موبایل مارکتینگ چیست

بازاریابی موبایل مارکتینگ چیست؟ نکات و انواع بازاریابی موبایلی 1401

1401/03/17

موبایل مارکتینگ چیست؟ بازاریابی موبایلی هر فعالیت تبلیغاتی است که محصولات و خدمات را از طریق دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت ها و تلفن های هوشمند تبلیغ می کند. از ویژگی‌های فناوری مدرن تلفن همراه، از جمله خدمات مکان‌یابی، برای تنظیم کمپین‌های بازاریابی بر اساس موقعیت مکانی افراد استفاده می‌کند. بازاریابی موبایلی روشی است که در آن می توان از فناوری برای ایجاد تبلیغات شخصی کالاها یا خدمات برای کاربری که دائماً به شبکه متصل است استفاده کرد.

بازاریابی موبایلی چگونه کار می کند؟

بازاریابی تلفن همراه ممکن است شامل تبلیغاتی باشد که از طریق پیام‌های متنی SMS، پیام‌های چندرسانه‌ای MMS، از طریق برنامه‌های دانلود شده با استفاده از اعلان‌های فشاری، از طریق بازاریابی درون برنامه‌ای یا درون بازی، از طریق وب‌سایت‌های تلفن همراه، یا با استفاده از دستگاه تلفن همراه برای اسکن کدهای QR ارسال می‌شوند.

سیستم‌های مجاورت و خدمات مبتنی بر مکان می‌توانند بر اساس موقعیت جغرافیایی یا نزدیکی به ارائه‌دهنده خدمات به کاربران هشدار دهند. بازاریابی موبایلی ابزاری ضروری برای شرکت های بزرگ و کوچک است زیرا دستگاه های تلفن همراه در همه جا حاضر شده اند. بازیگران کلیدی در این فضا، برندها (و شرکت هایی هستند که از طریق تبلیغات نمایندگی می کنند)، و ارائه دهندگان خدماتی که تبلیغات موبایلی را فعال می کنند.

تبلیغات موبایلی مخاطبان را نه از نظر جمعیت شناختی بلکه بر اساس رفتارها هدف قرار می دهد (اگرچه جمعیت شناسی نقش مهمی را ایفا می کند، مانند این واقعیت که کاربران iPad معمولا مسن تر و ثروتمندتر هستند). یکی از رفتارهای قابل توجه در فضای بازاریابی تلفن همراه به عنوان «تنقلات» شناخته می‌شود، یعنی زمانی که کاربران دستگاه‌های تلفن همراه برای دوره‌های کوتاهی به رسانه یا پیام‌رسانی مراجعه می‌کنند. جست‌وجوی رضایت فوری برابر است با نقاط تماس بیشتر برای بازاریابان.

در بازاریابی تلفن همراه، دستگاه (به خصوص اندازه صفحه نمایش) تفاوت ایجاد می کند. واکنش کاربران گوشی های هوشمند و تبلت های آی پد به بازاریابی موبایلی متفاوت است. به عنوان مثال، کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند محتوای آموزنده را مرتبط ترین بدانند، با این حال کاربران iPad تمایل دارند که مجذوب تبلیغات تعاملی شوند که دارای ارائه های رسانه ای غنی با تصاویر چشم نواز است (پیام محتوا یک نگرانی ثانویه است).

بازاریابی موبایلی در مقابل بازاریابی سنتی

برخلاف تلاش‌های بازاریابی سنتی ، بازاریابی تلفن همراه از این واقعیت استفاده می‌کند که بسیاری از کاربران دستگاه‌های تلفن همراه آن‌ها را به هر کجا که می‌روند حمل می‌کنند. در نتیجه، سرویس‌های مبتنی بر مکان می‌توانند داده‌های مشتری را جمع‌آوری کنند و سپس کوپن‌ها، معاملات یا تبلیغات را بر اساس نزدیکی به فروشگاه یا مکانی که مصرف‌کننده اغلب از آن بازدید می‌کند، ارائه دهند. 

این کمپین‌های بازاریابی می‌توانند بیشتر هدفمند و مختص هر کاربر باشد و بنابراین باید برای شرکتی که بازاریابی را انجام می‌دهد مؤثرتر باشد. یک مثال ممکن است یک کمپین بازاریابی باشد که هر زمانی که مشتری در فاصله نیم مایلی یک سوپرمارکت خاص قرار گرفت، کوپن های مربوط به مواد غذایی را برای مشتری ارسال می کند.

مزایا و معایب بازاریابی موبایل مارکتینگ چیست؟

مزایای موبایل مارکتینگ چیست؟

در ارتباط با تبلیغات آنلاین، دسترسی به بازاریابی موبایلی بسیار آسان تر است. برای شروع به فناوری سطح بالا یا تجربه فنی قابل توجهی نیاز ندارید. همچنین اندازه گیری موفقیت کمپین های بازاریابی موبایلی آسان تر است.

89% درصدی از بازاریابان که پس از استفاده از داده های مکان برای افزایش اثربخشی کمپین تبلیغاتی، افزایش فروش را گزارش کردند. بازاریابی موبایلی نیز بسیار مقرون به صرفه است. گزینه های مختلفی برای هر بودجه ای برای انتخاب وجود دارد و تأثیر آن در مقایسه با هزینه قابل توجه است.

در یک مقایسه رایج، تبلیغات رسانه های اجتماعی بسیار ارزان تر از خرید فضای تبلیغاتی برای رادیو یا تلویزیون است. مشتریان همچنین می توانند در زمان واقعی با بازاریابی تلفن همراه بدون توجه به جایی که هستند دسترسی داشته باشید. بازاریابی رادیویی یا تلویزیونی تنها زمانی کار می کند که مشتری جلوی تلویزیون باشد یا رادیو روشن باشد.

معایب موبایل مارکتینگ چیست؟

مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی در مورد نحوه استفاده از داده های جمع آوری شده توسط دستگاه های تلفن همراه و اینکه آیا شرکت ها حق دارند چنین داده هایی را بدون رضایت صریح جمع آوری کنند یا خیر وجود دارد. چنین داده هایی را می توان برای سرقت هویت یا ارسال هرزنامه در صورتی که به دلیل سرقت داده ها یا امنیت ضعیف اطلاعات در دستان اشتباه قرار گرفت، استفاده کرد. همچنین، ردیابی مکان‌ها و حرکت‌های یک فرد ممکن است توسط برخی به عنوان عبور از خط در نظر گرفته شود.

یک اشکال خاص بازاریابی موبایلی این است که پتانسیل افزایش هزینه برای کاربر را دارد. به عنوان مثال، اگر یک کمپین کاربر را به سمت ویدیویی هدایت کند که به مقدار قابل توجهی داده نیاز دارد و کاربر برنامه داده نامحدودی ندارد، ممکن است هزینه داده‌های ماهانه او را کاهش دهد یا در صورت تخصیص بیشتر، هزینه‌هایی را در پی داشته باشد.

بازاریابی موبایلی نیز باید از همان ابتدا کامل باشد. از آنجایی که کاربران دامنه توجه کمتری دارند و شرکت‌های مختلفی برای جلب توجه آنها رقابت می‌کنند، یک طرح بازاریابی تلفن همراه ضعیف توجه کاربر را جلب نمی‌کند و احتمالاً علاقه خود را برای همیشه از دست می‌دهد. به همین دلیل، یک طرح بازاریابی موبایلی فضایی برای کم‌ نقص بودن ندارد.

مثبت

  • تنظیم و نظارت آسان
  • مقرون به صرفه
  • دسترسی در زمان واقعی به مشتریان بالقوه
منفی

  • نگرانی های مربوط به حریم خصوصی داده ها
  • افزایش احتمالی هزینه های داده برای کاربر
  • جای کمی برای خطا

چگونه بازاریابی موبایل را انجام دهیم؟

یک وب سایت ریسپانسیو برای موبایل راه اندازی کنید

این روزها مردم تقریباً برای همه چیز از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند و بنابراین مهم است که وب سایت شما برای مشاهده در تلفن هوشمند به درستی قالب بندی شده باشد. اگر یک وب سایت موجود دارید، بسیاری از شرکت ها سیستم های خودکاری را ارائه می دهند که وب سایت موجود شما را برای مشاهده در یک پلت فرم تلفن همراه تبدیل می کند. WordPress و GoDaddy دو نمونه عالی از شرکت هایی هستند که این کار را انجام می دهند.

شرکت‌های دیگر نیز نسخه کاملاً جدیدی از وب‌سایت شما را فقط برای مشاهده در دستگاه تلفن همراه ایجاد می‌کنند که معمولاً به عنوان پلتفرم‌های plug-and-play شناخته می‌شود. اگر با نوشتن کدهای کامپیوتری راحت هستید، جایگزین دیگری اضافه کنید، یک خط کد در وب سایت خود اضافه کنید که می تواند اندازه صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده را تعیین کند و سایت را بر اساس آن تنظیم کند.

کسب و کار خود را بر روی پلتفرم های مبتنی بر مکان راه اندازی کنید

راه اندازی کسب و کار خود در پلتفرم های مختلف مبتنی بر مکان، مانند Foursquare، Gowalla، و Facebook Places، راه خوبی برای در دسترس قرار دادن کسب و کار شما برای طیف وسیع تری از مردم و شروع کمپین های تبلیغاتی تلفن همراه است. Foursquare در این زمینه پیشگام بوده است، جایی که شرکت‌ها می‌توانند تبلیغات مختلفی مانند ارائه تخفیف برای ملاقات با تعداد معینی از بازدیدها یا “اعلام حضور” در برنامه انجام دهند.

عمیق تر شوید.

برای به دست آوردن احساس و درک واقعی از بازاریابی تبلیغات موبایلی، باید کاملاً خود را در این تجربه غرق کنید. شروع به استفاده از پلتفرم‌های مبتنی بر موقعیت مکانی هر کجا که می‌روید، اعلام حضور کنید، از برنامه‌های مختلف موجود برای پرداخت در رستوران‌ها یا خواربارفروشی‌ها استفاده کنید، تبلیغات را بررسی کنید، جستجوهای صوتی مختلف را انجام دهید، همه اینها برای اینکه احساس کنید مردم چگونه می‌توانند از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای مصرف‌کننده استفاده کنند. معاملات این می تواند به شما کمک کند تا کمپین های تبلیغاتی موبایل خود را کارآمدتر طراحی کنید.

یک کمپین تبلیغاتی موبایلی راه اندازی کنید

هنگامی که وب سایت شما برای مشاهده دستگاه های تلفن همراه راه اندازی شد و متوجه شدید که دنیای بازاریابی تبلیغات موبایلی چگونه کار می کند، زمان آن رسیده است که برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. کمپین های تبلیغاتی موبایل یک عنصر حیاتی برای کسب و کارها برای جلب بازدید هستند. اگر یک فروشگاه اسکیت‌برد در همسایگی دارید و شخصی «بهترین فروشگاه‌های اسکیت‌برد نزدیک من» را جستجو می‌کند، می‌خواهید مطمئن شوید که کسب‌وکار شما در جستجوی او ظاهر می‌شود.

روش های مختلفی وجود دارد که می توان برای کمپین های تبلیغاتی موبایلی هزینه پرداخت کرد. اینها شامل هزینه های ثابت برای اجرای یک تبلیغ برای مدت زمان معین یا بر اساس هزینه به ازای هر کلیک ، هزینه به ازای هر هزار یا هزینه به ازای هر خرید است. فیس بوک، گوگل، اپل، اینستاگرام و سایر پلتفرم های اجتماعی همگی توانایی راه اندازی کمپین بازاریابی تلفن همراه خود را ارائه می دهند. البته شما باید به این نکته توجه کنید که مخاطبین هدف شما بیشتر در کجا حضور دارند و آن ها را در همان پلتفرم ها هدفگیری کنید.

از کدهای QR استفاده کنید

کدهای QR که بارکدهای مربعی حاوی اطلاعات هستند، می توانند در مکان های مختلفی قرار داده شوند و پس از اسکن توسط دوربین گوشی، کاربر را به وب سایتی هدایت کنند که می تواند وب سایت، تبلیغات یا سایر اطلاعات مهم یک کسب و کار را نشان دهد. آنها یک راه ساده و آسان برای شناخته شدن کسب و کار شما هستند.

نمونه هایی از بازاریابی موبایلی

سامسونگ

سامسونگ برای عرضه گوشی گلکسی اس 6 خود با شرکت فناوری هندی InMobi برای توسعه تبلیغات تعاملی همکاری کرد. این آگهی‌ها یک واحد تبلیغات موبایلی شخصی‌سازی شده برای شناسایی باتری در زمان واقعی ایجاد می‌کنند که وقتی سطح باتری آن‌ها کم بود، محصول و خدمات را با یک نسخه نمایشی در تلفن خود به کاربر نشان می‌داد. تبلیغ تلفن همراه «قابلیت شارژ فوق العاده سریع» گوشی جدید را درست زمانی که باتری آن کم بود برجسته می کرد و آنها را برای ارتقا به گوشی جدید ترغیب می کرد.

Pond’s

Pond’s شرکت دیگری است که با InMobi شریک شده است. Pond’s یک تبلیغ برای یکی از محصولات آکنه خود ایجاد کرد که تعاملی بود به این صورت که وقتی شخصی به تلفن خود نگاه می‌کرد، دوربین ویژگی‌های آنها را ثبت می‌کرد و نواحی مستعد آکنه را برجسته می‌کرد. این تبلیغ نیازی به دانلود نرم افزار یا بازدید کاربر از سایت دیگری نداشت.

رافل

Ruffles شاهد کاهش فروش در برزیل بود و تصمیم گرفت نوجوانان را با تبلیغات تعاملی هدف قرار دهد. یک بازی واقعیت موبایل به نام AmiGo ایجاد کرد. کاربر آنچه را که بازی به آن‌ها نشان می‌دهد، می‌دید، در حالی که دوستانش آنچه را که دوربین کاربر به آنها نشان می‌داد دیدند. دوستان تراشه‌های Ruffle را در اطراف کاربر مشاهده می‌کردند و می‌توانستند دستورات صوتی را برای دوست خود بفرستند که در آن تراشه‌ها را بگیرند. هر چه تراشه‌های بیشتری جمع‌آوری شود، کاربر امتیاز بیشتری دریافت می‌کند. رافلز بالاترین امتیاز کاربران را در حساب های رسانه های اجتماعی خود رتبه بندی کرد.

سوالات متداول بازاریابی موبایلی

ابزارهای بازاریابی موبایلی چیست؟

ابزارهای بازاریابی موبایلی، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی هستند که شرکت‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از طریق کانال‌های مختلفی که در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های دیجیتال موجود است، استفاده می‌کنند. این موارد می تواند شامل تبلیغات قرار داده شده در رسانه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام یا تبلیغات پاپ آپ در مرورگرها باشد.

برخی از ابزارهای رایگان بازاریابی موبایلی چیست؟

برخی از ابزارهای رایگان بازاریابی تلفن همراه عبارتند از AppsFlyer، Insider، Branch و CleverTap. این نوع نرم‌افزارها معمولاً برای ویژگی‌های محدود خدمات بدون هزینه ارائه می‌کنند در حالی که ویژگی‌های پیشرفته معمولاً نیاز به پرداخت دارند. صرف نظر از این، آنها راه خوبی برای شروع بدون نیاز به متعهد کردن بودجه و دیدن اینکه چه چیزی برای شما مفید است، هستند.

برترین برنامه های بازاریابی موبایلی کدامند؟

برترین برنامه های بازاریابی موبایلی شامل صفحات فیس بوک، واتس اپ بیزینس، استودیو یوتیوب، کسب و کار اینستاگرام و توییتر برای کسب و کار است.

هزینه بازاریابی موبایلی چقدر است؟

هزینه بازاریابی موبایلی بسته به پلتفرم مورد استفاده و مدت زمان اجرای تبلیغ متفاوت است. با این حال، بازاریابی موبایلی بسیار مقرون به صرفه است، معمولاً برای حدود 1 ماه تبلیغات کاملا شخصی سازی، کمتر از 10 میلیون تومان هزینه دارد.

نتیجه گیری و پایان

بازاریابی موبایلی روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به مخاطبان هدف شما از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های دیجیتال است، جایی که مردم بیشتر وقت خود را در دنیای امروز می گذرانند. بازاریابی موبایلی کم هزینه است و می تواند بر اساس ورودی های مختلف شرکت هدف گذاری شود.

  • بازاریابی موبایلی یک فعالیت تبلیغاتی است که از دستگاه های تلفن همراه مانند تبلیغات متنی و برنامه ها از طریق اعلان های فشاری استفاده می کند.
  • مخاطبان بازاریابی موبایلی بر اساس رفتارها و نه بر اساس جمعیت شناسی گروه بندی می شوند.
  • بازاریابی موبایلی زیرمجموعه ای از تبلیغات موبایلی است.
  • بازاریابی با مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی مرتبط با جمع آوری داده ها مواجه است.
  • بازاریابی موبایلی بسیار مقرون به صرفه تر از بازاریابی سنتی در تلویزیون و رادیو است.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.