هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ 2022

معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ 2022

1400/12/27

دیجیتال مارکتینگ فرآیندی جذاب و محبوب که هر سال بر محبوبیت آن افزوده میگردد و هر کسب و کاری روز به روز متوجه میشود که به دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود نیاز دارد. در گذشته که میخواستیم عنوان شغلی دیجیتال مارکتینگ را صاحبین کسب و کار توضیح دهیم و از آنها بخواهیم که به چنین شخصی برای ادامه روند کاری خود نیاز دارند معمولا امر بسیار سختی بود اما امروزه این دانش آنقدر وسیع و گستره شده و نیاز به آن افزایش پیدا کرده است که آگهی های مختلف استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ را در سراسر سایت های کارجویی میتوان پیدا کرد. با توجه به اهمیت این دانش تصمیم گرفتیم که درباره ی ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 برای شما صحبت کنیم پس با من و برتر آموز همراه مقاله معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خب قبل از اینکه به سراغ معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ برویم میخواهیم درباره ی مفهوم دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری های دیجیتال آنلاین مانند رایانه های رومیزی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و سیستم عامل های دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده می کند.

حالا استفاده از دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟

  • ارتباط با جامعه هدف به صورت آنلاین و تبدیل آنها از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل
  • ارتباط مشتریان با شما از طریق موبایل که هر جا و هرکجا میتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
  • بهبود نرخ تبدیل با استفاده از روش های بازاریابی دیجیتالی
  • بهینه سازی برای موتور های جست و جو
  • نتایج به صورت شهودی قابل اندازه گیری هستند
  • تحلیل و پذیرش آسان

معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ

خب پس از توضیحات بالا حالا نوبت به آن رسیده است که درباره ی ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

بهینه سازی با استفاده از هوش مصنوعی

یا پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی جایگاه بسیار ویژه ای میان کسب و کار ها به خصوص ترند های دیجیتال مارکتینگ پیدا کرده است. بدین صورت که قبلا برای انجام هر کاری باید کارمندی که دانش کافی داشت را در نظر میگرفتید و تایم کاری مشخصی را هم داشتند ولی با هوش منوعی میتوان رباتی را طراحی کرد که چند مهارت داشته باشد و بی وقفه برای شما فعالیت انجام دهد. اینکه ربات ها جایگزین نیروی انسانی شود از لحاظ صرف انرژی و صرف مالی بسیار مناسب تر است. هوش مصنوعی بدون نیاز به این جور موارد میتواند یک ابزار را پشتیبانی کند و پاسخگو باشد به طوریکه در زمان سریعتری این کار را انجام میدهد و به نیروی انسانی در انجام امور کمک میکند. هوش مصنوعی رفتار مصرف کننده را تجزیه و تحلیل میکند و از الگو های جست و جو استفاده میکند. شرکت گوگل بزرگترین شرکتی است که استفاده از هوش مصنوعی را در راس کار خود قرار داده است و بزرگترین عنوان های کاری خود را به ربات ها و هوش مصنوعی سپرده است. تمامی خزنده های گوگل که وظایف مختلفی را در قبال سایت ها بر عهده دارند همگی از هوش مصنوعی نشات میگیرند.

چت بات ها یا ربات های گفت و گوی آنلاین

ربات های گفت و گو یا همان چت بات ها یکی از موارد کاربردی هوش مصنوعی هستند که امروزه بسیار گسترده شده است و کاربر های فراوانی دارد. این که شما نیرویی را استخدام کنید تا به سوالات مردم پاسخ دهد روشی معمول است ، اما این روش همیشه کاربردی نیست به این علت که نیرو ها تایم مشخصی دارند و پس از گذشتن این تایم مشخص دیگر نمیتوانند پاسخگوی پرسش های متداول مشتری ها باشند بنابراین درگفت و گو های آنلاین میتوانید رباتی را طراحی کنید که پاسخ، پرسش عیا متداول مشتریان را داشته باشد و در تایم های غیر کاری هم بتواند به مشتری پاسخ دهد. از جمله پرسش های متداول میتوان به تام کاری شرکت ، آدرس و شماره تماس، نحوه ثبت سفارش ، نحوه ارسال و تایم ارسال سفارش و… اشاره کرد. مهم ترین مزیت این چت بات ها این است که به صورت 24 ساعته به مشتریان عزیز پاسخگو هستند.

ویدیو مارکتینگ

با پیشرفته شدن علم دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا های متنی بیشتر به سمت تولید محتوای ویدیویی حرکت میکنند. در واقع تولید محتوای ویدیویی هر ساله از اهمیت بیشتری در دنیای دیجیتال مارکتینگ برخورددار میشود. به علت اینکه شما با ویدیو مارکتینگ میتوانید تاثیر بیشتری را روی جامعه هدف خود بگذارید. صد البته که میتوانید ارتباط کلامی و ارتباط چشمی بگیرید. شاید دیگر الان کمتر افرادی باشند که حوصله خواندن یک مقاله 10 صفحه ای را داشته باشند اما بیشتر افراد علاقه دارند تا ویدیو کوتاه درباره این موضوع مشاهده کنند. البته که در این راستا اصلا نباید از اهمیت تولید محتوای متنی با پادکست کم شود. ترند شدن ویدیو مارکتینگ بدین معناست که اگر در سال گذشته از بازاریابی ویدیویی استفاده نمیکردید امسال باید راس کار خود قرار دهید و اگر تولید محتوای ویدیویی داشتید امسال باید کیفیت کار خود را افزایش دهید. در این راستا مقاله فوق کاربردی بازاریابی ویدیویی چیست؟ را مشاهده نمایید تا با تولید محتوای ویدیویی بیشتر آشنا شوید.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یک پیام مانند اسمس میباشد که از طرف اپلیکیشن مربوط ارسال شده و در قسمت نوتیفیکیشن های شما ظاهر میشود. این اعلان ها مانند هر اعلان دیگری گوشی موبایل توجه کاربر را به سمت خود جذب میکنید. در واقع با پیشرفت تکنولوژی روش های بازاریابی از سمت و سوی سنتی خود بیشتر به سمت بازاریابی موبایلی حرکت کرده است. این اعلان ها ترند کاربردی امسال هستند. شما میتوانید پوش های نوتیفیکیشن را جایگزین اسمس مارکتینگ کنید و به جامعه هدف و افرادی که با شما ارتباط گرفته اند نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به شما سر بزنند. یکی از مزیت های مهم این اعلان این است که هزینه پاینی دارد و چون با اجازه مشتری برای آنها ارسال میکنید نرخ تبدیل بالایی را دارد و تمامی این مزیت ها یکی از ترند های سال جدید برای دیجیتال مارکتر ها معرفی شده است. در این راستا پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی اجازه ای چیست؟ را مطالعه نمایید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

 اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از شیوه ها روش های بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که ما به افرادی که در حوزه و حیطه کاری های مختلف شناخته شده و مطرح هستند یعنی به عبارتی دنبال کننده های زیادی دارند مبلغی را به عنوان حق تبلیغ پراخت میکنید تا این افراد محصول یا خدمات شما را به شیوه های که میشناسند تبلیغ کرده و به مردم معرفی نمایند. پس در واقع شما بایت مبلغی که پرداخت میکنید از شخص اینفلوئنسر خدماتی مانند تبلیغ دریافت می کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از بازایابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا است که در حالت تبلیغات در خدمت شما قرار گرفته است.  با پر رنگ شدن حضور  اینفلوئنسرها در زندگی و روزمره مردم  اینفلوئنسر مارکتینگ از جایگاه بسیار خوبی در دنیای دیجیتال مارکتینگ برخورددار شده است. رشد این حرفه به قدری زیاد شده است که پیش بینی میشود در سال های آینده  اینفلوئنسر مارکتینگ عضو جدا ناپذیری از دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود و در کسب و کار ها نیاز صد در صد پیدا نماید.

معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ

امنیت وبسایت

شاید پس از خواندن این تیتر به خودتان بگویید که مگر برقراری امنیت سایت وظیفه سئو کار و طراح سایت نیست؟ بله درسته ولی امنیت سایت به قدری اهمیت پیدا کرده است که جزو ترند های جدید دیجیتال مارکتینگ شده است. به طور کلی هدف از دیجیتال مارکتینگ و سئو راحت بودن کاربر است پس امنیت سایت هم در گرو حفاظت از اطلاعات کاربر میباشد که از اهمیت زیادی برخورددار است. امروزه به قدری کاربران دقیق شده اند که به محض اینکه وارد سایت شما شده و اگر حس کنند که سایت نا امن است به سرعت سایت شما را ترک میکنند و مهم ترین نکته این است که امنیت سایت یکی از موارد مهمی است که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد. از جمله ساده ترین موارد امنیتی که میتوانید رعایت کنید این است که از SSL یا گواهینامه امنیتی استفاده نمایید. در همین راستا پیشنهاد میشود حتما مقاله چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی سبز

کسب و کاری که منجر به تولید یا ارائه سرویس هایی شود که با محیط زیست همگام است به محیط زیست کمک می کند و برای محیط زیست یا در کل کره زمین آسیب و خطری ندارد بازاریابی سبز نامیده میشود. بازاریابی سبز را با معنای بازاریابی قابل بازیافت نیز میتوانید استفاده کنید. در بازاریابی سبز تنها نیاز نیست محصولات و یا خدمات حتما به محصیط زیست کمک کند و از آلودگی جلوگیری کند، حتی اگر خدمات و محصولات در راستای دوستانه و سازگاری با محیط زیست قرار گیرد در حیطه بازاریابی سبز قرار می گیرد. بازاریابی سبز جزو یکی از ترند های دیجیتال مارکتینگ است. زیرا با گسترش جوامعه آلودگی های محیط زیستی به شدن افزایش یافته است و شما اگر محصول و یا خدماتی داشته باشید که به محیط زیست آسیب نرساند از طرفدارن زیادی برخورددار خواهد بود. بنابراین توصیه میشود در صورت امکان حتما بازاریابی سبز را در راستای کار خود قرار دهید. اگر ایده ای برای بازاریابی سبز ندارید میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:

استفاده از مواد بازیافتی یا قابل بازیافت
استفاده از مواد تجدیدپذیر
ایجاد محدودیت در استفاده از بسته‌بند
توسعه محصولات قابل تعمیر برای جلوگیری از دور ریختن

جست و جوی صوتی

شاید چندین سال قبل وقتی درباره ی جست و جوی صوتی صحبت میکردیم به راحتی از روی آن میگذشتیم و جست و جوی صوتی تنها یک انتخاب برای کسب و کار ها بود ولی امروزه جزو موارد با اهمیت شده است و پیش بینی میشود که در سال های آینده جزو یکی از موارد ضروری در نظر گرفته شود. 20 درصد از کل جست‌وجوهای اینترنتی مبتنی بر صداست، 40 درصد از بزرگسالان روزانه از جست‌وجوی صوتی استفاده میکنند و هر ماه یک میلیارد جس‌وجوی صوتی انجام می‌شود. همین آمار و ارقام به تنهایی نشان میدهد که جست و جوی صوتی چه مقدار اهمیت دارد.

جست و جوی تصویری

یکی از مواردی که جدیدا ترند شده است این است که کاربران به جای جست و جوی یک متن جست و جوی تصویری دارند. همین نکته نشان میدهید که باید تصاویری که در وبسایت خود میگذارید را برای موتور های جست و جوی گوگل بهینه کنید تا بتوانید در جست و جو های تصویری به خوبی عمل نمایید.

شخص سازی

یکی از مواردی که باید در سال جدید پیش ببرید این است که برای برند و کسب و کار خود استراتژی شخصی سازی شده داشته باشید. اینکه مانند بقیه رقبا عمل کنید امتیاز ویژه ای را دریافت نمیکنید. زمانی میتوانید جامعه هدف را به سمت خود بکشانید که متمایز از رقبا عمل کنید و با محتوای شخصی سازی شده ظاهر شوید.

از بین رفتن کوکی ها

کوکی ها در واقع یک فایل حاوی متن هستندو این کوکی ها آنقدر کم حجم هستند که از سمت وبسایت ها ارسال شده و در حافظه مروگر گوشی و سیستم شما ذخیره میشود. این فایل متنی میتواند شامل اطلاعاتی همچون ورود و…. باشد. پس کوکی ها همواره در حال تعامل بین مرورگر شما و سایت های کسب و کار ها هستند. به گونه ای که شما متوجه این بستر نخواهید شد. گوگل اطلاعیه ای صادر کرد که تا سال 2023 فرآیند کوکی ها از فضای وب جمع آوری خواهد شد که این مورد برای دیجیتال مارکتر ها چندان خوشایند نیست! زیرا دیجیتال مارکتر ها به وسیله کوکی ها میتوانستند جامعه هدف خود را دنبال کنند و دوباره آنها را به وبسایت بازگردانند. درواقع کوکی ها استراتژی مهم برای دیجیتال مارکتر ها هستند.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به صورت کاربردی و خلاصه به توضیح معرفی ترندهای دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. پیشنهاد میشود حتما چند مورد از ترند های دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کرده و روی آن تمرکز کنید که بتوانید آن را در کسب و کار خود پیاده سازی نمایید. با پیاده سازی این موارد ارتباط خود را با کاربران به حداکثر برسانید تا بتوانید فروش خوبی را تجربه کنید. اگر تجربه ای مشابه در زمینه  استفاده از ترند های دیجیتال مارکتینگ را دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *