هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مدیریت هزینه در کسب و کار

مدیریت هزینه در کسب و کار

دسته بندی : کسب و کار
1401/09/05

شما با مطالعه این مقاله می‌توانید به صورت جامع و کامل 0 تا 100 مدیریت هزینه در کسب و کار را آموزش ببینید.

تکنیک‌های این مقاله برای تمامی مشاغل مناسب است.

همانطور که می‌دانید امروزه شرایط اقتصادی در سرتاسر دنیا اندکی چالش برانگیز شده است. در نتیجه اگر شما تکنیک مناسبی برای مدیریت هزینه در کسب و کار نداشته باشید، کاملا طبیعی است که شکست بخورید. ما در این مقاله به صورت جامع و کامل تکنیک‌های مدیریت هزینه در کسب و کار را به شما آموزش خواهیم داد. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که بازار امروز  بسیار فعال و غیر قابل پیشبینی است، در نتیجه شما با یک مدیریت هزینه کسب و کار می‌توانید در آن بقاء داشته باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که بخش مهمی از هزینه‌های شما معمولا در راستای جذب مخاطب و تبدیل آن می‌باشد. از این رو معمولا افراد در حوزه آنلاین نیز به دنبال کسب مخاطب می‌باشند. به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از افراد در این زمینه یک چالش جدی خواهند داشت. و آن ‌هم عدم مدیریت درست هزینه‌ تبلیغات است. با توجه به این موضوع اگر شما در یک سایت فعال دارید و به دنبال مدیریت هزینه می‌باشید. بخش قابل توجهی از هزینه‌های تبلیغات سایت شما با یک سئو اصولی حل می‌شود.

 با توجه به این نکته شما می‌توانید به بخش آموزش‌های سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از « آموزش سئو » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که با سئو بخش بزرگی از مشتریان شما بدون تبلیغات فراوان با شما ارتباط خواهند گرفت. از طرفی شما بواسطه استفاده از این آموزش جریان مالی خود را تقویت می‌کنید. در نتیجه انجام برخی از تکنیک‌های مدیریت هزینه در کسب و کار برای شما بسیار عالی‌تر خواهد بود. برای مدیریت هزینه در کسب و کار خود باید دید خود را میان کنید و از زمان حال برای آن برنامه ریزی داشته باشید.

مدیریت هزینه چیست؟

زمانی که شما مقاله مدیریت هزینه در کسب و کار را مطالعه می‌کنید. شاید به این موضوع فکر کنید که مدیریت هزینه به این معنی است که شما نباید خرج کنید و باید بیشتر به فکر پس انداز در کسب و کار خود باشید. این دیدگاه یک دیدگاه منسوخ در مدیریت هزینه در کسب و کار است. اما زمانی که این علم اندکی رشد پیدا کرد، به این نتیجه رسیدند که مدیریت هزینه به این معنی است که شما باید درآمد جانبی خود را در کسب و کار خود مجدد سرمایه گذاری کنید. این دیدگاه نیز امروزه با چالش مواجه است.

چرا که اگر شما بخواهید در آمد خود را مجدد در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید. یک چالش خواهید داشت و آن هم این است که سرعت رشد کسب و کار شما محدود خواهد بود. اما در مدیریت هزینه نوین شما باید با استفاده از ابزار بدهی اقدام به مدیریت هزینه در کسب و کار خود کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در این زمان مفهوم مدیریت ریسک برای شما جایگاه بسیار بالایی خواهد داشت. از این رو شما باید تمام تلاش خود را بر این موضوع قرار دهید که ریسک را به خوبی شناسایی کنید

مدیریت هزینه چیست؟

اما در این مقاله ما دیدگان کلاسیک مدیریت هزینه در کسب و کار را با شما بررسی خواهیم کرد. البته نکاتی را نیز در استفاده از اهرم بدهی به شما آموزش خواهیم داد. توجه داشته باشید که شما باید یک برنامه ریزی مناسب برای افزایش بازدهی خود در این زمینه داشته باشید. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که مدیریت هزینه در کسب و کار بسیار به سایز کسب و کار شما و توانایی ریسک کردن شما بستگی دارد. در نتیجه سعی کنید که قبل از هر کاری به هدف خود از مدیریت هزینه فکر کنید.

مزایای مدیریت هزینه در کسب و کار چیست؟

زمانی که شما قصد مدیریت هزینه در کسب و کار خود را دارید باید با مزایای آن آشنا باشید. علت آن نیز کاملا مشخص است. زمانی که شما مزایای این موضوع را ندانید، نمی‌توانید سختی‌های آن را نیز تحمل کنید. اولین نکته‌ای که شما باید فارق از هر چیزی به آن توجه داشته باشید این است که شما در ایران زندگی‌ می‌کنید. تورم کشور ما بسیار بالاست و اگر شما مدیریت هزینه در کسب و کار مناسبی نداشته باشید کاملا طبیعی است که نتوانید کسب و کار خود را ادامه دهید.

سعی کنید به این موضوع توجه داشته باشید که مدیریت هزینه در سازمان شما حتی روی استخدام نیروی شما نیز تاثیر گذار است. شما قرار است سیاست‌های کلان مجموعه خود را به واسطه مدیریت هزینه تغییر دهید. از این رو شما باید به صورت کلی روی این موضوع تسلط داشته باشید. سعی کنید به موضوع فکر کنید که شما قرار است با مدیریت هزینه در کسب و کار، گردش مالی خود را تقویت کنید. در این صورت برآیند بازدهی شما نیز به صورت قابل توجهی تغییر خواهد کرد. البته به صورت خلاصه نکاتی را ادامه بیان خواهیم کرد.

  1. حاشیه سود مورد انتظار خود را مشخص می‌کنید.
  2. نرخ بازگشت سرمایه شما را تغییر خواهد داد.
  3. پول برای شما صرفا یک ابزار خواهد بود، این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید. بقاء کسب و کار خود را به آن گره نزنید و سایت‌های کلی مجموعه را بر اساس نیاز بازار تعریف کنید.
  4. جریان‌های مالی سازمان و یا کسب و کار شما کاملا واضح خواهد شد.
  5. تسلط شما را مخارج و هزینه‌های شما افزایش خواهد یافت.
  6. روند بلند مدت کسب و کار شما همیشه سود ساز خواهد بود.
  7. تجزیه و تحلیل کسب و کار شما بسیار سریع خواهد بود.

اولین و مهم‌ترین تکنیک در مدیریت هزینه در کسب و کار شفاف سازی جریان‌های مالی است

زمانی که شما قصد مدیریت هزینه در کسب و کار خود را دارید، باید در مرحله اول قبل از انجام هرکاری، به فکر مشخص کردن منابع درآمدی و همچنین هزینه‌های جاری کسب و کار خود باشید. به این نکته توجه داشته باشید که شما قرار است کسب و کار خود را مانند یک شیشه شفاف کنید. این موضوع به این جهت برای شما اهمیت دارد که اگر جریان‌های مالی در کسب و کار خود را نشناسید برای برنامه ریزی نیز نمی‌توانید داشته باشید. بهترین مدل برای درک ساده این موضوع به مدیریت هزینه حسابداری، استفاده از مدیریت هزینه به فرم نموداری است.

ممکن است که برای شما بررسی مفاهیم به صورت اکسل اندکی سخت باشد. اما زمانی که شما کلیه‌ی موارد خود را به صورت نمودار داشته باشید، مقایسه و تحلیل آن برای شما زمانی نخواهد برد. سعی کنید، که کلیه هزینه‌های کسب و کار خود را به صورت گروه‌های متناسب با هم دسته بندی کنید. به عنوان مثال هزینه تبلیغات خود را در یک دسته بندی قرار دهید. در مرحله بعدی سعی کنید که بازدهی حاصل از آن را بررسی کنید. به عنوان مثال شما یک تبلیغ در اینستاگرام خود انجام داده‌اید و بازدهی شما نزدیک به صفر بوده است.

منظور ما از بازدهی صفر این است که شما فروشی مناسب و یا برندینگ مناسبی از آن دریافت نکرده‌اید. شما در این مرحله اولا باید « آموزش اینستاگرام » داشته باشید. چرا که این موضوع به این معنی است که شما سازوکار این برنامه ره به درستی شناسایی نکرده‌اید. و در مرحله دوم باید تحلیل تبلیغات داشته باشید.  شما باید این کار را برای تمامی منابع درآمدی و همچنین مصارف مالی خود انجام دهید. چرا که این کار به شما کمک می‌کند به صورت واقع بینانه اقدام به مدیریت هزینه در کسب و کار خود داشته باشید.

شفاف سازی جریان‌های مالی

برای مدیریت هزینه در کسب و کار سیستم مالی خود را به روز کنید

زمانی که قرار است شما یک مدیریت هزینه در کسب و کار مناسب داشته باشید، باید سیستم مالی خود را به روز کنید. به این نکته توجه داشته باشید، این که شما اول سیستم مالی خود را به روز کنید و در مرحله بعد بخواهید تحلیل جامع از جریان‌های مالی خود داشته باشید، باعث می‌شود در جریان‌های مالی شما همیشه نقاط تاریک وجود داشته باشد. در صورتی که شما تحلیل اولیه با روش سنتی نداشته باشید، ممکن است در به روز کردن سیستم مالی خود نیز یک ردیف بودجه ثانویه داشته باشید. این موضوع به صورت جدی زیان ساز خواه بود.

فکر نکنید که برای به روز رسانی سیستم مالی خود باید هزینه بسیار زیادی انجام دهید. اگر شما در کسب و کار خود سیستم سازی مناسب داشته باشید. می‌توانید به سرعت و با هزینه بسیار پایین این کار را انجام دهید. برای درک بهتر این موضوع به شما پیشنهاد می‌دهم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « آموزش سیستم سازی حرفه‌ای » ما به صورت جامع و کامل استفاده کنید. هدف از به روز رسانی سیستم مالی افزایش سرعت شما در مدیریت هزینه کسب و کار شما است.

توجه داشته باشید که زمانی که صحبت از مدیریت هزینه در سازمان  و یا کسب و کار شما می‌شود. شما باید بتوانید در برخی مواقع بسیار سریع اقدام به تصمیم گیری در مسیر درست داشته باشید. برای این موضوع باید بتوانید در لحظه بودجه یک بخش را کاهش دهید و بودجه بخش دیگر را تغییر دهید. از طرفی یکی از مهمترین راه‌ها برای مدیریت هزینه در سازمان این است که با به روز رسانی سیستم مالی خود، از جریان‌های غیر ضروری مالی آگاه شوید. برای درک بهتر این موضوع تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

یکی از ابزارهای مهم شما در مدیریت هزینه استفاده از مدیریت موجودی است

زمانی که شما قرار است مدیریت هزینه مناسبی در سازمان داشته باشید، باید توانایی مدیریت موجودی را نیز داشته باشید. در وهله اول کل موجودی خود را بررسی کنید و برای آن یک حد استاندارد قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که منظور از مدیریت موجودی این است که شما منابع مالی، منابع کالایی، موجودی انبار خود را به صورت کامل و شفاف بررسی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شما قرار است از موجودی خود مانند پول نقد استفاده کنید. در نتیجه شما باید برای این موضوع برنامه ریزی داشته باشید.

در مرحله بعدی که شما موجودی خود را شناسایی کردید، باید هزینه‌های خود را در حالت نیمه کاره بررسی کنید. سپس بررسی کنید که اگر هزینه‌های شما به صورت 50 درصدی باشد. و ظرفیت تولید شما روی 70 درصد تنظیم شده باشد و فروش کالای شما نیز صفر باشد؛ چگونه می‌توانید تا 60 روز دوام داشته باشید. زمانی که این پازل برای شما حل شد، به این موضوع فکر کنید، که چگونه می‌توانید حد استاندار موجودی مالی و موجودی کالایی خود را شناسایی کنید. علت انجام این کار شما این است که شما بواسطه این کار می‌توانید در صورت بروز بحران از ورشکستگی نجات پیدا کنید.

 به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما در بازار بقاء نداشته باشید توانایی مدیریت هزینه را نیز نخواهید داشت. زمانی که شما اقدام به بقاء به انجام این کار می‌کنید، شما توانایی انجام مدیریت هزینه را نیز بهتر خواهید داشت. چرا که شما در مراحل قبلی توانایی انجام تحلیل سریع صورت‌های مالی خود از دست داده‌اید. سعی کنید به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی که شما حد استاندارد داشته باشید، اگر شما یک سیستم اشتباه مدیریت هزینه حسابداری داشته باشید. حد استاندار مانند یک آژیر خطر برای شما خواهد بود.

 هزینه اول هر بخش را شناسایی کنید

 اگر شما قصد مدیریت هزینه حرفه‌ای دارید، باید در مرحله سوم توانایی شناسایی بزرگترین مخارج خود را در هر بخش داشته باشید. این بخش‌ها شامل تولید، بازاریابی فروش، نگهداری و هزینه‌های جانبی می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که شما باید دلایل اصلی هزینه‌ها را نیز داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید که شما ماهانه 70 میلیون تومان هزینه تبلیغات انجام می‌دهید. زمانی که شما بررسی می‌کنید ماهانه 30 میلیون برای اینستاگرام، 25 میلیون تومان برای تبلیغات بنری و 15 میلیون تومان برای سایز روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید. حال شما باید بررسی اینستاگرام داشته باشید.

شما باید بررسی داشته باشید که بازدهی هزینه اینستاگرام شما به چه صورت است.  در مرحله بعد  باید بررسی کنید که تا چه اندازه به اهداف خود دست پیدا کرده‌اید. شما باید به این موضوع فکر کنید که اگر بیش از انتظار شما نتیجه مثبت دریافت کرده‌اید، چگونه این روند را حفظ کنید. و اگر نتایج مدنظر شما کسب نشده است شما باید برای مدیریت هزینه منطقی، هزینه این کار را به یک، پنجم کاهش دهید. چرا که زمانی که این کار نیاز شما را برطرف نمی‌کند، باید بررسی روند صورت پذیرد.

هزینه اول را شناسایی کنید

شما به مرحله انتخاب این کار برگردید، به این موضوع فکر کنید که شما بر اساس چه روشی و بر اساس چه پارامترهایی نتایج خود را تخمین زده‌اید. حال باید در مرحله بعد تمام تلاش خود را کار گیرید تا در استراتژی کاری خود تغییرات ایجاد کنید. شما باید از سیستم تصمیم گیری  استراتژیک استفاده کنید. برای این موضوع می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « تصمیم گیری استراتژیک » استفاده کنید. هدف ما از انجام این کار است که شما توانایی تحلیل خود را در این زمینه افزایش دهد. در این صورت می‌توانید، تصمیم درستی را اتخاذ کنید.

برای مدیریت هزینه باید بازار سنجی داشته باشید

زمانی که شما جریان‌های مالی خود را بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید که فروش شما کاهش پیدا کرده است. راهکار متداول این است که سعی می‌کنند، تولید خود را کاهش دهند. اما این موضوع به شدت اشتباه است. زمانی که این موضوع برای شما رخ داد، اولین کاری که باید انجام دهید، تحقیقات میدانی بازار است. چرا که شما با انجام این کار می‌توانید، دلیل کاهش فروش خود را پیدا کنید. در درجه اول ممکن است که قدرت خرید مشتریان شما کاهش پیدا کرده باشد. در این صورت شما برای هزینه باید در مونتاژ و تولید کالا و خدمات خود بازنگری داشته باشید.

اما ممکن است زمانی که شما بررسی انجام دادید، مشتری شما قدرت خریدش تغییری نکرده باشد. حتی قدرت خرید او افزایش نیز پیدا کرده باشد، اما تمایلی به خرید محصولات شما نداشته باشد. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا پرسونای مشتری خود را مجدد ترسیم کنید. اگر از اصول این موضوع اطلاعی ندارید، به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « پرسونای مشتری چیست » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما باید همیشه مشتری خود را بهتر از خود او بشناسید.

در نهایت ممکن است که با بازار سنجی متوجه شوید که رکود تورمی در حال رشد کردن است. در نتیجه در این مرحله باید شما باید به فکر افزودن کالا به انبار خود باشید. چرا که پول در بانک و نمی‌تواند برای شما پوشش ریسک داشته باشد. از طرفی ممکن است که شما نتوانید با توجه به شد سریع قیمت‌ها و همچنین نبود فروش کافی این کار را انجام دهید. در این صورت شما برای افزایش موجودی انبار خود باید از وام‌های بانکی استفاده کنید.  استفاده از ابزار بدهی زمانی برای شما مفید است که برای استفاده از آن استراتژی داشته باشید.

برای مدیریت هزینه کاربردی سعی کنید که از افراد با تجربه و خبره استفاده کنید

برخی افراد زمانی که صحبت از مدیریت هزینه می‌شود به فکر تعدیل نیرو می‌افتند. این موضوع ممکن است که در کوتاه مدت برای شما مفید باشد، اما در بلند مدت قطعا باعث از دست رفتن سرمایه انسانی شما می‌شود. به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که نیروی حال حاضر خود را به نیروی متخصص در حوزه کاری مورد نیاز خود جایگزین کنید. اگر شما در این رابطه تصمیم جدی داشته باشید، این موضوع به این معنی است، فرآیند تولید و فروش شما بهبود پیدا خواهد کرد.

بزرگترین اشتباه شما این است که به اسم مدیریت هزینه در کسب و کار حقوق نیروی کار خود را کاهش دهید و یا در زمان مقرر آن افزایش حقوق نداشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که شما نیروی متخصص خود را از دست بدهید و به جای آن از افراد نادرست استفاده کنید. و زمانی که دچار بحران شدید، نیروی کار خود را کاهش دهید و به نیروی کار باقی مانده خود فشار بیشتری وارد کنید. در این صورت بازدهی مورد انتظار شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که شما با این کار در یک چرخه معیوب قرار خواهید گرفت.

 این کار می‌توانید منابع شما را به صورت جدی مورد صدمه قرار دهد. شما برای مدیریت هزینه‌های خود صرفا نباید که، هزینه خود را کاهش دهید، بلکه باید در برخی مواقع آن را افزایش دهید. البته در مسیر درست چرا که این کار شما قرار است درآمد شما را افزایش دهد. اگر شما بخواهید صرفا برای مدیریت هزینه مصارف خود را کاهش دهید، در این صورت در یک بحران مالی پس از یک ماه تولید و گسترش خدمات خود را به صورت کامل متوقف خواهید کرد. سعی کنید هوشمندانه به این موضوع فکر کنید.

مدیریت هزینه را با مشاوره افراد متخصص انجام دهید

در مدیریت هزینه در کسب و کار خود، حق مقایسه ندارید

به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر لایق در کسب و کار خود، نباید خود را همکاران و رقبا خود مقایسه کنید. این کار شما می‌تواند برای شما زیان‎‎های جانبی فراوانی را به همراه داشته باشد. دقت داشته باشید که معیار رشد و پیشرفت شما فقط و فقط اعداد و ارقام است. به این نکته توجه داشته باشید که شما قرار است در تمامی مراحل بیزینسی خود از یک مشاور استفاده کنید. آن مشاوره کسی نیست جز مشاور اقتصادی شما.

به عنوان مثال اگر قرار است که شما یک طرح توسعه داشته باشید و تمامی مشاوران شما به اهمیت این موضوع اشاره می‌کنند. شما باید نگاه به نظر مشاور اقتصادی خود داشته باشید. در صورتی که او این موضوع را تایید نمی‌کند. شما نباید اقدام به این کار داشته باشید. توجه داشته باشید که مدیریت هزینه باید به صورت هدفمند انجام شود، در غیر این صورت برای شما بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

سخن پایانی

شما در این مقاله به صورت کامل و جامع با مزایای مدیریت هزینه در کسب و کار آشنا شدید. از طرفی تکنیک‌های مدیریت هزینه در کسب و کار را نیز آموزش دید. به این نکته توجه داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید بازخورد مناسبی از این موضوع داشته باشید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا سیستم مالی خود چابک سازی کنید. در این صورت برای اعمال  تغییرات و بررسی نتایج آن چالشی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که رکن اصلی هر کسب و کار جریان‌های مالی آن است، در نتیجه به مدیریت هزینه در کسب و کار توجه داشته باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *