پس از شروع هر کسب و کاری برای اینکه بتوانید با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنید به یکسری تبلیغات ( بازاریابی پیامکی ، ایمیل مارکتینگ، گیمیفیکیشن بازاریابی ویدیویی و….) نیاز دارید، شما باید بهترین و کم هزینه ترین روش و در عین حال موثر ترین را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. یکی از بهترین و پربازده ترین روش های تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی است. در این روش اصلا نیاز نیست شما در ابتدا هزینه کامل تبلیغات را بپردازید و منتظر بازگشت نرخ سرمایه شوید. اگر با این نوع تبلیغات آشنایی ندارید تا انتهای مقاله آموزش تبلیغات کلیکی با برتر آموز همراه باشید :
آنچه که شما در این مقاله می آموزید :
تبلیغات کلیکی یا همان pay per click به تبلیغاتی گفته میشود که شما به ازای هر کلیک هزینه تبلیغات پرداخت می کنید. در این روش شما یک بودجه مثلا 100 هزار تومانی را در نظر می گیرید. سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی بنر تبلیغاتی شما را به جامعه هدف نشان می دهند. در صورتی که این کاربران روی بنر شما کلیک کنند این سرویس های ارائه دهنده تبلیغات به ازای هر کلیک از بودجه 100 هزار تونمانی شما هزینه کم می کنند.
هزینه هر کلیک را خود شما تعیین میکنید. معمولا سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی یک حداقل قیمتی را برای تبلیغ مشخص میکنند و شما میتوانید از آن عدد به بالا برای هر کلیک قیمت گذاری کنید.
مزیت این نوع تبلیغات این است که کاربر با میل شخصی خودش روی بنر شما کلیک میکند و جزو بازدید کننده های شما میشود. دیگر نیاز نیست همانند دیگر روش های تبلیغات بودجه ی زیادی را صرف کنید. با معنا و مفهوم آموزش تبلیفات کلیکی آشنا شدیم در ادامه بررسی خواهیم کرد که ساز و کار این نوع تبلیغات چگونه است؟
تبلیغات کلیکی کاملا بر پایه هوش مصنوعی پایه گذاری شده اند. این نوع تبلیغات بر پایه کلمات کلیدی صورت میگیرد. به این صورت است که شما n تا کلمه کلیدی را به سرویس خود معرفی مینمایید و سرویس خود را 100 هزار تومان شارژ کرده و هزینه هر کلیک را 500 تومان قرار میدهید.
به محض اینکه کاربر کلمات کلیدی مشابه شما را سرچ میکند، تبلیغ شما برای کاربر نمایان می شود، اگر کاربر به تبلیغ شما علاقه نشان دهد و روی تبلیغ کلیک کند از شما هزینه تبلیغات کم میشود. این روند تا جایی ادامه پبدا میکند که بودجه تبلیغاتی شما صفر شود.
اینکه مشتریان پس از کلیک روی تبلیغ شما از شما خرید انجام دهند یا خیر به عوامل زیادی بستگی دارد اما ویژگی مثبت این است که توانسته اید کاربر را در ابتدای قیف فروش قرار دهید. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ادامه به توضیح مختصری میپردازیم :
مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.
اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.
Brand Awarenes-Consideration -Acquisition –Retention -Loyalty
پس از اینکه با تبلیغات کلیکی کاربر را به سایت هدایت کردید باید با روش های جدید و مطمئن مارکتینگ حس نیاز خرید را در کاربر ایجاد کنید تا در نهایت به فروش برسید. در ادامه آموزش تبلیغات کلیکی با ما همراه باشید :
در این مرحله حال نوبت به آن رسیده است که انواع تبلیغات کلیکی را به تفکیک بررسی نماییم :
یکی از روش های محبوب و ملموس تبلیغات کلیکی در کسب و کار ها تبلیغات کلیکی موتور های جست و جو است، یعنی شما به ازای پرداخت هزینه به گوگل از او میخواهید که سایت شما را در برابر سرچ مخاطبین در صفحه اول گوگل نمایش دهد. گوگل نقطه عطف تمام تبلیغات آنلاین است. با مثالی ساده به توضیح این مفهوم میپردازیم :
فرض کنید شما در حوزه ی فروش لوازم خانگی برند X فعالیت دارید و کلمه کلیدی شما خرید تلویزیون برند X است. شما در ابتدای کسب و کار هستید هنوز نتوانستید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید ولی میخواهید در این میان از رقبا عقب نیفتید و کاربران را با سایت ، برند و محصولات خودتان آشنا کنید. آمار و ارقام نشان می دهد که درصد کاربران کمی به صفحه دوم و سوم گوگل مراجعه میکنند.
با آشنایی بر تمام موضوعات پس قصد دارید تبلیغات کلیکی انجام دهید. با چیدن استراتژی و همکاری با شرکت های ارائه دهنده سرویس های تبلیغاتی گوگل شما یک هزینه ای پرداخت میکنید .
گوگل سایت شما را در صفحه اول قرار میدهد و کاربران به محض سرچ کلمه خرید تلویزیون برند x سایت شما را مشاهده میکنند. در کنار URL سایت شما کلمه Ad قرار می گیرد و این به معنی آن است که شما برای سایت خود تبلیغات کلیکی انجام داده اید.
به محض اینکه هرکاربر روی سایت شما کلیک کنید یک هزینه از مقدار بودجه شما کسر میشود. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا میکند که بودجه اولیه شما به اتمام برسد.
این روش تبلیغاتی بسیار مناسب و کارآمد است. شما میتوانید به صورت مستقیم با Google ADS همکاری کنید و یا اگر امکان این ارتباط مستقیم را ندارید شرکت های ارائه دهنده سرویس های زیادی این امکان را برای شما فراهم میکنند، با انتخاب یک شرکت مطمئن میتوانید این تبلیغات را برای کسب و کار خود پیاده سازی کنید.
تبلیغات نمایشی در شرکت گوگل یک تبلیغات کاملا گسترده و حرفه ای است که در کنار تبلیغات متنی به کار میرود. نحوه پروسه تبلیغات Display Network با تبلیغات متنی کمی متفاوت است اما توانسته جایگاه بسیار خوبی در میان تبلیغات بدست بیاورد
مهمترین دلیل این برتری قبل از هر چیز، امکان استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک و حتی کلیپهای فلش است . در کنار این تصاویر شما میتوانید کلمات کلیدی خود را نیز به کار ببرید تا نه تنها ازلحاظ بصری تبلیغی جذاب داشته باشید، بلکه ازلحاظ بهینه بودن و قابل شناسایی بودن نیز تبلیغ شما منحصر به فرد نیز باشد.
تبلیغات محلی یا همان local search در بستر تبلیغات گوگل انجام میشود. تنها تفاوت تبلیغات محلی این است که شما تبلیغات را بر اساس موقعیت جغرافیایی و لوکیشن افراد شخصی سازی می کنید. مثلا شما یک شرکت ارائه دهنده خدمات نظافتی در شمال تهران هستید، میتوانید تبلیغات خود را بر اساس لوکیشن جوری طراحی کنید که افرادی که موقعیت جفرافی آن ها در شمال تهران هست و کلمه کلیدی شما را سرچ میکنند نمایش دهد.
اگر کسب و کار شما محدود به لوکیشن و موقعیت خاصی است این نوع تبلیغات برای شما پیشنهاد می شود.
در این نوع تبلیغات شما یک بنر جذاب و متناسب با موضوع خود در اختیار سایت های ارائه دهنده این سرویس قرار می دهید. این سایت ها این بنر را در بهترین و پربازدید ترین قسمت سایت خود قرار می دهند. این باعث میشود تا کاربر به بنر شما علاقه نشان دهد و بخواهد روی بنر کلیک کند.
در این صورت به سایت شما هدایت میشود و شما به ازای کلیک هر کاربر روی بنر هزینه پرداخت می کنید.
برخی شرکت ها هنگام تولید نرم افزار های کاربردی خود برای کسب درآمد محلی از این نرم افزار ها را برای تبلیغات قرار میدهند. تا کاربرانی همانند شما که علاقه دارند از تبلیغات کلیکی استفاده کنند در این بستر تبلیغات خود را قرار دهند. مزیت این تبلیغات این است تبلیغات شما بر رو نرم افزار ها و پلتفرم ها دیده خواهد شد.
با یک مثال کاربردی به توضیح این نوع تبلیغات میپردازیم. قطعا شما در فضای آپارات یا یوتیوب دقت کردید که در حال تماشای یک ویدیو هستید سپس برای شما یک تبلیغ ویدویی پخش می شوذ که شما میتوانید بعد از 5 ثانیه اگر به تبلیغ علاقه مند نبودید آن را Skip کنید و یا اگر به تبلیغ علاقه داشتید روی آن کلیک کنید و به سایت دیگری هدایت شوید.
این نوع تبلیغات را در اکثر موارد ویدئوهایی تبلیغاتی و اسپانسری از محصولات و سرویسهای دیگران مشاهده می کنید.
اکثر کسب و کار های بزرگ از این سرویس استفاده می کنند. شاید برای کاربر خوش نباشد که وقتی در حال مشاهده یک فیلم است روی تبلیغ شما کلیک کند ولی جالب است بدانید در حال حاضر Pre-Roll یکی از روش های قدرتمند کلیکی برای برند سازی است.
معمولا هزینه این سرویس ها نسبت به تبلیغات بنری کمی بیشتر است ولی توصیه میشود حداقل یک بار از این نوع تبلیغات استفاده نمایید.
یک نوع دیگری از تبلیغات کلیکی مربوط به بازاریابی بازگشتی یا ریتارگتینگ است. این نوع تبلیغات برای همه جامعه هدف شما قرار نمی گیرید ، بلکه برای افرادی است که قبلا یک بار سایت شما را مشاهده کردند و با شما تعامل داشته اند اما به هر علتی موفق به خرید از شما نشده اند.
شما به کمک شرکت های ارائه دهنده این سرویس ها میتوانید این افراد را شناسایی کرده و به محض اینکه این افراد از سایت شما خارج میشوند در سایت دیگر تبلیغات شما را مشاهده کنند.
اگر با تبلیغات ریتارگتینگ آشنایی ندارید برتر آموز برای شما توضیحات کامل و جامعی درباره ی تبلیغات ریتارگتینگ دارد فقط کافیست مقاله ریتارگتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.
شما میتوانید کاملا تبلیغات کلیکی را هدفمند برای خود طراحی کنید. مطابق با کلمات کلیدی سرچ شده کاربران میتوانید تبلیغات کلیکی قرار دهید. همچنین میتوانید بر اساس لوکیشن افراد، دستگاهی که از آن استفاده میکنند، IP ایران یا خراج از کشور و….. این تبلیغات را شخصی سازی کنید.
این نوع تبلیغات از بصرفه ترین تبلیغات دیجیتال مارکتینگ بشمار میرود. زیرا شما تنها بر اساس بازدید هر کاربر هزینه پرداخت میکنید نه به ازای هر نمایش.
یا نمایش بنر شما برای کاربران قدم اول برند سازی شروع میشود بدون آنکه بخواهید هزینه ای برای نمایش تبلیغات پرداخت کنید، بنر در فضای تبلیغات نمایش داده میشود و برای هر کلیک از شما هزینه کسر میشود.
طراحی یک کمپین تبلیغات کلیکی بسیار سریع تر و راحت تر از سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ است زیرا فقط کافیست شما یک بنر تبلیغاتی طراحی کنید . این بنر را با بودجه مصرفی در اختیار شرکت های ارائه دهنده قرار دهید. به همین راحتی شما کمپین کلیکی خود را برنامه ریزی کرده اید.
اگر بخواهید از تبلیغ کلیکی گوگل یعنی SERP ADD استفاده کنید فقط کافیست لیست کلمات کلیدی با URL سایت و بودجه خود را در اختیار سازمان های اراده دهنده قرار دهید.
تبلیغات کلیکی، نسبت به سایر روشهای بازاریابی، بسیار سریعتر به نتیجه میرسد.
نکته بسیار حائز اهمیت تبلیغات کلیکی این است که شما میتوانید در لحظه گزارش کاملی را از تبلیغات خود بگیرید. این گزارشات شامل تعداد کل بازدید، تعداد کلیک، تعداد سایت های نمایش دهنده و…. میباشد. با آنالیز این سایت ها میتوانید لحظه ای کمپین خود را زیر نظر بگیرید.
این امار و ارقام را میتوانید از گوگل آنالیتیکس خود بسار دقیق تر بدست آورید.
یکی دیگر از مزایای مفید تبلیغات کلیکی قابل یادگیری بودن آن است. افراد متخصص در تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت ها تصمیمات خود را براساس بر دانش و آموختههای خود اخذ میکنند که این مزیت مهمی تلقی میشود.
نرخ تبدیل کاربر به مشتری و نرخ کلیک با استفاده از این بازاریابی کلیکی افزایش مییابد و شما میتوانید سریعتر از روش های دیگر بازاریابی به درآمد برسید.
هر روش بازاریابی با تمام فوایدی که دارد ممکن است شامل معایبی هم نیز شود . در ادامه به تعدادی از این معایب میپردازیم. توجه داشته باشید که شما میتوانید این معایب را با بهینه سازی تبلیغ خود به حداقل برسانید .
متاسفانه موردی که با آن زیاد سر و کار داشتیم کلیک های اضافی بی مصرف برای تبلیغات است. بیشتر این مورد را در تبلیغات SERP ADD شاهد بودیم که رقبای یک کسب و کار سعی در آن دارند تا با کلیک های بی مصرف سعی کنند کمپین شما را منقضی کنند وشما را از صفحه اول گوگل خارج کنند.
در صورتی که این موارد را در تبلیغات خود شاهد بودید که در یک بازه زمانی خاص حجم کلیک های شما بدون هیچ بازخوردی بالا رفت سعی در بلاک کردن IP های مشکوک کنید.
شما نباید از تبلیغات کلیکی خود انتظار فروش به سرعت را داشته باشد. ممکن است در چند کمپین اولیه حتی به فروش نرسید. اینکه شما کاربر را با بنری جذاب به سایت خود هدایت کنید اولین مرحله قیف فروش است. طراحی لندیگ پیج شما ، رابط کاربری، تجربه کاربری، تنوع محصولات و…. همگی مواردی است که به آن باید توجه کنید.
هر روش بازاریابی نیاز به دانش و تجربه دارد. اگر بدون اطلاعات کافی کمیپن را راه اندازی کنید جز صرف هزینه هیچ سودی برای شما نخواهد داشت پس از یک فرد متخصص دیجیتال مارکتینگ باید برای طراحی کمپین های خود کمک بگیرید تا بتوانید در نهایت تبلیغات سودمندی داشته باشید.
در کمپین های کلیکی سعی کنید یک بودجه دائمی و مستمر را تعیین کنید. کمپین و تبلیغات شما زمانی به نتیجه می رسد که پیوسته و مستمر باشد. پس سعی کنید در مرحله اول یک بودجه مشخص و پایدار برای کمیپین خود در نظر بگیرید. به این صورت نباشد که در یک سری از کمپین ها هزینه های زیادی قرار دهید و پس از اتمام بودجه دیگر نتوانید کمپینی برگزار کنید.
اولین و مهم ترین نکته این است که شما باید هدفتان را از تبلیغات مشخص نمایید. اگر بتوانید هدف گذاری دقیق داشته باشید قطعا میتوانید استراتژی تبلیغ خود را جوری طراحی کنید که کاربران را به سمت اهدافتان سوق دهید.
اگر شما هدف مشخصی از تبلیغات نداشته باشید فقط هزینه و بودجه خود را بیهوده صرف کرده اید. سعی کنید قبل از شروع هر تبلیغاتی به سوالات زیر پاسخ دهید.
حتما در ابتدا برای سایتتان گوگل آنالیتیکس قرار دهید تا بتوانید آمار و نتیجه تبلیغات خود را به خوبی مدیریت کنید. از آنالیز گوگل آنالیتیکس غافل نشوید شما میتوانید با تحلیل این آمار و ارقام اطلاعات مفیدی برای سایتتان بدست آورید. حتما از متخصص دیجیتال مارکتینگ خود بخواهید ماهانه گزارش دقیقی از داده های گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار دهد.
البته سرویس های ارائه دهنده این تبلیغات گزارش جامع و کاملی برای شما از عملکرد تبلیغات کلیکی در پنل نمایش میدهند که تجزیه و تحلیل این آمار خالی از لطف نیست.
سعی کنید برای تبلیغات کلیکی به لندیگ پیج های درست لینک دهید یا برای تبلیغ کلمه کلیدی نزدیک ترین URL را قرار دهید. با ذکر یک مثال ساده بررسی میکنیم :
شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر دارید و قصد دارید این هفته فروش کاغذ خود را افزایش دهید. تبلیغات کلیکی را برای فروش کاغذ برنامه ریزی کرده و یک بنر مرتب طراحی میکنید. شما باید برای قسمت لینک دهی حتما لینک قسمت فروش کاغذ را قرار دهید تا کاربر وقتی روی بنر شما کلیک میکند به صفحه فروشگاه کاغذ هدایت شود. کاربر نیازی ندارد که به صفحه اصلی شما منتقل شود.
در تبلیغات کلیکی مهم ترین نکته مدیریت کردن هزینه هاست. شما نیاز نیست هزینه هر کلیک را مبلغ بالایی قرار دهید تا به ازای چند کلیک کل بودجه شما صرف شود. می بایست هزینه های خود را مدیریت کنید تا بتوانید به ازای هر کلیک بیشترین ورودی را برای سایتتان داشته باشید. به جای اینکه کل بودجه را صرف یک کلمه کلیدی کنید میتوانید این هزینه را بین کلمات کلیدی های مختلف پخش کنید تا بتوانید از هر کلمه کلیدی به خصوصی ورودی بگیرید.
کلمه کلیدی شما باید بیشترین شباهت را به تبلیغتان داشته باشد. کاربر انتظار دارد نتیجه آن چه را که سرچ کرده است ببیند نه بیشتر!!!
اگر کاربر سرچ میکند خرید گوشی آیفون مدل X نباید لندیگ پیج گوشی های سامسونگ برای او باز شود. در صورت انجام همچین حرکات هایی بانس ریت شامل سایت شما خواهد بود. اگر با بانس ریت و نرخ پرش آشنایی ندارید حتما مقاله نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟ را مطالعه نمایید.
تبلیغات کلیکی خود را رها نکنید، اگر در مرحله اول از تبلیغات کلیکی نتیجه نگرفتید. سعی کنید با آنالیز داده ها بر کمپین ها نظارت کنید، سعی کنید نقاط ضعف خود را بهبود بخشید و آن را به نقطه عطف تبدیل کنید.
شما باید برای نتیجه دهی بهتر کمپین تبلیغات کلیکی روی آن نظارت مستمر داشته باشید.
قیمت گذاری تبلیغات کلیکی بستگی به شرکتی دارد که شما از آن ها سرویس تهیه می کنید ولی تقریبا تمامی این شرکت ها بسته به خدماتی که ارائه می دهند قیمت های مشابهی دارند . در ادامه تعدادی شرکت ارائه دهنده تبلیغات کلیکی را معرفی می نماییم که با تحقیق درباره عملکرد و تغرفه هزینه های هر کدام از شرکت ها میتوانید با آن ها همکاری نمایید.
سخن آخر :
به صورت جامع به آموزش تبلیغات کلیکی پرداختیم . اگر تا به حال برای کسب و کارتان این نوع تبلیغات را تجربه نکرده اید حتما از دیجیتال مارکتر خود بخواهید برای شما یک استراتژی تبلیغات کلیکی طراحی کند. در طراحی تبلیغات کلیکی تمامی نکات گفته شده را رعایت نمایید. یهترین سرویس را برای تبلیغات انتخاب کنید.اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید و یا اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید به آموزش دیجیتال مارکتینگ و بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران