هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مهم الگوریتم های لو رفته گوگل

الگوریتم های گوگل لو رفت | بررسی مهمترین الگوریتم های لو رفته گوگل

دسته بندی : سئو
1403/03/15

اگر یک سئو کار حرفه‌ای هستید و یا به سئو علاقه دارید، این پست ویژه در مورد مهمترین الگوریتم‌های لو رفته گوگل است که می‌تواند رتبه سایت شما را متحول کند.

از سال 2000 تا سال 2010 سئو بیشتر بر اساس آزمون و خطا متخصصین این حوزه رشد کرده است. از سال 2010 به بعد گوگل نیز به متخصصین این حوزه کمک کرد تا درک بهتری پیدا کنند اما گوگل به صورت مستقیم در مورد الگوریتم های خود توضیح نداده و دانش سئو به مرموزتر ین شکل ممکن پیشرفت کرده است. کمتر دوره ای از آموزش سئو با دقت بالا، الگوریتم‌های گوگل را بررسی کرده است. اما در این پست آموزشی قصد داریم با کمک مشاورین و محققین برترآموز پرده از راز بزرگ سئو برداریم. دقت کنید که این پست آموزشی خلاصه ای از 2500 صفحه الگوریتم های لو رفته گوگل است و در صورت نیاز باید اطلاعات اصلی را بررسی کنید.

آیا الگوریتم های لو رفته گوگل قابل اطمینان است؟

در مارچ 2024 در GitHub اطلاعات بسیار مهمی لو رفته که شاید کمتر کسی آن را جدی گرفته باشد. اما زمانی که یکی از موسسین و محققین سایت Moz صحت این اطلاعات را تایید می‌کند، جنجال قابل توجهی شکل می‌گیرد. گوگل برای آرام کردن فضا در وبلاگ رسمی خود به آدرس  https://blog.google/ در مورد این اطلاعات صحبت می‌کند و آن را تایید می‌کند. البته گوگل به این موضوع اشاره دارد که بخش قابل توجهی از این اطلاعات منسوخ شده است و در دستور کار الگوریتم‌های گوگل قرار ندارد. با این حال بزرگترین متخصصین حوزه سئو شروع به بررسی کردند و از 2500 صفحه مطلب منتشر شده حدود 400 صفحه اطلاعات دقیق و رسمی استخراج کردند که تمامی آن ها قابل استناد است.

الگوریتم های لو رفته گوگل

تمامی نکاتی که در این بخش مطرح می‌شود بر اساس اسناد لو رفته گوگل است و هیچگونه تغییر و تفسیری در آن صورت نگرفته است. اگر به زبان انگلیسی و همچنین برنامه نویسی تسلط دارید، می‌توانید از منابع اصلی نیز استفاده کنید که در GitHub توسط رباتی به نام Yoshi-Code-Bot قابل دستیابی است.

1. دامین آتوریتی به واسطه اعتبار در فضای مجازی بررسی می‌شود

یکی از مهمترین مواردی که در الگوریتم های لو رفته گوگل به آن اشاره شده است، بررسی دامین آتوریتی بر اساس اطلاعات موجود در فضای مجازی می باشد. به عنوان مثال اگر یک برند اینستاگرام قوی داشته باشد و سایت راه اندازی کند. با انتقال بخشی از دنبال کنندگان اینستاگرام به سمت سایت، گوگل دامین آتوریتی او را قوی تشخیص میدهد و رتبه او را بالا می‌آورد. دقت کنید که این کار با خرید بازدید متفاوت است و باید به صورت ارگانیک انجام شود. تعریف دامین آتوریتی گوگل با چیزی که ما در حالت عادی میدانیم اندکی متفاوت است و گوگل نگاهی جامع به این موضوع دارد.

2. میزان کلیک صفحات اصلی مخصوصا لندینگ پیچ ها تاثیر قابل توجهی دارد

اگر یک سایت میزان کلیک پایینی داشته باشد به لحاظ فنی برای گوگل کم ارزش خواهد شد. حال اگر میزان کلیک صفحات مهم مانند لندینگ و محصولات او کمتر از صفحات عمومی مانند وبلاگ باشد، ارزش سایت کمتر خواهد شد. دقت کنید که محتوای وبلاگ او رتبه می‌گیرد، اما محصولات او نه. در گذشته سئو کاران فکر می‌کردند که صرفا با لینک سازی می‌توانند انتقال اعتبار انجام دهند، اما این کافی نیست و باید بازدید ارگانیک سمت سایت ارسال شود. در این بخش تکنیک‌های سئو کلاه سیاه اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که می‌توانند یک سایت را در مدت زمانی کوتاه به رتبه های برتر گوگل برسانند.

میزان کلیک صفحات اصلی مخصوصا لندینگ پیچ ها تاثیر قابل توجهی دارد

3. استفاده مستقیم از دیتای کروم و مانیتورینگ حرکت موس

همانطور که می‌دانید گوگل به دلیل امنیت اطلاعات کاربران و همچنین حفظ حریم خصوصی درگیر دادگاه می باشد. در اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل به استفاده غیرقانونی از کروم اشارات بسیار زیادی شده است. گوگل از کروم برای جمع آوری داده های کاربران استفاده می‌کند. به عنوان مثال شما به دنبال یک آموزش وردپرس برای یادگیری هستید. عبارت آموزش وردپرس را نیز در کروم جستجوی می‌کنید و با مطالعه توضیحات هر سایت انتخاب شما  برترآموز خواهد بود.

دقت کنید که در این بخش حرکات موس شما نیز توسط گوگل به صورت دقیق بررسی خواهد شد و با وجود دیتای قوی تر سایت اول و دوم گوگل به سایتی اهمیت میدهد که انتخاب می‌شود و رتبه او را بهینه می‌کند. البته تکرار این رفتار نیز مهم است و میزان محبوبیت یک سایت نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در اسناد لو رفته بیش از 7 مورد استفاده گوگل از دیتای کروم ثبت شده است که بیشتر در طراحی سایت و تکنیکال سایت حائز اهمیت است که در بخش های بعدی نیز به آن اشاره خواهیم کرد.

4. الگوریتم EAT به تیم نویسندگان اهمیت میدهد

یکی از مهمترین نکاتی که برای انتشار مقالات مختلف باید مد نظر قرار داده شود، ذکر تیم نویسندگان و نویسنده محتوا است. به هر میزان که فرد نویسنده مقالات بیشتری در سایت‌ها داشته باشد، اهمیت نوشته‌اش بیشتر می باشد. اگر نویسنده مدارک آکادمیک داشته باشد و به صورت ویژه در یک حوزه خاص نویسندگی کند که ارزش محتوایی او بیشتر خواهد شد. دقت کنید که گوگل با هوش مصنوعی خود ارزش یک محتوا را بررسی می‌کند. اگر محتوای نویسنده صحیح باشد و در یک سایت دیگر نیز نگارش کند به هر دو سایت امتیازات ویژه خواهد داد. اگر محتوای نویسنده ضعیف باشد و اطلاعات درستی مطرح نکرده باشد از هر دو سایت کسر رتبه انجام میدهد.

5. UX سایت به مراتب مهمتر از UI سایت است

در اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل بارها به UX سایت اشاره شده است. تجربه کاربر در یک سایت به وسیله پارامترهای مختلف بررسی می‌شود که یکی از آن ها کروم می باشد. البته گوگل چند پارامتر کم به منظور بررسی UX سایت ارائه کرده است که برای سئوکاران کلاه سفید و کلاه خاکستری اهمیت چندانی ندارد. اما برای سئوکاران کلاه سیاه که معمولا طراحی سایت را خودشان انجام میدهند بسیار مهم است. برای گوگل خیلی مدت زمان حضور کاربر در این بخش مهم نیست، بلکه جا به جایی بین صفحات مختلف بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

6. لینک سازی خارجی به شرط داشتن بازدید حائز اهمیت است

هر زمان که صحبت از لینک سازی خارجی می‌شود، معمولا اعتبار سایت منتشر کننده آگهی و همچنین میزان بازدید سایت اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اما اگر رپورتاژ شما در یک سایت منتشر شود و به نسبت دیگر صفحات سایت بازدید خوبی دریافت نکند، برای سایت شما یک نکته منفی خواهد بود. دقت کنید که انتقال اعتباری که صورت نمیگیرد هیچ، بلکه از اعتبار سایت شما نیز کسر خواهد کرد. معمولا رپورتاژ لایه دوم که در صفحه آموزش رپورتاژ نویسی به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار گرفته است، بسیار کمک کننده خواهد بود.

 برای گوگل میزان بازدید و کلیکی که روی یک لینک خارجی می‌شود بسیار حائز اهمیت است. چه بازدید به صورت ارگانیک باشد و چه بازدید به صورت غیر ارگانیک انجام شود. حتی اگر لینک سازی خارجی به صورت برند منشن انجام شود، جستجویی که پس از مشاهده کاربر صورت می گیرد برای گوگل بسیار مهم می باشد. به همین دلیل است که صرفا انتشار یک رپورتاژ آگهی مهم نیست، بلکه نکته بسیار مهم استفاده از دانش یک متخصص کانتنت مارکتینگ برای جذب مخاطب است.

لینک سازی خارجی به شرط داشتن بازدید حائز اهمیت است

7. سایز فونت لینک سازی و بولد کردن

در اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل به یک نکته بسیار مهم اشاره شده بود و آن عوامل تاثیر گذار در کلیک کردن روی یک لینک بود. با توجه به این که میزان کلیک برای گوگل بسیار حائز اهمیت است، گوگل به بولد کردن یک انکر تکست توجه بسیار زیادی دارد. حتی اگر رنگ آن نیز به صورت متمایز استفاده شود، گوگل را مورد بررسی قرار خواهد داد. برای گوگل بسیار مهم است که روی یک لینک کلیک شود. به همین دلیل مشخصه های ظاهری یک انکر تکست و یا بنر را به دقت بررسی خواهد کرد.

8. یکسان بودن کلمات کلیدی که در تایتل، متا دیسکریپشن و سرچ انجام می‌شود

شاید در سایت‌های بسیار زیادی دیده باشید که در مورد حرکت گوگل به سمت مفهوم محور بودن یک محتوا مطالبی قرار داده می‌شود. در حال حاضر و در سال 2024 گوگل از مفهوم محتوا به صورت قطع برای رتبه دادن استفاده نمی‌کند، بلکه او به دنبال کلمات کلیدی یکسان است و بر اساس همان نیز رتبه سایت ها را تغییر میدهد. اگر با الگوریتم MUM آشنایی داشته باشید، یکی از اهداف الگوریتم ام یو ام پیدا کردن محتوایی است که کلمات کلیدی بر اساس نحوه سرچ باشد.

به عنوان مثال « آموزش سئو داخلی » با « اموزش سئو داخلی » متفاوت است. چرا که مورد دوم برای گوگل نزدیک به جستجوی مخاطبین است. البته یکسان بودن کلمه کلیدی معرفی شده به گوگل در تایتل، توضیحات متا و دیگر بخش‌های یک محتوا به صورت دقیق توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. حتی استفاده از نوشته محاوره ای نیز در برخی از اسناد گوگل ارزش بالایی دارد و می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در رتبه دادن به یک صفحه داشته باشد.

9. اهمیت دادن به نظرسنجی های عمومی و تخصصی

یکی از موضوعاتی که در الگوریتم های لو رفته گوگل توجه شما را به خود جلب می‌کند، استفاده از نظرات انسان ها برای رتبه دادن به یک سایت می‌‌باشد. گوگل به صورت مستقیم و غیر مستقیم نظرسنجی‌هایی برگذار می‌کند که میزان معتبر بودن یک صفحه از سایت را بررسی کند. این نظرسنجی‌ها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم خواهد شد. در دسته اول صرفا رابط کاربری و همچنین اطمینان بخش بودن یک سایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما در نظر سنجی دوم افراد متخصص در مورد ظاهر سایت، عملکرد سایت و دیگر پارامترهای فنی سئو تکنیکال صحبت می‌کنند.  این نظرات برای گوگل بسیار حائز اهمیت است و در مورد آن صحبت می‌کند.

10. focus score

در گذشته متمرکز بودن یک سایت روی یک دسته بندی و یا محصول خاص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و حتی میتوانست امتیاز محسوب شود. بعد از گذشت مدتی نیچ کار کردن یک سایت کم رنگ شد و افراد به سمت Market Place شدن حرکت کردند. اما گوگل یک شاخص کیفی بسیار مهم به نام Focus Score خواهد داشت. در این بخش ارزش محتوایی یک سایت را به لحاظ تخصصی بودن و همچنین دقیق بودن در یک حوزه خاص بررسی می‌کند. به هر اندازه که دقت اطلاعات بیشتر باشد گوگل اهمیت بسیار بیشتری  به آن خواهد داد.

11. لینک سازی با سایت‌های تازه تاسیس اهمیتی ندارد!

یکی از تکنیک‌هایی که سئوکاران کلاه سیاه و حتی کلاه خاکستری از آن استفاده می‌کنند، دریافت بک لینک از سایت‌های تازه تاسیس است. اگر یک سایت اسپم باشد و به سایت شما لینک بدهد در گذشته میتوانست برای شما مشکل ساز شود. همین موضوع یک استراتژی برای سئو منفی سایت‌های رقیب بود و میتوانست اعتبار آن ها را کاهش دهد. اما در حال حاضر شرایط کاملا متفاوت است. زمانی که یک سایت تازه تاسیس است لینک دادن او به دیگر سایت‌ها اهمیت چندانی ندارد. از طرفی اگر محتوای خوبی نداشته باشد و زیر ساخت‌های آن نیز جذاب نباشد، لینک سازی خارجی به ضرر او خواهد بود. چرا که احتمال خرید بک لینک برای او زیاد می‌شود و گوگل نیز با این موضوع مشکل جدی دارد.

لینک سازی با سایت‌های تازه تاسیس اهمیتی ندارد!

12. سایت‌ ویدیو محور استراتژی سئو کاملا متفاوتی خواهد داشت

امروزه باب شده است که از محتوای ویدیویی در سایت خود استفاده کنید و برای هر بخش یک محتوای جذاب ویدیویی قرار دهید. این موضوع در سئو شما نقش مهم و سازنده‌ای دارد، اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید سئو متفاوت سایت ویدیویی است. اگر محتوای یک سایت بیش از 50 درصد ویدیویی باشد، گوگل آن را در یک دسته بندی خاص قرار میدهد. دقت کنید که در مورد سئو اینگونه سایت‌ها اطلاعات دقیقی در 2500 صفحه اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل وجود ندارد.

13. محتوای UGC کنترل شود

در سئو فرض بر این بود که محتوای نوشته شده توسط دیگر کاربران تاثیر چندانی بر سئو سایت ندارد. این فرض در حال حاضر نیز صحیح است البته که چند اما و اگر هم دارد. اگر محتوای نوشته شده توسط کاربر مثبت باشد، گوگل آن را مد نظر قرار میدهد، اما امتیاز ویژه ای برای آن در نظر نخواهد گرفت. اگر محتوا قرار داده شده توسط کاربر اسپم باشد، در مراحل اولیه گوگل به آن کاری ندارد. اما اگر حجم اسپم تولید شده بیش از اندازه شود و مدیر سایت نیز به آن بی توجه باشد، سایت با چالش جدی مواجه می‌شود. برای درک بهتر این بخش به شما پیشنهاد می‌کنم که از پست آموزشی « محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟ » استفاده کنید.

14. با توجه به نوع سایت حجم لینک سازی خارجی حائز اهمیت است

یکی از مهمترین نکاتی که در لینک سازی خارجی باید مد نظر قرار داده شود، گستردگی سایت و همچنین حجم محتوای فعال آن است. به عنوان مثال سایت برترآموز با یک رپورتاژ نمی‌تواند رتبه خود را تغییر دهد. از طرفی سابقه رپورتاژ‌های قبلی نیز توسط Penguin Protector بررسی خواهد شد. او باید چندین رپورتاژ با چند استراتژی مختلف برود تا نتیجه مناسبی دریافت کنید. در غیر این صورت نتیجه به دست آمده جذاب نیست و نتیجه ای نیز به دنبال ندارد. اما برای یک سایت نو پا شرایط کاملا متفاوت است و فرد می‌تواند با یک الی دو رپورتاژ به نتایج عالی دست پیدا کند. به شرطی که دیگر نکات مطرح شده نیز مورد بررسی قرار گیرد.

15. تبلیغات کلیکی هوشمند مهم است

شاید فکر کنید که در اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل منظور از تبلیغات کلیکی هوشمند، تبلیغات کلیکی گوگل ادز می‌‌باشد، اما نه، منظور گوگل تبلیغاتی است که به صورت غیر مستقیم و هوشمند باشد. از نظر گوگل سایت هایی که به صورت وبلاگی و مرتبط در حوزه کاری شما هستند، اگر تبلیغات کلیکی انجام دهند و کلیک بالایی دریافت کند، رتبه شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال شما در حوزه فروش گوشی موبایل اپل فعال هستید. اگر سایتی که روی بهترین گوشی موبایل اپل رتبه دارد را پیدا کنید.

سپس در مقاله رتبه یک او یک آپدیت قرار دهید که شما را معرفی کند و سپس لینک قرار دهید، رتبه سایت شما به ازای هر یک کلیک رشد خواهد کرد. دقت کنید که این استراتژی قدرت حداقل 15 رپورتاژ در سایت‌های مرتبط دارد. البته ثبت لینک شما در این سایت باید به صورت دائمی باشد و محتوا نیز پویا باشد. اگر یک مدل گوشی جدید به بازار معرفی می‌شود این سایت اولین نفر باشد که در مورد آن محتوا میزند و یا مقاله خود را آپدیت می‌کند.

16. گوگل می‌تواند به شما دروغ بگوید !

زمانی که 2500 صفحه از اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل بررسی می‌کنید به تناقضات بسیار زیادی میرسید. گوگل برخی مواقع در مورد یک موضوع به وضوح در وبلاگ خود توضیح داده است، اما دستور رتبه دهی او کاملا متفاوت می‌‌باشد و استفاده از همان الگوریتم برای شما تاثیر منفی دارد. به عنوان مثال الگوریتم رنگ برین عملکرد کاملا متفاوتی دارد و چیزی که گوگل در مورد آن مطرح می‌کند، نیست. این موضوع زمانی برای شما حائز اهمیت است که شما بر اساس تجربیات خود روی یک سایت نتیجه میگیرید.

اگر یک سایت با استراتژی کلاه سیاه و کلاه خاکستری کسب رتبه می‌کند، پس از اعلام عمومی گوگل مبنی بر یک الگوریتم جدید نباید تغییر استراتژی سریع انجام دهید. بلکه بک تست گرفتن از هر استراتژی جدید بسیار مهم است. به همین دلیل است که در Reddit تاپیک‌های بسیار زیادی در مورد دروغ های گوگل وجود دارد که برای سئوکاران حرفه‌ای بررسی هر یک مهم است. دقت کنید که Reddit نیز برای حفظ ارزش محتوای یو سی جی خود صحت سنجی انجام میدهد و اجازه انتشار اطلاعات واقعی را خواهد داد.

گوگل می‌تواند به شما دروغ بگوید !

17.  ترافیک ارگانیک خود را به صورت متمرکز کن

یکی از مهمترین نکاتی که در بررسی اسناد و الگوریتم های لو رفته گوگل به دست آوردیم، اهمیت ترافیک متمرکز می‌‌باشد. اگر یک کسب و کار در حال توسعه دارید، باید دیتای شبکه مجازی و همچنین ایمیل‌های خود را نیز به سمت سایت منتقل کنید. به عنوان مثال اگر یک دنبال کنندگان شما نیاز به خرید و یا دریافت پاسخ یک سوال دارند، با استفاده از یک صفحه لندینگ پاسخ آن ها را بدهید. البته که در این حالت 30 درصد از مخاطبین خود را از دست میدهید، چرا که همه روی لینک برای دریافت دیتا کلیک نمی‌کند و به دنبال اطلاعات در دایرکت اینستاگرام و یا ایمیل شخصی خود می‌‌باشد.

اما در میان مدت مشتریان بسیار بیشتری از طریق سایت خود کسب خواهید کرد که به رشد سایت شما کمک ویژه خواهد کرد. دقت کنید که اسکیل پروژه در انتخاب این استراتژی بسیار مهم است و زمانی باید از این روش استفاده کنید که حداقل 100 کلیک سایت را افزایش دهد.

18.  پرسونال برندینگ مدیران سایت بسیار مهم است

یکی از مهمترین نکاتی که در تولید محتوای یک سایت باید مد نظر قرار دهید، استفاده از اعتبار افراد مطرح در حوزه کاری شما می‌‌باشد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد پروش ماهی صحبت کنید، باید سراغ سایت‌هایی بروید که تاثیرات قابل توجهی دارند و در سمینارهای مختلف مطرح شدند. به نوعی باید شخص برای گوگل در شبکه مجازی و یا سایت‌ها شناخته شده باشد. گوگل به صورت دقیق   NTT یا  data corporationبررسی خواهد کرد تا یک پنجره اطلاعاتی تشکیل دهد. زمانی می‌تواند به یک سایت انتقال اعتبار کند که موسسین و افراد تاثیر گذار سایت شهرت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت نتیجه رضایت بخش نخواهد بود.

سخن پایانی

در این پست آموزشی سعی کردیم مهمترین اطلاعات و الگوریتم های لو رفته گوگل را بررسی کنیم. قطعا موارد منتشر شده بسیار زیاد است و نمی‌توان در یک مقاله همه آن ها را قرار داد. اگر به اطلاعات بیشتری در این باره نیاز دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در آپدیت‌های بعدی به آن اشاره کنیم. اگر بخواهیم یک خلاصه از تمامی اطلاعات این بخش خدمت شما ارائه کنیم، باید بگوییم که خلاقیت در سئو بسیار مهم است. شما باید مخاطبین را به نحوی به سمت سایت خود جذب کنید که به نسبت به اطلاعات و رابط کاربری سایت شما وابسته شوند. در غیر این صورت بازدهی بالایی که انتظار دارید را تجربه نخواهید کرد. از طرفی لینک سازی خارجی را زمانی انجام دهید که زیر ساخت‌های سایت آماده باشد و مخاطب نیز ترغیب به کلیک کردن روی آن باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *