
در عصر کنونی ارزش و جایگاه محتوا یونیک بیشتر و بیشتر میشود، چرا که رباتهای هوش مصنوعی نیز وارد عمل شدهاند.
با مطالعه این پست آموزشی با یکی از مهمترین عبارت حوزه سئو «محتوای ugc» آشنا خواهید شد.
درود بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه تولید محتوا پیشرفته یا همان کانتنت مارکتینگ. در آپدیت جلسات دوره آموزش سئو، به صورت ویژه در مورد محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر صحبت کردهایم. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در پست آموزشی امروز نیز به بررسی این استراتژی محتوایی بسیار جذاب و کاربردی بپردازیم. گاها مدیران سایت فکر میکنند که باید خودشان به صورت مستقیم تولید محتوا کنند و ترافیک دریافت کنند. در صورتی که اشتباه فکر میکنند. آن ها میتوانند با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه و یا کانتنت مارکتینگ با استفاده محتوای یو جی سی ترافیک قابل توجهی دریافت کنند. در صورتی اگر که یک سایت با ورودی مناسب دارید، پست آموزشی امروز ما برایتان جذاب خواهد بود.
محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر یک فرمت محتوای ثبت شده توسط دنبال کنندگان برند است که برای گوگل و شبکههای اجتماعی حائز اهمیت میباشد. این نوع محتوا میتواند به صورت متن، تصویر و حتی ویدیو به سایت و یا شبکههای اجتماعی شما اضافه شود و توجه موتورهای جستجو را به خود جلب کند. به هر میزان که محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر افزایش پیدا کند، به منزله افزایش تعامل بیشتر با صفحات برای گوگل تلقی میشود. محتوای تولید شده توسط کاربر در چندین پلتفرم مختلف مانند سایت، شبکههای اجتماعی، انجمنهای آنلاین و … مورد استفاده قرار میگیرد.
این محتوا در حالت عادی توسط دنبال کنندگان یک برند بارگذاری میشود. اما برخی از برندهای مطرح نیز برای شروع جریان خود با کاربران مختلف وارد مذاکره میشوند که یک جریان سازی کامل و جامع داشته باشند. به عنوان مثال اگر قرار است که برای دوره آموزش وردپرس سایت خود محتوای یو سی جی تولید کنید، با چند بلاگر این حوزه وارد مذاکره میشوید که دیگران را ترغیب به تعامل با محصول شما کنند و در شبکههای اجتماعی درباره شما صحبت کنند.
برخی از سئوکاران باتجربه حتی سوشال سیگنال را نوعی محتوای تولید شده توسط کاربر میدانند. چرا که شما در مرحله اول جریان ساز یک مدل محتوا خواهید بود و در ادامه محتوای شما توسط دیگران وایرال میشود. البته برخی از تکنیکها مانند گاو بنفش و یا کال تو اکشن تخصصی نیز در این بخش تاثیر گذار خواهد بود. در صورتی که در مورد سوشال سیگنال اطلاعات کافی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم که از پست آموزشی « تاثیر سوشال سیگنال بر سئوی سایت، چرا باید از سوشیال سیگنال بر سئوی سایت استفاده کنیم؟ » استفاده نمایید.
اهمیت محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر با توجه به نوع محصول و خدمات شما اندکی متفاوت خواهد بود. در برخی مواقع هدف شما بر این است که محتوای سایت خود را دست نخورده و یونیک نگه داری کنید و به هیچ وجه اجازه انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر را نمیدهید. اما مزایای این مدل محتوا چه به جهت سئو و چه به جهت فروش غیر قابل انکار است.
فرض کنید که وارد یک سایت میشوید و قصد خرید یک محصول را دارید. بعد از بررسی قیمت و مشخصات محصول اولین کاری که انجام میدهید، چیست؟ قطعا به سراغ بررسی نظرات در مورد این محصول خواهید رفت. از طرفی شما برای خرید کردن نیاز به تایید دیگران خواهید داشت و این موضوع در روانشناسی فروش نکات بسیار زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. البته گاها برخی از سئو کاران در جهت اشتباهی گام بر میدارند و خودشان باعث از بین رفتن اعتماد و اعتبار خود میشوند. آن ها با خرید کامنت بی ارزش و ربات گونه نظرات دیگران را نسبت به خود تغییر میدهند و اعتماد کردن را سخت میکنند.
از طرف مقابل برخی افراد با صرف زمان و استفاده از اکانتهای مختلف چندین کامنت جذاب و مناسب قرار میدهند. دقت کنید که این ایجاد اعتماد و اعتبار در صفحه سایت و یا شبکههای اجتماعی شما امری یک شبه نیست و نیازمند صرف زمان است. در اولین و سادهترین گام خود شما باید بخش کامنت و نظرات سایت خود را داغ نگه دارید. در مرحله بعدی نیز با درخواست بارگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی و بازنشر آن به گوگل و دیگر شبکههای اجتماعی سیگنال بفرستید.
اگر از دنبال کنندگان برترآموز باشید، حتما پست آموزشی « User Engagement(یوزر اینگیجمنت) یا درگیر شدن با یک محصول یا کسب و کار چیست؟ » به یاد دارید. در این پست آموزشی به انواع روشهای ممکن برای دریافت تعامل از مخاطبین اشاره کردیم. یکی از این روشها کامنت مارکتینگ بود که به صورت ویژه روی سئو سایت تاثیر گذار میباشد. به هر اندازه که از مخاطبین خود تعامل بیشتری دریافت کنید، Time On Site شما افزایش پیدا خواهد کرد و همین امر منجر به افزایش نرخ خزش سایت میشود.
از طرفی در شبکههای اجتماعی نیز کامنت خوانی امری جذاب شده است که میتوانید به رشد صفحه اینستاگرام شما کمک کند برای دریافت تعامل از مخاطبین خود سعی کنید که موضوعات را به صورت چالشی مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت میتوانید بازدهی محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر به صورت ویژه افزایش دهید. مخاطب شما هر گاه که احساس کند، محتوای چالشی و خاص مطالعه میکند و عملکرد و نظر متفاوتی ارائه خواهد داد. به همین دلیل است که افراد بسیار زیادی محتوای خود را به صورت ویژه و چالشی مینویسند که از مخاطبین خود تعامل بگیرند. به عنوان مثال در صفحه نقد و بررسی تیم استقلال به پرسپولیس اشاره میکنند که محتوای آن ها جنجالی شود و دیگران را ترغیب به ارائه نظر کند.
یکی از موضوعاتی که شاید برای شما عجیب به نظر برسد، آپدیت محتوایی به جهت سئو داخلی و کانتنت مارکتینگ است. زمانی که از جان مولر در مورد محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر سوال میشد، به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد و به رسمیت شناختن این مدل محتوا به عنوان محتوای اصلی سایت بود. چرا که نظرات بعد از تایید مدیر سایت در سایت قرار میگیرد. به همین دلیل است محتوای ارائه شده در بخش نظرات و یا در انجمنهای گفتگوی آنلاین نیز به عنوان یک محتوای معتبر شناخته میشود. از طرفی به این نکته توجه نمایید که رعایت نکات سئو داخلی، در این نوع محتوا لازم نیست و مهم ماهیت محتوا است. به هر اندازه که محتوای شما چالشی تر باشد، احتمال بازنشر و همچنین دیده شدن توسط گوگل بیشتر میشود.
به همین دلیل است که برخی از مدیران سایت برای حفظ پویایی محتوای خود از دیگران درخواست میکنند که در بخش نظرات صحبت کنند و نکاتی را ارائه دهند. البته به این موضوع توجه نمایید که محتوای شما باید به صورت غیر مستقیم باشد و از سمت شما این محتوا قرار داده نشود. دقت کنید که محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر باید به صورت یک میز داغ چالشی طراحی شود. اگر قرار است که به عنوان مدیر سایت به نظرات پاسخ دهید، پاسخ خود را به نحوی انتخاب کنید که فرد علاوه بر دریافت پاسخ خود، سوالی جدید برایش ایجاد شود. دقت کنید که بررسی و تمرکز روی این فرمت محتوایی بسیار حائز اهمیت و پویایی صفحه شما را حتی بهتر از آپدیت محتوایی حفظ خواهد کرد.
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تیم تحقیقاتی برترآموز با استفاده از محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر میتوان به مخاطبین جدید دست پیدا کرد. دقت کنید که ورودی شما به صورت ارگانیک خواهد بود و تبدیل این ورودی به مشتریان باید توسط خود شما انجام شود. به هر اندازه که تخصصی و دقیق روی وایرال شدن محتوای خود زمان صرف کنید، مشتریان بیشتری به سایت خود جذب خواهید کرد. به همین دلیل است که در برخی از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ محتوای یو سی جی را به عنوان یک پلن تبلیغاتی به سایتها و شبکههای اجتماعی به فروش میرسانند. البته شاخص KPI جهت بررسی این مدل محتوا نیز بسیار حائز اهمیت است.
گاها مدیران یک سایت برای صرف مخارج خود حساسیتهای بسیار زیادی از خود نشان میدهند. آن ها از هزینه تولید محتوا و یا تبلیغات کم میکنند که روی خرید بک لینک سرمایه گذاری کنند. کاری به درست و غلط بودن این روش نداریم، اما بهترین روش برای صرفه جویی در تولید محتوای یک سایت استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر میباشد. چرا که این محتوا در مدت زمانی کوتاه میتواند کاربران زیادی را به سایت شما جذب کند و در کاهش هزینههای سایت موثر باشد. البته محتوای UGC زمانی بازدهی بالا دارد که بر اساس قوانین اخلاقی و اصول قانونی منتشر شود. حفظ این دیدگاه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.
تا این بخش به صورت کامل و جامع با مزایا و همچنین اهمیت محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر آشنا شدید. در این بخش قصد داریم که انواع فرمتهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. البته به این موضوع توجه نمایید که بازدهی شما زمانی میتواند در بالاترین حد ممکن قرار گیرد که از چند فرمت مختلف محتوا در یک زمان واحد استفاده کنید.
رایج ترین حالت محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر که در بخشهای قبلی در مورد آن صحبت کردیم، کامنت مارکتینگ، یا امتیاز دهی به محتوا بود. اما دقت کنید که هر کامنتی با هر محتوایی قابل انتشار نیست و گاها برای شما چالش برانگیز میشود.
یکی از جالبترین فرمتهای محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر که کمتر کسی به آن توجه میکند، محتوای نقد و بررسی خدمات و محصول ارائه شده توسط شما به مشتریان است. در این مدل محتوا معمولا شخصیت و گوینده اصلی خریدار خواهد بود. در شبکههای اجتماعی این محتوا تحت عنوان رضایت کاربران و رضایت مشتری نیز شناخته میشود.
زمانی که شما کمپین تبلیغاتی و یا نظر سنجی برگذار میکنید، هدف اصلی شما محتوای با کیفیت و تعامل محور میباشد. بهتر است که از بازاریابی چند کاناله استفاده کنید و تعامل با محتوای خود را حداکثر کنید. البته میزان جوایز و همچنین ارزش مادی هدایا در موفقیت این کمپینها تاثیر گذار است.
یکی از تکنیکهایی که افراد برای به دست آوردن محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر انجام میدهند، برگزاری جلسات لایو است. بعد از آموزش یک سری نکات کلی از کاربران در خواست میشود که نظر نهایی خود را در این بخش بیان کنند و هر آنچه که آموختند به زبان خود به دیگران نیز اطلاع دهند.
اگر محتوای خود را با استفاده محتوای زرد شخصی سازی نمایید، احتمال دیده شدن محتوای شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از روشهایی که افراد برای دیدن شدن محتوا و همچنین محتوای تولید شده توسط کاربر به آن متوسل میشوند، انتشار محتوای احساسی با هدف گرفتن تعامل میباشد. سعی کنید محتوای خود را به نحوی تنظیم کنید که دیگران را ترغیب به انتشار محتوا کند.
در این بخش به صورت کامل و جامع در مورد محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر صحبت کردیم. در صورتی که سوال و چالشی در این رابطه دارید و بخشی از محتوا برای شما گنگ است، از طریق نظرات با ما در ارتباط باشید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ سوال و چالش شما را ثبت خواهند کرد. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، باید به اهمیت تعامل مخاطب در تولید محتوای تولید شده توسط کاربر اشاره کنیم.
محتوای UGC موفق به محتوایی گفته میشود که افراد را درگیر خود کند و وادار به تعامل نماید. دریافت این تعامل در محتوای یو سی جی بسیار مهم است. حال این تعامل میتواند در چند قالب متفاوت تعریف شود و بازدهی متفاوتی نیز به دنبال داشته باشد. راز موفقیت در تولید محتوای تعاملی قرار دادن کال تو اکشن به صورت غیر مستقیم است. شما باید محتوای خود را به نحوی سازمانی دهی کنید که خود شخص علاقه به انتشار و تعامل با آن داشته باشد.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران