پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ چیست؟ (همه چیز درباره ی POP UP)

1400/09/23

شاید با شنیدن نام پاپ آپ  تجربه های ناخوشایندی به ذهن شما خطور کند و فکر کنید بدترین نوع بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین استفاده از پاپ آپ است. البته کمی به شما حق میدم که از شنیدن این اسم تجربه های خوشایندی به سراغ شما نیاید. برخی از کسب و کار ها و سایت ها متاسفانه در سال های گذشته انقدر از پاپ آپ به صورت نادرست و غلط استفاده کرده اند که ذهنیت تمامی افراد راجب به آن تغییر پیدا کرده است.

در واقعیت پاپ آپ ها گزینه مناسبی برای افزایش نرخ تبدیل کاربر و تبلیغات است. ولی چون متاسفانه از پاپ ها به صورت جلوه های نادرست استفاده کردند، دید افراد تغییر پیدا کرده است.

پیشنهاد میشود مقاله بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ را مطالعه نمایید.

در ادامه با برتر آموز همراه باشید زیرا میخواهیم نگرش شما را راجب به پاپ آپ ها تغییر دهیم و راه و روش استفاده درست از آن را بیاموزیم.

آنچه که شما در این مقاله میخوانید:

  • پاپ آپ چیست؟
  • تاریخچه ساخت پاپ آپ چیست؟
  • انواع تبلیغات پاپ آپ چیست؟
  • چرا طراحی پاپ آپ اهمیت دارد؟
  • چگونه پاپ آپ را برای سایت طراحی کنیم؟
  • نکته های مهم در استفاده صحیح از پاپ آپ
  • تاثیرات سئو روی پاپ آپ چیست؟
تاریخچه ساخت پاپ آپ چیست؟

تاریخچه ساخت پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ (POP UP) در واقع تبلیغات آنلاینی هستند که در پنجره های جدا روی صفحه نمایش کاربر ظاهر میشود و در معرض دید قرار می گیرد. این اعلان ها بدون اجازه کاربر روی صفحه نمایش ظاهر میشود اما کاربر میتواند پس از مشاهده آن را ببندد.

داخل پاپ آپ میتوانید هر نوع تبلیغاتی قرار گیرد، هیچ گونه قاعده و قانون مشخصی برای اندازه و سایز پاپ آپ وجود ندارد، شما میتوانید از سایز های کوچک تا تمام صفحه پاپ آپ طراحی کنید، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که باید تجربه کاربری و رابط کاربری سایت خود را با اندازه پاپ ها مطابقت دهید پس در نتیجه نمیتوانید در مدل دلخواهی را که دوست دارید طراحی کنید و باید بر اصل تجربه کاربری و رابط کاربری مسلط باشید.

تاریخچه ساخت پاپ آپ چیست؟

تبلیغات پاپ آپ قدمت طولانی ای ندارند و اولین بار در سال 1990 میلادی توسط ایتن زاکرمن طراحی شد، در واقع ایده اولیه اینگونه بوده است که کاربر به محض اینکه وارد صفحه ای میشود یک تبلیغ هدفمند به او نمایش داده شود..

این ایده به سرعت گسترش پیدا کرد و در تمامی کسب و کار ها از تبلیغات پاپ آپ استفاده میکردند اما متاسفانه انقدر کسب و کار ها در ساخت پاپ آپ زیاده روی کردند و این ایده تبلیغاتی را از شکل اولیه خودش خارج کردند ، که سازنده پاپ آپ بابت اختراع همچین ایده ای از مردم عذر خواهی کرد.

انواع تبلیغات پاپ آپ چیست؟

تبلیغات پاپ آپ انواع مختلفی دارد که شما میتوانید با توجه به کارکرد خودتان از انواع مختلف آن استفاده نمایید.

1.پاپ آپ خوش آمد گویی/ پاپ آپ هنگام ورود (Welcome Popups)

همانطور که از نامش پیدا تبلیغاتی که کاربر به محض ورود به سایت مشاهده کنید. استفاده از این نوع پاپ آپ کاملا ریسکی است و باید قطعا در پشت پرده آن برنامه ریزی وچود داشته باشد. زیرا اگر بدون فکر این کار را انجام دهید، ممکن است کاربر را آزار دهید.

تصور کنید که برای بار نخست وارد یک وبسایت می شوید و می خواهید هرچه سریعتر به محصول یا مقالات دسترسی داشته باشید؛ در میان یک تبلیغ زننده پاپ آپ برایتان ظاهر مبشود که اصلا ربطی به محتوای سایت ندارد و شما هرچه تلاش میکنید دکمه ضربدر را مشاهده نمیکنید. این همان تبلیغ پاپ آپ منفور و زننده است.

در استفاده از پاپ آپ های ورود و نوع تبلیغات آن نهایت دقت را داشته باشید، زیرا کاربر به محض اینکه وارد سایت شما میشود پاپ آپ را مشاهده میکند و اگر ظاهر این پاپ آپ خوشایند نباشد به سرعت سایت شما را ترک میکنند که این نرخ پرش با Bounce rate را به همراه دارد.

پیشنهاد می شود حتما مقاله نرخ پرش با bounce rate چیست؟ را مطالعه نمایید.

2.پاپ های های خداحافظی / پاپ آپ های خروج (Goodbye Popups)

پاپ های خروج بر عکس پاپ آپ های نوع اول یعنی پاپ آپ ورود عمل میکند. یعنی وقتی کاربر میخواهد از سایت شما خارج برایش اعلان تبلیغات ارسال میکند. این اعلان میتواند علاوه بر تبلیغات شامل عضویت در خبرنامه، کدهای تخفیف و…. باشد.

پاپ آپ های خروج مانند پاپ های ورود ممکن است زیاد برای کاربر خوش آیند نباشد اما اگر نکات کاربردی آن را رعایت کنید برای شما میتواند مفید واقع شود.

برای مثال شما فروشگاه اینترنتی دارید، کاربر به محض ورود به سایت محصولات شما را مشاهده میکند و حتی تعدادی محصول  را در سبد خرید قرار میدهد اما به هر دلیلی قصد دارد سایت شما را ترک کنید، به محض مشاهده همچین موردی که وقتی کاربر در حال ترک سایت است میتوانید پاپ آپ خروج ارسال نمایید و در این پاپ آپ برای کاربر کد تخفیف قرار دهید، این کار موجب میشود اگر کاربر قصد ترک سایت را داشته است با دیدن این تخفیف در سایت شما بماند و خرید خود را نهایی کند.

3. پاپ آپ اسکرول (Scroll Popups)

این نوع پاپ آپ زمانی اجرا میشود که کاربر تا مقداری از سایت شما را اسکرول کرده باشد، برای مثال به جای اینکه بدو ورود برای کاربر پاپ ارسال کنید، اجازه دهید کاربر به بخش میانی یا یک صفحه سایت شما حرکت کند سپس پاپ آپ را نمایش دهید.

این نوع کاربر پاپ آپ نسب به پاپ آپ خروج و ورود کاربرد بیشتری را دارد، زیرا کاربر در سایت شما قرار گرفته شروع به اسکرول میکند و می خواهد با شما تعامل بگیرد، سپس در این میان تبلیغ شما نمایان میشود.

انواع تبلیغات پاپ آپ چیست؟

4.پاپ آپ مبتنی بر تعامل (Interaction-Based Popups)

این نوع پاپ آپ بسیار کاربردی است و بر اساس رفتار کاربران عمل می کند، برای مثال وقتی کاربر در سایت شما حرکت میکند و به صفحات مختلف می رود و در گردش است، وقتی به یک صفحه خاص میرسد پیشنهاد ویژه برای او در قالب پاپ آپ ارسال می شود. این نوع پاپ آپ بهترین نوع آن به شمار میرود زیرا پس از تعامل کاربر برایش ارسال شده و دیگر نگرانی های نرخ پرش وجود ندارد.

البته باز هم در نوع طراحی پاپ آپ دقت لازم را بعمل آورید زیرا اگر طراحی شما زننده باشد حتی در این مرحله هم ممکن است کاربر را برنجانید.

5.پاپ آپ مبتنی بر زمان (Time-Based Popups)

پاپ آپ مبتنی بر زمان این گونه عمل میکند که شما با ورود و خروج و اسکرول کاربر کاری ندارید بلکه یک تایم مشخص برای نمایش پاپ آپ در نظر میگیرید. مثلا شما مشخص میکنید که بعد از 1 دقیقه ورود کاربر به سایت پاپ آپ نمایش داده شود. این روش نیز موثر است زیرا شما تایم بندی در نظر گرفته اید و زمان میدهید تا کاربر وارد سایت شود سپس در تایم مشخص پاپ آپ تبلیغاتی یا خبرنامه ای ارسال شود.

بر اساس ترجمه های مقاله های خارجی بهترین زمان نشان دادن پاپ آپ در سایت های خبری زیر 30 ثانیه و در سایت های فروشگاهی زیر 60 ثانیه است.

6.پاپ آپ کلیکی(Click-Popups)

پاپ آپ کلیکی اینگونه کار می کند که کاربر به محض اینکه وارد سایت میشود و میخواهد روی یک لینک کلیک کند قبلش پاپ آپ باز میشود، شاید فکر کنید که اصلا چه ربطی دارد که ما پاپ آپ باز کنیم. اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم ، متوجه می شویم که این پاپ آپ کاربرد های زیادی نیز دارد، برای مثال شما میخواهید با لینک سازی زنجیره مشخصی را در سایت ایجاد کنید میتوانید به جای اینکه مشتری را به صفحه ورود جدید هدایت کنید، روی پاپ آپ اطلاعات را به صورت خلاصه به مشتری نشان دهید.

خیلی روش های خلاقانه زیادی میتوانید با پاپ آپ کلیکی داشته باشید. پس کافیست به ایده پردازی در این زمینه بپردازید.

چرا طراحی پاپ آپ اهمیت دارد؟

در ابتدا که به توضیح مفهوم پاپ آپ و انواع آن پرداختیم حال قصد داریم توضیح که اهمیت پاپ آپ چیست؟ و چرا باید آن را برای کسب و کار خود طراحی نماییم.

با پاپ آپ محتوای جدید ایجاد کنید.

اگر طراحی پاپ آپ منحصر بفردی داشته باشید می توانید به جای تبلیغات به تولید محتوا در این زمینه بپردازید و کاربر را به سمت خود جذب کنید، تولید محتوا به سبک های گذشته برای کاربران ممکن است خسته کننده باشد پس با پاپ آپ روشی جدید در تولید محتوا ابداع کنید.

تبدیل کاربران به مشتری بالقوه

کاربران و جامعه هدف وقتی به سمت سایت شما حرکت میکنند بسیار مطلوب است که شما بتوانید مشخصات این افراد را داشته باشید، اول اینکه میتوانید جامعه هدف خود را بشناسید دوم اینکه می توانید باشگاه مشتریان خود را توسعه دهید. بدین صورت که با نمایش یک پاپ آپ از کاربر بخواهید در صورت تمایل آدرس ایمیل و یا شماره تماس خود را به شما بدهد. البته توجه کنید که شما باید به ازای این کار برای کار خدمات داشته باشید.

مثلا عضویت رایگان قرار دهید یا خبر نامه ارسال کنید. پیشنهاد میشود مقاله باشگاه مشتریان چیست؟ را مطالعه نمایید.

طراحی پاپ آپ چیست؟

چگونه پاپ آپ را برای سایت طراحی کنیم؟

چگونه پاپ آپ را برای سایت طراحی کنیم؟

شما برای اینکه بخواهید برای سایت پاپ آپ طراحی کنید با چند روش میتوانید این کار را انجام دهید.

اول اینکه با استفاده از کد نویسی و توسط کد های JQuery میتوانید برای سایت خود پاپ آپ طراحی کنید که این کار نیاز به دانش برنامه نویسی دارد پس حتما به آموزش برنامه نویسی سر بزنید.

دوم اینکه اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید می توانید از افزونه های مختلف در این زمینه استفاده کنید و بدون کد نویسی، پاپ آپ طراحی کنید.

سوم با استفاده از ویجت میل چیمپ میتوانید این کار را انجام دهید، البته پلتفرم های ایرانی هم وجود دارد که میتواند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. پیشنهاد میشود مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

نکته های مهم در استفاده صحیح از پاپ آپ

در ادامه به بررسی چند نکته مهم میپردازیم که با رعایت کردن آنها میتوانید از پاپ آپ استفاده صحیح داشته باشید.

سعی کنید پاپ آپ را طوری طراحی کنید که اولا کل صفحه رو شامل نشود، دوما حتما دکمه ضربدر آن مشخص باشد و کاربر بتواند به راحتی آن را حذف کند.کاربر نباید برای حذف دکمه پاپ آپ مدام دنبال آن بگردد و آخر سر هم پیدا نکند ، این یک نکته منفی است و شما پاپ آپ منفوری را ایجاد میکنید.

زمان اعلان پاپ آپ مهم است، حتما با برنامه ریزی قبلی یکی از انواع پاپ آپ را انتخاب نمایید. کاربر نباید بلافاصله که سایت شما را باز میکند با یک پاپ آپ سریع و تمام صفحه و کاملا متفاوت با موضوع اصلی شما روبرو شود، این کار جز بالا رفتن نرخ پرش وبسایتتان مزایای دیگری ندارد.

در طراحی پاپ آپ ها دقت لازم را بعمل آورید، این پاپ آپ ها باید کاملا مطابق با رنگ سازمانی وبسایت و رابط کاربری طراحی شود، از رنگ های جیغ و زننده و سایز های خیلی بزرگ استفاده نکنید.

برای اینکه از پاپ آپ خود نتیجه بگیرید سعی کنید دکمه فراخوانی یا Call to action قرار دهید تا کاربر بتواند با شما ارتباط بگیرد.

سعی کنید برای پاپ آپ های خود تست A/B قرار دهید، اینجوری بر طبق سلیقه کاربران مجل جایگیری پاپ آپ را تعیین میکنید. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید پیشنهاد میشود حتما مقاله تست A/B در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

تاثیرات سئو (SEO) روی پاپ آپ چیست؟

تاثیرات سئو (SEO) روی پاپ آپ چیست؟

تاثیرات سئو (SEO) روی پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ یکی از مسائلی است که که گوگل عمیقا برای آن صحبت و روی آن اظهار نظر کرده است، همانطور که تمامی وب مستر ها و سئوکاران روی آن مسلط هستند در واقع هدف از سئو این است که کاربران احساس رضایت از سایت شما داشته باشند. اگر بخواهید با پاپ آپ های زننده و منفور این حس رضایت را از کاربران کم کنید قطعا گوگل با شما برخورد خواهد کرد و تاثیرات منفی شامل حال شما خواهد بود.

مانند زمانی که کاربر تازه وارد سایت شما شده است یک پاپ آپ بزرگ و بدون دکمه خروج برایش ظاهر میشود، در این مواقع کاربر بدون اینکه متوجه شود محتوای شما چیست مجبور است به حذف پاپ آپ بپردازد و اگر در این زمینه موفق نشود سایت شما را ترک میکنند، که این ترک کردن های پیاپی عواقب خوبی از لحاظ رتبه بندی سئو ندارد.

ولی اگر بتوانید تبلیغات خود را اصولی طراحی کنید تمام نکات را در نظر بگیرید، میتوانید تاثیرات مثبتی را داشته باشید.

هنگام بارگذاری پاپ آپ حتما به سرعت سایت خوئ توجه داشته باشید. سرعت سایت یکی از فاکتور های مهم گوگل و سئو است، که هنگام استفاده از پاپ آپ چون از کد و انیمیشن استفاده میکنید و در مواقعی افزونه نصب میکنید، قطعا روی سرعت سایت تاثیر میگذارد، پس به این فاکتور توجه داشته باشید.

از لحاظ زیبایی و بصری سعی کنید قوانین تجربه کاربری را رعایت کنید، محل قرار گیری پاپ آپ، اندازه و رنگ آن باید مطابق با قوانین و الگو های تجربه و رابط کاربری شما باشد، برای بدست آوردن یک فاکتور، فاکتور های مهم سایتتان را از دست ندهید.

اگر میخواهید در زمینه سئو کردن اطلاعات کاربردی تری را بدست آورید حتما آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

تمامی نکات و قواعد برای بهتر استفاده کردن از پاپ آپ را بیان کردیم و تا به اینجا امیدوارم ذهنیت شما نسبت به پاپ آپ ها تغییر پیدا کرده باشد، متوجه شدیم که با پاپ آپ های اصولی و دقیق میتوانیم نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهیم. امروزه بسیاری از تبلیغات کلیکی و تبلیغات ریتارگتینگ حول موضوع پاپ آپ ها میگردد.

پیشنهاد میشود مقاله های آموزش تبلیغات کلیکی چیست؟ و ریتارگتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

اگر تا به حال از پاپ آپ ها استفاده نکردید پیشنهاد میشود حتما این استراتژی را در برنامه خود قرار دهید تا بتوانید در این زمینه نیز تجربه داشته باشید و یا اگر قبلا این کار را انجام داده اید لطفا در قسمت کامنت تجربیات ارزشمندتان را با ما در اختیار بگذارید. با تشکر از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.