خوب سئو کاران همیشه به دنیال این هستند که بتوانند از ابزارهای خوبی برای سرچ و آنالیز سایت استفاده کنند. البته که ابزارهی بسیار زیادی برای سئو کاران وجود دارد ولی ما باید در درجه اول بهترین ابزار و در درجه دوم کم هزینهترین آنها را انتخاب نمایید. یکی از مواردی که به قول معروف دست راست متخصصین سئو هست ، گوگل ادز و سرچ کنسول نام دارد که خوب در ادامه میخواهیم فعالیتی را به شما نشان بدهیم که بتوانید این دو ابزار را با هم متصل نمایید. پس همراه برتر آموز باشید.
راهنمای اتصال گوگل ادز به سرچ کنسول آموزشی مفید که باید حتما نحوه کارکرد با آن را به خوبی بلد باشید.
در حالت کلی امروزه نمیتوان کسب و کاری را پیدا کرد که در فضای وب فعالیت داشته ولی با سئو آشنا نباشد ، تقریبا هر فردی برای این که بخواهید بهنیه سازی یک سایت را در اختیار داشته باشید باید با مفهوم آموزش سئو به خوبی آشنا باشد.
در ادامه به خوبی این ابزار را به تفکیک بررسی کرده و نحوه اتصال آنها را آموزش میدهیم.
آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:
گوگل سرچ کنسول ( Google Search Console ) ابزاری رایگان و مفید میباشد.
نمیتوان سئو کاری را پیدا کرد که از طریق سرچ کنسول سایت خود را آنالیز نکند.
شما با این ابزار به راحتی میتوانید آمار کلیکهای وب سایت خود را در هر روز داشته باشید و متوجه بشوید که کاربران از طریق سرچ چه کلمات کلیدی وارد سایت شما شدهاند.
در حالت کلی امکانات مهمی که سرچ کنسول در اختیار شما قرار میدهد به شرح زیر است:
ورودیهای صفحات سایت بهصورت مجزا
نحوه ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل
مدیریت لینکهای داخلی و خارجی سایت
مشاهده شاخصهای سرعت و تجربه کاربری سایت
دانستن این کلمات کلیدی و درخواستها برای تیم تولید محتوا بسیار ضروری است زیرا این افراد با تمرکز روی این کلمات میتوانند نتایج خوبی را در گوگل کسب کنند.
برای اتصال گوگل ادز به سرچ کنسول طبیعتا باید اکانت سرچ کنسول شما آماده باشد.
نصب این اکانت روی سایت اصلا کاری ندارد که در ادامه این روند را با هم بررسی میکنیم.
در ابتدا کافیست وارد وبسایت زیر بشوید.
برای اینکه بتوانید وارد اکانت سرچ کنسول شوید روی گزینه start now کلیک نمایید. برای این که بتوانید ادامه فرآیند را طی نمایید باید یک اکانت Gmail داشته باشید پس اگر هنوز اکانت فعالی ندارید حتما جیمیل باز نمایید.
بعد از این که از طریق جیمیل خود به سایت سرچ کنسول ورود کردید با صفحه زیر مواجه میشوید.
شما از طریق دو روش زیر میتوانید در سایت سرچ کنسول ثبت نام نمایید.
حالا این دو روش چه تفاوتی با یک دیگر دارد و کدام یک آسان تر است ؟
یک روش جدید به نام Domain است که از DNS ها برای تایید مالکیت دامنه استفاده خواهد کرد و یک روش قدیمی که از یک سری کدها و فایلها جهت تأیید مالک سایت بهره میبرد.
روش قدیمی یعنی استفاده از یک سری کدها برای رجیستر آسانتر و سریعتر است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد:
با کلیک روی این گزینه آدرس سایت خود را وارد میکنید سپس وارد مرحلهای میشوید که باید یکی از آن را انتخاب نمایید.
یکی از آسناترین روشها استفاده از همین فایل HTML هست. سرچ کنسول به شما بک فایل حاوی کدهای HTML مخصوص به سایت شما را در اختیارتان میگذارد شما باید این فایل را در هاست خود آپلود کرده تا بتوانید سرچ کنسول را فعال نمایید.
برای این کار باید :
سپس به سرچ کنسول بازگردید و روی دکمه Verrify کلیک نمایید.
البته که راهها و روشهای دیگری هم وجود دارد ولی در این مقاله ما میخواهیم به مباحث دیگری برسیم که تا این مرحله برای ثبت سرچ کنسول کافیست.
پلتفرم دیگری که بسیار برای وب مستران ارزشمند میباشد ، گوگل ادز نام دارد. گوگل ادز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل نام دارد که از طریق شارژ کردن پنل شما میتوانید به آسانی از خدمات گوگل بهرهمند بشوید.
بریا مثال یکی از سرویسهای این پلتفرم تبلیغاتی کلیکی در گوگل است که شما روی کلمات کلیکی مورد نظر خود تارگت فروش میگذارید سپس پنل گوگل ادز خود را شارژ میکنید ، حالا به ازای هر باری که گوگل سایت شما را برای کلمه کلیدی مورد نظر در SERP قرار میدهد و کاربر روی آن کلیک میکند از حساب شارژ شده در پنل شما هزینهای کم میشود.
ایجاد اکانت در گوگل ادورز رایگان است و نیاز نیست هزینه پرداخت کنید ولی برای استفاده از تبلیغات آن نیاز به شارژ هستید.
خوب حالا نوبت به آن میرسد که متوجه شویم چگونه در سایت گوگل ادز ثبت نام نماییم؟
برای این کار وارد سایت گوگل ادز بشوید.
در حالت دوم گوگل از شما میپرسد که چه چیزی را میخواهید تبلیغ نمایید؟ که الته نیازی نیست این پرسش را پاسخ بدهید.
در مرحله سوم قسمتهای بدون ایجاد کمین نشان داده میشود که اصلا نیازی نیست به این قسمت توجه نمایید. تنها کافیست روی گزینه Create an Account Without a Campaign کلیک نمایید.
در مرحله چهارم نیاز است اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را تکمیل نمایید که خوب در این قسمت دقت لازم را داشته باشید زیرا قابل ویرایش نمییاشد.
نکته مهم این که به علت تحریم و محدویتهای گوگل در کشور نام ایران، زمان و نرخ ارز ما در لیست موجود نمیباشد و باید کشور دیگری را انتخاب کنید.
به همین راحتی ساخت اکانت شما در گوگل ادز انجام شد.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که یک ایمیل از طرف گوگل ادز دریافت میکنید که به شما یک کد تحت عنوان your customer ID اختصاص میدهد. از این پس گوگل ادز شما را با آن ID شما را میشناسد.
حالا وارد داشبورد گوگل ادز بشوید.!!!
خوب حالا که به طور خلاصه با گوگل ادز و سرچ کنسول آشنا شدیم نوبت به این مرحله میرسد که به بررسی راهنمای اتصال گوگل ادز به سرچ کنسول بپردازیم. پس همراه ما باشید.
برای این کار کافیست وارد اکانت خود در سایت گوگل ادز بشوید.
در این قسمت مطابق تصویر 1 از قسمت Tools and settings باید شروع کنیم. روی این قسمت کلیک نمایید. حالا براتون یک منو باز میشود که لازم است روی Linked accounts کلیک کنید. بعد از این کار تب جدید برای شما باز میشود.
حالا شما لیست پلتفرمهایی را میبینید که میتوانید آنها را به گوگل ادز متصل نمایید ولی ما در این مرحله میخواهیم که سرچ کنسول را متصل کنیم ، بنابراین روی آن کلیک میکنیم.
خوب حالا خیلی راحت در این قسمت دامنه سایت خود را مشاهده میکنید. خیلی سریع روی گزینه لینک کلیک کنید. حالا عملیات با موفقیت انجام شد.
ممکن است دامنه سایت خود را در این قسمت مشاهده نکنید. همانطور که از ابتدای مقاله مطالعه کردید ما به شما آموزش دادیم تا برای سایت مورد نظر اکانت سرچ کنسول تهیه نمایید و اگر اکانت شما با موفقیت ساخته نشده باشد این جا آدرس سایت را مشاهده نمیکنید.
البته که در این مرحله باید روی علامت به علاوه ➕ در بالای جدول نشان داده شده کلیک کنید. با این کار یک پاپ آپ باز میشود و نیاز است تا آدرس سایت خود را وارد کنید و سپس تایید را بزنید.
دوست عزیز برای این کار کافیه روی گزینه Unlink کلیک کنی تا خیلی راحت اتصال قطع شود.
اگر تمامی موارد به خوبی طی بشود سرچ کنسول شما با گوگل ادز متصل میشود.
خوب ما تمامی این سختیها ( البته زیادم سخت نبود) را انجام دادیم تا به یک سری داده و اطلاعات خوب برای بهبود کسب و کارمان برسیم. این دادهها برای تیم مارکتینگ بسیار میتواند مفید باشد پس به خوبی به این قسمت توجه داشته باشید..
شما با اتصال گوگل ادز به سرچ کنسول میتوانید به دادههای ارگانیگ و دادههای پولی دست پیدا کنید.
دیتاهای ارگانیگ آن دسته از کاربرانی هستند که به راحتی و با عملیات سئو سایت شما را پیدا میکنند و وارد سایت میشوند.
دیتاهای پولی آن دسته از کاربرانی هستند که به ازای تبلیغات وارد سایت شما شدند یعنی برای آنها هزینه کردهاید. اگر با مفهوم هزینه کسب مشتری آشنا باشید و بدانید که چه هزینههایی را به ازای دریافت مشتری پرداخت کردهاید قطعا میتوانید دیتاهای خیلی بهتری را بدست آورید.
سوال مهمی که الان بوجود میآید این است که اصلا چگونه از این دادهها استفاده کنیم ؟
همه سئوکاران به دنبال این هستند که بتوانند بهترین کلمات کلیدی را برای یک سایت انتخاب کنند. ما به کلمه کلیدی مفید میگوییم که در مرحله اول بتواند توسط کاربران زیادی سرچ شده و ورودی خوبی را داشته باشد. خوب همیشه پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای سئوکاران چالشهای زیادی داشته است که با متصل کردن گوگل ادز به سرچ کنسول میتوانید لیستی از این دادهها را داشته باشید. سپس با بررسی کردن این کلمات جدید در صورت امکان آنها را جایگزین کلمات قبلی نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلمات کلیدی پیشنهاد میشود حتما مقاله تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ را مطالعه نمایید. البته که در رابط با این مقاله محتوای انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز هم میتواند برای شما مفید باشد.
با بررسی دادههای سرچ کنسول و گوگل ادز متوجه خواهید شد که تبلیغات شما چکونه پیش میرود. اگر شما روی کلمه کلیدی مورد نظر در SERP قرار دارید دیگر نیازی نیست بودجه اضافهای را صرف کنید زیرا به راحتی میتوانید از نتایج ارگانیک ورودی دریافت کرده و مشتری جذب نمایید.
افرادی که جایگاه رتبههای برتر را تجربه کرده باشند میدانند که حضور در SERP گوگل چه قدر مفید و موثر است. اما شما گاهی اوقات به علت رقابت بالا و داشتن رقبای قوی نمیتوانید در مدت زمان کوتاهی در SERP قررا بگیرید بنابراین با استفاده از تبلیغات کلیکی به خوبی خوبی میتوانید کسب درآمد داشته و به معرفی برند بپردازید.
تعداد دفعاتی که کسی روی نتیجه ارگانیک سایت شما برای یک درخواست خاص کلیک کرده است.
تعداد کل دفعاتی که سایت شما در کوئری خاص و طی مدت زمان مشخص نمایش داده شده است را نشان میدهد.
Organic Clicks/Query
نسبت تعداد کلیکها بر روی نتایج ارگانیک بر تعداد کل جستجوهای آن عبارت که سایت شما نمایش داده شده است.
یعنی صفحهای از سایت شما به عنوان نتیجه جستجو نمایش داده میشود. این عدد میانگین تعداد دفعاتی است که صفحهای از سایت شما برای هر درخواست لیست شده است.
Ads and Organic Queries
درخواست جستجوی وب است. این عبارت تعداد کل جستجوهایی را نشان میدهد که صفحاتی از سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده شده است یا یکی از تبلیغات متنی شما برای این کلمه کلیدی نمایش داده شده است.
HDK U تقسیم بر همه کوئریهایی که شامل تبلیغات گوگل شما یا نتیجه ارگانیک میشود.
در مقاله راهنمای اتصال گوگل ادز به سرچ کنسول سعی کردهایم به طور کامل به بررسی و توضیح این موضوع بپردازیم. اگر راه و روش جدیدتر و آسانتری را بلد هستید میتوانید در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید و یا اگر تا به الان اکانت گوگل ادز و یا سرچ کنسول نداشتهاید به صورت رایگان میتوانید این حسابهای کاربری را برای خود ایجاد نمایید تا از دادههای آن برای پیشرفت وب سایت خود نتیجه بگیرید.
نوجه داشته باشید که این دادهها بسیار ارزشمند هستند و اگر درست تحلیل بشوند میتوانند نتایج خیلی خوبی را روی کسب و کار شما داشته باشند. با تشکر از توجه شما به برتر آموز. اگر به مقالات سئو علاقهمند هستید با مطالعه تازهترینهای سئو میتوانید اطلاعات خود را افزایش بدهید.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران