هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مهارت های تحلیلی

مهارت های تحلیلی چیست؟ نکات فوق العاده پراهمیت Analytical Skills

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1401/01/05

مهارت های تحلیلی در بسیاری از صنایع مورد تقاضا است و به عنوان یک الزام در بسیاری از شرح وظایف ذکر شده است. تفکر تحلیلی می‌تواند به شما در بررسی مسائل پیچیده، تصمیم‌گیری و توسعه راه‌حل‌ها کمک کند – و احتمالاً قبلاً مهارت‌های تحلیلی زیادی دارید که کارفرمایان برای آنها ارزش قائل هستند. در این مقاله، تعریف تفکر تحلیلی را بررسی می‌کنیم، اینکه چگونه می‌توان تشخیص داد کدام یک از این مهارت‌ها را دارید و چگونه این ویژگی‌ها را در طول فرآیند استخدام برجسته کنید.

آموزش مدیران

مهارت های تحلیلی چیست؟

مهارت‌های تحلیلی ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند یک موضوع را مشاهده، تحقیق و تفسیر کنید تا ایده‌ها و راه‌حل‌های پیچیده را توسعه دهید. شما می توانید تفکر تحلیلی را تقریباً در هر موقعیتی به کار ببرید، مانند توسعه یا بهبود برنامه ها یا محصولات، مسائل مربوط به رابطه، فرآیندها، شناسایی نیازهای مخاطب و مشتری و موارد دیگر. تجزیه و تحلیل یک موضوع به این معنی است که شما درک عمیقی از آن پرورش داده اید و می توانید با سطحی از تخصص با آن صحبت کنید.

بیشتر تفکر تحلیلی نیاز به آزمون و خطا دارد. افرادی که دارای مهارت های تفکر تحلیلی قوی هستند اغلب قادر به تجزیه و تحلیل سریع یک موقعیت، موضوع یا مشکل هستند و اغلب در یک مجموعه تیمی برای دستیابی به اهداف به خوبی کار می کنند.

آموزش سرمایه گذاری در ایران

فرآیند تفکر تحلیلی

فرآیند به کارگیری مهارت های تحلیلی شما معمولاً شامل چندین مرحله است، از جمله:

  1. شناسایی موضوع، مشکل یا مسئله

  2. جمع آوری اطلاعات از طریق آزمایش و مشاهده

  3. ایجاد راه حل یا تعمیق درک خود از موضوع

  4. تست راه حل ها یا ایده های جدید بر اساس آنچه یاد گرفته اید

  5. پس از تجزیه و تحلیل، یا بررسی راه حل ها، برای ارزیابی و به کارگیری دانش جدید شما

یک عنصر کلیدی برای تفکر تحلیلی، توانایی شناسایی سریع روابط علت و معلولی است. این به معنای درک آنچه که ممکن است در طول فرآیند حل مسئله اتفاق بیفتد، برای مثال، و بررسی چگونگی ارتباط ایده های جدید با موضوع اصلی است.

چرا مهارت های تحلیلی مهم هستند؟

مهارت های تحلیلی مهم هستند زیرا به شما امکان می دهند راه حل هایی برای مشکلات رایج پیدا کنید و تصمیمات آگاهانه ای در مورد اقدام بعدی بگیرید. درک مشکلات و تجزیه و تحلیل موقعیت برای راه حل های قابل اجرا یک مهارت کلیدی در هر موقعیت در هر سطح است. توسعه این توانایی می تواند کار شما را بهبود بخشد، به شما در دستیابی به اهداف شرکت و در نهایت حمایت از اهداف شغلی شخصی شما کمک کند.

آموزش هوش بورسی

استفاده از مهارت های تحلیلی در کارهای روزمره نشان می دهد که شما یک متفکر قابل اعتماد و عمل گرا هستید و می توانید تصمیمات خود را بر اساس داده های معنادار قرار دهید. به عنوان مثال، شما زمان محدودی برای صرف کار در هر روز دارید. تصمیم گیری در مورد نحوه صرف زمان خود به گونه ای که بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد، می تواند به سرعت شما را به عضوی ارزشمند و ضروری در تیم تبدیل کند. شما می توانید از مهارت های تحلیلی خود برای تعیین اینکه کدام وظایف به شما کمک می کند بیشترین پیشرفت را در جهت اهداف خود داشته باشید استفاده کنید.

اگر به دنبال نقشی خاص برای تجزیه و تحلیل مانند یک تحلیلگر داده یا تحلیلگر آزمایشگاهی هستید، باید مهارت های تفکر تحلیلی خاص صنعت خود را ایجاد کنید. در حالی که تفکر تحلیلی یک مهارت نرم است ، مشاغل تحلیلگر همچنین مستلزم داشتن مهارت‌های سخت خاص مرتبط با موقعیت هستند. این همچنین در مورد نقش هایی با دانش فنی مورد نیاز مانند پرستاری، مهندسی یا تحقیقات علمی صدق می کند.

بسیاری از مشاغل دیگر – از جمله برنامه نویسی کامپیوتر، معماری، تدریس و خدمات مشتری – به طور مرتب نیاز به استفاده از مهارت های تحلیلی دارند.

هوش مالی

فهرست و مثال های مهارت های تحلیلی

چندین مهارت تحلیلی وجود دارد که ممکن است در رزومه خود گنجانده شوند. در اینجا چند نمونه هستند:

1. تفکر انتقادی

مهارت های تفکر انتقادی در هر شغلی در هر سطحی ضروری است – از همکاران و مشارکت کنندگان فردی گرفته تا مدیران عامل و کارآفرینان. مهارت های تفکر انتقادی این توانایی را فراهم می کند که ایده، ادعا یا نظری را که پیش روی شماست زیر سوال ببرید. به عنوان مثال، اگر به شما گفته شده است که کار خاصی انجام نمی‌شود یا هدف خاصی محقق نمی‌شود، مهارت‌های تفکر انتقادی مستلزم این است که سؤالات عمیق‌تری بپرسید تا بتوانید ریشه این موضوع را درک کنید:

  • چرا نمی توان آن را انجام داد؟

  • آیا زمان، پول، نیروی انسانی یا تخصص به ما اجازه حل این موضوع را می دهد؟

  • آیا سرمایه گذاری در حل مسئله ارزش پاداش را دارد؟

  • ممکن است به جای حل این مسئله وقت خود را صرف چه چیزی کنیم و در عوض سرمایه گذاری در آنجا چه سودی خواهد داشت؟

متفکران انتقادی همچنین قادر به شناسایی تمام جنبه های یک مشکل و درک چرایی وجود یک مشکل هستند. آنها زمان صرف می کنند تا یک مشکل را به طور کامل درک کنند تا یک راه حل کارآمد ایجاد کنند.

2. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات

تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات یکی از بخش های اولیه تفکر تحلیلی است. هنگامی که یک مشکل شناسایی شد، مهم است که بدانید چگونه داده ها یا اطلاعاتی را که برای حل مشکل ضروری هستند، بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. جمع آوری داده های مناسب بخشی جدایی ناپذیر از توانایی در نهایت به کارگیری مهارت های تفکر تحلیلی است. برای شروع با داده‌های مناسب، مهم است که ابتدا سؤالات درست را بپرسید.

3. تحقیق

تحقیق بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تفکر تحلیلی است. هنگامی که یک مشکل شناسایی شد، انجام تحقیقات برای راه حل بسیار مهم است. تحقیق می تواند به سادگی درخواست از یک همکار یا مدیری که ممکن است دانش بیشتری در مورد مشکل داشته باشد، انجام جستجوهای آنلاین گسترده تر از طریق منابع رسمی باشد. بخشی از فرآیند تحقیق همچنین شامل دانستن اینکه چه اطلاعاتی برای حل مشکل ارزشمند یا ضروری هستند، می باشد.

4. ارتباطات

در هنگام شناسایی مشکلات، توسعه راه حل ها، انجام تحقیقات و بحث در مورد نتایج، ارتباط مداوم با ذینفعان ضروری است. هنگامی که یک مشکل یا راه حل شناسایی شد، انتقال آن به یک فرد، تیم یا شرکت برای دستیابی به هدف نهایی ضروری است. انتقال این اطلاعات به طور واضح و کامل یک مهارت کلیدی در فرآیند تفکر تحلیلی است.

5. حل مسئله

پس از شناسایی یک مشکل، موقعیت یا منطقه بهبود یافته و تکمیل تحقیقات، حل آن برای راه حل مهم است. شما از مهارت های تفکر تحلیلی برای مرتب سازی و سازماندهی داده های کشف شده در مرحله تحقیق استفاده خواهید کرد تا راه حلی معقول و موثر با مهارت های حل مسئله پیدا کنید.

چگونه مهارت های تحلیلی خود را تقویت کنیم

بهبود مهارت های تحلیلی می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی مختلف کمک کند. برجسته کردن مهارت های تحلیلی خود در رزومه و در طول مصاحبه نیز می تواند به شما کمک کند تا در هنگام درخواست شغل به عنوان یک نامزد در فرآیند استخدام برجسته شوید.

برای بهبود مهارت های تحلیلی خود، برخی از مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • نقش های رهبری را به عهده بگیرید که مستلزم استفاده از مهارت های تحلیلی انتقادی است.

  • مهارت های تحلیلی کلیدی را در نقش فعلی خود تمرین کنید.

  • در کلاس هایی شرکت کنید که بر استفاده از مهارت های تحلیلی تأکید دارند.

  • در فعالیت هایی که نیاز به استفاده از مهارت های تحلیلی مانند ورزش های گروهی، بازی یا خواندن دارند، شرکت کنید.

  • به دنبال مشاوره یا راهنمایی از متخصصان در زمینه یا صنعت مورد نظر خود باشید.

  • در مورد بهترین شیوه ها برای صنعت خود تحقیق کنید.

  • دانش خود را در مورد موضوع، که برای حل سریعتر مسئله ضروری است، بهبود بخشید.

کمی وقت بگذارید تا به مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌هایی که در آن جا برای پیشرفت دارید توجه کنید. زمان‌های خاصی را بنویسید که از مهارت‌های تحلیلی برای بهبود چیزی یا حل مشکلی استفاده کرده‌اید، چه در محل کار، چه در یک موقعیت داوطلب یا در مدرسه.

چگونه مهارت های تحلیلی خود را برجسته کنید

هنگامی که مهارت های تحلیلی فعلی خود را به خوبی درک کردید، آنها را در فرآیند درخواست شغل از جمله رزومه و پاسخ های مصاحبه خود بکار ببرید.

در رزومه شما

سه مکان در رزومه شما وجود دارد که می توانید مهارت های تحلیلی از جمله خلاصه یا هدف، تاریخچه حرفه ای و بخش مهارت ها را در آن گنجانده باشید.

به عنوان مثال، می توانید یک بخش خلاصه بنویسید که در آن نحوه استفاده از مهارت های تحلیلی را ذکر کنید:

خلاصه:

یک دستیار پرستار با تجربه و توجه با توانایی ثابت شده در شناسایی سریع و کارآمد نیازهای بیمار.

در بخش سابقه کار حرفه‌ای خود، می‌توانید مهارت‌های تحلیلی را در دستاوردهای خاص در کار قرار دهید:

دستیار پرستاری تاریخچه حرفه ای، مرکز پزشکی جفرسون
سپتامبر 2014–اکنون

  • مراقبت از بیمار خط اول ارائه می شود

  • برای جلوگیری از عوارض پزشکی، داروهای مناسب را برای هر بیمار تحقیق کرد

  • در صورت نیاز خدمات پس از ساعت کاری و اورژانس ارائه می شود

همچنین باید مهارت های تحلیلی کلیدی را به عنوان بخشی از بخش مهارت های خود بگنجانید:

مهارت ها:

*مهارت های حسابداری: CNA، گواهی CPR، آگاهی از داروهای رایج نسخه ای، دانش کاری HIPAA، حل سریع و کارآمد مشکل، ارتباط فعال*

در پوشش نامه شما

نامه پوششی شما مکانی عالی برای توضیح بیشتر در مورد مهارت های تحلیلی شما است. پس از بررسی شرح شغل، داستان خاصی را انتخاب کنید که می توانید درباره زمانی که از مهارت های تحلیلی مرتبط با کارفرما استفاده کرده اید بگویید. داستان خود را به شغل و چرایی اینکه شما را به یک کاندیدای قوی برای این موقعیت تبدیل می کند، مرتبط کنید. همچنین باید تا حد امکان از اعداد برای اثبات تأثیر خود استفاده کنید.

آموزش بیزینس کوچینگ

در مصاحبه شغلی

قبل از مصاحبه، همیشه ایده خوبی است که پاسخ سوالات متداول مصاحبه را آماده کنید.
شما همچنین باید آماده پاسخگویی به مهارت هایی باشید که کارفرمایان ممکن است به طور خاص برای قضاوت در مورد مهارت های تحلیلی شما در رابطه با شغل درخواست کنند. در اینجا چند نمونه از سوالات مصاحبه مهارت های تحلیلی رایج آورده شده است:

  • زمانی را توصیف کنید که بدون اطلاعات زیاد مشکلی به شما داده شد. چگونه با این وضعیت کنار آمدید؟

  • چگونه از اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده می کنید؟

  • فرآیند حل مسئله خود را شرح دهید.

  • چگونه تصمیم می گیرید که چگونه زمان خود را اولویت بندی کنید؟

  • به من بگویید که کدام معیار برای شما در این نقش بیشترین کاربرد را دارد.

  • درباره زمانی که عملکرد یک برنامه را تحلیل کردید بگویید.

  • رویکرد شما برای آزمایش ایده های جدید چیست؟

در طول مصاحبه شغلی، باید پاسخ های دقیقی در مورد نحوه استفاده از مهارت های تحلیلی خود در گذشته و چگونگی بهبود یا حل مشکلات کارفرمایان قبلی ارائه دهید. همچنین ممکن است بتوانید مهارت های تحلیلی خود را از طریق ارزیابی های قبل از استخدام که برخی از کارفرمایان برای فیلتر کردن نامزدها استفاده می کنند، نشان دهید. اینها در نقش های فنی مانند تحلیلگران داده یا توسعه دهندگان رایج تر هستند.

سر کار

هنگامی که پیشنهادی دریافت کردید و شروع به کار کردید، می توانید شروع به استفاده و بهبود مهارت های تحلیلی خود در کار کنید. پیشنهاد کمک به حل مشکلات در صورت بروز آنها و فعال بودن در شناسایی مشکلات و راه حل ها. همچنین ممکن است برای انجام تکالیف تیمی یا فردی داوطلب شوید که به شما فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های تحلیلی را که دارید یا برای بهبود آن تلاش کرده‌اید نشان دهید.

هر صنعتی به متفکران تحلیلی نیاز دارد که می توانند مشکلات را شناسایی کنند، آن مشکلات را ارزیابی کنند و راه حل هایی را توسعه دهند. قبل از درخواست برای مشاغل، نقاط قوت تحلیلی خود را شناسایی کرده و آنها را در طول فرآیند درخواست برجسته کنید. سپس، تلاش کنید تا مهارت های تحلیلی خود را اصلاح کنید و با رشد شغلی خود، مهارت های جدیدی را توسعه دهید.

8 نمونه از مهارت های تحلیلی

چندین توانایی حرفه ای زیر چتر مهارت های تحلیلی قرار می گیرند.

  1. طوفان فکری: طوفان فکری با یک درخواست یا هدف محدود شروع می شود. متفکران تحلیلی قوی می توانند فراتر از هسته اولیه که طوفان فکری را برای ایجاد ایده های گسترده و گسترده راه اندازی می کند گسترش دهند.
  2. ارتباط: مهارت‌های ارتباطی قوی زمانی به کار می‌آیند که مجبور هستید اطلاعات را با روش‌های مختلف پردازش مفاهیم جدید به افراد منتقل کنید. یک ارتباط‌گر قوی می‌تواند در مورد چگونگی دستیابی به تک تک همکاران راهبردی داشته باشد و به شیوه‌هایی صحبت کند که با آنها همخوانی داشته باشد.
  3. تحقیق: تحقیقات درجه یک نیاز به بررسی متون و مجموعه داده ها و سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات به روشی روشن دارد.
  4. تجزیه و تحلیل داده ها: شرکت هایی که در زمینه فروش و بازاریابی کار می کنند ممکن است مجموعه ای از داده های خام دریافت کنند، اما بدون یک تحلیلگر داده زیرک، این اطلاعات ممکن است برای شرکت مفید نباشد. متفکران انتقادی ماهر می‌توانند از مجموعه داده‌ها مطالب استخراج کنند و الگوریتم‌های تحلیل داده‌ها را برای بهینه‌سازی آینده طراحی کنند.
  5. عیب یابی و حل مسئله: کارشناسان عیب یابی باید اطلاعات را دریافت کرده و آن را تجزیه و تحلیل کنند تا یک مشکل ریشه ای را کشف کنند. آنها همچنین باید خلاقانه برای حل مشکلات غیرمتعارف فکر کنند.
  6. سازمان اداری: برای به حداکثر رساندن مهارت های اعضای تیم یک شرکت، نیاز به یک ذهن تحلیلی است. ملاحظات زیادی از بهره وری شرکت گرفته تا رضایت شخصی در میان اعضای تیم وارد عمل می شود. ایجاد تعادل بین همه عوامل رقابتی مستلزم داشتن استراتژی و مهارت های پیش بینی قوی است.
  7. پیش‌بینی: پیش‌بینی روندهای آینده در تجارت، امور مالی و فرهنگ مستلزم ترکیبی از مهارت‌های پژوهشی و توانایی‌های پیش‌بینی است.
  8. خلاقیت: افرادی که معیارهای داده جدید را اختراع می کنند، مارک های جدید راه اندازی می کنند و راه حل های موثری برای مشکلات قدیمی ارائه می دهند، همگی به تفکر تحلیلی خلاقانه تکیه می کنند.

چگونه مهارت های تحلیلی خود را توسعه دهید

چه با تفکر تحلیلی مبارزه کنید و چه به نظر می رسد توانایی های تحلیلی طبیعی دارید، همیشه می توانید مهارت های خود را بهبود ببخشید.

  1. آگاهانه محیط اطراف خود را تجزیه و تحلیل کنید. عادت کنید که خود را مجبور کنید حقایق به ظاهر بدیهی جهان را تحلیل کنید. جنبه تحلیلی ذهن خود را در رفت و آمد روزانه، در حین خواندن روزنامه، یا در حین مشاهده وسایل مکانیکی مختلف در اطراف خانه خود تمرین کنید. عادت کنید بپرسید “چطور؟” و چرا؟”
  2. سعی کنید به دیگران آموزش دهید. شما می توانید با آموزش آن به شخص دیگری در مورد یک موضوع چیزهای زیادی یاد بگیرید. عمل تدریس مستلزم آن است که اطلاعات را به اندازه کافی پردازش و تجزیه و تحلیل کنید تا دانش آموز شما بتواند آن را به نحوی ارتباط برقرار کند. آموزش از عناصر متعددی از تفکر تحلیلی استفاده می کند.
  3. بازی های جدید انجام دهید. یادگیری بازی‌های رومیزی جدید که شامل تفکر استراتژیک، پر کردن جدول کلمات متقاطع و انجام بازی‌های ریاضی می‌شود، همه راه‌هایی هستند که می‌توانید فعالانه بخش تحلیلی مغز خود را درگیر کنید.

گونه مهارت های تحلیلی خود را در طول جستجوی شغل خود به نمایش بگذارید

آموزش سرمایه گذاری در طلا و بازار سکه

بسته به زمینه، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های تحلیلی خود را به استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام‌کننده نشان دهید.

  1. در رزومه خود: در رزومه خود، یک بخش مهارت های سخت و مهارت های نرم ایجاد کنید که در آن می توانید توانایی های تحلیلی را فهرست کنید. مهارت های سختی که شامل تفکر تحلیلی می شود شامل تجزیه و تحلیل داده ها، حسابرسی، برنامه ریزی استراتژیک و نوشتن است. مهارت‌های نرم – که تمایل به همسویی نزدیک با ویژگی‌های شخصیتی دارند – شامل مهارت‌های سازمانی قوی، توانایی ارتباط، مدیریت زمان و تصمیم‌گیری مسئولانه است. در مورد کلمات کلیدی خاصی که سیستم های ردیابی متقاضی (ATS) به دنبال آن هستند تحقیق کنید تا رزومه ATS خود را بهینه کنید.
  2. در یک نامه حمایتی: به عنوان یک متقاضی کار، نامه پوششی را جایی در نظر بگیرید که می توانید روایت خود را هدایت کنید. همانطور که انگیزه های شخصی خود را به اشتراک می گذارید و آنچه شما را وادار به درخواست برای یک شغل خاص می کند، فرصت هایی برای برجسته کردن خلاقیت، مهارت های ارتباطی، توانایی طوفان فکری یا تجربه خود در تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها پیدا کنید.
  3. در مصاحبه شغلی: به سوالات مصاحبه شغلی با مثال های خاصی که توانایی های تحلیلی شما را نشان می دهد پاسخ دهید. به عنوان مثال، اگر مصاحبه‌کننده از شما بخواهد زمانی را که کار گروهی را به نمایش گذاشته‌اید، توضیح دهید، ممکن است داستانی در مورد اینکه چگونه به عیب‌یابی مشکل یک همکار کمک کرده‌اید را به اشتراک بگذارید. مشخص باشید و مشخص کنید که چگونه چالش‌های خاص به شما کمک کرده تا مهارت‌های خود را تقویت کنید.

مهم ترین نکات این مقاله:

  • مهارت های تحلیلی مهارت های نرمی هستند که به شما در شناسایی و حل مشکلات پیچیده کمک می کنند.

  • برخی از مهارت های تحلیلی رایج عبارتند از تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل داده ها، تحقیق و ارتباطات.

  • نشان دادن مهارت های تحلیلی در رزومه و مصاحبه ها می تواند به شما کمک کند تا یک نامزد شغلی رقابتی باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *