هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه صفحه درباره ما

صفحه درباره ما | چگونه یک صفحه درباره ما عالی و جذاب بنویسیم؟

1400/09/17

هنگام ساخت سایت، صفحه درباره ما یکی از اولین صفحاتی است که ساخته می شود و احتمالاً بدون توجه به صنعتی که در آن هستید صفحه درباره ما را طراحی خواهید کرد. شاید فکر کنید که نوشتن صفحه درباره ما راحت است اما گاهی اوقات صحبت کردن در مورد خودتان می تواند پیچیده ترین کار باشد. خیلی مهم است که در صفحه درباره ما، یک داستان طراحی کرده  و داستان خود را آنطور که می خواهید پیش ببرید. مهمتر از همه چیز صفحه درباره ما جایی است که کاربر را در جریان اتفاقاتی که تا به حال برای کسب و کار شما افتاده می گذارد.

پس از صفحه اصلی سایت، صفحه درباره ما دومین صفحه پربازدید در یک سایت است. این خیلی خوب است چون این صفحه فرصتی است برای متقاعد کردن کاربران برای خرید از شما یا انجام هر کاری که آن را هدف گذاری کرده و می خواهید به آن برسید. البته صفحه درباره ما نباید فقط به یک نوشتن ساده گذشته و حال منجر شود. بله صفحه درباره ما می تواند در مورد تاریخ و داستان کسب و کار شما باشد، اما مهم ترین کار این است که کاربران را با استفاده از صفحه درباره ما به خود نزدیک تر کنید.

کاربران سایت ممکن است صفحه درباره ما را با عناوین مختلفی ببینند. درباره ما، داستان ما، ماموریت ما و… اما چیزی که تغییر نمی کند این است که این نوع صفحات یک هدف کلیدی را دنبال می‌کنند: ما این هستیم و می خواهیم این کار را انجام دهیم. هنگامی که یک کاربر می خواهد درباره شما یا کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کند، صفحه درباره صفحه ای است که او به دنبال آن می گردد و متاسفانه صفحه درباره ما بیشتر مواقع به جای اینکه یک فرصت برای ساخت اعتماد باشد، یک صفحه بی مضمون است و ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا در صفحه درباره ما المان هایی را قرار دهید که بیشترین بازدهی را داشته باشند.

چگونه باید صفحه درباره ما بنویسید؟

بهترین صفحات درباره ما صفحاتی هستند که داستان برند را می گویند و به این طریق کاربران را به هدف خود (یعنی جلب اعتماد آن ها) نزدیک می کنند. سعی کنید صفحه درباره ما را به صورت داستانی جلو ببرید، اینگونه مردم با شما احساس نزدیکی بیشتری دارند. کاربران داستان سازی و داستان سرایی را خیلی دوست دارند و برای همین است که سریال ها را دنبال می کنند چون می خواهند سر از کار دیگران در بیاورند و این حس کنجکاوی یک فرایند است که برای همه اتفاق می افتد. یعنی همه دوست دارند که در نهایت بفهمند موضوع از چه قرار است.

حالا هر داستانی به یک قهرمان نیاز دارد و صفحه درباره شما نیز همینطور. چون همانطور که گفتم می خواهیم داستان سرایی کنیم. حالا این قهرمان چه کسی است؟ ممکن است شما یا تیم شرکت باشد یا هیئت مدیره و تیم موسس. همچنین در برخی دیگر از اوقات می توانید با ساخت با یک داستان متمایز، با کسب و کار خود به عنوان شخصیت رفتار کنید. مثلا فرض کنید نام شرکت شما آوین است. در صفحه درباره ما با آوین مانند یک شخصیت رفتار کنید. مثلا: تولد آوین، ماموریت آوین، هدف آوین و مواردی مانند این

در هر صورت داستان‌ های صفحه درباره ما همه در مورد نمایش تغییرات هستند – یعنی اینکه از یک مکان شروع می‌شوند و به مکان دیگر ختم می‌شوند – این کاری است که صفحه درباره ما شما باید هنگام حرکت کاربران و اسکرول کردن آن ها در صفحه درباره ما آن انجام دهد. در دوره آموزش تولید محتوای متنی به صورت کامل به نوشتن یک محتوای جذاب و اینکه چگونه بنویسیم تا اثر پذیری داشته باشد کاملا پرداخته ایم.

شما می توانید با استفاده از فرمول زیر می یک داستان سرایی برای صفحه درباره ما ایجاد کنید:

  1. شروع. شخصیت‌ ها یا محیط‌ ها و بخش های کار را معرفی کنید و وضعیت موجود را آنطور که بود نشان دهید و به نوعی باید پایه ریزی صفحه درباره ما در این بخش باشد. ابتدا باید شخصیت های مختلف شرکت و بخش های کار را معرفی کنید. دوم باید نشان دهید که وضعیت بی شما خوب نبود و شما سهمی از بهبود صنعت خود داشته اید. اینگونه کاربران به شما نزدیک تر می شوند.
  1. مشکل را معرفی کنید. همانطور که گفتم باید مشکل را شرح دهید. مشکلی را که شما یا شخصیت اصلی کسب و کار را به وادار به شروع کار این شرکت کرد، شرح دهید.
  2. یک چالش. برای کاربران توضیح بدهید که مسیر چگونه بود و چگونه برای یافتن راه حل چالش هایی که وجود داشت (برای مثال، راه اندازی کسب و کار خود) و موانعی که در این راه با آن روبرو شده اید، آشنا شدید.
  3. به یک راه حل برسید. به یک راه حل رسیدن در صفحه درباره ما هم مهم است و هم جذاب. جزئیاتی را در مورد اینکه چگونه کسب و کارتان هدف خود را دنبال می کند و در آن موفق واقع شده است توضیح دهید و همچنین دستاوردها و نقاط مهمی که به آن رسیده اید را به اشتراک بگذارید.
  4. آینده را تصور کنید، آینده چگونه است؟ تصویری از آینده برای شرکت خود رسم کنید. یک ویژن برای خود در صفحه درباره ما بسازید و ماموریت و اهداف آن را بیان کنید.

البته موضوعات دیگری نیز وجود دارد که شاید بخواهید آن ها را در صفحه درباره ما بگنجانید اما ما سعی کردیم در این بخش مهم ترین ها را ارائه دهیم. خیلی بهتر است که برای شرکت خود داستان سرایی کنید. چون فرض مردم این است که شما یک شرکت ساخته اید که سود کنید دیگر! اما اگر با روایت داستان خود و تعریف گذشته، حال و پیشبینی آینده نام تجاری خود پیش بروید یک دلیل برای به وجود آمدن شرکت خود به مشتریان ارائه داده اید و آن ها درک می کنند که همه کارهای شما فقط برای پول نبوده است.

مدل کسب و کار شما

داستان این بخش چیست؟ برای برخی از شرکت‌ ها، مدل کسب‌ و کار آن‌ ها در واقع چیزی است که آن ها را از سایر شرکت ها متمایز می کند و مانند یک ارزش منحصر به‌ فرد و خاص آن‌ ها را از سایر برندها جدا می کند. خیلی ها در صفحه درباره ما این را به کار نمی برند که مدل کار شرکت و تجارتی که دارند چگونه است، در حالیکه مدل کسب و کار آنقدر ارزشش را دارد که در صفحه درباره ما به آن پرداخت.

برای شما چند مثال می زنیم.

  • مثلا بگویید کار شما چگونه باعث می شود که واسطه را حذف کنید و محصول یا خدمات را مستقیما به دست مشتریان می رسانید.
  • یا اینکه چگونه و از کجا مواد لازم را برای محصولات تولیدی خود را تهیه می کنید (مثلا اگر یک شرکت فروش حبوبات دارید، بهتر است که بگویید محصولات شما در چه مزارع با خاکی باکیفیت و روش های جدید و بدون سم دهی به عمل آمده اند) این در کاربران یک حس خوشایند ایجاد می کند که شرکتی که قصد خرید از آن را دارند از محصولات درجه 1 و مواد اولیه عالی استفاده می کند و محصولات و خدماتی متمایز را به کاربران و مشتریان خود ارائه می دهد.
  • و حتی می توانید در بخش درباره ما بخشی از گزارش های درآمدی خود را ارائه دهید. اینکه چه بخشی از درآمد شما صرف تهیه دوباره مواد اولیه می شود یا بخشی از درآمد شما که به یک موسسه خیریه اهدا می کنید و این باز هم باعث افزایش اعتماد خواهد شد..

شفافیت خیلی موضوع مهمی است و اگر شفافیت ممکن است باعث تقویت کسب و کار شما و جلب اعتماد کاربران شود، صفحه درباره ما فرصت خوبی برای انجام آن است و در راستای شفاف سازی می توانید از مواردی مانند پروسه زنجیره تامین، نحوه عملکرد کسب و کار شما و ارتباط آن با هدفی است که باعث چرخیدن چرخ شرکت شما می شود و به نوعی آن را هدایت می کند.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

صاحبان کسب و کار در بیشتر مواقع تصور می کنند که ما شرکت داریم و مشتری ها هم مشتری هستند و بنابراین فقط یک دسته مخاطب برای کسب و کارشان وجود دارد و دیگر هیچ. اما باید بدانید که بسته به اندازه شرکت و راهکارهایی که ارائه می‌دهید، مخاطبان هدف شما برای صفحه درباره ما می‌توانند مانند زیر متفاوت باشند:

  1. افرادی که می خواهند فروشندگان بالقوه را پیدا کنند و به دنبال همکاری های تجاری هستند.

  2. مشتریان یا خریدارانی که سوالاتی در ذهنشان نقش بسته نیاز به پاسخ در مورد شرکت، محصولات یا خدمات شما دارند و بهتر است که در این حالت چند تب سوال و جواب در بخش های مختلف قرار دهید و FAQ ها را در آن جا قرار دهید. همچنین بهتر است که با ارائه راه های ارتباطی سریع و کاربردی آن ها را به این سمت سوق دهید که با شما تماس بگیرند و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.

  3. افرادی که علاقه مند به موضوعات جدید هستند و به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر از شیوه کار شما و همچنین شرکت، کارشناسان و سطوح مختلف شرکت شما هستند.

  4. کسانی که دوست دارند در شرکت شما کار کنند و می خواهند قبل از درخواست شغلی، اطلاعاتی درباره کار شما به دست آورند. (این مورد برای شرکت های متوسط و بزرگ کاربردی است)
  5. افراد و سازمان هایی که به هر دلیل به اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. مانند خبرگزاری ها برای دریافت قیمت یک محصول یا شیوه کار یک صنعت برای کار کردن یک خبر.

پس همانطور که دیدیم احتمال دارد همه افراد و هر کدام با نیتی خاص به صفحه درباره ما سایت سر بزند و بهترین راه حل این است که در این صفحه به همه مخاطبین احتمالی خود فکر کنید. ممکن است شما کسب و کاری داشته باشید که مخاطبان شما گروه 1 و 4 باشند و بهتر است این صفحه را برای آن ها درست کنید اما اگر می دانید که گروه های کاربران بیشتر با قصدهای مختلف می توانند به سایت شما سر بزنند پس این صفحه را به شکلی طراحی کنید که برای همه مخاطبانی که به آن سر می زنند مناسب باشد.

مواردی که باید در صفحه درباره ما قرار دهید. صفحه درباره ما را چگونه بنویسیم؟

همانگونه که اشاره شد خیلی مهم است که داستان سرایی کنید و به علاوه داستان خود را واضح و شفاف بگویید. داستان سرایی خوب به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان را در سایت خود نگه دارید اما این را هم بدانید که باید سرعت عمل داشته باشید چون هر چه باشد، صبر کاربران در وب و فضای آنلاین کوتاه است. ایجاد یک شروع خوب در اول صفحه مهم است چون کاربر را به خود جذب می کند و در نتیجه تا پابان صفحه با شما خواهد بود.

بهترین راهکار این است که با محوریت چند واقعیت تاثیرگذار و مهم، محتوایی جذاب با خلاصه های کوتاه بنویسید تا کاربران احساس خستگی نکنند. حتی اگر کاربران همه صفحه را نیز مطالعه نکنند مهم نیست و مهم ترین بخش این است که کاربران با مطالعه بخش های کوچکی از صفحه یک محتوای حاوی داستانی جذاب ببیند و در این راه باید یک کار دیگر هم انجام دهید و آن تیترنویسی جذاب برای هر بخش است و باید آن تیترها را به صورت درشت و ترجیحا با رنگ متمایز از متن بدنه بنویسید تا به خوبی دیده شود.

اینگونه آن ها بیشتر در سایت شما باقی می مانند و همچنین اعتماد بیشتری نسبت به شما کسب می کنند. صفحه درباره ما همان جایی است که با دو اصل مهم داستان سرایی و شفاف سازی موجب می شود که یک اعتماد بین تجارت خود و کاربران ایجاد کنید.

لازم نیست که صفحه درباره ما شما لزوما از موارد گفته شده زیر به صورت تیتروار استفاده کنید و بهتر است که خودتان با خلاقیت و تفکر بهترین صفحه را بسازید چون کسی در شرکت شما به اندازه خودتان نمی تواند داستان شرکت را به خوبی بنویسد یا آن را شفاف سازی کند. اما بهتر است در نهایت صفحه درباره ما موارد زیر را پوشش دهد:

  • شما کی هستید؟ می توانید یک مختصر در مورد کسب و کار خود بگویید و اینکه که هستید و از کجا آمده اید و به کجا می روید 🙂 اگر بتوانید اطلاعات جالبی از تیم خود که در پشت پرده کارها است را به نمایش بگذارید به بیزنس کمک می کند که یک چهره انسانی به خود بگیرد و کاربر هر موقع که به آن فکر می کند به یاد تیم بیفتد نه یک شرکت خشک و خالی.

  • این کارها برای چیست؟ باید بگویید چه کاری را انجام می دهید و باید آنچه که شما را  از دیگر خاص تر می کند نیز بیان کنید. شرکت های زیادی وجود دارند که دقیقا همان کارهای شما را نشان می دهند و اگر یک مزیت رقابتی و یک نقطه خاص داشته باشید کاربران شما را به سایر برندها ترجیح می دهند.

  • چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟ این یک سوال همیشگی برای کاربران است که شما می توانید هر کار دیگری انجام دهید، اما این را انتخاب کردید. به نظر من درست است که فکر کنیم آنچه که شما را به اینجا رساند داستان جالبی را ایجاد می کند. چشم انداز و ماموریت شما می تواند بخشی از این داستان جالب باشد.

  • چه زمانی وارد این موضوع شدید؟ اگر شرکت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و بازیکن جدیدی در این کسب و کار هستید، یا اینکه از قدیمی های این حوزه کاری (هر حوزه کاری) هستید، می توانید در صفحه درباره ما بگویید که کی وارد این موضوع شدید و چه ایده های تازه ای بوده که شما آن ها را اجرا کرده اید و در نهایت موجب شده که بهتر و متمایزتر از رقبا باشید و این که یک شرکت راه حل های جدید و کارآمد ارائه دهد هم مورد قبول جامعه است و هم ترند می شود و هم باعث یک داستان سازی جذاب می شود که کاربران را بیشتر در سایت شما و در صفحه درباره ما نگه می دارد. همچنین اگر کهنه کار هستید، می توانید تخصص دیرینه و سفر خود به همراه تجربیات بی نظیری که کسب کرده اید را به نمایش بگذارید.

  • چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟ مدل کسب و کار خود را به گونه ای توضیح دهید که مخاطبان هدف آن را به طور کامل دریافت کنند.

البته شما نمی توانید همه چیز را در مورد کسب و کار خود تنها در یک صفحه بگویید و یک روش عالی این است که هر چیزی که به درباره شرکت شما منتهی می شود لازم نیست که فقط در صفحه درباره ما باشد و می توانید در بخش های مختلف سایت که ربطی به معرفی شما دارند نیز از محتواهای درباره ما استفاده کنید. برای مثال یکی از کارهایی که ما در تبلیغ نویسی زیاد انجام می دهیم این است که در صفحه محصول یا خدمات خود و شرکت را معرفی می کنیم تا کاربران و مشتریان بدانند که در حال خرید از چه شخص یا شرکتی هستند؟

پس شما می توانید به راحتی در هر یک از بخش های سایت از محتوای درباره ما استفاده کنید و خوبی قضیه اینجاست که همه چیز به یک صفحه مربوط نیست و کاربران در هر جایی باشند این محتوا را می بینند. به علاوه محتوای درباره ما اعتمادسازی عالی ایجاد می کند و فروش را نیز بالاتر می برد.، اما قطعاً باید ضمن مختصر بودن محتوا یک دید مختصر و کوچک در مورد کسب و کار شما و آنچه شما برای آن مطرح می کنید به بازدیدکننده بدهد. اگر از محتوای درباره ما هر جا که نیاز است به صورت مختصر و مفید استفاده کنید به مرور زمان کاربران دید درستی درباره شما به دست می آورند.

مواردی که بر صفحه درباره ما شما تأثیر مثبت می گذارد

یک صفحه درباره ما که به خوبی ساخته شده است، نه تنها اطلاعاتی درباره کسب و کار شما ارائه می دهد، بلکه کاربران را احساسی نیز می کند و به افراد کمک می کند تا از نظر احساسی روی شما سرمایه گذاری کنند و شما را بیشتر دوست داشته باشند، یا اعتماد بیشتری داشته باشند و مواردی مانند این.

در اینجا چند عنصر برای بهتر کردن صفحه درباره ما وجود دارد.

استفاده از عکس‌ها – داشتن عکس‌ های زیبا و البته باکیفیت و مرتبط در این صفحه بسیار مهم است، اما به یاد داشته باشید که از عکس های واقعی استفاده داشته باشید، مخصوصاً وقتی صحبت از محصولات و افراد شما می‌شود. عکس های واقعی شما را معتبر می کند. در دوره آموزش فوتوشاپ به صورت کامل یاد خواهید گرفت چگونه یک عکس باکیفیت، زیبا و جذاب را برای کسب و کار خود تهیه کنید تا هر مخاطبی را به سمت خودتان جذب کند.

با افراد واقعی ارتباط برقرار کنید – اگر دارای یک کسب و کار کوچک هستید، داشتن یک شخص واقعی برای ارتباط در جزئیات تماس کمک می کند. شما می توانید این کار را با اشتراک گذاری اکانت های شبکه های اجتماعی و همچنین قرار دادن پشتیبانی آنلاین در سایت انجام دهید.

نقاط مهم و دستاوردها – اشاره های سایت های خبری (مانند رپورتاژها)، جوایزی که کسب کرده اید، آماری که در طی سال های فعالیت به دست آورده اید و سایر دستاوردهای مهم نمونه های رایجی هستند که می توانند برای برجسته کردن موفقیت شما استفاده شوند و از این طریق کاربران احساس کنند که در حال شروع دریافت محصول یا خدمات از یک شرکت عالی با رزومه کاری عالی هستند.

تیم پشت پرده– یک یا چند چهره پشت پرده کار که به یمن وجود آن هاست که این کسب و کار می چرخد به ارتباط بیشتر و صمیمی تر با دیگران کمک می کند و داشتن تصاویری از خود یا اعضای تیم به انسانی کردن برند شما کمک می کند که در بخش های قبلی این مقاله به آن اشاره داشتیم.

شما باید واقعی باشد چون واقعی بودن دنیایی از تفاوت را ایجاد می کند، در حالی که داستان برند خود را برای کاربران بازگو می کنید. حالا که به خوبی می دانیم صفحه درباره ما چقدر مهم است، می توانیم از تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد استفاده کنیم و داستان گویی بخش مهم این مقاله بود و باید داستان گویی جالبی برای استفاده حداکثری از صفحه درباره ما داشته باشیم.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله به بررسی صفحه درباره ما پرداختیم و برعکس افراد زیادی که یک صفحه سرسری طراحی می کنند و اصولی در آن رعایت نمی شود گفتیم که این صفحه خیلی اهمیت دارد پس با استفاده از مطالب گفته شده در این مقاله صفحه درباره ما سایت خود را بهتر کنید. اگر نظر یا سوالی داشتید در بخش کامنت های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *