هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آنالیز سئو سایت

آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می شود؟

دسته بندی : دسته‌بندی نشده - سئو
1402/08/28

با مطالعه این مقاله می‌توانید با آنالیز سئو سایت به صورت کامل و جامع آشنا شوید.

دقت کنید که سئو سایت صرفا بررسی بک لینک و سایت مپ یک سایت نیست و باید رقبای آن سایت را به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آنالیز سئو سایت. در این بخش قصد داریم به صورت جامع و کامل سئو یک سایت را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. قبل از بررسی این موضوع بهتر است در مورد مخاطبین یک سایت اندکی تحقیق انجام دهید. چرا که پرسونای مخاطبین یک سایت بر فرآیند سئو سایت بسیار تاثیر گذار است. در این باره به صورت کامل و جامع در بخش آموزش سئو برترآموز صحبت کرده‌ایم و بیش از این صحبت نخواهیم کرد.

آنالیز سئو چیست؟

زمانی که صحبت از آنالیز یک سایت می‌کنیم، اولین و مهمترین هدف ما معمولا بررسی چند لایه سایت از منظر سئو و همچنین طراحی سایت می‌باشد. برخی از پارامترهای مد نظر توسط یک توسعه دهند وب « برنامه نویس » مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بخش دیگر آن توسط سئو کار تجزیه و تحلیل می‌شود. برای آنالیز سئو سایت تمام هدف ما بر این است که لینک سازی تمام بخش‌های سایت به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دقت کنید که شناسایی بک لینک های خراب و همچنین برنامه ریزی برای سازماندهی آن ها از مهمترین بخش‌های آنالیز سئو یک سایت خواهد بود.

در مرحله بعدی تحلیل رقبا بر اساس کلمات کلیدی و همچنین ورودی آن ها خواهد بود. در این مرحله معمولا جایگاه رقبای یک سایت از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گام بعدی بررسی UI / UX یک سایت می‌باشد. معمولا سئوکاران کم تجربه به این بخش توجه کافی ندارند. همین امر نیز موجب خواهد شد که آنالیز سئو آن ها به صورت کاربردی نباشد. دقت کنید که در این بخش خط قرمزهای طراحی سایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شخصی سازی یک سایت در مراحل بعدی انجام می‌شود.

آنالیز محتوای سایت مهمترین بخش در آنالیز سئو یک سایت

یکی از مهمترین بخش‌هایی که در آنالیز سئو سایت مورد قرار خواهد گرفت، بررسی محتوای یک سایت از منظر کانتنت مارکتینگ می‌باشد. زمانی که بخواهید محتوای یک سایت را منظر کلمات کلیدی و همچنین الگوریتم‌های مختلف گوگل مورد بررسی قرار دهید، دید کامل و جامعی نخواهد داشت. به همین دلیل لازم است که محتوای سایت را از دیدگاه مخاطبین آن مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار عالی به دست آورید. نکته بعدی که در بررسی محتوای یک سایت باید به آن توجه نمایید، نحوه لینک سازی آن می‌باشد.

متاسفانه افراد بسیار کمی محتوای سایت را از نظر بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار می‌دهند. همین موضوع نیز موجب خواهد شد که برآیند آن ها مثبت نباشد. فرض کنید که یک سایت آموزش فتوشاپ محتوای بسیار زیادی دارد. اما زمانی که آمارهای این محتوا را از منظر سرچ کنسول مورد بررسی قرار میدهید، متوجه یک تکه پازل گم شده خواهید شد. محتوا کیفیت بسیار بالایی دارد و کسب رتبه نیز نموده است، اما نرخ تبدیل آن به شدت پایین است و حتی در برخی مواقع موجب افزایش نرخ پرش سایت نیز شده است. همین موضوع موجب می‌شود که افراد نتوانند تصمیم گیری درستی انجام دهند. به همین دلیل است که به عنوان یک سئوکار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که محتوای سایت را که از اصلیترین مولفه‌های آن می‌باشد، دقیق مورد بررسی قرار دهید.

آنالیز سایت توسط گوگل بهتر است یا آنالیز سئو سایت توسط سئوکار؟

مزایای آنالیز سئو سایت چیست؟

تا به این بخش از مقاله به صورت کلی با آنالیز سئو یک سایت آشنا شدیم. با توجه به هزینه‌های بسیار بالای سئو یک سایت شاید برای شما این سوال ایجاد شود که مزایای آنالیز سئو یک سایت چیست؟ از همه مهتر آیا یک سایتی که سئو کار دارد نیز نیاز به آنالیز سئو سایت دارد؟ برای پاسخ به این سوالات، موارد زیر یک راهنمای بسیار عالی خواهد بود.

  • مشخص کردن استراتژی‌های اشتباه سئو که در حاضر روی سایت فعال است.
  • مشخص کردن نقاط قوت استراتژی سئو موجود و سرمایه گذاری روی آن.
  • استفاده از یک دیدگاه سوم شخص برای درک بهتر رفتار مخاطب نسبت به سایت.
  • آپدیت اطلاعات سئو کار و به درک الگوریتم‌های جدید سئو « البته به شرطی که آنالیزور سئو خود یک فرد متخصص باشد. »
  • به دست آوردن یک نقشه راه جدید با همفکری سئوکارانی که در این حوزه مشغول به فعالیت می‌باشند.
  • ریتارگت کردن مخاطبین هدف سایت مورد نظر.
  • شناخت علاقه و مشخص کردن نیاز مخاطب هدف
  • بررسی و تحلیل هر یک از صفحات به صورت مجزا و تجزیه و تحلیل نحوه لینک سازی آن ها
  • شناسایی صفحات پربازدید و تعریف CTA مناسب برای هر یک از آن ها.
  • طرح ریزی بهترین استراتژی تبلیغاتی برای سئو سایت با توجه به وضعیت موجود.
  • به دست آوردن تحلیل رقبای چند لایه بر اساس نتایج سئو موجود.
  • و … .

اگر بخواهیم در مورد مزایای آنالیز سئو صحبت کنیم، این لیست را می‌توان تا چندین صفحه ادامه داد.

نکته مهم

نکته بسیار مهمی که در آنالیز سئو سایت باید به آن توجه نمایید، عمل به استراتژی و نتایج به دست آمده می‌باشد. در صورتی که سئو یک سایت به صورت چند لایه تحلیل شود، نتایج به دست آمده معمولا اندک گیج کننده می‌باشد. اما در برخی مواقع صاحب یک سایت فکر می‌کند که از نظر سئو جایگاه بسیار خوبی دارد و نیازی به تغییر ندارد. در حالی که روی یک لبه تیغ در حال حرکت می‌باشد و عدم توجه به نکات استخراج شده از سایت او می‌تواند جایگاه او را تنزیل کند.

بررسی سئو سایت انلاین توسط چه کسی انجام می‌شود؟

امروزه به لطف فضای مجازی همه متخصص سئو می‌باشند! شاید فرد هنوز سن و سال بالایی نداشته باشد و از طرفی درک از سئو و پارامترهای آن ندارد اما خود را به عنوان یک متخصص سئو معرفی می‌کند. سپس با تبلیغات زرد نیز اقدام به جذب مخاطب و در نهایت به دست آوردن رضایت مخاطب هدف می‌کند. اما زمانی که پای عمل به میان می‌آید، عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد. همین موضوع نیز موجب خواهد شد که با استراتژی‌های نادرست خود یک سایت در حال رشد را از بین ببرد. به همین دلیل برای بررسی سئو سایت آنلاین باید از افرادی استفاده شود که تجربه و دانش کافی در این حوزه دارند.

برای انجام بهتر، این کار می‌توان با چند سوال چالشی شروع کرد. سعی کنید در چند پرسش و پاسخ چالشی حوزه سئو را پیدا کنید. سپس روی جواب آن ها نیز مسلط شوید و از آنالیزور سئو سایت خود سوال کنید. در صورتی که پاسخ او قانع کننده بود، می‌توانید روی سئو سایت خود نیز حساب کنید. اما اگر پاسخ او از دقت و کیفیت مناسبی برخوردار نبود، بهتر است که روی او حساب نکنید. به یاد داشته باشید که سئو کار حرفه‌ای زمان خود را برای جذب مخاطب با اخبار زرد قرار نمی‌دهد. از طرفی او خود را متخصص همه چیز نمی‌داند و تنها در حوزه‌ای که تخصص دارد نظر می‌دهد.

امروزه برخی از افرادی که ادعای آموزش سئو سایت دارند، به صورت همزمان روی آموزش وردپرس و آموزش طراحی سایت کد نویسی نیز تخصص و ادعا دارند. شاید بتوان گفت که تمامی این موارد در یک گروه قرار دارند ولی اگر بخواهید هر یک از آن ها را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهید، قطعا از دو بخش دیگر دور خواهید شد. در ادامه این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار میدهیم.

بررسی سئو سایت انلاین توسط چه کسی انجام می‌شود؟

 

آنالیز سایت توسط گوگل بهتر است یا آنالیز سئو سایت توسط سئوکار؟

امروزه ربات و هوش مصنوعی برای آنالیز سئو سایت بسیار زیاد می‌باشند. برخی از آن ها توسط داده‌های گوگل انجام می‌شود و انسان در آن نقشی ندارد. از نظر برخی سئوکاران این روش مناسب است، چرا که خطای انسانی در آن صفر می‌باشد. اما این روش اشتباه‌ترین کار ممکن خواهد بود. چرا که آنالیز سایت توسط گوگل بدون توجه به مخاطبین آن سایت انجام خواهد شد. در نتیجه شاید یک سایت اصول کلی سئو را به درستی انجام داده باشد. اما زمانی که به نتایج آن به صورت ریز دقت می‌کنید، متوجه خواهید شد که بازدهی مناسبی ندارد. شاید او جایگاهی بالا به دست آورده باشد، اما نمی‌تواند نرخ تبدیل و بازدهی مناسبی را ثبت کند.

معمولا آنالیز سئو سایت توسط اپراتور بهترین و بالاترین بازدهی را ثبت خواهید کرد. چرا که سئو کار علاوه بر استفاده از آنالیز سایت توسط ابزار گوگل، به هر بخش سایت از منظر یک مخاطب نیز نگاه می‌کند. در صورتی که نتایج به دست آمده مناسب نباشد و از طرفی رابط کاربری سایت شما نیز مناسب نباشد، آن را به صورت دقیق برای شما شرح خواهد داد. اما زمانی که این موضوع را از منظر سئو هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌دهید، نظر مخاطب سایت لحاظ نخواهد شد.

از طرفی زمانی که یک سئو کار حرفه‌ای اقدام به آنالیز سئو سایت شما می‌کند در مورد هر یک از نتایج به دست آمده مشاوره ای به شما خواهد داد. اما از طرف مقابل نتایج به دست آمده از آنالیز سایت توسط گوگل معمولا نتایجی بدون تحلیل در پی دارد. حال اگر استراتژیست حال حاضر سایت دانش مناسبی در مورد آپدیت‌های گوگل نداشته باشد، نمی‌تواند یک بازدهی مناسب به دست آورد.

آیا آنالیز سئو سایت صرفا برای سایت‌هایی با سابقه طولانی است؟

این سوالی است که اکثر کاربران از ما می‌پرسند اما پاسخ ما به آنها منفی است. یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که افراد برای آنالیز سئو سایت انجام می‌دهند، این است که تصور دارند آنالیز سئو فقط مخصوص سایت‌های باسابقه است. اکثر افراد فکر می‌کنند زمانیکه پس از یک سابقه‌ی طولانی به نتایج خوب و مطلوب نرسیدند نیاز به آنالیز سئو دارند. در صورتیکه این تفکر از اساس اشتباه است. معمولا سایت هایی که از صفر راه اندازی می‌شوند هم، نیازمند آنالیز سئو سایت هستند. آنالیز سایت‌های تازه راه اندازی شده معمولا به صورت مقدماتی است ولی بخش تحلیل رقبای آنها به صورت کاملا حرفه ای انجام می‌شود.

 به همین دلیل این دسته می‌توانند با یک بازدهی مناسب‌تری روبرو شوند و از ابتدا کار را به صورت اصولی انجام دهند. چون از همان اول با سئوی کلاه سفید یا گاها کلاه خاکستری یک کسب رتبه ی منطقی می‌کنند. بعد از آن نیز می‌توانند یک رشد قابل توجهی را تجربه کنند به خاطر اینکه تحلیل رقبای بسیار عالی داشتند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سایت‌هایی که حتی میزان رشد بسیار عالی‌ و سابقه ی خوبی دارند. برای بهینه کردن نتایج و همچنین افزایش نرخ جستجوشان بتوانند از این روش استفاده کنند.

آنالیز حرفه‌ای سایت چیست و معمولا چه پارامترهایی دارد؟

آنالیز حرفه‌ای سایت یک ابزار ساده نیست و نمی‌توان آن را با یک سرچ ساده در گوگل بدست آورد. برای موفقیت در این زمینه به تجربه و مهارت نیاز است. همچنین این کار جزئیات زیادی دارد و تنها استفاده از ابزارهای تحلیل‌گر کافی نیست. از پارامترهایی که در یک آنالیز حرفه ای مطرح است، می‌توان به اهمیت لندینگ پیج و نقش آن در جلب مشتری اشاره کرد. متخصصان آنالیز می‌توانند میزان کلیک بر روی آگهی، تعداد تقریبی بازدیدکنندگان، موضوعات محبوب کاربران، محبوب‌ترین صفحات سایت، رفتار مخاطبان سایت و… را پیش‌بینی کنند. سپس بر اساس تجربیات خود پیشنهاداتی به شما ارائه دهند. افراد متخصص در یک آنالیز حرفه ای می‌توانند به شما بگویند که آمارهای حقیقی رقبای شما چه مقدار از آمارهای سایت شما بهتر است. تا با معرفی یک الگوی اصولی به شما، نحوه ی عملکرد سایت را اصلاح کنند.

آنالیز حرفه‌ای سایت چیست و معمولا چه پارامترهایی دارد؟

سخن نهایی

در این پست آموزشی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که با بررسی آنالیز سئو سایت از جوانب مختلف به یک جمع بندی مناسب دست پیدا کنیم. همواره این موضوع را مدنظر قرار دهید که آنالیز سئو سایت در مدت زمان ۳ ماهه، ۶ ماهه و یک ساله امری ضروری می‌باشد. چرا که این کار به شما کمک می‌کند تا دید مناسبی نسبت به وضعیت سئو سایت خود پیدا کنید و به واسطه آن یک استراتژی بلند مدت برای آن ترسیم نمایید. در صورتیکه از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید خوشحال می‌شویم سایت آموزشی سئو برترآموز را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران معرفی کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *