ایمیل مارکتینگ ( بازاریابی ایمیلی ) روشی از بازاریابی مستقیم است که با ارسال ایمیل تبلیغاتی به مشتریان و جامعه هدف صورت می پذیرد. البته باید توجه داشت که ایمیل مارکتینگ را نباید با تبلیغات ایمیلی اشتباه گرفت.در تبلیغات ایمیلی تنها وظیفه فرد این است که یک پیام تبلیغاتی طراحی کرده و آن را برای جمع کثیری بفرستد بدون اینکه اهمیتی برای جلب توجه اشخاص قائل باشد.
اما در ایمیل مارکتینگ فرد به ارتباطی مداوم و صمیمی و دو سر سود با مشتریانش می اندیشد. برای اولین بار فردی به نام گری توئرک در سال ۱۹۷۸ با ارسال ایمیل تبلیغاتی برای ۴۰۰ نفر توانست فروشی ۱۳ میلیون دلاری را تجربه کند.این تجربه نشان داد ایده ی ایمیل مارکتینگ از همان ابتدا بکر و موفقیت آمیز بوده است . در ادامه با من همراه باشید تا صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را به شما توضیح دهم!
طبق آمار نیمی از جمعیت کره ی زمین دارای حساب ایمیل اند و امروزه اگرچه با گسترش اینترنت،رسانه ها و شبکه های اجتماعی و… استفاده از ایمیل کاهش یافته اما همچنان مردم برای بسیاری از کارهای خود نیاز به داشتن حساب ایمیل و چک کردن مداوم آن هستند؛در نتیجه استفاده از بازاریابی ایمیلی همچنان مورد توجه صاحبان مشاغل قرار دارد.
معمولا کسب و کارهای کوچک به دلیل بودجه محدود می توانند از ایمیل مارکتینگ رایگان،مثل سرویس جیمیل،استفاده کنند که این روش ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد؛ اما صاحبان مشاغل بزرگتر یا سرمایه اولیه داران مناسب می توانند از سرویس هایی که خدمات ایمیل مارکتینگ را به ازای دریافت هزینه ارائه می دهند بهره ببرند.از سرویس دهنده های پرکاربرد در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد :
از مزایای استفاده از این سرویس های پولی می توان موارد زیر را نام برد:
خدمات پایه ی این سرویس ها یکسان است. اما به دلیل مزیت های رقابتی،هر کدام می توانند خدمات جانبی متنوعی را ارائه کنند.
همانطورکه گفتیم بازاریابی ایمیلی روش مناسبی برای جذب و ارتباط با مشتری محسوب می شود؛اما این پیشرفت ارتباطات مجازی،افراد تازه کار را با چالش هایی مواجه خواهد کرد که در ادامه به تفصیل در مورد آن ها صحبت میکنیم .
در اولین گام باید توجه داشت که پیام های ارسالی اسپم ( Spam ) نشود ( اسپم پیام مشابهی است که بدون درخواست گیرنده و به صورت انبوه ارسال می شود ) پس باید توجه داشت که ایمیل باید برای گروه خاصی که درخواست دریافت را دارند فرستاده شود.
در غیر این صورت کاربران می توانند گزارش اسپم را به سرویس دهندگان ایمیل ارائه دهند و همچنین با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی خود الگوریتم سرویس دهنده می تواند اسپم ها را شناسایی کند. طبق مطلبی که گفته شد خرید لیست ایمیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا ؟
روش مطلوب، تهیه ی لیست شخصی از مشتریان بوده به طوری که حریم این افراد حفظ و محترم شمرده شده و امکان لغو دریافت ایمیل را داشته باشند.
در این روش افراد برای عضویت در سایت یا خرید حضوری باید فرمی پر کنند که در آن نوشتن آدرس ایمیل ضروری است. این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود و نه تنها باعث رنجش شده بلکه روش کارآمدی برای ارتباط با مخاطبین نیست چرا که این افراد معمولا توجهی به پیام های ارسالی ندارند.
در صورت استفاده از سرویس های ارسال ایمیل انبوه یا به کار بردن برخی کلمات مانند«رایگان» ، «این هرزنامه نیست» ، «پیشنهاد عالی» و… ممکن است پیام به مقصد نرسد یا اسپم شود.
برای اطمینان از دریافت ایمیل توسط کاربران می توانید از برخی ارائه دهندگان سرویس ایمیل مارکتینگی استفاده کنید که دارای قابلیتی به نام ارائه گزارش تحویل (Delivery) هستند. ایمیل مارکتینگ را در خدمات دیجیتال مارکتینگ جدی بگیرید.
هیچکس بدون ارزیابی عملکرد خود نمی تواند ببیند چند درصد از راه موفقیت خود را به درستی پیموده است.اکثر سرویس های ایمیل مارکتینگ امکاناتی در جهت بهینه سازی و گزارش گیری منظم دارند .مهم ترین شاخص های گزارش گیری این سرویس ها عبارتند از :
باز کردن (Open Rate) : نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند به نسبت کل دریافتکنندههای ایمیل را نشان می دهد.
کلیک (Click-Through-Rate) : این شاخص نشان می دهد در کل چند نفر روی لینکها یا دکمههای مختلف داخل ایمیل کلیک کردهاند.
پرش (Bounce Rate) : نرخ پرش نسبت تعداد ایمیلهایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیلهای باز شده است.
عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate) : آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما میشوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل میدهند.
تبدیل Conversion Rate)) : آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام میدهد.
اما آخرین و سخت ترین گام برای ارسال ایمیل تبلیغاتی محتوای پیام است.امروزه هر فرد در طول روز بارها پیامک تبلیغاتی دریافت می کند که بسیاری از این پیام ها خوانده نمی شوند.ترغیب افراد به خواندن این پیام ها و جلب کردن توجهشان از مهم ترین اصول بازاریابی است. از جمله مواردی که باید در نوشتن پیام های خود به آن توجه کرد :
راه موفقیت مسیر پر پیچ و خمی دارد. در صورتی که فردی بتواند مراحل نسبتا سخت ذکر شده را با موفقیت پشت سر بگذارد،ایمیل مارکتینگ می تواند همان برگ برنده ی این افراد در سودآوری کسب و کار خود باشد، چرا ؟
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) : همانطور که توضیح داده شد شاخص این نرخ در سال ۲۰۱۹ برابر ۴۰ بوده است . این شاخص در سال ۲۰۱۵ برابر ۳۰ و در سال ۲۰۱۶ برابر ۳۲.۵ بوده است.این آمار نشان می دهد استفاده از این روش نه تنها منسوخ نیست بلکه هر سال بر محبوبیت و تاثیرگذاری آن افزوده می شود.
افزایش میزان فروش : طبق آمار سایت marketing week بازاریابی ایمیل رقم باورنکردنی ۲۹ میلیارد یورویی فروش را به ثبت رسانده است.
ارسال آسان و ارزان : تنها با ارسال یک پیام برای افرادی و با پرداخت تنها هزینه سرویس ارسال این پیام می توان فروش فوق العاده ای را تجربه کرد.
انعطاف پذیری : هر نوع محتوایی از قبیل متن، عکس، فیلم، فایل و لینک را می توان ارسال کرد.
نتیجه گیری
عصر امروز، عصر ارتباطات دیجیتال است. فارغ از هر کسب و کاری،بازاریابی خلاقانه از طریق فضای مجازی می تواند تعداد مشتریان را به طرز قابل توجهی بالا ببرد و این خود یعنی سود بیشتر…یکی از انواع بازاریابی های مرتبط با فضای مجازی ایمیل مارکتینگ است.
با اندکی تسلط بر روانشناسی اجتماعی می توانیم آن دسته از جامعه ای که در ارتباط با کسب و کار ما هستند را بشناسیم و با تکنیک های بازاریابی می توانیم فهرستی از ایمیل ایشان تهیه کرده و از طریق بازاریابی ایمیلی ارتباطی مداوم و موثر را بین شرکت و مشتریان برقرار کنیم.
سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.
نظرات کاربران