سؤالات پژوهشی به عنوان سؤالات اساسی تعریف می شوند که یک پروژه تحقیقاتی، یک مطالعه پژوهشی، یک پایان نامه، یک پایان نامه یا یک مرور را تسهیل می کند. این به محققان اجازه می دهد تا اطلاعات مرتبط را برای محدود کردن هدف مطالعه و در نهایت حل مشکل تحقیق جمع آوری کنند.
پرسیدن سؤالات تحقیقی مناسب، حیاتی ترین مرحله در پروژه های تحقیقات بازار است. شما می توانید از بینش سوالات تحقیق خود برای تعیین مسیر مطالعه استفاده کنید. این بینش ها همچنین نقش اساسی در انجام یک نظرسنجی، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و گزارش اطلاعات تجزیه و تحلیل شده ایفا می کنند.
انتخاب سؤالات تحقیقی مناسب به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا بهترین روش تحقیق کیفی و کمی است یا خیر. هدف اصلی تحقیق شما و موضوع تحقیق، نوع سؤالات مورد استفاده شما را مشخص می کند. مخاطبان هدف و نوع تحقیقی که انجام میدهید نیز نقش مهمی دارند. در زیر چند ایده سوال تحقیق و نمونه سوال تحقیق خوب آورده شده است.
قبل از اینکه بتوانید شروع به نوشتن سؤالات تحقیقی برای مطالعه دانشگاهی یا مطالعه بازاریابی خود کنید، باید بدانید که چه نوع سؤالاتی در دسترس هستند. بیایید نمونه سوالات تحقیق و نمونه سوالات تحقیق را به طور کلی بررسی کنیم. از این نمونه های سوال تحقیق برای ساختن نظرسنجی های زیبا استفاده کنید.
1. سؤال تحقیق باز سؤالات
باز به طور گسترده در تحقیقات کیفی استفاده می شود و رایج ترین نمونه سؤالات تحقیق است. این نوع سؤال اساس تحقیقات کیفی آنلاین را تشکیل می دهد که با استفاده از نظرسنجی و پرسشنامه انجام می شود. پرسشهای باز پاسخهای باز مخاطبان پژوهشی را میگیرند و در را برای تجزیه و تحلیل مبتنی بر متن بر روی دادههایی که دریافت میکنید باز میکنند.
در زیر نمونه ای از یک سوال تحقیقاتی باز وجود دارد:
2. سؤال تحقیق چند گزینه ای محققان
از سؤالات تحقیقاتی چند گزینه ای برای گرفتن پاسخ های تک یا چندگانه از مخاطبان تحقیق شما استفاده می کنند. آنها معمولاً از این سؤالات تحقیقات بازار هنگام انجام تحقیقات مبتنی بر نظرسنجی استفاده می کنند، جایی که مخاطب باید چندین پاسخ را برای یک مشکل انتخاب کند. همچنین می تواند با پاسخ های تک انتخابی برای محدود کردن تعداد پاسخ هایی که پاسخ دهنده می تواند انتخاب کند استفاده شود.
در زیر نمونه ای از یک سوال تحقیقاتی چند گزینه ای با گزینه پاسخ تک انتخابی آورده شده است:
3. سؤال تحقیق مقیاس بندی ترتیب رتبه
این سؤال از نوع رتبه بندی است که گزینه های پاسخ متعددی را ارائه می دهد. شرکت کننده پاسخ ها را به ترتیب اولویت انتخاب می کند. محققان معمولاً از این سؤالات تحقیقاتی برای درک نظر پاسخ دهنده در مورد مارک ها یا محصولات ترجیحی استفاده می کنند. میتوانید از دادههای سؤالات رتبهبندی استفاده کنید تا مشخص کنید پاسخدهنده کدام محصول را ترجیح میدهد، حتی اگر از چندین محصول لذت میبرد. برای مثال، ممکن است شخصی شکلات، کیک و آب نبات دوست داشته باشد، اما کدام را بیشتر دوست دارد؟
سوالات مقیاس رتبه بندی سوالات تحقیقی مناسبی هستند تا مشخص شود پاسخ دهنده کدام دسر را بیشتر دوست دارد.
در زیر یک مثال معمولی از ترتیب رتبه ها آورده شده است:
4. سؤال تحقیق
مقیاس رتبه بندی سؤالات تحقیق مقیاس رتبه بندی برای گرفتن پاسخ ها بر اساس مقیاس پیوسته به جای امتیازهای فردی استفاده می شود. این اغلب در مقیاس های آنالوگ بصری بصری یا مقیاس درد، که در آن بیماران باید سطح درد خود را ارزیابی کنند، استفاده می شود. مثال دیگر یک مقیاس رتبه بندی مبتنی بر تجربه معمولی است، مانند مثال زیر.
5. سوال امتیاز خالص پروموتر
برندها معمولا از یک سوال امتیاز خالص تبلیغ کننده برای ارزیابی وفاداری مشتری و توصیه های برند استفاده می کنند. این نوع سؤال در تحقیقات مصرفکننده رایج است، جایی که این سؤال میتواند بینشهای عددی را در مورد تجربه مشتری ارائه دهد. دادههای جمعآوریشده از پرسشهای امتیاز خالص تبلیغکننده به شما این امکان را میدهد که ببینید چه تعداد از دنبالکنندگان برند شما به طور فعال برند شما را تبلیغ میکنند. همچنین بینشی در مورد اینکه چه تعداد فعالانه محصولات شما را توصیه نمی کنند، دریافت می کنید. به عنوان مثال، پاسخ دهندگان به این سوال در مقیاس 0-10 پاسخ می دهند:
بر اساس رتبه بندی آنها، پاسخ دهندگان در هر یک از سه گروه طبقه بندی می شوند: مخالفان (0-6)، منفعل (7-8)، و مروج (9-10).
6. سؤال تحقیق در
مقیاس لیکرت سؤال مقیاس لیکرت یک مقیاس روانسنجی با گزینههای پاسخ متفاوت مانند موافق/مخالف، خیلی مکرر/ نه خیلی زیاد، مهم/غیر مهم و سایر سؤالات طبیعت قطبیکننده مشابه ارائه میکند. به طور کلی به سؤالات زوج و فرد در مقیاس لیکرت تقسیم می شوند، به دلیل دقت نتایجی که ارائه می دهند، از محبوبیت بالایی در بین محققان برخوردار هستند.
7. سؤال تحقیق مقیاس تفاضلی
معنایی سؤال مقیاس تفاضلی معنایی احساسات و نظرات یک پاسخ دهنده را کمیت می کند. این نوع سوال از یک مقیاس رتبه بندی چند نقطه ای برای درک بهتر احساسات پاسخ دهنده در مورد خدمات، برند، سازمان یا محصول خاص استفاده می کند. این ترازو دارای نظرات قطبی شده در دو طرف است، با یک گزینه خنثی در وسط.
8. پرسش پژوهشی مقیاس استاپل
این یک سوال تحقیقی تک قطبی با مقیاس رتبه بندی 5+ تا 5- است تا پاسخ دهندگان به یک عامل امتیاز دهند. این سوالات اغلب شامل ارائه یک صفت یا صفت در ارتباط با یک نام تجاری یا محصول به پاسخ دهنده است. پاسخ دهنده از این مقیاس استفاده می کند تا مشخص کند آیا این ویژگی به طور دقیق یا نادرست برند، محصول یا سازمان مورد نظر را توصیف می کند.
9. سؤال تحقیق با جمع ثابت سؤال
پاسخ عددی به محقق اجازه می دهد تا داده های نسبتی را در مورد عوامل گزینه های پاسخ جمع آوری کند. پاسخ دهندگان می توانند مقدار خاصی را به یک نهاد اختصاص دهند و سایر موجودیت ها را می توان به طور نسبی رتبه بندی کرد.
10. سؤال تحقیق
دموگرافیک سؤالات دموگرافیک بر اساس سن، جنسیت، درآمد خانواده، نژاد، قومیت، تحصیلات و سایر عوامل تعیین کننده است. تحقیق در مورد اینکه آیا یک محصول خاص در یک گروه سنی یا جنسیتی خاص مؤثر خواهد بود یا خیر، می تواند با استفاده از سؤالات تحقیق جمعیت شناختی انجام شود.
11. سوال تحقیق جدول ماتریسی
این یک سوال چند گزینه ای و بسته است که در آن پارامترهای متعدد با در نظر گرفتن مجموعه یکسانی از گزینه های پاسخ ستون رتبه بندی می شوند. سؤالات ماتریسی مانند سایر سؤالات مقیاس کار می کنند، اما امکان استفاده کارآمدتر از فضا را فراهم می کنند. به جای استفاده از پنج سوال برای پرسیدن در مورد کیفیت تجارب مختلف مشتری، می توانید فقط از یک سوال برای جمع آوری داده ها استفاده کنید.
12. سؤال تحقیق ماتریس
جانبی سؤالات تحقیق ماتریس پهلو به پهلو به پاسخ دهنده این امکان را می دهد که چندین متغیر را همزمان رتبه بندی کند. مانند یک ماتریس واحد، این سوالات تحقیقاتی به شما این امکان را می دهد که نظرسنجی خود را فشرده کنید. با این حال، شما نباید پاسخ دهندگان را با سوالات ماتریسی بیش از حد پر کنید، زیرا برای پاسخ دادن به آنها نیاز به تفکر بیشتری دارند. این می تواند منجر به نرخ بالای ترک تحصیل شود.
13. سوال محتوای ثابت
این سوال گزینه ای برای محققین است که شامل متن توصیفی مانند متن ارائه، عنوان یا عنوان فرعی می شود. محتوای استاتیک از نظر فنی یک سؤال نیست، زیرا فقط برای اهداف نمایش استفاده می شود. در عوض، محتوای ثابت شما میتواند اطلاعات مهمی در مورد یک بخش یا نظرسنجی شما در اختیار شرکتکنندگان قرار دهد.
14. سؤالات
متفرقه سؤالات متفرقه به شما این امکان را می دهد که سؤالاتی بپرسید که در دسته بندی دیگری قرار نمی گیرند. برخی از انواع سؤالات جمعیت شناختی یا دسته بندی بهتر است به عنوان سؤالات متفرقه استفاده شوند.
15. پرسش مقیاس
آنالوگ بصری مقیاس آنالوگ بصری برای تجزیه و تحلیل سطوح درد در بین بیماران و به طور کلی ارزیابی ویژگی ها در محدوده ثابتی از مقادیر استفاده می شود. این تصویر یا گرافیکی را ارائه می دهد که احساسات مختلفی را در یک مقیاس به تصویر می کشد. پاسخ دهنده از تصاویر برای کمک به تعیین محل قرار گرفتن آنها در مقیاس استفاده می کند.
16. سؤال نوع انتخابگر تصویر
تصاویر ابزارهای عالی برای بهبود تجربه کاربر و به نوبه خود، افزایش نرخ پاسخ برای تحقیق هستند. استفاده از گزینههای انتخاب یک، انتخاب تعداد زیادی، یا گزینههای سؤال ماتریس رتبهبندی تصویر، چندین پاسخدهنده را وادار میکند تا به نظرسنجی تحقیق پاسخ دهند. سوالات تحقیق تصویر کمک می کند نظرسنجی شما از نظر بصری جذاب تر شود و در عین حال مدت زمانی که پاسخ دهنده برای پاسخ دادن به یک سوال نیاز دارد را کاهش می دهد.
17. سؤال
مرجع داده ها سؤالات تحقیق داده های مرجع برای جمع آوری یا تأیید داده های کد پستی در برابر داده های استاندارد استفاده می شود.
18. پرسش داده های بارگذاری
پاسخ دهندگان می توانند تصاویر، امضاهای دیجیتال یا فیلم ها را همراه با پاسخ های تحقیقاتی خود آپلود کنند. سؤالات داده های بارگذاری سؤالات تحقیقی مناسب برای جمع آوری امضا یا پذیرش موارد ارسالی هستند.
19. سؤال مدل انتخاب سؤالات
تحلیل متقابل و حداکثر تفاوت در دسته سؤالات تحقیق مدل انتخاب قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل مشترک برای درک ترجیحات پاسخ دهنده در مورد دو یا چند موجودیت استفاده می شود. حداکثر تفاوت برای رتبهبندی نسبی تا 30 عامل مختلف مانند ویژگیها، علایق، دامنه بهبود یا موقعیت بالقوه یک محصول آینده استفاده میشود.
20. سوال تحقیق دوگانه
این نوع سوالات دارای گزینه های پاسخ بله/خیر/شاید، درست/نادرست و موافق/مخالف هستند. به دلیل بینش محدود دریافت شده، استفاده از آنها به طور گسترده در تحقیقات توصیه نمی شود.
21. سؤال اصلی تحقیق سؤال
اصلی نوعی سؤال تحقیقات بازار است که پاسخ دهندگان را وادار می کند تا به یک سؤال خاص به روشی خاص و بر اساس نحوه چارچوب بندی آنها پاسخ دهند. سؤالات اصلی اغلب حاوی اطلاعاتی هستند که سازنده نظرسنجی به جای تلاش برای دریافت پاسخ صحیح و بی طرفانه برای آن سؤال، می خواهد تأیید کند.
22. سؤال تحقیق
اسلایدر متنی سؤال تحقیقی اسلایدر متنی، نوعی سؤال مقیاس رتبه بندی است که از یک نوار لغزنده تعاملی برای انتخاب مناسب ترین گزینه استفاده می کند. مقیاس به خوبی تعریف شده است و با نرخ برابر افزایش می یابد. مقیاس های رتبه بندی اغلب برای اندازه گیری جهت و شدت نگرش ها استفاده می شود.
23. فشار به پرسش پژوهش اجتماعی
فشار به پرسش های پژوهش اجتماعی به پاسخ دهندگان اجازه می دهد تا نظرات یا بازخوردهای مثبت خود را در سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به اشتراک بگذارند. این سوال برای ایجاد احساس مثبت در مورد برند شما در رسانه های اجتماعی استفاده می شود. روش دیگر، این می تواند به طور موثر برای جمع آوری و رسیدگی به بازخورد منفی قبل از انتشار در رسانه های اجتماعی استفاده شود.
24. سؤال تحقیقاتی
Max Diff Max Diff نوعی سؤال است که در آن به پاسخ دهندگان مجموعه ای از ویژگی ها داده می شود و از آنها خواسته می شود بهترین و بدترین را نشان دهند. در این نوع سوال تحقیق از هر گزینه تنها یکی در پاسخ نهایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر بانکی بخواهد ترجیح تاجر پرداخت را درک کند، میتوان این سوال را در قالب زیر مطرح کرد.
25. تحقیق در مورد حساسیت به قیمت وان وستندورپ سوال حساسیت به قیمت
وان وستندورپ تکنیکی برای محققان بازار است تا ادراکات مصرف کنندگان از ارزش محصولات یا خدمات را بسنجند. این به درک نیاز به تغییر قیمت و عرضه کمک می کند. به عنوان مثال، اگر یک سازنده محصول نرم افزاری بخواهد بداند که چگونه یک محصول را قیمت گذاری کند، سؤال زیر می تواند مطرح شود:
26. سوال تحقیق
تاریخ/زمان نوع سوال تحقیق تاریخ/زمان امکان جمع آوری اطلاعات تاریخ/زمان پر شده توسط پاسخ دهنده را فراهم می کند. به عنوان مثال، سوالات مربوط به تاریخ تولد را می توان با استفاده از سوال زیر پاسخ داد.
27. سوال تحقیق CAPTCHA
این نوع سوال پژوهشی برای محدود کردن تعداد پاسخ های ساختگی در نظرسنجی یا جمع آوری داده ها توسط برنامه های کامپیوتری خودکار استفاده می شود.
هنگامی که یک برنامه تحقیقاتی شروع می شود، به کانالی برای جمع آوری دقیق داده ها برای مطالعه نیاز دارد. سوالات تحقیق این کانال را تشکیل می دهد و به محقق کمک می کند تا تحقیق را آغاز کند. همانطور که تحقیقات ادامه دارد، این سؤالات مطابق با بینش اصلی شکل می گیرند، که به یک مطالعه عملی شکل می دهد. اولین سؤالات تحقیق شما ممکن است گام نهایی برای فرآیند تحقیق نباشد، اما آنها اولین سؤالاتی هستند که فرضیه تحقیق شما را می سازند.
اهمیت سؤالات تحقیق می تواند بسیار ذهنی باشد. برای برخی از محققان، فرمول بندی سوالات تحقیق ممکن است ضروری باشد، زیرا آنها بینش هایی را در مورد عوامل اساسی در فرآیند تصمیم گیری ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک سوال تحقیقاتی می تواند داده های حیاتی در مورد نیازهای مالی یا چگونگی یافتن منابع مناسب برای رسیدن به اهداف تجاری به شما بدهد.
سؤالات تحقیقی خاص بسیار مفیدتر از سؤالات الگو هستند. سوالات خوب تحقیق چیست؟ برای یادگیری نحوه نوشتن سؤالات برای تحقیق، این شش مرحله را دنبال کنید:
سه نکته را در هنگام نوشتن سؤالات تحقیق به خاطر بسپارید: ترتیب سؤالات شما برای ایجاد حس جریان به نظرسنجی حیاتی است. همیشه آیتم های خود را از مفاهیم ساده تا مفاهیم پیچیده تر رتبه بندی کنید. در اینجا نکاتی در مورد نحوه نوشتن یک سؤال تحقیقی وجود دارد.
…
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران