هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
محتوا رو چگونه بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند

محتوا رو چگونه بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند

دسته بندی : سئو
1402/01/18

امروزه نوشتن یک محتوای با کیفیت و بسیار عالی می‌توان گفت که چالش کسب و کارهای بسیار زیادی می‌باشد. چرا که حجم بسیار زیاد محتوا و همچنین عدم استقبال دنبال کنندگان یک سایت نشان از شکست آن می‌باشد. در این مقاله با چگونگی نوشتن یک محتوای همه پسند آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، 😍👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله از زیر شاخه‌های سئو داخلی. در این مقاله در مورد مهمترین استانداردهای نوشتن یک مقاله با  کیفیت با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. در این مقاله قرار است که با چگونگی به دست آوردن مخاطب از طریق تولید محتوا آشنا شویم. به این نکته دقت داشته باشید که محتوا نویسی با کپی کاری بسیار فرق دارد. محتوا نویس تایپیست نیست. بلکه محتوا نویس شخصی است که قرار است که بینندگان یک سایت را تبدیل به مخاطبین یک سایت کند. در این مقاله قرار است متوجه شویم که محتوا رو چگونه بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟ 🤔

از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید محتوای خود را برای گوگل و همچنین برای مخاطبین خود بنویسید. نوشتن یک طرفه یک محتوا به شما کمکی نخواهد کرد. به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم که از آموزش سئو برترآموز به صورت کامل و جامع استفاده کنید. چرا که به شما مهمترین نکات سئو داخلی و همچنین ساختار بندی محتوا را نیز آموزش داده‌ایم. یک سئو کار حرفه‌ای اگر نتواند به درستی محتوا را درک کند. قطعا در کار خود هزینه بسیار زیادی انجام خواهد داد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که محتوای وبلاگ با محتوای رپورتاژ و همچنین محتوای محصولات زمین تا آسمان فرق دارد. اگر شما نتوانید بین این بخش‌ها تمایز قائل شوید. در انتخاب محتوا نویس و همچنین تولید محتوا فرد موفقی نخواهید بود.

محتوا باید بر اساس مشکل  مخاطب باشد

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین نکاتی که شما باید برای تولید محتوای کاربردی به آن توجه داشته باشید، این است که محتوای شما باید بر اساس نیاز مخاطبین باشد. مهم نیست که تولید محتوای شما برای کدام بخش از سایت می‌‍باشد. محتوای صفحه لندینگ است و یا محتوای وبلاگ، مهم این است که محتوای شما برای مخاطب به نحوی یک کلید حل مشکل باشد. از طرفی توجه داشته باشید که شما نباید در استفاده از این موضوع نیز زیاده روی کنید. چرا که برای مخاطب شما زننده خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنید که برای صفحه لندینگ آموزش زبان انگلیسی قرار است که یک تولید محتوای جذاب داشته باشید.

در این صورت نیاز خواهید داشت تا به یک سوال بسیار بزرگ پاسخ دهید. و آن هم این است که چرا افراد در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی مشکل دارند. سپس باید بررسی کنید که چرا افراد پیرامون شما نمی‌توانند آموزش زبان انگلیسی را در مدت زمان کوتاهی داشته باشند. حال راه حل خود را برای این موضوع به صورت کد بندی شده و بر اساس هرم بازاریابی محتوا به مخاطبین خود آموزش دهید. به این نکته دقت داشته باشید که برای هر بخش از آموزش محتوا لازم است که یک نکته اصلی و اساسی از آموزش خود به آن‌ها منتقل کنید. اگر قرار است که این بخش، یک بخش رایگان در سایت شما باشد. باید سعی کنید که به مخاطب خود ارزش آن را بفهمانید.

اما اگر قرار است که از آموزش زبان انگلیسی کسب درآمد کنید، باید سرفصل‌های اصلی را به مخاطبین خود آموزش دهید و سپس تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برخی از نکات را به صورت کد شد و دیگر نکات را به صورت جامع اما با نیاز به رمز گشایی به مخاطبین خود منتقل کنید. شما با مطالعه مقاله « هرم بازاریابی محتوا» می‌توانید به صورت جامع و کامل با این استراتژی آشنا شوید. البته توجه داشته باشید که اساس کار شما قرار است که به صورت رمز نگاری شده اما قابل درک باشد.

محتوا باید بر اساس مشکل  مخاطب باشد

مخاطب را بهتر از خود او بشناسید

بهتر است که از مثال قبل برای درک بهتر این موضوع استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید افراد بسیار زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنند. یکی قرار است که در مدت زمان کوتاهی مهاجرت کند و دیگر قرار است که برای بورسیه تحصیلی خود از آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید. از طرفی شخصی قرار است که برای کنکور خود روی آموزش زبان انگلیسی کار کند. همه این افراد یک نیاز یکسان دارند، اما پاسخ نیاز هر یک از آن‌ها به صور کلی متفاوت می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که تمام تمرکز شما به عنوان تولید کننده محتوا بر این است که در مدت زمان بسیار کوتاه بهترین و مناسبترین اطلاعات را به مخاطبین خود منتقل کنید.

از طرفی شما باید پلن درآمدی و هدف سایت مورد نظر خود را نیز درک کنید. زمانی که شما نتوانید یک ساختار مناسب برای تولید محتوای خود تعریف کنید. این موضوع به این معنی است که شما نمی‌توانید نیاز مخاطب را نیز به درستی پاسخ دهید. شما باید با استفاده از هد بندی مناسب و همچنین تعریف سوال مناسب به مخاطب خود در استفاده از محتوای با کیفیت کمک کنید. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید همه مخاطبان یک سایت را راضی کنید. بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با شناخت بیشترین جامعه آماری از مخاطبین یک سایت پاسخ این سوالات را به دست آورید.

استفاده از مقاله « پرسونای مشتری چیست؟ » می‌تواند برای شما یک مکمل آموزشی بسیار عالی باشد. اگر قرار است که محتوا را به نحوی تولید کنید که مخاطبین شما آن را تا انتها مطالعه کنند، باید یک خط فکر واحد داشته باشید. به هر میزان که بتوانید به خط فکری خود مخاطبین را در کنار مقاله خود نگه دارید. این موضوع به این معنی است که شما در هدف خود موفق شده‌اید. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبین شما قرار است روی خط فکری شما تصمیم گیری پایانی داشته باشند.

محتوای شما باید سرگرم کننده باشد

معمولا زمانی که افراد قرار است تولید محتوا انجام دهند، معمولا یک محتوای 700 تا 3000 کلمه‌ای بنویسند. با این وجود هر چه میزان محتوای شما بیشتر می‌شود، احتمال خسته کننده شدن آن بیشتر می‌شود. مخصوصا که اگر قرار باشد شما محتوای یک محصول را بنویسد. در این صورت مخاطب شما در مدت زمان کوتاهی ممکن است که صفحه شما را درک کنند. با این حال شما می‌توانید از چند تکنیک ساده برای سرگرم کننده شدن محتوا استفاده کنید. اولین نکته‌ای که شما می‌توانید از آن برای تولید محتوا استفاده کنید، این است که با مخاطبین خود شوخی کنید. دقت کنید که این موضوع مانند یک تیغ دو لب می‌باشد. اگر شما حد و مرز خود را به درستی ندانید، ممکن است که مخاطب شما از این موضوع ناراحت شود.

شما برای شوخی کردند با مخاطب خود از سه جزء سیاست، ورزش، مذهب نباید استفاده کنید. 🤨 چرا که معمولا افراد روی این سه جزء واکنش بسیار قوی دارند. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که شوخی شما باید به صورت غیر مستقیم باشد. معمولا افراد در مقابل شوخی مستقیم واکنش‌های جدی از خود نشان می‌دهند. از طرفی ممکن است که این موضوع نرخ پرش سایت شما را افزایش دهد. به این موضوع توجه داشته باشید که شما چگونه می‌توانید محتوای خود را به صورت جامع بنویسد. چرا که قرا است مخاطب شما از محتوای شما استفاده علمی نیز داشته باشد.

در نهایت آخرین تکنیکی که می‌تواند به شما برای سرگرم کننده شدن محتوا کمک کند، استفاده از ضمایر اول شخص و دوم شخص می‌باشد. هر چه محتوای شما با زبان خودمانی‌تر نوشته شود، احتمال بازدهی آن افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال قرار است که شما در مورد آموزش وردپرس یک تولید محتوای جذاب داشته باشید. شما باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید تولید محتوای خود را از زبان یک دوست صمیمی بنویسد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال 2023 الگوریتم MUM برای نوشتن محتوا به زبان عامیانه یک امتیاز ویژه در نظر گرفته است.

محتوا باید شروع مناسب، اوج عالی و یک پایان جذاب داشته باشد

اگر شما به دنبال یک محتوای جذاب از دیدگاه مخاطب می‌باشید، این سه جزء را به صورت ویژه بررسی کنید. دقت کنید که چگونه می‌توانید با یک شروع جنجالی نظر مخاطب را به خود جذب کنید. از طرفی به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید در میانه‌های متن خود به مخاطب خود آموزش دهید. البته به نحوی که مخاطب شما احساس خستگی نکند، در این صورت می‌توانید مخاطب خود را وادار کنید که تا آخرین لحظات با محتوای شما همراهی کند. سعی کنید که برای این موضوع یک سناریو جذاب داشته باشید. از دیدگاه مخاطب به متن خود نگاه کنید. آیا متن شما برای مخاطب جذاب است و یا خیر؟

نکته بعدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که تمام سعی خود را به کار گیرید تا با یک پایان عالی مخاطب خود را شوکه کنید. دقت کنید که محتوای شما قرا نیست یک پایان باز داشته باشید. بلکه تولید محتوای شما باید به نحوی باشد که مخاطبین شما با استفاده از آن از حیرت زده شوند. ویژگی یک محتوای جذاب در این است که مخاطب از اتمام آن ناراضی شود. از طرفی این موضوع از دیدگاه کارفرمای شما نیز پنهان نخواهد بود. تمام سعی خود را به کار گیرید تا با بخش بندی بسیار قوی مخاطب خود را تشنه نگه دارید.

دقت داشته باشید که دشمن یک تولید محتوای عالی فقط و فقط زیاد گویی می‌باشد. زمانی که شما سناریو مشخص برای تولید محتوای خود داشته باشید. می‌‍دانید که قرار است که در کدام بخش تولید محتوای شما یک مقدمه بسیار جذاب داشته باشد. از طرفی کدام بخش قرار است که مخاطب شما را به خواندن ادامه آن وادار کند. در نهایت نیز کدام قسمت در پایان مقاله شما قرار است که مخاطب شما پایان جذاب و بی‌نظیر داشته باشید.

محتوا باید شروع مناسب، اوج عالی و یک پایان جذاب داشته باشد

از تکنیک‌های بازاریابی برای تولید محتوای خود استفاده کنید

فارق از این که قرار است محتوای شما یک محتوای علمی باشد و یا یک محتوا سرگرم کننده. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با شناخت‌ تکنیک‌های بازاریابی محتوا و همچنین با شناخت تکنیک‌های روانشناسی بازار نظر مخاطبین حوزه کاری خود را به خود جلب کنید. تمام تلاش شما باید روی این موضوع باشد که چگونه و با چه استراتژی می‌توانید برای مخاطب خود یک قلّاب ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که شما آموزش اینستاگرام داشته باشید. باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید کاری که صفحه اینستاگرام شما را دنبال کنند.

شما با استفاده از این کار می‌توانید نظر مخاطبین خود را به نحوی سازماندهی کنید که نسبت به مقاله شما دید مثبتی داشته باشد. البته به این نکته بسیار مهم و ضروری توجه داشته باشید که هیچ بخش از کار شما نباید به صورت مستقیم باشد. بلکه قرار است به صورت غیر مستقیم باشد. در غیر این صورت استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوا نه تنها برای شما بازدهی مثبت در پی ندارد. بلکه این محتوا منجر به خسته شدن مخاطب و همچنین گار گرفتن مخاطب نیز می‌شود. با این حال می‌توانید از تکنیک‌های روانشناسی بازاریابی برای گیرایی محتوای خود استفاده کنید.

اگر قرار است که تولید محتوای شما برای یک محصول و یا یک صفحه لندینگ باشد، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای خود را بر اساس یک سناریو غیر مستقیم به جلو هدایت کنید. از طرفی توجه داشته باشید استفاده از عبارت زیر ممنوع است.

  1. از ما خرید کنید چون محصول ما با کیفیت است.
  2. از ما خرید کنید چرا که کالای ما ارزان است.
  3. خرید از فروشگاه ایکس به نفع شما خواهد بود.
  4. تخفیف 50 درصد پکیج ویژه ما فقط برای امروز خواهد بود.
  5. باید در بخش باشگاه مشتریان ما عضو شوید.

دقت کنید که مخاطب امروز شما بسیار باهوش است و شما نمی‌توانید با استراتژی‌های قدیمی نظر او را به خود جلب کنید. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین شما اول با برندتان دوست می‌شوند و سپس خرید می‌کنند.

روی سئو محتوای خود به صورت کاربردی کار کنید

به این نکته توجه داشته باشید که سئو در صورتی برای تولید محتوای شما پاسخگو خواهد بود که برای آن به صورت مشخص و تعریف شده زمان صرف کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. اصول سئو داخلی نه تنها برای گوگل مناسب است بلکه برای خواننده نیز بسیار جذاب و کاربردی می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که در سئو داخلی از لینک‌ سازی داخلی مناسب استفاده می‌کنید. این کار شما برای مخاطب شما دو خاصیت خواهد داشت. اولا مخاطب شما در صورتی که در مورد موضوعی اطلاع نداشته باشد دسترسی مستقیم به آن دارد.

دومین نکته این است که مدت زمان حضور مخاطب در سایت شما به صورت هدفمند افزایش پیدا می‌کند و همچنین می‌تواند اطلاعات بیشتری به دست آورد. البته بدون این که خسته شود. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که از تصاویر با کیفیت به صورت یونیک استفاده کنید. این موضوع به اندازه بسیار زیادی برای سایت شما اهمیت دارد. چرا که محتوای با کیفیت تصویری با کیفیت می‌تواند به درک مخاطب شما از اهدافتان کمک بسیار جدی کند. از طرفی به این موضوع دقت داشته باشید که تصاویر یونیک شما، قرار است که توسط رقبای شما نیز استفاده شوند.

شاید در نگاه اول این موضوع منفی باشد، اما باید به شما بگوییم که آن‌ها به صورت غیر مستقیم در حال کمک به شما برای رشد بهتر می‌باشند. استفاده از اینفوگرافی‌ ویژه برای آموزش مطالب شما می‌تواند به سادگی مفاهیم و همچنین ذهنیت مخاطبین شما به صورت بسیار ویژه‌ای کمک کند. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین شما معمولا تصاویر با کیفیت و همچنین حاوی اطلاعات مهم را ذخیره می‌کنند. در این صورت اعتبار محتوای شما دو چندن خواهد شد. دقت کردید، در ظاهر شاید تولید محتوای شما بر اساس تولید ارکان سئو داخلی باشد. اما در باطن این کار شما به مخاطبین برای درک بهتر کمک خواهد کرد.

از اتفاقات روز جامعه در محتوای خود استفاده کنید

یکی از اصلی‌ترین و جذابترین تکنیک‌هایی که می‌تواند به تولید محتوای هدفمند شما کمک کند این است که از اتفاقات روز جامعه برای جذابیت محتوا خود استفاده کنید. دقت کنید که در این بخش قرار نیست که اخبار زرد را به مخاطبین خود مخابره کنید. چرا که رسانه‌های بسیار بزرگ در حال انجام این کار می‌باشند. شما قرار است که با بررسی و تحلیل چند خبر بسیار مهم به بررسی این موضوع بپردازید که تاثیر این اتفاق روی زندگی آن‌ها چیست. به عنوان مثال شما در مورد آموزش زبان آلمانی تولید محتوای ویژه انجام می‌دهید. یک ترند اجتماعی در مورد هوش مصنوعی  CHAT GPT مطرح می‌شود.

شما به عنوان یک تولید کننده محتوای خبره برای این که بتوانید باید روی تاثیر هوش مصنوعی بر روی آموزش زبان آلمانی یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی کار کنید. به عنوان مثال بررسی کنید که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به شما برای آموزش زبان دوم کمک کند. در این صورت شما نه تنها از یک موضوع مثبت و ترند جامعه استفاده کرده‌اید. بلکه به یک سوال احتمالی مخاطبین خود نیز پاسخ داده‌اید. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که مخاطبین شما در صورتی می‌توانند احساس نزدیکی با شما داشته باشند که شما در مورد همان چیزی بنویسد که آن‌ها نیاز به آن دارند.

با توجه به نکاتی که تا این قسمت برای شما بیان کردیم، محتوا رو چگونه بنویسم که افراد آن را بخوانند و از طرفی آن را به دیگران نیز معرفی کنند؟ 🤨 در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین شما در صورتی از محتوای شما استقبال می‌کنند که به موضوعات متفاوت نگاه کنید. اگر قرار است که در مورد یک خبر بسیار مهم کار کنید، به این سوال فکر کنید که چگونه می‌توانید، وجه متفاوتی از این خبر را به دیگران نمایش دهید.

از اتفاقات روز جامعه در محتوای خود استفاده کنید

ویرایش ثانویه و آپدیت برای تولید محتوا داشته باشید

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در پاسخ به سوال محتوا رو چگونه بنویسیم که مخاطبین ما آن را تا به انتها بخوانند این است که برای محتوای خود ویرایش ثانویه کنید و برای آن آپدیت در نظر بگیرید. قطعا هر چه از مدت زمان انتشار نوشته شما می‌گذارد، اتفاقات بسیار بیشتری می‌افتد. اگر شما بتوانید به مرور زمان این وقایع را پوشش دهید. در این صورت می‌توانید اولا نظر گوگل را به خود جلب کنید و دوما مقاله خود را به عنوان یک مقاله جامع و کامل به مخاطبین خود نشان دهید.

اما نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید، ویرایش متن خود را به شخص دیگری بسپارید. دلیل آن هم این است که در زمان نوشتن مقاله چشم شما به متن و همچنین کلمات عادت می‌کند. در این صورت ممکن است که شما نتوانید اشتباهات آن را به وضوح تشخیص دهید. از طرفی برای این موضوع می‌توانید از  یک شخص ثانویه کمک بگیرید و یا می‌توانید بعد از گذشت 4 الی 5 ساعت مجدد به ویراستاری آن بپردازید. در این صورت بازدهی مقاله شما و همچنین خوانایی آن به صورت چند برابری افزایش پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد پاسخ سوال « محتوا رو چگونه بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند » با شما صحبت کردیم. در صورتی که شما از تکنیک دیگری برای افزایش خوانایی مقاله استفاده می‌کنید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما بیان کنید. به این نکته توجه داشته باشید که یک مقاله زمانی از دیدگاه مخاطب شما ارزشمند است که به صورت روان نوشته شود. البته ممکن است که در برخی مواقع استفاده از تکنیک‌های آوایی و یا آرایه‌های ادبی به ارزش بیشتر آن کمک کند.

اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز، مخاطبین امروزه ترجیح می‌دهند که متنی را بخوانند که موضوعات را به ساده‌ترین شکل ممکن برای آن‌ها بیان کرده باشد. شما به عنوان یک تولید کننده محتوا و یا تایید کننده محتوا نیز باید سعی کنید که یک متن را قبل از هر چیزی با توجه به روان بودن و ساده بوده آن بررسی کنید و سپس به سراغ ارزش علمی و دیگر نکات آن بروید. سعی کنید محتوای خود را با توجه به نکات سئو داخلی نیز بررسی کنید، در این صورت محتوای شما برای گوگل نیز بسیار ارزشمند می‌باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *