سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
مصاحبه

مصاحبه چیست؟ انواع مصاحبه و مزایا و معایب 1401

1400/12/12

انواع مصاحبه ها بیشتر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند. مصاحبه به طور کلی یک تکنیک تحقیق کیفی است که شامل پرسیدن سؤالات باز برای گفتگو با پاسخ دهندگان و جمع آوری داده های استخراج شده در مورد یک موضوع است. مصاحبه کننده در بیشتر موارد متخصص موضوعی است که قصد دارد نظرات پاسخ دهندگان را در یک سری پرسش و پاسخ به خوبی برنامه ریزی شده و اجرا شده درک کند . مصاحبه‌ها در مورد جمع‌آوری اطلاعات از بازار هدف مشابه گروه‌های متمرکز و نظرسنجی‌ها هستند، اما از نظر عملکرد کاملاً متفاوت هستند. گروه‌های متمرکز به گروه کوچکی از 6 تا 10 نفر محدود می‌شوند در حالی که نظرسنجی‌ها ماهیت کمی دارند. مصاحبه ها با نمونه ای از یک جامعه انجام می شود و ویژگی کلیدی آنها لحن گفتگوی آنهاست.

مصاحبه

انواع بنیادی مصاحبه در پژوهش

یک محقق باید با گروهی از شرکت کنندگان در مقطعی از تحقیق مصاحبه انجام دهد که در آن اطلاعات تنها از طریق ملاقات و ارتباط شخصی با بخشی از مخاطبان مورد نظرشان بدست می آید. مصاحبه‌ها بستری را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا شرکت‌کنندگان خود را تشویق کنند و ورودی‌ها را با جزئیات مورد نظر به دست آورند. سه نوع اساسی مصاحبه در تحقیق وجود دارد:

  • مصاحبه های ساختاریافته:

مصاحبه‌های ساختاریافته به عنوان ابزارهای تحقیقی تعریف می‌شوند که در عملیات خود بسیار سفت و سخت هستند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا به دست آوردن و تجزیه و تحلیل نتایج بسیار ناچیز باشند یا به هیچ وجه دامنه آن را تحریک نکنند. بنابراین به عنوان یک مصاحبه استاندارد نیز شناخته می شود و در رویکرد خود به طور قابل توجهی کمی است. سوالات در این مصاحبه با توجه به جزئیات مورد نیاز از قبل تعیین شده است.

مصاحبه های ساختاریافته در تحقیقات پیمایشی با هدف حفظ یکنواختی در تمام جلسات مصاحبه بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته به نوع جمعیت هدف، آنها می توانند بسته و همچنین باز باشند. سؤالات بسته را می توان برای درک ترجیحات کاربر از مجموعه ای از گزینه های پاسخ گنجاند، در حالی که سؤالات پایان باز را می توان برای کسب جزئیات در مورد یک بخش خاص در مصاحبه گنجاند.

مزایای مصاحبه ساختاریافته:

  • مصاحبه های ساختاریافته بر دقت پاسخ های مختلف تمرکز می کنند که به دلیل آن می توان داده های بسیار سازمان یافته را جمع آوری کرد. پاسخ دهندگان مختلف پاسخ های متفاوتی به ساختار سؤالات مشابه دارند – پاسخ های به دست آمده را می توان به صورت جمعی تجزیه و تحلیل کرد.
  • می توان از آنها برای ارتباط با نمونه بزرگی از جامعه هدف استفاده کرد.
  • روش مصاحبه به دلیل استانداردسازی ارائه شده توسط مصاحبه های ساختاریافته آسان شده است.
  • تکرار در چندین نمونه به دلیل ساختار یکسان مصاحبه آسان می شود.
  • از آنجایی که در طراحی مصاحبه، گستره جزئیات از قبل در نظر گرفته شده است، می توان اطلاعات بهتری به دست آورد و محقق می تواند با طرح سوالات دقیق تحقیق، مسئله تحقیق را به صورت جامع تحلیل کند .
  • از آنجایی که ساختار مصاحبه ثابت است، اغلب نتایج قابل اعتمادی ایجاد می کند و سریع اجرا می شود.
  • رابطه بین محقق و پاسخ‌دهنده رسمی نیست و به همین دلیل محقق می‌تواند به وضوح حاشیه خطا را درک کند در صورتی که پاسخ‌دهنده در نظر گرفته شود که بخشی از نظرسنجی باشد یا فقط علاقه‌ای به ارائه اطلاعات درست نداشته باشد.

معایب مصاحبه ساختاریافته:

  • محدوده محدود ارزیابی نتایج به دست آمده.
  • دقت اطلاعات بر جزئیات اطلاعات غلبه دارد.
  • پاسخ دهندگان مجبور به انتخاب از گزینه های پاسخ ارائه شده هستند.
  • از محقق انتظار می رود که همیشه به لیست سوالات تصمیم گیری شده پایبند باشد صرف نظر از اینکه گفتگو با شرکت کنندگان چقدر جذاب است.
  • زمان قابل توجهی برای یک مصاحبه ساختاریافته مورد نیاز است.

بیشتر بدانید: تحقیقات بازار

  • مصاحبه های نیمه ساختاریافته:

مصاحبه های نیمه ساختاریافته آزادی عمل قابل توجهی را در اختیار محقق قرار می دهد تا پاسخ دهندگان را در کنار حفظ ساختار اولیه مصاحبه بررسی کند. حتی اگر یک گفتگوی هدایت شده بین محققان و مصاحبه شوندگان باشد – انعطاف قابل توجهی به محققان ارائه می شود. یک محقق می تواند مطمئن باشد که در این نوع مصاحبه تحقیقاتی نیازی به انجام چندین دور مصاحبه در حضور ساختار نخواهد بود.

با در نظر گرفتن ساختار، محقق می تواند هر ایده ای را دنبال کند یا از کل مصاحبه بهره ببرد. کاوش بیشتر پاسخگو همیشه برای جمع آوری اطلاعات برای یک مطالعه تحقیقاتی ضروری است. بهترین کاربرد مصاحبه نیمه ساختاریافته زمانی است که محقق برای انجام تحقیق وقت نداشته باشد و نیاز به اطلاعات دقیق در مورد موضوع داشته باشد.

مزایای مصاحبه نیمه ساختاریافته:

  • سؤالات مصاحبه های نیمه ساختاریافته قبل از مصاحبه برنامه ریزی شده تهیه می شود که فرصتی برای تهیه و تجزیه و تحلیل سؤالات در اختیار محقق قرار می دهد.
  • با حفظ دستورالعمل های تحقیق تا حدی انعطاف پذیر است.
  • پژوهشگران برخلاف مصاحبه ساختاریافته می توانند سوالات مصاحبه را در قالبی که ترجیح می دهند بیان کنند.
  • داده های کیفی قابل اعتماد را می توان از طریق این مصاحبه ها جمع آوری کرد.
  • ساختار منعطف مصاحبه

معایب مصاحبه های نیمه ساختاریافته:

  • شرکت کنندگان ممکن است ضریب قابلیت اطمینان این مصاحبه ها را به دلیل انعطاف پذیری ارائه شده زیر سوال ببرند.
  • مقایسه دو پاسخ متفاوت دشوار می شود زیرا دستورالعمل انجام مصاحبه به طور کامل رعایت نمی شود. هیچ دو سؤالی دقیقاً ساختار مشابهی ندارند و نتیجه آن ناتوانی در مقایسه نتایج استنتاج خواهد بود.

مصاحبه

  • مصاحبه های بدون ساختار:

مصاحبه های بدون ساختار که به عنوان مصاحبه های عمیق نیز نامیده می شود، معمولاً به عنوان گفتگوهایی توصیف می شوند که با هدفی در ذهن برگزار می شوند – جمع آوری داده ها در مورد مطالعه پژوهشی. این مصاحبه ها کمترین تعداد سؤال را دارند زیرا بیشتر به یک مکالمه معمولی اما با یک موضوع اساسی تمایل دارند.

هدف اصلی اکثر محققانی که از مصاحبه‌های بدون ساختار استفاده می‌کنند، ایجاد پیوند با پاسخ‌دهندگان است که به این دلیل احتمال زیادی وجود دارد که پاسخ‌دهندگان در پاسخ‌های خود صددرصد صادق باشند. هیچ دستورالعملی برای محققین وجود ندارد که آنها را دنبال کنند و بنابراین، آنها می توانند به هر شیوه اخلاقی به شرکت کنندگان نزدیک شوند تا تا آنجا که ممکن است در مورد موضوع تحقیق خود اطلاعات کسب کنند.

از آنجایی که هیچ دستورالعملی برای این مصاحبه ها وجود ندارد، از یک محقق انتظار می رود رویکرد خود را کنترل کند تا پاسخ دهندگان از انگیزه اصلی تحقیق منحرف نشوند. برای اینکه محقق به نتیجه مطلوب دست یابد، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشد:

  • هدف از مصاحبه
  • مصاحبه در درجه اول باید علایق و مهارت های شرکت کننده را در نظر بگیرد.
  • همه گفتگوها باید در حدود مجاز تحقیق انجام شود و محقق سعی کند این حدود را رعایت کند.
  • مهارت ها و دانش محقق باید با هدف مصاحبه مطابقت داشته باشد.
  • محققان باید بایدها و نبایدهای مصاحبه های بدون ساختار را درک کنند.

مزایای مصاحبه های بدون ساختار:

  • با توجه به ماهیت غیررسمی مصاحبه های بدون ساختار – برای محققان بسیار آسان می شود که تلاش کنند و یک رابطه دوستانه با شرکت کنندگان ایجاد کنند. این منجر به دستیابی به بینش با جزئیات شدید بدون تلاش آگاهانه می شود.
  • شرکت کنندگان می توانند تمام شبهات خود را در مورد سؤالات روشن کنند و محقق می تواند از هر فرصتی برای توضیح قصد خود برای پاسخ های بهتر استفاده کند.
  • هیچ سؤالی وجود ندارد که محقق باید از آن پیروی کند و این معمولاً انعطاف پذیری کل فرآیند تحقیق را افزایش می دهد.

معایب مصاحبه های بدون ساختار:

  • از آنجایی که هیچ ساختاری برای فرآیند مصاحبه وجود ندارد، محققان برای اجرای این مصاحبه ها زمان می گذارند.
  • فقدان مجموعه استاندارد شده از سؤالات و دستورالعمل ها نشان می دهد که پایایی مصاحبه های بدون ساختار مشکوک است.
  • در بسیاری از موارد، اخلاقیاتی که در این مصاحبه ها وجود دارد، ناراحت کننده مرزی تلقی می شود.

روشهای مصاحبه تحقیق:

سه روش برای انجام مصاحبه های پژوهشی وجود دارد که هر کدام از این روش ها کاربرد خاصی دارند و می توان با توجه به نیاز مطالعه پژوهشی از آنها استفاده کرد.

مصاحبه های شخصی:

مصاحبه های شخصی یکی از پرکاربردترین انواع مصاحبه است که در آن سوالات شخصاً مستقیماً از پاسخ دهنده پرسیده می شود. برای این، یک محقق می‌تواند یک راهنمای نظرسنجی آنلاین داشته باشد تا پاسخ‌ها را یادداشت کند. یک محقق می تواند نظرسنجی خود را به گونه ای طراحی کند که از نظرات یا دیدگاه هایی که از مصاحبه شونده متمایز است یادداشت کند.

مزیت – فایده – سود – منفعت:

  • نرخ پاسخ دهی بالاتر
  • وقتی مصاحبه‌شوندگان و پاسخ‌دهندگان رو در رو هستند، در صورت عدم درک، راهی برای انطباق سؤالات وجود دارد.
  • در صورت وجود شک در هر دو طرف یا کشف اطلاعات خاصی که قابل توجه است، می توان پاسخ های کامل تری به دست آورد.
  • محقق این فرصت را دارد که زبان بدن مصاحبه شونده را در زمان پرسیدن سوالات و یادداشت برداری از آن تشخیص داده و تجزیه و تحلیل کند.

معایب:

  • آنها زمان بر و بسیار گران هستند.
  • آنها می توانند باعث بی اعتمادی مصاحبه شونده شوند، زیرا ممکن است خودآگاه باشند و صادقانه پاسخ ندهند.
  • تماس با مصاحبه شوندگان می تواند یک سردرد واقعی باشد، یا برای قرار ملاقات در محل کار یا رفتن از خانه به خانه و پیدا نکردن کسی.
  • بنابراین مصاحبه های زیادی در مکان های عمومی مانند مراکز خرید یا پارک ها انجام می شود. حتی مطالعات مصرف کننده ای وجود دارد که از این سایت ها برای انجام مصاحبه یا نظرسنجی و به طور خلاصه انگیزه ها، هدایا، کوپن ها استفاده می کند. فرصت های بسیار خوبی برای تحقیقات آنلاین در مراکز خرید وجود دارد.
  • از جمله مزایای انجام این نوع مصاحبه ها این است که پاسخ دهندگان در صورت انجام مصاحبه در زمینه و با محرک های مناسب، اطلاعات تازه تری خواهند داشت، به طوری که محققین می توانند داده هایی را از تجربیات خود در صحنه رویداد، فوراً و سریعاً در اختیار داشته باشند. دست اول مصاحبه کننده می تواند از طریق یک دستگاه تلفن همراه از نظرسنجی آنلاین استفاده کند که بدون شک کل فرآیند را تسهیل می کند.

مصاحبه های تلفنی:

مصاحبه های تلفنی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی با نظرسنجی های آنلاین ترکیب می شوند تا تحقیقات را به طور موثر انجام دهند.

مزایای:

  • برای یافتن مصاحبه شوندگان کافی است شماره تلفن آنها در دسترس باشد.
  • معمولا هزینه کمتری دارند.
  • اطلاعات به سرعت جمع آوری می شود.
  • داشتن یک تماس شخصی همچنین می‌تواند شبهات را روشن کند یا جزئیات بیشتری از سؤالات را ارائه دهد.

معایب:

  • بسیاری از مواقع محققان مشاهده می کنند که افراد به تماس های تلفنی پاسخ نمی دهند زیرا شماره ای برای مخاطب نامشخص است یا به سادگی محل زندگی خود را تغییر داده اند و نمی توانند مکان آن را پیدا کنند، که باعث سوگیری در مصاحبه می شود.
  • محققین نیز با این مواجه هستند که به سادگی نمی خواهند پاسخ دهند و به بهانه هایی متوسل می شوند مانند مشغول پاسخگویی هستند، بیمار هستند، صلاحیت پاسخگویی به سؤالات پرسیده شده را ندارند، علاقه ای به پاسخ دادن ندارند یا از آن می ترسند. امنیت آنها را به خطر می اندازد.
  • یکی از جنبه‌هایی که در این نوع مصاحبه‌ها باید به آن توجه شود، مهربانی مصاحبه‌کنندگان با پاسخ‌دهندگان است تا بتوانند راحت‌تر با پاسخ‌دهندگان همکاری کنند. ارتباط خوب برای تولید پاسخ های بهتر حیاتی است.

مصاحبه

مصاحبه با ایمیل یا صفحه وب:

تحقیقات آنلاین بیشتر و بیشتر در حال رشد است زیرا مصرف کنندگان در حال مهاجرت به دنیای مجازی تر هستند و بهتر است هر محققی خود را با این تغییر وفق دهد.

افزایش افرادی که به اینترنت دسترسی دارند باعث شده است که مصاحبه از طریق ایمیل یا صفحه وب در بین انواع مصاحبه‌هایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد متمایز باشد. برای این چیزی بهتر از یک نظرسنجی آنلاین نیست.

مشتریان بیشتر و بیشتری به خرید آنلاین روی می آورند، به همین دلیل است که می توانند مصاحبه ای انجام دهند که اطلاعاتی را برای تصمیم گیری صحیح ایجاد کند.

مزایای نظرسنجی ایمیلی:

  • سرعت در به دست آوردن داده ها
  • پاسخ دهندگان با توجه به زمان خود، در زمانی که می خواهند و در مکانی که تصمیم می گیرند پاسخ می دهند.
  • نظرسنجی های آنلاین را می توان با سایر روش های تحقیق یا با استفاده از برخی از مدل های مصاحبه قبلی ترکیب کرد. آنها ابزارهایی هستند که می توانند پروژه را به طور کامل تکمیل و هزینه کنند.
  • یک محقق می تواند بلافاصله از انواع سؤالات، منطق، ایجاد نمودارها و گزارش ها استفاده کند.

بدون شک، هدف پژوهش، الگوی مناسب ترین نوع مصاحبه برای جمع آوری داده ها را تعیین می کند. بر اساس طرح تحقیق، یک پژوهش می‌تواند سؤالات را برنامه‌ریزی و آزمایش کند، به عنوان مثال، اگر سؤالات صحیح هستند و آیا نظرسنجی به بهترین شکل جریان دارد.

علاوه بر این، انواع دیگری از تحقیقات وجود دارد که در شرایط خاص می توان از آنها استفاده کرد، به عنوان مثال در صورت عدم ارتباط یا شرایط نامطلوب برای انجام نقشه برداران، در این نوع موارد نیاز به انجام تحقیقات میدانی است که نمی توان آن را انجام داد. یک مصاحبه اگر نه یک روش کاملاً متفاوت است.

برای جمع بندی بحث، مصاحبه ای مؤثر، مصاحبه ای است که داده های لازم برای شناخت موضوع مورد مطالعه را در اختیار محققان قرار می دهد و اینکه این اطلاعات برای تصمیماتی که محققین اتخاذ می کنند قابل استفاده باشد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *