هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
😶 محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 🤔 (Yellow journalism)

😶 محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 🤔 (Yellow journalism)

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1402/02/22

اگر اندکی دقت کرده باشید، امروزه توسط شبکه‌های اجتماعی بمباران اخبار می‌شویم. اخباری که گاها زرد است و می‌تواند ذهن ما را مشوش کند. 😒

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه از محتوای زرد برای رشد خود استفاده کنید. 😐

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در باره تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های خبری. اگر در کارگاه‌های تولید محتوا شرکت کرده باشید. به صورت گسترده در مورد محتوای زرد نکاتی بیان می‌شود. در دوره آموزش اینستاگرام راجب تکنیک‌هایی برای رشد سریع صحبت کردیم. اما به نظر شما استفاده از محتوای زرد فقط مختص اینستاگرام است. اصلا محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ به نظر شما چرا افراد تا این میزان به آن واکنش جدی نشان می‌دهند. چرا در کنار محتوای زرد همیشه از عبارت CTA استفاده می‌شود.

در دوره آموزش سئو راجب تولید محتوای کاربردی و دوری از محتوای زرد صحبت‌های بسیار انجام داده‌ایم. با این حال در این مقاله قصد داریم به شما تکنیک‌هایی را آموزش دهیم که در کوتاه مدت می‌‌تواند مانند یک شوک برای سایت و یا حساب اینستاگرام شما عمل کند. اما نکته بسیار مهم آن این است که در کوتاه مدت این استراتژی جواب می‌دهد ولی در بلند مدت برای شما آسیب‎جدی به همراه خواهد داشت. اگر شما یک سایت خبری می‌باشید، پاسخ سوال « محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ » به شدت برای شما مهم خواهد بود. چرا که رشد سایت شما وابسته به همین موضوع است.

اما اگر شما یک سایت فروشگاهی می‌باشید و بخواهید برای وبلاگ خود از این استراتژی  استفاده نمایید. در این صورت باید به شما بگوییم که استراتژی بسیار خطرناکی را انتخاب کرده‌اید. دلیل آن هم این است که شما مخاطبین شما نسبت به شما اعتماد بسیار کمی پیدا خواهند کرد. در نتیجه ورودی سایت شما بسیار بالا است. اما آمارهای فروش و همچنین برندینگ شما قابل قبول نمی‌باشد. با این حال تا پایان این مقاله چند استراتژی مهم و کاربردی به شما آموزش خواهیم داد که کمک به اصلاح سایت شما داشته باشد.

تولید محتوا چیست؟

زمانی که قرار است در مورد سوال « محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ » با شما صحبت کنیم. باید به یک درک مشترک از تولید محتوا رسیده باشیم. تولید محتوا در گذشته به معنی تولید و انتشار محتوای متنی جذاب بود. بعد ها تولید محتوای تصویری نیز به آن اضافه گشت. اما امروزه تولید محتوا به معنی تولید و انتشار  دیتای دیجیتالی می‌باشد. هر چیزی را که به توان به زبان کامپیوتر و با صفر و یک بیان کرد. به معنای قابلیت استفاده در تولید محتوا را دارد. حال حوزه هر یک از این موارد متفاوت است و هر کس با توجه به توانایی که دارد، می‌تواند از این حوزه بهره مند شود.

برای تولید محتوای کاربردی شما باید به دنبال تحریک احساسات افراد باشید. اما یک تحریک احساسات ساده نه، بلکه یک تغییر احساسات گسترده و حتی ویران گر. شما باید با تولید محتوای خود کاری کنید که مخاطب شما پس از خواندن و یا دیدن محتوای شما خشکش بزند. اما دیجیتال مارکتینگ نوین مخالف آن است. چرا که مخاطبین این حوزه نیز با هوش شده‌اند و نمی‌توان به سادگی آن‌ها را گول زد. با این حال توصیه ما به شما این است که اندکی در درک احساسات تحقیق کنید. برای این هدف می‌توانید از مقاله « اثر احساسات در مذاکره » به صورت ویژه کاربردی استفاده نمایید. چرا که در این مقاله نکاتی بررسی شده است که می‌تواند، دیدگاه شما نسبت به احساسات را اندکی دستخوش تغییر کند.

در تولید محتوا هدف این است که با کیفیت‌ترین اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن به دست مخاطبین خود برسانید. به همین دلیل است که از پروژه چت جی پی تی استقبال بسیار زیادی صورت گرفت. چرا که هوش مصنوعی به کار گرفته شده در آن به دنبال جذب مخاطب نمی‌باشد. بلکه به دنبال شناخت مخاطب و همچنین به دنبال اطلاعات پاک می‌باشد. با این حال توصیه ما به شما این است که تولید محتوای خود را به نحوی انجام دهید که برای گوگل نیز جذاب باشد. به همین دلیل است که وبمستران بزرگ گوگل توصیه می‌کنند که سایت‌ها از تولید محتوای زرد بپرهیزید.

تولید محتوا چیست؟

تفاوت اخبار زرد با تولید محتوای زرد چیست؟

اگر شما اندکی با صنعت رسانه‌ای آشنایی داشته باشید، می‌دانید که سود رسانه‌ها در این است که حواس شما را به خود جلب کنند. حال برای جلب توجه شما از هیچ تکنیکی دریغ نخواهند کرد. رسالت رسانه این است که 90 موضوع بزرگنمایی شده و گاها دروغ به شما نشان دهد. از طرف مقابل 10 موضوع ساده و درست را نیز اطلاع رسانی کند. این موضوع نیز به خاطر دوست داشتن شما نیست. بلکه به خاطر این است که شما حالت انزجار نسبت به اخبار پیدا نکنید. به عنوان مثال اگر شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید. بهترین کار این است که روی اخبار منفی اقتصادی و مهاجرت کار کنید. در این صورت به صورت غیر مستقیم مخاطب به سمت و سوی شما سوق داده خواهد شد.

دقت کنید در تولید محتوای زرد و یا در تولید اخبار زرد لازم نیست که به صورت مستقیم یک برند را معرفی کنید. بلکه شما باید مسیر را نشان دهید تا مخاطب شما در پایان مسیر شما را پیدا کند. هدف از تولید محتوای زرد این است که مخاطب را به نحوی مدیریت کنید که همه فکر و افکارش درگیر خبر زرد شما باشد. به عنوان مثال بگویید که آمار تورم و جنایت در ایران نسبت به گذشته 40درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به این موضوع افراد زیادی تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. از طرفی مهاجرت نیز موضوعی بسیار ساده است و می‌توانید در مدت زمانی کوتاه آن را انجام دهید.

حال شما دوره‌های آموزش زبان انگلیسی ویژه مهاجرت در 3ماه را برگذار می‌کنید. زمانی که مخاطبین شما به دنبال درک بهتر مهاجرت می‌شوند به صورت ناخود اگاه با شما آشنا می‌شوند. در این صورت شما نیز تمام تلاش خود را به کار میگرید تا با دوره‌های آموزشی مختلف از این فرصت استفاده کنید. دقت کنید، تمامی استراتژی فروش شما حول محور اخبار زرد بود. اما نکته بسیار مهم آن در این است که نقش شما در آن پنهان شده است. مخاطب شما فکر می‌کند که خودش به این اطلاعات دست پیدا کرده است. در صورتی که این موضوع از اساس اشتباه است و شما مسیر را برای او هموار کرده‌اید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چگونه برای شما استراتژی استفاده از محتوای زرد طراحی می‌کند؟

زمانی که شما به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای طراحی و تولید محتوا مراجعه می‌کنید. معمولا برای سایت و یا شبکه‌های مجازی شما پلن تولید محتوا خواهند داشت. معمولا پلن‌های تولید محتوایی که بازدهی بسیار سریعی دارند و از سمت مقابل روی شهرت مجازی شما نیز تاثیر منفی خواهند داشت. به عنوان مثال شما یک سایت آموزش وردپرس راه اندازی می‌کنید. در بخش‌های از آن به شما پیشنهاد می‌دهند که در مورد زندگی خصوصی بازیگران و یا بلاگرهای پر آواز اینستاگرامی تولید محتوا داشته باشید. در این صورت حرکت عاقلانه این است که شما این موضوع را قبول نکنید. چرا که شما در حال استفاده از تولید محتوای زرد می‌باشید. این موضوع می‌تواند روی شهرت مجازی و نوع مخاطبین شما تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشید.

زمانی که شما به بررسی سایت‌های حوزه DEFI می‌پردازید، معمولا این موضوع را به وضوح مشاهده می‌کنید. به صورت کلی زمانی که یک آژانس تبلیغاتی زمانی که به شما پیشنهاد استفاده از موضوعاتی را می‌دهد. که در آن احساسات مخاطبین شما درگیری می‌شود و این احساسات نیز روی جنبه ترس و یا طمع آن‌ها تاثیر گذار است. به این معنی است که شما در حال استفاده از استراتژی‌های تولید محتوای زرد به صورت غیر مستقیم می‌باشد. همیشه سعی کنید که یک رشد آهسته و پیوسته با قدرت داشته باشید. ممکن است که شما بخواهید در یک مدت زمانی کوتاه به یک بازدهی بسیار بالا برسید. برای شروع و مرحله آگاهی از برند، برای شما سازنده خواهد بود.

اما زمانی که برند شما به صورت کامل شکل گرفته است، پیشنهاد ما به شما این است که این کار را تکرار نکنید. بر اساس تحقیقات تیم تولید محتوای برترآموز، آژانس‌های حوزه تک در سیلیکون ولی مراحل ثانویه هک رشد خود را به اخبار زرد انجام داده‌اند. رشدی سینوسی به دست آورده‌اند. این موضوع به این معنی است که آینده آن‌ها محکوم به نابودی است. چرا که با بزرگ شدن شرکت آن‌ها، درآمد آن‌ها افزایش پیدا نکرده است. شما نیز باید از این موضوع در زندگی خود درس بگیرید.

Cta چیست و چه ارتباطی به تولید محتوای زرد دارد؟

زمانی که در حال بررسی منابع داخلی و منابع خارجی برای پاسخ به سوال « محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ » بودیم. به یک نکته بسیار جالب برخوردیم. معمولا در اکثر مواقع زمانی که یک منبع تولید محتوای پیشرفته استفاده از تولید محتوای زرد را پیشنهاد داده بود. در کنار آن توصیه به CTA یا کال تو اکشن غیر مستقیم نیز داشت. منظور از Cta « کال تو اکشن » یا همان فراخوان عمل می‌باشد. زمانی که شما احساسات مخاطب خود را درگیری کردید. این موضوع به این معنی است که او نمی‌تواند به سادگی فکر کند. در این زمان نیز می‌توانید از او یک درخواست داشته باشید. این درخواست می‌تواند هر چیزی باشد. اما نکته بسیار مهم آن این است که شما باید فراخوان عمل خود را به صورت غیر مستقیم انجام دهید.

به عنوان مثال فرض کنید که من یک پیج آموزش فتوشاپ در اینستاگرام دارم. اگر بگوییم که از من پکیج آموزشی بخرید، کاملا مشخص است که بازدهی بالایی نداشته باشم. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشم، این است که به صورت غیر مستقیم آن‌ها را از مزایای آموزش خود با خبر کنم  و از طرفی به آن‌ها نیز پیشنهاد خرید دوره بدهم. به عنوان مثال با یکی از دوستان خود هماهنگ کنم و با او یک لایو کوتاه برگذار کنم. در این لایو او خود را به عنوان کسی معرفی کند که با فتوشاپ پیشرفته مسیر زندگی خود را متحول کرده است. حال او از من قصد تشکر دارد، چرا که به او تجربیات خود را در مدت زمان بسیار کوتاه منتقل کرده‌ام.

در این زمان با یکی از دوستان من با اکانت‌های مختلف از من در خواست داشته باشد که یک دوره پابلیک برگذار کنم. در مرحله اول شما طمع افراد را درگیر کردید. حال در این مرحله باید احساس FOMO افراد را درگیر کنید. مدت دوره محدود است و تعداد عضو گیری محدود است و … . در صورتی که اگر واقعا این استاد تا این میزان کار خوبی داشته به جای آموزش به شما به دنبال شبکه سازی خود بود.

Cta چیست و چه ارتباطی به تولید محتوای زرد دارد؟

نمونه تقویم محتوایی با استفاده تولید محتوای زرد

با توجه به تمامی نکاتی که خدمت شما عرض کردیم، ممکن است که شما نیز هنوز تمایل به استفاده از محتوای زرد داشته باشید. با این حال باید بدانید که استفاده از محتوای زرد نیز اصول و قاعده خاص خود را دارد. اول در استفاده از محتوای زرد باید نوعی بی برنامگی وجود داشته باشد. دقت کنید که این موضوع از نظر مخاطب شما ناگهانی و پیش بینی نشده است. در صورتی که شما برای یک تولید محتوای زرد درست باید از چند روز قبل پلن مشخص داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است که شما بخواهید یک دوره آموزشی را به فروش برساند. اگر او بدون زمینه سازی مناسب این کار را انجام داده باشد. در این صورت ممکن است که به یک بازدهی ایده‌آل دست پیدا نکند.

شما باید یک حوزه در تولید محتوای زرد را انتخاب کنید. فقر، بی پولی، ورشکستگی، ثروت زیاد، روابط نامشروع، خشونت زیاد و … . به صورت کلی هر چیزی که بتواند یک شوک احساسی به مخاطب شما وارد کند، به نوعی محتوای زرد می‌باشد. البته شما باید در نمونه تقویم محتوایی خود یک برنامه ریزی برای محتوای مناسب و یا بهتر است که بگوییم محتوای سفید داشته باشید. به عنوان مثال شما هر روز راس یک ساعت خاص یک پست و یا یک وبلاگ آموزشی منتشر کنید. اما بعد از چند روز غیبت ناگهان با یک پست قوی احساسی ظاهر شوید. این چند روزی که شما حضور نداشتید، به دلیل انجام استراتژی‌های مختلف برای پروژه جدید شما بوده است.

حال زمانی که توانستید نظر مخاطب را به خود جلب کنید. حال باید با دو احساسی که به شما گفتیم « ترس و طمع » برای او یک فراخوان عمل تعریف کنید. اگر احساسات شما در قالب منفی است. باید به واسطه ترس روبرو شدن با آن به هدف خود دست پیدا کنید. اما اگر احساسات شما مثبت است، باید به واسط طمع رسیدن به آن مخاطب خود را تحریک کنید. در صورتی که به دنبال یک مقاله مناسب برای فراخوان عمل می‌باشید، می‌تونید از مقاله « فراخوان عمل چیست » در بخش مقالات برترآموز استفاده نمایید.

چگونه در کسب و کار خود محتوای زرد شخصی سازی شده تولید کنیم؟

اگر شما قرار است که یک تولید محتوای زرد داشته باشید، باید برای آن چند ویژگی نیز طراحی کنید. در این بخش قرار است به بررسی ویژگی‌های یک محتوای زرد مناسب بپردازیم. البته اگر شما یک فرد معمولی نیز می‌باشید، این بخش برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. چرا که به واسطه آن می‌توانید اخبار فیک را اخبار واقعی تشخیص دهید. شما با تسلط در این بخش دانش استفاده از فضای مجازی خود را نیز به صورت قابل توجه افزایش خواهید داد.

1.    ظاهری قابل توجه و رد نشدنی

زمانی که قرار است تولید محتوای زرد را در برنامه کاری خود قرار دهید. باید نکات منفی و مثبتی که برای خواننده جالب است را به نحوی مدیریت کنید که مخاطب شما نتواند از آن رد شود. به عنوان مثال برای تیتر خود از یک فوت درشت و رنگ‌های تحریک کننده استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که تناسب و همچنین زیبایی باید در آن رعایت شده باشد. از ایموجی و همچنین علائم نگارشی خاص استفاده نمایید. به صورت کلی باید کاری کنید که مخاطب شما در بین کلی تبلیغ شما به عنوان یک تکه جدا بافته مشاهده نمایید. در این صورت می‌توانید یک بازدهی بسیار عالی داشته باشید. تمامی هدف یک محتوای زرد این است که در نگاه اول به مخاطب شوک احساسی وارد کند. در نتیجه تبلیغات و یا محتوای خود را از دیدگاه مخاطب عام ببینید.

2.    اغراق

اگر قرار است که نظر و توجه افراد مختلف را به خود جلب کنید، باید دست به بزرگنمایی هر چه بیشتر بزنید. هر بزرگنمایی شما بیشتر باشد، احتمال جواب دادن محتوای زرد شما افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال کلماتی مانند آخرین فرصت، تغییر سرنوشت، پولدار شدن راحت و ساده، پولدار شدن بدون سرمایه در کوتاهترین زمان ممکن، آخرین فرصت برای تغییر زندگی، تغییر طبقه اجتماعی در مدت زمانی بسیار کوتاه و … . زمانی که شما بتوانید از این استراتژی برای تغییر استفاده نمایید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که به اهداف خود در مدت زمانی کوتاهی دست پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که همیشه درک و شعور مخاطب را نیز در نظر بگیرید.

3.    استفاده از ترندهای خبری روز

اگر بخواهیم برای سوال « محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ » یک پاسخ داشته باشیم. باید به شما بگوییم که اخبار زرد و اخبار سفید جامعه را دنبال کنید. از طرفی در کوتاهترین زمان ممکن نیز برای آن یک مشابه بسازید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر همه در ارز دیجیتال صحبت می‌کنند، شما نیز باید در مورد آن صحبت کنید. حال مهم نیست که دانش شما چقدر است، مهم این است که تا چه اندازه می‌توانید نظر دیگران را به اخبار شخصی خود جلب کنید. به عنوان مثال اگر همه در مورد بیت کوین صحبت می‌کنند. از خرید بیت کوین در زمان‌های طلایی و مشاوره و … صحبت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هدف از تولید محتوای زرد آگاه سازی مردم نیست. بلکه تمام هدف این است که نظر مردم را به خود جلب نمایید.

استفاده از ترندهای خبری روز

4.     با احساس کنجکاوی مردم بازی کنید

معمولا تولید محتوای زرد و یا استفاده از اخبار زرد، زمانی بالاترین بازدهی را دارد که برای مردم ناشناخته باشد. به عنوان مثال زمانی که تورم در حال افزایش است و همه آن را می‌شناسند، استفاده از آن بازدهی بالایی به همراه نخواهد داشت. اما زمانی که مردم در مورد متاورس صحبت می‌کنند، این موضوع یک ترند خبری بسیار عالی می‌باشد. شما باید به دنبال اخبار حوزه تکنولوژی باشید. در این صورت می‌توانید استراتژی‌های بسیار جذابی طراحی کنید. البته دقت داشته باشید که خبر شما باید به نحوی باشد که قابل استفاده باشد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد خرید زمین در متاورس  با مردم صحبت کنید. باید شبکه‌های خبری بزرگ در مورد یک شبه پولدار شدن و متاورس تیترهای خبر ی خوبی کار کرده باشند.

5.    از اخلاقیات فاصله بگیرید

یکی از تکنیک‌های که در تولید محتوای زرد معمولا به کرات مشاهده می‌شود، فاصله گرفتن از اخلاقیات است. به عنوان مثال خبری در مورد یک واقعه سیاسی در یکی از خبر گذاری‌ها مطرح می‌شود. معمولا کسانی که از تولید محتوای زرد استفاده می‌کنند، بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشند، به سراغ قربانی کردن دیگران می‌روند. باید به شما بگوییم که این موضوع می‌تواند به صورت قابل توجه روی زندگی شخص قربانی تاثیر داشته باشید. اما این موضوع برای کسانی که به دنبال تولید محتوای زرد انجام می‌دهند، مهم نیست. آن‌ها با تهمت، قضاوت و … دنبال دیده شده می‌باشند. به همین دلیل است که همیشه توصیه بر این است ه برای رشد پایدار از تولید محتوای زرد دوری کنید. چرا که حقیقت مدت زمان محدودی پنهان می‌ماند، اما زمانی که بر ملاء می‌شود برای شما گران تمام خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به بررسی جوانب مختلف سوال « محتوای زرد چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ » پرداختیم. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، در بخش کامنت‌های این مقاله با مطرح کنید. چرا که در تولید محتوای زرد زوایای پنهان بسیار زیادی دارد و با سوال کردن می‌توان بخش‌های مختلف آن را بررسی کرد. در نهایت به یاد داشته باشید که افراد متخصص و کاردان هیچ گاه برای رشد خود به سراغ تولید محتوا زرد نمی‌روند. بلکه اجازه می‌دهند تا موفقیت و استراتژی‌های درست آن‌ها رشد و موفقیت را برای آن‌ها فراهم سازد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *