انواع مصاحبه ها بیشتر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند. مصاحبه به طور کلی یک تکنیک تحقیق کیفی است که شامل پرسیدن سؤالات باز برای گفتگو با پاسخ دهندگان و جمع آوری داده های استخراج شده در مورد یک موضوع است. مصاحبه کننده در بیشتر موارد متخصص موضوعی است که قصد دارد نظرات پاسخ دهندگان را در یک سری پرسش و پاسخ به خوبی برنامه ریزی شده و اجرا شده درک کند . مصاحبهها در مورد جمعآوری اطلاعات از بازار هدف مشابه گروههای متمرکز و نظرسنجیها هستند، اما از نظر عملکرد کاملاً متفاوت هستند. گروههای متمرکز به گروه کوچکی از 6 تا 10 نفر محدود میشوند در حالی که نظرسنجیها ماهیت کمی دارند. مصاحبه ها با نمونه ای از یک جامعه انجام می شود و ویژگی کلیدی آنها لحن گفتگوی آنهاست.
یک محقق باید با گروهی از شرکت کنندگان در مقطعی از تحقیق مصاحبه انجام دهد که در آن اطلاعات تنها از طریق ملاقات و ارتباط شخصی با بخشی از مخاطبان مورد نظرشان بدست می آید. مصاحبهها بستری را در اختیار محققان قرار میدهد تا شرکتکنندگان خود را تشویق کنند و ورودیها را با جزئیات مورد نظر به دست آورند. سه نوع اساسی مصاحبه در تحقیق وجود دارد:
مصاحبههای ساختاریافته به عنوان ابزارهای تحقیقی تعریف میشوند که در عملیات خود بسیار سفت و سخت هستند و به شرکتکنندگان اجازه میدهند تا به دست آوردن و تجزیه و تحلیل نتایج بسیار ناچیز باشند یا به هیچ وجه دامنه آن را تحریک نکنند. بنابراین به عنوان یک مصاحبه استاندارد نیز شناخته می شود و در رویکرد خود به طور قابل توجهی کمی است. سوالات در این مصاحبه با توجه به جزئیات مورد نیاز از قبل تعیین شده است.
مصاحبه های ساختاریافته در تحقیقات پیمایشی با هدف حفظ یکنواختی در تمام جلسات مصاحبه بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد.
بسته به نوع جمعیت هدف، آنها می توانند بسته و همچنین باز باشند. سؤالات بسته را می توان برای درک ترجیحات کاربر از مجموعه ای از گزینه های پاسخ گنجاند، در حالی که سؤالات پایان باز را می توان برای کسب جزئیات در مورد یک بخش خاص در مصاحبه گنجاند.
مصاحبه های نیمه ساختاریافته آزادی عمل قابل توجهی را در اختیار محقق قرار می دهد تا پاسخ دهندگان را در کنار حفظ ساختار اولیه مصاحبه بررسی کند. حتی اگر یک گفتگوی هدایت شده بین محققان و مصاحبه شوندگان باشد – انعطاف قابل توجهی به محققان ارائه می شود. یک محقق می تواند مطمئن باشد که در این نوع مصاحبه تحقیقاتی نیازی به انجام چندین دور مصاحبه در حضور ساختار نخواهد بود.
با در نظر گرفتن ساختار، محقق می تواند هر ایده ای را دنبال کند یا از کل مصاحبه بهره ببرد. کاوش بیشتر پاسخگو همیشه برای جمع آوری اطلاعات برای یک مطالعه تحقیقاتی ضروری است. بهترین کاربرد مصاحبه نیمه ساختاریافته زمانی است که محقق برای انجام تحقیق وقت نداشته باشد و نیاز به اطلاعات دقیق در مورد موضوع داشته باشد.
مصاحبه های بدون ساختار که به عنوان مصاحبه های عمیق نیز نامیده می شود، معمولاً به عنوان گفتگوهایی توصیف می شوند که با هدفی در ذهن برگزار می شوند – جمع آوری داده ها در مورد مطالعه پژوهشی. این مصاحبه ها کمترین تعداد سؤال را دارند زیرا بیشتر به یک مکالمه معمولی اما با یک موضوع اساسی تمایل دارند.
هدف اصلی اکثر محققانی که از مصاحبههای بدون ساختار استفاده میکنند، ایجاد پیوند با پاسخدهندگان است که به این دلیل احتمال زیادی وجود دارد که پاسخدهندگان در پاسخهای خود صددرصد صادق باشند. هیچ دستورالعملی برای محققین وجود ندارد که آنها را دنبال کنند و بنابراین، آنها می توانند به هر شیوه اخلاقی به شرکت کنندگان نزدیک شوند تا تا آنجا که ممکن است در مورد موضوع تحقیق خود اطلاعات کسب کنند.
از آنجایی که هیچ دستورالعملی برای این مصاحبه ها وجود ندارد، از یک محقق انتظار می رود رویکرد خود را کنترل کند تا پاسخ دهندگان از انگیزه اصلی تحقیق منحرف نشوند. برای اینکه محقق به نتیجه مطلوب دست یابد، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشد:
معایب مصاحبه های بدون ساختار:
سه روش برای انجام مصاحبه های پژوهشی وجود دارد که هر کدام از این روش ها کاربرد خاصی دارند و می توان با توجه به نیاز مطالعه پژوهشی از آنها استفاده کرد.
مصاحبه های شخصی یکی از پرکاربردترین انواع مصاحبه است که در آن سوالات شخصاً مستقیماً از پاسخ دهنده پرسیده می شود. برای این، یک محقق میتواند یک راهنمای نظرسنجی آنلاین داشته باشد تا پاسخها را یادداشت کند. یک محقق می تواند نظرسنجی خود را به گونه ای طراحی کند که از نظرات یا دیدگاه هایی که از مصاحبه شونده متمایز است یادداشت کند.
مزیت – فایده – سود – منفعت:
معایب:
مصاحبه های تلفنی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی با نظرسنجی های آنلاین ترکیب می شوند تا تحقیقات را به طور موثر انجام دهند.
مزایای:
معایب:
تحقیقات آنلاین بیشتر و بیشتر در حال رشد است زیرا مصرف کنندگان در حال مهاجرت به دنیای مجازی تر هستند و بهتر است هر محققی خود را با این تغییر وفق دهد.
افزایش افرادی که به اینترنت دسترسی دارند باعث شده است که مصاحبه از طریق ایمیل یا صفحه وب در بین انواع مصاحبههایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد متمایز باشد. برای این چیزی بهتر از یک نظرسنجی آنلاین نیست.
مشتریان بیشتر و بیشتری به خرید آنلاین روی می آورند، به همین دلیل است که می توانند مصاحبه ای انجام دهند که اطلاعاتی را برای تصمیم گیری صحیح ایجاد کند.
مزایای نظرسنجی ایمیلی:
بدون شک، هدف پژوهش، الگوی مناسب ترین نوع مصاحبه برای جمع آوری داده ها را تعیین می کند. بر اساس طرح تحقیق، یک پژوهش میتواند سؤالات را برنامهریزی و آزمایش کند، به عنوان مثال، اگر سؤالات صحیح هستند و آیا نظرسنجی به بهترین شکل جریان دارد.
علاوه بر این، انواع دیگری از تحقیقات وجود دارد که در شرایط خاص می توان از آنها استفاده کرد، به عنوان مثال در صورت عدم ارتباط یا شرایط نامطلوب برای انجام نقشه برداران، در این نوع موارد نیاز به انجام تحقیقات میدانی است که نمی توان آن را انجام داد. یک مصاحبه اگر نه یک روش کاملاً متفاوت است.
برای جمع بندی بحث، مصاحبه ای مؤثر، مصاحبه ای است که داده های لازم برای شناخت موضوع مورد مطالعه را در اختیار محققان قرار می دهد و اینکه این اطلاعات برای تصمیماتی که محققین اتخاذ می کنند قابل استفاده باشد.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران