سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکیشن چیست؟ در دیجیتال مارکتینگ چه کاربردی دارد؟

1400/08/19

قبل از اینکه بخواهیم مفهوم گیمیفیکیشن چیست؟ را بررسی کنیم با چند مثال ساده این مفهوم را بررسی میکنیم. در خیلی از برند ها و کسب و کار ها که ما با آن ها سر و کار داریم دیدیم که بعد از خرید محصول یک پک پازل ، بازی ، کارت قرعه کشی و…. قرار میدهند . از شما میخواهند کد روی کارت قرعه کشی را برای آن ها پیامک کنید یا نمونه پازل را بسازید و بازی را طبق دستور العمل انجام دهید و در انتها در شبکه های اجتماعی یا از طریق پلتفرم دیگری در اختیار آن کسب و کار قرار دهید تا با برگزاری مسابقه به بهترین اثر جایزه داده شود. شما بدون آنکه با مفهوم گیمیفیکیشن چیست ؟ آشنا باشید و آن را بدانید در مفهوم آن قرار گرفته اید. به انجام این کار ها توسط کسب و کار ها گیمیفیکیشن گفته می شود.

در ادامه به بررسی بیشتر گیمیفیکیشن چیست؟ میپردازیم و مهم تر از همه بررسی میکنیم که گیمیفیکشن چه تاثیری در دیجیتال مارکتینگ دارد و دیجیتال مارکتر ها تا چه حدودی باید با این مفهوم آشنا باشند و همچنین تاثیرات آن را روی فروش و افزایش نرخ تبدیل بیان میکنیم. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید به آموزش دیجیتال مارکتینگ سر بزنید و یا برتر آموز همراه باشید.

آنچه شما در این مقاله می آموزید :

  • مفهوم گیمیفیکیشن Gamification چیست؟
  • چرا از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟
  • چگونه یک گیمیفیکیشن مناسب طراحی کنیم ؟
  • چگونه برای کسب و کار خود گیمیفیکیشن قرار دهیم؟
  • گیمیفیکیشن در سایت ها و شبکه های اجتماعی
گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکشن چیست؟

مفهوم گیمیفیکیشن چیست ؟ (Gamification)

در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزه و در هر کسب و کاری تمامی افراد به دنبال جذب مخاطب برای برند خود هستند. دیجیتال مارکتر ها همواره به دنبال این هستند که از جدید ترین روش ها برای جذب مخاطب جدید استفاده کنند. در سایت ها و شبکه های اجتماعی انواع و اقسام بنر ها ، ویدیو ها و محتوا های ارزشمند ابزار هایی مانند ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی را می بینید. این نشان میدهد که تمامی دیجیتال مارکتر و کسب و کار ها به اهمیت این موضوع واقف هستند، پس وظیفه شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر این است که از روش های جدید کمک بگیرید. گیمیفیکیشن یکی از این مواردی است که هر کسب و کاری باید برای آن استراتژی داشته باشد.

شاید الان در این مرحله فکر کنید که شما باید یک بازی جذاب مثل سوپر ماریو یا GTA طراحی کنید ولی واقعیت این نیست !!!

گیمیفیکیشن یعنی دخیل کردن تفکرات، مکانیزم، روش‌ و فنون بازی به فعالیت‌هایی که اصولاً بازی نیستند. در واقع شما به معنای واقعی کلمه نیاز نیست بازی (گیم) طراحی کنید. بلکه منظور از بازی ایجاد یک فضای رقابتی، هیجان انگیز تواما با معرفی محصول و کسب و کارتان است.

فارسی سازی شده کلمه گیمیفیکیشن به معنای (بازی‌کاری)،(بازی آفرینی)،(بازی‌وارسازی)،(شبه بازی) و …. است.

پس متوجه شدیم که گیمیفیکیشن صرفا یک بازی نیست بلکه یک تفریح یا سرگرمی است. شما میتوانید برای Gamification که طراحی کردید جایزه قرار دهید تا قضای رقابتی برای مشتریان خود ایجاد کنید. تا اینجا با مفهوم گیمیفیکیشن چیست ؟ آشنا شده ایم.

چرا از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد برای جذب مخاطب باید دنبال راه های جدیدی باشید. تولید محتوای ویدیویی،تولید محتوای متنی، قرار دادن بنر و…. همه ی این ها شرط لازم برای دیجیتال مارکتیگ هستند اما توجه کنید که شرط کافی نیستند. شما برای توسعه کسب و کارتان و پیشی زدن از رقبا نیاز به روش های جدید و مدرن تری دارید. طراحی یک گیمیفیکیشن اصولی برای شما ایجاد تعامل بالایی را به همراه دارد.این تعامل بالا با مشتری باعث میشود برند شما شناخته تر شده و در نهایت فروش را به ارمغان آورد.

ایجاد حس رقابت همیشه برای انسان ها جالب بوده است. شما باید با گیمیفیکیشن این حس رقابت را درون مشتری ایجاد کنید. این حس رقابت باعث میشود که افراد بیشتری از گیمیفیکیشن ما آگاه شوند و همین مورد آشنایی با برند را افزایش میدهد. وقتی مشتری برند را بشناسد حالا مرحله ایجاد تعامل شروع میشود.

شما باید برای بازی خود یکسری قوانین و وظیفه تعیین کنید که کاربران با انجام دادن آن ها به هدف کسب و کار ما نزدیک شوند و در نهایت شما باید این مشتری های بالقوه را به مشتری های بالفعل با روش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل کنید. در واقع باید این کاربران را از قیف فروش بگذرانید.

برای اینکه بخواهیم یکسری کاربر جدید کسب کنیم باید هزینه های زیادی را صرف کنیم ولی با ایجاد یک گیمیفیکیشن اصولی میتوانید با هزینه کمتری و در برخی کسب و کار ها رایگان به این اهداف برسید.

طراحی گیمیفیکشن

طراحی گیمیفیکیشن

چگونه یک گیمیفیکیشن مناسب طراحی کنیم ؟

پس از اینکه با گیمیفیکیشن آشنا شدید حالا نوبت این رسیده است که بتوانید یک کمپین برای خود طراحی کنید. برای طراحی اصولی گیمیفیکیشن نکات زیر را به خوبی رعایت کنید .

شما باید برای کاربران خود یک بازی طراحی کنید ، در طراحی این بازی باید باید انگیزه ایجاد کنید. این انگیزه با یک جایزه برای برنده بازی مشخص میشود.  سعی کنید جایزه مناسب در نظر بگیرید. این جایزه میتواند از محصولات خودتان و یا یک کد تخفیف عالی باشد.

اگر مخاطبین کسب و کار شما افراد جوانتر هستند از موضوعاتی که ترند هست برای طراحی بازی استفاده کنید و اگر مخاطبین شما افرادی بین رنج سنی 30 تا 50 هستند از نوستالژی های قدیمی کمک بگیرید.

سعی کنید در طراحی این بازی بخواهید کاربر شما را به دوستان و آشنایان معرفی کند  وشما را به اشتراک بگذارند با این کار برای کاربر امتیاز در نظر بگیرید.

سعی کنید حس رقابت ایجاد کنید تا کاربران تشویق شوند که با تلاش و انجام قوانین بازی جایزه را کسب کنند.

چند نمونه از ایده های گیمیفیکیشن را بررسی می کنیم :

مثلا روی بسته های خواکی ها بارها دیده اید که یک کد جایزه قرار میدهند. شما باید شماره بارکد روی کارت جایزه را به سامانه پیامکی داده شده اسمس کنید. هرچه کد های شما بیشتر باشد شانس شما برای برنده شدن بیشتر است، فقط قانون بازی این است که تا انتهای روز قرعه کشی باید کارت های مسابقه را نزد خود نگه دارید.

همین امر یک طراحی مناسب گیمیفیکیشن است زیرا هم انگیزه برای کاربر ایجاد کرده، هم جایزه طراحی کرده است و همچنین باعث میشود کاربر برای اینکه شانس بیشتری داشته باشد محصولات بیشتری از شما خریداری کنید و در کنار تمامی این موارد شما را به دوستان و آشنایان معرفی کند.

مثلا فروش و کسب و کار شما آنلاین نیست و حضوری محصولات خود را در اختیار مشتری قرار می دهید. شما میتوانید یک پلتفرمی طراحی کنید و از طریق آن یک کد در اختیار مشتری قرار دهید، مشتری برای اینکه از کد شما استفاده کند وقتی که میخواهد خریدی انجام دهد با ارائه آن کد به شما از تخفیف بهره مند شود . این باعث میشود که مشتری همیشه کد های تخفیف شما را به همراه داشته باشد.

میتوانید سقف خرید تعیین کنید و مطابق با آن امتیاز بندی قرار دهید و هر کس امتیاز بالاتری داشته باشد شانس بیشتری برای برنده شدن دارد.

فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند هایپر استار ها، رفاه و…. بر اساس سقف خرید مشتری امتیاز بندی تعیین میکنند و هر مشتری که امتیاز بالاتری داشته باشد شانس بیشتری دارد. این باعث میشود مشتری ترغیب به خرید بیشتر از شما شود.

برای مثال بارها دیده ایم که در اینستاگرام مسابقه برگزار میشود و شما باید س نفر از دوستان خود را منشن کنید تا در قرعه کشی شرکت کنید. هرچه تعداد منشن ها بیشتر شانس شرکت در قرعه کشی بیشتر است.

تمامی این ها نمونه ای از طراحی گیمیفیکیشن هستند، همانطور که مشاهده کردیم هیچ کدوم از این ها بازی و گیم نیستند ولی تمامی آن ها با استراتژی های گیمیفیکیشن برنامه ریزی شده اند و در واقع نوعی تفریح برای مشتری دارد و برای کسب و کار تبلیغات ، ریتنشن مارکتینگ و …. دارد.

طراحی گیمیفیکشن برای کسب و کار

طراحی گیمیفیکیشن برای کسب و کار

چگونه برای کسب و کار خود گیمیفیکیشن قرار دهیم؟

قطعا با خواندن تمامی مطالب بالا به ضرورت احساس گیمیفیکیشن برای کسب و کار و برند خود رسیده اید. اگر میخواهید برای این کار استراتژی تعیین کنید حتما موارد زیر را با دقت بررسی نمایید.

تعیین هدف

مهم ترین کار در هر کسب و کاری و برای شروع هر تبلیغاتی تعیین کردن هدف است . شما باید بدانید که هدفتان از طراحی گیمیفیکیشن چیست ؟ آیا این کار را تنها برای سرگرمی خود انجام میدهید ؟ آیا قصد دارید برند سازی کنید ؟ آیا قصد دارید با این کار مشتری جذب کنید و به فروش برسید ؟

شما باید برای تمامی پرسش های بالا پاسخ مناسب داشته باشید و هدف خود را حتما مشخص کنید زیرا در نهایت کاربر میخواهد هدف شما را دنبال کند.

طراحی بازی

حالا نوبت آن رسیده متناسب با ماهیت کسب و کارتان بازی طراحی کنید. میتوانید طراحی این بازی را درون پلتفرم اینستاگرام راه اندازی کنید. اگر سایت و فروش آنلاین دارید میتوانید بستر بازی را در سایت فراهم کنید.

  • بازی باید ساده باشد.
  • قوانین بازی نباید طولانی باشد زیرا از حوصله کاربر و جامعه هدف خارج است.
  • بازی را طولانی نکنید.
  • برای بازی بازه زمانی در نظر بگیرید.

اگر تا به حال از گیمیفیکیشن استفاده نکرده اید پیشنهاد میشود که سعی کنید از قدم های کوچک و پیوسته شروع کنید. نیازی نیست حتما یک استراتژی بزرگ و پر هزینه تعریف کنید. میتوانید با فالو کردن پیج شما و یا لایک کردن عکس هایتان شروع کنید و جوایز کوچکی را قرار دهید.

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ باید فاکتور های زیر را دارا باشد :

  • انتقال رسانه
  • بازی های تبلیغاتی
  • درگیر کردن کاربران با سایت یا شبکه های اجتماعی

گیمیفیکیشن در سایت و شبکه های اجتماعی

اگر صاحب سایت هستید میتوانید از نوتفیکیشن ها استفاده کنید (استفاده از پاپ آپ) ، لندینگ اختصاصی برای گیمیفیکشن قرار دهید. از افزونه های گردونه شانس استفاده کنید. پرسش و پاسخ میتوانید قرار دهید. بهتر است ابزار هات جار را با سایت خودفیکس کنید که بتوانید رفتار کاربران را مشاهده کنید تا از بانس ریت ( نرخ پرش ) سایت کم کنید اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید مقاله نرخ پرش چیست را مطالعه نمایید.

اگر تنها اینستاگرام دارید از کاربر بخواهید شما را فالو کند به دوستان معرفی کند شما را در دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

برای ایتکه بخواهید بهترین گیمیفیکیشن را طراحی کنید از انجام تست A/B در دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید.

چند نمونه از گیمیفیکیشن های موفق را با یکدیگر بررسی میکنیم :

گیمیفیکیشن برند M&M در سال 2013

برند M&M قوی ترین گمیفیکشن را در سال 2013  برای کاربران خود عرضه کرد. این برند با طراحی یک بازی هیجان انگیز توانسته بود در فیسبوک 25 هزار لایک بگیرد. طراحی این مسابقه به این صورت بود که تصویری از اسمارتیز های رنگی رنگی قرار داده بود که روی همه ی آن ها علامت M&M داشت از کازبران خواسته بود اسمارتیز هایی که برند M&M  ندارند را در تصویر پیدا کنند.

گیمیفیکیشن نایک NikePlus در سال 2012

این برند برنامه ای طراحی کرده بود تا کاربر را زیر نظر داشته باشد و مواردی مانند سرعت، کالری و…. را اندازه بگیرد. کاربران میتوانسته اند نتایج این را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و به رقابت بپردازند.

تمامی این کار ها نه تنها باعث آگاهی از برند میشود بلکه فروش و محبوبیت راه به همراه می آورد.

در حقیقت گیمیفیکیشن زیر مجموعه های بازاریابی ویروسی است.

سخن آخر :

با خواندن این مقاله کاملا با گیمیفیکیشن چیست ؟ در دنیای مارکتینگ و اهیمت آن آشنا شده ایم. اگر تا به حال از گیمیفیکیشن استفاده نکرده اید همین امروز یک استراتژی طراحی کنید و سعی کنید با طراحی قدم های کوچک این گیمیفیکیشن را برای برند خود راه بندازید. شما باید امروزه از روش های نوین بیشتری برای جذب مشتری و قیف فروش استفاده کنید و یا اگر به این ابزار ها نیاز دارید به مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ سر بزنید.

با قدم های کوچک برای طراحی یک گیمیفیکیشن میتوانید فروش خود را چندین برابر کنید. سعی کنید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا در نهایت نرخ بازگشت بالایی را داشته باشید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه با برتر آموز همراه بودید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *