هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ برتر آموز

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟

1401/05/26

تولید محتوا عبارتی پرکاربرد و مهم که امروزه جزو موارد مهم و اصلی در هر کسب و کاری بع شما می‌رود. مهم نیست که شرکت شما یک بیزینس نوپای کوچک و یا بیزینس بزرگ و معروف باشد به هر حال شما برای جذب مشتری و ادامه فعالیت در بین رقبا نیاز به تولید محتوا دارید. اگر به سراغ آگهی‌های استخدام بروید متوجه می‌شوید که نیاز به شغل متخصص تولید محتوا بسیار زیاد شده است و تمامی کسب و کارها با توجه به حجم کاری که دارند درصدد استخدام نیروهای ماهری هستند. شاید با خواندن و فکر کردن به شغل تولید محتوا به این فکر کنید که این شغل پیچیدگی های خاصی ندارد و نیازی نیست که افراد با مفاهیم زیادی آشنا باشند اما اینگونه نیست! این مهارت هم مانند سایر مهارت‌های مارکتینگ نیاز به آموزش و درک مفاهیم دارد. یکی از چالش‌های بزرگی که هر فردی در دنیای تولید محتوا با آن روبرو می‌شود تفاوت مفهوم استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا می‌باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که قطعا به مقاله‌ی درستی سر زده اید زیرا من به همراه برتر آموز اینجا هستیم تا راجب به پرسش تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ به طور کامل توضیح بدهیم. پس همراه ما باشید. برتر آموز بزرگترین مرجع آموزشی در سراسر کشور می‌باشد که شما می‌توانید محتواهای درجه یکی را در این سایت مطالعه نمایید. اگر در زمینه سئو و تولید محتوا فعالیت دارید پیشنهاد می‌شود حتما محتوای آموزش سئو را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در ادامه می‌آموزید:

  • تولید محتوا چیست؟
  • بازاریابی محتوا چیست؟
  • استراتژی محتوا چیست؟
  • تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

در ابتدای مسیر قبل از اینکه به سراغ توضیحات درباره‌ی تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ بدهیم قصد دارم کمی راجب به مفهوم محتوا صحبت کنیم. تولید محتوا به گرد آوری و جمع آوری یکسری از مطالب با موضوعات مربوط به کسب و کار و جامعه هدف گفته می‌شود که در قالب‌های مختلفی مانند محتوای متنی ، محتوای ویدیویی ، محتوا به صورت پادکست و…. در اختیار جامعه هدف و مشتری‌های بالفعل قرار می‌گیرد. البته نوبسندگان و بزرگان زیادی وجود دارند که راجب به محتوا نظرات جالبی دارند.

کوهن: محتوا اطلاعات با کیفیت و مفیدی است که داستان را به شیوه‌ای متناسب با هدف ایجاد یک احساس و یا ایجاد تعامل انتقال می‌دهد.

کاترین آراگون: محتوا هر گونه اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان ایده ‌آل خود فراهم می ‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محتوا پیشنهاد میشود آموزش تولید محتوا را مطالعه نمایید.

بازاریابی محتوا چیست؟

خوب در این بخش می‌خواهیم به توضیح مفهوم مهم و کاربردی بازاریابی محتوا بپردازیم. در واقع بازاریابی محتوا یک راهکار و روش برای جذب مشتری بالقوه از جامعه هدف و تبدیل آنها به مشتری بالفعل می‌باشد که از این طریق محصولات و خدمات کسب و کار شما به فروش برسد. شما برای این فرآیند باید محتوای ارزشمند و مفیدی را تولید نمایید. شما با بازاریابی محتوا در واقع می‌توانید روش‌های مارکتینگ و فروش را پیاده سازی نمایید.

بازاریابی محتوا برتر آموز

اگر بخواهیم به مفهوم بازاریابی محتوا دقیق‌تر بشویم در واقع در این نوع بازاریابی جامعه هدف اصلا احساس نمی‌کند که شما از همان ابتدا قصد دارید به او محصولی را بفروشید بلکه تنها برای آگاهی و برطرف کردن حس نیاز به محتوای ارزشمند شما مراجعه کرده است. این شما هستید که باید بتوانید با بازاریابی محتوای قدرتمند خوب باعث شوید تا مشتری بعد از خواندن محتوا به دنبال خرید و استفاده از محصولات شما باشد.

نکته‌ای که بازاریابی محتوا را قوی‌‌تر می‌کند این است که شما باید کاری کنید که جامعه هدف و مشتری‌های بالفعل محتوای شما را به اشتراک بگذارند. این اشتراک گذاری می‌تواند در سطح فضای وب و شبکه‌های اجتماعی باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام پلتفرم رایگان و بسیار کاربردی برای اشتراک گذاری محتواهای شما می‌باشد که توصیه می‌شود حتما در آن فعالیت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود آموزش اینستاگرام را مطالعه نمایید.

چگونه می‌توانیم محتواهای خود را در بازاریابی محتوا به اشتراک بگذاریم؟

یکی از سوالات رایجی که معمولا پیش می‌آید این است که چگونه محتواهای خود را به اشتراک بگذاریم؟ شما می‌توانید از طریق بخش‌های زیر هر یک از محتواهای تولیدی خود را در دسترس کاربران قرار بدهید:

بلاگ در وبسایت

بلاگ‌ها قسمتی از وبسایت هستند که شما می‌توانید تمامی محتواها ، اعم از ویدیویی ، متنی ، پادکست را درآن منتشر کرده و به نظر کاربران برسانید. بلاگ ها یک بخشی از داخل خود سایت هستند که با لینک سازی داخلی می‌توانید یک زنجیره بین محتواهای خود ایجاد کرده تا کاربران بتوانند به راحتی برای مطالعه بیشتر بین محتواهای شما در حرکت باشند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی و تولید محتوا هستند. این پلتفرم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است تا بتوانند با تولید محتوای حرفه‌ای جامعه هدف زیادی را با کسب و کار خود آشنا کنند. شما می‌توانید از شبکه‌هایی همچون ، تلگرام ، یوتیوب ، اینستاگرام ، لینکدین استفاده نمایید. روزانه کسب و کارهای زیادی از طریق همین پلتفرم‌هیا رایگان به جذب مشتری و فروش بالایی دسترسی دارند.

وبینار

وبینارها پلتفرم‌هایی هستند که شما می‌توانید با کاربران خود به صورت زنده و آنلاین ارتباط بگیرید و برای آنها تولید محتوا داشته باشید. سالانه وبینارهای زیادی در سطح وب فارسی منتشر و برگزار می‌شود که بازخورد بسیار خوبی هم برای کسب و کارها دارند زیرا اکثرا جامعه هدف زیادی را جذب می‌کنند.

از دیگر پلتفرم‌ها می‌توان به بخش اخبار ، بخش محتواهای آموزشی ،  ملاقات حضوری با مشتری هاو…. برای بازاریابی محتوا اشاره کرد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا در واقع عبارتی برای توضیح درباره‌ی برنامه ریزی، مدیریت محتواها در فضاهای مختلف قابل انتشار می‌باشد. در واقع شما با استراتژی محتوا می‌توانید یک برنامه ریزی درست در استفاده از محتواها در بخش‌های مختلف را داشته باشید.

استراتژی محتوا هدف نهایی تولید محتوا شما را مشخص می‌کند!

ما می‌دانیم که هیچ محتوایی در کسب و کارها به هدف تولید نمی‌شود. زیرا در بطن هر تولید محتوایی هزینه ، نیروی کار و… قرار دارد که بدون هدف قطعا کاری را انجام نمی‌دهند. در واقع این استراتژی محتوا است که باعث می‌شود تولید کننده محتوا هدف نهایی خود را مشخص کند. برای مثال استراتژی محتوا این است که شما تنها در طول یک هفته جامعه هدف و ترافیک کاربران را به سایت خود هدایت نمایید ، خوب مسلما با این هدف تمامی محتواهای تولید شده شما به سمت جذب کاربر خواهد رفت و اصلا صحبتی از فروش محصول و ارائه خدمات نخواهید داشت. در واقع این استراتژی محتوا است که کسب و کار را به اهداف خود نزدیک می‌کند. در استراتژی محتوا اهداف را تقسیم و کوچک می‌کنیم که با موفقیت در هر کدام بتوانیم به هدف اصلی برسیم.

استراتژی محتوا درباره چرایی نوع تولید محتوا صحبت می‌کند!

استراتژی محتوا بررسی می‌کند که اصلا چرا باید یک محتوا منتشر بشود و در حالت کلی هدف از انتشار تولید یک محتوا چیست؟

در برخی از کسب و کارها تمامی محتواهایی که تولید می‌شود در جهت افزایش فروش محصولات است ، در برخی دیگر از کسب و کارها محتواها تماما آموزشی طراحی و تولید می‌شود تا نیازی از کاربر را برطرف کند.

این که چه محتوایی با هدف فروش و چه محتوایی با هدف آموزش طراحی شود همگی بستگی به این دارد که استراتژی محتوا با چه هدفی پیش می‌رود.

استراتژی محتوا تعیین می‌کند که چه شخصی محتوا را بنویسد؟

اگر کسب و کار شما بزرگ باشد که قطعا استراتژی محتوای معنی خیلی عمیق‌تری در آن پیدا می‌کند. این استراتژی مشخص می‌کند که چه شخصی محتوا را تولید و منشتر نماید. قطعا اگر کسب و کار بزرگ داشته باشید یک تیم تولید محتوای قوی در کنار شما وجود دارد که در این تیم یکسری از افراد نویسندگان قوی وجود دارند. استراتژی محتوا با توجه به محتوایی که قرار است تولید بشود تعیین می‌کند که چه شخصی از این تیم این استراتژی را تهیه و تدوین کند.

در حالت کلی این استراتژی محتواست که نقش‌ها را تعیین و مشخص می‌کند.

استراتژی محتوا در مورد تعداد اعضا تیم تولید محتوای شما تصمیم گیری می‌کند!

می‌دانیم که شما برای تولید محتوا نیاز به یک تیم دارید که این استراتژی محتواست که به برنامه ریزی می‌کند چه تعدادی برای این کار مناسب است. برای مثال شما تصمیم می‌گیرید که یک ویدیو آموزشی برای سایت خود بارگذاری نمایید. خوب استراتژی محتوا اینگونه تصمیم می‌گیرد که تهیه ویدیو به کارگردان ، محتوای آموزشی ، فیلم بردار ، تدوینگر و…. دارد و بر اساس این مورد یک تیم محتوا تشکیل می‌شود. یا برای مثالی دیگر شما می‌خواهید چند تا مقاله آموزشی در سایت منتشر نمایید خوب استراتژی محتوا تصمیم می‌گیرد که برای اینکار شما به یک نفر متخصص تولید محتوا و یک ویراستار نیاز دارید. پس زمانیکه گفته می‌شود استراتژی محتوا در مورد تعداد اعضا تیم تولید محتوا تصمیم گیری می‌کند منظور این است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

استراتژی محتوا دایره رفتار شما با جامعه هدف را مشخص می‌کند!

استراتژی محتوا می‌تواند بررسی کند که جامعه هدف کسب و کار شما چه اشخاصی هستند؟ در واقع شما محتوای خود را برای یکسری از افراد که قرار است با شما تعامل داشته باشند تولید می‌کنید این افراد ویژگی‌های منحصر بفرد و نیازهای خاص به خود را دارند که استراتژی محتوا با بررسی آمار و نتایج داده‌ها می‌تواند این افراد را شناسایی و مشخص کند. سپس استراتژی محتوا پرسونای مخاطب تشکیل می‌دهد و این پرسونا را در اختیار تیم تولید محتوا می‌گذارد تا بر اساس این ویژگی‌ها به تولید محتوا بپردازند. در واقع استراتژی محتوا هیچ وقت اجازه نمی‌دهد تا محتوایی بدون شناخت و تحقیق راجب به جامعه هدف منتشر گردد ، زیرا هیچ نتیجه‌ای برای بیزینس نخواهد داشت و صرفا یک بودجه زمانی و انرژی نیروی کار را هدر می‌دهد.

استراتژی محتوا کاربران را به سمت قیف فروش هدایت می‌کند و شما باید در هر مرحله از این قیف محتوایی برای کاربر در نظر داشته باشید. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ادامه به توضیح خلاصه‌ای از آن می‌پردازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کنار شما هستند اگر روش‌های اصولی بازاریابی داشته باشید می‌توانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری می‌شود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته می‌شود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

در هر مرحله از این قیف فروش با تولید محتوای درجه یک می‎‌توانید کاربر را به مرحله بعدی هدایت نمایید. در واقع این استراتژی محتوا است که به تمامی این نکات توجه ویژه‌ای دارد و برای آن برنامه ریزی منحصر بفردی در نظر گرفته است.

استراتژی تولید محتوا برتر آموز

استراتژی محتوا درباره‌ی چگونگی انتشار محتوا تصمیم می‌گیرد!

یکی دیگر از وظایفی که استراتژی محتوا به عهده دارد این است که راجب به نحوه منتشر شدن محتواها تصمیم گیری می‌کند. برای مثال یک محتوا باید در زمان عصر منتشر شود و یا یک ویدیو باید در یک تایم مشخص با همکاری یک سلبریتی منتشر شود.

یا مثلا محتوای A باید در بستر مجازی فضای اینستاگرام و محتوای B باید به صورت قدم به قدم در بیلبوردهای سطح شهر منتشر بشود ، یا در حالت کلی محتوای شما در بلاگ سایت به صورت مستقیم و یا به صورت رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر پخش بوشند. تمامی این موارد را استراتژی محتوا تعیین می‌کند و برای آن برنامه دارد.

پس به راحتی از انتشار محتواها و پست‌ها در کسب و کار خود نگذرید و آن را به استراتژیست‌های محتوا بسپارید تا نتیجه بهتری را دریافت نمایید.

استراتژی محتوا درباره‌ی معیار‌های مختلف برای سنجش موفیقت محتوا تصمیم می‌گیرد!

خوب مطمئنا هر کسب و کاری به محض انتشار هر محتوایی می‌خواهد یک هدف را دنبال کند که پس از اینکه محتوا در تایم مناسب خود منتشر می‌شود باید به دنبال بررسی نتایج آن باشیم. در واقع استراتژی محتوا برای این قسمت از کار هم تصمیم گیری می‌کند. باید موارد زیر را بررسی کنیم :

  • آیا چند درصد از افراد بازدید کننده محتوا به مشتری بالقوه شما تبدیل شدند؟
  • آیا چند درصد از افراد بازدید کننده محتوا به پیج اینستاگرام شما را فالو کردند؟
  • آیا چند درصد از افراد بازدید کننده محتوا محصول شما را خریداری کردند؟
  • آیا چند درصد از افراد بازدید کننده محتوا درخواست ثبت سفارش برای فایل های آموزشی شما را داشته‌اند؟
  • و…….

با بررسی و پاسخ به سوالات بالا می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را آنالیز کنید و اگر تمامی موارد مثبت بود برای استراتژی مراحل بعدی از آن استفاده نمایید.

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟

الان به بخش اصلی محتوا یعنی پاسخ پرسش تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ رسیده‌ایم. اگر تمامی توضیحات قسمت فوق را با دقت بررسی و مطاله کرده باشید قطعا متوجه این تفاوت شده‌اید اما برای اطمینان خاطر بیشتر قصد داریم تا راجب به این موضوع به صورت خلاصه صحبت کنیم.

بازاریابی محتوا در واقع زیر مجموعه‌ی استراتژی محتوا می‌باشد. زیرا در بازاریابی محتوا شما به طور مقاله و محتوای کاربردی می‌پردازید که در یکی از مراحل و وظایف استراتژی محتوا ما به محتواهای تولید شده تیم تولید محتوا نظارت داریم و حتی زمان انتشار آن هم توسط بازاریابی محتوا تعیین می‌شود.

بازاریابی محتوا به تنهایی نمی‌تواند برای کسب و کار شما موفیقت ایجاد کنید و حتما شما نیاز به یک استراتژی برای بهبود فرآیند محتوایی کسب و کار خود دارید. فکر نکنید که با تولید محتوای فله‌ای می‌توانید موفق شوید. گاهی اوقات با تولید محتوای 2000 کلمه‌ای هدفمند می‌توانید نتایج بهتری را تا محتوای 10000 کلمه‌ای بی‌هدف بگیرید.

سخن آخر :

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به موضوع تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ صحبت کرده و نکات کاربردی‌ای را بیان نماییم.

امیدواریم پس از یررسی دقیق مفهوم این دو عبارت اگر تا به الان برنامه ریزی مشخصی برای بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا نداشته‌اید همین الان یک برنامه ریزی داشته باشید. فرقی نمی‌کند که کسب و کار شما بزرگ یا کوچک است و یا حتی مشغول چه فالیت با چه موضوعی هستید اگر جامعه هدف شما مردمانی هستند که در این کره خاکی زندگی می‌کنند برای ادامه بقا بیزینس مجبور هستید تا تولید محتوا داشته باشید.

هیچ موقع تولید محتوا را دست کم نگیرید و سعی کنید با روش‌های اصولی همیشه آن را بهبود ببخشید. درست است که در شروع هر کسب و کاری ممکن است بودجه کافی برای تولید محتوای عالی در اختیار نداشته باشید اما به این نکته توجه نمایید که شما در هر بازه زمانی باید بهترین خود را انجام دهید و اجازه بدهید کاربران هم متوجه پیشرفت کسب و کارتان در طول زمان بشوند. تولید محتوای اصولی می‌تواند شرایط بسیار ایده آلی را برای کسب و کارتان بوجود آورد.

ممنون از اینکه تا به اینجای مقاله همراه من و برتر آموز بودید ، لطفا اگر اطلاعات تکمیلی و یا تجربه‌ای در زمینه بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا دارید در قسمت کامنت برای دوستان برتر آموزی قرار دهید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *