هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سئو منفی چیست؟

سئو منفی چیست؟

دسته بندی : سئو
1402/10/04

امروزه سایت‌های بسیار زیادی به دلیل کم توجهی به سئو منفی جایگاه خود را از دست میدهند.

با مطالعه این مقاله به سادگی می‌توانید با آخرین تغییرات این حوزه آشنا شوید. در بخش‌های بعدی نیز این موضوع را از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب در حوزه آموزش سئو. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت ویژه مفاهیم مربوط به سئو منفی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در صورتی که یک سایت رو به رشد دارید، بررسی نکات امروز بسیار مهم خواهد بود. چرا که پست آموزشی ما برای شما از چندین جهت ارزشمند می باشد. اول این که با سئو روز بهتر آشنا خواهید شد. دوم اینکه تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را بهتر درک خواهید کرد. سوم این که برای هر چالش یک راهکار جدید فرا خواهید گرفت. پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

سئو منفی چیست؟ « Negative Seo »

زمانی که از یک سری اصول خاص و ویژه برای حمله به سایت رقیب استفاده می‌کنید، سئو منفی محسوب می‌شود. تمام تمرکز سئوکار در این روش انجام کارهای مربوط به خط قرمز گوگل است. به عنوان مثال برای گوگل دسته بندی و استفاده از بک لینک معتبر بسیار مهم است. سئو کار رقیب با علم به این موضوع از بک لینک غیر معتبر و حتی اسپم استفاده خواهد کرد. در این صورت سئو سایت شما به صورت قابل توجه با چالش مواجه می‌شود. زمانی که تکنیک‌های سئو منفی را بدانید، برای جلوگیری از آن برنامه ریزی انجام خواهید داد. نکته بسیار مهمی که در سئو منفی باید مد نظر قرار دهید، بررسی آخرین اخبار مربوط به این حوزه می‌باشد. زیرا انجام این بررسی ضرورت دارد.

البته نحوه مقابله با هر تکنیک نیز بسیار مهم است و به دانش سئو کار سایت هدف بستگی دارد. به عنوان مثال با استفاده از تکنیک سئو منفی سایت شما هک می‌شود و در برخی از محتواهای شما، محتوای نامناسب بارگذاری خواهد شد. گوگل این موضوع را تحت عنوان آپدیت از سمت شما بررسی خواهد کرد. اما زمانی که این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد، ارزش و اعتبار سایت شما کم می‌شود. در بخش بعدی هر تکنیک را از دید سئو کاران کلاه سیاه  مورد بررسی قرار خواهیم داد. چرا که برخی از سئو کاران کلاه سیاه نیز از تکنیک سئو منفی برای از بین بردن اعتبار استفاده می‌کنند.

سئو منفی چیست؟ « Negative Seo »

سئو کلاه سیاه چیست و چه تفاوتی با سئو منفی دارد؟

برای بررسی این سوال بهتر است که با ذکر یک سوال شروع کنیم. فرض کنید که یک سایت « آموزش وردپرس » دارید. اگر بخواهید که از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید، در مدت زمان 18 ماه به نتایج بسیار عالی دست پیدا خواهید کرد. اما اگر بخواهد از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنید، مدت زمان رشد سایت شما به 12 ماه کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال اگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و سئو منفی به صورت همزمان استفاده نمایید، مدت زمان رشد سایت به 6 ماه کاهش پیدا خواهد کرد. اما در این روش چند نکته بسیار مهم وجود دارد. شما از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه روی سایت خود استفاده می‌نمایید. حال تمامی مواردی که منجر به اسپم می‌شود، نیز روی سایت رقیب اجراء خواهد شد.

در این صورت اعتبار رقیب به صورت روزانه کم می‌شود و اعتبار شما به صورت روزانه افزایش پیدا خواهد کرد. البته یک نکته بسیار مهم نیز مد نظر سئو کار خواهد بود و آن ریسک سئو کلاه سیاه است. در صورتی که گوگل متوجه سئو کلاه سیاه شود یک سایت را به شدت جریمه خواهد کرد. به همین دلیل سئو کارانی سمت سئو کلاه سیاه می‌روند که تجربه بسیار بالایی در این حوزه دارند. از طرفی دانش روز آن ها نیز بسیار مهم است. حال اگر بخواهیم یک جمع بندی انجام دهیم، سئو کلاه سیاه روی سایت خودمان است و سئو منفی روی سایت رقیب انجام می‌شود. هر دو روش دارای ریسک است و می‌تواند منجر به آسیب جدی به دامین آتوریتی و نرخ اسپم اسکور سایت شما شود.

مهمترین نشانه های سئو منفی چیست؟

سئو منفی نیز همواره از خود علائمی بروز میدهد. برخی از این علائم کاملا آشکار است و برخی دیگر به صورت پنهان می‌باشد. برای یک سئو کار حرفه‌ای هر دو حالت کاملا قابل تشخیص است، البته به شرطی که مفاهیم و اصول سئو مسلط باشد. در صورتی که سئو کار یک فرد تجربی باشد و از اخرین منابع روز نیز استفاده نکند، نمی‌تواند به نتایج جذابی دست پیدا کند. در بخش های بعدی این موضوع را به صورت دقیق مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. دقت کنید که هر نشانه پس از شناسایی باید مورد نقد و پیگیری قرار گیرد. از طرفی به این موضوع نیز فکر کنید که چگونه آن را مسدود کنید که مجدد مورد حمله واقع نشود.

1.    بررسی تغییرات یک سایت از طریق سرچ کنسول و دیگر ابزارها

یک سئو کار حرفه‌ای با نگاه کردن به نمودارهای سرچ کنسول متوجه نکات بسیار زیادی خواهد شد. درست مانند یک پزشک که با نگاه کردن به نوار قلب یک بیمار متوجه نوع بیماری و وخامت حال او می‌شود. در صورتی که حجم تغییرات در سرچ کنسول شما بسیار زیاد است و از طرفی پیام‌های خطای قابل توجهی در بکنت سایت خود مشاهده می‌کنید، این موضوع به منزله یک اخطار است.

گاها سئو کاران حرفه‌ای از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه روی سایت شما استفاده می‌کنند. در این صورت گوگل متوجه رشد قابل توجه خواهد شد. حال زمانی که زیر ذره بین گوگل می‌باشید، از تکنیک‌های سئو منفی استفاده می‌شود. در این صورت آسیب و امتیاز منفی سایت دو چندان خواهد شد. چرا که گوگل رشد قبلی شما را نیز مشروط به همین شرایط می‌داند. این موضوع معمولا در سایت‌های خرید و فروش موبایل بسیار مشاهده می‌شود. زمانی که بر سر جایگاه 1 تا 5 رقابت می‌کنید، مواظب سئو منفی به صورت ویژه باشید. برای درک بهتر سرچ کنسول سایت نیز می‌توانید از مقاله « آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می‌شود  »  در بخش وبلاگ برترآموز بهره‌مند شوید.

2.    بررسی بک لینک های سایت

معمولا انتقال اعتبار از طریق بک لینک برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. با توجه به این موضوع سئو کاران کلاه سیاه با استفاده از تکنیک‌های سئو منفی روی سایت هدف و تخصیص بک لینک بی‌کیفیت اعتبار یک سایت را تحت تاثیر منفی قرار میدهند. با توجه به این موضوع شما باید به صورت مرتب بک لینک‌های سایت و همچنین میزان اعتبار آن را مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت رشد سایت شما بسیار سخت خواهد شد. حتی برخی از سئوکاران برای این موضوع یک مزرعه بک لینک بی‌کیفیت طراحی می‌کنند و به صورت منظم از آن برای تخریب سایت رقبا استفاده می‌کنند.

این موضوع برای سئو کاران اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و می‌تواند رشد یک سایت را متوقف کند. از طرفی بک لینک‌های اسپم شناسایی سختی دارند. به همین دلیل استفاده از تکنیک‌های سئو تکنیکال برای شما اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. البته امروزه سئوکاران با استفاده از ابزار هوش مصنوعی این مسیر را کوتاه خواهند کرد. شما نیز با اندکی تحقیق می‌توانید در این مسیر موفق شوید.

بررسی بک لینک های سایت

3.    بررسی سرعت بارگذاری صفحات

یکی از نشانه‌های پنهان سئو منفی افزایش سرعت بارگذاری صفحات است. در صورتی که سئو سایت شما به صورت کلاه سفید است و از ابزار مناسب نیز استفاده می‌کنید، سرعت لود و بارگذاری صفحات شما نباید بسیار زیاد باشد. به عنوان یک سئوکار خبره باید تمامی نکات مربوط به این حوزه را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به محتوای سایت خود یک سرعت بهینه مناسب قرار دهید. در صورتی که صفحات سایت شما از این قاعده پیروی نمی‌کند، این به منزله بروز و وجود یک مشکل در سایت شما خواهد بود. شما به عنوان یک سئو کار باید به تمامی اصول و قواعد آگاه باشید.

4.    بررسی سوشال سیگنال مربوط به سایت

زمانی که نام خود را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنید با چه عباراتی مواجه می‌شوید. همانطور که می‌دانید، سوشال سیگنال از سال 2018 برای گوگل اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. البته در سایت‌های ایرانی معمولا اینستاگرام تاثیر گذار است. در سایت‌های خارجی نیز توییتر و ردیت تاثیر بسیار بالایی در سوشال سیگنال خواهند داشت. سعی کنید برند خود را بررسی نمایید و اطلاعات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید. دقت کنید که استفاده از این تکنیک سئو منفی نه تنها روی سئو سایت شما تاثیر منفی دارد، بلکه برندینگ و فروش شما را نیز کاهش میدهد.

به همین دلیل است که سئوکاران حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که محتوای مربوط به سئو سایت خود را به صورت منظم مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که شبکه‌های اجتماعی مرتبط با سایت آن ها با چالش مواجه شود، فرآیند سئو را نیز متوقف خواهند کرد.

5.    بررسی صفحات زامبی و محتوای آن ها

فرض کنید که یک سایت « آموزش فتوشاپ » دارید و چند مقاله برتر در آن وجود دارد. این مقاله‌ها به دیسکاور گوگل راه پیدا کرده‌ است. از طرفی در نتایج صفر گوگل نیز قرار دارند. اما پس از مدتی سرچ کنسول آن ها نتایج جذابی نمایش نمی‌دهند. در ابتدا ورودی این صفحات افت زیادی پیدا می‌کند و سپس این صفحات برای سئو سایت شما چالش ساز می‌شوند. در نهایت نمودار سرچ کنسول آن ها نیز به صورت یک خط صاف می‌باشد. که به معنی مرگ این صفحات رقم خورده و مشکلات فراوان خواهد بود.

دقت کنید که برخی موارد افراد خود باعث سئو منفی می‌شوند و شخص خارجی اقدام به چنین کارهایی نمی‌کند. شما به عنوان یک سئوکار باید به صورت دقیق چنین نکاتی را مد نظر قرار دهید و هر یک را بررسی نمایید. در این روش باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی منظم و همچنین کاربردی ارزش هر صفحه را بررسی کنید. در صورت بروز خطا و افت رتبه علاوه بر عیب یابی، این مشکل را در دیگر بخش‌های سایت نیز حل کنید. اگر مشکل ایکس در یک صفحه وجود دارد، باید بررسی کنید که در دیگر صفحات نیز چنین مشکلی وجود نداشته باشد. در برخی مواقع این موضوع به دلیل نحوه انتخاب کلمات کلیدی و … است.

بررسی صفحات زامبی و محتوای آن ها

6.    بررسی اعتبار دامنه و هاست سایت

همانطور که گفتم لازم نیست که همیشه دیگران سایت شما را تخریب کنند. در برخی مواقع شما به صورت ناخودآگاه از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنید. در این روش شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که فرآیند رشد اعتبار دامنه خود را بررسی نمایید. به عنوان مثال اگر دامنه سایت شما در حال رشد است و نرخ اسپم اسکور سایت شما نیز در حال رشد است. از طرفی بعد از مدت کوتاهی این رشد متوقف می‌شود و با استفاده از هر استراتژی سئویی نمیتوان افزایش اعتبار دامنه سئو را تجربه کرد.

بهتر است که علت این موضوع از سمت هاست و شرکتی که دامنه خود را از آن تهیه کردید، مورد بررسی قرار گیرد. در برخی مواقع افراد با یک تغییر هاست ساده علاوه بر بهبود سرعت بارگذاری صفحات خود نرخ اسپم اسکور خود را نیز کاهش میدهند. این موضوع اندکی تخصصی است و نیاز به نقد و بررسی بیشتر دارد.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد انواع نشانه‌های سئو منفی صحبت کردیم. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، باید بگوییم که این تمام نشانه‌های سئو منفی نیست. در برخی مواقع مقابله با سئو منفی نیاز به تجربه و دانش به روز دارد. در آپدیت‌های بعدی این مقاله به صورت ویژه در این رابطه صحبت خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنم که از مقاله « راهکارهای مقابله با سئو منفی » نیز دیدن فرمایید. چرا که در پست آموزشی مذکور به آخرین روش‌های شناسایی سئو منفی نیز اشاره کرده‌ایم.

در پایان به عنوان جمع بندی به یاد داشته باشید که سئو منفی همواره از سمت رقبای شما نیست. در صورتی که از استراتژی‌های سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری به صورت قدیمی و آماتور گونه استفاده کنید، در حال استفاده از سئو منفی خواهید بود. سئو منفی همیشه از سمت رقبا نیست، به همین دلیل است که سئوکاران با تجربه از نظرات دیگران نیز برای سئو سایت خود استفاده خواهند کرد. چرا که در این روش آن ها با اشتباهات خود بیشتر آشنا خواهند شد. در صورتی که از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید، برترآموز را در شبکه‌های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی نمایید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *