سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1402/07/18

امروزه استفاده از گوگل برای راه اندازی یک کسب و کار گریز ناپذیر شده است.

با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم یکی از مهمترین ابزار گوگل برای تبلیغات را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله به دنبال بررسی پاسخ سوال «چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟» خواهیم بود.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با بررسی یک موضوع چالشی در حوزه آموزش سئو. به نظر شما از گوگل ادوردز استفاده کنیم و یا خیر؟ سرمایه گذاری روی سئو یک سایت به صورت حرفه‌ای می‌تواند ما را به درآمد و برندینگ بهتر برساند. به نظر شما استفاده از سئو بهتر است و یا تبلیغات کلیکی گوگل و … . در این بخش به دنبال بررسی سوالاتی از این جنس می‌باشیم و قصد داریم که هر یک را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. اما قبل از هر چیزی بهتر است به یک موضوع بسیار مهم و کلیدی اشاره کنیم و آن هم تخصص یک فرد می‌باشد. تا زمانی که تخصص شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه سئو در حالت قابل قبولی نباشد، مقایسه سئو و همچنین قدرت گوگل ادوردز اشتباه است.

نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید، قدرت برنامه ریزی استراتژیک شما می‌باشد. به عنوان مثال در یک سایت حرفه‌ای می‌توانید با یک برنامه ریزی صحیح و کاربردی علاوه برسئو از گوگل ادوردز نیز استفاده کنید و این دو با یک دیگر تضادی نخواهند داشت. در برخی مواقع افراد تبلیغات گوگل ادوردز را نقطه مقابل سئو می‌دانند، که باید بگوییم یک باور اشتباه است. در صورتی که سئو کار استراتژی مناسبی برای آن تعریف کند، به سادگی می‌تواند از قدرت گوگل ادز و همچنین سئو به صورت همزمان برای رشد یک سایت استفاده کند. به همین دلیل است که یک سئو کار حرفه‌ای معمولا تمام تلاش خود را می کند تا برای هریک بودجه بندی مناسبی انجام دهد. نکته بعدی که در هنگام استفاده از گوگل ادوردز باید به آن پاسخ دهیم، حوزه فعالیت ما می‌باشد که در بخش‌های بعدی به صورت دقیق آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

گوگل ادوردز چیست؟ « Google Ads »

گوگل ادوردز و یا همان گوگل ادز یکی از خدمات تبلیغاتی گوگل می‌باشد که بر مبنای کلمات کلیدی پایه گذاری شده است. تا زمانی که درک مناسبی از گوگل ادز به دست نیاورید، نمی‌توان به سوال « از گوگل ادوردز استفاده کنیم» پاسخ دهیم. امروزه گوگل ادز خدمات کاملا متفاوتی را به کسب و کارهای مختلف ارائه می‌کند. اما نکته بسیار مهم آن در این است که هر کسب و کار با توجه به نیاز خود از پلن‌های تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کند. در این حالت معمولا یک سایت کلمات کلیدی خود را به گوگل ادز اعلام می‌کند. گوگل ادز نیز با توجه به رقابتی که روی این کلمات انجام می‌شود، یک قیمت پیشنهادی اعلام می‌کند. در این صورت بعد از هر بار کلیک کردن روی این کلمه کلیدی هزینه آن از حساب شما کم می‌شود.

البته به این موضوع توجه نمایید که امروزه در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای معرفی این کلمات کلیدی از شما هزینه‌های بسیار زیادی دریافت می‌کنند. چرا که کوچکترین تغییر در کلمات کلیدی می‌تواند نتیجه یک کمپین تبلیغاتی را به صورت کامل و جامع تغییر دهد. امروزه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی مناسب بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید و سپس برای تبلیغات گوگل ادوردز برنامه ریزی نمایید. در برخی مواقع پاسخ سوال از گوگل ادوردز استفاده کنیم وابسته به حوزه رقابتی شما می‌باشد.

دقت کنید که در حال حاضر گوگل ادوردز قویترین خدمات تبلیغاتی گوگل می‌باشد و به همین جهت بازدهی آن نیز بسیار بالا است. اما مانیتورینگ این تبلیغات و همچنین برنامه ریزی برای آن نیز بسیار مهم است. از مهمترین مزایای گوگل ادز در این است که تبلیغات شما را بر اساس محل زندگی نیز شخصی سازی می‌کند. در این صورت استفاده از استراتژی‌های سئو محلی نیز برای کسب و کار شما جذاب خواهد بود. معمولا گوگل ادز چندین استراتژی متفاوت در ارائه خدمات دارد که شما با توجه به حوزه رقابتی خودتان آن را شخصی سازی خواهید کرد در بخش‌های بعدی به صورت جامع و کامل به بررسی نحوه بهینه سازی تبلیغات گوگل ادوردز خواهیم پرداخت.

گوگل ادوردز چیست؟ « Google Ads »

سئو چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، پاسخ سوال «آیا از گوگل ادوردز استفاده کنیم» تا حد زیادی به دانش سئو شما بستگی دارد. سئو به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. معمولا سئو کاران حرفه‌ای با نقد و بررسی آخرین آپدیت هسته گوگل به صورت ویژه و همچنین بررسی الگوریتم‌های گوگل به این نتیجه دست پیدا می‌کنند که بهترین استراتژی بهینه سازی یک سایت چیست. البته برای سئو تخصصی یک سایت ما فقط و فقط  به شخصی سایت برای موتورهای جستجو کار نداریم. در برخی مواقع افراد با یک برنامه ریزی اصولی و صحیح به دنبال بهینه سازی سایت برای استفاده بهتر کاربر نیز می‌باشند. برخی از کارفرمایان دانش مناسبی از سئو ندارند و فکر می‌کنند که سئو برای موتورهای جستجو انجام می‌شود.

زمانی که با استفاده از سئو یک سایت را بهینه سازی می‌کنید، در این صورت رشد سایت شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. سئو یک سایت نیاز به سرمایه گذاری و استفاده از اهرم تبلیغات نیز دارد. یکی از اهرم‌های تبلیغاتی سئوکاران نیز استفاده از گوگل ادوردز می‌باشد. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای می‌توانید بعد از مدت زمان کوتاهی با استفاده از ابزار تخصصی و همچنین تبلیغات یک سایت را صفحات آخر به برترین نتایج گوگل نزدیک کنید. معمولا سئوکاران بخش قابل توجهی از انرژی و تحلیل خود را در بخش کانتنت به کار می‌گیرند. اما برخی از سئوکاران کم تجربه رشد یک سایت را به ابزاری تبلیغاتی گره میزنند که از اساس اشتباه است.

نکته بعدی که در حوزه سئو باید مد نظر قرار دهید، پویایی آن می‌باشد. زمانی که از نظر یک متخصص سئو، دانش یک سئو پویا نباشد، او به دنبال بررسی آخرین آپدیت‌های گوگل و الگوریتم‌های آن نیز نخواهد رفت. در نتیجه بعد از مدت زمان کوتاهی سایت یک فرآیند نزولی را در پیش خواهد گرفت و جایگاه خود را به رقبا واگذار می‌کند. در بخش‌های بعدی اطلاعات بسیار زیادی در این باره به شما منتقل خواهیم کرد. البته بخش مقالات سایت برترآموز نیز کلی اطلاعات جذاب برای شناخت تخصصی سئو به شما منتقل خواهد کرد.

گوگل ادز برای کسب رتبه بهتر است و یا سئو؟

تا به این قسمت از مقاله به صورت کلی یک درک نسبی نسبت به سئو و همچنین گوگل ادوردز به دست آورید. حال فرض کنید که قصد راه اندازی یک سایت آموزش وردپرس دارید. در این صورت از گوگل ادوردز استفاده کنیم و یا به دنبال سرمایه گذاری روی سئو سایت باشیم. برای پاسخ به این سوال این دو را در مقابل یک دیگر مقایسه خواهیم کرد. دقت کنید که گوگل ادوردز یکی از ابزارهای سئو می‌باشد و به نوعی ما در حال مقایسه جزء از کل می‌باشیم. در برخی موارد شما می‌توانید از گوگل ادوردز استفاده کنید. اما اگر شخصی سازی مناسبی برای سایت خود انجام ندهید و پارامترهای مهم سئو داخلی و سئو تکنیکال را لحاظ نکنید، به علت حجم ورودی بالا سایت شما از حالت اصلی خود خارج خواهد شد و به نوعی غیر قابل استفاده می‌شود.

1.    هدف شما کوتاه مدت است و یا بلند مدت

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، گوگل ادوردز و سئو هر دو به شما این امکان را میدهند که در نتایج برتر گوگل ظاهر شوید. اما یکی از آن ها در کوتاهترین زمان ممکن این خدمات را به شما ارائه می‌دهد و دیگری فرآیند طولانی را دنبال می‌کند. اگر شما به دنبال کسب یک نتیجه کوتاه مدت می‌باشید و از طرفی زیرساخت‌های سایت خود را به صورت ویژه تقویت نمودید به سادگی می‌توانید از طریق تبلیغات گوگل ادوردز به نتیجه جذابی دست پیدا کنید. اما به این نکته توجه نمایید که این تبلیغات برای شما هزینه بر خواهد بود، تا زمانی رتبه اول متعلق به شما است که یک رقیب جدی پیدا نکنید. اگر کسی هزینه بیشتری نسبت به شما پرداخت کند، به سادگی روند رشد شما متوقف خواهد شد.

از طرفی بعد از حذف این تبلیغات به سادگی سایت به جایگاه قبلی خود باز می‌گردد. فرض کنید در حال حاضر سایت شما در جایگاه دوم صفحه سوم قرار دارد. زمانی که تبلیغات گوگل ادوردز را راه اندازی می‌کنید، سایت مورد نظر به جایگاه اول دست پیدا می‌کند. اما زمانی که تبلیغات شما به پایان برسد، جایگاه شما نیز به حالت اولیه خود باز میگردد. البته به این نکته نیز توجه نمایید که در کنار اسم شما «Ad» نمایش داده خواهد شد. این موضوع به مخاطبین گوگل اعلام می‌کند که سایت مذکور به واسطه تبلیغات به چنین جایگاهی دست پیدا کرده است. اما زمانی که از سئو برای کسب رتبه و جایگاه استفاده می‌کنید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. اولین نکته‌ای که در این باره وجود دارد، مدت زمان به نسبت طولانی‌تر آن می‌باشد.

در این حالت شما به سادگی می‌توانید با استفاده از یک استراتژی مناسب در یک مدت زمان 3 الی 12 ماهه سایت خود را به نتایج برتر گوگل برسانید. البته همانطور که رشد شما به صورت پیوسته و آهسته انجام شده است، ریزش و افت سایت شما نیز به صورت آهسته و پیوسته انجام خواهد شد. به همین دلیل است که پاسخ سوال «از گوگل ادوردز استفاده کنیم» برای هر شخص متفاوت است و با توجه به نیاز او تعریف می‌شود.

2.    میزان سرمایه شما چه اندازه است؟

فرض کنید که شما یک سایت فروش آموزش زبان انگلیسی راه اندازی می‌کنید. کاملا طبیعی است که در ابتدای مسیر میزان سرمایه گذاری شما در حالت اندک و کم باشد. در نتیجه نیاز دارید که دوره خود را به فروش برسانید و سپس روی کار خود سرمایه گذاری کنید. در این صورت می‌توانید با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز به نتایج برتر گوگل دست پیدا کنید. سپس با فروش دوره خود و همچنین کسب سرمایه به صورت اصولی روی سئو سایت خود سرمایه گذاری نمایید. البته دقت کنید که بهینه سازی مستمر سایت نیز برای شما بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که اگر سایت مورد نظر توانایی استفاده از این امکانات را نداشته باشد، نمی‌تواند ورودی بالا را تحمل کند و سایت از دسترس خارج می‌شود.

معمولا کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری مستمر و پیوسته می‌باشند، سئو بهترین استراتژی برای آن ها خواهد بود. البته توجه نمایید که میزان سرمایه مورد در این روش نیز اندکی بیشتری خواهد بود. اگر بتوانید یک تیم سئو حرفه‌ای با پرداخت بلند مدت و برنامه ریزی شده پیدا کنید، هزینه کردن برای سئو سایت قطعا ساده تر خواهد بود. اما نکته بسیار مهم در این است که سئو سایت و یا استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز در گام اول حداقل سرمایه 1000 دلاری نیاز خواهد داشت. دقت کنید که شما با 100 دلار نیز می‌توانید استارت این موضوع را بزنید، اما نکته بسیار مهم آن در این است که کیفیت سایت و خدمات شما به چه صورت است. در صورتی که از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز استفاده کنید، اما بهینه سازی مناسب برای سایت خود انجام ندهید، به جرات می‌توان گفت که سرمایه شما از بین خواهد رفت.

چرا که نرخ تبدیل سایت شما به صورت مستقیم به این رابط کاربری و همچنین  طراحی بصری سایت شما تاثیر گذار خواهد بود. متاسفانه برخی از کسب و کارها در این باره اطلاعات کافی ندارند و به جای سرمایه گذاری برای طراحی یک سایت با کیفیت صرفا بدنبال تبلیغات می‌باشند. به این نکته توجه نمایید که چه سئو سایت و چه تبلیغات گوگل ادوردز سایت بدون یک قالب سایت مناسب نخواهد بود.

میزان سرمایه شما چه اندازه است؟

3.    هدف شما برندینگ سریع می‌باشد و یا اعتمادی سازی

زمانی که به دنبال پاسخ سوال «از گوگل ادوردز استفاده کنیم» می‌باشیم، باید نیاز خود به برندینگ و اعتماد سازی را نیز بررسی کنیم. معمولا سایت‌هایی که نرخ تبدیل کمی دارند و این موضوع نیز به دلیل عدم اعتماد کاربران می‌باشد، اگر از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنند، بازدهی آن ها بسیار کم خواهد بود. چرا که کاربران به سایت‌های تبلیغاتی معمولا اعتماد بسیار کمی دارند. اما زمانی که یک سایت ظاهری امن دارد و از طرفی اعتماد کاربران بسیار زیادی را نیز کسب کرده است، به سادگی افراد از آن استقبال می‌کنند. فرض کنید که سایت برترآموز از تبلیغات گوگل ادز استفاده کند و بخواهید یک آموزش ویژه به فروش برساند. در این صورت افراد به دلیل برند سازی و همچنین اعتماد به آن استقبال مناسبی خواهند کرد.

اما اگر همان محصول با همان مشخصات و توضیحات را یک سایت بی نام و نشان بخواهد عرض کند، شرایط به صورت ویژه تغییر خواهد کرد. به همین دلیل است که برای اعتماد سازی ویژه یک سایت استفاده از اصول سئو بهترین استراتژی می‌باشد. چرا که اگر به تعاریف ابتدایی سئو در این مقاله توجه کنید. به صورت واضح توضیح داده‌ایم که یکی از اهداف سئو شخصی سازی سئو سایت برای کاربران می‌باشد. اما زمانی که هدف شما برندینگ می‌باشد، شرایط به صورت ویژه تغییر خواهد کرد و استراتژی مورد نظر ما متفاوت خواهد شد. چرا که آگاهی از برند و همچنین برندینگ نیاز به دیدن شده دارد. از طرفی بر اساس آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، هر ایرانی روزانه به صورت میانگین 3 الی 5 مرتبه از گوگل استفاده می‌کند.

حال فرض کنید که شما بتوانید مدیریت تبلیغات خود را روی کلمات کلیدی درست و با استفاده از یک استراتژی کاربردی انجام دهید. در این صورت با کمک تبلیغات گوگل ادوردز به سادگی می‌توانید آگاهی از برند و همچنین فرآیند برندینگ خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی به سرانجام برسانید. به همین دلیل است که هر یک از مراحل کاری شما در انتخاب ابزار هدف شما بسیار مهم خواهد بود. البته برای طراحی استراتژی برندینگ بهتری نیز می‌توانید از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده نمایید.

4.    تحلیل پذیری برای تبلیغات بلند مدت

اگر به دنبال یک استراتژی مناسب برای تبلیغات در فضای مجازی می‌باشید، در این صورت بهترین استراتژی در این است که با استفاده از یک تبلیغات گوگل ادوردز فضای رقابتی این حوزه را بررسی کنید. شما با استفاده از این کلمات کلیدی می‌توانید به تحلیل رفتار مخاطب و نرخ تبدیل حدودی این حوزه بپردازید. سپس با استفاده از استراتژی‌های سئو روی کلمات کلیدی مورد نظر خود به صورت همه جانبه تبلیغات انجام دهید. در صورتی که تبلیغات کلیکی شما روی کلمات کلیدی معتبری انجام نشود، میزان هدر رفت سرمایه شما بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل است که شما به عنوان یک فرد سئو کار  حرفه‌ای باید به تمامی این جزئیات توجه کافی نمایید.

حال زمانی که قرار است که تبلیغات بلند مدت خود را برنامه ریزی کنید فقط و فقط از سئو استفاده کنید. به همین دلیل است که در پاسخ سوال «از گوگل ادوردز استفاده کنیم» ما یک جواب مشخص نخواهیم داشت. اگر شما به دنبال تبلیغات با نتایج کوتاه مدت می‌باشید، در این صورت بهترین استراتژی در این است که از تبلیغات گوگل ادوردز برای تعیین مسیر خود استفاده کنید. زمانی که فضای رقابتی این حوزه برای شما مشخص شد، می‌توانید با توجه به نیاز خود یک استراتژی تعیین نمایید و در سئو و یا تبلیغات آنلاین سرمایه گذاری کنید. نکته بسیار مهم در این است که سایت خود را به نحوی سازماندهی کنید که پتانسیل استفاده از هر دو روش را داشته باشد.

دقت کنید که هر چه زمان تبلیغات بیشتر باشد، تصمیمات قاطع‌تری در حوزه سئو اتخاذ خواهید کرد. در صورتی که اطلاعات شما در این حوزه کم است، باید به دنبال مسیرهای کوتاه مدت باشید. البته استفاده از فضای مجازی مانند اینستاگرام نیز در این حوزه برای شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. چرا که سرعت رشد در فضای مجازی نیز به طبع بیشتر خواهد بود و اطلاعات شما قابلیت برنامه ریزی بیشتری خواهد داشت.

شخصی سازی گوگل ادز بهتر است و یا سئو؟

کسب و کارهای بسیار زیادی، گوگل ادوردز و یا سئو را چوب جادویی فروش می‌دانند. همانطور که می‌دانید به هر اندازه که شما بتوانید مشخصات مخاطبین خود را بیشتر شخصی سازی کنید، نرخ رشد و نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از برخی تکنیک‌های عمومی ممکن است بتوانید سایت را شخصی سازی کنید. اما زمانی که قرار است سایت خود را به صورت همه جانبه مدیریت کنید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال شما نمی‌توانید ورودی سایت را فیلتر کنید، اما می‌توانید در گوگل ادوردز به این هدف دست پیدا کنید. اما نکته بسیار مهم این روش در این است که تا چه اندازه پرسونای هدف شما به درستی بررسی شده است.

شما در تبلیغات گوگل ادوردز می‌توانید به سادگی مخاطبین خود را بر اساس جنسیت، محل زندگی، سن، سوابق جستجوی قبلی و … خود تحلیل کنید. اما در سئو نمی‌توانید به چنین قابلیتی دست پیدا کنید و نکته منفی آن نیز در این است که اگر چنین فردی به سایت شما وارد شد و بعد از مدت زمان کوتاهی از آن خارج شود، روی سئو سایت شما تاثیر گذار خواهد بود. در نتیجه اگر شما با هر استراتژی بخواهید شخصی سازی انجام دهید و مخاطبین خود را شناسایی کنید، به سادگی می‌توانید از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنید.

چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد پاسخ سوال «چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟» صحبت کردیم. در صورتی که در مورد هر یک از نکات مطرح شده در این مقاله سوال و یا چالشی دارید، می‌توانید از طریق کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. و در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. در این بخش نیز یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این بخش خدمت شما ارائه خواهیم کرد. معمولا کسانی که در تبلیغات به دنبال اهداف کوتاه مدت می‌باشند، استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز برای آن ها بسیار جذاب خواهد بود. اما اگر اهداف شما بلند مدت است، در این صورت سئو سایت بهترین استراتژی شما خواهد بود.

دقت کنید که استراتژی شما در استفاده از این ابزار سئو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز به صورت مکمل بسیار مهم است. به همین دلیل است که سئوکاران حرفه‌ای و یا مسئولین آژانس‌های تبلیغاتی معتبر هیچگاه این دو ابزار را به صورت انفرادی به شما پیشنهاد نمی‌دهند. می‌دانند که یکی از آن ها بسیار سریع است و دیگری اندکی کند است و نیاز به کالیبره شدن دارد. البته امروزه سایت‌های بسیار زیادی نیز وجود دارد که صرفا با سئو کلاه خاکستری به نتایج فروش بسیار عالی رسیده‌اند. شما نیز می‌توانید از این استراتژی به صورت کاربردی استفاده نمایید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *