هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش كاهش استرس امتحانات

روش كاهش استرس امتحانات + صد در صد تضمينی با روش های‌ استاندارد

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/05/21

روش كاهش استرس امتحانات از جمله مواردی واقع شده‌اند كه بايد دانش آموزان آن‌ها را بدانند و البته از آن روش‌ها استفاده كنند، قطعاً كه موقع فصل امتحان و به‌ویژه كنكور استرس در تمامی دانش آموزان فراگير خواهد شد و البته كه اين موضوع در برخی از موارد مشكلات بسيار جدی ايجاد خواهد كرد، همانند افسرده شدن دانش آموزان و لطمه زدن به مطالعه كردن و البته فراموشی مطالب حين مطالعه و… البته كه این موضوعات ممكن است با نگاه منطقی به نظر برسد به اين دليل كه استرس هميشه سبب تخريب روحيه هم خواهد شد، ما  در اين مقاله از سايت برترآموز قصد بر آن داريم كه روش كاهش استرس امتحانات را برا‌ی شما شرح داده و البته كه ترفندهای نابی را هم برای شما شرح دهيم.

قبل از آن كه سراغ سؤالات مهم و انواع روش برويم بهتر است كه شما در همين ابتدا پيش زمينه ایی داشته باشيد، قطعاً برای‌ تمامی شما دوستان هم پيش آمده است كه در ايام امتحانات به اين فكر كرده باشيد كه اگر نمره‌ی خوبی را به دست نياوردم چكار كنم؟ اگر تمامی مطالب در زمان و سر جلسه آزمون را از ياد ببرم چطور؟ اين نمونه سؤالاتی خواهد بود كه شما را به استرس خواهد انداخت و البته در نگاه كلی اين سؤال‌ها قطعاً غیرمنطقی خواهد بود و البته با تمامی اين حال قطعاً دوباره سراغ  دانش آموزان خواهد رفت و آن‌ها را به استرس خواهد انداخت؛ بهترين نوع نحوه برخورد با اين نوع از سؤالات آن است كه به خود بگوييد: تمامی دروس و مطالب را مطالعه کرده‌ام و دليلی وجود ندارد كه مطالب را فراموش كنم؛ اين نوع از پاسخ‌ها منطقی‌ترین پاسخ است كه می‌توانید استرس خود را كم كنيد؛ در ادامه با سؤالات و نكات مهمی رو به رو خواهيد شد، پس همراه ما باشيد.

افزايش استرس امتحانات چه لطمه ایی بر دانش آموزان می‌زند؟

پاسخ به اين سؤال کاملاً آسان خواهد بود، ابتدا بهتر است كه سراغ مطالب علمی برويم. استرس سبب افزايش هورمون‌های كورتيزول می‌شود و البته ترشح شدن اين نوع از هورمون‌ها در بازه زمانی طولانی سبب ضعيف شدن سيستم ايمنی بدن خواهد شد و البته سبب كاهش وزن هم می‌شود كه آثار مخربی را بر بدن انسان می‌گذارد.

از طرفی بهتر است بدانيد كه ضربه‌ی استرس به روحيه و افكار شما به قدی سنگين خواهد بود كه ديگر روش كاهش استرس امتحانات برای شما پاسخگو نيست و البته كه بايد به پزشك خوب مراجعه كنيد و داروهای مناسبی مصرف كنيد؛ وجود استرس و تلقين كردن آن سبب افزايش آن خواهد شد و بهترين كار برای‌ اين موضوع آن است كه روحيه خود را ريكاوری كنيد و البته كه اگر استرس شما انقدر حاد نيست، بهتر است كه روش كاهش استرس امتحانات كه در ادامه برای‌ شما شرح خواهيم داد را مطالعه كرده و آن‌ها را اجرا كنيد، به شما قول خواهيم داد كه با رعايت كردن تمامی موارد ديگر استرس مغز و عملكرد بدن شما را مختل نخواهد كرد.

فرا نديدن آموزش درست هم سبب افزايش استرس هنگام امتحانات خواهد شد، بهترين روش آن است كه كه شما از آن پيشگيری كنيد به صورتی‌ كه آموزش درست را انتخاب كنيد، سايت برترآموز همانند مرجعی برای دانش آموزان آموزش دروس مختلف همانند آموزش عربی را برای شما عنوان خواهد كرد و البته كه توسط افراد خبره اين نوع از دروس ها تدريس می‌شود.

استفاده از دوره های كارآمد:

آخرين روش برای كاهش استرس امتحانات آن است كه شما آموزش های درستی را انتخاب كنيد؛‌به عنوان مثال سايت ما برای شما دانش آموزان آموزش های بسيار عالی را ارائه داده است كه شما می توانيد هر يك از آن ها را انتخاب كنيد؛ به عنوان مثال آموزش هایی همانند آموزش شيمی در اختيار شما گذاشته شده و شما می توانيد آن را تهيه كنيد.( از لحاظ كيفيت آموزش اصلا نگران نباشيد و البته كه اين درس توسط اساتيد برتر ايران آموزش داده شده است)

روش كاهش استرس امتحانات

روش كاهش استرس امتحانات :

تا به اينجای مقاله با سؤال و مفهوم كلی آشنا شده‌اید و حال نوبت آن فرا رسيده است كه برويم سراغ روش كاهش استرس امتحانات و البته توجه داشته باشيد كه در هر بخش نكات مهمی شرح داده خواهد شد بعلاوه پيشنهادات كه در راستای مطالعه خود بهتر است به آن‌ها توجه و از آن‌ها استفاده كنيد:

  • آماده شدن:

اولين مورد از روش كاهش استرس امتحانات آن است كه خودتان را در رابطه با امتحانات آماده كنيد؛ به اين دليل كه استرس ناشی از امتحانات به آن دليل است كه شما آماده امتحان نيستيد و يا به اصلاح اصلاً مطالعه ایی نداشته‌اید، قطعاً برای اين موضوع راه حل‌های زيادی وجود خواهد داشت كه عمل نكردن به آن‌ها سبب افزايش استرس می‌شود.

اما منظور از آماده شدن چيست؟ قطعاً شايد تا به الان اين موضوع برای‌ شما مطرح شده باشد؛ آماده شدن به آن منظور است كه شما برای‌ امتحانات مطالعه كافی داشته باشيد و البته كه اگر مطالعه نداشته باشيد قطعاً استرس به سراغ شما خواهد آمد، پيشنهاد ما به شما آن است كه بدون هيچ استرسی و… بهتر است از ابتدای سال تحصيلی مطالعه هر درس را پس از تدريس انجام دهيد و به‌اصطلاح نگذاريد دروس روی هم جمع شوند و قطعاً كه اين موضوع سبب افزايش حجم دروس و نرسيدن به‌تمامی آن‌ها خواهد شد.( شب امتحانی بودن قطعاً يكی از روش كاهش استرس امتحانات نيست و البته كه بايد اين عادت خودتان را كنار بگذاريد كه در شب امتحان استرس‌های بسيار زيادی به شما وارد خواهد شد)

 

  • صحبت كردن صحيح با والدين و شرح دادن شرايط تحصيلی خود:

يكی ديگر از روش كاهش استرس امتحانات صحبت كردن با والدين می‌باشد، قطعاً كه برای شما هم پيش آمده است كه والدين شما بيش از حد به‌اصطلاح به شما فشار درسی بياورند و انتظارات بی‌جا داشته باشند و قطعاً كه اين موضوع سبب افزايش استرس شما خواهد شد و در نتيجه منجر به تخريب روحيه شما خواهد شد ولی بهترين كار چيست؟ بهترين عمل در رابطه با اين نوع از ارتباطات آن است كه شما به‌صورت منطقی والدين خودتان صحبت كنيد و صفر تا صد موضوع را شرح دهيد، ابتدا آن كه از علايق درسی خود سخن بگوييد به اين دليل كه مهم‌ترین موضوع آن است كه رشته‌ی تحصيلی‌ شما با توجه به علايق شما ثبت شده است يا نه؟ علاوه بر اين موضوع بهتر است به پدر و مادر خود بگوييد كه اصلاً شما بازدهی مطالعه‌های بسيار زياد و دروس سنگين را نداريد و البته كه حال نوبت والدين شما است كه با اين نوع از موضوعات به‌صورت منطقی رفتار كنند و قطعاً اين موضوع تأثیر خودش را خواهد گذاشت.

 

  • تنظيم خواب و زمان استراحت شما:

شايد به اين موضوع توجهی خاصی نكرده باشيد ولی ميزان خواب شما در شبانه روز و البته نوع استراحت‌های شما از جمله موارد مهم و البته خاصی هستند كه استرس را برای شما به ارمغان می‌آورند ولی چگونه؟ توجه داشته باشيد وقتی شما خوابی مناسب و كامل نداشته باشيد قطعاً كه روز خودتان را باانرژی شروع نخواهيد كرد و اين موضوع از طرفی سبب می‌شود كه شما كسل باشيد و البته از انجام دادن برخی‌ از کارهای خود پرهيز كنيد و آن موقع است كه استرس به سراغ شما می‌آید و البته نبود استراحت كامل و مفيد هم باعث استرس شديد خواهد شد.( زمان استراحت بايد به‌نوعی در سال كنكور و البته موقع امتحانات شما تعيين شده و به عبارتی منظم باشد، البته كه جای دادن منظم اين نوع از استراحت قطعاً برای كاهش استرس شما بسيار مناسب واقع خواهد شد)

آموزش صفر تا صد روش كاهش استرس امتحانات

  • منطقي تصميمی بگيريد:

از بخش يكی‌ از مهم‌ترین بخش‌های اين مقاله خواهد بود. منطقی تصميم گرفتن يكی از روش كاهش استرس امتحانات می‌باشد. برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثال را شرح دهيم؛ فرض كنيد كه شما از آن استرس واردی كه امتحان خود را خراب كنيد يا اينكه امتحان خود را خراب کرده‌اید و از اين موضوع استرس داريد؛ در نگاه اول بايد كمی تأمل كنيد كه آيا اين رفتار شما درست است و آيا سرنوشت شما با اين امتحان تعيين می‌شود؟ قطعاً خير، حتی قبول نشدن شما در كنكور هم تغيير در سرنوشت شما نخواهد گذاشت و بسيار‌ی از افراد و ايرانيان بدون كنكور موفقيت بسيار عالی كسب کرده‌اند؛ نتيجه گيری شما بايد آن باشد كه با خراب كردن يك امتحان سرنوشت شما تغيير نمی‌کند و بهتر است كه به خودتان استرس وارد نكنيد.( نکته‌ی مهی كه وجود دارد آن است كه برخی‌ از افراد از اين روش سوءاستفاده می‌کنند ولی چگونه؟ افراد به ناچيز بودن امتحانات و… هستند و البته هيچ فعاليتی و تلاشی نمی‌کنند و اين امر سبب آن خواهد شد كه شما اصلاً موفق نشويد)

  • موقع امتحان از استرس دوری كنيد:

شايد برای شما دانش آموزان موقع كه سر جلسه هستيد به استرس بسيار زياد دچار می‌شوید و البته كه در اين بخش از روش كاهش استرس امتحانات به اين موضوع خواهيم پرداخت. موقع كه برگه‌های امتحان را مراقب پخش می‌کند بهتر است كه چند نفس عميق بكشيد و با اعتماد به نفس بالا شروع كنيد. مهم‌ترین موضوع آن است كه اگر سؤالی را بلد نيستيد و يا جواب آن را فراموش کرده‌اید بهتر است سراغ سؤالات ديگر برويد كه وقت شما هدر نرود و در انتهای به سراغ اين سؤال بياييد، توجه داشته باشيد كه اگر سؤالی جواب آن را بلد نيستيد كمی به آن فكر كنيد و اگر به‌صورت مجدد نتوانستيد جواب را يادداشت كنيد ديگر به آن فكر نكنيد و البته استرس به خودتان وارد نكنيد.( توجه داشته باشيد كه استرس داشتن قبل از امتحان دچار سرگرمی و فراموشی بسيار زياد خواهد شد و با استفاده از روش‌های قبلی می‌توانید اين نوع از استرس‌ها را برای هميشه از خود دور كنيد، استرس داشتن زياد در جلسه امتحان سبب می‌شود كه دانش آموز به سؤالاتی زيادی پاسخ ندهد و يا اينكه نام خودش را بر روی برگه ننويسد و البته كه تمامی اين موارد از فراموشی ناشی استرس می‌باشد

  • پس از آزمون ديگر به آن فكر نكنيد:

برای تمامی دانش آموزان هم پيش آمده است كه پس از به اتمام دادن آزمون استرس دارند كه نمره‌ی خوبی كسب نكنند و يا اينكه اصلاً برخی از سؤالات را اشتباه نوشته‌اند و… به‌صورت خلاصه بايد به شما بگوييم كه هر چه بيشتر به اين موضوعات فكر كنيد استرس شما بسيار افزايش خواهد يافت؛ البته بهترين راه فكر نكردن به آزمون می‌باشد. اما چرا نبايد فكر كرد؟ فرض كنيد شما در ايام امتحانات هستيد و فقط و فقط فكر كردن به آزمون‌های قبلی سبب می‌شود كه حين مطالعه حواس پرتی داشته باشيد و البته به موضوعات به‌خوبی تسلط نيابيد؛ توجه داشته باشيد كه بافکر كردن زياد به اين موضوع در آزمون‌های بعدی خودتان هم شكست خواهيد خورد.

انواع و اقسامروش كاهش استرس امتحانات

  • برنامه ایی دقيق داشته باشيد:

داشتن برنامه ایی دقيق از جمله مواردی می‌باشد كه استرس شما را كاهش می‌دهد به اين دلیل كه اگر شما برنامه ایی داشته باشيد می‌دانید كه با توجه به نظم خاصی در حال انجام دادن برنامه روزمره خود هستيد و البته كه مطالعه منظم به‌صورت روزانه هم در پيش داريد و اين موضوع سبب اطمينان حاصل كردن شما خواهد شد؛ داشتن مطالعه روزانه، مرور مباحث، استراحت كافی، اضافه كردن بخش تفريحات،‌مديتيشن كردن و… از جمله مواردی هستند كه شما می‌توانيد در برنامه‌ی خود يادداشت كنيد و البته با بررسی آن‌ها و انجام دادن آن‌ها ديگر استرس نخواهيد داشت.( موضوع ديگر عمل كردن و استمرار داشتن در برنامه خودتان است، به اين دليل كه برخی از دانش آموزان دو هفته اين موارد را انجام می‌دهند و از هفته‌های ديگر به‌کلی اين موارد را رها می‌كنند و قطعاً كه اين موضوع سبب نتيجه دادن اين روش كاهش استرس امتحانات می‌باشد)

سخن پايانی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده باشيد و در صورت رضايت آن را برای‌ دوستانتان به اشتراك بگذاريد؛ در انتهای مطلب بهتر است كه چند نكته مهم بازگو شود.

موضوعی كه به‌صورت مجدد بايد برای شما گوشزد شود، عوامل دردسر ساز وارد كردن استرس به بدن شما است، داشتن استرس از هر چيزی كه فكر می‌كنيد برای شما بد است و پيشنهاد می‌شود كه برای‌ برطرف كردن استرس بهتر است هر روشی كه می‌توانید انجام دهيد تا استرس شما برطرف شود( همانند روش‌هایی كه برای شما ذكر شد) البته برطرف نكردن آن سبب بيمار شدن و ضعف سيستم ايمنی بدن شما و از طرفی سبب از بين رفتن روحيه و در نهايت افسردگی شما خواهد شد.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *