نظرسنجی یک روش تحقیقی است که برای جمعآوری دادهها از یک گروه از پیش تعریفشده از پاسخدهندگان به منظور کسب اطلاعات و بینش در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه استفاده میشود.
نظرسنجی خوب به عنوان نظرسنجی ای تعریف می شود که استفاده آسان، شهودی باشد و بیشترین تعداد پاسخ های تکمیل شده را از یک نمونه یا جمعیت جمع آوری کند که به مطالعه تحقیقات بازار کمک می کند . اساس یک نظرسنجی خوب این است که طراحی نظرسنجی خوبی داشته باشد و این نظرسنجی نرخ پاسخ نظرسنجی خوبی را ایجاد کند.
عوامل زیادی موفقیت یک نظرسنجی را تعیین می کنند. برخی از عوامل اصلی عبارتند از هزینه، اندازه و دقت نمونه، زمان جمع آوری پاسخ ها، روش های توزیع نظرسنجی و کیفیت واقعی نظرسنجی. یک نظرسنجی خوب باید عوامل متعددی را در بر گیرد تا مرتبط در نظر گرفته شود. در این قسمت به مراحل و نکات مهمی که در ایجاد نظرسنجی باید به خاطر بسپارید می پردازیم.
12 نکته برتر برای ایجاد یک نظرسنجی خوب
- هدف نظرسنجی را تعریف کنید
یک عنصر مهم برای ایجاد یک نظرسنجی خوب مقدمه است زیرا لحن را برای نظرسنجی تعیین می کند و به پاسخ دهنده نشان می دهد که شما به زمان او اهمیت می دهید و برای تلاش آنها ارزش قائل هستید. همچنین مهم است که هدف و هدف ایجاد نظرسنجی را تعریف کنیم تا پاسخ دهنده بتواند در نظرسنجی و هدف نهایی تحقیق مشارکت داشته باشد. پاسخ دهندگان در صورت ترس از سوء استفاده از اطلاعات شخصی خود تمایل به ترک تحصیل دارند. اگر در ابتدای نظرسنجی به وضوح ذکر شود که اطلاعات محرمانه خواهد بود، به موفقیت نظرسنجی کمک می کند. - از سؤالات نظرسنجی به طور عاقلانه استفاده کنید
تعداد و انواع سؤالات نظرسنجی مورد استفاده در مطالعه تحقیقات بازار می تواند در هر مورد بسته به هدف تحقیق متفاوت باشد. نظرسنجی های کوتاه و سوالات بسته زمانی استفاده می شود که برخی از داده های موجود از قبل در مورد پاسخ دهنده نظرسنجی شناخته شده باشد. با این حال، در مورد تحقیق عمیق، از پرسشهای طولانی و پیمایش و همچنین سؤالات باز چندگانه باید استفاده شود زیرا به جمعآوری عمیق دادهها و کمک به هدف نهایی مطالعه کمک میکنند. - افزودن نوار پیشرفت نظرسنجی
یکی از عوامل مهمی که افراد در نظرسنجی از داشتن آن غافل هستند، نوار پیشرفت است. این به فرآیند جمعآوری دادهها کمک میکند زیرا پاسخدهنده از میزان پیشرفت خود در نظرسنجی و مدت زمان باقی مانده آگاه است. از آنجایی که آنها از میزان باقیمانده در نظرسنجی آگاه هستند، تمایل دارند به نظرسنجی ادامه دهند و ترک تحصیل نکنند. - به زبان پاسخگو صحبت کنید
استفاده از کلمات پیچیده یا اصطلاحات تخصصی فنی در نظرسنجی ممکن است به پاسخ دهنده این احساس را بدهد که نظرسنجی برای او نیست و سپس ترک تحصیل کند. استفاده از کلماتی که به راحتی در میان جمعیت پاسخ دهندگان بالقوه شناسایی می شوند برای موفقیت نظرسنجی ضروری است. - از سؤالات پیچیده استفاده نکنید
چندین نوع سؤال وجود دارد که می توان در نظرسنجی از آنها استفاده کرد که به جمع آوری داده ها کمک می کند. یک نظرسنجی به گونه ای ایجاد کنید که برای درک سؤالات حداقل تلاش لازم باشد. سوالات ساده و قابل درک، میزان ترک تحصیل را کاهش می دهد. استفاده از سؤالات ساده مانند سؤالات چند گزینه ای یا سؤالات امتیاز خالص تبلیغ کننده (NPS) به افزایش تعداد پاسخ های نظرسنجی کمک می کند. - از پرسشهای مقیاس رتبهبندی ثابت
استفاده کنید اگر از پرسشهای مقیاس رتبهبندی استفاده میکنید ، مطمئن شوید که مقیاسها در سراسر نظرسنجی سازگار هستند. استفاده از مقیاس های 5- تا 5+ در یک سؤال و 3- تا 3+ در سؤال دیگر ممکن است پاسخگو را سردرگم کند. اگر در یک سوال 5- به معنی “بسیار ناامید” و در سوال دیگر 3- نشان دهنده همان متغیر باشد، پاسخ دهنده را تا حدی گیج می کند که ممکن است علاقه اش را به نظرسنجی از دست بدهد. - نظرسنجی را به صورت منطقی ترتیب دهید
پاسخ دهندگان دوست دارند به سؤالات نظرسنجی در یک جریان منطقی پاسخ دهند. اگر سؤالات به هم ریخته باشند، ممکن است مخاطب علاقه خود را از دست بدهد. همچنین، اگر سؤالات نامربوط نمایش داده شود، باعث می شود که پاسخ دهنده بلافاصله از نظرسنجی خارج شود. به عنوان مثال، اگر سؤالی بپرسد که آیا پاسخ دهنده از رستوران بازدید کرده است یا خیر و با انتخاب نه، جریان نظرسنجی همچنان سؤالی را در مورد تجربه در رستوران نشان می دهد، پاسخ دهنده را عصبانی می کند. از این رو استفاده از منطق پرش و انشعاب در نظرسنجی مهم است. - از سؤالات مغرضانه یا گمراه کننده اجتناب کنید هنگام ایجاد یک نظرسنجی، از پرسیدن هرگونه سؤال جانبدارانه یا گمراه کننده در نظرسنجی خودداری کنید .
این داده ها با کیفیت خوب را تضمین می کند. به عنوان مثال، اگر استارباکس در حال جمعآوری بازخورد در مورد کیفیت قهوه باشد، نمیتوان این سوال را به این صورت مطرح کرد: “آیا قهوه در استارباکس بهتر از قهوه پانرا است؟” این یک سوگیری در ذهن پاسخگوی نظرسنجی ایجاد می کند و او فقط گزینه بله یا خیر را انتخاب می کند، که نظرسنجی را بی معنی می کند. - نظرسنجی آزمایشی
قبل از اینکه نظرسنجی برای نمونه پاسخ دهندگان بالقوه ارسال شود، باید به طور کامل تست شود تا بررسی شود که آیا همه سؤالات به درستی ارائه می شوند و منطق نظرسنجی به خوبی کار می کند. - توزیع نظرسنجی
مهم نیست که نظرسنجی چقدر قوی یا خوب باشد، باید پاسخ دهندگان را یک نظرسنجی خوب در نظر بگیرند. شناخت مخاطبان نظرسنجی و بهترین راه رسیدن به آنها مناسب است. برای مثال، نظرسنجی را از طریق ایمیل توزیع کنید یا از نظرسنجی رهگیری وب استفاده کنید. - ارسال یادآوری
ارسال یادآور می تواند نرخ پاسخ نظرسنجی را به طور تصاعدی افزایش دهد. در حالی که مهم است که پاسخ دهنده را اسپم نکنید که در نهایت می خواهد از برند شما جدا شود، یادآوری های دوره ای به موقع به نرخ تکمیل نظرسنجی کمک می کند و در نهایت نظرسنجی خوبی در نظر گرفته می شود. - مشوقهای پیشنهادی
هیچکس دوست ندارد کاری را رایگان انجام دهد. ارائه مشوق ها ممکن است شانس این را که نظرسنجی به عنوان یک نظرسنجی خوب در نظر گرفته شود افزایش دهد زیرا تعداد بیشتری از افراد در نظرسنجی شرکت می کنند. این انگیزه می تواند به صورت یک انگیزه پولی، یک کالا یا دسترسی ساده به گزارش تحقیق پس از اتمام مطالعه باشد.
نکات برتر و فوق العاده جامع در آموزش آفیس | دوره آموزش Office از پایه تا پیشرفته
نظرات کاربران