هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
طوفان فکری

طوفان فکری چیست؟ نکات مهم این تکنیک جذاب 2022

دسته بندی : کسب و کار
1401/03/03

ارائه راه حلی برای یک مشکل همیشه مانند یک برد به نظر می رسد. به خصوص زمانی که کار تیمی سازنده به شما کمک کرده تا به اهدافی که در تیم خود تعیین کرده اید دست یابید. اما گاهی اوقات در فرآیند حل مسئله به مشکلاتی برخورد می کنید. در چنین مواقعی باید بیشتر تفکر کرد. این نوع تفکر و ذهنیت غیر معمول نیست و این همان موقعیتی است که نیاز به یک جلسه طوفان فکری گروهی دارد. 

اگرچه ساده است، اما طوفان فکری می تواند ابزار قدرتمندی برای خلق ایده های جدید باشد. این امر به ویژه زمانی صادق است که شما و تیمتان نیاز دارید که خلاقیت خود را به جریان بیندازید. آیا برای یادگیری تکنیک های طوفان فکری جدید و خلاقانه آماده اید؟ در ادامه بخوانید تا متوجه شوید که چگونه یک جلسه طوفان فکری مناسب می تواند بهره وری تیم شما را افزایش دهد.

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری مدلی برای استخراج ایده های تازه از گروهی از افراد است.  این روشی است که همه از بچه های مدرسه گرفته تا مدیران اجرایی استفاده می کنند. در فرآیند حل مسئله الهام و تخیل ایجاد می کند. در طول یک جلسه طوفان فکری، گروهی از اعضای تیم گرد هم می آیند، یا به عنوان مشارکت کنندگان برابر یا تحت نظارت یک رهبر نظرات خود را بیان می کنند.

اصل اساسی در پشت انواع مختلف تکنیک های طوفان فکری این است که هیچ ایده ای خیلی عجیب و غریب یا خیلی غیر واقعی نیست. این به تیم اجازه می دهد تا فراتر از مرزهای ساختار یافته محل کار فکر کند و واقعاً از پتانسیل خلاقانه منحصر به فرد استفاده کند. 

به جای ارائه یک برنامه آماده و کاملاً فکر شده از همان ابتدا، اعضای تیم تشویق می شوند که بزرگ فکر کنند و سپس متناسب با آن برنامه ریزی کنند. حذف مرزهای مفهومی این پتانسیل را برای تیم جسورانه و نوآورانه در طول همکاری باز می کند.

طوفان فکری

مزایای طوفان فکری

طوفان فکری فواید زیادی هم برای افراد و هم برای تیم دارد. در ادامه بیایید به برخی از مزایای بسیاری که می توانید از استفاده از تکنیک های طوفان فکری انتظار داشته باشید نگاهی بیندازیم.

1. کار تیمی را گسترش می دهد

وقتی کاری به حال خود رها می‌شود، اعضای تیم تمایل دارند فردگرایی را پیشه کار قرار داده و در روش‌ها و ایده‌های خود غرق شوند. آنها همچنین ممکن است توسط تفکرات خود هدایت شوند. همانطور که هر رهبر مؤثری می داند، این رویکرد برای نوآوری مناسب نیست.

برای یافتن راه‌حل‌های واقعاً منحصربه‌فرد برای مشکلات، تیمی متشکل از ذهن‌های متعهد لازم است. همه آن‌ها می‌توانند چیزی کمی متفاوت به این فرآیند کمک کنند. بهترین تکنیک های طوفان فکری همه را در یک اتاق با هدف همکاری جمع می کند.

2. ایده های خلاقانه را تشویق می کند

هنگام مفهوم‌سازی راه‌حل‌هایی برای یک مشکل خاص، به راحتی می‌توان در یک شیب ذهنی گیر کرد که هیچ ثمره خلاقانه‌ای ندارد. فرآیند طوفان فکری به دنبال حذف فعالانه محدودیت ها و مرزهایی است که در ذهن خود تعیین کرده ایم.

این کار اعضای تیم را تشویق می کند تا خارج از خطوط پایه ای که فکر می کردند، فکر کنند و کلاه تفکر خلاق خود را بر سر بگذارند. در حالی که هر ایده ای که با این تفکر تصور شود قابل اجرا نخواهد بود، بدون شک حداقل یک یا دو ایده نویدبخش وجود خواهد داشت. 

3. دیدگاه های مختلف را ارائه می دهد

مهم نیست که چقدر در زمینه کاری خود کوشا یا موفق باشید، باید از تجربیات و دیدگاه های اطرافیان خود استفاده کنید. این کمک می کند تا تصویری جامع از نیازهایی که سعی دارید برآورده کنید به دست آورید. گرد هم آوردن افراد با روحیه حل مسئله، از اقشار مختلف جامعه دعوت می کند. این تضمین می کند که ایده های شما از همه جهات قوی است. 

4. ایده های زیادی را در مدت زمان کوتاهی ایجاد می کند

پرتاب کردن خلاقیت ها در یک اتاق و حذف مرزهای مفهومی ممکن است راهی آشفته برای گذراندن یک بعد از ظهر به نظر برسد. اما در پایان، تضمین می شود که تخته سفیدی پر از ایده ها یا مسیرهای جدید برای دنبال کردن داشته باشید. باز هم، همه آنها طلای خالص نخواهند بود، اما حداقل تعداد کمی از آنها باید قول خود را نشان دهند. 

بهترین تکنیک های طوفان فکری چیست؟

تعداد روش های طوفان فکری برای انتخاب می تواند بسیار زیاد به نظر برسد. بیایید به برخی از موثرترین تکنیک های طوفان فکری برای ایده پردازی سریع و راه حل های خلاقانه نگاه کنیم.

1. نقشه برداری ذهنی

نقشه ذهنی احتمالاً یکی از شناخته شده ترین تکنیک های طوفان فکری است. این به تیم ها کمک می کند تا به صورت بصری سلسله مراتبی از ایده ها و نحوه ارتباط آنها را نشان دهند. به طور کلی، شما با یک اصطلاح تفکر مرکزی شروع می کنید و آن را به اجزای کوچکتر تقسیم می کنید. 

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، از یک الگوی نقشه ذهنی برای کمک به تیم خود برای تجسم فرآیند استفاده کنید. ترسیم نقشه ذهنی به همه اعضای تیم کمک می کند تا ساختار مشکل را پیگیری کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا به طور منسجم پیرامون یک موضوع مشترک فکر کنند و ارتباطات نظری را به روشی ملموس ببینند. مطالعات نشان داده اند که نقشه ذهنی به افراد کمک می کند تا اطلاعات را به طور موثرتری حفظ کرده و با آنها کار کنند.

2. پر کردن شکاف ها

پر کردن شکاف یک ابزار مفید در توسعه محصول است. این شامل استفاده از یک جدول زمانی برای ترسیم اقدامات یا واقعیت های گذشته و آینده به منظور شناسایی بهترین مسیر عمل برای زمان حال است. شروع با گذشته ذهن را تازه می کند که چگونه به جایی که هستید رسیده اید و چه نیازهایی را می خواهید برآورده کنید. پر کردن آینده به شما و تیمتان کمک می کند تا در مورد یک هدف مشترک تصمیم بگیرید – می خواهید واقعیت پس از مداخله شما چگونه باشد. به این ترتیب می توانید ارتباط منطقی و خلاقانه ای بین نیازهای گذشته و اهداف آینده برقرار کنید. 

3. مغز نویسی 

نوشتن مغز روشی موثر برای بیرون آوردن ایده از همه اعضای گروه است. به جای اینکه همه سعی کنند بر سر یکدیگر فریاد بزنند، اعضای تیم چند دقیقه فرصت دارند تا ایده های خود را به صورت خصوصی روی یک تکه کاغذ بنویسند یا آن را ارسال کنند. وقتی همه کار تمام شد، گروه می‌تواند ایده‌های خام را یکی یکی بحث کند. این کار پتانسیل هر فرد را مهار می کند و درونگراها را تشویق می کند تا صحبت کنند و مشارکت کنند. 

4. تجزیه و تحلیل SWOT

“SWOT” مخفف “قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها” است. 

به هر دسته یک ربع از یک صفحه اختصاص داده می شود. سپس تیم می تواند عناصر یک ایده را به این دسته بندی ها تقسیم کند و جوانب مثبت را در مقابل معایب آن بسنجید تا ببیند آیا ارزش آن را دارد یا خیر. در مقاله SWOT در مورد این موضوع صحبت کردیم.

5. طوفان نقشی

طوفان نقشی یک نوع نسبتاً غیرعادی تکنیک طوفان فکری است. این ترکیبی از نقش آفرینی و همکاری خلاقانه است. 

ایده این است که به اعضای تیم کمک کنیم تا بر کمرویی و حساسیت پشت مشارکت خود غلبه کنند. این کار با ارائه ایده ها از دیدگاه دیگری انجام می شود. همچنین تیم را وادار می‌کند تا در نظر بگیرد که چهره‌های مهم چگونه می‌توانند به ایده‌هایشان پاسخ دهند.به عنوان مثال، کسی می تواند نقش یک مشتری یا فروشنده را ایفا کند. این به آنها کمک می کند تا با اتخاذ دیدگاه آنها، نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند.

6. انفجار ستارگان

ساختار تکنیک انفجار ستارگان ساده است. قبل از تلاش برای یافتن راه حل، بر شناسایی سؤالات درست تمرکز می کند. در این تکنیک، یک ستاره شش پر نشان دهنده شش سوال اصلی است: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه؟ از آنجا، سوالات دقیق تری ایجاد می شود که تیم را در مسیرهای منحصر به فرد راهنمایی می کند. 

7. پنج چرا

اگرچه ساده به نظر می رسد، اما این تکنیک به طور شگفت انگیزی در یافتن ریشه یک مشکل موثر است. از قدرت کنجکاوی فکری استفاده می کند. ایده این است که با واضح ترین مشکل سطحی شروع کنید و بپرسید که چرا مشکل است.   یک پاسخ واقعی و محکم برای این موضوع ایجاد کنید و سپس روند را با مشکل ثانویه تکرار کنید. این روش کمک می‌کند تا لایه‌های مختلف یک موضوع را نقب بزند و در نهایت به علت اصلی آن برسد.

8. طوفان فکری را متوقف کنید

این روش شامل تغییر سریع بین حالت های تفکر است. برای یک دوره زمانی انتخابی (معمولاً بیش از ده دقیقه)، تیم بر روی ایده پردازی تمرکز خواهد کرد. پس از آن، آنها این ایده ها را ارزیابی کرده و برای تعیین پتانسیل آنها بازخورد ارائه می کنند. برخی از تیم ها دریافتند که این روش به جلوگیری از خستگی خلاق کمک می کند. این به مغز این فرصت را می دهد که به جای استفاده بیش از حد از یکی، مهارت های شناختی مختلف را تمرین کند.

طوفان فکری

5 مرحله برای طوفان فکری

برای ارائه ایده های جدید عالی در جلسات طوفان فکری آماده اید؟ در اینجا مراحلی وجود دارد که باید برای یک جلسه طوفان فکری سازنده دنبال کنید.

1. گروه را آماده کنید

ساختار سست اکثر تکنیک های طوفان فکری خلاق برای موفقیت آنها ضروری است. با این حال، اگر گروه به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به هرج و مرج شود. چند دقیقه برای توضیح گردش کار و هدف گردهمایی وقت بگذارید. دقیقاً آنچه را که در طول مدت تمرین از گروه انتظار دارید مشخص کنید.

2-مشکل یا هدف را ارائه دهید

گام بعدی این است که تیم را با مشکلی که می‌خواهید حل کنید یا هدفی را که می‌خواهید به آن برسید آشنا کنید. مقاله اهداف شخصی را مطالعه کنید. به آنها درک اساسی از موضوع بدهید. آنها را از هرگونه تلاش گذشته برای دست و پنجه نرم کردن با آن آگاه کنید و به آنها بگویید چرا این مهم است.

3. همه ایده ها را جذب کنید

بسته به تکنیکی که انتخاب کرده اید، مطمئن شوید که تمام منابع لازم برای ثبت ایده ها برای تیم فراهم شده است. بهترین تکنیک‌های طوفان فکری، آنهایی هستند که ایده‌ها را هر چقدر هم که گسترده باشند، روی کاغذ می‌آورند. ابزارهای دیگر برای گرفتن ایده ها تخته سفید، دفترچه یادداشت، خودکار، نشانگر و یادداشت های چسبناک هستند. با در اختیار گذاشتن ابزارهایی که برای چاپ افکارشان نیاز دارند به تیم خود قدرت دهید.

4. ایده ها را به اشتراک بگذارید و بحث کنید

همه ایده ها باید در کانون توجه قرار گیرند. از طریق هر یک روش کار کنید. به همه فرصت صحبت و مشارکت بدهید. به ایده‌های همه گوش دهید و تغییرات یا بازبینی‌ها را به محض مطرح شدن ثبت کنید. همانطور که روش های مختلفی برای یادگیری وجود دارد، روش های مختلفی برای گوش دادن نیز وجود دارد.

انتقاد سازنده را تشویق کنید. به تیم یادآوری کنید که 90 درصد از ایده های خام قبل از اجرای آنها کنار گذاشته یا اصلاح می شوند. اگر ایده های آنها نادیده گرفته شود یا مورد انتقاد قرار گیرد، نیازی به احساس تدافعی یا کینه توزی نیست. 

5. یک برنامه عملیاتی تهیه کنید

این قدم آخر است. هنگامی که تمام ایده های شما مورد بررسی قرار گرفت و شکل گرفت، قوی ترین آنها را شناسایی کنید. همه پیشنهادات را در نظر بگیرید و آنها را به وظایف عملی تبدیل کنید تا به فرد مناسب محول شود. روش چابک روشی عالی برای کمک به تیم‌ها در انجام وظیفه و اندازه‌گیری پیشرفت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع محبوب مدیریت پروژه، به راهنمای روش شناسی چابک ما نگاهی بیندازید.

در طوفان فکری، چه چیزی می تواند اشتباه باشد؟

مانند هر تلاش مشترک، طوفان فکری گاهی طبق برنامه پیش نمی رود. در اینجا برخی از سکسکه‌های احتمالی که می‌توانید در طول فرآیند تجربه کنید و نحوه رسیدگی مؤثر به آنها آورده شده است.

1. جلسه طوفان فکری تحت سلطه یک نفر است

گاهی اوقات، به نظر می رسد که یک یا دو نفر در محل کار همیشه می خواهند در مرکز توجه باشند. هر زمان که فرصتی پیش می آید که در مرکز صحنه قرار گیرند، بدون توجه به اینکه روی دیگری سایه می اندازند، این کار را انجام می دهند. این نوع صفت سمی می تواند برای جلسه طوفان فکری مضر باشد.

اینجاست که یک تسهیل کننده ماهر به کمک شما می آید. آنها می دانند که چگونه فضا را به آرامی و با احترام نگه دارند تا همه به طور مساوی مشارکت کنند. این ممکن است مستلزم این باشد که از کسی بخواهید عقب نشینی کند و از صحبت کردن درباره اعضای تیم که کمتر قاطعیت دارند، دست بردارد.

2. ایده ها توسط دیگران مورد انتقاد قرار می گیرند

یکی دیگر از مشکلات رایج در گروه های طوفان فکری، تمایل برخی افراد به انتقاد بیش از حد بدون ارائه راه حل های جایگزین است. در برخی موارد، نور گاز در محل کار برای تحقیر دیگران و ارائه یک روایت منفی دائمی در مورد ایده هایشان به آنها استفاده می شود. مهم است که روشن شود که انتقاد و بازخورد سازنده باید با احترام مطرح شود. اعضای تیم را تشویق کنید تا پیشنهاداتی برای بهبود ایده ای که مورد انتقاد قرار می گیرد ارائه دهند.

3. ایده های زیادی تولید می شود، اما هیچ عملی از آن حاصل نمی شود

بدون اقدام نهایی، هیچ تعدادی از ایده های درخشان مفید نیست. گنجاندن یک سرپرست ارشد در جلسه طوفان فکری راه خوبی برای مبارزه با عدم اقدام است. هنگامی که همه ایده‌های خام به وظایف قابل اجرا تقسیم شدند، می توانید مسئولیت‌ها را محول کنید. مقاله تفویض اختیار را مطالعه کنید.

راه خود را برای موفقیت تیمی ایده بگیرید

در اینجا شش نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک جلسه طوفان فکری بهتر با تیم خود را تسهیل کنید.

تفکر خارج از چارچوب را تشویق کنید

این قانون طلایی تمام تکنیک های طوفان فکری است. خلاقیت تیم خود را محدود نکنید. در واقع، آنها را تشویق کنید تا نگرانی‌های کاربردی را در طول جلسه از ذهن خود دور کنند. برای متحول کردن طرز تفکر ما در مورد مشکلات خاص فقط یک ایده لازم است.

برای جلسه خود محدودیت زمانی در نظر بگیرید

طوفان فکری شامل برخورد با بارهای اطلاعات در سطح سطحی است. این بدان معناست که حواس پرت شدن با حفره های گفتگوی خرگوش آسان است. دادن یک پنجره مشخص به تیم خود از اتلاف وقت جلوگیری می کند و آنها را متمرکز نگه می دارد. در صورت لزوم، می توانید یک جلسه پیگیری برای بحث در مورد نکات مهمی که از قلم افتاده است، برنامه ریزی کنید.

مسدود کردن زمان یک روش موثر برای پیگیری زمان در طول جلسه طوفان فکری است. با این تکنیک مدیریت زمان، تیم بر روی یک کار واحد یا گروهی از وظایف مشابه در یک بلوک زمانی مشخص تمرکز می‌کند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *