خدمات سئو یا SEO Services به مجموعه سرویس سئو گفته می شود که از سوی اشخاص و سازمان های متخصص در سئو ارائه می شود.
دریافت خدمات سئو را می توان یکی از قدرتمندترین سرمایه گذاری ها دانست. چرا که سئو نوعی کانال بازاریابی فوق العاده قدرتمند است. با حضور در صفحات برتر گوگل به جای نگرانی برای جمع آوری مشتریان بیشتر، باید نگران تامین محصولات و استخدام نیروی کار بیشتر باشید تا کسب و کارتان پاسخگوی درخواست همه مشتریان باشد.
به صورت کلی اینترنت و استفاده از کانال های بازاریابی دیجیتال، دارای پتانسیلی قوی تر برای معرفی کسب و کار شماست. جالب است بدانید که بیش از 90 درصد بازار از حضور کسب و کارهای کوچک کاملا غیرمطلع هستند. در واقع می توان گفت بیشتر مردم نمی دانند که برخی از کسب و کارها، اصلا وجود داشته باشند.
اصلی در دنیای بازاریابی وجود دارد که می گوید: ممکن است شما با کسی آشنا شوید که به اندازه تمام مشتریانی که داشته اید از شما خرید کند. تنها کاری که می بایست برای پیدا کردن چنین افرادی انجام داد آن است که از تمام پتانسیل های موجود استفاده کرد.
منظور از پتانسیل های موجود، کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ است. به عنوان مثال، موارد زیر را می توان درگاه هایی برای فعالیت و جذب مشتریان بیشتر دانست، که در هر کدام از آن ها، احتمال وجود مشتریان هدف بالقوه با قابلیت خرید بالا وجود داشته باشد:
پس برای بدست آوردن نهایت موفقیت، پیشنهاد می شود که از همه گزینه ها استفاده داشته باشید.
اما فعالیت بر روی بازاریابی ارگانیک موتورهای جستجو، که ما آن را بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO می دانیم یک تفاوت اساسی با سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ دارد.
چه تفاوتی؟
احتمال زیادی وجود دارد که برخی از مشتریان بالقوه از اینستاگرام استفاده نداشته باشند. یا یکی از مشتریان با وجود حضور در اینستاگرام، در کلاب هاوس فعال نباشد. ما می توانیم با فعالیت در همه کانال های دارای پتانسیل، شانس خود برای جذب مشتریان بیشتر را افزایش دهیم.
اما نکته ای که قصد داریم به آن اشاره کنیم آن است که تقریبا همه افراد از موتورهای جست و جو استفاده می کنند. چه کسی که تنها در اینستاگرام فعالیت دارد، چه کسی که در کلاب هاوس است و چه کسی که فقط در تلگرام فعالیت می کند.
همه آن ها ممکن است در یک سرویس حضور داشته باشند، در حالیکه در سرویس های دیگر حضور ندارند، اما نقطه عطف مشترکی که دارند این است:
“تقریبا همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، از موتورهای جست و جو استفاده می کنند.”
و این یعنی، غنی ترین و پرپتانسیل ترین کانال دیجیتال مارکتینگ برای اکثر کسب و کارهای آنلاین و حتی سنتی، استفاده از راهکار سئو است.
به همین علت است که از نظر بیشتر بازاریابان اینترنتی مطرح دنیا، سئو قوی ترین یا دستکم یکی از قوی ترین کانال های جذب و ارتباط با مشتریان به شمار می رود.
خدمات سئو شامل بخش های بسیار زیادی است که حتی توضیح همه، شاید در یک صفحه نگنجد. مهم ترین خدمات سئو شامل بخش های زیر است:
سئو داخلی یکی از دو بخش اصلی سئو است. بخش بعدی سئو خارجی است که در نوبه خود به آن می پردازیم.
سئو داخلی، خود نیز دارای بخش های مختلفی است که هر کدام از آن ها زیرمجموعه های خود را دارند.
سئو تکنیکال، به مجموعه کارهایی گفته می شود که سایت ما را از لحاظ فنی برای موتورهای جستجو، استانداردسازی می کند. به عنوان مثال فرض کنید که کاربر وارد سایت شما شده است. با آن که محتوای خوبی در صفحه قرار دارد، اما سرعت سایت پایین است. آیا چنین کاربری حاضر است به خاطر محتوای خوب هم که شده در صفحه ای کند بماند؟ به احتمال زیاد نه.
چرا که با پیشرفت بازار کسب و کارهای اینترنتی، گزینه ها برای کاربر آنقدر بسیار است که اگر یک گزینه به خوبی کار نکند، مشکل آنچنانی وجود ندارد. سریعا از صفحه سایت شما خارج شده و به سایت رقیب شما سر می زند.
این برای شما یک مشکل است، چون یک کاربر بالقوه که در نهایت می توانست به مشتری بالفعل تبدیل شود را از دست داده اید.
پس اولین و مهم ترین رکن سئو، سئو تکنیکال است.
در ادامه به خدمات سئو زیر مجموعه سئو تکنیکال، نگاهی گذرا خواهیم داشت.
بهترین کار آن است که وقتی محتوای داخل صفحه را بهینه می کنیم، کدهای درون وب سایت به حداقل برسد. در این صورت سیگنال های بهینه سازی توسط گوگل بهتر دریافت می شود. وقتی کد کمتری وجود داشته باشد، گوگل به راحتی معنای معنایی صفحه را درک می کند. این به بهبود رتبه کمک می کند.
الگوریتم رتبه بندی گوگل برای بهبود تجربه کاربران خود به طور مداوم به روز می شود. گوگل علاوه بر ارائه نتایج دقیق که به یک پرس و جو می پردازد، سرعت یک وب سایت را نیز در رتبه بندی خود تعیین می کند. یک وب سایت سریعتر تجربه کاربری برتری را برای بازدیدکنندگان وب سایت فراهم می کند. با وجود همه چیزهای دیگر، گوگل وب سایت سریع تری را قبل از سایت کندتر ارائه می دهد زیرا بازدیدکنندگان به احتمال زیاد تجربه بهتری با وب سایت سریعتر خواهند داشت. زمان بارگذاری صفحه باید کمتر از 2.5 ثانیه باشد.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه بندی، واکنش گرا بودن یک وب سایت است، به این معنی که طرح وب سایت با نوع دستگاهی که برای مشاهده وب سایت استفاده می شود، مطابقت دارد. هنگامی که یک وب سایت واکنش گرا باشد، تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد. وبسایتهایی که واکنشگرا نیستند، تلاش میکنند تا کل عرض یک صفحه وب را که برای دسکتاپ طراحی شده است، روی تلفن هوشمند یا رایانه لوحی ارائه کنند. برای اینکه صفحه مناسب باشد، محتوای داخل صفحه باید از نظر اندازه کاهش یابد، که معمولاً صفحه را غیر قابل مشاهده می کند. در صورت مساوی بودن سایر موارد، گوگل یک وبسایت واکنشگرای تلفن همراه را قبل از یک سایت غیررسپانسیو ارائه میکند.
گوگل نیز مانند کاربرانش، وب سایت هایی را ترجیح می دهد که امن باشند. یک وبسایت دارای بدافزار نمونهای از یک وبسایت ضعیف و ناامن است. البته، هیچ کس نمی خواهد رایانه خود را با بازدید از وب سایتی که ایمن نیست، آلوده کند. گوگل به طور پیوسته اهمیت داشتن یک وب سایت امن را با افزایش اهمیت وب سایت های HTTPS نسبت به سایت های HTTP افزایش داده است.
HTTPS به سادگی به این معنی است که وب سایت با گواهی SSL محافظت می شود. SSL مخفف Secured Socket Layer است. این یک پروتکل ارتباطی است که یک ارتباط امن بین بازدید کننده و وب سایت ایجاد می کند. حفاظت از اطلاعات وارد شده توسط یک بازدیدکننده و دریافت شده توسط وب سایت برای Google مهم است، بنابراین، آنها وب سایتی را که دارای SSL محافظت شده است (https) نسبت به وب سایتی که (http) نیست رتبه بندی می کند.
…
بخش بعدی سئو که سرویس سئو بسیاری در زیرمجموعه آن قرار می گیرند شامل سئو محتوا است. به جز برخی از سرچ ها که کاربر صرفا برای حل یک مسئله انجام می دهد، (به عنوان مثال: خرید شارژ) شاید بیش از 80 درصد از جستجوهای صورت گرفته شده توسط کاربران به منظور مشاهده یک محتوا صورت گرفته است.
برای مثال وقتی یک کاربر موارد زیر را جستجو می کند، به صورت مستقیم به دنبال یک محتوا است:
پس سئو محتوا اهمیت بسیار بالایی دارد. به این علت که اغلب جستجوهای صورت گرفته شده، به قصد رسیدن به محتوا صورت می گیرد.
سئو محتوا به مجموعه کارهایی گفته می شود که ما بر روی محتوای سایت خود انجام داده تا استانداردهای گوگل برای یک محتوای بهینه را دریافت کرده و بدین ترتیب شانس بیشتری برای دریافت رتبه های برتر در گوگل یا سایر موتورهای جستجو کسب کند.
خدمات سئو محتوا را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:
تگ عنوان صفحه وب و توضیحات متا به دو دلیل برای رتبه بندی سئو بسیار مهم هستند. اول، هر دو باید حاوی کلمه(های) کلیدی اصلی شما باشند تا به گوگل در درک معنای معنایی صفحه شما کمک کنند. به جای پر کردن کلمات کلیدی (سئوی مدرسه قدیمی)، از تنوع کلمات کلیدی خود استفاده کنید. بهترین تمرین استفاده از مترادف ها، تغییرات کلمه و تغییر ترتیب کلمات در یک عبارت کلیدی است. یک شرکت سرویس سئو حرفه ای می داند که چگونه تگ های عنوان و توضیحات متا را برای کمک به رتبه بندی جستجوهای گوگل و بهبود ترافیک ارگانیک به بهترین شکل بهینه سازی کند.
دلیل دوم اهمیت عناوین صفحه و توضیحات متا این است که فرصتی را برای متمایز کردن نتایج صفحه وب شما از رقبای شما ارائه می دهند. بهترین شیوه های فعلی سئو، عوامل بهینه سازی اخیر مورد استفاده توسط گوگل را در نظر می گیرند، که شامل معیارهای تعامل کاربر مانند زمان حضور در سایت، نرخ پرش و نرخ کلیک می شود. وقتی گوگل تشخیص میدهد که یک صفحه وب برای مدت زمان طولانیتری مشاهده میشود و تعامل بازدیدکنندگان بیشتری با وبسایت وجود دارد، این احتمال وجود دارد که صفحه از صفحاتی با معیارهای کاربر پایینتر رتبهبندی شود. عنوان و توضیحات دقیق و جذاب به افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش کمک می کند.
گوگل از صفحات وب که به طور مستقیم ساختار یافته اند قدردانی می کند (و به آنها پاداش می دهد). استفاده از سرفصل ها به سازماندهی مطالب در صفحه کمک می کند. مانند طرح کلی مقاله ترم، موضوعات اصلی از سرفصل های برجسته تری استفاده می کنند. از نظر سئو، این تگهای عنوان H1 و H2 را شامل میشود و ایدههای کلان بیشتری را شناسایی میکند. هنگامی که جزئیات بیشتری در هر موضوع فراگیر مورد بحث قرار می گیرد، این قسمت های محتوا از سرصفحه های کمتر برجسته مانند H3 و H4 استفاده می کنند. استفاده مناسب از تگ های هدر برای رتبه بندی بسیار مهم است. من بیش از یک بار با تغییر H1 در صفحه اصلی، پیشرفت بزرگی را در رتبه بندی یک وب سایت تجربه کرده ام. ارائه دهندگان سرویس سئو می دانند که چگونه سرفصل ها را برای کمک به بهبود رتبه بندی گوگل بهینه سازی کرده و از آنها استفاده کنند.
محتوای (متن) یک صفحه وب برای رتبه بندی بالقوه آن صفحه بسیار مهم است. همانطور که در بالا ذکر شد، گوگل معیارهای استفاده از بازدیدکنندگان مانند زمان در صفحه و نرخ پرش را دنبال می کند. اگر شرکت خدمات سئو حرفه ای شما صرفاً عناوین، توضیحات متا و سرفصل ها را برای بهبود رتبه بندی بهینه می کند، این پیشرفت های رتبه بندی ممکن است کوتاه مدت باشند.
در نهایت، محتوای درون صفحه باید ارزشی برای بازدیدکننده ایجاد کند. برای مثال، فهرست کردن ساده خدمات، خسته کننده است. زمانی که مزایا یا ارزش آن خدمات را برای مشتری بالقوه درج کنید، صفحه برای بازدیدکننده مرتبط تر می شود. وقتی صفحه مختصر است، طرحبندی جذابی دارد و از رسانههای غنی (ویدئوها، گرافیکها و غیره) استفاده میکند که تعامل بازدیدکنندگان را بهبود میبخشد، بهبود رتبهبندی قدرت ماندگاری بیشتری دارد.
سئو خارجی به مجموعه کارهایی گفته می شود که ما در خارج از سایت خود انجام داده تا سایت خود را برای گوگل بهینه سازی کنیم. شاید بتوان در برخی از کلمات و عبارات کلیدی ساده بدون انجام دادن کارهای خاص بر روی سئو خارجی سایت، رتبه کسب کرد.
اما در بیشتر مواقع این کار شدنی نیست مگر با استفاده از فاکتورها و تکنیک های سئو خارجی. خصوصا که رقابت سنگین تر از قبل شده است.
اولین کاری که در سئو خارجی باید انجام داد، لینک سازی خارجی یا دریافت بک لینک است. بک لینک موجب جلب اعتماد بیشتر گوگل نسبت به یک سایت و در نتیجه راحت تر شدن مسیر دستیابی به رتبه های برتر است. مهم ترین خدمات سئو مربوط به لینک بیلدینگ شامل موارد زیر است:
رپورتاژ آگهی شامل یک محتوا با محوریت تبلیغات و کسب لینک خارجی است که انجام می گیرد. رپورتاژ آگهی، در اغلب موارد توسط سایت های خبری و مجله ای ارائه می شود. رپورتاژ آگهی، زدن دو تیر در یک نشان است.
چون اگر به درستی انجام شود هم باعث تبلیغات موثر برای کسب و کار شما خواهد شد و هم می توانید لینک های بسیار قدرتمندی از سایت های برتر ایرانی کسب کنید. این لینک ها کاملا متفاوت با بک لینک های معمولی هستند.
چرا که قدرت بسیاری داشته و بدین ترتیب اعتبار بیشتری برای سایت شما ایجاد می کنند. پس از آن کسب رتبه بسیار ساده تر شده و نیاز به صرف هزینه، انرژی و زمان بیشتر برای کسب رتبه کاهش پیدا می کند.
مهم ترین خدمات سئو مرتبط با رپورتاژ آگهی موارد زیر هستند:
استفاده از رسانه های اجتماعی به ایجاد آگاهی از برند و پتانسیل برای بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند. هر چه یک وب سایت بیشتر در رسانه های اجتماعی شرکت کند، احتمال بازدید کاربران شبکه های اجتماعی از وب سایت بیشتر می شود. از آنجایی که به سئوی خارج از صفحه مربوط می شود، اولویت گوگل ارائه محتوای با کیفیت به کاربرانش است. یکی از بهترین شاخص های محتوای با کیفیت، فراوانی اشتراک گذاری محتوا به صورت آنلاین است. بازاریابی رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای تشویق به اشتراک گذاری محتوای یک وب سایت است.
تبلیغات به صورت مستقیم نمی تواند بر سئو تاثیرگذار باشد، اما تاثیر غیرمستقیم فوق العاده بالایی دارد. تبلیغات سنتی و اینترنتی موجب افزایش توجه برند شده و افراد نام سایت شما را بیشتر جستجو می کنند.
یا به هنگام جستجوی یک محصول، در کنار آن از نام سایت شما استفاده می کنند. یکی دیگر از سناریوها آن است که در تبلیغات خود، کاربر را وادار به جستجوی دایرکت و مستقیم سایت خود کنید. جستجوی مستقیم URL سایت شما نیز تاثیر مثبت بسیار زیادی بر روی فاکتورهای برند و در نتیجه کسب رتبه های بهتر خواهد داشت.
تبلیغات، صنعت فوق العاده گسترده ای است. با این حال ما به برخی از خدمات تبلیغات مرتبط با خدمات سئو اشاره خواهیم داشت.
اگر به دنبال رشد جدی کسب و کار هستید، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو استراتژی مناسب شماست. چرا سرویس سئو یک منبع عالی برای کسب درآمد است؟ به صورت ساده! کاربرانی را هدف قرار می دهد که به احتمال زیاد در وب سایت شما تبدیل می شوند و آنها را در نهایت تبدیل به مشتری می کند.
سرویس سئو یک راه حل همه کاره برای سئو (سئو داخلی، سئوی خارج از صفحه، و سئو فنی) ارائه می دهد، بنابراین با ارزش ترین مخاطبان شما بدون اینکه ساعت ها کار کنید، شما را آنلاین بیابند.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران