هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
معایب هاست رایگان چیست؟

چرا از هاست رایگان استفاده نکنیم؟ معایب هاست رایگان

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/05/26

معایب هاست رایگان چیست؟ آیا می‌خواهید یک پاسخ درست به دست آورید؟ اجازه دهید به شما نشان دهیم که چرا هرگز نباید به سراغ خدمات میزبانی وب رایگان بروید، حتی اگر برای شما بسیار جذاب به نظر می‌رسد. رایگان جذاب‌ترین کلمه در کل جهان است. چه کسی چیزهای رایگان را دوست ندارد؟ حتی ثروتمندترین افراد نیز گاهی به آن دچار می‌شوند و به دنبال چیزهای رایگان هستند. نه پولی نه سرمایه‌گذاری 🙂 شما فقط آنچه را که می‌خواهید به صورت رایگان دریافت می‌کنید. در مقاله هاست چی بخرم در مورد فاکتورهای خرید بهترین هاست صحبت شده است.

اما، به آن فکر کنید: اصلاً امکانش هست؟ آیا کسی به کسی چیزی کاملاً رایگان می‌دهد؟ آیا چیزی وجود نخواهد داشت که در ازای آن به دنبال آن باشند؟ وقتی صحبت از هاست رایگان به میان می‌آید، همین مورد صدق می‌کند. اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارید، هرگز به دنبال هاست رایگان نباشید. مقاله کامل را تا انتها بخوانید تا بفهمید چرا این را می‌گوییم.

هاست رایگان چیست؟

معایب هاست رایگان

ازآنجایی‌که وب‌سایت‌ها به ابزاری قدرتمند برای کسب درآمد آنلاین و نشان دادن برند یا استعداد خود تبدیل شده اند، هاست های رایگان نیز وارد عمل شد. ایده هاست رایگان آن‌قدر محبوب شد که در حال حاضر بیش از صد شرکت این سرویس را ارائه می‌دهند.

بااین‌حال، حقیقت آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست. اگر به طور جدی به راه‌اندازی یک وبلاگ یا وب‌سایت فکر می‌کنید، سرویس هاست رایگان گزینه مناسبی برای شما نیست. میزبانی رایگان یک وب‌سایت معایب زیادی دارد، به‌خصوص اگر این کار را برای سرگرمی انجام نمی‌دهید.

بااین‌حال، مردم آن را فقط به دلیل رایگان بودن آن دوست دارند. در بیشتر موارد، انتخاب خدمات سرویس هاست پولی با قیمت ارزان، هزار بار بهتر از سرویس هاست رایگان است. اما چرا برای هاست بهتر از هاست رایگان پرداخت می‌شود؟ رایگان‌ها چه مشکلی دارند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا هرگز نباید سرویس هاست رایگان را در نظر گرفت، مضرات آن، و اینکه در درازمدت چگونه می‌تواند بد باشد.

احتمالاً پیشنهاد‌های میزبانی رایگان مختلفی را در اینترنت دیده‌اید، اما وقتی صحبت از یک وب‌سایت تجاری یا پروژه‌ای می‌شود که می‌خواهید اعتباری به آن بدهید و برنامه‌هایی برای طولانی‌مدت آن در آینده دارید، باید به‌طرف مقابل زیر توجه کنید که معمولاً با این نوع سرویس هاست رایگان مرتبط هستند:

اگر این سرویس رایگان باشد، این امکان وجود دارد که افراد زیادی به آن علاقه مند شوند. نه تنها افرادی که واقعاً می‌خواهند وب‌سایت خود را ایجاد کنند، بلکه کاربران مخربی نیز که می‌خواهند از این واقعیت استفاده کنند که این سرویس رایگان است تا از آن برای ارسال هرزنامه، توزیع نرم‌افزار غیرقانونی، اسکریپت‌هایی برای حملات سیل و DDoS و غیره استفاده کنند.

به همین دلیل، به‌راحتی یک کاربر سرویس می‌تواند سروری را که از همان پشتیبانی می‌کند ناپایدار کند و باعث شود همه سایت‌ها غیرقابل دسترسی باشند و ممکن است باعث خرابی طولانی شود بدون اینکه شما بتوانید ادعا کنید که در واقع سرویسی است که به موجب آن پولی نیست. خرابی باعث می‌شود سایت شما، خواه یک کسب‌وکار، پروژه یا نمونه کار باشد، و بنابراین می‌تواند بیش از آنچه فکر می‌کردید “هزینه” داشته باشد.

عدم پشتیبانی مشتری

باز هم، از آنجایی که یک سرویس رایگان است، هر شخصی به آن “تهاجم” خواهد کرد. هر چه کاربران بیشتر از این سرویس استفاده کنند، حفظ ثبات سرور دشوارتر خواهد شد. هنگامی که مدتی از کار افتادگی وجود دارد، احتمالاً اولین فکر شما ارسال یک ایمیل به بخش پشتیبانی مشتری خواهد بود تا بپرسید دلیل این خرابی چیست؟ شما و سایر کاربران در همان سرویس میزبانی می‌کنند.

باید درک کنید، به عنوان یک سرویس رایگان، مگر اینکه توسط یک شرکت بزرگ با کارمندان زیاد و یک گروه اختصاصی برای خدمات رایگان پشتیبانی شود، به احتمال زیاد این کار یک مرد مجرد است، در اوقات فراغت خود، احتمالاً نه از آنجایی که سرویس میزبانی رایگان خواهد بود که حقوق شما را در پایان ماه تضمین می‌کند، مگر اینکه با تبلیغات در سایت‌های شما درآمدزایی شود.

با توجه به این جزئیات، پاسخ به درخواست‌های پشتیبانی شما ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. علاوه بر این، شخصی که پشتیبانی می‌کند، برای کمک به شما در حل مسائل جزئی که به‌راحتی حل می‌شوند و مربوط به پلتفرم هستند که سایت شما از آن استفاده می‌کند، زحمت نمی‌دهد. معمولاً تنها تعداد کمی از شرکت‌هایی که با ردیابی بهتر مشتریان خود، میزبانی حرفه‌ای را گرامی می‌دارند، در چنین مسائلی کمک می‌کنند.

تبلیغات اجباری

بسیاری از این خدمات با درآمد حاصل از تبلیغات در سایت مشتری پشتیبانی می‌شوند. این بدان معنی است که ارائه دهنده هاست تبلیغات را به اجبار در وب‌سایت شما قرار می‌دهد و اگر می‌خواهید به خدمات میزبانی رایگان ادامه دهید باید آن را بپذیرید. اگر ارائه‌دهنده خدمات تبلیغاتی را در وب‌سایت شخصی، انجمن گفتگو یا سایر انجمن‌های شما قرار دهد، مشکلی وجود ندارد، بااین‌حال، این امر برای وب‌سایت‌هایی مانند فروشگاه‌های آنلاین، تبلیغ محصولات و خدمات یا سایت‌های سازمانی اعمال نمی‌شود.

به عنوان مثال، اگر سیستم Google Adsense برای تبلیغات استفاده می‌شود، تبلیغات مربوط به محتوای وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، اگر سایت شما یک موسسه یا کسب‌وکار است، بدیهی است که تبلیغات رقبای شما را در وب‌سایت شما نشان می‌دهد که برای اعتبار کسب‌وکار شما چندان خوشایند نیست.

بسیاری از ارائه دهندگان سرویس‌هاست سایت رایگان ادعا می‌کنند که هیچ تبلیغی را در وب‌سایت‌هایی که میزبانی می‌کنند نشان نمی‌دهند. حتی اگر بگویند، ما این را ضمانت می‌کنیم، آن‌ها این کار را در مقطعی انجام می‌دهند… اغلب اوقات، این تبلیغات برای بازدیدکنندگان وب‌سایت شما کاملاً بی‌ربط، بیهوده و تقریباً آزاردهنده هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که کنترلی بر اینکه کدام تبلیغات و نحوه نمایش آن‌ها در سایت شما نمایش داده می‌شود، ندارید. تبلیغات همچنین در قسمت پشتی وب‌سایت مانند داشبورد Cpanel و WordPress نشان داده می‌شود. یک وب‌سایت پر از این تبلیغات آخرین چیزی است که هر خواننده‌ای می‌خواهد و سایت شما را به عنوان یکی از آن‌ها در نظر بگیرید.

قابلیت کنترل آن را نخواهید داشت

یکی دیگر از معایب عمده این خدمات سرویس‌هاست رایگان این است که اکثر ارائه دهندگان خدمات به شما اجازه نمی‌دهند دامنه خود را داشته باشید، زیرا مجبور هستند از یک سرویس نام دامنه فرعی مانند “yourdomain.000webhost.com” استفاده کنید.

علاوه بر اینکه نامی بسیار طولانی و به خاطر سپردن دشوار است، مشتریان و کاربران سایت شما متوجه می‌شوند که شما از یک سرویس رایگان استفاده می‌کنید. برای بسیاری از مردم، تصویری که نشان می‌دهد این است که کسب‌وکار آنلاین شما مرتبط نیست، که ممکن است باعث از دست دادن کسب‌وکار شما شود و بار دیگر ثابت کند که «ارزان گران است». با یک سرویس‌هاست حرفه‌ای و ممتاز می‌توانید سایت خود را با نام دامنه داشته باشید و حتی ممکن است در هر زمان شرکت سرویس‌هاست خود را بدون نیاز به تغییر آدرس سایت تغییر دهید.

برای سرویس‌هاست سایت بدون هزینه محدودیت‌های زیادی وجود دارد. در 95 درصد موارد، کاربران به بسیاری از ویژگی‌های مهم وب‌سایت دسترسی ندارند. این شامل تغییر تنظیمات DNS، استفاده از گواهی SSL سفارشی و حتی باز کردن فایل منیجر وب‌سایت است. همچنین تعداد پلاگین هایی که می‌توان نصب کرد در بیشتر مواقع محدود است. در برخی موارد نادر، به کاربران اجازه داده نمی‌شود حتی توضیحات افزونه ورد پرس را بخوانند، چقدر عالی است…

بدون داشتن اکانت ایمیل

بسیاری از این سرویس‌ها اکانت های ایمیلی را ارائه نمی‌دهند و این امر باعث می‌شود نتوانید یک حساب ایمیل با آدرس وب‌سایت خود ایجاد کنید. حتی کسانی که خدمات ارائه می‌دهند، ایمیل شما چیزی شبیه [email protected] خواهد بود.

احتمالاً علاقه ای به قرار دادن این آدرس در کارت‌های تماس خود نخواهد داشت و در نهایت از یک ایمیل استفاده می‌کند: @yahoo.com، @gmail.com @live.com. اگر این‌ها را با هم مقایسه کنید، باز هم همچنان یک سرویس رایگان است و بدون هیچ برندی برای شرکت شما، ارزشی ندارد. با یک سرویس ‌هاستینگ حرفه‌ای، می‌توانید صندوق پستی خود را با آدرس سایت خود ایجاد کنید، به عنوان مثال: [email protected].

عدم پشتیبانی از PHP / MySQL و غیره…

اکثر این ارائه دهندگان سرویس‌هاست رایگان فقط از صفحات ساخته شده با HTML پشتیبانی می‌کنند و ایجاد صفحات پویا با پیوند به پایگاه داده و فرم‌ها را غیرممکن می‌کنند. پشتیبانی از PHP و MySQL برای پیاده سازی روی سرور بسیار ساده است. بااین‌حال، این فناوری‌ها مصرف منابع را توسط هر حساب میزبانی روی سرور افزایش می‌دهند و در نتیجه تعداد حساب‌های میزبانی یک سرور معمولی را به شدت کاهش می‌دهند.

معمولاً شرکت‌های هاستینگ حداکثر مقدار حساب‌های میزبانی را برای هر سرور به طور متوسط ​​برای 250 حساب / سرور تعریف می‌کنند. بااین‌حال، این سرویس‌ها این مقدار را در سرورهایی با پشتیبانی PHP و MySQL سه برابر کردند و سرورهای بدون پشتیبانی از این فناوری‌ها ممکن است به 2000 تا 3000 سایت در هر سرور افزایش یابد، زیرا HTML بر خلاف آنچه که با PHP-پایه اتفاق می‌افتد از هیچ منبع سرور برای کامپایل سینتکس خود استفاده نمی‌کند. سایت‌های. تنها با پشتیبانی HTML، سایت شما بسیار کند خواهد بود و تعامل زیادی با مشتری نخواهد داشت و آن را به سایتی با محتوای ثابت و تقریباً بدون ویژگی تبدیل می‌کند.

فضای دیسک و پهنای باند محدود

اگرچه برخی از ارائه دهندگان سرویس‌ هاست رایگان، پلن های سرویس‌هاست رایگان با فضای نامحدود و پهنای باند نامحدود را نیز ارائه می‌دهند، اما بیشتر آن‌ها فضای دیسک برنامه‌های خود را با فراهم نکردن فضای دیسک کافی و پهنای باند ماهانه به شدت محدود می‌کنند تا بتوانید سایت خود را حفظ کنید.

معمولاً طرح میزبانی یک حساب مشترک که فضای دیسک بیشتری را اشغال می‌کند، گاهی فایل‌های سایت نیستند، بلکه صندوق‌های پست ایمیل و پایگاه‌های اطلاعاتی وب‌سایت‌های آن‌ها هستند. اگر به فضای محدود خود برسید، احتمالاً ارائه دهنده هاست رایگان سایت شما را از کار می‌اندازد و تا زمانی که پلن هاست خود را به یک سرویس پولی ارتقا ندهید، فعال نخواهد شد.

این باعث می‌شود که به سرعت یک سرویس‌ هاست برای مهاجرت پیدا کنید، این فرآیندی است که معمولاً باید با کمی دقت، تحقیق زیاد و زمان انجام شود. در مورد دستیابی به پهنای باند ماهانه سایت شما که نیاز به سرویس مهاجرت فوری دارد، همین اتفاق می‌افتد.

گاهی اوقات برخی از ارائه دهندگان سرویس‌ هاست رایگان پس از فراتر رفتن از پهنای باند ماهانه، طرح را فعال نمی‌کنند و در صورت فرا رفتن از ترافیک ماهانه، نشانگر “شرایط خدمات و خط مشی مصرف منصفانه” را برای هزینه‌ها قرار می‌دهند و این مقادیر معمولاً گزاف هستند و خدمات می‌تواند گران‌تر از یک سرویس عادی در صورت عدم توجه به مصرف باشد.

نداشتن ابزار و ویژگی های ضروری

معایب هاست رایگان

شما نمی‌توانید انتظار آخرین و مفیدترین ابزارها را در یک سرویس هاست رایگان داشته باشید. معمولاً در این نوع خدمات از کنترل پنل هایی استفاده می‌شود که از نظر امکانات محدود هستند که ساده‌ترین کارها را نیز برای شما بسیار سخت می‌سازند. اکثر سرویس ها به شما اجازه نمی‌دهند حتی یک فایل بکاپ برای دانلود ایجاد کنید، و این فرآیند باید به صورت دستی با استفاده از FTP انجام شود، اگر جزئیات FTP توسط ارائه دهنده خدمات ارائه‌شده باشد. همچنین می‌تواند به یک فایل منیجر، مبتنی بر وب محدود شود. در مقاله انتقال اطلاعات به هاست با استفاده از FTP این موضوع را شرح داده ایم.

اگر ابزارهایی را دوست دارید که به شما امکان می‌دهند صدها اسکریپت را روی حساب میزبانی خود تنها با چند کلیک نصب کنید، مانند Softaculous، بهتر است یک سرویس میزبانی برتر را انتخاب  کنید که چنین ابزارهایی را ارائه می‌دهد. در مورد پشتیبان گیری Idera CDP فکر کنید (که قبلاً به عنوان پشتیبان گیری R1Soft CDP شناخته می‌شد) راه‌حلی برای پشتیبان گیری از سرور است تا یک سرویس میزبانی تماشایی که ممکن است داشته باشید. این‌ها تنها نمونه‌هایی از ویژگی‌ها و ابزارهایی هستند که معمولاً با یک سرویس هاست رایگان در دسترس نیستند.

از دست رفتن داده‌ها

متأسفانه امروزه تقریباً هر چیزی قیمتی دارد. با این حال داده‌ها و اطلاعات چیزی است که به سختی می توان یک مقدار را به آن اختصاص داد. یک پایگاه داده ساده می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار مهمی باشد و میلیون‌ها تومان ارزش دارد. در هر سرویس میزبانی، چه رایگان و چه پولی، مشتری مسئول حفظ امنیت نسخه‌های خود است، مگر اینکه ارزش بسیار بالایی را برای سرویسی بپردازید که یکپارچگی نسخه پشتیبان از اطلاعات شما را تضمین می‌کند. ممکن است شما وقت زیادی روی سئو داخلی سایت خود بگذارید و بعد آن سایت حذف شود!

شرکت‌هایی که هاست اشتراکی حرفه ای ارائه می‌کنند معمولاً برنامه‌ای برای پشتیبان گیری برای ذخیره برخی نقاط بازیابی داده‌های ذخیره شده در سرورهای خود تعریف کرده‌اند تا در صورت از دست رفتن داده‌ها، مشتریان بتوانند به راحتی اطلاعات را بازیابی کنند. اغلب مشتریان نمی‌توانند پشتیبان های خود را برای تأیید اینکه شرکت تهیه می‌کند، تهیه کنند. با این حال، نسخه‌های پشتیبان تهیه شده توسط شرکت هاستینگ نباید توسط مشتریان به عنوان ضمانت جایگزینی در صورت حذف یا ویرایش ناخواسته فایل و بروز مشکل در حین تعمیر و نگهداری پلت فرم و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

هر زمان که مشتری مایل به ایجاد تغییر، نگهداری یا به‌روزرسانی پلتفرم‌های سایت خود است، باید یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و همان را در رایانه خود بارگیری کند، همان مقدار را برای تست سرور/توسعه محلی یا از راه دور و تنها پس از تأیید این که تغییرات انجام شده است، دو برابر شود. به درستی در محیط آزمایش / توسعه اعمال شود، که باید در سروری که پلت فرم در حال تولید است، بارگذاری شود.

درصورتی‌که به‌روزرسانی اشتباه انجام شود، مشتری نباید منتظر نسخه‌های پشتیبان تهیه شده توسط شرکت برای بازیابی باشد. با این حال، حقیقت این است که اکثر شرکت‌های هاستینگ حرفه‌ای در صورت درخواست مشتری، درصورتی‌که تغییراتی ایجاد کرده باشد، نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. با این حال، مشتری در یک سرویس میزبانی رایگان سرنوشت مشابهی نخواهد داشت، زیرا به احتمال زیاد برنامه‌ای برای پشتیبان گیری وجود نخواهد داشت، حتی برای بازیابی در صورت خرابی سخت افزار.

بنابراین، اگر مشکل سخت‌افزاری وجود داشته باشد و پشتیبان گیری خود را انجام نداده‌اید، می‌توانید با سایت خود و احتمالاً کسب‌وکار آنلاین خود خداحافظی کنید.

به تمام کارهای سختی که انجام دادی و از دست دادن آن‌ها در یک ثانیه فکر کن. چه احساسی دارید؟ وقتی صحبت از هاست رایگان می‌شود، این 100٪ درست است. هیچ تضمینی برای وب‌سایت شما وجود ندارد و ممکن است هر زمان که بخواهید حذف شود. چرا؟ چون در واقع سایت شما نیست، یعنی شما مالک آن نیستید. در عوض، دارایی شرکت است. دیده شده است که ارائه دهندگان سرویس هاست رایگان معمولاً وب‌سایت ها را بدون ارائه دلیل مناسب به کاربران حذف می‌کنند. این اغلب اوقات اتفاق می‌افتد و یک روز، شما از سر کار برمی‌گردید و متوجه می‌شوید که وب‌سایت ارزشمند شما دیگر وجود ندارد. رونق! تمام کارهای سخت تقریباً برای هیچ چیز انجام می‌شود. بنابراین اگر یکی از آن‌ها را در نظر می گیرید، دوباره فکر کنید.

خدمات بدون تضمین

همان‌طور که همه می‌دانند ارزان‌قیمت گران است. سرویسی که هیچ مبلغی برای آن پرداخت نمی‌شود، حتی فاکتور یا رسیدی که به شما ارائه می‌شود را ندارد، نوعی خدمات است که در آن نمی‌توانید انتظار ضمانت داشته باشید یا نمی‌توانید برای خدمات ارزش افزوده شکایت یا مطالبه کنید.

این اولین بار نخواهد بود که یکی از این سرویس ها روزی به‌روز دیگر از اینترنت ناپدید می‌شود و هزاران سایت غیرقابل دسترس باقی می‌ماند و به هزاران کسب‌وکار آسیب وارد می‌کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد، خواه این سرویس برای کسانی که قرار بود داده‌هایی را که بدون برنامه استراتژیک برای بازیابی داده‌ها برنامه‌ریزی شده بود، تحمل کنند یا حتی از دست بدهند، غیرقابل دفاع شده است. نگه داشتن یک سایت تجاری در یکی از این خدمات ارزشی ندارد، زیرا هرگز نمی‌دانید که اگر سایت شما فردا آنلاین می‌شود یا به سادگی ناپدید می‌شود.

کاهش عملکرد سایت و کند شدن سرعت سایت

وقتی به صورت رایگان میزبانی می‌کنید، هرگز انتظار عملکرد خوب را نداشته باشید. دیده شده است که در واقع هیچ‌یک از ارائه دهندگان سرویس هاست سایت رایگان از نظر عملکرد نسبت به ارائه دهندگان هاست پولی بهتر نیستند. سرورها بسیار بد هستند و به‌هیچ‌وجه انتظارات را برآورده نمی‌کنند. اغلب اوقات، وب‌سایتی بسیار کند و با آپتایم کم به کاربران ارائه می‌شود.

میدونی چیه؟ سرعت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی است و برای داشتن یک تجربه کاربری یکپارچه کاملا ضروری است. وب‌سایت شما در اکثر مواقع آفلاین خواهد بود که منجر به خطا و از دست دادن بازدیدکنندگان می‌شود. سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو است. در مورد افزایش سرعت سایت در قبل نوشته‌ایم.

نتیجه گیری

شاید واژه رایگان برای همه جذابیت خاصی داشته باشد، اما ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید، ارزان گران است. این که دیگر رایگان است و احتمالا گران‌تر از ارزان خواهد بود. اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای کسب‌ و‌ کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، لازم است که برای آن سرمایه‌گذاری درست انجام داده تا بدین ترتیب از پیشرفت کسب‌و‌کار خود اطلاع داشته باشید. حتی با صدهزار تومان یا کمی بیشتر می‌توانید یک هاست مناسب پیدا کنید، اما هیچ وقت به استفاده از هاست رایگان روی نیاورید.

در صورتی‌که یک پروژه تستی، دانشجویی یا تحقیقاتی دارید که از بین رفتن اطلاعات آن در آینده یا به وجود آمدن مشکلات جدید برایتان مهم نیست، می‌توانید از سرویس‌های هاست رایگان استفاده کنید، اما اینکه به صورت تجاری سایت رسمی خود را بر بستر چنین هاست‌هایی راه اندازی کنید، مسلما کاری اشتباه است. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم، در بخش کامنت‌های همین پست، منتظر نظرات شما هستیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *