هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی

روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی

دسته بندی : سئو
1402/04/22

در صورتی که ورودی سایت شما مربوط به شهر و محله شما نیست، مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

چرا که تمام هدف ما در این مقاله بررسی صفر تا صد روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی می‌باشد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در مورد سئو محلی. یکی از مهمترین نکات برای سایت‌ها دریافت ورودی از افراد نزدیک به خود می‌باشد. در گذشته الگوریتم کبوتر یکی از بهترین دستیارها در این حوزه بود. اما امروزه به دلیل استفاده بیش از حد مردم از برنامه‌های تغییر دهنده ایپی این الگوریتم‌ نیز با چالش‌هایی مواجه شده است. در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت مفصل در مورد آن صحبت کرده‌ایم. با این حال قصد داریم در این مقاله نیز به بررسی روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی بپردازیم.

دقت داشته باشید که در نحوه تحقیق کلمات کلیدی در 80 درصد مواقع استفاده از قوانینی از پیش تعریف شده است. اما در 20 درصد دیگر مواقع درک دیدگاه و نحوه جستجو مخاطب می‌باشد. در صورتی که شما به دنبال ورودی گرفتن از یک منطقه مورد نظر خود می‌باشید، بهترین کار در این است که روی سئو محلی و یا همان Local SEO به صورت ویژه تمرکز کنید. در این صورت بخش قابل توجهی از مخاطبین شما از یک منطقه خاص خواهد بود. البته در برخی از کسب و کارها ممکن است که این موضوع اهمیتی نداشته باشد.

به عنوان مثال اگر شما در حوزه آموزش وردپرس فعالیت می‌کنید، شاید مهم نباشد که ورودی شما از کدام منطقه است. چرا که خدمت و یا محصول شما به صورت آنلاین قابل عرضه است. با این حال این کسب و کارها نیز اگر بتوانند برخی مناطق را به صورت شخصی سازی شده فیلتر کنند، رونق کسب و کار آن ها بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال آموزش وردپرس در شهرهای بزرگ و صنعتی بازخورد بهتری دارد. در نتیجه شما باید تمرکز خود روی شهرهای تهران، مشهد و اصفهان قرار دهید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (Keyword Research)

قبل از اینکه به بررسی روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی باید به یک درک مشترک از تحقیق کلمات کلیدی دست پیدا کنیم. هدف از (Keyword Research) این است که منطق و نظر موتورهای جستجو را به صورت هدفمند به کار بگیریم. امروزه موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی سایت‌های مختلف را اولویت بندی می‌کنند. البته بر اساس آخرین آپدیت‌های گوگل، خزنده‌های گوگل از صرف بررسی کلمات کلیدی به مرحله بررسی کلمات کلیدی و همچنین بررسی مفهوم رسیده‌اند. این موضوع زمانی ارزش پیدا خواهد کرد که شما بخواهید یک مفهوم جدید را با حداقل کیبورد استاف به گوگل منتقل نمایید.

در تحقیق کلمات کلیدی ما سه دسته کلمه خواهیم داشت. اولین دسته کلمات کلیدی خواهد بود که برای موتورهای جستجو بسیار مهم می‌باشد. منظور در این بخش معمول کلمات کلیدی اختصاصی کسب و کار ما مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد آموزش فتوشاپ کلمات کلیدی پیدا کنیم. باید سری کلمات کلیدی را به دست آوریم که گوگل سایت ما را با آن‌ها می‌شناسد. دسته دوم کلمات کلیدی معمولا مربوط به کلماتی است که در برندینگ و فروش ما با ان تعریف می‌شود. به عنوان مثال « خرید لایه باز برای طراحی لگو » یکی از کلمات کلیدی بسیار مهم است که در حوزه آموزش فتوشاپ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما دسته سوم کلمات کلیدی همان عبارت و کلماتی است که مخاطب شما آن را بررسی می‌کند. به عنوان مثال بخشی قابل توجهی از مخاطبان به دنبال « حذف بک گراند تصاویر در فتوشاپ » می‌باشند. شاید این کلمه کلیدی در حوزه کلمات تجاری و یا کلمات اصیل اولیه کسب و کار شما نباشد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که است مخاطب شما از آن استفاده می‌کند و شما نیز باید برای آن زمان کافی صرف کنید. در این صورت خواهید توانست به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کنید که در تحقیق کلمات کلیدی تمام هدف سئو کار در این است که نقطه اشتراک خود با مخاطبین را پیدا کنید. این موضوع در روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی بسیار کاربردی خواهد بود.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (Keyword Research)

تعریف یک استراتژی جامع ویژه تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی

معمولا در روش انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی ما چند استراتژی متفاوت به کار می‌گیریم. اما نکته بسیار مهم در این است که شما به عنوان یک سئو کار خودتان از این چند استراتژی یک استراتژی شخصی سازی شده استخراج کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که در حوزه آموزش زبان انگلیسی کار کنید، این هنر شما است که به صورت تخصصی یک استراتژی در تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی تعریف نمایید. در این صورت بازدهی کار شما بسیار متفاوت خواهد شد. چرا که شما با این کار کلمات کلیدی را پیدا خواهید کرد که اولا رقبا شما توجه کمترین به آن دارند، دوما جایگاه گرفتن در آن‌ها بسیار ساده‌تر است و دسترسی شما به مخاطبین جدید را ساده‌تر می‌کند.

یکی از مهمترین نکاتی که شما قبل از انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی باید به آن توجه داشته باشید، ثبت در گوگل مپ می‌باشد. این موضوع شاید از نظر شما بسیار بدهی باشد، اما افراد بسیار  زیادی کسب و کار خود را در گوگل مپ ثبت نکرده‌اند. این موضوع  به صورت جدی می‌تواند روی نتیجه نهایی کسب و کار شما تاثیر منفی داشته باشد. چرا که گوگل درک درستی از مکان شما ندارد که بخواهد مشتریان هم حوزه شما را به سمت سایت شما هدایت کند. برای این منظور شما می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش نیز از مقاله « آموزش ثبت مکان در گوگل مپ » به صورت کامل و جامع استفاده نمایید.

بعد از ثبت آدرس خود در گوگل مپ تمامی مراحل را به صورت مرحله به مرحله بررسی کنید. البته سعی کنید در این مسیر از دیدگان دیگر افراد نیز استفاده کنید. چرا که این کار به شما کمک خواهد کرد، ایده‌های خلاقانه بیشتری در کسب و کار خود استفاده نمایید.

1.    اولین گام تعیین خدمات کسب و کار شما به صورت کلمات کلیدی لانگ تیل

معمولا یکی از مهمترین مراحل در تعریف استراتژی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی، به دست آوردن تمامی خدمات یک کسب و کار می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما در حوزه فروش لوازم جانبی موبایل فعالیت می‌کنید، دقیقا چه خدمتی را ارائه می‌دهید. این خدمات شما تا چه اندازه در کسب و کار شما شناخته شده می‌باشد. فرض کنید که یکی از خدمات شما طراحی گارد موبایل اختصاصی و مورد نیاز افراد می‌باشد. در صورتی که شما این موضوع را به صورت کلمه کلیدی قابل فهم برای گوگل تعریف نکرده باشید، گوگل نمی‌تواند آن را در زمان درست به مخاطبین شما معرفی کند.

البته به این نکته نیز توجه نمایید که در که در هر کسب و کار معمولا افراد بسیار زیادی خدمات خود را به صورت کلی ارائه میدهند. شما باید این گروه از افراد را نیز به صورت دقیق بررسی کنید و کلمات کلیدی اصلی آن را مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال اگر در حوزه کاری شما خرید گارد گوشی همراه اختصاصی یکی از کیبوردهای کلی و مهم شما می‌باشد، باید تمامی این کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار دهید.

2.    دومین گام استفاده از نظرات افراد محلی برای تعیین کلمات کلیدی

زمانی که شما به دنبال انجام تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی می‌باشید، باید زبان افراد مورد نظر خود را به خوبی بشناسید. معمولا گویش‌های در زبان فارسی متفاوت است و این موضوع روی نحوه سرچ و جستجوی افراد نیز تاثیر گذار است. به عنوان مثال اگر در محل زندگی شما به گار گوشی، « قاب گوشی » می‌گویند. این وظیفه شما است که در اولین گام روی قاب گوشی کسب جایگاه کنید و سپس به دنبال کسب در جایگاه در « گارد گوشی » باشید. به این نکته توجه کنید که مهم نیست، چه کسی درست می‌گوید. مهم این است که مخاطب شما چگونه آن محصول خاص را جستجو می‌کند.

استفاده از این تکنیک برای سایت‌های فروشگاهی بسیار جذاب خواهد بود. البته نکته بعدی که توجه به میزان گستردگی کلمه می‌باشد. اگر شما ترک زبان هستید و ادبیات شما به نحوی خاص و متفاوت می‌باشد. شما نباید این ادبیات را در کلمات کلیدی خود لحاظ کنید. چرا که کسب و جایگاه برای شما بسیار سخت خواهد شد و از طرفی گوگل نیز درک درستی از کلمات کلیدی شما و همچنین زبان سایت شما نخواهد داشت. سعی کنید همواره روی این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شما برای درک بهتر این بخش‌ می‌توانید از مشتریان قبلی خود استفاده نمایید. بهترین کار این است که شما تحت عنوان یک نظر سنجی در مورد محصولات و خدمات خود با آن ها تماس بگرید. سپس به صورت غیر مستقیم در مورد نحوه جستجو آن ها سوال نمایید. دقت کنید که این کلمات قرار نیست به صورت مستقیم مورد استفاده قرار بگیرد و مراحل بعدی به شدت مهم می‌باشد. شما باید چندین لیست از کلمات کلیدی مورد نیاز خود تهیه کنید و سپس به سراغ مراحل بعدی بروید. چرا که این لیست شما دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد شد.

دومین گام استفاده از نظرات افراد محلی برای تعیین کلمات کلیدی

3.    بررسی کلمات کلیدی ویژه سئو محلی با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که می‌دانید که ما برای به دست آوردن کلمات کلیدی ابزارهای بسیار زیادی داریم. برخی از این ابزار تحریم می‌باشد و برخی دیگر نیز استفاده بسیار زیادی ندارند و صرفا با تبلیغات بسیار زیاد به شهرت رسیده‌اند. به همین دلیل در تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از ابزار مناسب برای بررس کیفیت کلمات کلیدی خود استفاده نمایید. فرض کنید که شما در حوزه آموزش زبان آلمانی یک لیست 100 تایی از کلمات کلیدی به دست آورده‌اید. حال شما باید با ابزار مختلف بررسی کنید که آیا سرمایه گذاری روی این کلمات منطقی است و یا خیر.

شما برای کسب جایگاه در روی هر کلمه کلیدی نیاز خواهید داشت تا میزان جستجو آن را بررسی کنید. سپس بررسی کنید که آیا این کلمه کلیدی برای دسته بندی‌های شما مناسب است و یا قرار است که در وبلاگ شما مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که تمامی کلمات کلیدی و میزان جستجوهای هر یک را بررسی کردید، در این زمان باید آن را با توجه به میزان جستجو مرتب کنید. حال کلماتی که بیشترین جستجو را دارید و از طرفی رقبای شما کمترین سرمایه گذاری را روی آن کرده‌اند، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

4.    ترسیم تقویم محتوایی و هرم بازاریابی محتوا با استفاده از اولویت بندی بخش قبل

فرض کنید که تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی را به صورت کامل انجام داده‌اید. حال یک لیست از کلمات کلیدی برای تولید محتوا خواهید داشت. اما این که کلمات کلیدی خود را چگونه دسته بندی کنید. خود یک داستان کاملا مجزا می‌باشد، چرا که شما باید سئو و مارکتینگ خود را به صورت کاملا همگن جلو ببرید. برای این منظور لازم است که تقویم محتوایی خود را بر اساس پارامترهای هرم بازاریابی محتوا سازماندهی کنید. در این صورت علاوه بر اینکه ورودی سایت خود را آنالیز و بررسی می‌کنید. می‌توانید بخش به بخش سایت خود را با توجه به نتایج نهایی برنامه ریزی کنید.

چرا که یک استراتژی سئو لوکال حرفه‌ای معمولا شناور است و با توجه به نتایج نهایی تصمیم گیری می‌کند که کدام کلمه کلیدی به نفع کسب و کار شما است و کدام کلمه کلیدی در حال حاضر برای سئو و یا فروش سایت شما اولویت نمی‌باشد. البته نوع محتوایی که شما نیز از آن استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه‌های سایت خود تولید محتوای خود را با کیفیت پایین انجام می‌دهند. به گونه‌ای که نویسنده نوعی تایپیست است و نه متخصص Content Marketing . این موضوع زمانی به شما آسیب میزند که الگوریتم‌های مختلف گوگل مانند MUM  روی نتایج نهایی کار شما تاثیر خواهند گذاشت.

اگر بخواهیم این کار شما با کسب و کار آفلاین مقایسه کنیم. فرض کنید که شما یک مغازه بسیار جذاب و زیبا راه اندازی کرده‌اید. اما شب‌ها برای اینکه در هزینه‌های شما صرفه جویی شود، لامپ ویترین مغازه و همچنین لامپ داخل مغازه را خاموش کنید. حال هر چه شما فریاد بزنید  و بگوییم که من بهترین جنس با کیفیت و با قیمت مناسب را دارم، قطعا کسی از شما خرید نخواهد کرد. دقیقا این همان نقطه کوری است که در تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی افراد به آن توجه نمی‌کنند. شما به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای پس از تحقیق کلمات کلیدی خود باید یک محتوای بسیار حرفه‌ای برای آن انجام شود.

5.    تکنیک طلایی در سئو محلی و یا همان LOCAL SEO

معمولا سئو کاران حرفه‌ای یک تکنیک بسیار جذاب و طلایی در مورد سئو محلی دارند. البته این تکنیک در شهرهای بزرگ معمولا بیشترین بازخورد را دارد. از طرفی کالای شما باید به نحوی باشد که دیگران به صورت ویژه آن را جستجو کنند. فرض کنید که شما یک مغازه لباس فروش دارید و از طرفی سایت شما نیز به تازگی راه اندازی شده است. لباس از جمله معدود کالاهایی است که افراد ترجیح می‌دهند جنس آن را لمس کنند و یا تن خور آن را مشاهده کنند. فرض کنید که شما تمامی مراحل قبل را انجام داده‌اید. از طرفی تقویم محتوایی خود را نیز به صورت کامل برنامه ریزی کرده‌اید. نکته اصلی و اساسی آن نیز در این است که نام چند محله مورد نظر خود را نیز به آن ها اضافه کنید. منظور ما این است که کلمات کلیدی خود را با نام محل ترکیب کنید.

 البته این کار را به صورت اسکیل پذیر انجام دهید. به عنوان مثال اولین صفحه‌ای که شما باید روی ان کار کنید، کلمه کلیدی و شهر شما می‌باشید. به عنوان خرید بادی زنانه قم. در مرحله بعدی آن را با برند خود لینک کنید. خرید بادی زنانه قم مه پوش و یا خرید بادی زنانه تهران مه پوش. حال در گام بعدی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به صورت محله‌ای کلمات کلیدی خود را استفاده کنید. به عنوان مثال خرید بادی زنانه پشت باز سعادت آباد. این کار شما اولا به موتورهای جستجو درک بسیار بهترین از موقعیت مکانی شما می‌دهد. دومین حالت آن نیز در این است که مخاطبین شما برای خرید دسترسی بهترین به شما دارند.

دقت کنید، کنید که تمام هدف ما در از سئو محلی این است که نحوه فکر کردن مخاطب را بفهمیم و آن را در سئو سایت خود نیز استفاده کنیم. حال شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مانند مخاطب خود فکر کنید و از همه مهمتر مانند او نیز به دنبال کالای خود باشید. به عنوان مثال اگر شما یک سایت تعمیرات موبایل دارید، حتما از محل خود صفحات استفاده نمایید، مانند تعمیرات گوشی قیطریه.

تکنیک طلایی در سئو محلی و یا همان LOCAL SEO

استفاده از کامنت و نظرات در برای گوگل مپ

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که برای تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی شما باید آدرس سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید. اما صرفا ثبت آدرس برای شما کافی نخواهد بود. شما تمامی اطلاعات خود را به صورت دقیق مانند ساعت کاری، تصویر مغازه، روزهای تعطیل و … را ثبت نمایید. به هر میزان که اطلاعات مورد نظر شما دقیق‌تر باشد، امکان دیدن شدن آن توسط الگوریتم کبوتر و موتورهای جستجو افزایش پیدا خواهد کرد. نکته بعدی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، استفاده از این آدرس می‌باشد.

سعی کنید در فواصل زمانی مشخص از آدرس خود استفاده نمایید. البته این کار را با دستگاه‌ها و همچنین آیپی‌های مختلف انجام دهید. سپس آدرس خود را لایک کنید و در مورد آن نظر ثبت کنید. تجربه یک خرید ایده‌آل را برای مشتریان تعریف کنید. دقت کنید که تمام هدف ما دیده شدن بیشتر توسط گوگل می‌باشد. زمانی که این موضوع توسط گوگل تایید شود، در این صورت افرادی که در نزدیکی شما می‌باشند و یک آدرس را جستجو می‌کنند. مغازه و آدرس شما به عنوان یک پارامتر و شاخص نشان داده می‌شود.

حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود، که اگر ما مغازه فیزیکی نداریم، آیا سرمایه گذاری روی این موضوع نیز منطقی است و یا خیر. باید به شما بگوییم بله. چرا که شما می‌توانید دفتر و حتی محل زندگی خود را به عنوان یک مکان فیزیکی معتبر معرفی کنید، اما امکان مراجعه حضوری آن را صرفا با هماهنگی قرار دهید. در این صورت با یک تیر چند نشان خواهید زد.

از سوشال سیگنال در جهت سئو محلی استفاده نمایید

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که منظور ما از سئو محلی تنها تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی جهت تولید محتوای متنی می‌باشد. این موضوع روی هدف نهایی ما بسیار تاثیر گذار است. اما نکته بسیار مهم آن در این است که شما پارامترهای جانبی خود را نیز تقویت کنید. همانطور که می‌دانید برای گوگل استفاده از سوشال سیگنال مخصوصا در سال‌های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرده است.

حال اگر شما با دامنه سایت خود یک شبکه مجازی واحد داشته باشید و از طرفی اطلاعات مکانی خود را در آن نیز ثبت کنید. به احتمال زیاد شما می‌توانید یک بازدهی عالی از این موضوع در جهت سئو محلی خود دریافت کنید. البته توجه نمایید که این موضوع باید برای مخاطبین شما و همچنین گوگل ملموس باشد. منظور ما این است که در پست و استوری خود به صورت مستمر به آدرس و همچنین سایت خود اشاره کنید. در صورتی که شما اهل استفاده از سایت وبمستران باشید، با ایده‌های بسیار جذابی در این حوزه آشنا خواهید شد. در آپدیت بعدی این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما چالش برانگیز و گنگ بود، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید. همکاران ما در کوتاه نیز در ترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهد کرد. در نهایت باید بگوییم که استفاده از خلاقیت در تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی بسیار مهم می‌باشد. به همین دلیل است که در تحقیق کلمات کلیدی همواره روی بررسی نظر مخاطبین تاکید فراوانی داریم. چرا که در برخی مواقع مهمترین کلمات از نظر شما پنهان می‌ماند، اما با بررسی دیدگاه مخاطبان به آن ها دست پیدا خواهید کرد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *