هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تحقیق کمی چیست

تحقیق کمی چیست؟ بررسی 0 تا 100 پژوهش کمی “Quantitative research”

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/07

تحقیق کمی به عنوان بررسی سیستماتیک پدیده ها با جمع آوری داده های قابل سنجش و انجام تکنیک های آماری، ریاضی یا محاسباتی تعریف می شود. تحقیقات کمی با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری و ارسال نظرسنجی آنلاین، نظرسنجی آنلاین، پرسش‌نامه و غیره، اطلاعات را از مشتریان موجود و بالقوه جمع‌آوری می‌کند که نتایج آن را می‌توان به صورت عددی ترسیم کرد. پس از درک دقیق این اعداد، آینده یک محصول یا خدمات را پیش بینی کرده و بر اساس آن تغییرات ایجاد کنید.

نمونه ای از تحقیقات کمی ، نظرسنجی انجام شده برای درک میزان زمانی است که یک پزشک برای مراقبت از بیمار در هنگام ورود بیمار به بیمارستان صرف می کند. یک الگوی نظرسنجی رضایت بیمار می‌تواند برای پرسیدن سؤالاتی مانند مدت زمانی که پزشک برای ویزیت بیمار صرف می‌کند، چند وقت یک‌بار بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند و سؤال‌هایی از این قبیل بپرسد.

نتایج کمی تحقیقات بیشتر در علوم اجتماعی با استفاده از روش های آماری مورد استفاده در بالا برای جمع آوری داده های کمی از مطالعه پژوهشی انجام می شود. در این روش تحقیق، محققین و آماردانان چارچوب‌ها و نظریه‌های ریاضی را که مربوط به کمیت مورد سؤال است، به کار می‌گیرند.

الگوهای تحقیق کمی عینی، مفصل و چند بار حتی تحقیقی هستند. نتایج به دست آمده از این روش تحقیق منطقی، آماری و بی طرفانه است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از یک روش ساخت‌یافته و بر روی نمونه‌های بزرگ‌تر که نشان‌دهنده کل جامعه است، انجام شد.

مزایای تحقیقات کمی چیست؟

تحقیقات کمی مزایای زیادی دارد. برخی از مهمترین مزایای استفاده از این روش توسط محققان در تحقیقات بازار عبارتند از:

  • جمع آوری داده های قابل اعتماد و دقیق: با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده ها به تعداد، نتایج به دست آمده بسیار قابل اعتماد خواهد بود. اعداد دروغ نمی گویند. آنها تصویری صادقانه از تحقیقات انجام شده بدون مغایرت ارائه می دهند و همچنین بسیار دقیق است. در شرایطی که محقق تعارض را پیش‌بینی می‌کند، تحقیقات کمی انجام می‌شود.
  • جمع آوری سریع داده ها: یک تحقیق کمی با گروهی از پاسخ دهندگان که نماینده یک جامعه هستند انجام می شود. یک نظرسنجی یا هر روش تحقیق کمی دیگر که برای این پاسخ دهندگان اعمال می شود و مشارکت آمار، انجام و تجزیه و تحلیل نتایج کاملاً ساده و زمان بر است.
  • دامنه وسیع‌تر تجزیه و تحلیل داده‌ها: با توجه به آمار، این روش تحقیق دامنه وسیعی از جمع‌آوری داده‌ها را فراهم می‌کند.
  • حذف سوگیری: این روش تحقیق هیچ حوزه ای برای اظهار نظر شخصی یا سوگیری نتایج ارائه نمی دهد. نتایج به دست آمده عددی هستند و بنابراین در بیشتر موارد منصفانه هستند.

بهترین شیوه ها برای انجام تحقیقات کمی

در اینجا برخی از بهترین شیوه ها برای انجام تحقیقات کمی آورده شده است

  • تفاوت بین کمی و کیفی: تفاوت بین این دو روش را درک کنید و روشی را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد به کار ببرید.
  • یک حجم نمونه مناسب انتخاب کنید: مطمئن شوید که نمونه ای از جامعه خود دارید و به اندازه کافی بزرگ است که از نظر آماری وزن داشته باشد.
  • اهداف تحقیق خود را واضح و مختصر نگه دارید: قبل از شروع جمع آوری داده ها، اهداف تحقیق خود را بشناسید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب و مقدار مناسب داده را جمع آوری می کنید.
  • سؤالات را ساده نگه دارید: به یاد داشته باشید که از نظر جمعیتی به مخاطبان گسترده ای دسترسی خواهید داشت. سوالات ساده ای را برای پاسخ دهندگان خود مطرح کنید تا به راحتی متوجه شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد، تحقیقات کمی داده محور است. دو روش برای انجام تحقیقات کمی وجود دارد. آن ها هستند:

  • روشهای تحقیق کمی اولیه
  • روشهای تحقیق کمی ثانویه

روشهای تحقیق کمی اولیه

چهار نوع روش تحقیق کمی وجود دارد:

تحقیقات کمی اولیه پرکاربردترین روش انجام تحقیقات بازار است. ویژگی متمایز تحقیق اولیه این است که محقق به جای وابستگی به داده های جمع آوری شده از تحقیقات انجام شده قبلی، بر گردآوری مستقیم داده ها تمرکز می کند. طرح تحقیق کمی اولیه را می توان به سه مسیر متمایز دیگر و همچنین جریان فرآیند تقسیم کرد. آن ها هستند:

الف- فنون و انواع مطالعات

انواع مختلفی از تحقیقات کمی اولیه وجود دارد. آنها را می توان به چهار روش متمایز زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. تحقیق پیمایشی:

تحقیق پیمایشی اساسی‌ترین ابزار برای تمام روش‌ها و مطالعات نتایج کمی است. نظرسنجی ها برای پرسیدن سؤال از نمونه ای از پاسخ دهندگان، با استفاده از انواع مختلفی مانند نظرسنجی آنلاین، نظرسنجی آنلاین، پرسشنامه های کاغذی، نظرسنجی های رهگیری وب و غیره استفاده می شود. عملکرد ویژگی های جدید در بازار چقدر خوب است و جزئیات دیگری از این دست.

با انجام تحقیقات نظرسنجی، یک سازمان می تواند چندین سؤال نظرسنجی بپرسد، داده ها را از مجموعه ای از مشتریان جمع آوری کند و این داده های جمع آوری شده را برای تولید نتایج عددی تجزیه و تحلیل کند. این اولین قدم برای جمع آوری داده ها برای هر تحقیق است.

این نوع پژوهش را می توان با یک گروه مخاطب هدف خاص انجام داد و همچنین می تواند در چند گروه همراه با تحلیل تطبیقی ​​انجام شود. پیش نیاز این نوع تحقیق این است که نمونه پاسخ دهندگان باید اعضایی داشته باشند که به صورت تصادفی انتخاب شده باشند. به این ترتیب، محقق به راحتی می‌تواند دقت نتایج به‌دست‌آمده را حفظ کند زیرا با استفاده از انتخاب تصادفی به طیف عظیمی از پاسخ‌دهندگان پرداخته می‌شود. به طور سنتی، تحقیقات نظرسنجی به صورت چهره به چهره یا از طریق تماس تلفنی انجام می شد، اما با پیشرفت رسانه های آنلاین مانند ایمیل یا رسانه های اجتماعی، تحقیقات نظرسنجی به رسانه های آنلاین نیز گسترش یافت.

به طور سنتی، تحقیقات نظرسنجی به صورت چهره به چهره یا از طریق تماس تلفنی انجام می شد، اما با پیشرفت رسانه های آنلاین مانند ایمیل یا رسانه های اجتماعی، تحقیقات نظرسنجی به رسانه های آنلاین نیز گسترش یافت.

دو نوع نظرسنجی وجود دارد که هر کدام را می توان بر اساس زمان در دست داشتن و نوع داده های مورد نیاز انتخاب کرد:

نظرسنجی های مقطعی: نظرسنجی های مقطعی، نظرسنجی های مشاهده ای هستند که در موقعیت هایی انجام می شوند که محقق قصد دارد داده هایی را از نمونه ای از جامعه هدف در یک برهه زمانی معین جمع آوری کند. محققان می توانند متغیرهای مختلف را در یک زمان خاص ارزیابی کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از این نوع پیمایش از افرادی است که در همه متغیرها به جز متغیرهایی که برای تحقیق در نظر گرفته شده‌اند، تشابه دارند . در طول بررسی، این یک متغیر ثابت خواهد ماند.

  • نظرسنجی‌های مقطعی در خرده‌فروشی، شرکت‌های کوچک و متوسط، صنایع مراقبت‌های بهداشتی محبوب هستند. اطلاعات بدون تغییر هیچ پارامتری در اکوسیستم متغیر جمع آوری می شود.
  • با استفاده از روش تحقیق پیمایشی مقطعی، می توان نمونه های متعدد را تحلیل و مقایسه کرد.
  • با استفاده از این نوع تحقیقات پیمایشی می توان متغیرهای چندگانه را ارزیابی کرد.
  • تنها نقطه ضعف بررسی های مقطعی این است که رابطه علت و معلولی متغیرها را نمی توان برقرار کرد زیرا معمولاً متغیرها را در یک زمان خاص و نه در یک بازه زمانی پیوسته ارزیابی می کند.

بررسی های طولی : نظرسنجی های طولی نیز پیمایش های مشاهده ای هستند، اما، برخلاف نظرسنجی های مقطعی، بررسی های طولی در طول زمان های مختلف برای مشاهده تغییر در رفتار پاسخ دهنده و فرآیندهای فکری انجام می شود. این زمان می تواند روزها، ماه ها، سال ها یا حتی دهه ها باشد. به عنوان مثال، محققی که قصد دارد تغییر عادات خرید نوجوانان بالای 5 سال را تجزیه و تحلیل کند، نظرسنجی های طولی انجام خواهد داد.

  • در بررسی های مقطعی، متغیرهای یکسان در یک برهه زمانی معین ارزیابی شدند و در بررسی های طولی، متغیرهای مختلف را می توان در بازه های زمانی مختلف تحلیل کرد.
  • بررسی های طولی به طور گسترده در زمینه پزشکی و علوم کاربردی استفاده می شود. جدای از این دو زمینه، از آنها برای مشاهده تغییر در روند بازار، تجزیه و تحلیل رضایت مشتری یا کسب بازخورد در مورد محصولات/خدمات نیز استفاده می شود.
  • در شرایطی که توالی رویدادها بسیار ضروری است، از بررسی های طولی استفاده می شود.
  • محققان می گویند که وقتی موضوعات تحقیقاتی وجود دارد که باید قبل از نتیجه گیری به طور کامل بررسی شوند، به بررسی های طولی تکیه می کنند.
  1. تحقیق همبستگی:

مقایسه بین دو موجودیت غیر قابل تغییر است. تحقیقات همبستگی برای ایجاد رابطه بین دو موجودیت نزدیک و نحوه تأثیرگذاری یکی بر دیگری و تغییراتی که در نهایت مشاهده می‌شوند انجام می‌شود. این روش تحقیق برای ارزش دادن به روابط طبیعی انجام می شود و حداقل دو گروه مختلف برای انجام موفقیت آمیز این روش تحقیق کمی مورد نیاز است. بدون فرض جنبه های مختلف، باید بین دو گروه یا موجودیت رابطه برقرار کرد.

محققان از این طرح تحقیق کمی برای همبستگی دو یا چند متغیر با استفاده از روش های تحلیل ریاضی استفاده می کنند. الگوها، روابط، و روندهای بین متغیرها همانطور که در تنظیم اولیه خود وجود دارند، به نتیجه می رسند. تأثیر یکی از این متغیرها بر دیگری همراه با چگونگی تغییر رابطه بین دو متغیر مشاهده می شود. محققان تمایل دارند یکی از متغیرها را برای دستیابی به نتایج مورد نظر دستکاری کنند.

در حالت ایده آل، توصیه می شود که صرفاً بر اساس تحقیقات همبستگی نتیجه گیری نکنید. این به این دلیل است که اجباری نیست که اگر دو متغیر همگام هستند، به هم مرتبط باشند.

نمونه سوالات تحقیق همبستگی:

  • رابطه استرس و افسردگی.
  • معادله شهرت و پول.
  • رابطه بین فعالیت های کلاس سوم و دانش آموزان آن.
  1. تحقیق علی (بخوانید علا) – مقایسه ای:

این روش تحقیق عمدتاً به عامل مقایسه بستگی دارد. این روش تحقیق کمی که تحقیقات شبه تجربی نیز نامیده می‌شود، توسط محققان برای نتیجه‌گیری معادله علت و معلولی بین دو یا چند متغیر استفاده می‌شود که در آن یک متغیر به متغیر مستقل دیگر وابسته است. متغیر مستقل ایجاد شده است اما دستکاری نشده است و تاثیر آن بر متغیر وابسته مشاهده می شود. این متغیرها یا گروه ها باید همانطور که در مجموعه طبیعی وجود دارند تشکیل شوند. از آنجایی که متغیرهای وابسته و مستقل همیشه در یک گروه وجود دارند، توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن همه عوامل، نتیجه‌گیری به دقت ایجاد شود.

تحقیق علی-مقایسه ای به تجزیه و تحلیل آماری دو متغیر محدود نمی شود، بلکه به تجزیه و تحلیل چگونگی تغییر متغیرها یا گروه های مختلف تحت تأثیر تغییرات یکسان گسترش می یابد. این تحقیق بدون توجه به نوع رابطه ای که بین دو یا چند متغیر وجود دارد انجام می شود. تجزیه و تحلیل آماری برای ارائه متمایز نتیجه به دست آمده با استفاده از این روش تحقیق کمی استفاده می شود.

نمونه سوالات تحقیق علی- مقایسه ای:

  • تاثیر مواد مخدر بر نوجوان
  • تأثیر آموزش خوب بر دانشجوی سال اول.
  • تأثیر تأمین غذای قابل توجه در روستاهای آفریقا.
  1. تحقیقات تجربی:

این روش تحقیق که به عنوان آزمایش واقعی نیز شناخته می شود، متکی بر یک نظریه است. تحقیقات تجربی همانطور که از نام آن پیداست معمولا بر اساس یک یا چند نظریه است. این نظریه در گذشته اثبات نشده است و صرفاً یک فرض است. در تحقیقات تجربی، تحلیلی حول اثبات یا رد گزاره انجام می شود. این روش تحقیق در علوم طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. روش های تحقیق سنتی مؤثرتر از روش های مدرن است.

در تحقیقات تجربی می توان چندین نظریه وجود داشت. نظریه عبارتی است که می توان آن را تأیید یا رد کرد.

پس از تثبیت بیانیه، تلاش می شود تا صحت یا عدم اعتبار آن را درک کنیم. این نوع روش تحقیق کمی عمدتاً در علوم طبیعی یا اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا گزاره های مختلفی وجود دارد که باید درستی یا نادرستی آنها را ثابت کرد.

  • روش‌های تحقیق سنتی مؤثرتر از روش‌های مدرن هستند.
  • برنامه های آموزشی سیستماتیک به کودکانی کمک می کند که به سختی با این دوره کنار بیایند.
  • داشتن کادر پرستاری مسئول برای والدین بیمار یک موهبت است.

روش های جمع آوری داده ها: روش های نمونه گیری

دو روش نمونه گیری اصلی برای تحقیق کمی وجود دارد: نمونه گیری احتمالی و نمونه گیری غیراحتمالی.

نمونه‌گیری احتمالی: از نظریه احتمال برای فیلتر کردن افراد از یک جامعه و ایجاد نمونه در نمونه‌گیری احتمالی استفاده می‌شود. شرکت کنندگان یک نمونه از فرآیندهای انتخاب تصادفی انتخاب می شوند. هر یک از مخاطبان هدف فرصت برابری برای انتخاب شدن در نمونه دارند.

چهار نوع اصلی نمونه گیری احتمالی وجود دارد:

  • نمونه گیری تصادفی ساده: همانطور که از نام آن پیداست، نمونه گیری تصادفی ساده چیزی نیست جز انتخاب تصادفی عناصر برای یک نمونه. این روش نمونه گیری در جایی اجرا می شود که جمعیت هدف به طور قابل توجهی زیاد باشد.
  • نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای: در روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، جمعیت زیادی به گروه‌ها (طبقه‌ها) تقسیم می‌شوند و اعضای یک نمونه به‌طور تصادفی از این اقشار انتخاب می‌شوند. اقشار مختلف تفکیک شده در حالت ایده آل نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  • نمونه‌گیری خوشه‌ای: نمونه‌گیری خوشه‌ای یک روش نمونه‌گیری احتمالی است که با استفاده از آن بخش اصلی به خوشه‌ها تقسیم می‌شود که معمولاً از پارامترهای تقسیم‌بندی جغرافیایی و جمعیتی استفاده می‌کنند.
  • نمونه گیری سیستماتیک: نمونه گیری سیستماتیک تکنیکی است که در آن نقطه شروع نمونه به طور تصادفی انتخاب می شود و تمام عناصر دیگر با استفاده از یک فاصله زمانی ثابت انتخاب می شوند. این فاصله با تقسیم حجم جامعه بر حجم نمونه مورد نظر محاسبه می شود.

نمونه گیری غیر احتمالی: نمونه گیری غیراحتمالی جایی است که از دانش و تجربه محقق برای ایجاد نمونه استفاده می شود. به دلیل مشارکت محقق، همه اعضای یک جامعه هدف از احتمال یکسانی برای انتخاب شدن به عنوان بخشی از یک نمونه برخوردار نیستند.

پنج مدل نمونه گیری غیر احتمالی وجود دارد:

  • نمونه گیری آسان: در نمونه گیری آسان، عناصر یک نمونه تنها به یک دلیل اصلی انتخاب می شوند: نزدیکی آنها به محقق. اجرای این نمونه ها سریع و آسان است زیرا هیچ پارامتر دیگری برای انتخاب وجود ندارد.
  • نمونه‌گیری متوالی: نمونه‌گیری متوالی کاملاً شبیه نمونه‌گیری آسان است، با این تفاوت که محققان می‌توانند یک عنصر یا گروهی از نمونه‌ها را انتخاب کنند و به طور متوالی در یک دوره زمانی قابل توجه تحقیق کنند و سپس همان فرآیند را با نمونه‌های دیگر انجام دهند.
  • نمونه‌گیری سهمیه‌ای: با استفاده از نمونه‌گیری سهمیه‌ای، محققان می‌توانند با استفاده از دانش خود از ویژگی‌ها و شخصیت‌های هدف، عناصری را برای تشکیل اقشار انتخاب کنند. سپس می توان اعضای اقشار مختلف را به عنوان بخشی از نمونه بر اساس درک محقق انتخاب کرد.
  • نمونه برداری گلوله برفی: نمونه برداری گلوله برفی با مخاطبان هدف انجام می شود که تماس با آنها و کسب اطلاعات دشوار است. در مواردی که جمع‌آوری مخاطبان مورد نظر برای تحقیق نادر است، محبوب است.
  • نمونه گیری قضاوتی: نمونه گیری قضاوتی یک روش نمونه گیری غیراحتمالی است که نمونه ها تنها بر اساس تجربه و مهارت محقق ساخته می شوند.

روشهای تحقیق کمی ثانویه

تحقیق کمی ثانویه یا تحقیق رومیزی یک روش تحقیقی است که شامل استفاده از داده های موجود یا داده های ثانویه است. داده های موجود برای افزایش اثربخشی کلی پژوهش خلاصه و گردآوری می شوند.

ایلان ماسک کیست؟ زندگینامه Elon Musk ثروتمندترین مرد جهان

این روش تحقیق شامل جمع‌آوری داده‌های کمی از منابع داده‌های موجود مانند اینترنت، منابع دولتی، کتابخانه‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی و غیره است. تحقیقات کمی ثانویه به اعتبار داده‌هایی که از تحقیقات کمی اولیه جمع‌آوری شده‌اند و همچنین به تقویت یا اثبات کمک می‌کند.

در زیر پنج روش رایج تحقیق کمی ثانویه استفاده می شود:

  1. داده های موجود در اینترنت: با ضریب نفوذ بالای اینترنت و دستگاه های تلفن همراه، انجام تحقیقات کمی با استفاده از اینترنت به طور فزاینده ای آسان شده است. اطلاعات در مورد اکثر موضوعات تحقیقاتی به صورت آنلاین در دسترس است، و این به افزایش اعتبار داده های کمی اولیه و همچنین اثبات ارتباط داده های جمع آوری شده قبلی کمک می کند.
  2. منابع دولتی و غیردولتی: تحقیقات کمی ثانویه را نیز می توان با کمک منابع دولتی و غیردولتی که با گزارش های تحقیقات بازار سروکار دارند انجام داد. این داده ها بسیار قابل اعتماد و عمیق هستند و از این رو می توان از آنها برای افزایش اعتبار طرح تحقیق کمی استفاده کرد.
  3. کتابخانه‌های عمومی: اکنون روشی کم استفاده برای انجام تحقیقات کمی است، اما هنوز منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی است. کتابخانه های عمومی نسخه هایی از تحقیقات مهمی دارند که قبلاً انجام شده است. آنها انباری از اطلاعات و اسناد ارزشمند هستند که می توان اطلاعات را از آنها استخراج کرد.
  4. مؤسسات آموزشی: مؤسسات آموزشی تحقیقات عمیقی را در مورد موضوعات متعدد انجام می دهند و از این رو، گزارش هایی که منتشر می کنند منبع مهم اعتبارسنجی در تحقیقات کمی است.
  5. منابع اطلاعات تجاری: روزنامه‌ها، مجلات، مجلات، رادیو و ایستگاه‌های تلویزیونی محلی منبع خوبی برای به دست آوردن داده‌ها برای تحقیقات کمی ثانویه هستند. این منابع اطلاعات تجاری دارای اطلاعات دست اول و عمیق در مورد تحولات اقتصادی، دستور کار سیاسی، تحقیقات بازار، تقسیم بندی جمعیتی و موضوعات مشابه هستند.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *