طرح تحقیق چارچوب روش ها و فنون تحقیق است که توسط محقق انتخاب می شود. این طرح به محققان اجازه می دهد تا روش های تحقیقی را که برای موضوع مورد نظر مناسب هستند، تطبیق دهند و مطالعات خود را برای موفقیت تنظیم کنند.
طرح موضوع تحقیق، نوع تحقیق ( تجربی، پیمایشی، همبستگی، نیمه تجربی، مروری) و همچنین نوع فرعی آن (طرح آزمایشی، مسئله تحقیق، توصیفی موردی) را تبیین می کند.
سه نوع طرح اصلی برای تحقیق وجود دارد: جمع آوری داده ها، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل.
نوع مشکل تحقیقی که یک سازمان با آن مواجه است، تعیین کننده طرح تحقیق است و نه برعکس. مرحله طراحی یک مطالعه تعیین می کند که از کدام ابزار و نحوه استفاده از آنها استفاده شود.
یک تحقیق تأثیرگذار معمولاً حداقل سوگیری در داده ها ایجاد می کند و اعتماد به صحت داده های جمع آوری شده را افزایش می دهد. طرحی که کمترین حاشیه خطا را در تحقیقات تجربی ایجاد کند، عموماً نتیجه مطلوب در نظر گرفته می شود. عناصر ضروری عبارتند از:
طراحی تحقیق مناسب مطالعه شما را برای موفقیت آماده می کند. مطالعات تحقیقاتی موفق بینش هایی دقیق و بی طرفانه ارائه می دهد. شما باید یک نظرسنجی ایجاد کنید که تمام ویژگی های اصلی یک طرح را برآورده کند. چهار ویژگی کلیدی وجود دارد:
بی طرفی: وقتی مطالعه خود را تنظیم می کنید، ممکن است مجبور شوید در مورد داده هایی که انتظار دارید جمع آوری کنید، فرضیاتی داشته باشید. نتایج پیش بینی شده در تحقیق باید عاری از سوگیری و خنثی باشد. نظرات در مورد نمرات ارزیابی شده نهایی و نتیجه گیری از چندین نفر را درک کنید و کسانی که با نتایج به دست آمده موافق هستند را در نظر بگیرید.
قابلیت اطمینان: با تحقیقاتی که به طور منظم انجام می شود، محقق درگیر هر بار انتظار نتایج مشابهی را دارد. طراحی شما باید نحوه تشکیل سوالات تحقیق را برای اطمینان از استاندارد نتایج نشان دهد. فقط در صورتی می توانید به نتایج مورد انتظار برسید که طراحی شما قابل اعتماد باشد.
اعتبار: چندین ابزار اندازه گیری در دسترس است. با این حال، تنها ابزار اندازه گیری صحیح آنهایی هستند که به محقق در سنجش نتایج با توجه به هدف تحقیق کمک می کنند. سپس پرسشنامه ایجاد شده از این طرح معتبر خواهد بود.
تعمیم: نتیجه طراحی شما باید برای یک جامعه اعمال شود و نه فقط یک نمونه محدود. یک طرح تعمیم یافته نشان می دهد که نظرسنجی شما می تواند در هر بخشی از جمعیت با دقت مشابه انجام شود.
عوامل فوق بر نحوه پاسخگویی پاسخ دهندگان به سؤالات تحقیق تأثیر می گذارد و بنابراین همه ویژگی های فوق باید در یک طرح خوب متعادل شوند.
یک محقق باید درک روشنی از انواع مختلف طراحی تحقیق داشته باشد تا بتواند مدلی را برای یک مطالعه پیاده سازی کند. مانند خود تحقیق، طراحی مطالعه شما را می توان به طور کلی به کمی و کیفی طبقه بندی کرد.
کیفی: تحقیقات کیفی روابط بین داده های جمع آوری شده و مشاهدات را بر اساس محاسبات ریاضی تعیین می کند. نظریه های مربوط به یک پدیده طبیعی موجود را می توان با استفاده از روش های آماری اثبات یا رد کرد. محققان بر روشهای تحقیق کیفی تکیه میکنند که به این نتیجه میرسند که «چرا» یک نظریه خاص همراه با «آنچه» پاسخدهندگان درباره آن میگویند وجود دارد.
کمی: تحقیقات کمی برای مواردی است که نتیجه گیری های آماری برای جمع آوری بینش های عملی ضروری است. اعداد چشم انداز بهتری را برای تصمیم گیری های مهم تجاری ارائه می دهند. روش های تحقیق کمی برای رشد هر سازمانی ضروری است. بینش های استخراج شده از داده های عددی سخت و تجزیه و تحلیل ثابت می کند که هنگام تصمیم گیری های مربوط به آینده کسب و کار بسیار موثر است.
1. طرح تحقیق توصیفی: در طرح توصیفی، محقق صرفاً به تشریح موقعیت یا مورد مورد مطالعه پژوهشی خود علاقه مند است. این یک روش طراحی مبتنی بر تئوری است که با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده های جمع آوری شده ایجاد می شود. این به محقق اجازه می دهد تا بینشی در مورد چرایی و چگونگی تحقیق ارائه دهد. طراحی توصیفی به دیگران کمک می کند تا نیاز به تحقیق را بهتر درک کنند. اگر بیان مسئله واضح نیست، می توانید تحقیق اکتشافی انجام دهید.
2. طرح تحقیق تجربی: تحقیقات تجربی بین علت و معلول یک موقعیت رابطه برقرار می کند. این یک طرح علی است که در آن فرد تأثیر ناشی از متغیر مستقل را بر متغیر وابسته مشاهده می کند. به عنوان مثال، تأثیر یک متغیر مستقل مانند قیمت بر یک متغیر وابسته مانند رضایت مشتری یا وفاداری به برند نظارت می شود. این یک روش تحقیقاتی بسیار کاربردی است زیرا به حل یک مشکل در دست کمک می کند.
متغیرهای مستقل برای نظارت بر تغییری که روی متغیر وابسته ایجاد می کند دستکاری می شوند. اغلب در علوم اجتماعی برای مشاهده رفتار انسان با تجزیه و تحلیل دو گروه استفاده می شود. محققان می توانند از شرکت کنندگان بخواهند که اعمال خود را تغییر دهند و نحوه واکنش افراد اطراف خود را برای به دست آوردن درک بهتری از روانشناسی اجتماعی مطالعه کنند.
3. طرح تحقیق همبستگی: تحقیق همبستگی یک تکنیک تحقیق غیرتجربی است که به محققان کمک می کند بین دو متغیر نزدیک به هم ارتباط برقرار کنند. این نوع تحقیق به دو گروه متفاوت نیاز دارد. هیچ فرضی در ارزیابی رابطه بین دو متغیر مختلف وجود ندارد و تکنیک های تحلیل آماری رابطه بین آنها را محاسبه می کند.
یک ضریب همبستگی همبستگی بین دو متغیر را تعیین می کند که مقدار آنها بین 1- و 1+ است. اگر ضریب همبستگی به سمت +1 باشد نشان دهنده رابطه مثبت بین متغیرها و -1 به معنای رابطه منفی بین دو متغیر است.
4. طراحی تحقیق تشخیصی: در طراحی تشخیصی، محقق به دنبال ارزیابی علت زمینه ای یک موضوع یا پدیده خاص است. این روش به فرد کمک می کند تا در مورد عواملی که موقعیت های دردسرساز را ایجاد می کنند، اطلاعات بیشتری کسب کند.
این طرح دارای سه بخش تحقیق است:
5. طراحی تحقیق تبیینی: طراحی تبیینی از ایده ها و افکار محقق در مورد یک موضوع برای بررسی بیشتر نظریه های آنها استفاده می کند. این تحقیق جنبه های ناشناخته یک موضوع و جزئیات مربوط به چیستی، چگونگی و چرایی سؤالات تحقیق را توضیح می دهد.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران