هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی مدرن

چهار روش بازاریابی برای سایت­های نوپا و استارتاپ­‌ها

دسته بندی : کسب و کار
1401/05/18

در گذشته نه چندان دور شما صرفا با اجاره کردن یک مغازه کوچک و همچنین با خرید چند جنس ساده از بازار اصلی شهر تبدیل به یک فروشنده می­شدید و کالا و خدمات خود را به فروش می­رساندید. امروزه این روش دیگر پاسخ گو نیست، برخی از افراد ممکن است با هزینه تبلیغات بسیار زیاد به خواسته خود نرسند و آنچه که مد نظر آن­ها است به واقعیت تبدیل نشود و گاها آن­ها زیان دیده هم بشوند. ما در این مقاله در سایت برترآموز قصد داریم بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها که بیشترین بازخورد را داشته است به شما آموزش دهیم، شما می­توانید از این روش‌ها برای کسب و کارهای مختلف استفاده کنید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و حتی به عنوان صاحب یک سایت می­توانید از این روش‌ها استفاده کنید و از طرفی می­توانید به رشد بازار آزاد نیز کمک کنید.

مهم نیست شما در کجا این بازار قرار دارید، مهم این است که شما به درستی جایگاه خود را تثبیت کنید. شما به عنوان یک کارآفرین و یا استراتژیست یک کسب و کار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا روش­‌های مختلف بازاریابی را به کار گیرید و ببینید کدام یک از آن‌ها بهترین بازخورد و بازدهی را برای شما دارد. به یاد داشته باشید که، بازاریابی نوین به صورت تکنولوژی محور رشد می­کند و شما برای رسیدن به بهترین بازخورد باید، خود را در حوزه‌های مختلف تکنولوژی رشد دهید. از طرفی شما به عنوان یک عضو بازار می­توانید روی بازار به صورت مستقیم تاثیر بگذارید.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با کاربردی ترین و مناسب ترین روش­های بازاریابی بیشتر و بهتر برای کسبو کارهای نوپا و استارتاپ ها آشنا شوید و از طرفی بتوانید به صورت کاربردی در کسب و کار خود این روش­ها را راستی آزمایی کنید.

وب سایت قوی داشته  باشید

همان­طور که در ابتدای مقاله خدمت شما عرض کردیم، امروزه برای بازاریابی شما نیاز دارید که در محیط­ های دیجیتال فعالیت خود را افزایش دهید و یا به عبارت بهتر شما نیاز دارید که یک پایگاه دیجیتال داشته باشید. امروزه استفاده از فضای اینترنت برای هر کسب و کاری الزامی است چرا که یک بازار بی انتها خواهند داشت از امکانات و اتفاقات مثبت، که می­تواند سرنوشت کار آن­ها را عوض کند. اما صرفا داشتن یک وب­سایت کافی نیست. امروزه به صورت میانگین روزانه 20 تا 30 سایت فارسی به گوگل اضافه می­شود. به نظر شما با این حجم از ورود رقبا به بازار چگونه می­توان سهم بیشتری از مارکت داشت؟ چگونه می­توان مشتری را به مسیر درست هدایت کرد؟ در نظر داشته باشید یکی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها داشتن یک وب سایت مناسب است.

اگر شما به عنوان روش بازاریابی ما دقت کرده باشید ما در توضیحات خود به این موضوع اشاره کردیم که شما باید یک وب­سایت فعال داشته باشید، شما باید در اولین نتایج گوگل جای خود را پیدا کنید. شما باید در سایت خود فروش داشته باشید در غیر این صورت حضور شما نه تنها مفید نیست، بلکه با توجه به  صرف زمان، انرژی و سرمایه شما مضر نیز است. این موضوع بسیار مهم است که دیگران قبل از این که سایت دیگران را ببیند، سایت شما را بررسی کنند. جالب است بدانید که 76 درصد خریدهای اینترنتی در 5 سایت اول که در صفحه اول می­باشند انجام می­شود. این نکته برای شما چه پیامی دارد؟

وب سایت چه نقشی در بازایابی دارد؟

حال سوال اصلی این است که، سایت فعال داشتیم چگونه می­توانیم به جایگاه­های ابتدایی در نقشه گوگل دست پیدا کنیم. پاسخ ساده است، شما نیاز دارید تا سایت خود را سئو کنید. بله درست متوجه شدید سئو، راه دیده شدن شما است. امروزه اگر بخواهیم به صورت کاربردی و عملی به بررسی عوامل موثر در رشد یک سایت اشاره کنیم، قطعا اولین و مهم­ترین عامل آن سئو سایت است. بعد از آن می­توان به طراحی بصری زیبا و امکانات و قیمت سایت اشاره کرد. بگذارید با یک مثال، برای شما این موضوع را بهتر توضیح دهیم،فرض کنید شما می‌خواهید یک تلوزیون بخرید. قطعا به بازار لوازم خانگی مراجعه می­کنید و از فروشگا‌ه‌ها دیدن می­کنید.

فرض کنید که شما در مغازه چهارم، 10 تلوزیون مشاهده می­کنید و با توجه به قیمت‌ها و تنوع مغازه­دار خرید خود را انجام می­دهید. شخص به شما ضمانت قیمت می­دهد که این کالا را با مناسب ترین قیمت به شما فروخته است و همچین شرایط پرداخت اقساطی مناسب نیز به شما ارائه می­دهد. شما خرید خود را انجام داده­اید و به منزل می­­روید، اما در همان بازار، در مغازه دهم یا پانزدهم، یک وارد کننده تلوزیون بوده است. شما اگر به مغازه او مراجعه می­کردید می­توانستید بین حداقل 150 مدل تلوزیون انتخاب داشته باشید و به قیمت‌های پایین­تر و جذاب­­تر نیز دسترسی داشته باشید … . اما شما در ابتدای بازار خرید خود را انجام داده­اید، دقت کردید قرار است سئو کاری کند که مغازه شما، بین مغازه­های اول باشد. در نتیجه شما می­توانید شانس فروش خود را به صورت تساعدی افزایش بدهید.

یکی از مهم­ترین رسالت­های سایت برترآموز آموزش سئو می­باشد، شما می­توانید به عنوان شخصی که جویای کار است، به این دنیای جذاب وارد شوید و  از آموزش­های تخصصی سئو در سایت ما استفاده کنید. « آموزش سئو  » فقط مختص متقاضیان کار نیست که می‌خواهند به این حوزه قدم بگذارند. شما می­توانید به عنوان یک صاحب کسب و کار نیز از این آموزش­ها استفاده کنید و مراحل رشد سایت خود را، مدیریت کنید و یا زمانی که می­خواهید نیروی متخصص سئو استخدام کنید، بدانید که قرار است از طرف مقابل چه چیزی بخواهید.

قطعا یک کارفرمای اگاه نسبت به یک کارفرمای ناآگاه تفاوت­های بسیار زیادی دارد و از طرفی دقت و کیفیت کار کاملا متفاوتی نیز دریافت می­کند. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با صرف مدت زمان تقریبا کوتاهی به رشد های قابل توجه­ای در این حوزه دست پیدا کنید.

شبکه اجتماعی قوی داشته باشید

یکی دیگر از مهم­ترین استراتژی‌های بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها این است که حضور کاملا فعال در شبکه­‌های اجتماعی داشته باشند. امروزه متاسفانه شبکه­‌های اجتماعی بیشتر برای ما یک تفریگاه به نظر میرسد.در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است.

شبکه­‌های اجتماعی مانند یک تیغ تیز است. مهم است چه کسی قرار است از این تیغ استفاده کند. ممکن است شما یک جراح زبردست باشید و با این تیغ جان انسان­­­­های زیادی را نجات دهید و یا یک انسان معمولی ناآگاه باشید و با این تیغ به خود آسیب بزنید. شما به عنوان شخصی که صاحب یک کسب و کار است و یا به عنوان یک استراتژیست بازاریابی کسب و کار باید بتوانید، جایگاه شبکه­‌های اجتماعی در کسب و کار خود را پیدا کنید.

جالب است بدانید در دیجیتال مارکتینگ شما برای فروش­های عظیم بعد از فروش از طریق سایت نیاز به فروش از طریق شبکه­‌های اجتماعی دارید. به یاد داشته باشید که دیده شدن درست در شبکه‌­­های اجتماعی به معنی دسترسی به مشتری ارزشمند است. برای پیدا کردن روش درست بازاریابی می توانید به مقاله  بازاریابی شبکه اجتماعی چیست مراجعه کنید.

شبکه اجتماعی در بازاریابی چیست؟

شما برای رشد کسب و کار خود نیاز به مشتری دارید و این مشتری به هرمیزان که اگاهی بهتر نسبت به برند شما داشته باشد می­تواند برای شما نقش مفید تری ایفا کند. امروزه فضا مجازی برای کسب و کارها و بیزینس‌­های صنعتی جایگاه درستی ندارد و این موضوع بیشتر در کشورهای به اصطلاح جهان سوم دیده می­شود.

این موضوع برای شما یک فرصت جذاب است باید دید که چگونه شما از این فرصت استفاده می­‌کنید. البته این موضوع مهم را نیز یادآور می­شوم زمانی که یک محیط جدید برای فروش و ارتقا بیزینس ایجاد می­‌شود، آسیب و فرصت­هایی نیز ایجاد می­شود. این هنر شما است که چگونه این فرصت­‌ها و تهدیدات را شناسایی می­کنید. فضای مجازی این گونه که پکیج فروش‌ها و رویا فروشان وصف می­کنند نیست. شما برای رشد در این فضا نیاز به استراتژی­های ثابت شده دارید. شما برای رشد در این فضا نیاز به دانش به روز دارید.

شما برای رشد در شبکه­های اجتماعی نیاز به صرف زمان زیاد دارید، شما نیاز به صرف هزینه دارید، شما باید بتوانید کسب و کار خود را به طور دائم رصد کنید و سعی در بهینه سازی آن داشته باشید. بازار هوشمند است و شما باید هوشمندانه رفتار کنید. متاسفانه زمانی که با برخی از صاحبین کسب و کار گفتگو انجام می­دهیم، مشاهده میکنیم به دلیل برداشت­های اشتباه آن­ها از فضای موجود و از طرفی انجام برخی کارهای اشتباه و نگرفتن نتیجه مطلوب به صورت کلی از این فضا دلسرد شده­اند و دیگر در این فضا فعالیت درستی ندارند.

ما در این بخش قصد داریم به شما چند عنصر اصلی و مهم در فضای مجازی را معرفی کنیم. قبل از هرچیز به یاد داشته باشید که شما برای فعالیت در فضای مجازی باید همیشه به روز باشید و تمام سعی خود را به کار گیرید تا از آخرین الگوریتم­های شبکه­های اجتماعی آگاه باشید. از مهم­ترین ویژگی شبکه­های اجتماعی پیشرفت سریع آن­ها می­باشد. شما به عنوان کسی که در این فضا مشغول به کار هستید باید از آخرین تغیرات آن آگه باشید. در گام بعدی شما باید بتوانید این تغیرات را در کسب و کار خود رعایت کنید.

شما برای دیده شدن به صورت درست در فضای مجازی نیاز دارید که محتوای با کیفیت ارائه کنید. محتوای شما است که مخاطب جدید را به کسب و کار شما و دیدگاه شما جذب می­کند. به این منظور می­توانید برای تولید محتوای درست از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده کنید.

وضعیت خود را به صورت مداوم رصد کنید

یکی از استراتژی­های مهم بازاریابی که امروزه متاسفانه به آن توجه درست نمی­شود، عدم رصد صحیح فروش، تقاضا، شرایط اجتماعی و سیاسی است.  امروزه زمانی که شما یک سرچی در مورد استراتژی­های بازاریابی می­کنید، متوجه می­شوید که همه در مورد فروش با شما صحبت می­کنند و به شما پیشنهاد کارهایی را می­دهند که شاید در شرایط فعلی برای شما مفید نباشد و باعث کاهش قدرت فروش شما شود. اگر بخواهیم به مهم­ترین و موفق­ترین استراتژی­های بازاریابی اشاراتی داشته باشیم قطعا به این نکته مهم باید اشاره کنیم که آیا شرکت شما و یا بهتر است بگوییم بیزینس شما، توانایی عمل به این ساختار را دارد و یا خیر. یکی از مهمترین بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها رصد مداوم وضعیت کسب و کار است.

بهتر است این موضوع را با ذکر مثال­هایی برای شما بهتر و عمیق تر باز کنیم. فرض کنید من یک شرکت تولید کننده تخت­های کم­جا هستم و با توجه با سابقه­ای که دارم، از  اعتبار مناسب و مقبولیت خوبی بین مردم برخودار هستم. زمانی که شما به قوانین بازاریابی نگاهی می­اندازید مشاهده می­کنید که راجب قدرت همکاری و چانه­زنی مطالب فراوانی وجود دارد و یک شرکت را زمانی مطرح و قوی می‌دانند که روابط عالی داشته باشد. شما نیز در این راستا با شرکت­های تولید کننده تشک وارد مذاکره می­شوید و چند شرکت را به عنوان شریک تجاری در نظر می­گیرید. قطعا در ابتدای کار به جهت رشد سمت تقاضای شما فروش شما بیشتر می­شود.

اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این فروش از سمت شعبات خود شما کاهش پیدا می­کند و بعد از گذشت مدت زمان طولانی فروش شما از گذشته که شرایط همکاری نیز نداشتید کمتر می­شود. در این هنگام استراتژیست­های بازاریابی به شما پیشنهاد می­دهند که، عمل مثبت قبلی خود را تکرار کنید و با شرکت­های بیشتر وارد شراکت و روابط تجاری نزدیک شوید و سعی کنید بواسطه این کار یک جامپ تقاضا ایجاد کنید. شما ممکن است با این کار به رشدهای مقطعی کوتاه مدت دست پیدا کنید اما مجدد وارد چرخه اوفول و کاهش فروش می­شوید. به نظر شما مشکل کجاست؟ علت این امر چیست؟ به نظر شما چرا بازار به شما پاسخ مناسبی نشان نمی­دهد؟

مزیت رقابتی در یازاریابی

یک مدیر قوی در این هنگام به رصد بیزینس و کسب و کار خود می­پردازد و به صورت قابل ملاحظه­ای تلاش می­کند تا کسب و کار خود را از درون و بیرون مشاهده کند. این مدیر در این بازه زمانی دو اشتباه بزرگ مرتکب شده است.

اشتباه اول این مدیر این است که به شرایط بازار کلان خود دقت نکرد است. درست زمانی که بازارها وضعیت رکودی داشتند و اقتصاد به سمت کوچک­ترشدن می­رفت شرکت به سمت بزرگ شدن و رشد می­رود و از طرفی این موضوع باعث فشار اظافی به کسب و کار شما می­شود.

اشتباه دوم مدیر است که شرکت­های مناسبی را برای همکاری های تجاری خود پیدا نکرده است. این شرکت­­ها ممکن است به صورت مقطعی به باعث رشد او بشوند اما در بلند مدت به اعتبار شرکت لطمعه وارد می­کنند. اگر شما به صورت درست به بررسی این نکات نپردازید شما در این مدت زمان قطعا اشتباهات قبلی را تکرار می­کنید. امروزه بواسط رشد ابزارهای تکنولوژی و رشد اینترنت شما می­توانید به صورت دقیق­تر و با نظارت کم­تر به مانیتورینگ و رصد کسب و کار خود بپردازید و این موضوع نیاز به اندکی تحقیق و همکاری با برخی از استارتاپ­‌ها دارد  که به صورت تخصصی در این حوزه مشغول می‌­باشند. شما باید بتوانید قبل از این که یک تغیر به صورت کامل رخ می­‌دهد و تمامی کسب و کارها را درگیر خود می­‌کند، آن را احساس کنید و برای مقابله با آن برنامه ریزی داشته باشید. به همه گیری ویروس کرونا دقت کنید.

ممکن است همه شما به رکود فکر کنید و آسیب­هایی که کسب و کارها دیدن توجه کنید. اما در این میان برخی شرکت­ها بودن که با توجه به امکاناتی که داشتن شروع به تولید الکل و ماسک کردند و از این فرصت به وجود آمده سودهای قابل توجه به دست آوردند. مهم چالش به وجود آمده نیست، مهم رویکرد ما نسبت به چالش است و این که شما چگونه این تهدیدات را به فرصت تبدیل می کنید. شما باید برای این کار توانایی انجام برخی از امور را داشته باشید و شرکت خود را به صورت کامل بشناسید و بدانید در حال حاظر چه توانایی ها و چه نقاط ضعفی دارد.

مزیت رقابتی قابل توجه ایجاد کنید

یکی از مهم ترین روش های بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها که باید به آن توجه ویژه داشت، داشتن مزیت رقابتی قابل توجه است. مهم نیست شما در چه حوزه­ای مشغول به فعالیت می­­باشید مهم این است که مزیت رقابتی شما در چیست؟

مزیت رقابتی (Competitive Advantage) به طور کلی ویژگی و مزایایی است که باعث می­شود یک بیزینس بهتر و کامل­تر از رقبای خود عمل کند. مزیت رقابتی شما باید به نحوی باشد که در صورت حذف آن آثار، آن به صورت قابل ملاحظه ای داخل اعداد ارقام تجاری شما قابل ملاحظه باشد. شما باید مزیت رقابتی خود را به گونه­ای تعریف کنید که، رقبا شما به لحاظ مزیت استراتژیک شما نتوانند به آن نزدیک شوند و آن را بدست بیاورند. مزیت رقابتی شما باید به گونه مرموز برای رقبا شما تعریف شود. منظور ما از مرموز بودن مزیت رقابتی است که رقبا شما با توجه به شرایط بازار نتوانند علت این موضوع را بفهمند. گاها ممکن است مزیت رقابتی شما به عنوان یک شرکت پتروشیمی درسترسی سریع و ارزان به نفت باشد.

در این صورت اگر یک شرکت در محدوده جغرافیای شما وارد بازی شود. دیگر نمی­توانید این موضوع را به عنوان مزیت رقابتی عنوان کنید. شما باید نتیجه نهایی را به عنوان مزیت رقابتی خود قلمداد کنید، نه چیز دیگر. شاید برای شما سوال پیش آمد باشد که آیا می­توان بدون شناختن و توجه به مزیت رقابتی پیشرفت کرد؟ پاسخ شما منفی است.اگر شما مزیت رقابتی خود و رقبا خود را به درستی نشناسید دیگر دچار اشتباهات استراتژیک خواهید شد. زمانی که رقبا شما یک رفتار صحیح انجام می­دهند اگر شما این کار را انجام دهید به دلیل عدم درک درست شرایط خود دچار زیان های شدید خواهید شد.

به عنوان مثال فرض کنید رقبا شما قیمت برخی از کالاهای خود را کاهش داده اند و یا محصولات جدیدی را به بازار عرضه می­کنند و داریره فروش شما را کوچکتر می­کنند. در این مواقع به نظر شما رفتار درست چیست؟

در این هنگام پاسخ درست شما با توجه به مزایای استراتژیک شما تعریف می­شود. شما باید بدانید که در حال حاضر با چه سیگنالی به بازار می­توانید سهم خود را در بازار افزایش دهید. ممکن است شما در این هنگام با کاهش عرضه برخی از محصولات استراتژیک خود و تمرکز روی برخی از محصولات مکمل و فرعی خود. به تعادل مناسب در فروش دست پیدا کنید و پاسخ مناسب این رفتار را  طرف مقابل بدهید. شما برای یادگیری بهتر و عمیق­تر این بخش می­توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « مزیت رقابتی » استفاده کنید و اطالاعات خود را کامل تر کنید

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با ارکان اصلی بازاریابی نوین آشنا کردیم و سعی کردیم هرآنچه به عنوان بازاریابی برای سایت­ های نوپا و استارتاپ­‌ها به آن نیاز دارید مورد بررسی قرار دهیم. ما در این مقاله تمام سعی خود را کردیم به شما دید مناسبی از بازاریابی و رفتارهای استراتژیک مناسب بدهیم. ما در این مقاله به شما سرنخ­هایی دادیم که بواسطه آن می­توانید فروش خود را متحول کنید.

زمانی که یک استراتژی بازاریابی به شما توصیه می­شود سعی کنید در وهله اول میزان هماهنگی و سازگاری با جنس کسب و کار خود را بررسی کنید. آیا این روش در کسب و کار شما می­تواند بازدهی مناسب ایجاد کند؟ همیشه سعی کنید با پرسیدن سوالات قوی از خود کسب و کار خود و بیزینس خود را بهتر بشناسید. قطعا در هرکسب و کار راز و رمزهای بسیاری وجود دارد که این سوالات می­تواند شما را به مسیر درست نزدیک­تر کند.

به یاد داشته باشید که رقبا در بیزینس شما مانند علائم هشدار دهنده عمل می­کنند شما دربسیاری از مواقع می­توانید با درک درست از آن­ها به استراتژی­های درست، در مسیر خلق ثروت و فروش دست پیدا کنید.

 

 

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *