در این مطلب شما میتونید با مفاهیم تولید محتوای یونیک و شخصیسازی محتوا به طور کامل اشنا بشید و در نهایت میتونید یک محتوای کاملا اختصاصی برای خودتون تولید کنید.
شخصی سازی محتوا یکی از محبوبترین استراتژیهای در حال حاضر در فضای دیجیتال مارکتینگ است. زیرا میتواند باعث افزایش تعامل و همچنین شناخت کاربر و از طرفی درآمد بالاتر برای شما باشد. ما در برتر آموز قصد داریم که در رابطه با شخصی سازی محتوا و همچنین استراتژیهای کاربردی مارکتینگ را به شما آموزش دهیم، اگر میخواهید تعامل خود را با کاربران و مشتریان خود افزایش دهید و فروش خود را بیشتر کنید این مطلب برای شماست.
در این مطلب به موارد زیر اشاره خواهد شد:
مواردی که در ادامه ذکر خواهند شد میتوانند در فروش و برندسازی بیزینس شما بسیار تاثیرگذار باشد.
در تعریف شخصی سازی محتوا باید بگویم که در واقع شخص سازی محتوا اقدامی است برای ارائه محتوایی که با نیازهای کاربران شما مرتبط میباشد. یعنی محتوایی که ارائه میدهید باید بتواند نیاز کاربر را به طور کامل برطرف کند.
شما برای شخصی سازی محتوا به دادههایی از قبیل: مکان، سن، جنسیت و علایق کاربران خود نیاز دارید که، شما میتوانید با آزمون و خطا و همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف به تمامی این موارد به راحتی دست پیدا کنید.
ممکن است این سوال برای بسیاری از شما تا به اینجا به وجود آمده باشد که چرا شخصی سازی محتوا مهم است؟
در پاسخ به این سوال باید بگویم که، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها به فعالیت بصورت آنلاین روی آوردند و رفته رفته همین امر باعث شد که، اهمیت شخصیسازی محتوا بسیار بیشتر شود. و خیلی از افراد به دیدن اموزش تولید محتوا روی اوردند.
اینکه شما بتوانید محصولات خود را به سبک خاص خود و همچنین با توجه به نیاز کاربر به فروش برسانید، میتواند تاثیر مستقیمی بر روی فروش شما داشته باشد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید!
طبق بررسیهایی که انجام شده است ۱۶ درصد افرادی که از شما خرید میکنند به مشتری تبدیل میشوند. بنابراین شما با شخصی سازی محتوا میتوانید این درصد را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.
چه زمانی که افراد به مشتری تبدیل میشوند؟ زمانی که کسب و کار شما نسبت به سایر رقبا بیشتر اعتمادسازی کند. همین اعتماد سازی در نهایت باعث وفاداری مشتری و همچنین وجه تمایز شما نسبت به سایر رقبای تان خواهد شد.
در نهایت همین موضوع بر روی فروش شما تأثیر میگذارد و همچنین به صورت غیر مستقیم بر روی برندسازی بیزینس شما نیز تاثیر گذار خواهد بود، به همین دلیل است که شخصی سازی محتوا به صورت غیر مستقیم باعث رشد بیزینس شما خواهد شد.
موافقید چند نمونه از مثالهای شخصی سازی محتوارو ببینیم؟
در زیر مثالهایی از شخصی سازی محتوا برای شما ذکر خواهم کرد که با دید بازتری نسبت به این موضوع مطالعه داشته باشید.
یکی از نمونه محتواهایی که میتوانید آن را شخصی سازی کنید، پرسش و پاسخ در رابطه با محصول شما و همچنین علایق کاربر میباشد.
علاوه بر اینکه میتوانید محصولات و خدمات خود را به طور غیر مستقیم به کاربران معرفی کنید و در رابطه با علایق آنها نیز میتوانید اطلاعات کسب کنید، در واقع یک تعامل 2 طرفه نیز بین شما و کاربران برقرار شده است.
در واقع هدف از تبلیغات این است که، شما متوجه شوید که آیا کاربران و یا همان مشتریهای شما باز هم نسبت به خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما علاقهمند هستند یا نه!
با تبلیغات هدفمند متوجه میشوید که کدام یک از بخشهای بیزینس شما برای کاربر جذاب تر بوده و در کدام یک از بخشها باید تجدید نظر کنید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید.
گیمیفیکیشن یکی از مهمترین نکاتی است که میتواند باعث تعامل با کاربران و همچنین دسترسی به علایق انها شود.
شما میتوانید مخاطبین خود را هر یک جداگانه به عنوان مخاطب هدف قرار دهید و کمپینهای ایمیلی خاصی را برگزار کنید.
بدون شک، ارسال ایمیل شخصی به آنها میتواند آنها را به سمت سایت شما هدایت کند و از طرفی میتوانید با ارسال خبرنامه به اسم شخص مورد نظر ارتباط قویتری با کاربران خود برقرار کنید.
شما با استفاده از شخصی سازی و سفارشی سازی محتوا به راحتی میتوانید به علایق و سلیقه کاربران خود دسترسی داشته باشه، اما این 2 تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.
در واقع شخصیسازی به کمک مستقیم کاربر نیازی ندارد اما، سفارش سازی کاملاً برعکس میباشد در سفارشی سازی محتوای شما به کمک مستقیم کاربران خود نیازمند هستید.
در شخصی سازی محتوا شما از قبل یکسری اطلاعات و دیتا ها در رابطه با علایق و سلیقه کاربر به دست آورده در نتیجه آنها را با توجه به اطلاعاتی که از قبل دارید اولویتبندی میکنید، البته که باید تمامی اطلاعات به دست آورده را برای اولویتبندی تجزیه و تحلیل کنید.
به عنوان مثال: زمانی که شما از اسپاتیفای برای گوش دادن به موسیقی استفاده میکنید، موسیقیها و پلی لیست شما طبق علایق شما و موسیقیهایی که از قبل گوش دادهاید به شما پیشنهاد داده میشود.
اما در سفارشیسازی محتوا همه چیز کمی متفاوت تر است، در واقع در سفارشی سازی محتوا این کاربران هستند که ترجیح میدهند چه چیزی را انتخاب کنند و اولویت آنها چه چیزی باشد.
به عنوان مثال: شرکت نایکی این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده است که، بتوانند محصول مورد نظر خود را سفارشی سازی کند. آنها میتوانند محصول مورد نظر خود را، طبق سلیقه خود مدل و رنگبندی و طرح آن را تغییر دهند!
بنابراین، تفاوت اصلی بین شخصی سازی و سفارشی سازی محتوا بستگی به دادههای دریافتی و اینکه چه کسی دادهها را تنظیم میکند دارد.
اما به طور کلی هر دوی آنها میتوانند به دسترسی سریع کاربران به محصول و یا خدمات مورد نظر کمک کنند.
اما مهمترین نقطه اشتراکی که بین شخصیسازی و سفارشی سازی محتوا وجود دارد این است که، شما به کاربران نشان میدهید، که علایق و همچنین ترجیحات آنها برای شما بسیار مهم است.
و شما مایلید که به نیازهای آنها توجه کنید همین موضوع باعث وفاداری کاربران و تبدیل آنها به مشتری شده و در نتیجه بر روی درآمد شما نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت.
در ادامه چند مورد از مهمترین مزایای شخصیسازی محتوا در مارکتینگ را به شما خواهم گفت:
شخصی سازی محتوا و استراتژیهای مارکتینگ و یا همان استراتژیهای بازاریابی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.
اما ممکن است در ابتدا متوجه ارتباط این دو با یکدیگر نشوید، در ادامه اطلاعات دقیقتری در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار میدهم.
اگر میخواهید شخصی سازی را در سطح فردی پیاده سازی کنید، هسته اصلی هر استراتژی شخصی سازی محتوا این است که، برای داشتن یک استراتژی شخصیسازی موثر، همیشه باید در مورد نحوه مدیریت دادههای کاربران بسیار دقت کنید. متاسفانه این مورد اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد.
مهمترین نکاتی که باید در هنگام مدیریت داده های کاربران به انها دقت کنید، شامل موارد زیر میباشند:
این دستهبندی باعث مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبایتان خواهد شد اما برای این دسته بندی چهار نکته را باید مد نظر داشته باشید. که درادامه انها را ذکر خواهم کرد.
شما باید بتوانید تمامی اطلاعات کاربران را با استفاده از ابزارهای مختلف جمع آوری کنید و آنها را آنالیز کنید.
پس از جمع آوری باید بتوانید دادهها را با استفاده از هوش مصنوعی و یا سایر ابزارهایی که در اختیار داری پردازش کنید. البته که هوش مصنوعی میتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. در واقع با استفاده از هوش مصنوعی که اطلاعات را پردازش میکنید میتوانید درک بهتری از رفتار مشتری و کاربران خود در آینده داشته باشید.
پس از تجزیه و تحلیل باید دادههایی را که در اختیار دارید سازماندهی کنید، که پیشنهاد من برای سازماندهی دادهها استفاده از گوگل انالتیکس میباشد.
تست محتوای خود می تواند نتیجه نهایی را به شما اعلام کند. پس از اینکه دادهها را جمع آوری سپس آنها را تجزیه و تحلیل و در نهایت سازماندهی کردید، باید با استفاده از تمامی اطلاعاتی که دارید محتوای خود را آماده و تست کنید سپس متوجه رفتار مخاطب و علایق آنها خواهید شد.
اما شخصی سازی محتوا نیز همانند سایر روشهای مارکتینگ دارای معایبی است که در ادامه در رابطه با آن با شما صحبت میکنم.
یکی از نکات مهم بی اعتمادی کاربران است. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده که، متاسفانه هنوز کاربران نسبت به محتواها و همچنین بازاریابی دچار سوء تفاهم و بیاعتمادی هستند و همین موضوع ممکن است که کار شما را کمی دشوارتر کند.
متاسفانه طبق نظرسنجی که انجام شده است بسیاری از کاربران معتقدند که زمانی که شما خدمات و یا محصولات خود را ارائه میدهید، هیچ مسئولیتی در قبال آنها نخواهید داشت و همین موضوع باعث بیاعتمادی کاربران شده است. که متاسفانه در بررسیهای اخیر ۷۹ درصد از کاربران نسبت به این موضوع شکایت داشتهاند.
اما نکته دیگری که متاسفانه کار شما را بسیار دشوارتر میکند جمع آوری اطلاعات و دادهها است. که پیش تر درباره جزئیات ان با شما صحبت کردم. بسیاری از کاربران نسبت به حفظ امنیت دادهها و اینکه آنها را در اختیار شما قرار دهند نگران هستند.
و تصور میکنند که ممکن است از آنها به خاطر منافع شخصی خود سوء استفاده کنید. بنابراین یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران با آن روبرو هستند و عدم اطمینان و نگرانی بابت سوء استفاده از اطلاعات شخصی آنها است.
اینکه شما بتوانید امنیت و این اطمینان خاطر را به کاربران خود بدهید که از اطلاعات آنها برای حفظ منابع شخصی خود استفاده نمیکنید و لازم نیست که نگران دیتاهایی باشند که در اختیار شما قرار میدهند، میتواند کار شما را بسیار راحت تر کند.
فراموش نکنید که، حفظ حریم خصوصی برای کاربران در شخصیسازی محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مهمترین نکتهای که در اعتمادسازی باید به اون توجه کنید اینه که سعی کنید طبق سلیقه و نظر مخاطب تون تولید محتوا کنید. منظورم اینه که باید محتوا برای مخاطب تولید بشه نه خودتون!
صاحبین کسب و کار و بیزینسهای مختلف در این باره میگویند که هدف ما از جمع آوری اطلاعات تنها برای بهبود تجربه کاربر میباشد. اما شما باید بتوانید این اطمینان خاطر را به کاربران خود بدهید! به همین دلیل بهتر است از ابزارهای به خصوصی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید که کاربران شما نیز نسبت به حفظ اطلاعات و حریم خصوصی خود اطمینان خاطر داشته باشند. فراموش نکنید که اگر نتوانید اعتماد کاربران خود را جلب کنید درامد خوبی نیز نخواهید داشت. به عبارت ساده تر بیزینس شما براحتی شکست میخوره!
تاحالا چالشی در رابطه با شخصیسازی محتوا برای شما پیش اومده؟
سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.
نظرات کاربران