدی شك داشته باشيد بهتر است يكی‌ از آن‌ها را استفاده كنيد؛ به اين دليل كه اين حالت درست و غلط بودن 50 درصد است و بهتر است گزينه ایی را انتخاب كنيد.

 

ميزان مطالعه خودتان را افزايش دهيد:

حال با فرا گرفتن تكنيك تست زنی شيمی كنكور نوبت آن است كه مطالعه مستمر و البته هميشگی داشته باشيد و از طرفی اگر شما ابتدای مسير راه كنكور هستيد ساعات مطالعه زيادی نداريد بهتر است كه با آموزش‌های اين موضوع شروع كنيد؛ توجه داشته باشيد كه اگر مطالعه زياد  و مستمر نداشته باشيد هیچ‌گاه موفق نخواهيد شد. پيشنهاد ما به شما آن است كه مقاله افزايش ساعات مطالعه برای كنكور را به‌صورت اختصاصی مطالعه كرده و از آن روش‌ها استفاده كنيد و نتيجه عالی كسب كنيد.

 

سخن پايانی:

امیدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت از آن برای‌ دوستان کنکور خود ارسال كنيد. در انتهای مطلب بهتر است يك نكته مهم را بازگو كنيم.

هیچ‌گاه از پايه آخر شروع نكنيد؛ شيمی درسی است كه شما بايد مفهوم آن را از پايه فرا بگيريد، فرقی هم نخواهد كرد كه مبحث آن استوكيومتری باشد و يا موازنه و… به اين دليل كه سؤالات آسان از پایه‌های پايين شروع شده و قطعاً اگر شما به‌سرعت به سراغ سؤالات سخت برويد در صورتی كه از پايه های قبل هيچ درسی نگرفتيد برای شما و روند مطالعه شما ضرر خواهد داشت و لطمه می‌زند.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *