هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
در شرایط رکورد اقتصادی چه کار کنیم؟

در شرایط رکود اقتصادی چه کار کنیم؟

1401/11/28

امروزه بارها و باره در شبکه‌های اجتماعی و یا در اخبار مختلف صحبت از رکود اقتصادی می‌شود.

شما در این مقاله به صورت کامل و جامع چند استراتژی مقابله با رکود را فرا خواهید گرفت.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز 😃👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و مهم در مورد رکود اقتصادی. با توجه به این که دنبال کنندگان ما معمولا کسب و کارهای کوچک و متوسط و یا سرپرست خانوار می‌‍باشند. به همین دلیل است سعی کردیم یک مقاله بسیار مهم و ضروری برای شما عزیزان تهیه کنیم. امروزه همه جا صحبت از افزایش قیمت‌ها می‌باشد. اما نکته منفی این است که درآمد ما افزایش پیدا نمی‌کند. افرادی که کارمند می‌باشند، حقوقشان ثابت است. کسانی که ارائه خدمات می‌دهند در یک بازار رقابتی شدید می‌باشند.

از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که کسانی که کسب و کار شخصی نیز دارند معمولا حاشیه سود ثابت دارند که در صورت گران شدن اجناس و مواد اولیه نیز سودی برای آن‌ها باقی نخواهد ماند. در این صورت گفته می‌شود که رکود اقتصادی برای همه مشکل ساز شده است. ما در این مقاله قرار است که به صورت کامل و جامع به بررسی این موضوع بپردازیم. اما چند نکته بسیار مهم را به ذهن بسپارید، اولین نکته این است که دانش اقتصادی شما به تنهایی کمکی به شما نمی‌کند. شما در این شرایط نیاز دارید که از دیگران هم کمک بگیرید.

منظور ما این است که اگر شما به عنوان سرپرست خانوار صرفه جویی کنید، کافی نیست نیاز به کمک اعضاء خانواده نیز می‌باشد. اگر شما به عنوان یک صاحب کسب و کار صرفه جویی کنید کافی نیست. نیاز به کمک کارمندان شما نیز می‌باشد، زمانی که قرار است که طوفان بسیار بزرگ وارد شهر شما شود، به تنهایی کار از دست شما برنخواهد آمد.

رکود اقتصادی چیست؟

اگر بخواهیم از نظر اقتصادی به بررسی رکود اقتصادی بپردازیم، نیاز به پاس کردن چند واحد مالی و اقتصاد کلان خواهیم داشت. اما به صورت بسیار اجمالی و خلاصه منظور از رکود اقتصادی این است که بالاترین دارایی پول خواهد بود. از طرفی میزان آن در اقتصاد کاهش پیدا می‌کند و به دست آوردن آن سخت می‌شود. اما ما در ایران یک لول بالاتر را نیز تجربه می‌کنیم و آن هم رکود تورمی می‌باشد. چرا که هم پول در اقتصاد جریان بسیار کمی دارد و هزینه ها در حال افزایش می‌باشد.

اگر شما به راستی به دنبال حفظ سرمایه خود می‌باشید باید یک استراتژی داشته باشید. در غیر این صورت رکود اقتصادی به صورت قابل توجه زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به این نکته توجه داشته باشید که رکود اقتصادی زمانی برای شما خطرناک است که شما یک منبع درآمد محدود و مشخص داشته باشید. در این صورت هزینه‌های شما نقش بسیار سر نوشت سازی خواهد داشت. از طرفی پس انداز کردن شما نیز با فرمت همیشگی برای شما آنچنان درآمدی را به دنبال نخواهد داشت.

زمانی که رکود اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، ساده‌ترین نمود آن این است که وام گرفتن آسان می‌شود، اما نگهداری و استفاده از آن سخت می‌شود. فرض کنید که بانک به شما یک وام با سود 23 درصد می‌دهد. شما باید حداقل یک حاشیه سود 40 درصدی داشته باشید تا هم مخارج خود را پوشش دهید و هم توانایی این موضوع را داشته باشید که سود بانک را به خوبی پرداخت کنید. دقت کنید که تک تک انتخاب‌های شما در کسب و کار نقش بسیار سازنده و مهمی خواهند داشت.

رکود اقتصادی چیست؟

بهترین تصمیم در رکود اقتصادی ایران چیست؟

اگر اندکی با مسائل اقتصادی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که جنس رکود اقتصادی ایرانی، از جنس رکود تورمی می‌باشد. این موضوع به این معنی است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک برنامه ریزی منظم و حساب شده، علاوه بر تامین نیازهای خود از قدرت چانه زنی خود نیز استفاده کنید. البته دقت کنید که این قدرت چانه زنی برای بخش فروشگاهی است و نه بخش خدماتی. چرا که در بخش خدماتی معمولا قیمت‌ها به صورت افسار گسیخته در مسیر نزولی قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که شما با استفاده از قدرت چانه زنی خود، کیفیت پروژه خود را نیز به صورت ویژه کاهش می‌دهید. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که تمام تلاش خود را به کار گیرید و تا یک منبع درآمدی جانبی به دست آورید.

معمولا فصل رکود اقتصادی فصل کاشت است و در فصل تورم، زمان برداشت شما فرا خواهد رسید. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک برنامه ریزی جامع برای درآمد خود در فصل رکود اقتصادی ایران، شرایط را برای برداشت متناسب سازید. از طرفی به این نکته توجه نمایید که در فصل رکود اقتصادی هر خرید شما باید دلیل و علت مشخص داشته باشد. چرا که در این فصل معمولا مشکل ما کسب درآمد نیست، بلکه مشکل ما دقیقا مدیریت درآمد است. نکته بعدی که در کسب و کارهای آنلاین باید مد نظر قرار دهید، نرخ ارائه خدمات می‌باشد. در زمانی که رکود اقتصادی کسب و کار شما را فرا میگیرد، بهترین است استراتژی این است که مشتریان کسب و کار خود را با حاشیه سود پایین افزایش دهید.

در این صورت زمانی که فصل تورمی آغاز شود، در این فصل مشتریان کسب و کار شما تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که نیازهای خود را تامین کنند و برای دوره رکودی بعدی آماده شوند. دقیقا این همان زمانی است که شما خدمات خود را به آن ها ارائه خواهید کرد. در هر کسب و کار نیز این استراتژی قابلیت شخصی سازی و استفاده دارد.

در شرایط رکود اقتصادی چه کار کنیم؟

ما در این بخش قصد داریم که مهمترین استراتژی‌های که می‌تواند کسب و کار شما را نجات دهد را به شما آموزش دهیم. سعی کنید که به صورت ترکیبی از چند استراتژی استفاده کنید. در این صورت شما در مقابل رکود اقتصادی واکسینه خواهید شد. البته دقت کنید، این کار ممکن است که برای شما سختی‌های قابل توجه نیز داشته باشد. اما شما باید برای دست یابی به یک آینده معقول و حفظ طبقه اجتماعی خود آن را تحمل کنید.

1.    احساسات خود را کنترل کنید

معمولا زمانی که رکود اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، مردم با افت درآمد مواجه می‌شوند. از طرفی ما در ایران علاوه بر افت درآمد با افزایش هزینه‌ها نیز روبرو خواهیم بود که بود که رکود تورمی نام دارد. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که در این شرایط مهم‌ترین نکته شما باید به آن توجه داشته باشید این است که ترس خود را قبول کنید و سعی کنید که از منطق خود استفاده کنید. اگر شما بخواهید که در حالت انکار قرار داشته باشید و بگویید که چیزی نیست این شرایط نیز تمام می‌شود. و حتی ممکن است که وحشت کنید و بخواهید کارهای بدون برنامه انجام دهید.

تمامی این کارها منجر به این می‌شود که شما مشکلات بیشتری را تجربه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما فروشنده دوره آموزش زبان انگلیسی آنلاین می‌باشید. زمانی که بررسی می‌کنید در این ماه فروش شما به صورت قابل توجه کاهش پیدا کرده است و شما برای افزایش فروش خود سعی می‌کنید که با تبلیغات بیشتر فروش خود را افزایش دهید. اما غافل از اینکه این موضوع برای شما موثر نیست و مجدد با کسری بودجه نیز مواجه می‌شود. در این زمان بهترین کار این است که از آموزش سئو استفاده کنید تا فروش آنلاین شما افزایش پیدا کند.

منظور ما این است که استراتژی هزینه کردن شما در این زمان است که تعیین کننده است. زمانی که شما احساسات خود را کنترل نکنید و همیشه احساس داشته باشید که زمان شما به سر رسیده است و یا ممکن است که فکر کنید توانایی لازم برای انجام برخی کارهای درست را ندارید. در این صورت برای خود یک چرخه اشتباه تشکیل خواهید داد که آینده شما را به صورت قابل توجه مورد تاثیر قرار می‌دهد. سعی کنید که ذهن و برنامه خود را به متمرکز و منطقی نگه دارید.

2.    مخارج خود را کاهش دهید اما به صورت برنامه ریزی شده

قطعا در زمان رکود اقتصادی همه به شما خواهند گفت که مخارج خود را کاهش دهید. اما کسی به شما نخواهد گفت که چگونه این مسیر را انتخاب کنید و چگونه در این مسیر موفق باشید. نکته بسیار مهم این است که مخارج خود را کاهش دهید اما به اثرات آن نیز توجه داشته باشید. معمولا زمانی که افراد به فکر کاهش هزینه‌های خود می‌باشند، اولین کار این است که تفریح خود را به صفر میرسانند. این کار شما از ریشه اشتباه است. چرا که زمانی شما این کار را انجام می‌دهید، فشار ذهنی خود را افزایش می‌دهید.

در این صورت اولین توصیه ما را زیر سوال خواهید برد، چرا که شما توانایی فکر کردن درستی نخواهید داشت. زمانی که شما هر هزینه‌ای را قرار است که کم کنید باید به فکر یک جایگزین مناسب برای آن باشید. فرض کنید که شما هر هفته دو بار به رستوران میرفتید. شما آن را حذف می‌کنید و دیگر هزینه‌ای برای تفریح در نظر نمی‌گیرد. اما جای گزین آن چیست؟ به عنوان مثال شما می‌توانید به جای این دو بار رستوران رفتن یک بار غذای فست فودی درست کنید و به یک پیک نیک کوتاه بروید. دقت کنید شما باید یک جایگزین برای هر هزینه خود داشته باشید.

این که شما صرفا بدون هیچ برنامه‌ای بخواهید فقط هزینه‌های خود را کاهش دهید، نباید انتظار چیز عجیب و غریبی را داشته باشید. چرا که در این صورت شما یک هزینه برای خود در زمان دیگر درست خواهید کرد. به عنوان مثال اگر قرار است روغن ماشین خود را عوض کنید و به آن بی توجهی می‌کنید. با یک بار خراب شدن ماشین شما چندین برابر بیشتر هزینه خواهید کرد. همانطور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کردیم در زمان رکود اقتصادی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به صورت عقلانی و درست تصمیمات خود را مدیریت کنید.

مخارج خود را کاهش دهید اما به صورت برنامه ریزی شده

3.    از اهرم ایجاد بدهی به درستی استفاده کنید

دقت کنید که بدهی ایجاد کردن یک اهرم بسیار مناسب برای رشد و پیشرفت می‌باشد، حتی در شرایط رکود اقتصادی. نکته بسیار مهم این است که شما چگونه از آن استفاده می‌کنید. فرض کنید که در شرایط یکسان دو نفر یک بدهی 50 میلیون تومانی ایجاد می‌کنند. نفر اول از دوست خود 50 میلیون تومان قرض می‌گیرد تا ماشین خود را یک مدل ارتقاء دهد. دومین نفر از بانک 50 میلیون تومان دریافت می‌کند تا یک وسیله بسیار ساده برای کار خود تهیه کند. دقت کنید هر دو این افراد در زمان رکود اقتصادی از اهرم بدهی استفاده کرده‌اند.

اما نتایج قطعا برای شما قابل حدس است و می‌دانید که نفر اول بعد از مدتی از کار خود پشیمان خواهد شد و نفر دوم نیز بعد از مدتی یک سود قابل توجه را تجربه خواهد کرد. شما نیز برای خود سعی کنید آن را شخصی سازی کنید. زمانی که قرار است در شرایط رکود اقتصادی یک بدهی ایجاد کنید، اول از همه از خود سوال کنید که هدف ما شما از این کار چیست. به عنوان مثال قرار است که شما یک آموزش وردپرس داشته باشید و از طرفی فروش آنلاین خود را ارتقاء دهید. هدف شما مثبت و سازنده است، بنابراین کار شما درست در شرایط رکود اقتصادی ضروری است.

اما دومین نکته که معمولا افراد به آن توجه کافی ندارند، این است که باز پرداخت آن قرار است به چه صورت باشد. فرض کنید که برآورد شما از هزینه ها به صورت تقریبی 100 میلیون تومان است. شما چگونه می‌توانید آن را به صورت کوتاه مدت پس بدهید. دقت کنید کوتاه مدت بودن آن به این جهت برای شما اهمیت دارد که جریان‌های مالی خود را حفظ کنید. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که شما باید پرداخت‌های خود را از چند منبع مختلف داشته باشید. در این صورت استرس پرداخت در زمان مقرر را نیز نخواهید داشت.

4.    یک بودجه اضطراری برای خود تعریف کنید

به این موضوع دقت داشته باشید که معمولا در شرایط رکودی تهیه پول در زمان کوتاه اندکی سخت است. از طرفی معمولا مدت زمان رکود اقتصادی نیز مشخص نیست، دلیل آن هم این است که چرخه‌های اقتصادی معمولا به صورت نامنظم تکرار می‌شوند. شما باید برای شرایط سخت همیشه یک بودجه اضطراری داشته باشید که در زمان نیاز خود هزینه بیشتری پرداخت نکنید. فرض کنید که شما درگیر یک بیماری می‌شوید و لازم است که برای مدت زمان یک ماه استراحت کنید. در این زمان شما مخارج خود را از کجا تامین خواهید کرد. فرض کنید که هفته اول را از بودجه معمولی خود خرج می‌کنید.

 هفته دوم را نیز قرض می کنید و به کمک اهرم بدهی آن را سپری می‌کنید. و اما هفته سوم را نیز از موجودی پس انداز خود استفاده می‌کنید. در نهایت هفته چهارم را چگونه سپری می‌کنید و از طرفی هزینه دارو و چکاب بیماری شما نیز در این هفته قرار دارد. در این هفته معمولا دارایی‌های نقد شونده خود را تبدیل می‌کنند و در آینده سعی می‌کنند که آن را مجدد خریداری کنند. فرض کنید که گوشی تلفن همراه خود را برای فروش میگذارند و از یک گوشی ساده استفاده می‌کنند.

 در این صورت این فرد چند زیان را به صورت همزمان داشته تجربه کرده است. اولین زیان این است که برای خرید همان گوشی در آینده باید هزینه بیشتری پرداخت کند. دومین زیان او در این است که به علت اضطرار گوشی خود را به قیمت مناسب به فروش نرسانده است. سومین زیان او در این است که اعتبار خود را به صورت قابل توجه کاهش داده است. اما اگر از ابتدای دوران رکود اقتصادی یک سرمایه قابل تامین داشت، در این صورت او نیز میتوانست به سادگی از پس این چالش بر بیاید.

5.    از یک مشاور اقتصادی خبره در خواست کمک کنید

زمانی که شما دچار یک بیماری می‌شوید به سادگی به پزشک مراجعه می‌کنید و در خواست کمک می‌کنید. حال زمانی که شما دچار یک چالش اقتصادی می‌شوید و رکود اقتصادی با کاهش درآمد و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری خود را نشان می‌دهد لازم است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. دقت کنید در این انتخاب خود اگر به اندازه کافی تحقیق نکنید، در این صورت دچار چالش‌های بسیار بدتر خواهید شد. به این دلیل که فلان شخص اینستاگرام قوی دارد نباید از او درخواست مشاوره کنید.

بلکه داستان بسیار متفاوت است و شما باید با تحقیق یک مشاور اقتصادی متخصص پیدا کنید و او را در برنامه ریزی خود شریک کنید. او باید فرصت‌ها و تهدیدات کسب و کار شما را بررسی کند و به شما بگویید که در حال حاضر این کار برای شما مناسب است و یا خیر. به این نکته توجه داشته باشید که در کسب و کار شما شرایط به یک صورت است اما در صنعت رقابتی شما ممکن است که شرایط فرق کند و کلی فرصت وجود داشته باشد. معرفی این فرصت‌ها وظیفه مشاور اقتصادی شما می‌باشد.

از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که مشاوره تنها 20 درصد از کار است  و شما باید دیگر سرمایه توان خود را روی درست اجرا کردن برنامه ریزی به دست آمده قرار دهید. دقت کنید که شما لازم است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به صورت تدریجی تغییرات را اعمال کنید تا ساختار کسب و کار شما دچار مشکل نشود. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان رکود اقتصادی معمولا کسب و کارها حالت شکننده تری پیدا می‌کنند.

از یک مشاور مالی متخصص کمک بخواهید

6.    به چابک سازی کسب و کار خود فکر کنید

معمولا زمانی که رکود اقتصادی رخ می‌دهد یکی از بهترین زمان‌ها برای چابک سازی کسب و کار می‌باشد. در این زمان لازم است که هزینه‌های کسب و کار خود را کاهش دهید و از طرفی تمام پروژه‌های توسعه بلند مدت خود را نیز متوقف کنید. چرا که در حال حاضر لازم است که پروژه‌های خود را روی یک درآمد پایدار کوتاه مدت متمرکز کنید. البته توجه داشته باشید که چابک سازی کسب و کار به این معنی نیست که صرفا نیروی کار خود را کم کنید. این موضوع نیز جزوه چابک سازی کسب و کار است اما المان‌های بسیار تعیین کننده و دقیقی دارد.

 از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که چابک سازی کسب و کار یک فرآیند کوتاه مدت است. زمانی که رکود اقتصادی در حال تغییر فاز است، دقیقا شما باید کسب و کار خود را از حالت چابک سازی خارج کنید تا در زمان رونق اقتصاد بیشترین برداشت را داشته باشید. از طرفی اولین و مهمترین رکن برای چابک سازی کسب و کار این است که روی اعداد تمرکز داشته باشید. دقت کنید که مهمترین عامل برای رشد کسب و کار شما این است که تحلیل داده درستی از وضعیت آن داشته باشید.

شما باید مشخص کنید که کسب و کار شما در حال حاضر به چه دلیل در این شرایط قرار دارد. در غیر این صورت شما می‌توانید کسب و کار خود را به درستی مدیریت کنید. برای چابک سازی کسب و کار خود سعی کنید که با یک بیزینس کوچ متخصص در حوزه کسب و کار خود مشورت کنید. در این صورت می‌توانید یک بازدهی قابل اطمینان داشته باشید. برخی از متخصصین اقتصادی چابک سازی کسب و کار را جراحی کسب و کار نیز می‌دانند. به همین دلیل است که شما باید روی این موضوع تمرکز ویژه داشته باشید.

7.    بهترین شغل در زمان رکود اقتصادی چیست؟

اگر شما صاحب کسب و کار می‌باشید در زمان رکود اقتصادی باید استراتژی کسب و کار خود را از سمت تولید به سمت خدمات جانبی بیشتر تغییر دهید. اما اگر شما یک فرد کارمند می‌باشید، بهتر است که سعی کنید در این زمان به فکر یک شغل دوم باشید و درآمد خود را تبدیل به یک کلاس دارایی قدرتمند کنید. در این صورت شما می‌توانید در زمان رونق اقتصادی یک بازدهی بسیار جذاب داشته باشید و حتی  کسب و کار شخصی خود را اجرا کنید. دقت کردید رکود اقتصادی همیشه یک تهدید نیست و در برخی مواقع یک فرصت رشد است.

در زمان رکود اقتصادی معمولا مردم ترجیح می‌دهند که هزینه‌های خود را مدیریت کنند، معمولا خرید کالای نو به شدت کاهش پیدا می‌کند و تمایلات بیشتر به سمت خدمات است. در این زمان شما باید بخش خدمات خود را نیز تقویت کنید. به عنوان مثال شما فروشنده یخچال می‌باشید، زمانی که فروش شما به صورت قابل توجه کاهش پیدا میکند. دقیقا این نقطه همان جایی است که شما باید به فکر توسعه کسب و کار خود باشید و یک واحد تعمیرات و نگهداری نیز به مجموعه خود اضافه کنید. این موضوع هزینه زیادی نیز برای شما در بر نخواهد داشت.

از طرفی برخی از نیازهای مردم به غیر قابل تعدیل است، در نتیجه شما باید به صورت موثر از نیازها استفاده کنید و سعی کنید که برای پاسخ به آن برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال یک از نیازهای مردم خوراک است که شما باید سعی کنید به سمت محصولات با پایه کربوهیدرات بروید. چرا که ارزان است و معمولا در زمان رکود اقتصادی مردم زیادی تمایل دارند که از آن استفاده کنند. به این موضوع فکر کنید که شما نیز چه نیازی می‌توانید از مردم پیدا کنید که غیر قابل حذف می‌باشد.

8. به دنبال فرصت‌های رکود اقتصادی در کسب و کار خود باشید

از باورهای اشتباه مردم بر این است که فکر می‌کنند، چون کسب و کار آن ها با چالش مواجه شده است، این موضوع به معنای پایان آن می‌باشد. زمانی که قدرت رکود اقتصادی زیادی می‌شود، این موضوع به این معنی است که دیگر کسب و کارها نیز برای آن زمان و انرژی صرف می‌کنند. این موقعیت برای شما شرایطی را نیز به دنبال خواهد داشت. حال شما باید به دنبال نقاط کور کسب و کار خود باشید. زمانی که از آن آگاه شدید، دقیقا در فصل رکود اقتصادی باید به دنبال حذف آن باشید. چرا که بعد از این مدت زمان شما به سادگی می‌توانید در یک مدت زمان کوتاه به اهداف و نتایج خود دست پیدا کنید. از طرفی زمانی که فصل رکودی اقتصاد به پایان برسد، دقیقا زمانی که است برای برداشت شما جذاب خواهد بود.

بعد از پیدا کردن نقاط کور اقتصادی در کسب و کار خود باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از قدرت چانه زنی ایجاد شده به دنبال رفع آن باشید. به عنوان مثال اگر تیم فروش شما، یک تیم حرفه‌ای نیست، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برای آن یک برنامه ریزی جامع انجام دهید و کسب و کار خود را رشد دهید. برای این منظور می‌توانید به دنبال کلاس‌های آنلاین برای تقویت فروش بگردید و با قدرت چانه زنی خود، تیم فروش خود را ارتقاء دهید. در غیر این صورت ممکن است که برنامه ریزی شما آنگونه که باید و شاید جواب ندهد.

معمولا در اقتصادهای بزرگ دنیا نیز رکود اقتصادی وجود دارد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که مدت ان ها قابل تخمین است و از طرفی رفع ان نیز آسان است. اما در ایران شرایط کمی فرق دارد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک استراتژی مناسب روی این موضوع سرمایه گذاری کنید و در فرصتی که بیشتر کسب و کارها در خواب زمستانی می‌باشند، شما زیر ساخت‌های خود را تقویت کنید. در این صورت در دوران برداشت قوی تر ظاهر خواهید شد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد رکود اقتصادی با شما صحبت کردیم. در صورتی که در مورد هر بخش آن سوال و یا چالشی داشتید، به سادگی می‌توانید آن را با ما در بخش کامنت‌ها مطرح کنید. تیم تحقیقاتی برترآموز در سریعترین زمان ممکن به شما در مورد آن پاسخ خواهد داد. رکود اقتصادی یک بخش غیر قابل حذف از هر اقتصادی می‌باشد، از طرفی در ایران ما رکود اقتصادی از جنس رکود تورمی داریم. این موضوع باید به شدت مورد توجه شما باشد. چرا که در این چرخه معمولا طبقه اجتماعی افراد تغییر می‌کند.

اگر شما بخواهید که خود را در نقش قربانی بدانید همه چیز برای شما بدتر خواهد شد و از طرفی کسی نیز ناجی و نجات دهند شما نخواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که در شرایط سخت اقتصادی معمولا کسانی که استراتژی‌های تهاجمی دارند بازدهی بهتری را کسب می‌کنند. شما نیز باید سعی کنید که در کسب و کار خود یک استراتژی تهاجمی با مشورت یک متخصص اقتصادی داشته باشید.

 در این صورت می‌توانید روی آینده خود امید بیشتری داشته باشید. در نهایت به این موضوع توجه داشته باید که کسب و کار شما زمانی برای شما سود مرکب خواهد داشت که به درستی روی وضعیت آن تمرکز کنید و سعی کنید که متغیرهای اقتصادی اطراف خود را درست تعریف کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *