سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
سئو معنایی یا سئو سمانتیک

سئو معنایی چیست؟ ( سئو سمنتیک چیست )

دسته بندی : سئو
1403/03/30

اگر یک سئوکار با تجربه هستید که در حال حاضر از استراتژی‌های قبلی خود نتیجه نمی‌گیرید، سئو معنایی می‌تواند به چالش شما پاسخ دهد.

در این پست آموزشی قصد داریم به صورت تخصصی و دقیق سئو معنایی را بررسی کنیم و برای استفاده از آن استراتژی تعریف کنیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم 😃🖐🏻 با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در مورد سئو معنایی یا سئو سمنتیک . از مهمترین سرفصل‌هایی که در دوره آموزش سئو روی آن متمرکز شدیم، تعریف و بررسی رفتار گوگل بواسطه سئو معنایی می‌‌باشد. اگر بخواهیم واقع بینانه رویکرد گوگل برای اعطای رتبه به سایت‌های مختلف را تحلیل نماییم، در سال 2024 استفاده از کیبورد استاف استراتژی شکست خورده است که نتیجه مناسبی در پی ندارد. در گذشته افراد میتوانستند با برچست گذاری و یا کیبورد استاف سنگین کسب رتبه کنند. اما در حال حاضر چنین چیزی امکان پذیر نیست و حتی رتبه یک سایت را در جهت منفی تغییر میدهد.

به هر اندازه که هوش مصنوعی گوگل پیشرفت می‌کند، مسیر سئو نیز تغییر خواهد کرد. در حوزه وب فارسی سئو معنایی یا سئو سمنتیک پیشرفت بسیار زیادی کرده است، اما تنها عامل تعیین کننده برای کسب رتبه نخواهد بود و به نوعی می‌توان گفت که تاثیر 40 تا 50 درصدی روی استراتژی اصلی سئو دارد. اما در حوزه وب انگلیسی تاثیر سئو معنایی یا سئو سمنتیک بیش از 80 درصد است. به همین دلیل است که با افزایش درک گوگل از زبان فارسی، سئوکاران چاره ای جز استفاده از سئو مفهومی نخواهند داشت. از طرفی در آخرین آپدیت‌ سیستم های مدیریت محتوا به جای بررسی تراکم کلمات کلیدی به دنبال بررسی کلمات هم مرتبه می‌باشند که در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

سئو معنایی یا سئو سمانتیک

سئو معنایی چیست؟ | semantic seo

سمنتیک سئو استراتژی جدید گوگل برای رتبه بندی سایت‌های مختلف است که در آن به جای بررسی تراکم کلمات کلیدی به دنبال بررسی مفاهیم و ارتباط کلمات کلیدی می‌‌باشد. برای گوگل مهم نیست که شما سایت خود را با چه تعداد محتوا و چه تعداد کلمات کلیدی سئو می‌کنید. برای او مهم است که اعتبار و ارزش محتوای شما در چه اندازه است که به واسطه هوش مصنوعی و یا الگوریتم‌های مختلف خود نیز به هدفش دست پیدا خواهد کرد. در سئو معنایی اولویت سئو کار صرفا تهیه محتوا نخواهد بود، بلکه اولویت او همکاری با یک متخصص کانتنت مارکتینگ می‌‌باشد. چرا که هر محتوایی در سایت نمی‌تواند کسب رتبه داشته باشد، بلکه تمایل و نظر او به این سمت است که محتوای سایت خود را به صورت جامع حول یک موضوع خاص بالا بیاورد.

معمولا سئو معنایی یا سئو سمنتیک برای سایت‌هایی که از صفر شروع می‌کنند ارزش به مراتب بیشتری خواهد داشت تا سایت‌هایی که سابقه و دیتای طولانی دارند. چرا که هرس محتوایی، آپدیت و همچنین برنامه ریزی برای سایت‌هایی که محتوای سئو شده ندارند بسیار سخت خواهد بود. از طرفی نرخ خزش سایت آن ها نیز محدود است و گوگل زمان زیادی برای بررسی سایت آن ها قرار نخواهد داد. سئو معنایی یا سئو سمنتیک بیش از آنکه قوانین مشخص داشته باشد، سیستم مدیریتی پویا دارد. البته در آخرین اطلاعات هک شده از سمت گوگل نیز این موضوع کاملا مشهود است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پست آموزشی « الگوریتم های گوگل لو رفت | بررسی مهمترین الگوریتم های لو رفته گوگل » دیدن فرمایید تا منظور ما را بهتر درک کنید.

مسیر رشد با استفاده از استراتژی سئو معنایی یا سئو سمنتیک به صورت نمایی خواهد بود. در ابتدای کار ممکن است که نتیجه چندانی برای سایت شما رقم نخورد، اما پس از گذشت مدت زمانی معقول نتیجه متفاوتی به دست خواهید آورد. به همین دلیل است که متخصصین حوزه سئو به صورت ویژه روی نیچ کار کردن یک سایت تاکید دارند. هر چه زودتر بتوانید حوزه کاری خود را برای گوگل مشخص کنید، رشد شما زودتر آغاز خواهد شد.

مزایای استفاده از سمنتیک سئو چیست؟

مزایای سمنتیک سئو در وب فارسی و وب انگلیسی اندکی متفاوت است. اما با گذشت زمان مزایای هر دو به هم نزدیک خواهد شد و نتیجه مناسبی به دست خواهید آورد. نکاتی که در این بخش مطرح می‌شود بعد از گذشت حداقل 6 ماه قابل مشاهده خواهد بود. چرا که گوگل باید به ارزشمند بود محتوا و اعتبار سایت شما پی ببرد و به سپس به شما رتبه دهد.

تولید محتوای هدفمند با نرخ تبدیل بالا

برخی مواقع شما قصد رتبه گرفتن روی یک کلمه کلیدی خاص دارید و تعداد بسیار  زیادی محتوای برای آن تولید می‌کنید. تمامی این محتواها صرفا به جهت پرکردن سایت شما می‌‌باشد و هدف بر این است که گوگل شما را یک مرجع کامل بداند. اما چالش اصلی نرخ تبدیل پایین و همچنین سنگین شدن سایت با صفحات بدون محتوا است. اما با استفاده از سئو معنایی یا سئو سمنتیک شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. چرا که تولید محتوای هدفمند شرایط متفاوتی برای شما ایجاد می‌کند. هر محتوایی که در سایت قرار میدهید، فارغ از ترکیب کلمات کلیدی که دارد به جهت جذب ورودی است، اما این محتوا زمانی با ارزش است که نرخ تبدیل بالا به دنبال داشته باشد.

تولید محتوا بواسطه اصول سئو معنایی یا سئو سمنتیک کاملا متفاوت است و قبل از هرچیزی باید نیاز مخاطب پیدا شود. سپس به دنبال ترکیب کلمات کلیدی برنده در گوگل باشید. این که لیستی از کلمات کلیدی داشته باشید و به مخاطب خود چیزی اضافه نکنید، محتوا ارزشمند نخواهد بود. در سئو معنایی یا سئو سمنتیک هدف بر این است که محتوای شما آموزنده باشد و پاسخ سوال مخاطب را بدهد. حال این که از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید و یا نه اهمیتی ندارد. نکته مهمی که در سئو مفهومی برای شما ارزشمند است، مطرح نبودن تعداد کلمات است. در سئو مفهومی  تعداد کلمات مهم نیست، بلکه ارزش ادبی و فنی محتوا مهم است.

تولید محتوای هدفمند با نرخ تبدیل بالا

 دریافت ورودی از کلمات کلید مختلف

یکی از مهمترین مزایای سئو معنایی یا سئو سمنتیک در این است که شما یک کلمه کلیدی خاص برای صفحه ندارید، بلکه یک موضوع خاص دارید. به عنوان مثال زمانی که در مورد آموزش وردپرس صحبت می‌کنید، با توجه به هدینگی که در محتوای خود استفاده کردید ورودی خواهید گرفت. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که هر محتوا به صورت جامع باشد. زمانی که تمامی هدینگ‌ها حول یک موضوع واحد که همان آموزش وردپرس می‌‌باشد بچرخد، نتیجه نهایی به مراتب بهتر خواهد بود.

به این نکته توجه نمایید که بهترین حالت محتوا زمانی است که محتوای جامع به صورت چند منظوره استفاده شود. به هر اندازه که محتوا قوی‌تر عمل کند و پاسخ سوالات بیشتری دهد، احتمال دریافت ورودی روی کیبوردهای متفاوت بیشتر است. توجه داشته باشید که در سئو مفهومی زیاده گویی جایی ندارد و هر هدینگ دو باید به چند زیر عنوان دیگر تقسیم شود. محتوای باید به صورت یک جزء واحد باشد که چندین و چند زیر مجموعه دارد. هر چه دقت محتوایی بیشتر شود، احتمال دیده شدن محتوا بالاتر خواهد بود. برچسب گذاری و همچنین سئو کلاه سیاه روی محتوای سمنتیک نتیجه خوبی به دنبال ندارد و حتی می‌تواند ارزش محتوای شما را از بین ببرد.

بهینه سازی Time On Site

یکی از مهمترین معیارهایی که در سئو معنایی یا سئو سمنتیک باید مدنظر قرار دهید، جذابیت محتوا و صفحات مختلف می‌‌باشد. به هر اندازه که صفحات جذابتر باشد و یا بهتر است که بگوییم UI/UX سایت بهینه‌تر باشد، عملکرد شما در حوزه سئو معنایی بهتر است. از مهمترین پارامترهایی که در استراتژی سئو مورد بررسی قرار می‌گیرد، مدت زمانی است که کاربر روی صفحه سپری می‌کند. به هر اندازه که این مدت زمان بیشتر باشد، احتمال رشد سایت و همچنین بهینه سازی آن افزایش پیدا خواهد کرد. سئو محتوایی زمانی ارزشمند است که برای آن نتایج آن روی نمودار کاملا ملموس و قابل بررسی باشد.

در صورتی که استراتژی اصلی شما سمنتیک سئو است، اما مدت زمان حضور مخاطب در صفحات شما بهینه نیست، به احتمال زیاد بهینه سازی محتوا و همچنین بهینه ساز رابط کاربری نیاز دارید. در صورتی که به این حوزه علاقه مند می‌باشید به شما پیشنهاد می‌کنم که از پست آموزشی « فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ » دیدن کنید. این بخش به شما کمک خواهد کرد که دید خوبی روی سئو معنایی یا سئو سمنتیک  پیدا کنید و برای بهینه سازی سایت خود زمان بیشتری صرف نمایید.

رضایت بالای مخاطبین سایت و احتمال تبدیل مخاطب

هر سایتی که در اینترنت پیدا می‌کنید که یک هدف تجاری دارد و به همین دلیل است که روی آن سرمایه گذاری می‌کند. زمانی می‌توانید به هدف تجاری خود دست پیدا کنید که رضایت مخاطب در بالاترین مرتبه ممکن باشد. برای این هدف باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای آزار دهنده و بی ارزش برای مخاطب خود قرار ندهید. به عنوان مثال اگر قرار است که از اصول سمنتیک سئو استفاده کنید، نمی‌توانید مرحله به مرحله به مخاطب خود تبلیغات نمایش دهید. هر چیزی ذهن و مسیر مخاطب را از محتوای اصلی دور کند به سایت شما آسیب خواهد زد.

بر اساس تحقیقی که در سال 2023 روی 300 سایت تجاری انجام شد، سایت هایی که رابط کاربری مناسب و محتوای با ارزش ارائه میداند به مراتب رضایت مخاطب بیشتری به دست می‌آوردند. این همان کلید طلایی است که در تبدیل مخاطبین نقش بسزایی دارد و از همه مهتر در تبدیل سایت شما به سایت پرفروش نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. گوگل به رضایت مخاطبین و رفتار آن ها پس از ورود به سایت شما اهمیت بسیار زیادی میدهد. یکی از اهداف مهم سمنتیک سئو نیز بهینه کردن رفتار کاربر هنگام جستجو می‌‌باشد. زمانی که مخاطب در سایت شما موضوعی را جستجو می‌کند، پس از آن به جستجوی خود پایان دهد.

رضایت بالای مخاطبین سایت و احتمال تبدیل مخاطب

محتوای صفحات پویا خواهد بود

زمانی که از متخصصین کم تجربه حوزه سئو در مورد معایب سئو معنایی یا سئو سمنتیک سوال می‌کنید، به مباحثی مانند آپدیت پیوسته محتوا اشاره می‌کنند. در صورتیکه از مهمترین مزایای سمنتیک سئو، زنده نگه داشتن محتوا می‌‌باشد. گوگل به کمک Deep Learning هر روزه درک بهتری از محتوای مختلف پیدا می‌کند. این موضوع کمک خواهد کرد تا محتوای با ارزش شناسایی شود و از همه مهمتر یک فضای رقابتی سالم ایجاد شود. کسانی که از استراتژی سمنتیک سئو استفاده می‌کنند، صفحات برتر خود را پیدا می‌کنند و سپس کوئری های مختلف یک صفحه را تحلیل خواهند کرد. اگر برای کوئری‌های مرتبط دیتایی وجود داشته باشد که از آن استفاده می‌کنند. در غیر این صورت باید برای آن از محتوای با ارزش جدید کمک بگیرند و محتوای صفحه خود را بهینه کنند.

دقت کنید که آپدیت محتوایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر چیزی تحت عنوان محتوای همیشه سبز نداریم. چرا که با رشد گوگل و درک بهتر او ماهیت یک سوال، پاسخ جامع و دقیقی که به صورت مختصر بیان شده است ارزشمند می‌‌باشد. این همان چیزی است که به تبدیل بهتر مخاطب و همچنین رضایت بالاتر او نیز منجر خواهد شد. هدف گوگل این است که نرخ Bounce Rate صفحات سایت برتر کاهش پیدا کند، با در نظر گرفتن تمامی این نکات گوگل روی آپدیت و جامع بودن محتوا تاکید دارد.

سخن پایانی

در این بخش به صورت جامع و کامل در مورد سئو معنایی یا سئو سمنتیک صحبت کردیم. اگر سوال و چالشی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از سمنتیک سئو به شما ارائه دهیم، باید بگوییم که هدف از سمنتیک سئو ارائه محتوای کاربردی مورد نیاز مخاطب می‌‌باشد که از دقت و ارزش بالایی برخوردار است.

در حال حاضر هوش مصنوعی گوگل از تمامی نسخه‌های موجود مانند چت جی پی تی، جمنای و … قویتر است. چرا که از خاصیت Deep learning برای تحلیل محتوا استفاده می‌کند. اگر قصد دارید که صفحات شما ارزشمند شناخته شود، باید محتوای شما با ذهنی انسانی به صورت جامع، خلاصه و دقیق ارائه شود. در غیر این صورت ارزش محتوای شما کم خواهد بود. گوگل باید محتوای شما را متفاوت ارزیابی کند، در غیر این صورت رقابت برای شما بی معنی خواهد بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *