هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست؟ (راهنمای جامع email marketing)

1400/08/17

شاید با شنیدن اسم ایمیل مارکتینگ اولین نکته ای که به ذهن شما برسد این است که در جامعه امروزه با گسترش روش های تبلیغاتی دیگر ارسال ایمیل بی فایده باشد. یا شاید فکر کنید الان کمتر کسی پیدا میشود که به پیام های شخصی ایمیل خودش اهمیت بده و همانطور که شبکه های اجتماعی را چک میکند بخواهد دائما ایمیل را چک کند. اکثر دیجیتال مارکتر ها با همین طرز فکر برای خیلی از کسب و کار ها استراتژی ایمیل مارکتینگ را قرار نمیدهد.

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر ایمیل مارکتینگ به صورت اصولی نوشته و با قاعده ارسال شود قطعا تاثیرات شگفت انگیزی برای کسب و کار شما خواهد داشت.

اگر شما صاحب کسب و کار و برند هستید حتما از دیجیتال مارکتر خود بخواهید یک کمپین متناسب با ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی برای شما طراحی کند. کسی که به مهارت های دیجیتال مارکتینگ تسلط داشته باشد قطعا بازاریابی ایمیلی را موضوعی فراتر از پیدا کردن یک بانک ایمیل و ارسال پیام تخفیف میداند.

یا اگر خودتان متخصص دیجیتال مارکنتینگ هستید قطعا از شگفتی های ایمیل مارکتینگ مطلع هستید پس این مقاله شگفت انگیز ایمیل مارکتینگ چیست؟ را از دست ندهید زیرا قرار است نکاتی کاربردی و مفید را بررسی کنیم. پس با برتر آموز همراه باشید.

آنچه شما در این مقاله می آموزید :

  • ایمیل مارکتینگ چیست؟
  • چرا ایمیل مارکتینگ از اهمیت ویژه ای برخورد دار است ؟
  • مزایای ایمیل مارکتینگ چیست ؟
  • چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کنیم؟
  • نکات کاربردی طراحی ایمیل مارکتینگ
  • آیا از بانک های ایمیلی آماده استفاده کنیم؟
  • چی کار کنیم که اسپم نشویم؟
  • آنالیز ایمیل ها پس از ارسال

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ در واقع به معنای ارسال پیام هدفمند برای جامعه هدف درست است. شما باید در ایمیل مارکتینگ یک راه تعامل با مشتری خود درست کنید.

اگر به باکس ایمیل خود نگاه کنیم تعداد زیادی ایمیل اسپم را مشاهده می کنیم که بدون رعایت قوانین ایمیلی ارسال شده است. در واقع این کسب و کار ها نتوانسته اند با مشتری خود تعامل ایجاد کنند. این عدم برقراری تعامل با مشتری موجب شکست کمپین شما خواهد شد.

شما با ایمیل مارکتینگ میتوانید در مرحله اول مشتری های دائمی خود را حفظ کنید و برایشان پکیج های تخفیف قرار دهید و در مرحله بعد باید مشتری های بالقوه خود را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

برای مثال ، کسب و کار شما مرتبط با فروش لوازم یدکی ماشین است. شما یکسری مشتری هایی را دارید که دائما از شما خرید میکنند. از آن سوی قضیه یک سری افراد هستند که به لوازم یدکی ماشین احتیاج دارند ولی مشتری شما نیستند در این مرحله وظیفه دیجیتال مارکتر است با استراتژی های مختلف از جمله ایمیل مارکتینگ این افراد را به مشتری دائم تبدیل کند.

حالا شما میتوانید موارد زیر را از طریق ایمیل مارکتینگ به صورت جذاب برای مشتریان خود تولید محتوا کنید :

تخفیف ها و جشنواره های فروشگاه

ارسال فاکتور مشتری پس از خرید

ارسال محصولاتی که مشتری قبلا از آن خرید کرده است.

تبریک تولد و سالگرد

ارسال فرم های نظر سنجی برای مشتری

چرا ایمیل مارکتینگ از اهمیت ویژه ای برخورد دار است ؟

امروزه تمامی افراد برای اینکه بتوانند در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند احتیاج به یک ایمیل برای ثبت نام دارند. پس تقریبا بیشتر افراد برای خود یک ایمیل شخصی دارند. طبق آمار و ارقام حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند .در حقیقت شما با یک بانک گسترده ای از افراد مواجه هستید ولی توجه داشته باشید که نزدیک ترین بانک ایمیلی را به کسب و کار خود انتخاب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

مزایای ایمیل مارکتینگ

مزایای ایمیل مارکتینگ

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست ؟

در بخش قصد داریم با مزایای ویژه و کاربردی ایمیل مارکتینگ آشنا شویم پس با برتر آموز همراه باشید.

زمان کم و بازدهی بالا (ROI)

یکی از ویژگی های ایمیل مارکتینگ این است که در زمان کمی شما میتوانید استراتژی خود را بچینید و به جامعه هدف ارسال نمایید. اگر تمامی مراحل ارسال را به درستی رعایت کرده باشید در بازه زمان کمتری شما را به بالاترین بازدهی میرساند. در واقع معنای ROI همین مفهوم را میرساند که در ازای هزینه به چه مقدار حاشیه سودی دسترسی خواهید داشت.

هزینه تبلیغات مناسب

شما برای ارسال بازاریابی ایمیل خود تنها به یک پنل برای ارسال ایمیل های خود احتیاج دارید. با مطالعه مقاله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میتوانید ابزار های رایگان برای ارسال بازاریابی ایمیلی را انتخاب نمایید و بدون پرداخت هزینه کمپین خود را راه اندازی کنید. این باعث میشود که در ابتدای کار تبلیغات هزینه های خود را مدیریت کنید.

ارسال تصویر و ویدیو

اگر قبلا از بازاریابی پیامکی استفاده کردیده اید میدانید که شما با محدودیت ارسال تصویر ویدیو مواجه هستید. اما در ایمیل مارکتنیگ تمامی این محدودیت ها برای شما برداشته شده است. شما میتوانید برای مشتریان خود از طریق ایمیل بنر و ویدیو های کوتاه در راستای آشنایی با برند و افزایش فروش استفاده کنید.

ارسال پیام های تبریک مانند تولد و سالگرد مشتریان

اگر کسب و کار شما مربوط به فروش کالا و خدمات است، میتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ تولد و یا سالگرد مشتریان خود را تبریک بگویید و برایشان یک کد تخفیف و یا هدیه در نظر بگیرید. با این کار به مشتریان خود حس اعتماد و اطمینان ارائه میکنید و باعث میشود که مشتری به شما وفادار باقی بماند.

جامعه هدف مستقیم

مهم ترین اصل در ایمیل مارکتینگ این است که شما جامعه هدف خود را درست تشخیص داده و آن ها را مطابق با سلایق و علایق دسته بندی کنید. شما باید لیست مشتریان خود را به تفکیک سن، جنسیت، شهر سکونت و…. داشته باشید.

برای مثال شما صاحب یک کسب و کار هستید و برای خانم های داخل شهر تهران تخفیف در نظر گرفته اید. کمپین بازاریابی ایمیلی اصولی طراحی کرده است اما پس از ارسال متوجه میشوید که بازخورد مناسبی نداشته اید. با بررسی دقیق تر متوجه خواهید شد که جامعه هدف شما اشتباه انتخاب شده است و درصد کمی از این ایمیل ها خانم هایی هستند که در تهران حضور دارند.

و یا شما یک کسب و کار در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو دارید پس از ارسال ایمیل مارکتینگ متوجه خواهید شد که به فروش و برند سازی مطلوب نرسیده اید زیرا جامعه هدف شما افرادی بوده اند که ماشین نداشته اند !!

چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کنیم؟

پس از تمامی صحبت ها به این بخش می رسیم که یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای خود طراحی کنیم.

طراحی استراتژی برای ایمیل مارکتینگ

طراحی استراتژی برای ایمیل مارکتینگ

مشخص کردن هدف

اگر به ضرورت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود پی برده اید اول هدف خود را مشخص کنید. شما باید بدانید که از ایمیل مارکتینگ قرار است چه سودی را داشته باشید. شما میتوانید هدف فروش ، برند سازی، تعامل با مشتری را در قالب ایمیل مارکتینگ برای جامعه هدف خود ارسال نمایید.

مشخص کردن جامعه هدف و دسته بندی کردن آن

حتما پس از مشخص کردن هدف خود از ایمیل مارکتینگ باید جامعه هدفی که به آن قرار است ایمیل ارسال کنید را مشخص کنید. بالاتر هم راجب به اهمیت جامعه هدف صحبت کردیم . سعی کنید نزدیک ترین دسته بندی جامعه هدف را مطابق با موضوع بازاریابی ایمیلی خود پیدا کنید.

مشخص کردن زمان

ایمیل مارکتینگ هم مانند تمامی تبلیغات نیازمند تداوم و زمان مشخص است. شما برای اینکه بتوانید نتیجه دلخواه خود را بگیرید باید اصل تداوم را رعایت کنید. برای بازاریابی ایمیلی خود بازه زمانی در نظر بگیرید و در تایم های مشخص ایمیل ارسال کنید.

طراحی محتوای مناسب برای ایمیل

تولید محتوا یکی از مهم ترین رکن هایی است که هر دیجیتال مارکتری از اهمیت آن مطلع است. برای اینکه بازاریابی ایمیلی موفقی داشته باشید، حتما محتوای مناسبی طراحی کنید. سعی کنید محتوای شما طولانی نباشد زیرا از حوصله کاربر خارج است. در کوتاه ترین کلمات بیشترین مفهوم را به مشتری خود برسانید. از لفظ های خشک استفاده نکنید. سعی کنید دوستانه با مشتری خود ارتباط برقرار کنید.

قرار دادن لوگو

مزیتی که ایمیل مارکتینک نسب به بازاریابی پیامکی دارد اسن است که شما میتوانید لوگو مجموعه خود را قرار دهید. لوگو شما اعتبار و هویت برند شماست. حتما در ارسال ایمیل لوگو خود را با کیفیت و اندازه مناسب( نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) برای جامعه هدف ارسال کنید. معمولا لوگو را در بالای ایمیل قرار میدهند.

عنوان جذاب بنویسید

عنوان شما مهم ترین قسمت است، زیرا با عنوانی جذاب مشتری راغب میشود که ایمیل شما را باز کند و با شما تعامل برقرار کنید، پس در انتخاب عنوانی جذاب در تلاش باشید.

تصاویر و ویدیو

برای تعامل بیشتر حتما از ابزار های بصری برای جذابیت کمپین خود استفاده کنید. شما میتوانید با تصویری جذاب و یا ویدیو کوتاه شرکت، برند و محصولتان را به مشتری معرفی کنید.

نکات کاربردی طراحی ایمیل مارکتینگ

دکمه call to action فراموش نشود.

حتما برای محتوای خود دکمه call to action قرار دهید. این دکمه باید خیی جذاب و مناسب با قواعد رابط کاربری طراحی شود تا بالاترین تعامل را داشته باشد. مشتری با کلیک روی این دکمه باید به صفحه سایت و یا اینستاگرام شما منتقل شود.

به حریم مشتری احترام بگذارید.

این اختیار را به مشتری خود بدهید تا در صورتی که تمایل ندارد خبرنامه های شما را از طریق ایمیل دریافت کنید بتواند به راحتی آن را لغو کند. توجه داشته باشید که شما باید با رضایت با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و مهم ترین نکته رضایت مشتری شما است.

طراحی رسپانسیو فراموش نشود.!

واکنش گرایی یا طراحی رسپانسیو امری واجب و ضروری است زیرا الان اکثر کاربران از طریق گوشی موبایل با شما ارتباط برقرار میکنند، اگر طراحی ایمیل شما در گوشی موبایل به درستی دیده نشود، کمپین شما با شکست مواجه خواهد شد. پس حتما قالبی را طراحی کنید که رسپانسیو باشد. میتوانید چند نمونه ایمیل برای خود ارسال نمایید تا از واکنش گرایی آن مطمئن شوید.

همه سرور های ارائه دهنده ایمیل از جمله Gmail, Yahoo و… باید بتوانند ایمیل شما را دریافت کنند. برای اینکه بتوانید بهترین قالب را برای ایمیل خود پیدا کنید میتوانید از تست A/B در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

با مراجعه به سایت Mailify میتوانید قالب های رسپانسیو شده زیادی را مشاهده نمایید.

آیا از بانک های ایمیلی آماده استفاده کنیم؟

یکی از دلایلی که اکثر کمپین های بازاریابی ایمیلی با شکست مواجه میشود و اکثر افراد بازاریابی ایمیل را منسوخ شده میدانند، استفاده از همین بانک های ایمیلی آماده است.

به چند دلیل زیر از بانک های ایمیلی آماده استفاده نکنیم :

جامعه هدف شما را نمیشناسد. در این بانک های ایمیل ، ایمیل هزاران نفری وجود دارد که شاید 90 درصد آنها اصلا ربطی به کسب و کار شما نداشته باشند. شما باید نزدیک ترین و مرتبط ترین افراد را به کسب و کار خود انتخاب کنید.

در این بانک های ایمیل، آدرس ایمیل های اشتباه زیادی وجود دارد. یعنی نمیتوان هیچ تضمینی گرفت که تمامی آدرس  های ایمیل درست باشد.

این بانک های ایمیل به تعداد نفرات زیادی فروخته میشود، امکان اینکه ایمیل شما اسپم شود وجود دارد.

اولین نکته در هر کسب و کاری حفظ حریم شخصی افراد است، شما ارسال مکرر ایمیل به افرادی که نمیشناسید باعث نارضایتی آنها میشوید و وجه برند خود را کم می کنید.

پس بهترین کار این است که بانک ایمیل مربوط به کسب و کارتان را تهیه کنید. شاید این کار زمان بر باشد اما بالاترین بازدهی را برای شما دارد.

چی کار کنیم که اسپم نشویم؟

بعضی از مواقع ممکن است پیامی که شما برای کاربر خود ارسال میکنید وارد پوشه اسپم شود در هر صورت شما باید تمامی نکات را رعایت کنید تا از این موارد جلوگیری کنید. تا حد امکان از سرویس های ارسال ایمیل معتبر استفاده کنید.

  • برای تمامی ایمیل های خود گزینه لغو را قرار دهید.
  • عنوان ایمیل را واضح بنویسید.
  • آدرس و نام فرستنده واضح باشد.
  • ایمیل هایی با محتوا کم اهمیت ارسال نکنید.
  • برای ارسال ایمیل ها تایم مشخص در نظر بگیرید.
  • برای تمامی ایمیل ها دکمه لغو قرار دهید.
  • لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  • اطلاعات شرکت و برند خود را در ایمیل درست ذکر کنید.
  • آنالیز ایمیل ها پس از ارسال

آنالیز ایمیل ها پس از ارسال

شما پس از گذراندن مرحله ارسال ایمیل ها حال باید ایمیل های ارسالی را بررسی کنید و ببینید که آیا ایمیل ها با موفقیت به کاربر رسیده است، آیا کاربر ایمیل شما را باز کرده ؟ آیا از طریق دکمه های Call to action توانسته است با شما ارتباط برقرار کند؟

شما از هر کدام پنل های رایگان پیامکی استفاده کنید با گزینه های زیر مواجه خواهید شد. در ادامه تفکیک شده این موارد را بررسی می کنیم :

  • Open Rate = تعداد کاربرانی که ایمیل شما را بازکردن تقسیم بر کل کاربران ارسال شده.
  • Click Through Rate= تعداد کاربرانی که با شما Call to action داشته اند.
  • Bounce Rate = تعداد ایمیلی هایی که کلیک نشدند تقسیم بر کل ایمیل های ارسالی.
  • Subscribe/Unsubscribe Rate=تعداد کاربرانی که درخواست عضویت و یا لغو عضویت را دارند.
  • Conversion Rate= تعداد دفعاتی که کاربر کاری مانند خرید ، دانلود و… را از کسب و کار ما انجام میدهد.

سخن آخر :

اگر تا به حال از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی استفاده نکرده اید به شما توصیه میکنیم تز همین امروز یک کمپین برای برند و کسب و کارتان طراحی کرده و از طریق ایمیل مارکتینگ آن را گسنرش دهید. فقط دقت داشته باشید که تمامی نکات را به درستی رعایت کنید تا بازدهی بالایی را داشته باشید. اصل تداوم را رعایت کنید و ایمیل های با کیفیت برای مشتریان خود ارسال نمایید. اگر در این زمینه تحربه ای دارید در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید و یا اگر به یادگیری دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید به صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید . ممنون از شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *