هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مدیر کیست

مدیر کیست و چه می کند؟ 0 تا 100 موقعیت شغلی مدیر + نکات مهم

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/04

مدیر چیست؟

مدیر حرفه ای است که در یک سازمان نقش رهبری را بر عهده می گیرد و تیمی از کارکنان را مدیریت می کند. اغلب، مدیران مسئول مدیریت یک بخش خاص در شرکت خود هستند. انواع مختلفی از مدیران وجود دارد، اما آنها معمولا وظایفی مانند انجام بررسی عملکرد و تصمیم گیری دارند. مدیران اغلب خط ارتباطی بین کارکنان یک شرکت و مدیران سطح بالای آن هستند.

یک مدیر چه می کند؟

مدیران برنامه‌های روزانه را برنامه‌ریزی می‌کنند، با استعدادهای جدید مصاحبه می‌کنند و استخدام می‌کنند، کارکنان فعلی را تشویق و تشویق می‌کنند، بودجه‌ها را ایجاد و حفظ می‌کنند و با مدیریت ارشد هماهنگ می‌کنند و به آنها گزارش می‌دهند.

مسئولیت‌های خاص ممکن است بر اساس شرکتی که مدیر در آن کار می‌کند و صنعت شرکت متفاوت باشد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:

  • مصاحبه، استخدام و نگهداری از کارکنان فعال و سازنده

  • برای ایجاد شرح وظایف دقیق و حرفه ای با منابع انسانی کار کنید

  • با بخش های داخلی مانند بازاریابی و تضمین کیفیت همکاری کنید

  • برنامه های روزانه ای ایجاد کنید که شرکت را بر اساس نیازهای تجاری تاریخی به درستی پرسنل نگه می دارد

  • انتظارات تجاری را با تیم های خود در میان می گذارد

  • نظارت و ارزیابی عملکرد شغلی و ارائه بازخورد و مربیگری کارکنان

مسئولیت های روزانه یک مدیر ممکن است بسته به صنعتی که در آن کار می کند متفاوت باشد. با این حال، برخی از مسئولیت های مشترک مدیران در بخش های مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:

رهبری یک تیم

مسئولیت کلیدی یک مدیر رهبری تیم است. آنها به کارمندان خود جهت می دهند و به سؤالات آنها پاسخ می دهند. آنها همچنین وظایف را به کارمندان خاصی محول می کنند و اطمینان حاصل می کنند که پروژه ها در مسیر خود باقی می مانند. مدیران بزرگ برای کمک به افزایش بهره وری تیم خود به نقش یک رهبر منصف متعهد می شوند.

آموزش کارکنان

مدیران اغلب مسئول آموزش کارکنان خود برای انجام وظایف شغلی و یادگیری مهارت های جدید هستند. آنها همچنین ممکن است فرصت های توسعه حرفه ای را به آنها ارائه دهند. اغلب، مدیران به عنوان مربی برای کارمندان خود عمل می کنند و مهارت هایی را به آنها آموزش می دهند که می توانند در پیشرفت شغلی خود از آنها استفاده کنند.

تصمیم گیری

یکی دیگر از وظایف یک مدیر تصمیم گیری برای بخش خود است. گاهی اوقات مدیران تصمیمات سختی می گیرند، بنابراین داشتن یک فرآیند تصمیم گیری قوی برای آنها مهم است. این می تواند به آنها کمک کند تا بهترین تصمیمات ممکن را برای موفقیت بخش خود بگیرند. اغلب، مدیران با کارمندان خود و سایر افراد شرکت خود ارتباط برقرار می کنند تا به آنها کمک کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

مدیریت تعارضات

مدیران همچنین در صورت لزوم به تعارضات می پردازند، از جمله درگیری بین اعضای تیمشان. این بدان معنی است که آنها معمولاً مهارت های حل تعارض را به کار می گیرند و تعارضات محل کار را میانجیگری می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا یک محیط کاری مثبت را برای تیم خود حفظ کنند.

مدیریت بودجه بخش خود

مدیران گاهی اوقات مسئولیت بودجه بخش خود و استفاده از ابزارهای مالی و حسابداری را بر عهده می گیرند. آنها ممکن است با متخصصان دیگر برای ایجاد بودجه ملاقات کنند. آنها همچنین می توانند تعیین کنند که بخش آنها به چه میزان بودجه برای فعالیت نیاز دارد.

انجام بررسی عملکرد

یکی دیگر از وظایف اصلی مدیران انجام بررسی عملکرد برای کارکنانشان است. معمولاً بررسی عملکرد به صورت دوره ای انجام می شود. در بررسی عملکرد، مدیران به کارکنان خود بازخورد و پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود آنها ارائه می دهند. آنها همچنین ممکن است به کارکنان خود در تعیین اهداف یا پیگیری پیشرفت آنها در رسیدن به اهداف کمک کنند.

استخدام کارمندان جدید

مدیران همچنین اغلب با بخش منابع انسانی شرکت خود برای استخدام کارمندان جدید همکاری می کنند. آنها ممکن است نامزدهای شغلی را شناسایی کنند، مصاحبه انجام دهند و پیشنهادات شغلی را گسترش دهند. به طور معمول، مدیران بزرگ می‌دانند که چگونه تشخیص دهند که یک نامزد شغلی مناسب تیمشان است، زیرا می‌دانند افراد به چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی برای برتری در بخش خود نیاز دارند.

مدیریت

انواع مدیران

انواع مختلفی از مدیران وجود دارد، از جمله:

مدیران ارشد

مدیران ارشد معمولاً با استراتژی کلی شرکت خود درگیر هستند. آنها ممکن است بر بسیاری از بخش ها نظارت کنند. آنها همچنین مسئول اطمینان از همسویی وظایف و پروژه های مختلف با مأموریت فراگیر شرکت خود هستند.

مدیران کل

مدیران کل مسئولیت انواع وظایف مدیریتی از جمله نظارت بر تولید محصول را بر عهده دارند. آنها معمولاً اهدافی را برای کارمندان خود تعیین می کنند و برنامه های محصول را ایجاد می کنند. معمولاً هدف کلی یک مدیر کل افزایش درآمد شرکت است.

مدیران خط

مدیران خط مسئول دستیابی به خروجی های خاص هستند. به طور معمول، مسئولیت های آنها به محصولات یا خدمات شرکتشان مربوط می شود. مدیران خط اغلب با مدیران ارشد شرکت ارتباط برقرار می کنند و نتایج را به آنها گزارش می دهند.

مدیران تیم

مدیران تیم، که ممکن است به عنوان سرپرست از آنها یاد شود، مسئول نظارت بر گروه ها یا عملکردهای خاص یک سازمان هستند. آنها ممکن است وظیفه نظارت بر پروژه ها یا نگه داشتن تیم ها در مسیر را داشته باشند. مانند مدیران خط، مدیران تیم نیز نتایج را به مدیریت ارشد شرکت گزارش می دهند.

میانگین درامد

مدیران معمولاً کارکنان تمام وقت و حقوق بگیر هستند. حقوق مدیران بسته به سطح تحصیلات، تجربه کاری مرتبط، موقعیت جغرافیایی شغل، اندازه شرکت و صنعت شرکت متفاوت است. مدیران همچنین ممکن است غرامت اضافی در قالب کمیسیون و پاداش دریافت کنند.

  • حقوق رایج در ایالات متحده:  51555 دلار در سال

  • برخی حقوق ها از 35161 دلار در سال تا 142000 دلار در سال متغیر است

الزامات مدیر

تضمین یک موقعیت به عنوان یک مدیر ممکن است بسته به صنعت و اندازه شرکت نیازمند الزامات خاصی باشد، از جمله:

تحصیلات

سطح تحصیلات مورد نیاز برای یک نقش به عنوان یک مدیر بسته به صنعت شرکت متفاوت است. برخی از کارفرمایان مانند فروشگاه های خرده فروشی به حداقل مدرک دیپلم دبیرستان یا GED با حداقل دو سال تجربه در خرده فروشی یا نقش مرتبط نیاز دارند. برخی از فروشگاه های خرده فروشی ممکن است نامزدهای دارای مدرک لیسانس مدیریت خرده فروشی را ترجیح دهند. سایر کارفرمایان مانند مراکز تماس و شرکت های بزرگ به حداقل مدرک لیسانس نیاز دارند. برخی از کارفرمایان نیز داوطلبانی را ترجیح می دهند که دوره های گواهینامه مدیریت یا صنعت را گذرانده باشند.

آموزش

مدیران اغلب به حداقل دو سال تجربه کاری مرتبط در یک موقعیت مرتبط نیاز دارند. علاوه بر تجربه قبلی، مدیران اغلب آموزش‌های بیشتری برای بهبود مهارت‌های مدیریت و رهبری، یادگیری سیستم‌ها و فن‌آوری‌های لازم، بهبود مهارت‌های ارتباطی، یادگیری نحوه اولویت‌بندی و تفویض وظایف، و نحوه ایجاد انگیزه، تشویق و ارائه بازخورد به تیم‌های خود دریافت می‌کنند. . مدیران معمولاً این آموزش اضافی را به عنوان بخشی از فرآیند حضوری برای نقش جدید خود دریافت می کنند.

مهارت ها

مدیران برای موفقیت در نقش خود به ترکیبی از چندین مهارت سخت و نرم نیاز دارند. برخی از رایج ترین مهارت های مورد نیاز برای یک نقش به عنوان یک مدیر عبارتند از:

  • مهارت های ارتباطی: مهارت  های ارتباطی شامل توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی با گوش دادن فعال، مشاهده، صحبت کردن و همدلی است. مدیران باید مهارت های ارتباطی کلامی، غیرکلامی و نوشتاری عالی داشته باشند تا بتوانند روابط مثبت با تیم خود حفظ کنند، انتظارات را به درستی بیان کنند، بازخورد و مربیگری ارائه دهند و با بخش های داخلی همکاری کنند.

  • مهارت‌های مدیریت زمان: مهارت‌های مدیریت  زمان شامل توانایی ایجاد تعادل و اولویت‌بندی پروژه‌ها به شیوه‌ای است که به شما کمک می‌کند کار خود را به موقع انجام دهید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را نیز حفظ کنید. مدیران بیشتر روز خود را به چند کار می گذرانند و باید مسئولیت ها را اولویت بندی کنند و در صورت لزوم وظایف را محول کنند.

  • مهارت های کامپیوتری: مهارت  های کامپیوتری شامل ترکیبی از دانش تایپ، سیستم و نرم افزار است. مدیران باید مهارت های کامپیوتری قوی داشته باشند زیرا مسئولیت های شغلی آنها شامل تایپ کردن، استفاده از مایکروسافت آفیس و استفاده از نرم افزارهای خاص صنعت و شرکت است.

  • تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله:  تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله به توانایی فرد در استفاده از دانش، حقایق، داده ها و استدلال برای ارائه راه حل برای مشکلات اشاره دارد. مدیران باید این توانایی را داشته باشند که سریع فکر کنند و به طور مناسب پاسخ دهند، اغلب در موقعیت های پر سرعت و استرس زا.

  • مهارت‌های رهبری: مهارت‌های رهبری توانایی فرد برای ایجاد انگیزه، تشویق و هدایت کارکنان و تیم‌های خود برای تکمیل مسئولیت‌های شغلی به طور مؤثر و سازنده است. مدیران باید تیم خود را مثبت رهبری کنند.

  • مهارت‌های خدمات مشتری: بسیاری از نقش‌های مدیریتی شامل مسئولیت‌های مواجهه با مشتری، از جمله حل و فصل مسائل تشدید شده خدمات مشتری است. داشتن مهارت های عالی خدمات مشتری برای مدیران در هر نقشی حیاتی است.

برای اینکه یک مدیر موفق باشید، می توانید مهارت های زیر را توسعه دهید:

رهبری

رهبری یک مهارت اصلی برای مدیران است، زیرا یکی از مسئولیت های شغلی اصلی آنها رهبری تیم است. مدیران اغلب با الگوبرداری از کارمندان خود را تشویق می کنند تا اعمال و اخلاق کاری خود را منعکس کنند. برای تبدیل شدن به یک رهبر عالی، می توانید روی توسعه ویژگی هایی مانند:

  • انگیزه: مدیران با مهارت های رهبری می دانند که چگونه به کارکنان خود انگیزه دهند. آنها ممکن است از مشوق هایی برای حفظ انگیزه کارکنان خود استفاده کنند، مانند برنامه های کارمند ماه یا سایر پاداش ها.

  • مثبت اندیشی: رهبران بزرگ نیز نگرش مثبتی دارند و کارمندان خود را تشویق می کنند که همین کار را انجام دهند. آنها خوش بینانه فکر می کنند و هنگام تعامل با دیگران مثبت نشان می دهند.

  • اعتماد به نفس: اعتماد به نفس می تواند رهبران را برای مدیریت موقعیت های دشوار و رهبری موثر کارکنان خود مجهز کند. این می تواند به آنها کمک کند تا تصمیمات قوی بگیرند و الگو باشند.

  • تاب آوری: رهبران نیز انعطاف پذیر هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند حتی در شرایط سخت به طور مؤثر رهبری کنند.

  • تفویض اختیار: تفویض اختیار یکی دیگر از مهارت‌های رهبران بزرگ است، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا وظایف را به کارمندان مناسب اختصاص دهند و زمان خود را برای کارهای دیگر آزاد کنند.

ارتباط

مدیران همچنین برای موفقیت در شغل خود به مهارت های ارتباطی نیاز دارند، زیرا اغلب با کارکنان خود و سایر اعضای شرکت خود ارتباط برقرار می کنند. معمولاً مدیران به مهارت های ارتباطی نوشتاری نیز نیاز دارند، زیرا ممکن است مسئولیت نوشتن گزارش ها و ایمیل ها را بر عهده داشته باشند. گوش دادن فعال نیز به عنوان یک مهارت ارتباطی طبقه بندی می شود و داشتن این مهارت برای برقراری ارتباط موثر برای مدیران مهم است. گوش دادن فعال شامل تماس چشمی، زبان بدن و لبخند است.

آموزش فتوشاپ Photoshop | دوره کامل از پایه تا پیشرفته

تصمیم گیری

مدیران اغلب مجبورند تصمیمات سختی برای تیم خود بگیرند، بنابراین مهارت های تصمیم گیری قوی ضروری است. اغلب، مدیران فرآیندهای تصمیم گیری خود را توسعه می دهند تا به آنها در مدیریت تصمیمات و سایر مسائل در محل کار کمک کنند. مدیران بزرگ همچنین حاضرند در هنگام تصمیم گیری از سایر افراد شرکت بازخورد بخواهند.

ایجاد رابطه

مدیران بزرگ همچنین با کارمندان خود روابط برقرار می کنند. آنها ممکن است این کار را از طریق ارتباط مکرر با کارمندان خود و همچنین تمرینات ایجاد رابطه انجام دهند. هنگامی که مدیران روابط قوی با کارکنان خود برقرار می کنند، می تواند به افزایش اعتماد متقابل و تقویت روحیه کارکنان کمک کند.

خدمات مشتری

مهارت های خدمات مشتری نیز می تواند برای مدیران مفید باشد. گاهی اوقات مدیران به طور مستقیم با مشتریان شرکت خود ارتباط برقرار می کنند و به عنوان یک خط ارتباطی بین مشتریان و مدیریت بالای شرکت عمل می کنند. این باعث می‌شود مهارت‌های خدمات مشتری، از جمله مهارت‌هایی مانند همدلی، صبر و متقاعدسازی مفید باشد.

چگونه مدیر شویم

در اینجا پنج مرحله کلیدی وجود دارد که می توانید برای تبدیل شدن به یک مدیر دنبال کنید:

1. مسیر شغلی خود را انتخاب کنید

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مسیر شغلی خود را انتخاب کنید، و انتخاب شغلی که با علایق و ارزش‌های اصلی شما همسو باشد، مفید است. همچنین می توانید مسیرهای شغلی مختلف را به صورت آنلاین بررسی کنید و با افراد در صنایع مختلف صحبت کنید تا ایده ای از علایق شغلی خود به دست آورید. به این ترتیب، می توانید تصمیم بگیرید که کدام صنعت برای شما مناسب است.

2. تحصیلات خود را ارتقاء دهید.

یکی دیگر از گام‌های کلیدی برای تبدیل شدن به یک مدیر، دریافت تحصیلات متناسب با صنعتی است که می‌خواهید وارد شوید. در بسیاری از صنایع، مدیران حداقل به مدرک لیسانس نیاز دارند، بنابراین این می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. شما همچنین می توانید مدرکی دریافت کنید که به شما امکان می دهد در طیف وسیعی از صنایع مانند مدیریت بازرگانی کار کنید. گزینه های دیگر می تواند شامل امور مالی، حسابداری و مدارک مرتبط باشد.

3. شبکه سازی انجام دهید

سعی کنید از طریق رویدادهای شبکه با مدیران صنایع مختلف ارتباط برقرار کنید. شما می توانید رویدادهایی را پیدا کنید که به صنعت شما مربوط می شود تا با ارزش ترین ارتباطات را ایجاد کنید. این ارتباطات ممکن است به شما در یافتن شغل در آینده کمک کند.

4. کسب تجربه

هدف کسب تجربه حرفه ای در صنعتی که می خواهید وارد آن شوید. شما می توانید تجربه حرفه ای را از طریق کارآموزی، موقعیت های ابتدایی و داوطلبانه به دست آورید. شما همچنین می توانید در یک شرکت با هدف رسیدن به یک نقش مدیریتی شروع کنید.

5. اهداف شغلی SMART را تعیین کنید

SMART روشی است که می توانید برای توسعه اهداف شغلی خود از آن استفاده کنید. مخفف نشان دهنده موارد زیر است:

  • خاص

  • قابل اندازه گیری

  • قابل دستیابی

  • مربوط

  • مبتنی بر زمان

تعیین اهداف SMART می تواند به شما کمک کند تا در مسیر مدیر شدن خود بمانید. سعی کنید به طور دوره ای پیشرفت خود را اندازه گیری کنید تا ببینید چه تغییراتی می توانید ایجاد کنید تا به اهداف خود برسید. به عنوان مثال، یکی از اهداف SMART شما ممکن است این باشد که “من ظرف سه سال از کار در این شرکت به سمت مدیر ارتقا خواهم یافت.”

محیط کار مدیر

مدیران معمولاً به صورت تمام وقت در محیط اداری کار می کنند. مدیران فروش و مدیران خدمات مشتری اغلب فضای کاری خود را با نیروی فروش یا خدمات خود به اشتراک می گذارند. ممکن است مدیران بسته به نیازهای کسب و کارشان، نیاز به برنامه ای انعطاف پذیر از جمله آخر هفته ها و عصرها داشته باشند.

اکثر مدیران حقوق بگیر هستند و بسیاری از آنها بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند. برخی از موقعیت های مدیریتی نیز ممکن است نیاز به سفر داشته باشند.

چگونه مدیر شویم؟

بسیاری از مدیران موقعیت های خود را با کسب ترفیع از موقعیت های ابتدایی با کارفرمایان فعلی خود به دست می آورند. مراحلی که برای مدیر شدن باید انجام دهید در اینجا آمده است:

  1. کسب مدرک: اگرچه برای هر نقشی در مدیریت لازم نیست، بسیاری از کارفرمایان نامزدهایی را ترجیح می دهند که دارای مدرک دانشگاهی هستند. دوره های توصیه شده شامل حوزه های مرتبط با مدیریت بازرگانی، مدیریت و فروش است.

  2. مهارت های خود را ثابت کنید: از آنجایی که بسیاری از مدیران موقعیت های خود را با کسب ترفیع از کارفرمای فعلی خود به دست می آورند، مهم است که از نقش فعلی خود برای اثبات مهارت های رهبری و مدیریت خود استفاده کنید. از نقش خود برای نشان دادن توانایی خود برای سازماندهی، تکمیل کار، حضور خوب، حلال مشکلات، فعال بودن و انجام وظایفی فراتر از انتظارات کارفرما از شما استفاده کنید.

  3. برای نقش های رهبری داوطلب شوید: اگر می توانید فرصتی برای داوطلب شدن در نقش رهبری پیدا کنید، این کار را انجام دهید. این فرصت ها ممکن است شامل ایجاد و سازماندهی یک ارائه، رهبری یک پروژه تیمی یا ایجاد انگیزه در همکاران باشد.

  4. با سرپرستان صحبت کنید: ابراز علاقه خود برای پیشرفت در نقش مدیریت بسیار مهم است. با سرپرستان و مدیران فعلی در مورد آنچه که به نقش خود و شرکت کمک کرده اید صحبت کنید. همچنین باید از آنها در مورد مهارت هایی که می توانید بهبود ببخشید تا کاندیدای قوی تری برای یک نقش مدیریتی شوید، بخواهید.

  5. روابط قوی با همکاران حفظ کنید: مدیران باید روابط مثبتی را با تیم خود حفظ کنند تا بتوانند انگیزه، تشویق، رهبری و ارائه بازخورد و مربیگری داشته باشند. از نقش فعلی خود به عنوان فرصتی برای نشان دادن مهارت های ارتباطی خود و اثبات توانایی خود در حفظ روابط مثبت و حرفه ای با همکاران استفاده کنید.

  6. گواهینامه ها را دریافت کنید: اگرچه گواهینامه ها لازم نیست، اما به شما کمک می کند تا تجربه و صلاحیت های خود را ثابت کنید و برای مدیران استخدام برجسته باشید.

مدیران نقش مهمی در موفقیت کلی یک شرکت دارند. آنها مسئول رهبری تیمی از کارکنان برای رسیدن به اهداف و دستیابی به معیارهای عملکرد هستند. اگر می خواهید یک مدیر شوید، درک این که شغل چگونه است و مسیر شغلی که می توانید طی کنید مفید است. در این مقاله به بررسی پاسخ “مدیر چیست؟” همراه با اطلاعاتی در مورد انواع مختلف مدیران و نحوه تبدیل شدن به یک.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *