مهارت های دیجیتال مارکتر چه چیزهایی باید باشد؟

مهارت‌های دیجیتال مارکتر چه چیزهایی باید باشد؟

1400/08/05

دیجیتال مارکتر یکی از شغل‌هایی است که برای انجام آن، فقط کافی است یک لپتاپ و اتصال به ابنترنت داشته باشید تا از هر کجای جهان بتوانید پول دربیارورید. اما برای رسیدن به این جایگاه باید زحمت زیادی بکشید و زمان زیادی صرف کنید. علاوه بر آن، مهارت‌های یک دیجیتال مارکتر باید به نحوی باشد که به راحتی بتواند یک پروژه را مدیریت کند و آن را پیش ببرد.

قبل از اینکه به بررسی یک مهارت‌های یک فرد دیجیتال مارکتر بپردازیم، بهتر است تعریفی از خود دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم تا با آن کمی آشنا شوید. البته اطلاعات کامل درباره دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید در مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل ببینید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و شخص دیجیتال مارکتر چه وظیفه ای دارد؟

به صورت کلی انجام فرآیند تبلغیات، بازاریابی و فروش وقتی توسط سیستم‌های آنلاین مانند کامیپوتر شخصی، لپتاپ، موبایل و دیگر ابزارهای آنلاین صورت پذیرد، دیجیتال مارکتینگ نامیده می‌شود. شخص دیجیتال مارکتر نیز باید بتواند به بهترین نحو ممکن از این ابزار برای بازاریابی و فروش استفاده کند. در این صورت است که وی را می‌توان یک شخص مسلط به دیجیتال مارکتینگ نامید.

البته که برای رسیدن به تسلط و مهارت کافی، باید تعدادی مهارت را کسب کند تا بتواند چه برای کسب و کار خودش و چه برای کسب و کار دیگران، فرآیند دیجیتال مارکتینگ را به خوبی انجام دهد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مهارت های مورد نیاز دیجیتال مارکتر

شاید بهتر باشد بگوییم جواب سوال چگونه دیجیتال مارکتینگ شویم، در داشتن مهارت‌های زیر است که هر کدام می‌توانند از شما در حوزه خاصی، یک متخصص بسازند. برای دانستن این مهارت‌ها با ما در برتر آموز همراه باشید.

  1. سئو SEO

یکی از پایه‌ای ترین مهارت‌هایی که یک شخص دیجیتال مارکتر باید به آن کاملا مسلط باشد، سئو و قوانین آن است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دیگر سئو تمام شده است و جای خود را به دیگر ابزارها داده است. چنین چیزی از پایه اشتباه است و سئو چیزی فراتر از سرچ در داخل گوگل است.

سئو به دلیل فرایند تغییر الگوریتم‌های گوگل به صورت دائم در حال تغییر است و هیچ موقع نمی‌توان گفت که سئو به پایان کار خود رسیده است. از طرفی با روش‌های کلاه سفید که در آموزش سئو می‌توان آن را فرا گرفت، سایت‌ها پیشرفت زیادی می‌کنند و می‌توانند با یادگیری و آموزش تولید محتوا به صورت مستمر، در نتایج گوگل بدرخشند.

     2. مسط بودن و شناخت کامل شبکه های اجتماعی

امروزه می‌شود گفت تمامی افراد از هر نوع جنسیت، جایگاه اجتماعی، شغل، سن و … که باشند، در طول شبانه روز ساعتی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. بنابراین یکی از بهترین ابزارهایی که یک دیجیتال مارکتر می‌تواند از آن استفاده کند، شبکه‌های اجتماعی است. این فعالیت می‌تواند در راستای برندینگ، بازاریابی یا فروش باشد.

یکی از جذابیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی دارد تعداد افرادی است که از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند. طبق آخرین آمار تقریبا یک سوم دنیا یعنی چیزی حدود 3 میلیارد از انسان‌های دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که گاهی انجام کارهای دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی سخت خواهد شد. پس باید شخصی که خود را دیجیتال مارکتر می‌داند، بتواند در این شبکه‌ها به خوبی کار خود را انجام دهد.

    3. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

اگر لیستی از مشتریان خود را دارید و می‌توانید از طریق آن با مشتریان قبلی خود ارتباط برقرار کنید، به شما تبریک می‌گویم، بهترین و ارزان‌ترین راه ارتباط با مشتریان خود را در اختیار دارید. شما با استفاده از بازاریابی ایمیلی می توانید در ماه سود زیادی را بدون زحمت خاصی کسب کنید.

ایمیل مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

یکی از پولسازترین حوزه های دیجیتال مارکتینگ، فرآیند ایمیل مارکتینگ است. اما اصلا فکر نکنید منظورم نوشتن یک متن جذاب است که روزانه شاید ده ها ایمیل با متن‌های جذاب دریافت کنید. علاوه بر نوشتن متن جذاب، یک شخص با مهارت دیجیتال مارکتر باید بتواند فرآیند جمع آوری ایمیل‌ها از مشتریان را به خوبی انجام دهد و برای ساماندهی آن، برنامه مشخصی داشته باشد. در اینصورت است که شرکت‌ها برای استخدام شما به رقابت خواهند پرداخت و درآمد زیادی خواهید داشت.

    4. داشتن تخصص در فروش

یکی دیگر از مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است توانایی فروش بالاتری در زندگی داشته باشد. داشتن مهارت‌های فروش، جزو ویژگی‌هایی است که هر شخصی باید در زندگی خویش داشته باشد. این مزیت برای مدیران جزو یکی از ملاک‌های مهم به حساب می‌آید تا فرد دیجیتال مارکتر را استخدام کنند. داشتن مهارت‌های فروش باعث خواهد شد یک شخص، هرچه بهتر با اعضا تیم فروش ارتباط برقرار کند و حتی پیشنهاداتی بدهد که باعث بهتر شدن وضعیت فروش شرکت یا سازمان استخدامی باشد.

    5. مسلط بودن بر بازاریابی محتوا

شاید زیاد این جمله رو شنیده باشید که محتوا پادشاه است. این جمله از آنجایی اهمیت دارد که شما بدون داشتن محتوای درست، نمی‌توانید محصول یا خدمت خود را برای مشتری توضیح دهید و در چنین حالتی، کسی خریدار محصول و خدمات شما نیست. از طرفی یکی از مهم‌ترین روش‌های برندسازی داشتن محتوای فوق العاده است. حتما در نظر داشته باشید که به عنوان یک دیجیتال مارکتر، نباید تمام پتانسیل خود را بر روی کمپین‌های تبلیغاتی و یا بهینه سازی کلمات کلیدی بگذارید.

همانطور که می دانید محتوا انواع مختلفی نظیر محتوای متنی، محتوای ویدئویی، پادکست و … دارد که لازم است مهارت‌های خود را در تمامی انواع محتوا افزایش داده تا بتوانید نیازهای یک شرکت یا کسب و کار را برآورده کنید.

    6. موبایل مارکتینگ یکی از مهم ترین مهارت‌های دیجیتال مارکتر

این مهارت، بسیار نزدیک به مهارت بازاریابی با لپتاپ است. از آنجایی که این نوع بازاریابی می‌تواند به راحتی و با داشتن یک گوشی و اینترنت انجام شود، جزو پرتقاضاترین انواع بازاریابی است. البته این کار به همان آسانی که نشان می دهد، نیست. اگر با کسانی که دارای مهارت‌های دیجیتال مارکتر هستند، صحیت کنید؛ اکثرا یا خودشان را متخصص سئو می‌دانند یا متخصص شبکه‌های اجتماعی و افراد بسیار کمی هستند که از بازاریابی موبایلی صحبت کنند. به همین دلیل است که هرکسی را نمی‌توان به عنوان یک بازاریاب موبایلی معرفی کرد.

مهارت دیجیتال مارکتر در موبایل مارکتینگ

   7. توانایی تحلیل قسمت‌های مختلف یک کسب و کار

اگر شما تمامی مهارت‌های کارشناس مارکتینگ را داشته باشید اما قدرت تحلیل و نتیجه گیری از دیتاهای مختلف را نداشته باشید، تقریبا هیچ جایگاهی در شغل دیجیتال مارکتینگ نخواهید داشت.

شما باید بتوانید پس از انجام هر فعالیتی بر روی قسمت‌های مختلف کسب و کار، دیتاها را جمع آوری کرده و پس از بررسی آن‌ها، اقدامات لازم را برای حرکات بعدی انجام دهید. از طرفی یکی از راه‌های موثر در یادگیری هرچه بهتر مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ، آنالیز و بررسی اطلاعات است تا ایرادهای مسیر شما برطرف شود و روز به روز به پیشرفت بیشتری در جایگاه دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید.

   8. آشنایی با تعدادی از ابزارهای گرافیکی

تحقیقات اخیر نشان می دهد، 43 درصد افراد محتوای ویدئویی را بیشتر ترجیح می‌دهند تا دیدن یک عکس ثابت. البته که یک شخص با مهارت دیجیتال مارکتر باید آموزش فوتوشاپ را به صورت حرفه‌ای دیده باشد و در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام از آن استفاده کند؛ اما در کنار آموزش‌های مربوط به فوتوشاپ، باید آموزش افترافکت که یکی از برترین نرم افزارهای ادیت و تولید فیلم است را ببیند.

البته که وظیفه تولید محتوای گرافیکی اصلا بر عهده دیجیتال مارکتر نیست و نباید زیر بار چنین مسئولیتی برود؛ اما بهتر است با نرم افزارهای ادیتی نظیر فوتوشاپ، افترافکت، Adobe Premiere Pro ، Adobe Illustrator آشنایی داشته باشد تا بتواند خلاقیت بیشتری در کار از خود نشان دهد.

    9. آشنایی نسبی و درک وردپرس

بسیاری از سایت‌ها، امروزه با وردپرس ساخته می‌شوند چرا که هم با هزینه بسیار پایینی می‌توان سایت را راه اندازی کرد و هم اینکه مدیریت و تغییرات بر روی آن آسان است. بنابراین شخصی که می‌خواهد خود را یک دیجیتال مارکتر بداند، باید آموزش وردپرس دیده باشد تا بتواند درک درستی از فضای سایت‌های وردپرسی، وبلاگ آن، لندینگ‌ها و … داشته باشد. دیگر توانایی که برای یک فرد می‌توان بسیار مفید باشد، داشتن مهارت و توانایی در تغییر در افزونه سایت‌های وردپرسی است که می‌تواند شخص را یک سر و گردن از بقیه بالاتر ببرد.

    10. توانایی چیدن استراتژی های بلند مدت و کوتاه مدت

داشتن استراتژی در واقع نقشه راه مشخصی برای یک دیجیتال مارکتر است. بدون داشتن نقشه راه، کلیه فعالیت‌ها بیهوده خواهد بود چرا که مشخص نیست هدف از انجام این کارها چیست و می‌خواهیم در آخر به کجا برسیم. یکی از مهارتهایی که باید یک فرد دیجیتال مارکتر داشته باشد، این است که بتواند استراتژی مشخصی تدوین کند تا در بلند مدت بتواند کسب و کار خود یا شرکت استخدامی را به سمت جلو ببرد.

برای تبدیل شدن به یک شخص با مهارت‌های دیجیتال مارکتر، باید بتوانید رقبایتان را تحلیل و بررسی کنید و برای پیشی گرفتن از آن‌ها، استراتژی مشخصی قرار دهید.

شما مهارت‌های دیجیتال مارکتر شدن را دارید

برای اینکه شما را بتوان یک فرد با توانایی‌های دیجیتال مارکتینگ نامید و به درد شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف بخورید؛ باید حداقل یکی از مهارت‌های بالا را بلد باشید. البته که خیلی از مهارت‌های بالا، به تنهایی خیلی مفید نیستند. مصلا کسی که کار تولید محتوا انجام می‌دهد، اگر با اصول و مبانی SEO آشنایی نداشته باشد؛ نمی‌تواند محتوای خوبی ارائه دهد که مناسب برای موتورهای جست و جو و گوگل باشد.

بنابراین باید سعی کنید به آموختن یک حوزه بسنده نکنید و با تلاش مداوم، خودتان را همیشه به روز نگه دارید و در چندین حوزه مختلف مهارت کافی داشته باشید. امروزه شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند و سعی می‌کنند فردی را برای شغل دیجیتال مارکتینگ استخدام کنند که دارای چندین مهارت همزمان است و می‌تواند با هزینه کمتر به بیشترین دستاورد برای آن‌ها برسد.

حال که به درستی با مهارت‌های افراد دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، می‌خواهیم چندین مورد از سوالات متداولی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید را مورد بررسی قرار دهیم.

مهارت های دیجیتال مارکتر

سوالات متداول

چگونه دیجیتال مارکتینگ شویم؟

شاید بهتر باشد سوال بالا را به این شکل بپرسیم که کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟. در بالا 10 مورد از مهارت‌های یک فرد دیجیتال مارکتر مورد بررسی قرار داده شد. پس برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، باید حداقل در یکی از مهارت‌های بالا، حرفه‌ای شوید تا بتوانید خود را یک دیجیتال مارکتر بنامید.

مسیری که می توانید طی کنید تا به مرحله دیجیتال مارکتینگ شدن برسید، مسیر آسان و کوتاهی نیست و باید زمان زیادی در آن صرف کنید. برای مثال باید در همایش ها و رویدادهای مختلف شرکت کنید، با افراد مختلف در حوزه کاری خودتان باید ارتباط بگیرید، تشنه یادگیری و آموزش باشید تا هر روز اطلاعات خود را به روز کنید، در یک شرکت به عنوان کارآموز استخدام شوید و ….

آیا برای دیجیتال مارکتینگ، نیاز به مدرک خاصی است؟

هیچ راه ورود مشخصی به دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد و هر کسی با هر سطح از دانش می‌تواند به یک شخص با مهارت‌های دیجیتال مارکتر تبدیل شود. مهم‌ترین ویژگی افراد دیجیتال مارکتر، پشتکار و آموزش دیدن دائمی آن‌ها است.

درآمد دیجیتال مارکتینگ

میرسیم به قسمت جذاب درآمد و پولسازی شغل دیجیتال مارکتینگ. مهارت‌های بالا، در واقع لیست خدمات دیجیتال مارکتینگ است. شما از تمامی مهارت‌های بالا، به راحتی می‌توانید کسب درآمد کنید و هیچ محدودیتی در درآمد نخواهید داشت. فقط مهم است که مهارت کافی در حوزه خودتون داشته باشید تا بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید.

شما در ماه بین 500 هزار تومان تا 50 میلیون تومان از طریق دیجیتال مارکتینگ برای خود کسب درآمد کنید. اگرهم به دنبال استخدام دیجیتال مارکتینگ برای شرکت خود هستید، بهترین کار بررسی و شناخت مهارت‌های فرد مورد نظر و دادن حقوق بر اساس مهارت‌های او است.

کلام پایانی

امروز سعی کردیم تمامی مهارت‌های مهمی که باید برای تبدیل شدن به یک شخص در حوزه دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز دارید، را مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های بالا با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنت طرفداران زیادی پیدا می‌کنند و هرچه زودتر وارد این کار شوید، می‌توانید درآمد بهتری کسب کنید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.