![](https://bartaramouz.ir/wp-content/plugins/story-plugin-master/assets/images/story-profile.png)
هزینه سئو چگونه محاسبه می شود؟ آیا تعرفه سئو همیشه یکسان است؟ در این پست می خواهیم در مورد هزینه سئو صحبت کنیم.
خیر. در سئو ما خیلی از عبارت بستگی دارد استفاده می کنیم. سئو دقیقا مانند موارد پزشکی است. ما نمی توانیم برای سئو هر سایت یک قیمت یکسان ارائه دهیم. همانطور که یک پزشک برای همه بیماران یک نسخه تجویز نمی کند. هزینه سئو به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد که اگر بخواهیم درباره هر یک از آن ها صحبت کنیم، مقاله خیلی طولانی می شود. اما تعرفه سئو معمولا به موارد زیر بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
خب همانطور که گفتیم سئو از آن دست کارهایی است که اگر بخواهیم به بحث قیمت آن بپردازیم نمی شود که یک نسخه یکسان برای همه سایت ها پیچید اما می توان با قرار دادن معیارهایی که در ادامه به آن می پردازیم، قیمت حدودی سئو را به دست آورد.
مورد اول سختی کلمات کلیدی است. با استفاده از روش های تحقیق کلمات کلیدی می توان مقدار سختی یک کلمه کلیدی را به دست آورد. البته همه چیز فقط به سختی کلمه کلیدی وابسته نیست و به موارد دیگری مانند میزان سرچ و وضعیت رقابت آن حوزه اشاره کرد. برای مثال آموزش اینستاگرام یک کلمه کلیدی یا بهتر است بگوییم یک عبارت کلیدی سخت است. (عبارت کلیدی یعنی بیشتر از یک کلمه کلیدی. کلمه کلیدی: اینستاگرام عبارت کلیدی: آموزش اینستاگرام) اما کلمه ای مانند خرید دوره آموزشی طراحی سایت با وردپرس، عبارتی طولانی اما سخت است.
مورد بعدی آنالیز وضعیت قبلی سایت و مسیری که تا به حال پیموده است می باشد. امکان دارد یک سایت قبلا کلی رپورتاژ خریده باشد ولی به علت نبود پلن درست و حسابی، رشد آنچنانی را تجربه نکرده است و با سپرده شدن این پروژه به یک مدیر سئو که کارش را خوب بلد است، سایت خیلی سریع رشد خوبی را مشاهده می کند.
حالا در مقابل، امکان دارد که یک سایت قبلا پنالتی شده است یا کارهای اسپمی انجام داده که جریمه شده یا اعتبارش نزد موتورهای جست و جو کمتر شده است. در این موقع بالا آمدن این سایت کار آسانی نیست چون دیگر گوگل مانند یک سایت عادی به این سایت اعتبار نداده و به کسب رتبه های بهتر به او کمک نمی کند. در چنین موقعی دو اتفاق به وجود می آید:
وقتی که می خواهیم یک پروژه سئو را پیش ببریم نیاز به سئو محتوا، سئو داخلی، سئو خارجی است که هر کدام از این ها هزینه هایی دارند. ما به عنوان سئوکار نمی توانیم همه این پروژه ها را با هم پیش ببریم و به قول معروف یک دست صدا ندارد. حالا منظورم چیست؟ همانطور که گفتم برای سئو یک سایت نیاز به محتوا، بک لینک، رپورتاژ و موارد دیگر است که در ادامه به آن ها می پردازم. یک سئوکار نمی رسد که هم محتوا تولید کند، هم بک لینک بزند و کارهای دیگر را نیز انجام دهد پس بهترین کار این است که این پروژه ها را به متخصصین این کار سپرده و خودش مدیریت سئو را بر عهده بگیرد تا با تمرکز بیشتری بتواند کار کند.
مورد اول که در سئو خیلی مهم است محتوا است. کسانی که محتوای متنی تولید می کنند بابت هر کلمه ای که در آن محتوا می نویسند بین 30 تا 150 تومان می گیرند که این به سابقه کار آن متخصص، میزان پرداختی سئوکار به وی، تخصصی بودن حوزه تولید محتوا و مواردی مانند این بستگی دارد. البته این که متخصص تولید محتوا از چه منبعی برای آموزش تولید محتوا خود استفاده کرده باشد نیز می تواند در قیمت پیشنهادی وی تاثیرگذار باشد. فرض کنید که سئوکار می خواهد 20 کلمه را سئو کند و همه اینها نیاز به تولید محتواهایی با میانگین 2 هزار کلمه دارند.
پس فرض کنیم که به 20 محتوای 2 هزار کلمه ای یعنی جمعا 40 هزار کلمه نیاز است. حالا اگر این رقم را ضربدر به فرض هر کلمه 40 یا 50 تومان کنیم حدود 1.6 میلیون تا 2 میلیون یا بیشتر هزینه تولید محتوای آن سایت برای شروع سئو است.
بک لینک یکی از عوامل موثر بر افزایش رتبه یک سایت است. بک لینک ها انواع مختلفی دارند. بعضی از سایت ها به ما اجازه می دهند تا به صورت رایگان از آن ها لینک بگیریم اما بعضی دیگر از سایت ها بدون پرداخت هزینه به ما اجازه درج لینک نمی دهند مانند لینک های فوتر یا سایدواید. سایت هایی که اجازه ساخت لینک رایگان می دهند هم سایت های زیادی هستند اما نیازمند چند هزینه هستند:
رپورتاژ زدن دو وجه دارد. وجه اول این است که سئوکار تشخیص می دهد این سایت اگر یک یا چند رپورتاژ دریافت کند، وضعیت بهتری خواهد داشت یا رتبه های بهتری کسب می کند. وجه دوم این است که سئوکار سایت رقبا و بک لینک هایی که دریافت کرده اند را آنالیز می کنند و می بیند که این سایت 10 رپورتاژ دارد و در رتبه 1 صفحه اول گوگل است و سایت های دیگر را نیز بررسی می کنند و می بیند که بعضی دیگر از رقبا رپورتاژ رفته اند و در این صورت لازم است که برای سایت شما نیز رپورتاژ خریده شود و هزینه رپورتاژ نیز بسته به قدرت و برند بودن آن سایت بین 200 هزار تومان تا 3 میلیون یا بیشتر خواهد بود.
فرض کنیم در یک پروژه احتیاج به 7 رپورتاژ با میانگین قیمتی 1.5 میلیون باشد که اگر حساب کنیم اینجا نیز باید بیش از 10 میلیون تومان هزینه شود. این هزینه با هزینه محتوا و هزینه موارد بعدی جمع زده خواهد شد و مجموع هزینه های پروژه سئو برای خود سئوکار را به عمل می آورد. البته این هزینه ها تقسیم بر مدت زمان پروژه سئو می شوند. مثلا یک قرارداد سئو می بندیم و قرار می گذاریم که سایت در زمان 6 ماه به رتبه های برتر برسد. در این حالت این 10 میلیون تومان بر 6 ماه تقسیم می شود.
سوشیال سیگنال به سیگنال هایی گفته می شود که ما از شبکه های اجتماعی می گیریم. فرض کنید یک صفحه از سایت شما در توئیتر توئیت می شود به این می گویند سوشیال سیگنال و تا الان 1 عدد سوشیال سیگنال گرفته اید. حالا یک فرد دیگر آن توئیت درباره سایت شما را ریتوئیت می زند. در اینصورت تعداد سوشیال سیگنال های شما 2 عدد است و در سایر شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و پینترست و غیره نیز به همین شکل است. سوشیال سیگنال برای این یکی از فاکتورهای سئو است و برای این مهم است که گوگل وقتی می بیند در شبکه های اجتماعی سخن از سایت شماست، احتمالا سایت شما نزد کاربران محبوب است و ما چرا گوگل بیچاره را گول نزنیم 🙁
سوشیال سیگنال از فاکتورهای سئو خارجی است که البته سئوکاران خیلی بر روی آن مانور نمی دهند اما اگر در یک حوزه کاری سخت باشید، گرفتن سوشیال سیگنال می تواند یک نقطه مزیت برای شما باشد و در این حالت احتمال دارد که سئوکار شما بخواهد که سوشیال سیگنال هم برای سایتتان بگیرد و هزینه سوشیال سیگنال معمولا ارزان نیست اما کمک زیادی به افزایش اعتبار و کسب رتبه های برتر می کند.
خب هزینه هایی که تا الآن گفتیم هزینه هایی بودند که اگر سایت شما در بهترین و بهینه ترین حالت ممکن است باید بپردازید تا در سئو رشد داشته باشد اما اگر کمی بدشانس باشید و سرعت سایت ضعیف باشد یا کدهای سایت و سورس سایت مشکلاتی داشته باشند که به سئو لطمه می خورد، مجبور هستید تا هزینه های اضافه ای مانند خرید هاست جدید یا پرداخت هزینه به یک متخصص بهینه سازی سایت برای بهبود سرعت یا بهبود کدهای سایت را نیز بپردازید. این ها همه جزو موارد مربوط به سئوی تکنیکال است و اشتباهی خیلی از افراد می کنند این است که در آموزش وردپرس به آن ها گفته شده است با استفاده از افزونه می توانید سایت ها را بهینه کنید؛ در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست و اینها حتی خودشان می توانند باعث سنگینی سایت شوند.
البته در بعضی از مواقع این هزینه های اضافه میمون و مبارک هستند (چقدر من طبع ادبی دارم) چون مثلا با سئو بازدید سایت بالا می رود و دیگر هاست قبلی نمی تواند اینهمه بازدید و کاربر را تحمل کند و شما باید یک هاست جدید خریده یا پلن خود را ارتقا دهید.
استراتژی های تیم سئوکار در تعرفه نهایی سئو خیلی تاثیر گذار است. سئوکاران زیادی می شناسم که هر کدام بنابر تخصص و تجربه ای که دارند نسخه های متفاوتی برای پروژه های خود می پیچند. یکی با تکنیک نوشتن محتواهای خیلی طولانی (مثلا 5 هزار کلمه)، یکی با خرید رپورتاژ و یکی نیز با خرید بک لینک های فراوان و همه این ها هزینه های گوناگونی دارند.
یعنی ممکن است یک سایت را به دو سئوکار نشان دهیم و آن ها با توجه به استراتژی هایی که برای آن سایت می ریزند یکی بگوید ماهانه 5 میلیون و دیگری بگوید ماهانه 9 میلیون و هر دو نیز بتوانند که کار را به درستی انجام بدهند و تفاوت اینجاست که مثلا آنی که گفته 9 میلیون قصد دارد رپورتاژ بیشتری بخرد. پس استراتژی های تیم سئوکار خیلی بر هزینه نهایی تاثیر گذار است.
زمان به نتیجه رسیدن یک پروژه اهمیت بسیار بالایی دارد. زمان به نتیجه رسیدن پروژه از دو لحاظ اهمیت دارد:
رقبا و حوزه کاری از دو جهت خیلی مهم هستند.
حال هر دو را به صورت کامل توضیح می دهم.
مورد اول: باید ببینید که یک حوزه کاری چقدر هزینه بر است. مثلا حوزه دیجیتال مارکتینگ از آن حوزه هایی است که باید هزینه های نسبتا زیادی برای سئو کنار بگذارید اما حوزه ای مانند خرید نمک، خیلی پرهزینه نیست. همچنین اینکه رقبا چقدر هزینه داشته اند نیز مهم است. در یک حوزه کاری کپی کردن مشکل محسوب نمی شود و در نتیجه نیاز به تولید محتوای آنچنانی نیست اما در یک حوزه کاری دیگر باید حساب ویژه ای بر روی تولید محتوا باز کنید.
حالا یکی از راه هایی که سئوکار قیمت سئو را تعیین می کند، رقبا و حوزه کاری هستند. به علاوه همه هزینه ها در همه حوزه ها یکی نیستند. شما اگر بخواهید برای یک سایت محصولات شیمیایی محتوا تولید کنید، مورد فنی تر و گران تری نسبت به محتوایی در مورد بازی کال اف دیوتی است و همه این ها بررسی می شوند تا هزینه نهایی سئو ارائه شود.
خب تا به حال در مورد این صحبت کرده ایم که یک سئوکار چقدر هزینه می کند. هزینه نهایی سئو که به کارفرما اعلام می شود و قرارداد سئو نیز بر آن محور تنظیم می شود مجموعی از هزینه هایی که سئو آن سایت برای خود سئو کار دارد + دستمزدی است که دریافت می کند. هزینه های سئو معمولا از 5 میلیون یا کم و بیش آغاز شده و تا 200 میلیون هم بالا می رود که البته همانطور که گفتم همه این هزینه یکجا نیست و بر تعداد ماه های پروژه تقسیم می شود.
میزان دستمزدی که یک سئوکار یا مدیر سئو بر روی هر پروژه دریافت می کند به عواملی مانند تخصص، تجربه، میزان زمانی که برای آن پروژه زمان صرف می کند، سختی آن حوزه و مواردی است که بیان کردیم. دستمزد با هزینه های سئو جمع شده و هزینه نهایی اعلام می شود. به طور میانگین هزینه های سئو که پای سئوکار است حدود 30، 40 میلیون تومان برای یک سایت حدودا متوسط رو به سخت است. میزان دستمزدی که سئوکار دریافت می کند بین حدود 1 میلیون تا حدود 7، 8 میلیون تومان ماهیانه بر روی هر پروژه است.
بیایید یک حساب سرانگشتی انجام دهیم:
اگر هزینه های سئو را همان حدود 40 میلیون در نظر بگیریم، دستمزد سئوکار را نیز ماهیانه 4 میلیون در نظر بگیریم، زمان به نتیجه رسیدن پروژه را نیز 7 ماه در نظر بگیریم، حساب فرضی ما به شکل زیر خواهد بود:
4 میلیون دستمزد * 7 ماه = 28 میلیون
40 میلیون هزینه ها
40 + 28 = 68 میلیون
68 میلیون / 7 ماه = حدود ماهیانه 9 میلیون و نیم
پس دیدیم که حدود ماهیانه 9 میلیون و خورده ای شد هزینه سئو فرضی ما. دیگر حساب ها نیز با همین فرمول است و عدد ارائه شده مجموعی از هزینه ها و دستمزد است.
اینکه ما پروژه را به چه کسی یا چه تیمی می دهیم خیلی اهمیت بالایی دارد. در ادامه بخشی از اهمیت های آن را بر قیمت سئو ارائه می دهم:
شما تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که هزینه سئو سایت بستگی به رقبای شما و عملیاتی که قرار است در سایت شما انجام شود، بستگی دارد. اما ممکن است که این سوال برای شما به وجود بیاید که هزینه سئو سایت وردپرسی چقدر است؟ آیا تعرفه مشخصی برای هزینه سئو سایت وردپرسی وجود دارد؟ به صورت کلی قبل از بیان هر نکتهای اگر شما به دنبال این موضوع میباشید که هزینههای سئو سایت خود را به شدت کاهش دهید. تنها یک راه دارید. آن هم این است که خود شما متخصص سئو شوید.
اما آموزش سئو نیاز به صرف زمان دارد، در نتیجه اگر شما به دنبال کمترین هزینه سئو سایت وردپرسی میباشید، باید خودتان دست به کار شوید و شروع به آموزش دیدن کنید. اگر شما زمان کافی در اختیار ندارید، حال میتوانید از یک متخصص سئو استفاده کنید. با توجه به نکاتی خدمات شما عرض شد. شما برای آموزش سئو میتوانید به سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از « آموزش سئو » سایت برترآموز استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین و با کیفیتترین سئو آموزش سئو را فقط میتوانید از سایت برترآموز دریافت کنید.
در نهایت شما برای اینکه بتوانید برای هزینه سئو سایت وردپرسی کی متر و معیار داشته باشید، میتوانید در گام اول خدماتی که قرار است یک فرد سئو کار به شما بدهد را تحت عنوان یک تعرفه دریافت کنید. سپس به چند سایت مطرح مراجعه کنید و از آنها سوال کنید، که تعرفه قیمتی آنها به چه صورت است. در صورتی که تعرفه قیمتی آنها نیز به همین صورت بود. سعی کنید که با شخص اول که صحبت کردید اقدام به بستن قرارداد کنید. اگر تعرفه آنها بسیار متفاوت بود که به سراغ شخص دیگری بروید.
شما برای اینکه بتوانید سئو سایت خود را بررسی کنید، چه سایتی بهتر از سایت برترآموز که در حوزه سئو به صورت تخصصی مشغول فعالیت است. به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که شما قصد دارید که هزینه سئو سایت خود را بررسی کنید؛ باید به یک سایت سئو معتبر مراجعه کنید که در آن خدمات مناسب به شما ارائه دهند و یک تیم متخصص انجام این کار را به عهده داشته باشد.
ما در این بخش به شما نکاتی را عرض میکنیم که چرا سایت سئو برترآموز یک سایت بسیار معتبر برای ارزیابی سئو سایت میباشد. در گام اول به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که قرار است سئو سایت شما را یک شخص بررسی کنید و به شما هزینه سئو سایت شما را اعلام کند. در وهله اول فرد باید تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد. تیم سئو برترآموز به صورت تخصصی در حوزه سئو کار میکند و دارای یک رزومه بسیار عالی در این حوزه میباشد. در نتیجه شرط اول شما را دارد.
دومین نکتهای که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که شخصی که قرار است هزینه سئو سایت شما را بررسی کند، باید تجربه راه اندازی چند سایت داشته باشد و با هزینههای سئو آشنایی کامل داشته باشد. از طرفی همانطور که در بخشهای قبلی نیز به آن اشاره شد، بخشی از هزینه سئو شامل اعضای تیم سئو میباشد. تیم سئو برترآموز یک تیم متخصص است که میتواند بهترین خدمات را با یک قیمت بسیار مناسب برای شما انجام دهد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که قرار است هزینه سئو سایت شما همراه با بررسی دورهای باشد.
در نهایت به این نکته توجه داشته باشید شخصی که قرار است هزینه سئو سایت شما را بررسی کند، باید توانایی طراحی استراتژی سئو و همچنین استفاده از رپورتاژ آگهی با قیمت مناسب را داشته باشد. به این نکته نیز فکر کنید، زمانی که قرار است شما هزینه سئو سایت خود را محاسبه کنید. بخش قابل توجهی از این هزینه متعلق به رپورتاژ نویسی حرفهای است. ما در تیم برترآموز بهترین رپورتاژ آگهی را با یک قیمت مناسب مینویسیم. شما برای انتشار آن نیز روی سابقه ما میتوانید حساب باز کنید. در نهایت کافیست که از بخش گفتگوی آنلاین ما استفاده کنید.
در آخر مقاله نیز مانند ابتدایش می گویم که ارائه قیمت نهایی پروژه سئو به موارد فوق العاده زیادی بستگی دارد اما با نکاتی که گفتیم و مثال ها و حساب و کتاب هایی که انجام دادیم، احتمالا یک دید نسبی به هزینه های سئو پیدا کرده اید. امیدوارم که از این محتوا استفاده کرده باشید و اگر سوال، نظر یا تجربه ای دارد در بخش کامنت های همین صفحه منتظرتان هستیم.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران