هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
لینک دهی داخلی

لینک داخلی چیست؟ + هر مقاله باید چند لینک داخلی داشته باشد؟

دسته بندی : سئو
1401/06/09

قبل از اینکه محتوای شما بتواند رتبه بندی کند، به لینک نیاز دارد. Google پست‌ها و صفحات شما را زمانی به بهترین شکل پیدا می‌کند که از جایی در وب به آن‌ها پیوند داده شوند. لینک های داخلی همچنین محتوای شما را به هم متصل می کنند و به گوگل ایده ای از ساختار وب سایت شما می دهند. آنها می توانند یک سلسله مراتب را در سایت شما ایجاد کنند و به شما این امکان را می دهند که مهم ترین صفحات و پست ها ارزش لینک بیشتری نسبت به سایر صفحات با ارزش کمتر ارائه دهید. بنابراین استفاده از استراتژی لینک داخلی مناسب می تواند سئوی شما را تقویت کند! در این مقاله، در مورد اهمیت لینک سازی داخلی صحبت می کنیم.

پیوند داخلی هر پیوندی از یک صفحه در وب سایت شما به صفحه دیگر در وب سایت شما است. هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینک ها برای یافتن محتوای وب سایت شما استفاده می کنند. کاربران شما از پیوندها برای پیمایش در سایت شما و یافتن محتوایی که می خواهند پیدا کنند استفاده می کنند. موتورهای جستجو نیز از لینک ها برای پیمایش سایت شما استفاده می کنند. آنها صفحه ای را نمی بینند اگر پیوندی به آن وجود نداشته باشد.

چندین نوع لینک داخلی وجود دارد. علاوه بر پیوندهای موجود در صفحه اصلی، منو، فید پست و غیره، می توانید پیوندهایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید. ما به آن پیوندهای متنی می گوییم. پیوندهای متنی کاربران شما را به محتوای جالب و مرتبط راهنمایی می کند. علاوه بر این، آنها به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا دریابند چه محتوایی در سایت شما مرتبط است و ارزش آن را تعیین کنند. هر چه یک صفحه مهم لینک های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به نظر می رسد. بنابراین، لینک های داخلی خوب برای سئوی شما بسیار مهم هستند.

لینک های داخلی و ساختار

پیوند داخلی می تواند برای راهنمایی بازدید ربات از دامنه شما و همچنین برای بهینه سازی ناوبری برای کاربران واقعی استفاده شود.

3.1. ساختار منطقی و عمق خزیدن:

هدف در اینجا ساختار دقیق منوها و اطمینان از اینکه سلسله مراتب وب سایت شامل بیش از چهار سطح نباشد، است. هرچه سطوح کمتری وجود داشته باشد، یک ربات سریعتر می تواند به تمام صفحات فرعی دسترسی پیدا کند و بخزد.

3.2. لینک داخلی:

این نحوه مدیریت و توزیع لینک juice در یک دامنه را مشخص می کند و می تواند به افزایش ارتباط یک صفحه فرعی با یک کلمه کلیدی خاص کمک کند. یک نقشه سایت خوب یکی از مهم ترین اصول اولیه سئو در صفحه است که هم برای کاربرانی که سعی در پیمایش در دامنه و هم برای خزنده های موتورهای جستجو دارند، بسیار مرتبط است.

3.3. Canonization:

راه‌های اجتناب از محتوای تکراری شامل استفاده مناسب از تگ‌های متعارف موجود و/یا تخصیص صفحات با ویژگی noindex است.

3.4. ساختار URL:

این جنبه شامل بررسی اینکه آیا URL های مناسب موتور جستجو استفاده می شود و آیا URL های موجود به طور منطقی با یکدیگر مرتبط هستند یا خیر. طول URL را می توان به عنوان بخشی از بهینه سازی صفحه نیز در نظر گرفت.

3.5. تمرکز:

صفحاتی که حاوی محتوای مفید خاصی نیستند و می توانند برای نمایه گوگل بی معنی در نظر گرفته شوند، باید با متاتگ روبات “noindex” تگ شوند، که از قرار گرفتن آنها در نتایج جستجو جلوگیری می کند.

3.6. متن:

برای مدت طولانی، بهینه سازی متن بر اساس چگالی کلمات کلیدی انجام می شد. این رویکرد اکنون جایگزین شده است، اولاً با وزن دادن به عبارات با استفاده از ابزارهای WDF*IDF و – در سطح بعدی – با استفاده از تجزیه و تحلیل خوشه‌ای موضوعی برای اثبات عبارات و اصطلاحات مرتبط. هدف از بهینه سازی متن همیشه باید ایجاد متنی باشد که نه تنها حول یک کلمه کلیدی ساخته شده باشد، بلکه ترکیب اصطلاحات و کل ابر کلمات کلیدی را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد. به این ترتیب می توان اطمینان حاصل کرد که محتوا یک موضوع را به دقیق ترین و جامع ترین شکلی که می تواند توصیف می کند. امروزه دیگر بهینه سازی متون صرفاً برای رفع نیازهای موتورهای جستجو کافی نیست.

3.7. عناصر ساختاری متن:

این شامل استفاده از پاراگراف ها یا لیست های نقطه ای، تگ های h-heading و پررنگ یا مورب کردن عناصر یا کلمات تک تک متن می شود.

هر وب سایت حتی فروشگاه های آنلاین از لینک های داخلی و خارجی تشکیل شده است. پیوندهای داخلی صفحات و پست های وب سایت شما را به هم متصل می کنند و پیوندهای خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل می کنند. در این پست به لینک های داخلی و معنای آنها برای سئو می پردازیم. پیوند داخلی چیزی است که شما به عنوان مالک سایت کنترل می کنید. با پیوندهای داخلی صحیح، بازدیدکنندگان و گوگل را به مهم ترین صفحات خود هدایت خواهید کرد.

روابط بین محتوا

گوگل با دنبال کردن لینک‌های داخلی و خارجی، وب‌سایت‌ها را با استفاده از رباتی به نام Googlebot می‌خزد. این ربات به صفحه اصلی وب سایت می رسد، صفحه را رندر می کند و اولین پیوند را دنبال می کند. با دنبال کردن پیوندها، گوگل می تواند رابطه بین صفحات مختلف، پست ها و سایر محتواها را بررسی کند. به این ترتیب، گوگل متوجه می شود که کدام صفحات در سایت شما موضوعی مشابه را پوشش می دهند.

برای مثال، پیوندهایی به برچسب‌های «سئوی محتوا»، «پیوند داخلی» و «ساختار سایت» را در بالای این پست خواهید دید. با افزودن این پیوندها مطمئن می شویم که گوگل متوجه شده است که محتوای آن صفحات با محتوای این پست مرتبط است.

گوگل علاوه بر درک رابطه بین محتوا، ارزش لینک را بین تمام لینک‌های یک صفحه وب تقسیم می‌کند. اغلب، صفحه اصلی یک وب سایت دارای بیشترین ارزش لینک است زیرا بیشترین بک لینک را دارد. این مقدار پیوند بین تمام پیوندهای موجود در آن صفحه اصلی به اشتراک گذاشته خواهد شد. مقدار پیوند ارسال شده به صفحه زیر بین پیوندهای آن صفحه و غیره تقسیم می شود.

بنابراین، جدیدترین پست‌های وبلاگ شما ارزش پیوند بیشتری خواهند داشت اگر به جای اینکه فقط در صفحه دسته‌بندی به آن‌ها پیوند دهید، از صفحه اصلی پیوند دهید. و اگر پست‌های اخیر از صفحه اصلی به آن‌ها پیوند داده شوند، Google سریع‌تر پیدا می‌کند.

وقتی به این مفهوم رسیدید که پیوندها ارزش پیوند خود را به آن منتقل می کنند، خواهید فهمید که پیوندهای بیشتر به یک پست به معنای ارزش بیشتر است. از آنجایی که گوگل صفحه‌ای را که لینک‌های ارزشمند زیادی دریافت می‌کند مهم‌تر می‌داند، شانس رتبه‌بندی آن صفحه را افزایش خواهید داد. 

راه اندازی یک استراتژی پیوند داخلی

ارزیابی و بهبود استراتژی پیوند داخلی به طور منظم برای سئوی سایت شما بسیار مهم است. این یکی از راه های بهبود تناسب وب سایت شما است. با افزودن پیوندهای داخلی مناسب، مطمئن می شوید که گوگل متوجه می شود:

  • ارتباط صفحات؛
  • رابطه بین صفحات؛
  • و ارزش صفحات

برای تنظیم استراتژی پیوند داخلی خود، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. البته نحوه انجام این کار دقیقاً به سایت و اهداف شما بستگی دارد، اما مراحل زیر یک قانون کلی خوب است.

1. ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید

ما همیشه به صاحبان وب سایت توصیه می کنیم که وب سایت خود را به صورت یک هرم تصور کنند. در بالای آن صفحه اصلی شما قرار دارد. در زیر آن چند بخش یا دسته وجود دارد، و در پایین تر، پست ها و صفحات جداگانه (احتمالاً با زیرمجموعه ها در بین آنها) وجود دارد.

اگر این کار را به خوبی انجام دهید، منوی وب سایت شما باید این ساختار را منعکس کند. در راهنمای نهایی ما برای سئو تکنیکال، می توانید نحوه ایجاد بهترین ساختار سایت برای سایت خود را بخوانید.

2. تصمیم بگیرید که مهمترین محتوای شما چیست

سپس، باید تعیین کنید که مهمترین محتوای شما چیست. اگر مطمئن نیستید، لطفاً مقاله ما در مورد استراتژی محتوا را بخوانید. به طور خلاصه، این بهترین و کامل ترین محتوای شماست. این در مورد هسته اصلی کسب و کار شما است. این محتوایی است که می‌خواهید افراد هنگام جستجوی موضوعات یا محصولاتی که در آن تخصص دارید پیدا کنند.

از آنجایی که می خواهید به گوگل بفهمانید که این مهم ترین محتوای شماست، باید لینک های زیادی به آن اضافه کنید. نقاط مختلفی وجود دارد که از آنجا می توانید به محتوای سنگ بنای خود پیوند دهید. در اینجا، رایج‌ترین گزینه‌ها، از کپی پست شما تا پیمایش شما را ارائه می‌کنیم.

وقتی مقالات مختلفی در مورد یک موضوع خاص می نویسید، باید آنها را به یکدیگر پیوند دهید. این کار گوگل و کاربران را نشان می دهد! – اینکه آن مقالات به صورت موضوعی مرتبط هستند. می توانید مستقیماً از جملات موجود در نسخه خود پیوند دهید یا پیوندهایی را در انتهای پست خود اضافه کنید.

علاوه بر این، شما می خواهید به گوگل نشان دهید که کدام مقاله سنگ بنای شماست: کامل ترین مقاله شما در این موضوع. برای انجام این کار، باید در همه مقالات مربوط به این موضوع، پیوندی به سنگ بنا اضافه کنید. و فراموش نکنید که از سنگ بنا به پست های فردی پیوند دهید.

پیوند متنی: یک مثال

در وبلاگ ما، یک مقاله محتوایی به نام ” آموزش تحقیق کلمات کلیدی ” وجود دارد. این پست برای تمام سوالات جستجوی مرتبط در مورد [تحقیق کلمات کلیدی] در نتایج جستجوی گوگل رتبه بندی می شود.

بنابراین ما پیوندهایی از مقالات مرتبط دیگر، مانند «اشتباهات رایج در تحقیق کلمات کلیدی» به مقاله اصلی اضافه کرده‌ایم. و ما از مقاله اصلی به این پست ها لینک می دهیم. با انجام این کار، گوگل متوجه خواهد شد که راهنمای نهایی حاوی بیشترین اطلاعات در مورد [تحقیق کلمات کلیدی] است. بنابراین، در پایان، گوگل راهنمای نهایی را بالاتر از سایر پست‌های کوتاه‌تر در مورد تحقیق کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کند.

اگر صفحات سلسله مراتبی در وب سایت خود دارید، صفحات والدین را به صفحات فرزند آنها پیوند دهید و بالعکس. همچنین فراموش نکنید که صفحات خواهر و برادر را به یکدیگر پیوند دهید. این صفحات باید در یک سایت به خوبی سازماندهی شده مرتبط باشند و اتصال آنها به این شکل کاملا منطقی خواهد بود.

5. اضافه کردن یک بخش پست مرتبط را در نظر بگیرید

افزونه ها و ماژول های زیادی وجود دارند که بخش های کامل پست های مرتبط را به پست های شما اضافه می کنند. اگر از یکی استفاده می کنید، توصیه می کنیم آزمایش کنید که آیا پست های مرتبط واقعاً پست های مرتبط هستند یا خیر . اگر مطمئن نیستید، پیوند دادن به پست ها به صورت دستی احتمالاً بهترین است.

علاوه بر پیوند از پست‌ها و صفحات مرتبط با موضوع، می‌توانید با افزودن پیوندهایی به آن از صفحه اصلی یا پیمایش برتر، محتوای سنگ بنای خود را معتبرتر کنید. شما باید این کار را با پست ها و صفحاتی که برای کسب و کار شما مهم هستند انجام دهید. این به این پست ها یا صفحات ارزش لینک زیادی می دهد و آنها را در نظر گوگل قوی تر می کند.

طبقه بندی ها، مانند دسته ها و برچسب ها، به شما کمک می کنند تا سایت خود را سازماندهی کنید و به کاربران و Google کمک می کند تا بفهمند محتوای شما در مورد چیست. اگر وبلاگ دارید، افزودن پیوندهای داخلی به طبقه بندی هایی که پست به آنها تعلق دارد می تواند مفید باشد. افزودن پیوند به دسته و برچسب ها به گوگل کمک می کند تا ساختار وبلاگ شما را درک کند و به بازدیدکنندگان کمک می کند تا راحت تر به پست های مرتبط پیمایش کنند.

آخرین گزینه ای که باید به آن اشاره کرد ایجاد پیوندهای داخلی به محبوب ترین یا جدیدترین پست های وب سایت شما است. ترجیحاً این بخش ها را در نوار کناری یا پاورقی وب سایت خود ایجاد کنید تا در همه صفحات و پست ها ظاهر شوند.

همانطور که ارزش پیوند به این محبوب ترین/اخیرترین پست ها از صفحات مختلف منتقل می شود، آنها تقویت می شوند. علاوه بر این، دسترسی بازدیدکنندگان به پست‌ها آسان‌تر خواهد بود، که باعث افزایش ترافیک می‌شود و ترافیک بیشتر نشانه مثبتی برای گوگل است.

همچنین احتمالاً لینک هایی دارید که برای سئو سایت خود اهمیتی ندارند. به عنوان مثال، اگر یک پیوند ورود به سیستم برای مشتریان خود در صفحه اصلی دارید، نمی خواهید ارزش پیوند را به صفحه ورود به سیستم خود لو دهید – آن صفحه نیازی به رتبه بالایی در نتایج جستجو ندارد.

شما قبلاً با دادن یک برچسب nofollow از از دست دادن ارزش پیوند به پیوندهای بی اهمیت جلوگیری می کردید. یک تگ nofollow از گوگل می خواهد که پیوند را دنبال نکند: بنابراین هیچ ارزش پیوندی از بین نمی رود. اکنون ممکن است فکر کنید: “من پیوندهای کمتر مهم را دنبال نمی کنم تا به مهمترین پیوندها ارزش پیوند بیشتری بدهم.” در حالی که این در گذشته کار می کرد، گوگل توانمندتر شده است. اکنون به نظر می رسد که ارزش پیوند برای آن پیوندهای nofollow به طور خودکار به سایر پیوندهای صفحه منتقل نمی شود. پیوند nofollow به عنوان یک پیوند حساب می شود و ارزش پیوند برای آن پیوند از بین می رود. بنابراین منطقی تر است که به جای عدم فالو کردن برخی از لینک ها، لینک های کمتری در یک صفحه داشته باشید.

توجه داشته باشید که افزودن یک تگ nofollow به این معنی نیست که آن صفحات هدف را نمی توان در نتایج جستجوی گوگل پیدا کرد. اگر نمی‌خواهید صفحات یا پست‌ها در نتایج جستجو نمایش داده شوند، باید به آنها یک برچسب noindex نیز بدهید. تگ noindex به این معنی است که گوگل نباید صفحه را رندر کند و نباید محتوایی را در فهرست گوگل قرار دهد تا در نتایج جستجو نشان داده شود.

انکرتکست ها

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام پیوندها باید در یک صفحه باشند و کدام صفحات باید ارزش پیوند را دریافت کنند، مهم است که از انکرتکست مناسب استفاده کنید. Anchor Text متن قابل کلیکی است که بازدیدکنندگان می بینند. به عنوان مثال، انکرتکست دو پیوند داخلی در مثال زیر «طرح‌های پیوند» و «پیوندهای پولی» هستند. انکر تکست حاوی لینک را در این تصویر مشاهده می کنید.

لینک های داخلی

اگر انکرتکست را بیش از حد بهینه سازی کنید، ممکن است به وب سایت خود آسیب برسانید. منظور از بهینه سازی بیش از حد، پر کردن محتوا با کلمات کلیدی است. قبلاً می‌توانستید به همه انکر تکست‌ها یک کلمه کلیدی بدهید و گوگل رتبه وب‌سایت شما را برای آن کلمه کلیدی بالاتر می‌برد. امروزه گوگل آنقدر باهوش است که بفهمد محتوای اطراف انکرتکست بیشتر از خود انکرتکست درباره ارتباط یک کلمه کلیدی می گوید. بنابراین مطمئن شوید که انکرتکست در کپی شما طبیعی به نظر می رسد: استفاده از کلمات کلیدی خوب است، اما کلمات کلیدی را دقیقاً به انکر تکست هر پیوند اضافه نکنید.

پاسخ به این سوال: در هر مقاله چند لینک داخلی داشته باشم؟

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. در سئو باید همیشه یک چیز را مدنظر خود داشته باشید. هیچ نسخه یکسانی نیست که بتوانیم آن را برای همه سایت ها بپیچیم. این چیزی مانند علم پزشکی است که هر بیمار بسته به بیماری، درجه سختی و سایر مشکلاتی که دارد برای آن دارو یا جراحی تجویز می شود. برای سایت های مختلف نیز همین است. به عنوان مثال، سایتی مانند دیجی کالا یا ویکی پدیا می توانند لینک های داخلی بسیار بیشتری بدهند. چرا؟ چون محتواهای زیادی داشته که بخش زیادی از آن ها با محتوایی که در حال نوشتن آن هستید مرتبط هستند. پس می توانند که لینک دهی بیشتری داشته باشند.

در نقطه مقابل، اگر شما یک سایت کوچک با محتواهای کمتر داشته باشید، طبیعی است که این سایت باید لینک های کمتری داشته باشد. البته توصیه می شود که حتی اگر سایت نوپایی دارید، دستکم لینک دهی به صفحات اصلی سایت را فراموش نکنید، چون لینک داخلی مبحث بسیار مهم و حائز اهمیتی است، اما در لینک دادن زیاده روی نکنید. باید عادی رفتار کنید، هر جا که لازم است و می توانید به کاربر از طریق صفحات دیگر، اطلاعات بیشتری ارائه دهید، می توانید از لینک های داخلی استفاده کنید.

چیزی که باید گفت این است: “بستگی دارد”

نتیجه گیری و پایان

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بوده اید، متشکریم. لینک های داخلی بسیار مهم هستند و حتما می بایست در محتواها و صفحات گوناگون خود از آن ها استفاده کنید تا ارتباط صفحات خود را به کاربران و گوگل بفهمانید. اما در این کار نه باید زیاده روی کرد و نه برعکس، استفاده کم از لینک های داخلی نیز توصیه نمی شود. اگر سوال یا نظری دارید می توانید در بخش کامنت های همین پست با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *