هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
Dropshipping

دراپ شیپینگ چیست؟ همه چیز درباره Dropshipping در 1401

1401/06/15

دراپ شیپینگ یک روش انجام سفارش است که نیازی به نگهداری محصولات در انبار توسط یک کسب و کار ندارد. در عوض، فروشگاه محصول را می فروشد و سفارش فروش را به یک تامین کننده شخص ثالث منتقل می کند، که سپس سفارش را برای مشتری ارسال می کند.

با این حال، بر خلاف تصور عمومی، مدل کسب و کار دراپ شیپینگ یک طرح ثروتمند شدن سریع نیست. مطمئناً، به نظر می رسد که پول درآوردن آسان است – شما کالاهای دیگران را می فروشید و برای خود کم می آورید. اما وقتی همه ایرادات، موانع و مدیریت روزمره را در نظر بگیرید، کار آسانی نیست و می تواند کار سختی باشد. در دسته بندی کسب و کار آنلاین می توانید مطالب مفید بسیاری را پیدا کنید که به شما کمک می کنند یک کسب و کار آنلاین بهتر داشته باشید.

با این حال، اگر به روش صحیح به آن برخورد کنید، دراپ شیپینگ همچنان می تواند به شما کمک کند تا یک کسب و کار موفق بسازید… نه به آن سرعتی که انتظار داشتید. از مزایا و معایب دراپ شیپینگ گرفته تا رویکردهای مناسب، و از بهترین شرکت های دراپ شیپینگ گرفته تا پرسش های متداول، در اینجا همه چیزهایی که باید قبل از شروع دراپ شیپینگ در پلتفرم فروشگاه اینترنتی بدانید آمده است:

5 حقیقت سخت در مورد دراپ شیپینگ

اگر صاحب کسب و کاری هستید که به دنبال ارسال محصولات برای فروشگاه آنلاین خود (یعنی یک کسب و کار سنتی خرده فروشی که تی شرت می فروشد) بدون اینکه نیازی به انبار کردن موجودی خود داشته باشید – یا به طور بالقوه محصولات جدید را اضافه کنید – مدل دراپ شیپینگ می تواند یک راه حل باشد. و مهمتر از همه، برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک مفید باشد.

پس از اینکه مشتری چیزی را به صورت آنلاین سفارش داد، شرکت دراپ شیپینگ محصول را مستقیماً برای مشتری ارسال می کند. این راهی است که شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک به طور یکسان محصولات را تهیه می‌کنند و در عین حال کمی پول به دست می‌آورند و همزمان مقداری فضای ذخیره‌سازی نیز ذخیره می‌کنند. البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، بنابراین قبل از اینکه تمام پس انداز خود را در فروشگاه دراپ شیپینگ قرار دهید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید بدانید که چرا ممکن است دشوار باشد:

1. حاشیه سود کم.

مطمئناً، از آنجایی که شما مجبور نیستید موجودی خود را مدیریت یا ذخیره کنید، سربار کم است – اما بازده هم همینطور است. شما پول کمتری وارد می کنید، اما پول کمتری دریافت می کنید. این بدان معناست که شما باید تجارت زیادی را انجام دهید تا بتوانید سرپا بمانید، چه رسد به اینکه به سود خود برسید، به خصوص با توجه به اینکه بیشتر پول به تامین کننده می رسد.

این حاشیه های کم به سختی برای پوشش هزینه ها و هزینه های عملیاتی شما برای بازاریابی/تبلیغات، حفظ سایت شما، از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو، مدیریت سفارشات فروش و پوشش ساعات اداری شما کافی نیست. شما می توانید درآمد خود را با استفاده از این متغیرها پیش بینی کنید (این متغیرها میانگین هستند، بنابراین بسته به صنعت و موقعیت شما تغییر خواهند کرد):

  • 20 درصد حاشیه.

  • نرخ تبدیل 2%

سپس می توانید یک تخمین کاری را با استفاده از این معادله محاسبه کنید:

(ترافیک x 0.02) x (میانگین ارزش سفارش x 0.2) = سود

در حالی که این برای یک تخمین شروع سریع خوب است، چند مشکل نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • تخفیف شما برای خرید از تولید کنندگان و عمده فروشان می تواند کمتر از 20٪ باشد.
  • این هیچ یک از هزینه های اضافی ذکر شده در بالا را که باید از پایان خود بپردازید، محاسبه نمی کند. این سود نهایی نیست.
  • برای اکثر محصولات، شما باید سود خود را کاهش دهید تا قیمت های فروش خود را رقابتی نگه دارید. اگر سرسختانه 20 درصد سود خود را حفظ کنید، سایر شرکت ها می توانند شما را کاهش دهند.

علاوه بر این، متوجه خواهید شد که سود شما نیز تا حد زیادی توسط ترافیک شما تعیین می شود، بنابراین اگر در حال ساختن یک نام تجاری تجارت الکترونیک از ابتدا بر روی پلتفرم هایی مانند BigCommerce, WordPress و Shopify هستید، برای مدت طولانی با مشکل مواجه خواهید شد. یک پایگاه مشتری بسازید.

اگرچه به نظر می رسد دست از کار دور است، دراپ شیپینگ کاران همیشه باید با تامین کنندگان عمده فروشی، پردازش سفارش، برگرداندن و خدمات مشتری خود سر و کار داشته باشد.  زمانی که از قبل یک منبع منظم ترافیک دارید، نزدیک شدن به dropshipping بسیار منطقی تر است. با دنبال کردن آموزش سئو می توانید یک کانال بازاریابی قدرتمند و پرسود بسازید.

2. بسیار رقابتی.

همیشه کارآفرینان بیش از حد خوشبین وجود خواهند داشت که صرفاً بر بخش «سربار کم» تمرکز می کنند و شواهد واضح بالا را نادیده می گیرند. از آنجایی که برای راه اندازی یک تجارت دراپ شیپینگ به سرمایه بسیار کمی نیاز است، این مانع کم برای ورود به معنای رقابت شدید زیادی است و محبوب ترین بازارها بیش از سایرین متضرر می شوند.

اساساً، هرچه یک شرکت بزرگتر باشد، بیشتر می توانند نشانه گذاری های خود را کاهش دهند تا کمترین قیمت ها را ارائه دهند. بدتر از همه، این احتمال وجود دارد که معامله انحصاری با تامین کنندگان خود نداشته باشید.

این بدان معناست که هر تعداد از رقبا می توانند دقیقاً همان محصولات شما را بفروشند. و اگر به‌تازگی به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک شروع به کار کرده‌اید، رقبای شما با سال‌ها تجربه منابعی را در اختیار دارند که نمی‌توانند قیمت‌های شما را کاهش دهند. این بدان معناست که مشتریان بالقوه می توانند دقیقاً همان چیز را از شخص دیگری با قیمت ارزان تر خریداری کنند – چرا از شما خرید می کنند؟

3. عدم کنترل بر زنجیره تامین.

در تجارت الکترونیک استاندارد، اگر مشتریان از کیفیت محصول، سرعت انجام یا سیاست‌های بازگشت شکایت دارند، می‌توانید خودتان مشکلات را برطرف کنید. در دراپ شیپینگ، صاحبان فروشگاه ها کم و بیش تحت الحمایه تامین کننده هستند – اما شما هستید که هنوز باید مستقیماً با مشتریان خود صحبت کنید.

دراپ شیپینگ کاران اساساً به دام افتاده‌اند، و کاری بیشتر از این نمی‌کنند که تامین‌کننده به مشکلات رسیدگی کند و در عین حال مشتری را در مورد چیزی که خارج از کنترل آنها است اطمینان دهد. علاوه بر این، تاخیر در ارتباط نیز وجود دارد زیرا افراد دراپ شیپینگ کار بین مشتری و تامین کننده رفت و آمد می کند. اگر کسی به آرامی پاسخ دهد، تمام ارتباطات متوقف می شود و رفع مشکلات بیشتر طول می کشد. و اگر آنها در مورد آن، از جمله در رسانه های اجتماعی، پر سر و صدا باشند، آن بررسی های بد در اوایل می تواند حتی قبل از شروع به کسب و کار شما پایان دهد.

4. مسائل مربوط به مسئولیت قانونی.

اگرچه این مشکل رایجی برای کسانی که با مدل دراپ شیپنگ کار می کنند نیست، اما شایان ذکر است. برخی از تامین کنندگان آنقدر که ادعا می کنند قانونی نیستند و همیشه نمی دانید کالا از کجا می آید.

حتی فریبنده‌تر زمانی است که تامین‌کنندگان به‌طور غیرقانونی از لوگوی دارای علامت تجاری یا مالکیت معنوی یک شرکت دیگر استفاده کنند، که بیش از حد متوسط ​​اتفاق می‌افتد. این مشکل بالقوه را می توان با یک قرارداد توافقنامه دراپ شیپینگ جامد برطرف کرد، اما هر تازه کار دراپ شیپینگ این را نمی داند. این چیزی است که باید هنگام انتخاب تامین کنندگان در نظر داشته باشید.

5. ساختن یک برند دشوار است.

مانند ارواح سراها یا ترانه سرایان پشت صحنه، دراپ شیپینگ کاران باید درک کنند که اعتبار کار آنها به شخص دیگری می رسد. اگر هر محصولی که می‌فروشید بسیار شگفت‌انگیز است، مشتریان شما بیشتر روی برند محصول تمرکز می‌کنند و تجربه خرید را به طور کامل فراموش می‌کنند. بالاخره لوگوی شما روی جعبه نیست. باز هم، این فقط دلیل دیگری است که چرا دراپ شیپینگ برای برندهای تثبیت شده بیشتر از برندهای جدید منطقی است. برای مطالعه بیشتر برندسازی چیست را مطالعه کنید.

رویکردهای صحیح برای دراپ شیپینگ

آموزش دراپ شیپینگ

Dropshipping یک نمایش جانبی بهتر از رویداد اصلی ایجاد می کند. در حالی که نقص‌های آن، پشتیبانی از یک کسب‌وکار را به تنهایی دشوار می‌کند، اما همچنان مزایای کافی برای کمک به شرکت‌های تجارت الکترونیکی را برای بهبود اساسی کسب‌وکار خود ارائه می‌دهد. این چهار رویکرد را برای استفاده موثر از دراپ شیپینگ در نظر بگیرید:

1. تحقیقات بازار.

دراپ شیپینگ به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف بهتر عمل می کند، نه خود هدف. از دراپ شیپینگ برای کاهش خطر در آزمایش محصولات جدید و استفاده برای تحقیقات بازار استفاده کنید. به جای افزایش هزینه های موجودی خود با بسته بندی انبار خود با یک محصول غیرقابل پیش بینی، آن را با یک دوره آزمایشی با استفاده از دراپ شیپینگ آزمایش کنید.

فراتر از اینکه متوجه شوید فروش می‌رود یا خیر، تخمین بهتری از میزان فروش آن خواهید داشت و به شما عدد دقیق‌تری از مقداری را که برای سهام اولیه خود خریداری کنید، ارائه می‌دهد. این برای آزمایش انواع محصول جدید، که همیشه دارای ریسک ذاتی هستند، اهمیت دو چندانی دارد. برای مثال، شاید شما در فروش محصولات سگ کاملاً موفق بوده اید. آیا این برای محصولات گربه نیز به خوبی ترجمه می شود؟ این ممکن است ضربه بزنید یا از دست بدهید، اما همیشه می‌توانید آب را با ارسال چند محصول آزمایش کنید و ببینید که چگونه پیش می‌رود. در مقاله تحقیقات بازار در مورد این موضوع شرح داده شده است.

2. جلوگیری از گران فروشی.

برندهای باتجربه تجارت الکترونیک می دانند که نوسانات بازار همیشه قابل پیش بینی نیست. به‌جای افزایش هزینه‌های موجودی از طریق ذخیره‌سازی بیش از حد برای رسیدن به حداکثرهای غیرمحتمل، داشتن یک تامین‌کننده dropshipping به عنوان پشتیبان باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود بدون اینکه این فروش را از دست بدهید. این به ویژه برای سرریز فصلی مفید است. این یک محافظت عالی در برابر عدم قطعیت هایی است که همه خرده فروشان با آن روبرو هستند.

وجود گزینه‌های دراپ شیپینگ نیز بیمه‌ای عالی در برابر شرایط شدید ایجاد می‌کند. اگر اتفاقی مانند یک بلای طبیعی برای فضای انبار شما رخ دهد، همچنان می‌توانید با ارسال محصولات از جای دیگر، سفارش‌های از پیش ساخته شده را انجام دهید. همین امر در مورد تأخیرهای غافلگیرکننده حمل و نقل جانبی نیز صادق است.

3. سیستم های حمل و نقل استراتژیک.

یکی از پیامدهای ناگوار گسترش تجارت شما، مشکلات حمل و نقل است. هر چه از انبار یا مراکز تکمیل خود دورتر شوید، هزینه ها و هزینه های حمل و نقل بیشتری متحمل خواهید شد. Dropshipping می تواند راه حل مناسبی برای برخی از مکان های مشکل ساز باشد که خارج از مناطق سودآور شما هستند.

  • ممکن است هزینه حمل و نقل بسیار زیاد باشد، یا شاید قیمت های ذخیره سازی برای توجیه راه اندازی یک مرکز حمل و نقل جدید بسیار بالا باشد.
  • شاید موضوع مالیات یا هزینه های اضافی باشد، مانند حمل و نقل به خارج از ایالت یا کشور. تکیه بر دراپ شیپینگ برای این مناطق انتخاب شده می تواند عامل تعیین کننده ای باشد که شما را از خطر دور نگه دارد.

علاوه بر این، همانطور که dropshipping می تواند در تحقیقات بازار مفید باشد، می توانید از آن برای آزمایش مناطق جدید نیز استفاده کنید. چرا از دراپ شیپینگ برای یک دوره آزمایشی در یک مکان جدید استفاده نکنید تا ببینید آیا ارزش باز کردن یک مرکز جدید در آنجا را دارد؟

4. محصولات با تعمیر و نگهداری بالا.

هزینه نگهداری و ارسال برخی از محصولات بیشتر از سایرین است. در شرایط خاص، ممکن است برای شما سود بیشتری داشته باشد که آنها را به جای خود ذخیره کنید. منظور ما از محصولات با تعمیر و نگهداری بالا چیست؟ هر محصولی که نیاز به هزینه اضافی برای نگهداری یا ارسال دارد، مانند:

  • محصولات بزرگ – برخی از محصولات فضای زیادی را اشغال می کنند، فروش آنها هزینه های اتاق ذخیره سازی بیش از حد را جبران نمی کند.
  • محصولات سنگین – اگر وزن یک محصول هزینه ارسال آن را بسیار بالا می‌برد، سعی کنید از یک تولیدکننده یا عمده‌فروش آن را در دراپ شیپ ارسال کنید.
  • محصولات شکننده – محصولات شکننده هنگام حمل و نقل نیاز به مراقبت ویژه دارند. در این موارد، تامین کننده یا سازنده ممکن است برای برآورده کردن این الزامات از شما مجهزتر باشد.
  • اقلام با ارزش – اقلام با ارزش مانند جواهرات خوب، عتیقه جات و غیره نیاز به امنیت بیشتری دارند که همه انبارها نمی توانند ارائه دهند. به جای خطر سرقت، می توانید فضای ذخیره سازی را به کسی بسپارید که بتواند به اندازه کافی از آنها محافظت کند.
  • شرایط ویژه – شاید بخواهید اقلامی را که باید منجمد نگه داشته شوند یا مواد حساس به نور را بفروشید. اگر موجودی شما به شرایط خاصی نیاز دارد، ممکن است بهتر باشد که دراپ شیپ را از ذخیره کردن آن در اختیار داشته باشید.

تا زمانی که کل شرکت شما در این نوع محصولات متخصص نباشد، پرداخت هزینه ذخیره سازی و حمل و نقل اضافی برای بخش کوچکی از کسب و کار شما منطقی نیست. اما همچنان می توانید با ارائه این محصولات از طریق دراپ شیپینگ مشتریان خود را راضی نگه دارید.

چگونه بهترین تامین کنندگان دراپ شیپینگ را انتخاب کنیم؟

هر زمان که dropshipping را در استراتژی فروش خود قرار دهید – به هر عنوانی – در حال وارد شدن به یک شراکت تجاری با تامین کننده هستید. همانطور که در بالا گفتیم، شما به عنوان فروشنده اغلب به دلیل کیفیت محصول، حمل و نقل به موقع و حتی مطابقت با قوانین، در اختیار دراپ شیپینگ کاران خود هستید. این بدان معناست که شما باید آنها را با نهایت دقت انتخاب کنید. برای یک چیز، شما می خواهید مطمئن شوید که محصولات همانطور که تبلیغ می شوند، هستند، اما همچنین باید ببینید که آیا ارسال آنها با معیارهای شما مطابقت دارد یا خیر.

خارج از شرایط محصولات، هنوز نگرانی‌های زیادی در مورد نحوه انجام تجارت تامین‌کننده شما وجود دارد. در اینجا یک چک لیست مرجع سریع از سوالاتی است که باید قبل از ثبت نام برای انجام تجارت با شخصی از خود بپرسید:

  • آنها چگونه با بازگرداندن یا محصولات آسیب دیده برخورد می کنند؟
  • چه مدت طول می کشد تا آنها یک سفارش را انجام دهند، از فروش تا تحویل؟
  • پشتیبانی مشتری آنها چگونه است؟ (این را خودتان امتحان کنید.)
  • آیا آنها سفارشات را بیمه می کنند؟
  • آیا آنها محافظت از تقلب را ارائه می دهند؟
  • آیا می توانید نظرات یا مراجع را به صورت آنلاین پیدا کنید؟

همچنین قرارداد دراپ شیپینگ را که در بالا توضیح داده شد فراموش نکنید. در مقاله ایده های کسب درآمد اینترنتی روش های بیشتری ارائه شده است.

دراپ شیپینگ برای مبتدیان: سوالات متداول

Dropshipping چیست

در اینجا چند پاسخ ساده به سوالات متداول در مورد dropshipping وجود دارد:

دراپ شیپینگ چیست و چگونه کار می کند؟

Dropshipping زمانی است که یک فروشنده سفارش های شخص ثالث را انجام می دهد و از آنها می خواهد محصولات را مستقیماً برای مشتری ارسال کند. به عبارت دیگر، فروشنده سفارش فروش را به عرضه‌کننده می‌دهد و او سفارش را انجام می‌دهد. فروشنده معمولاً با همکاری مستقیم با سازنده یا عمده‌فروش، قیمت کالا را با تخفیف پرداخت می‌کند. سود آنها از تفاوت در قیمت اولیه کالا و هر قیمتی که آن را به فروش می‌رسانند به دست می‌آید. فروشنده موجودی خود را ذخیره نمی کند یا اقلام را مستقیماً ارسال نمی کند. در عوض، آنها بیشتر بر بازاریابی، تبلیغات و مدیریت حضور آنلاین خود تمرکز می کنند.

چگونه دراپ شیپینگ را در کسب و کار خود بگنجانم؟

Dropshipping می تواند مکمل یک مدل کسب و کار سنتی تجارت الکترونیک باشد.

با فرض اینکه قبلاً در یک یا چند فروشگاه حضور آنلاین دارید (یا حداقل می دانید که چگونه آن را راه اندازی کنید)، ترکیب دراپ شیپینگمشابه راه اندازی هر محصول جدید دیگری است، با چند تفاوت.

در اینجا یک راهنمای گام به گام سریع آورده شده است:

  1. تحقیق کنید که چه محصولاتی با استراتژی، بازار و پایگاه مشتری شما مطابقت دارد.
  2. تحقیق کنید که رقبای شما چگونه محصول را می فروشند، یعنی قیمت گذاری.
  3. بهترین تامین کننده را پیدا کنید (چک لیست ما را در بالا ببینید).
  4. یک فرآیند تکمیل را که برای هر دوی شما کار می کند، نهایی کنید و آن را در سیستم خود بگنجانید. بسته به نرم افزار مدیریت فروش شما، این می تواند آسان باشد یا نیاز به اتو کردن برخی از چین و چروک ها داشته باشد.
  5. محصول جدید خود را فهرست کرده و تبلیغ کنید. مطمئن شوید که شرایط خاصی مانند تغییر در زمان یا مکان حمل و نقل را مشخص کنید.

آیا دراپ شیپینگ قانونی است؟

بله، دراپ شیپینگ قانونی است.

بسته به اینکه تامین کننده شما چه کسی است، ممکن است با مسائل حقوقی دیگری مواجه شوید، اما dropshipping به خودی خود یک روش کاملاً قانونی برای انجام سفارش است.

فقط به یاد داشته باشید که با قرارداد دراپ شیپینگاز خود محافظت کنید.

مزایای dropshipping چیست؟

حداقل پنج دلیل خوب وجود دارد که تقریباً هر خرده فروش تجارت الکترونیکی باید دراپ شیپینگ را در نظر بگیرد.

  • خطرات راه اندازی را به حداقل می رساند
  • هزینه های محصول را کاهش می دهد
  • هزینه های ذخیره سازی و لجستیک کمتر
  • ارائه محصول گسترده
  • انعطاف پذیری

آیا دراپ شیپینگ سودآور است؟

بله، دراپ شیپینگمی تواند برای بازرگانان سودآور باشد. Dropshipping یک مدل کسب و کار کم خطر است که به شما امکان می دهد محصولات را به مشتریان خود بفروشید بدون اینکه متحمل هزینه های هنگفتی مانند یک عمده فروش شود. به دلیل این هزینه های کمتر، سودآوری با دراپ شیپینگبسیار سریعتر از سایر مدل های تجاری آسان تر است.

آیا برای دراپ شیپینگ نیاز به ثبت یک نهاد تجاری دارم؟

بله، زمانی که شروع به فروش کردید، باید کسب و کار خود را ثبت کنید، اما تا زمانی که به طور مداوم شروع به ساخت آن نکنید، عجله ای برای انجام این کار وجود ندارد. این به این دلیل است که اکثر ارائه دهندگان پرداخت از شما می خواهند که ثابت کنید کسب و کار شما دارای چنین اعتباری است.

برخی از ایده های محصول دراپ شیپینگ چیست؟

اگر به دراپ شیپینگ علاقه دارید اما نمی دانید از کجا شروع کنید، در اینجا لیستی از ایده های محصول برای الهام گرفتن آورده شده است. ما سعی کردیم فقط اقلام کمکی را فهرست کنیم که می توانند با طیف محصولات هر صنعتی مطابقت داشته باشند.

  • کیف های مختلف که از یک هدف یا خیریه حمایت می کنند.
  • تی شرت های جدید.
  • لیوان های قهوه بامزه.
  • نشانک های انگیزشی
  • ساعت یا جواهرات ارزان قیمت.
  • بازاریابی کالا (پیراهن، کیف، لیوان، خودکار و غیره با لوگوی شما).

آیا dropshipper ها در سطح بین المللی ارسال می کنند؟

این به طور گسترده ای در دراپ شیپینگ کاران مختلف متفاوت است، بنابراین شما باید بررسی کنید.

محموله های بین المللی می توانند به سرعت گران شوند و دریافت مظنه های دقیق در مورد هزینه های حمل و نقل، گمرک و عوارض برای صدها کشور پیچیده است. همچنین پردازش یک سفارش بین‌المللی برای یک dropshipper به طور قابل‌توجهی زمان بیشتری می‌گیرد، زیرا اسناد و مدارک بیشتری درگیر است. برخی هزینه اضافی دریافت می کنند در حالی که برخی دیگر به سادگی مزاحم نمی شوند.

کلام پایانی

دراپ شیپینگ می تواند تاکتیک بسیار مفیدی باشد، البته اگر که به درستی اعمال شود. اما دلایلی که برای شرکت‌های جدید کار نمی‌کند، هرچه شرکت بزرگ‌تر می‌شود کمتر مرتبط می‌شود. به عنوان مثال، یک شرکت تاسیس شده در حال حاضر جریان ترافیک سالمی دارد و نیازی به نگرانی در مورد ایجاد برند خود ندارد. به همین دلیل است که dropshipping یک مکمل عالی برای اکثر شرکت‌های تجارت الکترونیک با تجربه است. فقط برای انجام کارهای سنگین به آن تکیه نکنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *