هزینه سئو

هزینه سئو | تعرفه سئو چگونه محاسبه می شود؟ + نکات تجربی

دسته بندی : سئو
1400/09/02

هزینه سئو چگونه محاسبه می شود؟ آیا تعرفه سئو همیشه یکسان است؟ در این پست می خواهیم در مورد هزینه سئو صحبت کنیم.

آیا هزینه سئو یک چیز کلی است؟

خیر. در سئو ما خیلی از عبارت بستگی دارد استفاده می کنیم. سئو دقیقا مانند موارد پزشکی است. ما نمی توانیم برای سئو هر سایت یک قیمت یکسان ارائه دهیم. همانطور که یک پزشک برای همه بیماران یک نسخه تجویز نمی کند. هزینه سئو به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد که اگر بخواهیم درباره هر یک از آن ها صحبت کنیم، مقاله خیلی طولانی می شود. اما تعرفه سئو معمولا به موارد زیر بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

موارد تاثیرگذار بر قیمت سئو

خب همانطور که گفتیم سئو از آن دست کارهایی است که اگر بخواهیم به بحث قیمت آن بپردازیم نمی شود که یک نسخه یکسان برای همه سایت ها پیچید اما می توان با قرار دادن معیارهایی که در ادامه به آن می پردازیم، قیمت حدودی سئو را به دست آورد.

هزینه سئو: کلمات کلیدی

مورد اول سختی کلمات کلیدی است. با استفاده از روش های تحقیق کلمات کلیدی می توان مقدار سختی یک کلمه کلیدی را به دست آورد. البته همه چیز فقط به سختی کلمه کلیدی وابسته نیست و به موارد دیگری مانند میزان سرچ و وضعیت رقابت آن حوزه اشاره کرد. برای مثال آموزش اینستاگرام یک کلمه کلیدی یا بهتر است بگوییم یک عبارت کلیدی سخت است. (عبارت کلیدی یعنی بیشتر از یک کلمه کلیدی. کلمه کلیدی: اینستاگرام عبارت کلیدی: آموزش اینستاگرام) اما کلمه ای مانند خرید دوره آموزشی طراحی سایت با وردپرس، عبارتی طولانی اما سخت است.

تعرفه سئو و وضعیت سایت و مسیر قبلی

مورد بعدی آنالیز وضعیت قبلی سایت و مسیری که تا به حال پیموده است می باشد. امکان دارد یک سایت قبلا کلی رپورتاژ خریده باشد ولی به علت نبود پلن درست و حسابی، رشد آنچنانی را تجربه نکرده است و با سپرده شدن این پروژه به یک مدیر سئو که کارش را خوب بلد است، سایت خیلی سریع رشد خوبی را مشاهده می کند.

حالا در مقابل، امکان دارد که یک سایت قبلا پنالتی شده است یا کارهای اسپمی انجام داده که جریمه شده یا اعتبارش نزد موتورهای جست و جو کمتر شده است. در این موقع بالا آمدن این سایت کار آسانی نیست چون دیگر گوگل مانند یک سایت عادی به این سایت اعتبار نداده و به کسب رتبه های بهتر به او کمک نمی کند. در چنین موقعی دو اتفاق به وجود می آید:

  1. سایت بسیار دیرتر از سایر سایت ها رتبه می گیرد و زمان پروژه سئو بالاتر می رود یا ممکن است که سئوکار نتواند پروژه را در موعد مقرر شده تحویل دهد.
  2. چون اعتبار سایت نزد گوگل لطمه دیده است لازم است تا با انجام کارهایی هزینه بر مانند خرید رپورتاژ آگهی، سعی کنیم که اعتبار آن سایت را برگردانیم که در این صورت هزینه های سئو به دلیل خرید رپورتاژ بسیار گران تر می شود.

قیمت سئو

قیمت سئو بر اساس هزینه های موجود

وقتی که می خواهیم یک پروژه سئو را پیش ببریم نیاز به سئو محتوا، سئو داخلی، سئو خارجی است که هر کدام از این ها هزینه هایی دارند. ما به عنوان سئوکار نمی توانیم همه این پروژه ها را با هم پیش ببریم و به قول معروف یک دست صدا ندارد. حالا منظورم چیست؟ همانطور که گفتم برای سئو یک سایت نیاز به محتوا، بک لینک، رپورتاژ و موارد دیگر است که در ادامه به آن ها می پردازم. یک سئوکار نمی رسد که هم محتوا تولید کند، هم بک لینک بزند و کارهای دیگر را نیز انجام دهد پس بهترین کار این است که این پروژه ها را به متخصصین این کار سپرده و خودش مدیریت سئو را بر عهده بگیرد تا با تمرکز بیشتری بتواند کار کند.

محتوا

مورد اول که در سئو خیلی مهم است محتوا است. کسانی که محتوای متنی تولید می کنند بابت هر کلمه ای که در آن محتوا می نویسند بین 30 تا 150 تومان می گیرند که این به سابقه کار آن متخصص، میزان پرداختی سئوکار به وی، تخصصی بودن حوزه تولید محتوا و مواردی مانند این بستگی دارد. فرض کنید که سئوکار می خواهد 20 کلمه را سئو کند و همه اینها نیاز به تولید محتواهایی با میانگین 2 هزار کلمه دارند.

پس فرض کنیم که به 20 محتوای 2 هزار کلمه ای یعنی جمعا 40 هزار کلمه نیاز است. حالا اگر این رقم را ضربدر به فرض هر کلمه 40 یا 50 تومان کنیم حدود 1.6 میلیون تا 2 میلیون یا بیشتر هزینه تولید محتوای آن سایت برای شروع سئو است.

بک لینک

بک لینک یکی از عوامل موثر بر افزایش رتبه یک سایت است. بک لینک ها انواع مختلفی دارند. بعضی از سایت ها به ما اجازه می دهند تا به صورت رایگان از آن ها لینک بگیریم اما بعضی دیگر از سایت ها بدون پرداخت هزینه به ما اجازه درج لینک نمی دهند مانند لینک های فوتر یا سایدواید. سایت هایی که اجازه ساخت لینک رایگان می دهند هم سایت های زیادی هستند اما نیازمند چند هزینه هستند:

  • همه آن ها خوب نیستند چون احتمال دارد که اعتبارشان نزد گوگل از دست رفته یا کم شده باشد پس سئوکار باید زمان بگذارد و لیستی از بک لینک های مناسب را پیدا کند.
  • سئو کار باید ببینید که رقبا چه بک لینک هایی ساخته اند و برای آن سایت نیز به همان شیوه سفارش بک لینک بدهد مثلا اگر رقبا بک لینک های انجمنی و وبلاگی زیاد دارند لازم است تا برای آن سایت هم لینک های همان شکلی ساخته شود و این نیز زمان بر است و وقتی می گوییم یک پروسه زمان بر است یعنی اینکه آن سئوکار یا بک لینک زن بابت وقتی که می گذارد احتمال دارد هزینه بیشتری طلب کند.
  • همانطور که گفتم یک سئوکار نمی تواند همه کارها را خودش به تنهایی انجام بدهد از این رو باید سفارش بک لینک بدهد تا بک لینک ها در بازه مشخصی زده شوند و کسی که بک لینک ها را می زند بابت هر پروژه یا هر عدد بک لینک مقدار مشخصی هزینه می خواهد که این نیز به هزینه های سئو اضافه می شود.

رپورتاژ

رپورتاژ زدن دو وجه دارد. وجه اول این است که سئوکار تشخیص می دهد این سایت اگر یک یا چند رپورتاژ دریافت کند، وضعیت بهتری خواهد داشت یا رتبه های بهتری کسب می کند. وجه دوم این است که سئوکار سایت رقبا و بک لینک هایی که دریافت کرده اند را آنالیز می کنند و می بیند که این سایت 10 رپورتاژ دارد و در رتبه 1 صفحه اول گوگل است و سایت های دیگر را نیز بررسی می کنند و می بیند که بعضی دیگر از رقبا رپورتاژ رفته اند و در این صورت لازم است که برای سایت شما نیز رپورتاژ خریده شود و هزینه رپورتاژ نیز بسته به قدرت و برند بودن آن سایت بین 200 هزار تومان تا 3 میلیون یا بیشتر خواهد بود.

فرض کنیم در یک پروژه احتیاج به 7 رپورتاژ با میانگین قیمتی 1.5 میلیون باشد که اگر حساب کنیم اینجا نیز باید بیش از 10 میلیون تومان هزینه شود. این هزینه با هزینه محتوا و هزینه موارد بعدی جمع زده خواهد شد و مجموع هزینه های پروژه سئو برای خود سئوکار را به عمل می آورد. البته این هزینه ها تقسیم بر مدت زمان پروژه سئو می شوند. مثلا یک قرارداد سئو می بندیم و قرار می گذاریم که سایت در زمان 6 ماه به رتبه های برتر برسد. در این حالت این 10 میلیون تومان بر 6 ماه تقسیم می شود.

سوشیال سیگنال

سوشیال سیگنال به سیگنال هایی گفته می شود که ما از شبکه های اجتماعی می گیریم. فرض کنید یک صفحه از سایت شما در توئیتر توئیت می شود به این می گویند سوشیال سیگنال و تا الان 1 عدد سوشیال سیگنال گرفته اید. حالا یک فرد دیگر آن توئیت درباره سایت شما را ریتوئیت می زند. در اینصورت تعداد سوشیال سیگنال های شما 2 عدد است و در سایر شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و پینترست و غیره نیز به همین شکل است. سوشیال سیگنال برای این یکی از فاکتورهای سئو است و برای این مهم است که گوگل وقتی می بیند در شبکه های اجتماعی سخن از سایت شماست، احتمالا سایت شما نزد کاربران محبوب است و ما چرا گوگل بیچاره را گول نزنیم 🙁

سوشیال سیگنال از فاکتورهای سئو خارجی است که البته سئوکاران خیلی بر روی آن مانور نمی دهند اما اگر در یک حوزه کاری سخت باشید، گرفتن سوشیال سیگنال می تواند یک نقطه مزیت برای شما باشد و در این حالت احتمال دارد که سئوکار شما بخواهد که سوشیال سیگنال هم برای سایتتان بگیرد و هزینه سوشیال سیگنال معمولا ارزان نیست اما کمک زیادی به افزایش اعتبار و کسب رتبه های برتر می کند.

دیگر هزینه ها مانند افزایش سرعت سایت، بهینه سازی کدها و مواردی مانند این

خب هزینه هایی که تا الآن گفتیم هزینه هایی بودند که اگر سایت شما در بهترین و بهینه ترین حالت ممکن است باید بپردازید تا در سئو رشد داشته باشد اما اگر کمی بدشانس باشید و سرعت سایت ضعیف باشد یا کدهای سایت و سورس سایت مشکلاتی داشته باشند که به سئو لطمه می خورد، مجبور هستید تا هزینه های اضافه ای مانند خرید هاست جدید یا پرداخت هزینه به یک متخصص بهینه سازی سایت برای بهبود سرعت یا بهبود کدهای سایت را نیز بپردازید.

البته در بعضی از مواقع این هزینه های اضافه میمون و مبارک هستند (چقدر من طبع ادبی دارم) چون مثلا با سئو بازدید سایت بالا می رود و دیگر هاست قبلی نمی تواند اینهمه بازدید و کاربر را تحمل کند و شما باید یک هاست جدید خریده یا پلن خود را ارتقا دهید.

تعرفه سئو

هزینه سئو: استراتژی های تیم سئوکار

استراتژی های تیم سئوکار در تعرفه نهایی سئو خیلی تاثیر گذار است. سئوکاران زیادی می شناسم که هر کدام بنابر تخصص و تجربه ای که دارند نسخه های متفاوتی برای پروژه های خود می پیچند. یکی با تکنیک نوشتن محتواهای خیلی طولانی (مثلا 5 هزار کلمه)، یکی با خرید رپورتاژ و یکی نیز با خرید بک لینک های فراوان و همه این ها هزینه های گوناگونی دارند.

یعنی ممکن است یک سایت را به دو سئوکار نشان دهیم و آن ها با توجه به استراتژی هایی که برای آن سایت می ریزند یکی بگوید ماهانه 5 میلیون و دیگری بگوید ماهانه 9 میلیون و هر دو نیز بتوانند که کار را به درستی انجام بدهند و تفاوت اینجاست که مثلا آنی که گفته 9 میلیون قصد دارد رپورتاژ بیشتری بخرد. پس استراتژی های تیم سئوکار خیلی بر هزینه نهایی تاثیر گذار است.

هزینه سئو: زمان به نتیجه رسیدن

زمان به نتیجه رسیدن یک پروژه اهمیت بسیار بالایی دارد. زمان به نتیجه رسیدن پروژه از دو لحاظ اهمیت دارد:

  1. زمان کلی به نتیجه رسیدن پروژه، مثلا 8 ماه
  2. زمانی که سئوکار و تیم سئو وقت می گذارند. ممکن است کار یک سایت با هفته ای 1 ساعت جمع شود ولی کار سایت دیگر روزی 3 ساعت وقت بگیرد و این تاثیر زیادی در ارائه قیمت توسط سئوکار دارد.

قیمت سئو: رقبا و حوزه کاری

رقبا و حوزه کاری از دو جهت خیلی مهم هستند.

  1. آن ها چکار کرده اند و چه هزینه هایی داشته اند؟
  2. این حوزه چقدر هزینه لازم دارد؟

حال هر دو را به صورت کامل توضیح می دهم.

مورد اول: باید ببینید که یک حوزه کاری چقدر هزینه بر است. مثلا حوزه دیجیتال مارکتینگ از آن حوزه هایی است که باید هزینه های نسبتا زیادی برای سئو کنار بگذارید اما حوزه ای مانند خرید نمک، خیلی پرهزینه نیست. همچنین اینکه رقبا چقدر هزینه داشته اند نیز مهم است. در یک حوزه کاری کپی کردن مشکل محسوب نمی شود و در نتیجه نیاز به تولید محتوای آنچنانی نیست اما در یک حوزه کاری دیگر باید حساب ویژه ای بر روی تولید محتوا باز کنید.

حالا یکی از راه هایی که سئوکار قیمت سئو را تعیین می کند، رقبا و حوزه کاری هستند. به علاوه همه هزینه ها در همه حوزه ها یکی نیستند. شما اگر بخواهید برای یک سایت محصولات شیمیایی محتوا تولید کنید، مورد فنی تر و گران تری نسبت به محتوایی در مورد بازی کال اف دیوتی است و همه این ها بررسی می شوند تا هزینه نهایی سئو ارائه شود.

هزینه های سئو

تعرفه سئو: میزانی که سئوکار هزینه می کند + دستمزد

خب تا به حال در مورد این صحبت کرده ایم که یک سئوکار چقدر هزینه می کند. هزینه نهایی سئو که به کارفرما اعلام می شود و قرارداد سئو نیز بر آن محور تنظیم می شود مجموعی از هزینه هایی که سئو آن سایت برای خود سئو کار دارد + دستمزدی است که دریافت می کند. هزینه های سئو معمولا از 5 میلیون یا کم و بیش آغاز شده و تا 200 میلیون هم بالا می رود که البته همانطور که گفتم همه این هزینه یکجا نیست و بر تعداد ماه های پروژه تقسیم می شود.

میزان دستمزدی که یک سئوکار یا مدیر سئو بر روی هر پروژه دریافت می کند به عواملی مانند تخصص، تجربه، میزان زمانی که برای آن پروژه زمان صرف می کند، سختی آن حوزه و مواردی است که بیان کردیم. دستمزد با هزینه های سئو جمع شده و هزینه نهایی اعلام می شود. به طور میانگین هزینه های سئو که پای سئوکار است حدود 30، 40 میلیون تومان برای یک سایت حدودا متوسط رو به سخت است. میزان دستمزدی که سئوکار دریافت می کند بین حدود 1 میلیون تا حدود 7، 8 میلیون تومان ماهیانه بر روی هر پروژه است.

بیایید یک حساب سرانگشتی انجام دهیم:

اگر هزینه های سئو را همان حدود 40 میلیون در نظر بگیریم، دستمزد سئوکار را نیز ماهیانه 4 میلیون در نظر بگیریم، زمان به نتیجه رسیدن پروژه را نیز 7 ماه در نظر بگیریم، حساب فرضی ما به شکل زیر خواهد بود:

4 میلیون دستمزد * 7 ماه = 28 میلیون

40 میلیون هزینه ها

40 + 28 = 68 میلیون

68 میلیون / 7 ماه = حدود ماهیانه 9 میلیون و نیم

پس دیدیم که حدود ماهیانه 9 میلیون و خورده ای شد هزینه سئو فرضی ما. دیگر حساب ها نیز با همین فرمول است و عدد ارائه شده مجموعی از هزینه ها و دستمزد است.

هزینه سئو: ما پروژه را به کی می دهیم؟

اینکه ما پروژه را به چه کسی یا چه تیمی می دهیم خیلی اهمیت بالایی دارد. در ادامه بخشی از اهمیت های آن را بر قیمت سئو ارائه می دهم:

  • استراتژی آن سئوکار به چه شکل است؟ در این مقاله گفتم که امکان دارد یک سئوکار بیشتر با محتوا کار کند یا راه حل یک مدیر سئو دیگر بیشتر کار بر روی رپورتاژ باشد و هزینه های این دو با هم تفاوت دارند.
  • اگر ما پروژه را به یک فریلنسر یا فرد تازه کار بدهیم احتمالا هزینه های آن کمتر از سپردن پروژه به یک فرد فوق حرفه ای و سابقه دار است. از این رو می گویم ارزان تر است چون شرکت های بزرگ، هم نان برندشان را می خورند و هم هزینه ایاب و ذهاب و اجاره محل کار و مصرف انرژی و حقوق کارمند و موارد دیگر را دارند اما یک فریلنسر که در خانه کار می کند فقط هزینه برق را می پردازد.

نتیجه گیری و پایان

در آخر مقاله نیز مانند ابتدایش می گویم که ارائه قیمت نهایی پروژه سئو به موارد فوق العاده زیادی بستگی دارد اما با نکاتی که گفتیم و مثال ها و حساب و کتاب هایی که انجام دادیم، احتمالا یک دید نسبی به هزینه های سئو پیدا کرده اید. امیدوارم که از این محتوا استفاده کرده باشید و اگر سوال، نظر یا تجربه ای دارد در بخش کامنت های همین صفحه منتظرتان هستیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.