سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا cms چیست؟ همه نکات

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/07/04

در این مقاله در مورد سیستم مدیریت محتوا یا CMS صحبت می کنیم که به شما کمک می کند بدون دانش فنی و با حداقل تنظیمات یک سایت حرفه ای داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کامل، نکات و بهترین CMSهای موجود ارائه شوند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک نرم افزار کاربردی است که کاربران را قادر می سازد تا محتواهای دیجیتال را ایجاد، ویرایش، همکاری، انتشار و ذخیره کنند. CMS ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شوند.

سیستم مدیریت محتوا، که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند. به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید.

به جای اینکه یک سیستم را از اول برای ساخت صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها بسازید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید.

فراتر از ساخت وب‌سایت‌ها، می‌توانید سیستم‌های مدیریت محتوا را برای عملکردهای دیگر نیز استفاده کنید – مانند مدیریت اسناد.

CMS چگونه کار می کند و چگونه از آن استفاده می شود؟

یک CMS یک رابط کاربری گرافیکی با ابزارهایی برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای وب بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا فراهم می کند.

یک CMS دارای دو جزء است: یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) و یک برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA).

  • CMA یک رابط کاربری گرافیکی است که کاربران را قادر می سازد بدون دانش HTML محتوا را از یک وب سایت طراحی، ایجاد، اصلاح و حذف کنند.
  • مؤلفه CDA خدمات پشتیبان را ارائه می دهد که از مدیریت و تحویل محتوا پس از ایجاد محتوا در CMA پشتیبانی می کند.

توضیحات تکمیلی: یک سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟

برای اینکه به شما ایده ای درباره نحوه عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا بدهیم، قصد داریم گریزی به وردپرس زده و از رابط وردپرس دیدن داشته باشیم (وردپرس نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا است).

بیایید با ایجاد یک محتوا شروع کنیم. بدون سیستم مدیریت محتوا، باید یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید ( به نظر پیچیده است، درست است؟).

با یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، می توانید محتوای خود را در رابطی بنویسید که کمی شبیه Microsoft Word است:

CMS چیست؟

این خیلی ساده تر است، درست است؟

به طور مشابه، برای آپلود و مدیریت رسانه ها، مانند تصاویر، به جای اینکه نیاز به تعامل مستقیم با وب سرور خود داشته باشید، فقط می توانید کتابخانه رسانه را مرور کنید:

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

با این حال، سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط مدیریت باطن نیست. همچنین باعث می‌شود تمام محتوایی که ایجاد می‌کنید دقیقاً همانطور که می‌خواهید برای بازدیدکنندگانتان نمایش داده شود. می توانید از مقاله طراحی سایت وردپرس برترآموز دیدن کنید.

چه چیزی یک سیستم مدیریت محتوا را تشکیل می دهد؟

در یک سطح فنی تر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) – این بخشی است که به شما امکان می دهد در واقع محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید (مانند آنچه در بالا مشاهده کردید).
  • یک برنامه تحویل محتوا (CDA) – این فرآیند پشت صحنه و پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد می‌کنید می‌گیرد، آن را به درستی ذخیره می‌کند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده می‌کند.

این دو سیستم با هم نگهداری وب سایت شما را آسان می کنند.

وردپرس که در بالا به شما نشان دادیم بهترین نمونه از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است. در حالی که مطمئناً سیستم های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارد، وردپرس بیش از 65.1 درصد از سهم بازار را در وب سایت هایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده حفظ می کند. می توانید مقالات ما در زمینه بهترین قالب های وردپرس و بهترین پلاگین های وردپرس را مطالعه کرده تا با استفاده از وردپرس سایت خود را طراحی کرده و امکانات آن را گسترش دهید.

توجه داشته باشید که وقتی از “وردپرس” نام می‌بریم، در مورد WordPress.com صحبت نمی‌کنیم. بلکه، ما روی WordPress.org متمرکز شده‌ایم، که وب‌سایتی است که پروژه سیستم مدیریت محتوای وردپرس اپن سورس یا منبع باز واقعی در آن ذخیره می‌شود.

علاوه بر نرم افزار وردپرس، سایر سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از:

  • جوملا
  • دروپال
  • Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
  • Square Space
  • Wix
  • TYPO3

همچنین بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای کمتر شناخته شده دیگر وجود دارند که خود را برای شرکت‌های بزرگ هدف قرار می‌دهند (با قیمتی گران برای مطابقت)، به این منظور که برای دسترسی عمومی ساخته نشده اند. به عنوان مثال CMSهایی وجود دارند که راهکارهای سایت های خبری را ارائه می دهند و فقط بر روی مشتریان خود در بنگاه های بزرگ خبری تمرکز کرده اند.

یا سایت هایی وجود دارند که راه حل های دیگری همچون ایکامرس مارکتینگ، سایت بازی، انجمن، دایرکتوری و موارد دیگر را ارائه می کنند.

به عنوان کاربر چه نوع وب سایت هایی می توانید با آن سیستم های مدیریت محتوا بسازید؟

اکثر سیستم های مدیریت محتوا امروزه بسیار انعطاف پذیرتر نسبت به قبل هستند. در حالی که برخی هستند که بر روی یک کاربرد خاص تمرکز می کنند – مانند Magento و تجارت الکترونیک – اکثر سیستم های مدیریت محتوای محبوب را می توان برای ایجاد هر نوع وب سایتی استفاده کرد.

به عنوان مثال، می توانید از وردپرس برای موارد زیر استفاده استفاده کنید:

  • وب سایت های استاتیک یا ایستا: این سایت ها یک بار مورد ویرایش قرار گرفته و فایل ها و متون مورد نیاز صاحب سایت بر روی آن ها قرار داده می شود و دیگر به راحتی قابل ویرایش و مدیریت نیستند. چنین سایت هایی نسل قدیمی سایت های امروزی هستند، با این حال دیگر به آن صورت مورد استفاده قرار نمی گیرند، چرا که راه حل های بهتری مانند سایت های داینامیک به وجود آمده است. منظور از سایت های داینامیک یا پویا، سایت هایی است که پنل مدیریتی داشته و وبمستر سایت می تواند بخش های مختلف سایت را مدیریت و کنترل کند.
  • وبلاگ ها
  • فروشگاه های تجارت الکترونیک
  • انجمن ها
  • شبکه های اجتماعی
  • دوره های آنلاین
  • سایت های عضویت ویژه
  • نمونه کارها
  • و غیره.

بهترین پلتفرم CMS چیست؟

این کمی شبیه این است که بپرسید “بهترین طعم بستنی چیست؟”.

مطمئناً، همه پاسخ خود را دریافت کرده‌اند، اما به سختی می‌توان یک استدلال واقعی برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا در 100٪ موارد بهترین است، ارائه داد. چون موضوعی نسبتا سلیقه ای است.

با این حال، کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به اعداد و ارقام برگردیم و پیشنهاد کنیم که دلیلی وجود دارد که وردپرس چنین سهم غالبی از بازار سیستم مدیریت محتوا دارد:

وردپرس برای اکثر انواع وب سایت ها، کاربرپسندترین و انعطاف پذیرترین راه حل را ارائه می دهد. این CMS همیشه بهترین گزینه نیست، اما در بیشتر مواقع بهترین گزینه است.

نحوه ساخت وب سایت با سیستم مدیریت محتوا

آیا می خواهید وب سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا بسازید؟ اگر چنین است، روند کلی چیزی شبیه به این است:

  • هاست وب و نام دامنه بخرید. مقالات هاست چی بخرم خوبه؟ و دامین چیست؟ ما در برتر آموز را مطالعه کرده تا دیدی بهتر نسبت به این موضوع پیدا کرده و بهترین موارد را انتخاب و تهیه کنید.
  • سیستم مدیریت محتوای دلخواه خود را بر روی وب سرور خود نصب کنید.
  • سیستم مدیریت محتوا را پیکربندی کنید تا نحوه ظاهر و عملکرد سایت شما را تعیین کند.
  • شروع به نوشتن محتوا با استفاده از رابط سیستم مدیریت محتوا کنید.

در واقع نصب و راه اندازی اکثر CMSها به خصوص وردپرس به طرز شگفت آوری ساده است. و شرکت های ارائه دهنده هاست زیادی حتی می توانند به نصب سیستم مدیریت محتوا برای شما (در این مورد وردپرس) کمک کنند، بنابراین می توانید مستقیماً بدون هیچ گونه تنظیمات فنی وارد ساخت سایت خود شوید.

عرضه کنندگان هاست به علت اینکه سعی دارند با ارائه مزیت رقابتی، جایی در دل کاربران برای خود باز کرده و سهم بزرگ تری از بازار را کسب کنند، مواردی همچون نصب رایگان و ساده انواع CMS، ارائه گواهینامه SSL رایگان و امکانات دیگر را به کاربران عرضه می کنند.

تفاوت بین CMS، ECM و WCMS چیست؟

یک CMS، ECM و WCMS همگی محتوا را مدیریت می کنند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد:

  • CMS پیشرو سیستم ECM است. CMS مکانی برای ایجاد، مدیریت و ذخیره محتوای دیجیتال است و با محتوای ساختاریافته – مانند اسناد و سوابق پایگاه داده بهترین کار را دارد.
  • یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی، محتوای ساختاریافته و بدون ساختار را مدیریت می کند. این شامل نرم افزار، استراتژی و امنیت برای مدیریت موثر محتوا است.
  • یک سیستم مدیریت محتوای وب شبیه به یک سیستم ECM است، اما عامل متمایز کننده این است که WCMS برای محتوای وب است – مانند صفحات محصول در وب سایت های تجارت الکترونیک فروشگاهی. این شامل یک ابزار انتشار است و نویسندگی مشترک را تسهیل می کند.

ویژگی های CMS

ویژگی‌ها می‌توانند در میان پیشنهادات مختلف CMS متفاوت باشند، اما عملکردهای اصلی عبارتند از:

  • ایندکس سازی بصری، جستجو و بازیابی. این ویژگی‌ها همه داده‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست‌بندی می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند تا بر اساس ویژگی‌هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.
  • مدیریت فرمت. این به تبدیل اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی قدیمی به اسناد HTML یا PDF کمک می کند.
  • ویژگی های تجدید نظر. این ویژگی ها امکان به روز رسانی و ویرایش محتوا را پس از انتشار اولیه فراهم می کند. کنترل بازبینی همچنین تغییراتی که افراد در فایل‌ها ایجاد می‌کنند را ردیابی می‌کند.
  • انتشار. این قابلیت به افراد امکان می‌دهد از یک الگو یا مجموعه‌ای از الگوهایی که سازمان تأیید می‌کند – و همچنین جادوگران و ابزارهای دیگر – برای ایجاد و اصلاح محتوا استفاده کنند.

CMS همچنین ممکن است ابزارهایی برای شخصی سازی یا بازاریابی اینترنتی و سنتی یک به یک ارائه دهد. بازاریابی یک به یک توانایی یک وب سایت برای تنظیم محتوا و تبلیغات خود با ویژگی های خاص کاربر با استفاده از اطلاعاتی که کاربر ارائه می دهد یا وب سایت جمع آوری می کند. به عنوان مثال، اگر کاربر دوربین های دیجیتال را در موتورهای جستجوی اصلی – مانند گوگل جستجو کند – بنرهای تبلیغاتی ممکن است به جای کسب و کارهایی که محصولات باغبانی می فروشند، دوربین های دیجیتال می فروشند.

سایر ویژگی های CMS محبوب عبارتند از:

  • آدرس های اینترنتی مناسب بهینه سازی موتور جستجو؛
  • کمک یکپارچه و آنلاین، از جمله تابلوهای بحث؛
  • سیستم های مجوز و امنیت مبتنی بر گروه؛
  • پشتیبانی کامل از قالب و قالب های قابل تنظیم؛
  • رویه‌های نصب و نسخه‌سازی آسان مبتنی بر ویزارد.
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چندین زبان؛
  • حداقل نیازهای سرور؛
  • مدیریت فایل یکپارچه و  گزارش حسابرسی یکپارچه

مزایای استفاده از CMS

استفاده از سیستم مدیریت محتوا چندین مزیت دارد، از جمله:

  • سهولت استفاده. با توجه به رابط کاربری گرافیکی، حتی کسانی که دانش فنی محدودی دارند نیز می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
  • جستجوی آسان برای اطلاعات. یک عملکرد جستجوی داخلی به کاربران امکان می‌دهد تا آنچه را که جستجو می‌کنند وارد کنند و فهرستی از موارد را به آن‌ها برگردانند – بسیار شبیه به موتور جستجوی Google.
  • آسان برای مدیریت محتوا. نه تنها تولید محتوا آسان است، بلکه حذف محتوا نیز آسان است. یک CMS لغو انتشار محتوا را برای به روز نگه داشتن وب سایت ها آسان می کند.
  • از هر جایی قابل دسترسی است. یک CMS می‌تواند مبتنی بر ابر یا در محل باشد، اما کاربران می‌توانند با دستگاهی که به اینترنت متصل است از هر کجا به محتوا دسترسی داشته باشند.
  • به چندین کاربر اجازه می دهد. یک CMS مدیریت مجوزهای انتشار را آسان می کند.
  • به روز رسانی محتوای فوری. یک CMS به کاربران امکان می دهد تا محتوا را در زمان واقعی مدیریت و به روز کنند – بدون نیاز به انتظار برای توسعه دهنده.
  • آسان به مقیاس. یک CMS به کسب و کارها کمک می کند تا بدون نیاز به توسعه دهنده، صفحات وب جدید را با رشد کسب و کار خود اضافه کنند.
  • آسان برای به روز رسانی. تیم های توسعه می توانند به روز رسانی ها را تنها با چند کلیک انجام دهند.

چگونه بهترین CMS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

تقریباً هیچ محدودیتی برای عواملی که باید قبل از تصمیم گیری یک سازمان برای سرمایه گذاری در CMS در نظر گرفته شود وجود ندارد. چند قابلیت اساسی وجود دارد که همیشه باید به دنبال آنها باشید، مانند رابط ویرایشگر با استفاده آسان و قابلیت‌های جستجوی هوشمند. با این حال، برای برخی از سازمان ها، نرم افزاری که استفاده می کنند به نیازهای خاص تری بستگی دارد.

به عنوان مثال، اندازه و پراکندگی جغرافیایی سازمان را در نظر بگیرید. مدیر CMS باید بداند که چند نفر از برنامه استفاده خواهند کرد، آیا CMS به پشتیبانی چند زبانه نیاز دارد و تیم پشتیبانی برای حفظ عملیات به چه اندازه ای نیاز است. همچنین در نظر گرفتن سطح کنترلی که هم مدیران و هم کاربران نهایی در هنگام استفاده از CMS خواهند داشت، مهم است. سازمان ها همچنین باید تنوع فرم های داده الکترونیکی را که استفاده می کنند در نظر بگیرند. همه انواع محتوای دیجیتال باید به راحتی ایندکس شوند.

در اینجا چند دستورالعمل اضافی برای انتخاب CMS مناسب آورده شده است:

  1. از کارمندان و رهبری اطلاعات دریافت کنید. این مهم است که بدانید چه کسانی از این CMS جدید استفاده خواهند کرد و برای چه چیزی از آن استفاده خواهند کرد. کسب و کارها باید تیم بازاریابی، مدیر ارشد محتوا، کارکنان فناوری اطلاعات و دیگران را درگیر کنند.
  2. نیازهای فعلی و آتی کسب و کار را ارزیابی کنید. یک CMS باید نیازهای فعلی یک سازمان و هر گونه طرح تجاری آینده را برطرف کند. ملاحظات شامل این است که آیا سیستم با پشته فناوری فعلی کسب و کار ادغام خواهد شد و اینکه آیا CMS دارای ویژگی های آینده نگر مانند API های RESTful است یا خیر.
  3. گزینه های تحقیق کسب‌وکارها باید فهرست کوتاهی از نرم‌افزاری ایجاد کنند که نیازهای آن‌ها را برآورده کند و در مورد این گزینه‌ها بیاموزند – این شامل صحبت با کاربرانی است که موارد استفاده مشابهی دارند تا از تجربیات آنها در مورد محصولات مطلع شوند.
  4. یک درخواست برای پیشنهاد بنویسید . این به فروشندگان این فرصت را می دهد تا نیازهای یک کسب و کار را برطرف کنند و توضیح دهند که چرا می توانند نرم افزار مناسب را برای کار ارائه دهند.
  5. پاسخ های فروشنده را ارزیابی کنید. کسب و کارها باید عملکرد، آموزش و پشتیبانی که هر فروشنده ارائه می دهد را در نظر بگیرند. دموها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که بفهمند هر سیستم چگونه کار می‌کند و چه ادغام‌هایی را ارائه می‌دهد.

نمونه هایی از CMS های مختلف

بسیاری از CMS های رایگان و مبتنی بر اشتراک برای استفاده شخصی و سازمانی در دسترس هستند. در اینجا چند نمونه از ارائه دهندگان سیستم مدیریت محتوا محبوب تر آورده شده است:

جوملا.

این یک سیستم مدیریت محتوای وب رایگان و منبع باز است که بر روی یک چارچوب MVC ساخته شده است. جوملا به زبان اسکریپت PHP نوشته شده است و ویژگی هایی مانند ذخیره سازی، فیدهای RSS، پست های وبلاگ، جستجو و پشتیبانی از ترجمه زبان را ارائه می دهد.

جوملا مانند سایر سیستم های مدیریت محتوا بسیاری از جنبه های فنی راه اندازی و اجرای یک وب سایت را حذف می کند.

برخی از ویژگی های قابل توجه:

  • پلاگین ها و ماژول های سایت را برای بهبود وب سایت ها و محتوا ارائه می دهد .
  • بیش از 6000 اکستنشن موجود است.
  • قالب های ریسپانسیو وب سایت ها را برای پلتفرم های مختلف از جمله دستگاه های تلفن همراه تطبیق می دهند.

وردپرس.

این یکی دیگر از WCMS های رایگان و منبع باز مبتنی بر PHP و MySQL است. کسب‌وکارها می‌توانند از وردپرس در فضای ابری استفاده کنند یا آن را بر روی یک رایانه محلی مستقر کنند تا به عنوان وب سرور خود عمل کند. این نرم افزار بسیار قابل تنظیم است و دارای تم ها و افزونه های وردپرس زیادی است. همچنین یک پلت فرم وبلاگ نویسی محبوب است.

وردپرس نرم افزاری است که برای همه طراحی شده است و بر دسترسی، عملکرد، امنیت و سهولت استفاده تاکید دارد. معتقد هستند نرم‌افزار عالی باید با حداقل تنظیمات فنی کار کند، بنابراین می‌توانید آزادانه داستان، محصول یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید. نرم افزار اصلی وردپرس ساده و قابل پیش بینی است، بنابراین می توانید به راحتی شروع به کار کنید. همچنین ویژگی های قدرتمندی برای رشد و موفقیت ارائه می دهد.

CMS Backdrop.

این یک CMS رایگان و منبع باز است که بخشی از پروژه دروپال است و CMS مقرون به صرفه ای را برای سازمان های کوچک و متوسط ​​فراهم می کند. Backdrop به تنهایی ابتدایی ترین ویژگی های مدیریت محتوای وب را ارائه می دهد، اما می توان آن را با کمک ماژول های مختلف گسترش داد.

Wix.

این CMS برنامه های رایگان و پولی را ارائه می دهد. ویژگی‌ها شامل ابزارهای همکاری تیمی، ادغام شخص ثالث، امنیت در سطح سازمانی، صدها قالب طراحی و امکان افزودن کد سفارشی است. Wix همچنین پشتیبانی 24/7 مشتری را ارائه می دهد.

HubSpot CMS.

این CMS پولی دارای صفحه ساز کشیدن و رها کردن، توصیه های SEO و تم های وب سایت است. پلتفرم رایگان CRM HubSpot نیز در هر بسته CMS گنجانده شده است که به کاربران امکان می دهد مشتریان و محتوا را در یک مکان پیگیری کنند.

مگنولیا.

این یک CMS منبع باز و بدون هد است که امکان ادغام با چندین فناوری بازاریابی – از جمله سیستم های CRM، تجزیه و تحلیل و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی را فراهم می کند. ویژگی ها عبارتند از شخصی سازی و بهینه سازی و مدیریت دارایی دیجیتال.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *