هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن

روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن + صفر تا صد مسلط شدن به تمركز

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/05/31

روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن هميشه معضلی برای دانش آموزان سر تا سر كشور بوده است و البته كه اين موضوع سبب شده كه کلاس‌ها و دوره‌های خاصی برای آن تشكيل شود؛ ولی اصلاً برای افزايش تمركز اين مورد ملاك نمی‌باشد و فقط و فقط  كافی است كه شما با چند ترفند ساده افزايش تمركز را برای خود به ارمغان بياوريد؛ اما سؤالاتی مهمی در اين زمينه ممكن است برای شما مطرح شود كه در ادامه به‌تمامی آن‌ها پاسخ خواهيم داد. ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن را برای شما مطرح كرده و صفر تا صد اين موضوع را شرح دهيم و بدون نياز به آموزش‌های خاص و دوره‌های پيچيده و… كه بايد آن‌ها را خريداری كرد.

تمركز هميشه بر روی تمامی کارها تأثیر گذار بوده است؛ از قديم تا به الان بر روی کار كردن و ورزش كردن و البته مهم‌تر از تمامی آن‌ها مطالعه كردن می‌باشد و البته برای درك مطلب در تمام رو شما بايد تمركز كافی داشته باشيد؛ به‌عنوان مثال موقع كه شما در حال تماشا كردن فيلم محبوب خودتان هستيد قطعاً اگر در همان زمان كسی با شما هم كلام شود شما چيزی از حرف‌ها فرد را به خاطر نخواهيد سپرد و اين موضوع هنگام درس خواندن هم صدق خواهد كرد.

 

آموزش درست و افزايش تمركز هنگام درس خواندن چه رابطه باهم دارند؟

آموزش‌های درست هميشه كار ساز بوده است ولی چگونه؟ اگر شما آموزش درستی نداشته باشيدقطعاً به درس مورد نظر علاقه خاصی نشان نخواهيد داد و زمانی كه شما از آموزش لذت ببريد ميزان تمركز شما هم برای درك مطلب و… افزايش می‌یابد و اين موضوع برای تمامی دانش آموزان مهم است. آموزش زيست شناسی نمونه‌ی بارز از سايت ما و آموزش آن می‌باشد به آن دليل كه با توجه به تدريس دبير و آموزش زيبا و دل چسب به‌راحتی مجذوب دروس شده و البته كه ميزان تمركز شما هم برای درك مطلب افزايش خواهد يافت.

آموزش كامل افزايش تمركز هنگا مطالعه

چرا هنگام درس خواندن حواس پرتی برای ما پيش می‌آید؟

شايد اين موضوع مشكل شما هم باشد و حتی برای یک‌بار هم كه شده است برای شما پيش آماده باشد؛ عوامل متعددی برای اين موضوع موجود است ابتدا آن كه اگر محيط  مطالعه شما مكان شلوغ و پر سر و صدا باشد قطعاً تمركز شما بر هم خواهد خود و اين موضوع خود مختار است و با دخالت انجام نخواهد شد، البته كه روش‌هایی برای اين نوع موضوعات وجود دارد كه حل شود؛‌ اگر شما خسته باشيد و يا بی‌حوصله باشيد قطعاً نمی‌توانید بازدهی مناسب داشته باشيد برای مطالعه و اين موضوع طبيعی خواهد بود. بلند بودن صدای تلويزيون و يا اگر موبايل شما در كنار شما باشد و… قطعاً حواس شما پرت خواهد شد به اين دليل كه دانش آموزان میانه‌ی خوبی بامطالعه كردن دروس ندارند و اين موضوع طبيعی است و بهترين راه حل برای رفع حواس پرتی آن است كه اين اجسام را از خود دور كنيد و يا اينكه صدای تلويزيون را كم كنيد.

 

صفر تا صد روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن :

تا به اينجای‌ مقاله با موضوعات ابتدایی آشنا شده‌اید و برخی‌  از سؤالات برای شما شرح داده شد و البته نوبت آن فرا رسيده است كه به سراغ روش افزايش هنگام درس خواندن برويم؛ در هر بخش نكات و پیشنهادانی ارائه خواهد شد كه بهتراست از آن‌ها در راستای كار خود استفاده كنيد:

  • طرح سؤال برای خود و درك مطلب بهتر: شايد با اين ترفند آشنا شده باشيد؛ طرح سؤال برای خود دانش آموزان از عوامل مؤثر برای روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن می‌باشد و البته كه اين موضوع خيلی بسيار مهم است و از سمت دبیرها هميشه تأکید می‌شود؛ ابتدا دلايل مهم اين مورد را برای شما عنوان می‌كنيم؛ اولين نكته درگير كردن ذهن شما با موضوع است و اگر اينكه ذهن شما درگير شود قطعاً كه می‌تواند بازدهی عالی با موضوع داشته باشد.

 

  • قانون5 دقيقه ایی‌ داشته باشيد: مهم‌ترین بخش برای شروع مطالعه و روش افزايش تمركز آن است كه شما ابتدا شروع خواندن كنيد و بعد تمركز هم در راستای آن برای شما به وجود خواهد آمد؛ قطعاً شروع مهم بوده و شايد شما حوصله نداشته باشيد برای شروع مطالعه در اين بين بهترين كار آن است كه از قانون 5 دقیقه‌هایی استفاده كنيد. شما برای انجام دادن هر كاری 5 دقيقه ابتدایی به‌خوبی آن را انجام بدهيد و اگر اشتياق ادامه دادن آن را به دست آورده باشيد كه خوب است و اگر در اين 5 دقيقه موفق نشديد فعاليت خودتان را لغو كنيد.( قانون 5 دقيقه هميشه برای شروع مطالعه خوب بوده به اين دلیلی كه دانش آموز به بهانه 5 دقيقه مطالعه شروع می‌کنید و البته درگير مطالعه می‌شود و نمی‌تواند از آن خارج شود؛ روش تضمينی می‌باشد)

 

  • آموزش تند خوانی را فرا بگيريد: آموزش تند خوانی كه سايت ما برای شما ارائه داده است به‌طور قطع بی نقض ظاهر شده است و البته كه تند خوانی باعث افزايش تمركز خواهد شد به اين دليل كه شما فقط و فقط با توجه به آموزش تند خوانی را فرا نخواهيد گرفت و آموزش درك مطلب به‌سرعت و البته صفر تا صد افزايش سطح درك شما هم افزايش خواهد يافت و اين موضوع مؤثر و مهم است.

 

  • جديت مطالعه داشته باشيد: علم و تحقيقات اين را ثابت كرده است كه جدی بودن در انجام هر كاری سبب افزايش تمركز خواهد شد و يكی‌ از روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن می‌باشد. برای درك بهترشما از اين موضوع بهتر است مثال‌هایی را عنوان كنيم؛ دروسی همانند رياضی قطعاً بافکر كردن زياد همراه خواهد بود و با تمرين بايد اين موضوعات حل شود و قطعاً اگر شما جديت حل مسئله داشته باشيد قطعاً به‌راحتی می‌توانید درك مطلب خودتان را افزايش دهيد و از طرفی بتوانيد قدرت تحليل خودتان هم زياد كنيد. تلقين كردن هميشه در اين زمينه پاسخگو است به اين دليل كه شما به مغز و دائم اين احساس را القا خواهيد كرد.( تلقين كردن به ميزان زياد هم اثرات مخرب خودش را به همراه خواه داشت و در برخی‌ از موارد سبب ايجاد وسواس هم خواهد شد و بهترين كار آن است كه ميانه روی داشته باشيد)

افزايش تمركز هنگام مطالعه انواع مراحل آن

  • داشتن علاقه به موضوعات: وجود علاقه به هر حوزه سبب خواهد شد كه شما به‌اصطلاح از جان و دل برای آن موضوع تلاش كنيد؛ اگر شما به دروسی علاقه داريد قطعاً تمامی سعی خودتان را خواهيد كرد كه مطلب را به‌خوبی درك كرده و از آن نت برداری كنيد؛ شايد اين سؤال برای‌ شما پيش بيايد كه اين موضوع چه ربطی به روش افزايش تمركز هنگام مطالعه دارد؛ شما بايد به دروسی كه علاقه داريد ابتدا آن‌ها را مطالعه كنيد و بعد سراغ دروس ديگر برويد.

 

  • انگیزه‌ی بيشتر داشتن سبب افزايش تمركز خواهد شد: هميشه برای کارهایی كه می‌خواهید انجام دهيد بايد انگيزه كافی را به همراه داشته باشيد و يا هدفی برای انجام دادن آن‌ها؛ می‌توانید در رابطه با اين مورد مقاله روش افزايش انگيزه برای كنكور را به‌صورت كامل مطالعه كرده و البته نكات آن را استخراج كنيد. شما هنگامی كه به هر دروسی علاقه كافی داشته باشيد قطعاً انگيزه ایی برای موفق شدن در آن برای شما پديدار خواهد شد و اين موضوع طبيعی است.( مطالعه كردن البته ابتدا بايد از طرف علاقه شما شروع شود و انگيزه می‌تواند اين موضوع را بهبود ببخشيد و برای همين موضوع است كه مشاوران تحصيلی به شما گوشزد می‌کنند هدف‌های خودتان را روی ديوار نوشته و يا اينكه تصاويری از آن را بارگزاری كنيد؛ اين موضوع از روش افزايش تمركز هنگام مطالعه هم می‌باشد)

 

  • انتخاب مكان مناسب: شايد در بخش‌های قبلی به اين موضوع برای شما اشاره كرده باشيم ولی در اين بخش به‌صورت تخصصی به آن خواهيم پرداخت و البته كه تأثیر آن بر روی افزايش تمركز هم نكاتی را شرح می‌دهیم. برای درك بهتر شما ازاين موضوع بهتر است مثالی را شرح دهيم. فرض كنيد شما درون يك خانه ایی قرار داريد و البته كه تمامی وسايل آن بر هم ريخته شده است و از طرفی صدای تلويزيون خانه شما هم بلند بوده و از پنجره اتاق كه باز است صدای بوق ماشين و.. به گوش می‌رسد آيا با توجه به اين تفاسير شما می‌تواند تمركز داشته باشيد؟ ‌شما اصلاً نمی‌توانید در اين شرايط درس بخوانيد و البته كه انتخاب مكان مهم است. معیارهای اصلی برای انتخاب مكان قطعاً اتاقی با داشتن نور كافی و البته سكوت مطلق در اتاق نيز سبب می‌شود كه شما تمركز عالی داشته باشيد.

 

  • به بازدهی درس خواندن خود توجه كنيد: شايد شما هم مصاحبه رتبه برتر کنکورها را مشاهده كرده باشيد كه روزانه 12 الی 11 ساعت مطالعه داشته‌اند و البته شايد شما در اين شرايط روی 2 ساعت مطالعه داريد. قطعاً اين موضوع به بازدهی شما هم بستگی خواهد داشت؛ اما بازدهی چه ربطی به تمركز دارد؟ اگر شما به‌عنوان مثال توانایی روزی 3 ساعت مطالعه را داشته باشيد قطعاً نمی‌توانید 5 ساعت مطالعه مفيد داشته باشيد؛ البته كه اگر ميزان به 5 ساعت برسد ديگر تمركزی برای شما وجود ندارد؛ پيش می‌توان نتيجه گرفت كه ما افراد فقط و فقط با توجه به ميزان بازدهی خودمان بايد درس خوانده و البته به آن ميزان تمركز داشته باشيد.

 

  • ترك افكار منفی: افكار منفی هميشه قاتل تمركز هستند؛ البته برای روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن بايد عادت منفی و البته كه افكار منفی را از خود دور كنيد. اگر دائم به موضوعاتی كه به شما ربطی ندارد فكر كنيد قطعاً افكار شما پريشان خواهد شد و قطعاً وقتی هم نخواهيد داشت كه تمركز كنيد.( استرس هم نمونه ایی بارز است كه شبيه به اين مورد می‌باشد؛ با توجه به اينكه استرس هميشه به دامن شما می‌افتد و البته فرصتی برای تمركز نخواهيد داشت به اين دليل كه شما دچار پريشانی افكار خواهيد شد)

تكنيك های افزايش تمركز هنگام مطالعه

  • در نظر گرفتن شرايط جسمانی بدن: شايد به اين مورد افراد زيادی كمتر توجه كرده باشند كه به ضرر آن‌ها تمام شده؛ برای روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن شما بايد شرايط جسمانی مناسب داشته باشيد به‌عنوان مثال می‌توان به خواب كافی و منظم اشاره كرد. ميزان متوسط خواب برای دانش آموزان 6 الی 8 ساعت در روز می‌باشد و البته كه اگر شما بيشتر از اين مورد می‌خوابید بهتر است ميزان آن را كم كرده و اگر شما كمتر می‌خوابید بهتر است آن را بهبود ببخشيد. كم خوابی سبب خستگی و البته پرشيانی مغز می‌شود به‌طوری كه شما فقط و فقط به استراحت فكر می‌کنید و قطعاً كه اين مورد سبب نداشتن تمركز كافی هنگام درس خواندن خواهد شد؛ عوامل مؤثری همانند تغذيه مناسب و البته غنی بودن بدن شما از ویتامین‌ها و… از موارد مهمی است كه بسيار بايد توجه شود و كم كاری در تمامی آن‌ها سبب ضعف جسمانی خواهد شد.

 

جمع بندی نهایی و سخن پايانی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد، در انتهای متن بهتر است كه چند نكته مهم را بازگو كنيم.

اگر شما برنامه ایی برای خود داريد و يا می‌خواهید برنامه ایی داشته باشيد بهتر است كه ابتدا به قانون 5 دقيقه توجه زيادی كنيد؛ اين قانون می‌توانید از تنبلی جلوگيری كرده و البته مسير درستی از برنامه را برای شما هموار سازد؛ به‌صورت خلاصه شما با توجه به اين قانون می‌توانید تمامی برنامه‌های خود را اجرا كنيد و چگونگی به آن صورت است كه ابتدا با خودتان می‌گویید كه 5 دقيقه از اين كار را شروع كنم و اگر خسته شدم ديگر ادامه نمی‌دهم، قطعاً كه شما خسته نخواهيد شد و ادامه خواهيد داد.( اين روش از روش‌های محبوب روش افزايش تمركز هنگام درس خواندن و البته پيشنهاد مشاوران برتر به شما است)

ميزان جديت شما از يك موضوع سبب می‌شود كه تمركز به‌صورت خود به خود ايجاد شود و اين موضوع را می‌توان كنترل كرد به نحو احسن، به‌عنوان مثال موقعی كه شما در حال بازی كردن هستيد تمامی تمركز شما با سخت‌تر شدن مراحل افزايش می‌یابد و البته كه اين فرايند هنگام درس خواندن هم خواهد بود.( اما اگر شما جديتی در رابطه با درس خواندن نداريد بايد انگيزه ایی در خودتان ايجاد كنيد كه در بخش‌های بالا به‌صورت مفصل اين مورد برای شما شرح داديم)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *