توانایی واگذاری وظایف یک مهارت رهبری لازم و حیاتی است. مدیران پربازده باید بدانند که چگونه تفویض اختیار را انجام دهند و برای اطمینان از موفقیت در واگذاری کارها چه کاری می توانند انجام دهند. اما عمل تفویض اختیار به آسانی گفتن نیست.
مدیران معمولا به دلایل مختلف در تفویض اختیار مشکل دارند که مهم ترین آن ها موارد زیر هستند:
نگرانی هایی از این دست معتبر و قابل درک است. عمل تفویض اختیار می تواند سخت باشد. اما دانستن اینکه چگونه و چه زمانی کار خود را واگذار کنید می تواند در درازمدت باعث کسب موفقیت های بیشتر شود. در ادامه در مورد اهمیت تفویض اختیار و راه های توسعه مهارت های ضروری تفویض اختیار برای موفقیت یک رهبر موثر صحبت می کنیم.
واگذاری کارها عملی است که در آن وظایفی به دیگر اعضای تیم شما واگذار می شود. انجام تفویض اختیار کارایی را بهبود می بخشد و فشار و باری که بر روی شانه های شما وجود دارد را کاهش می دهد. این کار همچنین یک راه عالی برای توسعه فردی دیگران و آزاد کردن خود برای کارهای استراتژیک تر است.
تقسیم مسئولیت برای انجام وظایف، نتایج مثبت بسیاری برای تیم ها و سازمان ها دارد.
تفویض اختیار به فرهنگ سازمانی اعتماد و توانمندسازی افراد شرکت کمک می کند. در سازمان هایی با اعتماد بالا، مدیران بر کل افراد شرکت تمرکز کرده و کارمندان خود را تشویق میکنند تا از نظر حرفه ای و شخصی رشد کنند.
از دیگر مزایای تفویض اختیار آن است که به کارمندان در نحوه ایجاد شغل، مدیریت زمان و انجام وظایف خود استقلال بیشتری می دهد. تحقیقات پل جی زاک نشان می دهد که موارد زیر در کارمندانی که در سازمان های با اعتماد بالا برای واگذاری کارها کار می کنند، بهبود یافته اند:
در سطح فردی، شما به عنوان رهبر نیز از بهبود راحتی خود با تفویض اختیار سود خواهید برد. متوجه خواهید شد که زمان بیشتری در تقویم خود دارید و فرصت های بیشتری برای کارهای استراتژیک دارید. همچنین دید بیشتر و استرس کمتری خواهید داشت.
تفویض اختیار زیرمجموعه های بسیاری دارد که مهم ترین آن ها در اساسی ترین سطح، واگذاری کار به دیگران است. تفویض اختیار اغلب زمانی اتفاق میافتد که کاری را که میتوانید خودتان انجام دهید به شخص دیگری در تیم خود محول کنید.
وقتی تفویض اختیار می کنید، با واگذاری مالکیت اصلی کار به شخص دیگری اعتماد خود را نشان می دهید. این امر کار بر روی یک پروژه را به یک فعالیت مشترک تبدیل می کند. شما به عنوان رهبر همچنان درگیر نظارت بر کیفیت و به موقع بودن کار هستید. سازمان ها زمانی پیشرفت می کنند که رهبران با موفقیت تفویض اختیار کنند. وقتی واگذاری کارها اتفاق می افتد، وظایف و اختیارات بین افراد و تیم ها تقسیم می شود.
تحقیقات نشان میدهد که تفویض اختیار ارتباط زیادی با موارد زیر دارد:
تفویض اختیار مسیرهای یادگیری بیشتری به کارمندان شما برای تقویت مهارت های موجود و جدید، رشد و توسعه ارائه می دهد. شما با واگذاری کارها، نقاط قوت و ظرفیت های تیم خود را گسترش می دهید. تغییر تمرکز یک کارمند از یک مشارکت کننده فردی به یک مدیر پروژه از طریق تفویض اختیار، زمان بیشتری را برای آنها برای انجام کارهای سطح بالاتر آزاد می کند. این تجربه به آنها کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنند و در نهایت کارمندانی باکیفیت تر داشته باشید.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا حتی رهبران خوب انجام واگذاری کارها را دشوار می دانند. همانطور که فهرست دلایل عدم تفویض اختیار را در زیر می خوانید، توجه داشته باشید که کدام یک برای شما صدق می کند و کدامیک باعث شده که نتوانید واگذاری کارها را به خوبی انجام دهید.
بیایید نگاهی بیندازیم به روش های مؤثر برای تفویض اختیار و شش روشی که هنگام تفویض اختیار باید از آنها اجتناب کنید:
بسیاری از افراد تلاش دارند که همه کارها را خودشان انجام دهند و بر خود فشار وارد می کنند. به همین دلیل است که ما در این بخش به موانعی اشاره می کنیم که شما را از تفویض اختیار مؤثر باز میدارد. می توانید تمرین را شروع کرده و عمل واگذاری کارها را بهتر انجام دهید.
برای شروع، این سه زمان را در نظر بگیرید. در چنین شرایطی، تفویض اختیار ایده خوبی است:
اگر اغلب این کار را انجام ندهید، تفویض اختیار می تواند مانند یک مبارزه سخت باشد باشد. به این دلیل که واگذاری کارها به دلایل مختلف کار سختی است. برخی از افراد این کار را خوب انجام نمی دهند و نمی توانند واقعاً کارهای قبلی خود را رها کنند.
آنها می خواهند هر کاری را به تنهایی انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که استاندارد آنها مطابقت دارد. با این حال، کسب و کارها نمی توانند به این شکل کار کنند، و اینکه فکر کنید اگر میتوانید همه چیز را انجام دهید، واقع بینانه نیست. اکثر افراد با این نکته موافق هستند، پس چرا واگذاری کارها دشوار است؟
موانع زیادی وجود دارد که می تواند تفویض اختیار را به یک فرآیند چالش برانگیز تبدیل کند. این موارد شامل اشتباهات در ارائه محصول نهایی، مدیریت کارمندان و مبارزه با سرمایه گذاری در زمان است. برخی از عوامل دیگر نیز در عدم واگذاری کارها نقش دارند. مقاله ای در هاروارد بیزینس ریویو، فقدان تفکر انتقادی، ابتکار، کیفیت و سرعت را به چهار دلیل اصلی که ممکن است یک فرد در تفویض اختیار با شکست مواجه شود، نسبت می دهد.
در ادامه به 3 مورد اصلی می پردازیم.
ناامید کننده ترین تجربه در مورد واگذاری کارها زمانی است که همه کارها را به درستی انجام می دهید، اما پروژه ای که به شما واگذار می کنید استانداردهای مورد نیاز شما را برآورده نمی کند. این یکی از بزرگترین ترس های مرتبط با تفویض اختیار است.
برای مقابله با این چالش، وقت بگذارید و دستورالعمل های مناسب و کامل را ارائه دهید. در مقاله سیستم سازی در مورد این موضوع صحبت کرده ایم. به کارمند خود زمان بدهید تا سوال بپرسد و به طور کامل به آن ها پاسخ دهید. مثال ها و نکات زیادی را که کارمند می تواند در حین انجام کار از آنها استفاده کند، ارائه دهید.
مطمئن باشید که در این مرحله عجله نمی کنید. ارائه دستورالعمل های کامل برای اطمینان از اینکه پایه و اساس یک پروژه موفق به خوبی تنظیم شده است بسیار مهم است و خطر عدم انجام صحیح کار را کاهش می دهد.
همه نمی دانند وقتی یک کار جدید را می پذیرند چه چیزی در انتظارشان است. قبل از شروع کار، آماده سازی کارمندی که به او کارها را واگذار می کنید ضروری است. این به آنها کمک می کند تا انتظارات خود را تنظیم کنند و بر اساس آن برنامه ریزی های مختلفی را انجام داده تا تحت تأثیر قرار نگیرند.
به طور دوره ای بررسی کنید و بپرسید که آیا کارمند شما به کمک بیشتری نیاز دارد یا خیر. این به ویژه اگر برای اولین بار است که روی این نوع پروژه کار می کنند، خیلی خوب عمل می کند. این کار در واقع به مقابله با تهدید غلبه بر آنها کمک می کند. این می تواند اعتماد به نفس را در آنها ایجاد کند تا کار را مطابق با مشخصات شما انجام دهند.
گاهی اوقات، ممکن است به نظر برسد که بهتر است یک کار را خودتان انجام دهید. در اینچنین مواردی، شما باید زمان انجام آن و زمان توضیح دستورالعمل ها را برای یک کارمند بسنجید. همانطور که در بالا ذکر شد، بخش آموزش در تفویض اختیار بسیار مهم است. شما باید دقیق باشید و برای توضیح آنچه به دنبال آن هستید وقت بگذارید. با این حال، این فرآیند می تواند زمان بر باشد، به خصوص اگر شما نیاز به آموزش به کسی دارید که خیلی خوب نمی داند یک کار را باید چگونه انجام دهد. به همین دلیل مهم است که هزینه های زمانی مربوط به را قبل از واگذاری کارها سنجید.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران