رشته مدیریت بازرگانی چیست؟ مدیریت بازرگانی هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. مدیران کسب و کار بر عملیات نظارت می کنند و به کارکنان کمک می کنند تا به سطوح بالای بهره وری خود برسند. یک مدیر کسب و کار همچنین ممکن است بر کارکنان جدید نظارت یا آموزش دهد و به کسب و کار کمک کند تا به اهداف عملیاتی و مالی خود برسد.
“رهبر کسی است که از درهم و برهمی، سادگی را … از اختلاف، هماهنگی … و از سختی، فرصت را به ارمغان می آورد.”
این نقل قول عالی از آلبرت انیشتین متفکر افسانه ای، جوهر رهبری را به خوبی به تصویر می کشد. بدون رهبران، جهان ما می تواند پیچیده، جنگی و خسته کننده به نظر برسد. مکان های کاری امروزی نیز به رهبرانی نیاز دارند تا مسیر درست را تعیین کنند و فرهنگ مثبتی را که شرکت ها برای بقا و پیشرفت به آن نیاز دارند، پرورش دهند.
اگر رهبری افراد چیزی است که قلباً باور دارید که در آن خوب هستید – یا اگر می خواهید این مهارت ها را به دست آورید – مطالعه تئوری های مدیریت و بهترین شیوه ها باعث رشد رهبر در شما می شود.
هر سازمانی به رهبرانی نیاز دارد
همه نمی توانند در محل کار یک رهبر یا مدیر باشند و بسیاری از افراد مسئولیت نظارت بر کارمندان و فرآیندها را نمی خواهند. خوشبختانه، دیگران احساس میکنند که در نقشهای مدیریتی کار میکنند و میخواهند تأثیر معناداری بر تیمها و کارفرمایان خود بگذارند.
برخی از مدیران برای یادگیری مهارت های مورد نیاز خود، دوره های آموزشی شرکت را می گذرانند. دیگرانی که تازه وارد مدیریت شدهاند، «با انجام دادن» یاد میگیرند، و مجبورند در حین انجام کارها را بفهمند. برخی از مدیران سطح ابتدایی کار را با آموزش رسمی مدیریت شروع می کنند که به آنها کمک می کند تا در نقش های نظارتی خود اطمینان بیشتری داشته باشند.
مدرک کاردانی مدیریت بازرگانی
اگر یک حرفه پر ارزش در مدیریت در لیست زندگی شما قرار دارد، در اینجا چیزی وجود دارد که می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند: دریافت مدرک مدیریت بازرگانی.
برنامه تحصیلی مدیریت بازرگانی شما را آماده می کند تا به یک موقعیت نظارتی یا مدیریتی در سطوح مختلف در تنظیمات تجاری مختلف بروید، با قالبی که به شما امکان می دهد:
به صورت پاره وقت یا تمام وقت مطالعه کنید. اگر به صورت تمام وقت شرکت کنید، مدرک کاردانی خود را در دو سال دریافت خواهید کرد. زمان شما در برنامه به سرعت پیش می رود و قبل از اینکه بدانید مدرک خود را خواهید گرفت.
در برنامه خود یاد بگیرید. اگر میخواهید در شبهای هفته مطالعه کنید یا تعطیلات آخر هفته را ترجیح میدهید، این برنامه به شما انعطافپذیری لازم را میدهد تا بین تحصیلات خود با وظایف کاری و خانوادگی تعادل برقرار کنید.
برنامه درسی مدیریت بازرگانی
برنامه درسی مدیریت بازرگانی به گونه ای طراحی شده است تا به شما کمک کند در دنیای کسب و کار برتر شوید. شما حداقل 133 واحد درسی را برای فارغ التحصیل شدن، طی می کنید. شما این رشته را با مطالعه موضوعاتی که شامل کارآفرینی، حسابداری مالی، مقدمه ای بر بازاریابی، مدیریت فروش و فروش شخصی، و اصول منابع انسانی می شود، تکمیل خواهید کرد.
تکمیل مدرک مدیریت بازرگانی، شما را به مهارت هایی مجهز می کند که بسیار مورد توجه کارفرمایان هستند، مانند:
برقراری ارتباط موثر در یک محیط تجاری
تجزیه و تحلیل سناریوها و نتیجه گیری مناسب
نشان دادن مهارت های موثر مدیریت تیم
اجرای چهار کارکرد مدیریت: برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل
استفاده از مهارت های تفکر انتقادی برای حل مشکلات و تصمیم گیری بر اساس اصول پذیرفته شده کسب و کار
امروزه مدیران مورد تقاضا هستند
اداره آمار کار جهانی انتظار دارد که استخدام در مشاغل مدیریتی از هم اکنون تا سال 2029 پنج درصد رشد کند که سریعتر از میانگین همه مشاغل است. با پیش بینی باز شدن 505000 موقعیت جدید، فرصت های شما برای کار در مدیریت گسترده است.
شما احتمالاً این را از تجربیات کاری/زندگی گذشته خود می دانید، اما کار به عنوان مدیر یا سرپرست شما را به یک نوع شرکت یا صنعت محدود نمی کند. هر نوع محل کار نیاز به رهبر دارد. این چیز هیجان انگیز در مورد توجه به حرفه مدیریتی است – فرصت ها تقریباً بی پایان هستند!
اگر به صورت آنلاین تحقیق کنید، موقعیتهای مدیریت سطح ابتدایی مختلفی را مشاهده خواهید کرد، از جمله مشاغلی مانند این:
دستیار مدیر فروشگاه
مدیر پشتیبانی فروش
دستیار مدیر دفتر
مدیر ارتباط با مشتری
مدیر شیفت
افرادی که در مدیریت کار می کنند معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارمندانی که تحت نظارت آنها هستند دریافت می کنند. آنچه شما می توانید به عنوان یک مدیر انجام دهید به عوامل مختلفی بستگی دارد – برای مثال، پاداش ترجیحی کارفرما برای مدیرانش، صنعت و قدرت مالی شرکت، و سابقه و تحصیلات حرفه ای شما.
همه چیز درباره مدیریت بازرگانی
مدیریت کسب و کار مدیریت هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. این معمولاً شامل تولید مواد، پول و ماشینآلات میشود و شامل نوآوری و بازاریابی میشود. 3 دقیقه مطالعه
تعریف مدیریت کسب و کار مدیریت هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. این معمولاً شامل تولید مواد، پول و ماشینآلات میشود و شامل نوآوری و بازاریابی میشود. مدیریت مسئول برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع کسب و کار است تا بتوانند به اهداف خط مشی برسند.
مدیریت بازرگانی چه می کند؟
رشته آموزش مدیریت بازرگانی ابتدا در فرانسه شروع شده و سپس در سراسر کشورهای دنیا به یک گزینه برای رشته دانشگاهی شده است.
مدیران و مدیران این مسئولیت و قدرت را دارند که به یک شرکت نگاه کنند و تصمیم بگیرند. اندازه مدیریت می تواند هر چیزی باشد، از یک فرد واحد در یک سازمان گرفته تا هزاران مدیر در شرکت هایی که در کشورهای مختلف هستند. در سازمانهای بزرگتر، خطمشی توسط هیئت مدیره تعریف میشود و سپس توسط مدیرعامل یا مدیر اجرایی اجرا میشود.
برخی افراد فکر می کنند بهترین راه برای ارزیابی آینده و ارزش فعلی یک شرکت به تجربه و کیفیت مدیران بستگی دارد. هدف مدیریت گرد هم آوردن افراد برای دستیابی به اهداف و اهداف مورد نظر با استفاده از منابعی است که در دسترس هستند به روشی مؤثر و کارآمد.
وظایف مدیریت شامل موارد زیر است:
سازماندهی
کارگردانی یا رهبری
برنامه ریزی
پرسنل
کنترل یک سازمان
آنها همچنین شامل دستکاری و به کارگیری منابع مالی، منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع فناوری می شوند. مدیریت برای تسهیل تلاش متحد در جهت دستیابی به اهداف شرکت ضروری است.
سیستم مدیریت کسب و کار چیست؟
سیستم مدیریت کسب و کار مجموعه ابزاری است که برای اجرای تاکتیکی و برنامه ریزی استراتژیک شیوه ها، فرآیندها، خط مشی ها، دستورالعمل ها و رویه ها برای استفاده در استقرار، اجرا و توسعه استراتژی ها و برنامه های کسب و کار و همچنین هر گونه برنامه های مرتبط استفاده می شود. فعالیت های مدیریتی آنها پایه ای را برای تصمیمات تجاری تاکتیکی و استراتژیک در مورد فرآیندها، وظایف، فعالیت ها و رویه های جاری با هدف برآوردن تمام اهداف یک سازمان و برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتری فراهم می کنند.
ایده اصلی سیستم مدیریت کسب و کار این است که به مدیریت ابزارهایی برای نظارت، برنامه ریزی و کنترل فعالیت های خود و سنجش عملکرد یک کسب و کار بدهد. آنها همچنین قصد دارند فرآیندهای بهبود مستمر را در شرکت به اجرا بگذارند. این سیستم اصول وجودی سازمان را پیدا می کند و با معیارهای موفقیت کسب و کار ارتباط تنگاتنگی دارد. این یک سلسله مراتب چند سطحی از راه حل های مختلف تجاری است که نشان می دهد چگونه سازمانی که سود گرا است، عملکردهای مختلفی مانند بازاریابی، فروش، استخدام کارکنان و خرید را برای انجام موفقیت آمیز یک کار انجام می دهد.
تاکتیک های مدیریت کسب و کار
تکنیک ها و رویکردهای تاکتیکی در هنگام اجرای طرح های تجاری مرتبط با استراتژی های تجاری آنها چیست. راه حل های تاکتیکی فقط باید در طول بخش تصمیم گیری مطرح شوند. آنها باید بر اساس بازه های زمانی که در سند استراتژی مدیریت کسب و کار آمده است اجرا شوند. برنامه های تجاری اضافی را می توان تشکیل داد و به این تمرین اجرای تاکتیکی نیز اختصاص داد.
تاکتیکهای مدیریت کسبوکار به عنوان فعالیتهایی تعریف میشوند که از استانداردهای تجاری که در خطمشیهای شرکت شناسایی شدهاند، پیروی میکنند. آنها وظایف و برنامه های تجاری را اجرا می کنند تا بتوانند به اهدافی که اولویت بندی شده اند برسند.
همچنین فرآیندها و دستورالعمل هایی در این گروه عملکردی برای توسعه برنامه های مدیریت کسب و کار وجود دارد. دستورالعمل ها دارای دستورالعمل ها و دستورالعمل های عملی هستند تا نشان دهند که چگونه تصمیم گیرندگان می توانند تمام راه حل های تاکتیکی را کنترل کنند. آنها شامل عملیات و رویههایی هستند که نشان میدهند چگونه مجریان وظایف و فعالیتهای روزانه را انجام میدهند. این گروه همچنین کارکنان را به سمت تکمیل راهکارهای تجاری و شناخت برنامه های اجرایی همسو با تاکتیک های مدیریت هدایت می کند.
سبک های مدیریت
انواع مختلفی از مدیریت وجود دارد که رایج هستند، از جمله دموکراتیک، خودکامه، پدرانه، و آزادانه. سبک مدیریت دموکراتیک زمانی استفاده می شود که کارکنان بتوانند بازخورد یا نظرات خود را در مورد تصمیمات تجاری ارائه دهند. مدیریت مستبدانه به صاحب کسب و کار اجازه می دهد تا مسئول تصمیم گیری و هدایت شرکت در محیط کسب و کار باشد. زمانی که بهترین محیط کاری ممکن برای هر کارمند ایجاد شود، به آن مدیریت پدرانه می گویند. Laissez-faire بیشترین استقلال کارمندان را دارد و اجازه میدهد تصمیمگیریها بدون نظارت مالک کسبوکار انجام شود.
مزایای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی
تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی به شما این امکان را می دهد که درک گسترده ای از سازمان های تجاری ایجاد کنید و دانش موضوعی خاص را در زمینه هایی مانند بازارها، مشتریان، امور مالی، عملیات، ارتباطات، فناوری اطلاعات و سیاست ها و استراتژی های تجاری به شما ارائه می دهد. مسائل تجاری اغلب در سطح اروپایی و بین المللی مطرح می شود.
شما تعدادی مهارت قابل انتقال را در دوره خود به دست خواهید آورد، از جمله:
درک رفتار و ساختار سازمانی
تفکر تحلیلی و انتقادی
رویکرد خلاقانه برای حل مسئله
تصمیم گیری
ارتباط کتبی و شفاهی متقاعد کننده
اعداد و توانایی تحقیق، تفسیر و استفاده از داده های تجاری و مالی
اتکا به خود، ابتکار عمل و توانایی مدیریت زمان، پروژه ها و منابع
درک علل و آثار تغییرات اقتصادی و سایر تغییرات خارجی.
فارغ التحصیلان بیشتر در چه به بخش هایی به کار گرفته شده اند؟
تجارت، منابع انسانی و امور مالی
23.5
بازاریابی، روابط عمومی و فروش
18.9
دفتری، منشی و اداری
14.7
خرده فروشی، پذیرایی و خدمات مشتری
12.1
دیگر
30.8
تجربه های کاری که با شرکت در این رشته کسب می کنید.
مدرک مدیریت بازرگانی شما را برای حرفه ای در تجارت آماده می کند که می تواند برای هر بخش یا صنعتی اعمال شود. سعی کنید در مورد حوزه ای که می خواهید در آن کار کنید تصمیم بگیرید و هدف خود را برای کسب تجربه کاری مرتبط انتخاب کنید.
شما می توانید در دانشگاه از طریق فعالیت های فوق برنامه، مانند عضویت در باشگاه یا ایفای نقش در جامعه ای که مهارت های تیم سازی، تجاری یا مالی شما را توسعه می دهد، تجربه کسب کنید. همچنین می توانید سعی کنید شغلی پاره وقت در زمینه ای مرتبط با شغل انتخابی خود بدست آورید. چیزی که مهارت های تجاری را فراهم می کند یا به شما دانشی در مورد عملکردهای تجاری و نحوه عملکرد سازمان ها می دهد، مفید خواهد بود.
بازار کار و آینده شغلی
وقتی که در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل می شوید می توانید به مباحثی که به بازار کار، استراتژی های سازمان های خصوصی و دولتی برای کسب درآمد بیشتر، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنان، فرایند های فروش و بازاریابی، بازاریابی و خدمات به مشتریان آشنا خواهید شد.
با این حساب می توانید در واحدها مالی، بازرگانی شرکت های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوید.
در شرایط سخت و اقتصادهای سخت، داشتن گزینه های شغلی برای تضمین امنیت شغلی بسیار مهم است. بهترین راه برای اطمینان از اینکه گزینه های زیادی دارید این است که مطمئن شوید مدارک تحصیلی و آموزشی مورد تقاضا را دارید. اگر آن مدارک را ندارید، شاید وقت آن رسیده است که مدارک تحصیلی خود را ارتقا دهید و مدرک کاردانی یا لیسانس خود را در مدیریت بازرگانی کسب کنید. تکمیل یک برنامه مدیریت کسب و کار و کسب مدرک دانشگاهی می تواند بسیاری از مسیرهای شغلی احتمالی را که در حال حاضر در دسترس شما نیستند باز کند.
برخی از عناوین شغلی که در دسترس متخصصان مدیریت کسب و کار قرار می گیرند عبارتند از: مدیر کل، مدیر کارخانه، مدیر عملیات، مدیران تسهیلات، و حتی مدیر ارشد عملیات . علاوه بر زمینه های شغلی و صنایع متعددی که به متخصصان حرفه ای مدیریت کسب و کار نیاز دارند، همیشه خوب است بدانید که این رشته شغلی در حال گسترش است. پیش بینی می شود که رشد مشاغل تا سال 2022 برای متخصصان مدیریت کسب و کار 12 درصد افزایش یابد. متخصصان مدیریت کسب و کار نیز می توانند از نظر فرصت ها و درآمدهای جدید انتظار بازار کار خوبی داشته باشند. با این حال، این یک بازار بسیار رقابتی است و سابقه تحصیلی خوب و مدارک لازم ضروری است.
مسیرهای شغلی برای حرفه ای های مدیریت کسب و کار
متخصصان مدیریت کسب و کار ممکن است بخش فروش، بازاریابی، عملیات، خدمات مشتری، انجام سفارش، حمل و نقل و دریافت یا حتی بخش های مالی را مدیریت کنند. آنها بر فعالیت های مربوط به ارائه محصولات و خدمات یا تولید کالا نظارت می کنند. بسیاری از وظایف آنها شامل هماهنگی و هدایت منابع و پرسنل مختلف در بخش های مختلف است که بر تولید، فروش، قیمت گذاری و توزیع تأثیر می گذارد. متخصصان مدیریت کسب و کار ممکن است یک فروشگاه کوچک یا بخش بازاریابی یک شرکت بزرگ را نیز مدیریت کنند. صرف نظر از محیط، درک قوی از فناوری کسب و کار، بهترین شیوه ها و مهارت های افراد برای موفقیت در این نقش ضروری است. این امکانات برای کسی که مهارت های مدیریت کسب و کار، تحصیلات و استعداد قوی دارد، می تواند بی پایان باشد.
مدرک مورد نیاز برای استخدام
جای تعجب نیست که درصد زیادی از کارفرمایان به مدرک دانشگاهی نیاز دارند: 32 درصد به مدرک کاردانی و 27 درصد به مدرک لیسانس برای موقعیت های سطح ورودی نیاز دارند.
کسب مدرک مدیریت بازرگانی نه تنها به منظور بهبود یا توسعه مهارت ها بلکه لازمه دسترسی به فرصت های شغلی خاص است. کسب مدرک لازم نیست با فرصت های یادگیری آنلاین ناخوشایند باشد، با برنامه های منعطف، و همچنین رویکرد سنتی در محوطه دانشگاه می توان تحصیلات شما را برای مطابقت و برآورده کردن نیازهای برنامه و متناسب با زندگی شما، سفارشی کرد.
تعداد واحدهای دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی
تعداد واحدهای دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی بسته به دانشگاهی که در آن شرکت می کنید متفاوت است. با این حال می توان گفت که تعداد واحد ها حدود 133 تا 140 واحد است.
بازار کار در خارج
مدیریت بازرگانی یکی از رشته هایی است که در خارج از کشور ایران نیز تقاضای بسیاری برای پذیرش دارد. بدین ترتیب می توانید در کشورهای پیشرفته به عنوان یک مدیر کسب و کار فعالیت داشته باشید. کشورهایی که برنامه های کاری دارند یکی از بهترین مقاصد برای پذیرفته شدن هستند.
با این حال دانش زبان انگلیسی نیز یکی از مهم ترین ارکان برای پذیرفته شدن است. پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال تحصیل در این رشته هستید بدین فکر که در خارج کار کنید، حتما زبان انگلیسی خود را نیز بهبود بخشید.
نتیجه گیری و پایان
در این مقاله در مورد رشته مدیریت بازرگانی صحبت کرده و به بررسی ارکان مختلف تحصیل و جنبه شغل یابی آن پرداختیم. پیشنهاد می کنیم که اگر در این رشته تحصیل کرده اید، مشغول به تحصیل هستید یا قصد تحصیل دارید، در بخش کامنت های این پست با ما در ارتباط باشید.
همچنین پیشنهاد می کنیم که در صورت علاقمندی، از موضوعات زیر دیدن فرمایید.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing
"زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران