میدانیم برای این که استراتژی سئوی مناسب برای وب سایت داشته باشیم باید تمامی مراحل این استراتژی را به خوبی انجام بدهیم. انجام سئو سایت مانند عملیات ساخت ساختمان میباشد که اگر در همان مراحل اولیه گود برداری و ستون گذاری به درستی انجام نشود شما نمیتوانید ساخت و ساز خوبی را تجربه کنید. سئو کردن یک سایت هم دقیقا مانند این موضوع میباشد ، اگر شما مراحل اولیه را به درستی انجام ندهید نباید انتظار سئوی خوب را از سایت خود داشته باشد. یکی از مهم ترین و اولیه ترین موارد که بارها و بارها راجب به اهمیت آن صحبت کردیم انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت است. اگر شما این مرحله از سئو را به درستی انجام بدهید و برای آن زمان بگذارید میتوانید تمامی مراحل را به خوبی طی کنید اما اگر این مرحله به درستی انجام نشود مشکلات زیادی را در ادامه برای سئو سایت شما ایجاد میکند و حتی تا مرحلهای پیش میرود که ممکن است مجبور باشید دوباره برای سایت کلمه کلیدی انتخاب نمایید. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به موضوع اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت صحبت کنیم و به دقت مواردی را که باعث اشتباه شما میشود را بررسی نماییم. پس همراه برتر آموز باشید و ما را در شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برتر آموز به عنوان بزرگترین مرجع آموزشی در سراسر کشور آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را به شما پیشنهاد میدهد ، شما با خواندن این مقاله می توانید به داشن سئویی خود بیافزاید و کلمات کلیدی را با دقت بیشتری انتخاب نمایید.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
قبل از این که به سراغ توضیحات لازم برای اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت برویم میخواهیم به طور خلاصه راجب به مفهوم کلمه کلیدی صحبت کنیم. فرض کنید شما به یک کیبورد مناسب برای سیستم خود نیاز دارید و قصد دارید این خرید را به صورت اینترنتی از فروشگاههای آنلاین انجام بدهید. در این حالت دو روش برای شما خریدار در نظر گرفته میشود.
روش اول این است که یک فروشگاه اینترنتی میشناسید و خیلی راحت وارد آدرس وبسایت شده و بدون جست و جوی اضافی خرید خود را نهایی میکنید. روش دوم این است که اصلا با فروشگاهی آشنایی ندارید و از طریق سرچ در موتور جست و جوی گوگل میخواهید به این نتیجه برسید.
اکثر افراد در دسته دوم هستنند و از طریق سرچ در گوگل خرید خود را انجام میدهند. حتی گاهی اوقات دسته اول برای مقایسته قیمت هم در گوگل سرچ انجام میدهند که این موضوع یعنی شما میتوانید جامعه هدف سایتهای دیگر و رقبای خود را سمت سایتتان هدایت نمایید.
خوب بهترین روش این است که وارد گوگل شده و نیاز خود را سرچ نمایید. خوب در مرحله اول میدانید عبارتهایی همچون خرید کیبورد ، خرید کیبورد ارزان ، خرید کیبورد گیم ، خرید کیبورد مناسب تایپ ، خرید کیبورد بی سیم ، خرید کیبورد با سیم و….. را سرچ نمایید. در این دسته به صورت مستقیم به دسته بندی کیبوردها منتقل میشوید و تعداد زیادی کیبورد مشاهده میکنید.
حالت بعدی زمانی به وجود میآید که شما برند و مدل کیبورد مورد نظر خود را بشناسید و مدل آن را هم سرچ نمایید. برای مثال خرید کیبورد با سیم برند x مدل x این یعنی سرچ را به شخصی سازی بیشتری انجام میدهید. در این سرچ شما به صفحه محصول مورد نظر منتقل میشوید و تنها با خرید چند کلیک فاصله دارید.
به تک تک کلماتی که به ذهن شما رسید و آن را در گوگل سرچ کردید ، کلمه کلیدی گفته میشود. وظیفه سئو کار این است که این کلمات کلیدی را جمع آوری و با سئو کردن آنها ، ترافیک خوبی را به سمت سایت مقصد هدایت کند. حالا ممکن است در حین مسیر سئو کردن دچار مشکلات و اشتباهاتی بشوید که شما را به سمت بی راهه بکشاند. ما قصد داریم مجموعه این اشتباهات که ممکن است برای هر سئو کاری رخ بدهد را بررسی نماییم. همراه ما باشید.
حالا کسب و کارهایی هستند که این موارد را به خوبی میدانند اما نتیجه مطلوب نمیگیرند که برای این افراد علاوه بر بررسی کلمات کلیدی پیشنهاد میکنیم که مقاله علتهای عدم موفقیت در سئو را مطالعه نمایند.
اولیه ترین مرحله در سئوی یک سایت انتخاب کلمات کلیدی نام دارد که شما با توجه به موضوع سایت باید اقدام به انتخاب چند کلمه نمایید. برای انتخاب کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهای متنوعی کمک بگیرید تا در انتها نتیجه بهتری را دریافت کنید اما متاسفانه برخی از سئو کاران هستند که هنوز اهمیت این موضوع را درک نکردهاند و تصور میکنند که اگر برای این مرحله زمان کمتری بگذارند در انتها نتیجه بهتری را دریافت میکنند. حالا در ادامه تعدادی از این اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت را بررسی میکنیم.
اولین و مهم ترین نکته در اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت این است که سئو کار بدون تحقیق و بررسی تعداد کلمه را به عنوان کلمه کلیدی اصلی انتخاب میکند. در خیلی از پروژهها مشاهده میکنیم که سئو کار تنها چند ساعت برای تحقیق کلمات کلیدی اختصاص داده و در انتها لیستی از کلمات را به کارفرما ارائه میدهد ، زمانی که راجب به تحقیق و بررسی از آنها میپرسیم متوجه میشویم که هیچگونه بررسی خاصی نداشتهاند. در واقع شما باید با ابزارهای موجود ، چه رایگان و چه پولی به کسب اطلاعات لازم راجب به کلمه کلیدی بپردازید. برای مثال میزان سرچ ماهانه ، سختی کلمه ، محبوبیت کلمه و… به چه صورتی است. ابزار های کاربردی Google Trend ، KWfinder ، Moz و…. به شما بسیار کمک خواهند کرد.
پیشنهاد میشود مقاله بهترین ابزار های رایگان سئو و بهینه سازی سایت را برای آشنایی بیشتر با ابزار های موجود مطالعه نمایید.
در تصویر زیر آموزش استفاده از ابزار محبوب گوگل ترند نمایش داده شده است. شما میتوانید کلمات کلیدی منتخب خود را در این سایت با یک دیگر تست و مقایسه نمایید تا در نهایت برترین آن ها را انتخاب نمایید.
در قسمت اول شما میتوانید هر تعداد کلمهای که در ذهن خود دارید در این جا قرار داده و با هم مقایسه کنید. گزینههای انتخابی شما شامل کشور مورد بررسی ، زمان ، دسته بندی ها و… میباشد.
حتی اگر کارکردن با این ابزارها هم بلد نیستید از خود موتور جست و جوی گوگل برای انتخاب کلمات کلیدی میتوانید کمک بگیرید. شما زمانی که در گوگل یکسری از عبارات را سرچ میکنید قطعا بارها دیدهاید که لیستی از کلمات و جملات به شما پیشنهاد داده میشود که از همین لیست میتوانید به عنوان یک کلمه کلیدی استفاده نمایید.
زمانی که عبارتی را جست و جو میکنید در انتهای SERP یک لیستی از کلمات را مشاهده میکنید که خود این موضوع هم میتواند برای شما کلمه کلیدی پیشنهادی شود.
پس شما برای انتخاب کلمات کلیدی درست گزینههای زیادی جلوی دست خود دارید و باید بتوانید به بهترین نحو این موارد را انتخاب نمایید.
متاسفانه یکی از مواردی که بار ها مشاهده میشود این است که سئو کاران از کلمات کلیدی نامرتبط با موضوع سایت استفاده میکنند و حتی ممکن است موفق شده و کلمات را جزو SERP گوگل قرار بدهند اما زمانی که کلمه کلیدی با موضوع سایت متفاوت باشد هیچ ترافیک خاصی از این کلمات به سمت سایت شما هدایت نمیشود. این یعنی عملا هیچ نتیجه خاصی نگرفتهاید. اگر سایت شما فروشگاهی است و روزانه یک میلیون بازدید دارید ولی تنها 5 خرید در روز ثبت میکنید این یعنی کار سئویی شما به صورت اشتباه صورت گرفته است.
این دقیقا مانند این است که یک فروشگاه با حجم زیادی از مشتریان روبرو باشد اما صندوق فروش خالی باشد!
کلمات کلیدی منتخب سایت شما باید با کلمات کلیدی سرچ شده از سوی کاربران مطابقت داشته باشد تا در انتها بتوانید نتیجه دلخواه بگیرید.
برای این کار می توانید خود را جای کاربر گذاشته و به او جای او فکر کنید که برای مثال اگر یک ویدیو برای آموزش طراحی سایت وردپرسی بخواهد با چه عبارتی این موضوع را در گوگل جست و جو می کند. معمولا در برخی از کسب و کار ها یک جامعه نمونه از جامعه هدف انتخاب می کنند و با نظر سنجی از آن ها به کلمات کلیدی مرتبط دسترسی پیدا می کنند. حالا که اسم وردپرس آمد پیشنهاد میشود محتوای جامع آموزش وردپرس را مطالعه نمایید.
یکی از موارد مهمی که باید هنگام تحقیق کلمه کلیدی آن را بررسی نمایید این است که رقبای خود را آنالیز کنید.
اگر شما در حوزه فروش کالای دیجیتال فعالیت دارید باید 10 سایت اولی که در گوگل روی کلمه کلیدی مرتبط بالا هستند را بررسی کرده و دید کلی راجب به این سایتها داشته باشید.
توجه داشته باشید که این سایتها رقبای شما هستند و شما قرار است که جایگاه آنها را کسب نمایید و جامعه هدف را به سمت سایت خود هدایت کنید برای همین موضوع نیاز است تا فعالیتهایی بیش تر از رقبای خود انجام بدهید. مهم ترین نکته این جا است که آنالیز رقبا فقط به تحقیق کلمات کلیدی ختم نمیشود و شما باید آمار دقیق از محتوا ، بک لینک و… رقبای خود داشته باشید و در طول مراحل سئو سعی کنید بهتر از آن ها عمل نمایید.
کلمات کلیدی رقبای خود را از سایتهایی مانند Ahref میتوانید بدست آورید و روی آنها تمرکز داشته باشید.
میدانیم که در برخی از حوزههای کاری رقابت بسیار زیادی بر روی بسیاری از کلمات قرار دارد وشما به عنوان یک سایت نوپا نمی توانید عملکرد خوبی را داشته باشید پس بنابراین به جای استفاده از کلمات کلیدی غیر معقول باید بتوانید کلمات کلیدی بهتری را جایگزین این موضوع نمایید.
برای مثال اگر شما در زمینه سئو فعالیت میکنید می دانید که کلمه آموزش سئو جزو کلماتی است که سخت و زمان بر جزو SERP قرار می گیرد و رقبای زیادی در این زمینه وجود دارند که بسیار قوی و از قدیم در این زمینه فعالیت میکنند. برای این که بتوانید در این حوزه فعالیت کنید در درجه اول بهتر است از کلمات کلیدی طولانی یا به اصطلاح Long tail استفاده نمایید. برای حوزه آموزش سئو می توانید عبارت هایی همچون آموزش سئو در تهران ، آموزش سئو رایگان ، آموزش سئو تضمینی و.. را استفاده نمایید تا بتوانید روی این کلمات به SERP برسید و بعد از به دست آوردن ترافیک و جامعه هدف مربوطه به سرغ سئو کردن روی کلمات سخت تر بروید. این موضوع برای کلمات کلیدی و حوزه های کاری سخت به شدت پیشنهاد میشود.
حالا برخی از افراد هستند که به جای استفاده از این کلمات معمول از کلمات نادرست استفاده میکنند. برای مثال آموزش رتبه گرفتن یک وبسایت را نمیتوان به طور قطع با آموزش سئو مقایسه کرد و این یعنی استفاده از یک کلمه غیر معقول
یکی از مشکلاتی که برخی از سئو کاران دارند این است که به جای تمرکز روی چند کلمه کلیدی تنها یک کلمه انتخاب کرده و به سئوی آن میپردازند. به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا تنها بر روی یک کلمه جذابیتی برای کاربران شما نخواهد داشت و شما باید بتوانید چند کلمه کلیدی متنوع و مهم را برای سئو انتخاب نمایید تا به طور همزمان روی این کلمات کار کنید. این کار باعث میشود تا بتوانید با کلمات متنوع خود نتایج متنوعی بگیرید و ترافیک مختلفی از کاربران را به سایت خود هدایت نمایید.
یکی از معضلات بزرگ سئو کاران این است که رتبه کلمه کلیدی خود را هر روز بررسی نمیکنند و برای رشد آن استراتژی خاصی طراحی نمیکنند. اگر قصد دارید رتبه خوبی را در دنیای موتورهای جست و جو جذب نمایید باید به طور مداوم و پیوسته جایگاه خود را بررسی نمایید و آمار دقیق از آن داشته باشید. میتوانید یک فابل برای خود درست کنید و روزانه فایل خود را آپدیت نمایید.
اکستنشن Fatrank را میتوانید از سری اکستنشنهای گوگل گروم دانلود کرده و هر روزه با سرچ کلمه کلیدی خود در این برنامه جایگاه آن را بدست آورید.
معمولا در انتخاب کلمات کلیدی در حوزههای مختلف کاری برخی از سئو کاران میان استفاده از کلمات جمع یا مفرد دچار اشتباه میشوند. هیچ قانون نانوشتهای وجود ندارد که حتما باید از کلمات مفرد استفاده نمایید گاهی اوقات در برخی از حوزههای کاری نیاز است که شما از کلمات جمع به عنوان کلمه کلیدی اصلی سایت انتخاب نمایید. میتوانید برای کسب اطلاعات بیش تر از سایت Google Trend استفاده نمایید. به این صورت که شما با مقایسه متوجه خواهید شد که کدام کلمه برای شما بهتر است.
وقتی پای صحبت کارفرمایان مینشینیم برخی از آن ها میگویند که هزینههای بسیار زیادی را برای سئو سایت خود انجام دادهاند و روی یک سری از کلمات کلیدی صفحه یک قرار دارند اما متاسفانه ورودی خوبی از کاربران ندارند و ترافیک سایت از گوگل تامین نمیشود. با بررسی کلمات کلیدی متوجه میشویم که سئو کار کلماتی را انتخاب کرده و به عنوان کلمه اصلی قرار داده است که اصلا ترافیک خاصی ندارد و اصلا این کلمات مورد بررسی کاربران قرار نمیگیرد. بنابراین حتما توصیه میشود که کلمه کلیدی کار پسندی را انتخاب نمایید و برای سئو کردن آن زمان بگذارید.
پیشنهاد میشود مقاله مهم ترین فاکتور گوگل در رتبه بندی سایت را مطالعه نمایید.
تقریا میتوان گفت که در هر حوزه کاری یک برند نام آشنا وجود دارد که تمامی افراد این برند را میشناسند. حال برخی از سئو کاران هستند که از نام برندهای معروف استفاده میکنند و آن را به عنوان کلمه کلیدی برای سایت خود سئو میکنند. این یکی از اشتباهات بزرگ است زیرا تمامی افرادی که این برند را میشناسند دوست دارند که از تولید کننده اصلی خریداری کنند و شانس فروش و جذب کاربر شما به شدت کاهش مییابد.
سخن آخر :
سعی کردهایم به طور کامل راجب به موضوع اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت صحبت کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. مهم ترین نکته برای یک شخص سئوکار این است که قدم اصلی و مهم انتخاب کلمات کلیدی را با دقت بردارد. زیرا در ادامه هرچه روی این کلمات کار کنند نتیجه به آنها میدهید و اگر انتخاب این کلمات از پایه اشتباه باشد نمیتوانید نتیجه مطلوب را دریافت نمایید.
لطفا از ابزارهای خوب در این زمینه کمک بگیرید و نتایج را با یک دیگر مقایسه کنید. اگر لازم است میتوانید با دوستان متخصص خود در این زمینه مشورت نمایید و راجب به انتخاب کلمه کلیدی از آنها سوال بپرسید. این نکته را در نظر داشته باشید که اولین قدم شما سرنوشت یک کسب و کار با تمامی تیمهای آن فرقی ندارد بزرگ و کوچک ، میسازد پس دقت لازم را داشته باشید. اگر در زمینه انتخاب کلمات کلیدی سایت تجربه خاصی دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران