نمونه برداری فرآیندی است که در تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار می گیرد که در آن تعداد مشاهدات از پیش تعیین شده از جمعیت بزرگتری گرفته می شود. روش مورد استفاده برای نمونه گیری از جمعیت بزرگتر به نوع تجزیه و تحلیل انجام شده بستگی دارد، اما ممکن است شامل نمونه گیری تصادفی ساده یا نمونه گیری سیستماتیک باشد.
در این مقاله در مورد نمونه برداری یا نمونه گیری در آمار صحبت می کنیم.
نمونه گیری تکنیکی است برای انتخاب تک تک اعضا یا زیرمجموعه ای از جامعه به منظور استنتاج آماری از آنها و برآورد ویژگی های کل جامعه. روشهای نمونهگیری مختلف بهطور گسترده توسط محققان در تحقیقات بازار استفاده میشود، به طوری که آنها برای جمعآوری بینشهای عملی نیازی به تحقیق در کل جمعیت ندارند.
همچنین یک روش راحت و مقرون به صرفه است و از این رو اساس هر طرح تحقیقی را تشکیل می دهد. برای استخراج بهینه می توان از تکنیک های نمونه گیری در یک نرم افزار نظرسنجی تحقیقاتی استفاده کرد.
به عنوان مثال، اگر یک تولید کننده دارو بخواهد در مورد عوارض جانبی نامطلوب یک دارو بر جمعیت کشور تحقیق کند، انجام یک مطالعه تحقیقاتی که همه را درگیر کند تقریبا غیرممکن است. در این مورد، محقق از هر جمعیت شناسی، نمونه ای از افراد را تعیین می کند و سپس در مورد آنها تحقیق می کند و بازخورد شاخصی در مورد رفتار دارو به او می دهد.
نمونه گیری در تحقیقات بازار به دو صورت نمونه گیری احتمالی و نمونه گیری غیراحتمالی است. بیایید نگاهی دقیق تر به این دو روش نمونه برداری بیندازیم.
در این وبلاگ، روشهای مختلف نمونهگیری احتمالی و غیراحتمالی را که میتوانید در هر مطالعه تحقیقاتی بازار پیادهسازی کنید، مورد بحث قرار میدهیم.
نمونهگیری احتمالی یک روش نمونهگیری است که در آن محققین با استفاده از روشی مبتنی بر نظریه احتمال، نمونههایی را از جمعیت بزرگتری انتخاب میکنند. این روش نمونه گیری، تک تک اعضای جامعه را در نظر می گیرد و نمونه ها را بر اساس یک فرآیند ثابت تشکیل می دهد.
به عنوان مثال، در یک جمعیت 1000 عضوی، هر عضو 1/1000 شانس انتخاب شدن به عنوان بخشی از یک نمونه را خواهد داشت. نمونه گیری احتمالی سوگیری را در جامعه حذف می کند و به همه اعضا فرصت مناسبی برای گنجاندن در نمونه می دهد.
5 نوع روش نمونه برداری احتمالی وجود دارد:
استفاده های متعددی از نمونه گیری احتمالی وجود دارد:
روش غیر احتمالی یک روش نمونه برداری است که شامل مجموعه ای از بازخوردها بر اساس قابلیت های انتخاب نمونه محقق یا آماردان است و نه بر اساس فرآیند انتخاب ثابت. در بیشتر موقعیت ها، خروجی یک نظرسنجی انجام شده با یک نمونه غیر محتمل منجر به نتایج ناهمواری می شود که ممکن است نشان دهنده جامعه هدف مورد نظر نباشد. اما شرایطی مانند مراحل مقدماتی تحقیق یا محدودیت هزینه برای انجام تحقیق وجود دارد که نمونه گیری غیر احتمالی بسیار مفیدتر از نوع دیگر خواهد بود.
چهار نوع نمونه برداری غیراحتمالی هدف این روش نمونه گیری را به نحو بهتری توضیح می دهد:
نمونه برداری غیر احتمالی برای موارد زیر استفاده می شود:
برای هر تحقیقی، انتخاب دقیق روش نمونه برداری برای دستیابی به اهداف مطالعه ضروری است. اثربخشی نمونه گیری شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا مراحلی وجود دارد که محققان خبره برای تصمیم گیری بهترین روش نمونه گیری دنبال می کنند.
ما به انواع مختلف روش های نمونه برداری در بالا و انواع فرعی آنها نگاه کرده ایم. با این حال، برای خلاصه کردن کل بحث، تفاوتهای مهم بین روشهای نمونه برداری احتمالی و روشهای نمونهگیری غیراحتمالی به شرح زیر است:
روش های نمونه گیری احتمالی | روش های نمونه گیری غیر احتمالی | |
تعریف | نمونهگیری احتمالی یک روش نمونهگیری است که در آن نمونههایی از جمعیت بزرگتر با استفاده از روشی مبتنی بر تئوری احتمال انتخاب میشوند. | نمونه گیری غیراحتمالی روشی نمونه گیری است که در آن محقق نمونه ها را بر اساس قضاوت ذهنی محقق به جای انتخاب تصادفی انتخاب می کند. |
به طور متناوب به عنوان شناخته شده است | روش نمونه گیری تصادفی. | روش نمونه گیری غیرتصادفی |
انتخاب جمعیت | جامعه به صورت تصادفی انتخاب شده است. | جمعیت به صورت دلخواه انتخاب می شود. |
طبیعت تحقیق | تحقیق قطعی است. | تحقیق اکتشافی است. |
نمونه | از آنجایی که روشی برای تعیین نمونه وجود دارد، جمعیت شناسی جمعیت به طور قطعی نمایش داده می شود. | از آنجایی که روش نمونه گیری دلخواه است، نمایش جمعیتی جمعیت تقریباً همیشه کج است. |
وقت صرف شده | انجام بیشتر طول می کشد زیرا طراحی تحقیق پارامترهای انتخاب را قبل از شروع مطالعه تحقیقات بازار تعیین می کند. | این نوع روش نمونه گیری سریع است زیرا نه معیار نمونه و نه معیار انتخاب نمونه تعریف نشده است. |
نتایج | این نوع نمونه برداری کاملاً بی طرفانه است و از این رو نتایج نیز بی طرفانه و قطعی هستند. | این نوع نمونه گیری کاملاً جانبدارانه است و از این رو نتایج نیز سوگیری دارند و تحقیق را حدسی می کند. |
فرضیه | در نمونهگیری احتمالی، قبل از شروع مطالعه، یک فرضیه اساسی وجود دارد و هدف از این روش اثبات فرضیه است. | در نمونه گیری غیراحتمالی، پس از انجام پژوهش پژوهشی، فرضیه به دست می آید. |
پیشنهاد مطالعه:
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران