هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سرور مجازی چیست؟ برترآموز

سرور مجازی چیست؟ معرفی جامع+انواع آن

دسته بندی : فناوری
1400/05/31

اینکه سرور مجازی چیست؟ برای شروع و وارد شدن به دنیای این مبحث، سوال خوبی است، اما در ابتدا شما را با مفهوم سرور آشنا می  کنم تا بعدا به درک کاملی از سرور مجازی برسید. زمانی که دو سیستم کامپیوتری را به یکدیگر متصل می کنیم و بین این دو اطلاعاتی رد و بدل می شود، این دو کامپیوتر یک شبکۀ کوچک را تشکیل می دهند، در دنیای اینترنت همۀ کامپیوترها با کابل یه یکدیگر متصل هستند و دارای یک آدرس مشخص برای شناسایی هستند که به این آدرس، IP می گویند. وقتی می گویید به اینترنت متصل شدم، یعنی سیستم شما هم که گوشی باشد یا لپ تاپ، به این شبکۀ بسیار بزرگ ملحق شده است و با یک آدرس یکتا و مشخص در حال سرویس دهی یا دریافت سرویس هستید.

در همین شبکۀ بزرگ برخی از سیستم ها به عنوان سرویس دهنده عمل می کنند. برای مثال زمانی که شما سایت برترآموز را در مرورگر خود باز می کنید، محتویات سایت برترآموز در یک سیستمی که در شبکۀ اینترنت هست قرار دارد، که بر روی آن سرویس دهنده وب نصب شده است و اطلاعات سایت بر روی آن قرار گرفته است. سایت برتراموز ممکن است حجم اطلاعات زیادی را در خودش ذخیره کرده باشد و یا کاربران بسیار زیادی به آن متصل می شوند، پس این سایت قطعا نمی تواند در یک سیستم کامپیوتری معمولی باشد و نیاز به یک کامپیوتر قوی تر به نام سرور دارد.

مفهوم مجازی بودن سرور چیست؟

یک سرور مجازی منابع سخت افزاری و نرم افزاری را با سایر سیستم عامل ها به اشتراک می گذارد. سرورهای مجازی، سرورهای رایجی هستند، زیرا می توانند کنترل منابع را به شکل کارآمدتری ارائه دهند و از طریق همین مجازی سازی مقرون به صرفه می شوند.
به صورت سنتی، یک سرور فیزیکی با قدرت پردازش کامل، به یک کار با برنامه خاص اختصاص داده شده است. شما قطعا برای نگهداری سرور های فیزیکی به فضا، قدرت و پول زیاد نیاز دارید ولی در رابطه با سرور مجازی اصلا اینطور نیست، سرور مجازی خدماتی بسیار کاربردی و با هزینه ای مناسب را به شما ارئه می دهند.

سرور مجازی چیست؟ برترآموز

سرور مجازی چیست؟

اینکه سرور مجازی چیست قرار هست در این مرحله پاسخ داده شود. یک سرور مجازی در اصل، عملکرد یک سرور اختصاصی فیزیکی را تقلید می کند. امکان دارد که چندین سرور مجازی بر روی یک سرور فلزی مجزا، اجرا شوند، هر یک از این سرور ها دارای سیستم عامل خاص خودش هست. یک سرور ماشین مجازی، از زیرساخت مجازی، نرم افزارهای مجازی سازی و منابع رایانۀ سرور فیزیکی، برای ایجاد محیط های مجازی استفاده می کند.

زمانی که شما یک واحد تجاری را اجاره می کنید، همۀ امکانات آن خصوصی و شخصی نیست، برای مثال آسانسور یا حتی منابع برق و آب به طور کامل در اختیار شما نیست و اشتراکی است. سرور مجازی هم یک قسمت کوچک از یک سرور هست که برای شما هست. این دقیقا مانند همان اجاره یک واحد از ساختمان بزرگ هست، سرور مجازی کاملا در اختیار شما هست ولی شبکه و دسترسی به سرور اصلی اشتراکی است، مانند همان آسانسور و منابع آب و برق!

مزایای سرور های مجازی

  • ارائه سریع برنامه ها و منابع
  • تداوم کسب و کار
  • به حداقل رساندن یا حذف کامل مشکلات
  • بهره وری را بالا می برد
  • پاسخگویی در ارائه اطلاعات افزایش پیدا می کند
  • کاهش هزینه های عملیاتی پروژه
  • ساده سازی مدیریت مرکز داده
  • امنیت بسیار خوبی دارد و از لحاظ امنیت از سرور اختصاصی تقلید می کند
  • هزینۀ میزبانی آن، نسبت به تعمیر و نگهداری کل سرورهای اصلی کمتر است
  • امکان تهیه نرم افزار سرور دارد و هزینۀ میزبانی وب را تا حد زیادی کاهش می دهد

در سرور مجازی شما برای دستیابی به کارآیی، شما می توانید از نرم افزار مجازی سازی که ویژۀ سرور است، برای تقسیم یک سرور اختصاصی فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده کنید. تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تأثر خوبی دارد و باعث استفاده بهتر از قدرت و منابع می شود. این به نوبه خود، هر سرور فیزیکی را قادر می سازد تا چندین سیستم عامل و برنامه را به طور کارآمدتری اجرا کند.

سرور مجازی چیست؟ برترآموز

نوعی از مجازی سازی

سرور فیزیکی با سرور مجازی چه تفاوتی دارد؟

از نظر فنی بخواهیم بررسی کنیم، یک سرور مجازی فقط به عنوان یک فضای پارتیشن بندی شده در داخل یک سرور فیزیکی است و برای کاربران تفاوت کمی وجود خواهد داشت. مجازی سازی سرور یک سری مزایا دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
قطعا می دانیم که سرور فیزیکی به شکلی است که همۀ مسائل مدیریتی دست شماست و با مشکلات احتمالی سرور مجازی درگیر نخواهید شد، اما از لحاظ مدیریت کارآمد، سرور مجازی بهتر عمل می کند و دشواری های مدیریت سرور اصلی را نخواهیم داشت. سرور مجازی همچنین هزینۀ مناسب تری نسبت به سرور فیزیکی دارد.

مجازی سازی سرور به چه معناست؟

برای مجازی سازی سرور، از نرم افزار مجازی سازی برای تقسیم سرور استفاده می کنیم، تا در واقع مانند چندین سرور مجازی عمل کند. هر سرور مجازی می تواند سیستم عامل خود را اجرا کرده و در صورت نیاز از آن استفاده کند. به همین ترتیب، سرور به عنوان یک کل می تواند عمل کند و به طرایق مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.

انواع سرور مجازی

تا به الان یاد گرفتیم که سرور مجازی چیست و چه مفهومی دارد اما سرور های مجازی در اکثر اوقات بر اساس سیستم عامل، مدل مجازی سازی آن و تکنولوژی آن دسته بندی می شود. در ادامه به انواع دسته بندی های موجود برای سرور مجازی اشاره خواهد شد، دسته بندی های سرور های مجازی گسترده تر هستند، اما ما قصد داریم به مهم ترین و کاربردی ترین های آن اشاره کنیم:

سرور مجازی لینوکس

سرور های مجازی، که سیستم عامل نصب شده روی آن لینوکس می باشد مانند: Ubuntu و Debian، سرور مجازی لینوکسی می گویند. سرور های مجازی لینوکس دارای سخت افزار بسیار قدرمتندی هستند که با استفاده از انواع مجازی سازی، سرعت و کیفیت فوق العاده ای را ارائه می دهد. این سیستم عامل قوی امکان اجرای اکثر برنامه ها و ماژول های پر طرفدار را دارند. همچنین یک سیستم عامل متن باز هم می باشد. اکثریت سایت سازها مانند دروپال و برنامه های تحت نظر php نیاز به سیستم عامل لبنوکس دارند.

سرور مجازی اشتراکی

در سرور های اشتراکی، منابع سرور بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود. هاست های اشتراکی بسیار ارزان تر از دیگر هاست ها می باشد، اگر دوست داشته باشید که راجب هاست ها بیشتر بدانید، مقالۀ “هاست چیست؟” را حتما مطالعه کنید.
در رابطه با سرور اشتراکی همچنین شما، به میزان مشخصی از منابع و پهنای باند خواهید رسید.
علاوه بر این شما برای کارکردن با سرور اشتراکی نیازی به داشتن اطلاعات فنی و تخصصی ندارید و این موضوع خبر بسیار خوبی است.

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز دارای سیستم عاملی کاربرپسند و مجبوب می باشد که با پرداخت هزینه ای کمتر به نسبت سرور اختصاصی، خدمات خوبی را ارائه می کند. شما می توانید سیستم عامل ویندوز سرور خود را بر روی آن نصب کنید تا در این صورت دسترسی کامل جهت انجام هر موردی بر روی این سرورها فراهم شود.

سرور مجازی ابری

سرور ابری تا حدودی مانند سرورهای فیزیکی کار می کنند، فقط با این تفاوت که شما بخشی از فضای بی نهایت ابری را خریداری می کنید و با توجه به میزان این فضا، مبلغ آن مشخص می شود. یکی از مزیت های فوق العادۀ این سرورها، انعطاف پذیری بالا هست، یعنی زمانی که تقاضا بیشتری برای سرورها باشدف ظرفیت ان ها به همان اندازه افزایش پیدا می کند و زمانی که تقاضا کم باشد، ظرفیت هم کاهش پیدا می کند.

سرور مجازی اختصاصی

وقتی یک سرور به صورت کاملا اختصاصی در اختیار یک سایت قرار می گیرد، سرور اختصاصی می گویند.  سایت های بزرگ و فروشگاه های آنلاین قوی، از این سرورها استفاده می کنند.
مزیت این نوع سرور ها این هست که تمام قابلیت ها و امکانات در اختیار میزبان قرار می گیرد و استفاده کننده اختیار تام بر روی سرور دارد.

جمع بندی

در این مقاله تمام سعی خود را بر این گذاشتیم تا به زبانی ساده و روان، مفهوم سرور مجازی را توضیح دهیم. اینکه کدام سرور مناسب کار ما هست، قطعا بستگی به انتظار شما از یک سرور، سیستم عامل و میزبان شما دارد. انتخاب یک سرور مجازی مناسب، یاعث می شود تا سایت شما همیشه پا برجا و قوی باشد، حتی دیدن آموزش سئو یا آموزش وردپرس هم اگر سرور مجازی خوبی نداشته کمکتان نمی کند. پس پایه و اساس را به درستی بچینید و سپس اقدامات و آموزش های بعدی خود را دنبال کنید.

مورد دیگر این هست که هر سایتی را برای دریافت خدمات هاستینگ انتخاب نکنید، زیرا سایت شما به مشکلات متعددی بر می خورد و گاهی اوقات ممکن است، اجرا نشود.

تیم برترآموز برای شما سلامتی و موفقیت را آرزومند است.

نویسنده : زهرا سلیمانیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *